Succes in voetbal te koop

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Succes in voetbal te koop

Bericht door 999 » di mar 18, 2008 10:16 am

Eredivisie gaat met de billen bloot in KNVB-onderzoek

Succes in voetbal te koop

ZEIST – Succes in de voetballerij is te koop. Wellicht een open deur, maar toch één van de belangrijkste conclusies uit het eerste benchmarkonderzoek van het nieuwe KNVB Expertisecentrum naar de achttien clubs in de eredivisie. Voor het eerst in hun geschiedenis durfden de betaald voetbal organisaties (bvo’s) met de billen bloot om hun boekhouding uitvoerig met elkaar te laten vergelijken.

Van de behaalde punten is 88 procent te verklaren door de omzet, zo concluderen de cijferheren van de KNVB na het onderzoek.

Om ook internationaal toch mee te blijven doen, is het belangrijk om die andere 12 procent zo volledig mogelijk te benutten. Dat kan door slim beleid, zoals een goedlopende jeugdopleiding of door het beheer van het stadion volledig in eigen handen te nemen. Het delen van informatie daarover is één van de belangrijkste voornemens van het Expertisecentrum. „Maar een klein deel is ook aan domme pech of geluk toe te schrijven”, zegt Ron Francis, initiatiefnemer en manager van KNVB Expertise. „Een bal op de paal kan in het voetbal gelukkig nog steeds het verschil tussen succes of verlies betekenen. Het is zeker geen exacte wetenschap.”

Vroeger waren voetbalverenigingen in Nederland huiverig om hun concurrenten een kijkje in de keuken te geven. Toch blijft het vergelijken van de huishoudboekjes van de clubs in de eredivisie lastig. „Zo staat bij Heerenveen bijvoorbeeld dat de shirtsponsoring nul euro oplevert, maar dat wordt weer meegenomen in de bordreclame. Iedere club heeft een andere manier van boekhouden. Dus is het een enorm puzzelwerk”, legt Francis uit. In de netto-omzet werden niet de inkomsten uit transfers van de clubs meegenomen. „Die zijn te incidenteel van aard.”

Clubspecifieke gegevens uit het onderzoek worden niet openbaar gemaakt vanwege de vertrouwelijkheid. Toch zijn er zat interessante cijfers te halen uit de presentatiesheats. Zo waren de wedstrijdbaten en sponsorinkomsten voor het seizoen ’06/’07 gemiddeld verantwoordelijk voor 71% van de totale inkomsten van de bvo’s. De wedstrijdbaten (opbrengsten uit recettes van competitie, KNVB-beker, Champions League/UEFA Cup en play-offs) bedroegen in totaal 117 miljoen euro. De sponsorinkomsten (shirten bordreclame, naamgeving etc.) waren goed voor 160 miljoen euro.

Opvallend is dat Excelsior de hoogste personeelskostenratio (de totale personeelskosten gedeeld door de netto-omzet) heeft: 95%. „Simon Kelder, de directeur van Excelsior, doet er alles aan om het kapitaal zoveel mogelijk op het veld te hebben. Maar hij weet ook de kwetsbaarheid hiervan. Als er een ton minder binnenkomt, zal hij meteen een speler moeten verkopen.”

De bvo’s werden vergeleken op gebieden als financiën, personeel, infrastructuur en veiligheid. „Wij willen met dit rapport een begin maken om clubs door de kennisdeling sterker te maken”, vertelt Francis. Het centrum is dan ook opgezet om de kennis en kunde in de bedrijfstak betaald voetbal te bundelen en beschikbaar te stellen via een centraal loket. „Een soort Wikipedia voor clubs. Maar dan een stuk betrouwbaarder”, grapt Francis.

Het centrum en de bijbehorende site gaan het eerste jaar draaien op basis van Europese subsidie. Op de site – die deels openbaar wordt – zijn bijvoorbeeld standaardcontracten voor spelers te vinden, maar ook de fiscale regeling voor skyboxen.

„Het is onzin dat elke club opnieuw het wiel gaat uitvinden. Clubs krijgen gelukkig steeds meer door dat ze elkaar nodig hebben om te overleven”, meldt Frank Rutten, directeur van de Eredivisie CV. „Straks krijgt een bvo een naheffing voor de skyboxen, terwijl een ander al het uitzoekwerk al heeft gedaan. Het is niet een kwestie dat de minder georganiseerde profiteert van een club die de zaakjes beter op orde heeft. Het is zo dat clubs steeds meer bereid zijn om kennis te delen om zo van elkaar te leren.”

Het materiaal voor de Financiële Benchmark Eredivisie is afkomstig van het seizoen 2006-2007. Precies dezelfde cijfers worden ook door de licentiecommissie van de voetbalbond gebruikt om de financiële situatie van een club door te lichten.

KNVB Expertise hoopt zo snel mogelijk ook voor de eerste divisie dergelijk onderzoek te doen. Rutten: „Het wantrouwen is daar misschien wat groter. Dat is ten onrechte en jammer, omdat zij er misschien nog meer aan zouden kunnen hebben dan de eredivisie. Ondanks kleinere inkomsten is daar meer winst te halen.”
De T.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di jun 03, 2008 7:43 am

’Nederlandse clubs maken van competitie een stammenoorlog’

Eredivisie financieel verder achterop

Gat met top Europa wordt steeds groter

AMSTERDAM – De Duitse Bundesliga is de meest winstgevende voetbalcompetitie van Europa. De Engelse Premier League heeft weliswaar veruit de hoogste omzet, maar onder de streep blijft er voor de clubs aanzienlijk minder over. Het financiële verschil tussen de vijf grote competities en Nederland wordt steeds groter, zo concludeert adviesbureau Deloitte in zijn jaarlijkse overzicht van de voetbalfinanciën in Europa. „Dat kan heus wel anders. Maar dan moeten de clubs stoppen met het competitiebeleid bepalen.”

Het citaat is van Gerard Slager, hij was 25 jaar directeur van de federatie van betaald voetbal organisatie (FBO) en weet waar hij over praat. Het doel van een commercieel voetbalbedrijf, zo stelt hij, is om zoveel mogelijk cash te genereren om dat vervolgens in transfers en salarissen te steken zodat beter de competitie aan kan worden gegaan. Hij was het dan ook roerend eens met Marco van Basten die, toen bekend werd dat hij coach zou worden bij Ajax, gelijk duidelijk maakte dat het kapitaal op het veld moet staan.

De kunst is het dus om zoveel mogelijk cash te genereren. Door middel van tv-deals, sponsors en de verkoop van (seizoens)kaarten en allerhande zaken als shirtjes, petjes, posters en dekbedovertrekken (merchandising). Wie het meeste geld heeft, kan de beste spelers kopen, zo bewijst de Engelse Premier League alweer een aantal jaren. En naar de beste spelers willen de meeste mensen kijken waar weer meer geldschieters op af komen. Als er niet snel iets verandert, wordt het voor de Nederlandse competitie steeds lastiger om een inhaalslag te maken.

Dat het verschil, in omzet gemeten, tussen de eredivise en de Franse competitie (nummer 5 in Europa) het afgelopen jaar 19 miljoen euro groter werd en nu 602 miljoen euro bedraagt, is volgens Slager onnodig. „Dat gat hoeft niet zo groot te zijn”, is de overtuiging van de oud-FBO-directeur. „Essentieel voor een financieel gezonde competitie is om die hele competitie sterker te maken, niet alleen een paar topclubs. Het is dus allereerst belangrijk dat zowel geld als kennis goed wordt verdeeld. Dat heeft Bayern München bijvoorbeeld uitstekend begrepen. Bij de verdeling van de tv-gelden heeft Bayern gezegd dat alle clubs evenveel geld moeten krijgen. Omdat ze snappen dat het ook in hun belang is dat ze tegen clubs als Mönchen Gladbach – dat met meer geld betere spelers kan kopen – een spannende wedstrijd spelen. Hoe spannender de competitie, des te meer mensen er komen kijken en des te meer die competitie waard wordt.”

Ook wat merchandising betreft, zouden de clubs de buit beter moeten verdelen. Slager geeft de Amerikaanse honkbalcompetitie MLB als voorbeeld. Daar verdient een team met een laag budget als de Florida Marlins ook aan de verkoop van shirts van de immens populaire en steenrijke New York Yankees. Op die manier verdienen clubs uit de hele competitie aan het succes van clubs uit die competitie. Daarnaast verdient een club als de Yankees natuurlijk meer doordat ze meer toeschouwers trekken en betere sponsorcontracten kunnen tekenen.

„Al dat soort zaken moeten worden geregeld door en vanuit een sterke centrale organisatie met autoriteit. Nu zitten de clubs elkaar te bevechten. Ze maken beleid waar ze dat niet moeten doen. Ze hebben van de competitie een stammenoorlog gemaakt. Neem de play-offs. De laatste twee seizoenen hebben in de eredivisie dankzij het play-offsysteem voor meer spannende wedstrijden en dus hogere omzetten gezorgd, maar de traditionele topclubs hebben niettemin met succes hun invloed aangewend om de klok weer jaren terug te zetten. Juist nu de media-inkomsten voor een groot deel afhankelijk worden van pay-per-view een onbegrijpelijke beslissing. Op die manier komt niemand verder. We moeten 180 graden draaien anders blijven we dat calimerogevoel (zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk) houden.”

„Daarbij horen ook meer investeringen in opleidingen. We hebben hier nou eenmaal niet het geld om een publiekstrekker als Cristiano Ronaldo te kopen. Dus moeten we opleiden. Beter maken, beter maken, beter maken. Daar gaat het om. Dat trekt investeerders.” Die geldschieters zitten er overigens niet in om geld te verdienen, zo concludeert Deloitte-partner Dan Jones uit het jaarlijkse overzicht ’Football Finance’. Als voorbeeld neemt hij de Premier League, waar buitenlandse miljardairs als de Russische Roman Abramovich en de Amerikaan Malcolm Glazer tientallen miljoenen in respectievelijk Chelsea en Manchester United pompen. „We zien dat voetbalclubs, net als vroeger, worden gezien als spelendingetje”, aldus Jones. „Alleen zijn de eigenaren nu buitenlandse miljardairs in plaats van lokale zakenmannen.”

Dat de Premier League met een omzet van 2,3 miljard euro een bedrijfsresultaat van maar 141 miljoen euro haalt, komt doordat het gros van het geld in de steeds diepere zakken van de (veelal buitenlandse) balkunstenaars belandt. Zo’n 65 procent van de omzet gaat op aan transfers en salarissen. In Duitsland – waar het verboden is voor buitenlandse geldschieters om eigenaar van een voetbalclub te worden – ligt dat niveau op 45 procent, wat gelijk verklaart waarom de Bundesliga de meest winstgevende competitie in Europa is.

Maar, zo concludeert Jones terecht, het lijkt er op dat de worsteling van Duitse clubs om hoog te eindigen in de Champions League de prijs is die de fans betalen voor de uitstekende financiële prestaties van de Bundesliga. Aan de andere kant wijzen critici op het feit dat de vreemdelingenlegioenen van de Premier League weliswaar 100 procent vertegenwoordigd waren tijdens de finale van de Champions League, maar Engeland ontbreekt wel op het EK.
De T.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » di jun 03, 2008 8:12 am

Gaap. Is er nog nieuws?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di jun 03, 2008 9:43 am

Je bedoelt over dat lampenclubje van jullie ?.Effe wachten tot die pipodeclown terug is van vakantie ...

Plaats reactie