Roda JC 2007 - 2008

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34397
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Roda JC 2007 - 2008

Bericht door Ramona » vr aug 17, 2007 7:54 am

Hier alles over Roda JC...

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo dec 02, 2007 1:57 am

Ik raak toch steeds meer gecharmeerd van die Lamah hoor. Echt zo'n krachtpatser met mooie bewegingen en een on-Afrikaanse traptechniek. Nu alleen nog wat meer overzicht behouden en dan breekt hij volgend seizoen door bij Anderlecht.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » zo dec 02, 2007 2:10 pm

Hij werd gister wel waardeloos verdedigd (hij is links, dek dan vooral zijn rechterbeen af als hij vanaf de rechterkant komt), maar dat hij een goede speler is moge overduidelijk zijn. Die jongen gaat na dit seizoen terug naar Anderlecht en wordt daar zeker een basisspeler, al kan hij een (veel) hoger niveau aan dan Anderlecht.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo dec 12, 2007 2:54 pm

Roda JC na Ajax de beste ploeg van 2007
12/12/2007 13:40

De uitstekende vorm die Roda JC momenteel in de Eredivisie etaleert, komt niet uit de lucht vallen. Op de voorlopige ranglijst van het kalenderjaar 2007 neemt de Kerkraadse ploeg een knappe tweede plaats in.

Roda JC verzamelde dit jaar 53 punten in 28 competitieduels. Alleen Ajax deed het in dat opzicht beter met 64 punten uit 28 wedstrijden.

'Ik had natuurlijk zelf ook wel in de gaten dat we goed bezig zijn, maar van dit klassement was ik niet op de hoogte', reageert Roda JC-trainer Raymond Atteveld. 'Het zijn mooie cijfers.'

De kracht van Roda JC liet zich nadrukkelijk gelden in de uitwedstrijd tegen PSV van vorige week vrijdag. De landskampioen kwam voor eigen publiek nog goed weg met een 2-4 nederlaag.

Atteveld: 'Vóór de wedstrijd hoorde ik een aantal van mijn spelers zeggen: We kunnen vrijuit voetballen, in Eindhoven hebben we niets te verliezen. Ik zei daarop dat ik dat onzin vond. We hadden wel degelijk iets te verliezen, namelijk drie punten. Ik voelde gewoon dat er voor ons iets te halen viel bij PSV.'

Op de ranglijst van dit seizoen vindt Roda zichzelf nu terug op de vijfde plaats. Tegen het tobbende Sparta Rotterdam kan de ploeg uit Kerkrade vrijdag weer drie punten toevoegen aan het totaal.

Atteveld: 'Vrijdag moeten we weer optimaal geconcentreerd zijn. Als we niet van Sparta winnen, doen we al het goede werk van vorige week weer teniet. Dan zijn we de lof die we kregen na de winst op PSV niet waard.'

De Eredivisieranglijst over 2007


Club Duels W G V Pnt V-T
Ajax 28 19 7 2 64 78-33
Roda JC 28 15 8 5 53 53-30
AZ 28 15 7 6 52 56-27
PSV 28 15 7 6 52 54-28
FC Twente 28 14 10 4 52 45-24
SC Heerenveen 28 14 6 8 48 61-38
FC Utrecht 28 12 7 9 43 44-37
Feyenoord 28 12 7 9 43 44-42
FC Groningen 28 12 6 10 42 44-43
NAC Breda 29 12 6 11 42 41-41
Vitesse 28 7 9 12 30 30-40
NEC 28 8 5 15 29 27-42
Heracles Almelo 28 5 10 13 25 25-62
Sparta 28 4 12 12 24 34-62
Willem II 29 5 9 15 24 25-41
Excelsior 28 6 5 17 23 32-62
De Graafschap** 14 5 3 6 18 18-22
RKC Waalwijk* 14 4 2 8 14 17-20
VVV-Venlo** 14 3 2 9 11 16-33
ADO Den Haag* 14 0 4 10 4 18-35

* Deze zomer gedegradeerd uit de Eredivisie
** Deze zomer gepromoveerd naar de Eredivisie
VI

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma dec 31, 2007 3:50 am

Cheik Ismael Tioté. :icon_confused.gif: :yes.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do apr 10, 2008 9:07 am

Maar hoe gaat het verder met die jongen?

'Er zijn al genoeg loze beloften gedaan'

Gefrustreerde huurlingen Cheik Tioté en Roland Lamah staan niet te springen om terug te keren naar Anderlecht

Voor Roland Lamah (20) en Cheik Tioté (21) nadert bij Roda JC het uur van de waarheid. De creatieve linkspoot en de mannetjesputter op het middenveld willen op het eind van het seizoen verlost worden van hun bestaan als huurling. Ze zijn nog eigendom van Anderlecht, maar als het van hen afhangt niet lang meer. We trokken naar Kerkrade voor een gesprek dat bol staat van frustratie en jeugdige (over)moed. Beiden leggen echter ook de vinger op een pijnlijke Belgische wonde.

Op enkele maanden is de wereld helemaal veranderd voor de beloften van Anderlecht. Lamah en Tioté zijn helden in Kerkrade, de thuishaven van Recht Op Doel Af Juliana Combinatie, kortweg Roda JC. In deze gezellige, op mensenmaat gesneden club kwamen Lamah, de Belg met Ivoriaanse roots, en Cheik Tioté, kortweg Ivoriaan, dit seizoen tot bloei.

Lamah begon aan 29 van de 32 wedstrijden en viel twee keer in. Hij is clubtopschutter met tien doelpunten in de competitie en één goal in de beker. Vorig seizoen begon Lamah bij Anderlecht aan geen enkele wedstrijd en mocht zes keer invallen, goed voor 33 speelminuten. Tioté begon bij Roda aan 26 wedstrijden. De inbreng van Tioté bij paars-wit beperkte zich vorig jaar tot welgeteld twee invalbeurten (31 speelminuten) in competitie.

Beiden zijn de jongste weken niet weg te denken uit de basis van hun club, die op 27 april in De Kuip de bekerfinale speelt tegen Feyenoord. Op het gezellige oefencomplex De Kaalheide bewegen ze zich met zwier door de vele gangen, alsof ze er thuis zijn. Dat is weer wat anders dan het schichtig rondkijken in het Vanden Stockstadion. Lamah is altijd al de vlotste van de twee geweest, maar ook Tioté, nochtans twee weken uitgeschakeld met een enkelblessure, laat zich meer dan ooit gelden. Het gesprek komt al snel op Anderlecht.

Jullie zien er gelukkig uit.

Tioté: 'Wat wil je? Ons seizoen verloopt hier heel goed. Ik heb ongelooflijk veel geleerd. Vooral op tactisch vlak. Onze trainer was vroeger hetzelfde type als ik en heeft me al veel trucjes getoond. Ons niveau is enorm gestegen. Door elke week te spelen, zijn we zeker 50 procent beter geworden. In het begin had ik het moeilijk. De trainer zette me twee wedstrijden op de bank om van daaruit te zien hoe ik moest spelen. Dat heeft me geholpen. Daarna heb ik niet meer op de bank gezeten. Zelfs als we al eens minder presteren, mogen we blijven staan. Dat geeft enorm veel vertrouwen. We zijn op een leeftijd gekomen dat we elke week moeten spelen.'

Lamah: 'Ik ben sterk aan het seizoen begonnen. Dan raakte ik wat vermoeid en nu gaat het met hoogten en laagten. Maar dit is dan ook het eerste seizoen dat ik elke wedstrijd speel. Daar moet ik mee leren omgaan. Ik ben net als Cheik minstens 50 procent beter geworden.'

Je bent zelfs een doelpuntenmaker geworden. Bij de invallers van Anderlecht scoorde je toch niet zoveel?

Lamah: 'Daar moest ik linksachter spelen. Nu sta ik links vooraan in een driespitsensysteem. Dat is logischer. Ik ben geen verdediger. Ik mag, of beter moet, proberen mijn man uit te schakelen. Ik moet ook wel mee verdedigen. Dat vergeet ik wel eens. Dan begint de trainer heel hard tegen mij te roepen. Door dat roepen steek ik dat makkelijker in mijn hoofd.'

Jullie trainer Raymond Atteveld zou graag hebben dat jullie blijven. Willen jullie dat ook?

Lamah: 'Mij zou het niet storen. Maar daar kan ik niet veel over zeggen. Ik wacht daarmee tot na de bekerfinale.'

Tioté: 'Roda JC heeft ons veel gegeven. Dankzij deze club kennen de mensen ons eindelijk als voetballer. De trainer heeft ons één wedstrijd met de invallers bezig gezien - de kampioenenmatch tegen Gent - en wilde ons er meteen bij. Dat noem ik vertrouwen. We hoorden er meteen bij. De ploegmaats zijn jong en vingen ons uitstekend op. Deze club is heel menselijk. Proto werd hier genoemd. Ik kan het hem aanbevelen.'

Er is intussen interesse van Twente voor Cheik. Ook Roland gaat over de tongen. Wat is er van aan?

Tioté: 'Twente heb ik in de kranten gelezen, maar ik heb nog niks gehoord.'

Lamah: 'Ik ook niet.'

Herman Van Holsbeeck heeft al gezegd dat hij op jou, Roland, rekent voor een grote doorbraak op Anderlecht.

Lamah: 'Het is toch straf dat Anderlecht nu, nadat we een jaar elders hebben gespeeld, plots zegt dat wij goede spelers zijn en het ons kan gebruiken. Van Holsbeeck zelf heb ik overigens nog niet gehoord. Ik lees het in de krant. Bovendien: dat is wat hij zégt. Dat zijn woorden. Hoeveel van die beloften heb ik al gehoord? Dirar gaat misschien naar Anderlecht. Losada wordt genoemd. Misschien nog wat Argentijnen. Boussoufa speelt nu op mijn plaats. Goor heeft weer voor een jaar bijgetekend. Uiteindelijk word ik dan toch weer negentiende of twintigste man.'

Je klinkt niet enthousiast over een mogelijke terugkeer.

Lamah: 'Ik ben er lang genoeg geweest. Zelfs toen onze rechtstreekse concurrenten geblesseerd waren, schoof men nog met de ploeg zodat wij er niet in kwamen. Met een 5-0 voorsprong op een kwartier voor het einde mochten we nog niet meedoen. Dat had ons nog gemotiveerd. We kregen zelfs die extra motivatie niet.'

Wie neem je nu op de korrel? De trainer van vorig jaar, Frank Vercauteren? Of de club in zijn geheel?

Lamah: 'De trainer maakt keuzes, dat is normaal. Maar hij is een werknemer van de club. Hij voert maar uit wat ze hem zeggen. Het is vooral de club die iedereen bestuurt.'

Tioté: 'In het huidige voetbal moet je iedereen op dezelfde manier behandelen. Niet de jongeren achteruit duwen, zoals op Anderlecht het geval is.'

Heb je daar met Vercauteren over gepraat?

Lamah: 'Vercauteren praat niet. Met niemand. Wij gingen ook niet met hem praten. We waren bang van hem.'

Tioté: 'Hij is helemaal anders dan de trainer hier. Dat is een chef op het veld, maar ernaast is hij één van ons. Hij praat heel veel met ons. Dat is nodig met jonge spelers.'

Lamah: 'Iedereen is zoals hij is. Ik vond het erg dat Vercauteren werd ontslagen. Echt waar. Ze maakten hem zelfs geen technisch directeur. Spijtig.'

En wat was de rol van Glen De Boeck, nu succestrainer bij Cercle Brugge?

Tioté: 'Het contact met hem was heel goed. Hij sprak veel met ons. Hij gaf wél vertrouwen.'

Lamah: 'Maar het was toch de hoofdtrainer die besliste. Bij Roda is het helemaal anders. Hier worden geen uitzonderingen gemaakt voor bepaalde spelers. Allemaal jonge spelers en geen enkele vedette.'

Tioté: 'Toch geen vedetten zoals op Anderlecht.'

Lamah: 'Hier zijn geen spelers met een apart statuut zoals Hassan, de koning van Afrika. Hij heeft privileges. Frutos ook. Naar de jongeren kijkt men niet.'

Hoe is de relatie tussen de oudere en jongere spelers op Anderlecht?

Tioté: 'Sommigen praten met de jongeren, maar zeker niet allemaal.'

Lamah: 'Er zijn er die niks zeggen. Ik weet niet wat er in hun hoofd omgaat. Misschien zijn ze wel gewoon gereserveerd. Ik praat in elk geval met iedereen. Mbo Mpenza is ook zo. Hij is de vader van iedereen. Ons groepje was er één met Tchité, Boussoufa, Vadis, Mbokani… (fijntjes) Mbokani doet het ook goed, hé?'

Tioté: 'Ze moeten in België stoppen met die privileges voor de sterren. Ze zeggen altijd dat de jongeren moeten leren, maar door op de bank te blijven zitten, leer je niks. We hebben iets geleerd op Anderlecht, maar het meeste leer je toch door wedstrijden te spelen.'

Denk je dat de situatie op Anderlecht niet veranderd is sinds de komst van Ariël Jacobs? Die gelooft in jeugd en praat wel veel.

Lamah: 'Geef mij een naam van een jonge speler die dit seizoen zijn kans heeft gekregen.'

Legear stond erin tot hij geblesseerd raakte. En Vadis onder Jacobs ook.

Lamah: 'Vadis mocht spelen omdat hij einde contract was en ze hem zijn contract wilden laten vernieuwen. Dat weet toch iedereen?'

Tioté: 'Kijk naar Hamburg nu. Dat is een grotere club dan Anderlecht. Daar heeft hij al meer gespeeld dan bij Anderlecht in al die jaren. Dat zegt genoeg over de kansen die de jeugd op Anderlecht krijgt.'

Lamah: 'Kompany en Vanden Borre hebben echt hun kans gekregen. Legear een beetje. Maar voor de rest? Er hebben nochtans heel goede jongeren gespeeld. '

Anderlecht is een topclub. Verliezen is verboden. Is het niet logisch dat een trainer minder risico's neemt met jongeren die soms nog fouten maken?

Lamah: 'Dat is heel juist. Maar de beste moet spelen. Dat bedoel ik met die spelers met een uitzonderingspositie. Wij mochten op training nog de besten zijn, we mochten nooit spelen. We kregen de kans niet om het publiek te tonen dat we beter waren. Ik wil een eerlijke kans krijgen. Niet opnieuw op de bank en bij de invallers verzeilen. Waar ik ook ga, ik moet spelen.'

Euh… Het is wel nog altijd Anderlecht dat beslist over jouw toekomst.

Lamah: 'Anderlecht heeft ons uitgeleend en als ze ons terugwillen, moeten we terug. Als ze mij terugroepen, wil ik toch eens heel duidelijk praten. Ik denk eerlijk gezegd dat ik weer op de bank of in de tribune ga terechtkomen. Het is niet omdat ik een goed seizoen heb gemaakt bij Roda JC dat ik bij Anderlecht genoeg kansen ga krijgen. Dat zal snel vergeten zijn.'

Tioté: 'Ik zie me volgend seizoen niet terugkeren naar Anderlecht.'

Als Biglia vertrekt, moet je misschien wel terugkeren.

Tioté: 'Dat heeft Anderlecht gezegd, ja.'

Lamah: 'Dat is toch ongelooflijk, dat ze zoiets zeggen. Dat doet men toch niet. Als je op die basis terugkeert op Anderlecht zit het fout.'

Tioté: 'Ik vind dat ze moeten zeggen dat ze mij terugwillen. Wat voor zin heeft het dat ik alleen mag terugkeren als Biglia vertrekt? Ik wil dat ze mij goed genoeg vinden om terug te keren. Omdat ze gewoon op mij rekenen.'

Zelfs Goor zei dat hij niet meer van een basisplaats uitgaat.

Lamah: 'Hij kan dat wel zeggen.'

Tioté: 'Maar dat kan ook weer snel veranderen.'

Jullie hebben weinig vertrouwen in Anderlecht.

Tioté: 'En zij in ons.'

Lamah: 'Na alle beloften die ze ons hebben gedaan.'

Moeten ze jullie dan nog een jaar uitlenen?

Tioté: 'Ik denk dat er in ons geval gewoon een definitieve oplossing moet komen. Of ze laten ons terugkeren en geven ons de kans om ons te bewijzen, of ze transfereren ons definitief naar een andere club.'
sportwereld.be
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47892
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » do apr 10, 2008 10:00 am

Lijkt me beter dat die jongens daar niet meer terugkeren. Wederzijds vertrouwen is totaal weg denk ik.

Plaats reactie