De GokMaffia

Club informatie van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10281
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

De GokMaffia

Bericht door WP_Legend » ma sep 01, 2008 6:18 am

Gokmaffia fikste vier wedstrijden op WK voetbal

Tijdens het wereldkampioenschap voetbal 2006 in Duitsland werden minstens vier wedstrijden gemanipuleerd door de Aziatische gokmaffia. Die baande zo mee de weg voor Italië, dat het toernooi zou winnen. Dat onthult de Canadese onderzoeksjournalist Declan Hill in zijn boek The Fix.

Hill beschrijft hoe hij eind 2005 in Bangkok in contact kwam met een van de grootste match-fixers van de Aziatische gokmaffia. De journalist kreeg de man zo ver dat die hem tijdens het WK in Duitsland vooraf zou tippen over de afloop van enkele wedstrijden.

Hill werd ook als getuige meegenomen naar een vergadering in Bangkok, waar op 25 mei 2006 met een official van het Ghanese elftal werd onderhandeld over de som die moest worden betaald opdat Ghana op het WK twee wedstrijden met opzet zou verliezen volgens een opgedragen scoreverloop. Hij maakte foto's en geluidsopnames van de vergadering.

Volgens Hill traden op het WK drie corrupte teams aan: Ghana, Ecuador en Oekraïne. Ghana zou twee matchen hebben verkocht, de andere twee teams elk één. Vooral de latere wereldkampioen Italië profiteerde daarvan. Het won zijn eerste wedstrijd tegen Ghana met de door de gokmaffia bestelde 2-0 en stootte door naar de halve finale doordat Oekraïne zich gewillig liet inblikken met de in Azië bestelde 3-0. De twee andere partijen waren Brazilië-Ghana (3-0) en Engeland-Ecuador (1-0). Twee van die wedstrijden werden geleid door de Belgische scheidsrechter Frank De Bleeckere, maar Hill heeft geen indicaties dat die bij de manipulaties enige rol speelde.

In het boek bevestigt Stephen Appiah, kapitein van het Ghanese elftal, dat hij tijdens het WK werd benaderd om matchen te vervalsen. De speler legt ook uit dat hij tijdens de Olympische Spelen in Athene namens zijn team 200.000 dollar ontving van 'een Chinees'. Ghana liet zich toen miraculeus uitschakelen door Japan.

De onthullingen in The Fix roepen sterke gelijkenissen op met het gokschandaal van Zheyun Ye, die tijdens de competities 2004-2005 en 2005-2006 een aantal kleinere Belgische clubs controleerde. Het boek laat zien hoe de Aziatische gokmaffia veel machtiger is dan altijd werd vermoed. Lee Chin, de match-fixer die Hill inwijdde in de geheime wereld van de voetbalmanipulatie, verklaart dat hij ook wedstrijden regelde op de Olympische Spelen in Athene in 2004. Hij zegt ook in een niet zo ver verleden spelers te hebben gecontroleerd bij topploegen als Kaiserslautern, Crystal Palace en Liverpool.
Demorgen.be

LucaS
Berichten: 53577
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma sep 01, 2008 6:26 am

Het lijkt me lastig wedstrijden een opgedragen scoreverloop te geven als slechts 1 van de 2 ploegen in het complot zit. Wil niet zeggen dat ik het verhaal bij voorbaat niet geloof
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » ma sep 01, 2008 7:48 am

LucaS schreef:Het lijkt me lastig wedstrijden een opgedragen scoreverloop te geven als slechts 1 van de 2 ploegen in het complot zit.
Waarom zou dat niet kunnen? Die drie landen verloren bewust hun partijen. Daar heb je geen afspraak met de tegenstander voor nodig.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma sep 01, 2008 7:54 am

Bewust verliezen kan natuurlijk, alleen voor het scoreverloop ben je wellicht ook afhankelijk van je tegenstander.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » ma sep 01, 2008 7:58 am

Jabu schreef:Bewust verliezen kan natuurlijk, alleen voor het scoreverloop ben je wellicht ook afhankelijk van je tegenstander.
Je hebt gelijk. My bad.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40942
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma sep 01, 2008 8:30 am

Toch wel een schokkend bericht. Het gaat wel over het grootste voetbaltoernooi ter wereld. Als het verhaal klopt heeft dit nogal wat invloed gehad op het toernooi.

Ik ben benieuwd of men dit echt gaat uitzoeken of dat het richting de doofpot gaat.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13766
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » ma sep 01, 2008 8:39 am

Ik dacht even dat het om de wedstrijden van afgelopen weekend ging. :blush.gif:

Daar zaten ook wat verdachte scores bij. Het had in ieder geval voor een gedeelte verklaard waarom wij...:666.gif:
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58948
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo mar 25, 2009 9:30 pm

UEFA gaat club beschuldigen van 'match-fixing'


De UEFA heeft woensdag bekend gemaakt dat binnen enkele dagen een club aangeklaagd gaat worden die zich schuldig heeft gemaakt aan match-fixing, het verkopen van wedstrijden.

'Er zijn verschillende zaken waar we naar gekeken hebben', verklaarde generaal-secretaris David Taylor van de UEFA. 'Het is een complex proces en het is uiterst moeilijk om bewijs te vinden. Maar binnen een paar dagen gaan we een club aanklagen.'

Om welke club het gaat wil Taylor nog niet onthullen. In september heeft de UEFA bekend gemaakt dat het tien wedstrijden heeft bestudeert van het huidige UEFA Cup-seizoen en vijftien van het seizoen daarvoor om patronen te herkennen die de verdenking tot omkoping staven. Alle duels waren in de voorronde-fase van het toernooi.

'UEFA is een opsporingssysteem aan het opzetten over geheel Europa dat alle 27.000 wedstrijden in de hoogste twee divisies van elke nationale bond gaat controleren', maakt Taylor duidelijk dat de bond het probleem serieus neemt. 'Slechts bij een paar wedstrijden stuiten we op problemen, maar we zijn vastbesloten deze ook op te lossen.'

'Match-fixing is een serieus bedreiging voor het voetbal', voegt UEFA-president Michel Platini toe. 'Door dit nieuwe opsporingssysteem kunnen we uitvinden waar de weddenschappen geplaatst worden. We zullen extreem streng zijn tegen diegenen die zich schuldig maakt aan fraude. Ik accepteer geen spelers die frauderen en zal ze schorsen voor elke activiteit in het voetbal.'

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33847
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » wo mar 25, 2009 10:04 pm

Goed gedaan, Voetske! Ik wist niet eens meer dat deze topic er was.

Nou wat denken we? Oostblok? België? Nederland?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Wouter
Berichten: 18809
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » do mar 26, 2009 12:25 am

Als ik zo kijk naar onze prutsers in de laatste weken, zou het me niks verbazen als Vitesse erbij betrokken is... :blush.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58948
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do mar 26, 2009 1:04 am

Tja, er staat niet bij of dat het een club is die de ander heeft omgekocht, of dat het de gokmaffia is die spelers heeft omgekocht.AJAX kan het niet zijn, maar zou me in een deuk lachen als blijkt dat Psv het boeltje heeft zitten te beflessen.

Maar goed, blijkbaar proberen ze er iets tegen te doen.Nu nog optreden tegen al die clubs die met een gigantische schuld mooi weer zitten te maken op het voetbalveld ...

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do mar 26, 2009 7:20 am

999 schreef:maar zou me in een deuk lachen als blijkt dat Psv het boeltje heeft zitten te beflessen.
Geen idee waarom dat zo grappig zou moeten zijn, maar PSV is het in ieder geval niet:
Alle duels waren in de voorronde-fase van het toernooi.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58948
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do mar 26, 2009 8:55 am

Baseman schreef:
999 schreef:maar zou me in een deuk lachen als blijkt dat Psv het boeltje heeft zitten te beflessen.
Geen idee waarom dat zo grappig zou moeten zijn, maar PSV is het in ieder geval niet:
Alle duels waren in de voorronde-fase van het toernooi.
voorronde-fase of voorronde-groepsfase ? :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » do mar 26, 2009 10:32 am

Misschien verklaart dit de uitschakelingen van Ajax in de voorronde CL. Het zou mooi zijn als ze er nog een keer voor genaaid worden!

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rooie » do mar 26, 2009 10:37 am

Wat een tegenvaller, had op wat spectaculairders gehoopt...

UEFA:
FK Pobeda charged in UEFA match case
Thursday 26 March 2009

UEFA has announced today that the Macedonian club FK Pobeda, its president and one player have been charged for being in breach of the principles of integrity and sportsmanship by manipulating the outcome of a UEFA match to gain an undue advantage for themselves and a third party.

Investigation
The match under investigation was the UEFA Champions League first qualifying round game between FK Pobeda and FC Pyunik on 13 July 2004. The charge is based on reports received from the betting industry on irregular betting patterns and the declarations of several witnesses. The Control and Disciplinary Body will deal with the case on 17 April.

LucaS
Berichten: 53577
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do mar 26, 2009 10:44 am

Gehoopt? Is ernstig voor het voetbal hoor, als een grote club(s) daarbij betrokken is. Godzijdank is het een klein clubje.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58948
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do mar 26, 2009 12:46 pm

UEFA verdenkt club van omkoping
***************************************
De Macedonische club FC Pobeda wordt
beschuldigd van omkoping.De UEFA heeft
de voorzitter van de club en een speler
inmiddels aangeklaagd.

De wedstrijd waar de UEFA op doelt,is
het duel van Pobeda met het Armeense FC
Pijoenik in de eerste voorronde van de
Champions League in juli 2004.Pijoenik
scoorde in het uitduel drie keer in de
eerste helft en won uiteindelijk met
3-1.Volgens de UEFA verloor Pobedo met
opzet.De return eindigde in 1-1.

De UEFA baseert de beschuldiging op
getuigenverklaringen en rapportages uit
de gokindustrie.De Europese bond brengt
de zaak voor de eigen tuchtcommissie.De
behandeling vindt plaats op 17 april.
***************************************

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33847
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De GokMaffia

Bericht door Duke » za jul 25, 2009 9:56 pm

Belgen en de Chinese gokmaffia

Eén Nederlandse wedstrijd voert Douglas De Coninck kort op in zijn fascinerende boek ‘Gokziek, dat vandaag verschijnt.

Aan het bekerduel Roda JC-Willem II (1-0) in november 2008 is altijd een geur van omkoping blijven hangen, nadat de Tilburgse verdediger Denny Schenkel opzichtig in de fout was gegaan bij de enige treffer van de wedstrijd.

De bewijzen voor manipulatie zijn in dit geval erg dun, geeft De Coninck toe. Bij het Britse kantoor Betfair zou kort voor de aftrap hoog zijn ingezet op een kleine overwinning voor Roda JC, een inzet die naar verluidt opliep tot 350.000 euro.

,,Dat is hoog, maar niet extreem hoog,’’ aldus De Coninck, onderzoeksjournalist bij De Morgen. ,,Het is een bedrag dat op het randje zit van wat verdacht is. Maar het ging mij vooral om de manier waarop de KNVB met die wedstrijd is omgegaan. Ze stelden een onderzoek in dat eigenlijk geen onderzoek was. Als je aan een speler vraagt: ‘ben je omgekocht?’, dan zal hij altijd nee zeggen. Je moet veel en veel dieper gaan om de waarheid op tafel te krijgen. De KNVB liet dat na.’’

In zijn boek legt De Coninck bloot hoe ontluisterend de wereld van omkoping in elkaar steekt, met de geruchtmakende zaak rond de Belgische ‘Gokchinees’ Zheyun Ye als rode draad. De journalist legde de hand op het uitgebreide strafdossier rondom Ye, die grofweg tussen de jaren 2003 en 2005 het Belgische voetbal naar zijn hand trachtte te zetten.

Het zijn vooral de talloze details die fascineren. Over Lierse SK-keeper Cliff Mardulier (tegenwoordig Roda JC) bijvoorbeeld, die een bruin envelopje krijgt overhandigd van zijn eigen trainer Paul Put, op een oprit aan de Antwerpsesteenweg in Lier.

Het is koud en donker. Iets verderop horen doelman en coach de klanken van dancing La Roca doordreunen. De conversatie, vlak voor een uitduel met Racing Genk, is tekenend:

-Coach, ik heb er toch nog eens over nagedacht. Ik ga niet flateren. Echt, ge kunt mij zoiets niet vragen.

-Cliff, ik heb toch niet gezegd dat gij moet flateren?

-Ge hebt gezegd dat ik die goals rond mijn oren ga krijgen. Uw woorden.

-Da’s zeker dat. Er zijn negen spelers bij betrokken, Cliff. Negen.

Stuitend zijn vooral ook de domheid en naïviteit die in het boek worden blootgelegd. Ye wurmt zich binnen bij Lierse SK als een zogenaamd grote investeerder, die als eerste eis heeft dat de waarde van de club aanzienlijk daalt. Om die waarde te laten dalen, moet Lierse SK nodig wat wedstrijden verliezen, zo drukt Ye de clubbestuurders en trainers op het hart. Daarna zal het grote geld binnenstromen.

,,Het ongelooflijke is dat iedereen het vaak nog geloofde ook,’’ aldus De Coninck. ,,De voetballers die meegingen in het spel en die ik gesproken heb, zeggen dat nog steeds. Ze geloofden op dat moment echt dat het voor de club beter was om te verliezen. Hun eigen trainer had hen daarvan overtuigd.’’

Ye wedt op meerdere paarden tegelijk. De Chinees duikt niet alleen op bij Lierse SK, maar ook bij La Louvière, GBA en het kleine SK Ronse. In ‘Gokziek’ wemelt het beschrijvingen, wedstrijden, details en namen.

Onder anderen die van Luciano Da Silva, de huidige doelman van FC Groningen en oud-keeper van GBA. De Braziliaan zou door Ye zijn uitgenodigd voor een paar dagen feest in Sjanghai, samen met oud-Ajacied Daniel Cruz en voormalig Willem II-speler Mohamed Messoudi. Het drietal zou op kosten van Ye een mini-vakantie hebben gevierd, zo beschrijft De Coninck.

De methode van Ye was overal min of meer hetzelfde. Ye zoekt een partner binnen de club en laat die een groepje spelers bij elkaar scharrelen. Door te rommelen met bruine envelopjes, sms-jes en korte, staccato-telefoongesprekken, wordt het Belgische voetbal gemanipuleerd.

Ye op zijn beurt krijgt de opdrachten vanuit Azië, waar de gokmaffia bepaalt wat de score die dag moet worden. In het Astrid Park Plaza Hotel in Antwerpen moeten de Lierse-spelers, onder wie Mardulier, verdediger Laurent Fassotte en huidig Roda JC-middenvelder Laurent Delorge op audiëntie komen. Daar krijgen ze de opdracht mee, in het soort kleuter-Frans van Ye.

,,Zheyun Ye ging zo opzichtig te werk, dat het een wonder is dat deze zaak niet eerder aan het licht is gekomen,’’ aldus De Coninck. ,,Er waren tal van clubs en spelers bij betrokken, heel erg veel mensen moeten er vanaf geweten hebben.’’

Het omkoopschandaal in Duitsland, rond scheidsrechter Robert Hoyzer en de Maleisiër Bee Wah Lim, zat een stuk vernuftiger in elkaar. De Aziatische zakenman speelde in Duitsland een vergelijkbaar spel, maar deed dat veel subtieler.

Stap voor stap werden spelers of scheidsrechters in de val gelokt. Bee Wah Lim had een neus voor de kwetsbare figuren in het voetbal en deed soms maanden voorwerk.

De Coninck noemt in zijn boek verschillende clubs en wedstrijden die verdacht zijn omdat er in een korte tijd extreem hoog werd ingezet in voornamelijk Azië. Red Bull Salzburg, Aston Villa, Wigan Athletic, Bayer Leverkusen; allemaal krijgen ze een ‘eervolle vermelding’.

De Canadese onderzoeksjournalist Declan Hill deed daarbij het nodige voorwerk. Hill onderzocht voor zijn geruchtmakende boek ‘The Fix’ ook tal van WK-wedstrijden, waaronder Ghana-Brazilië (0-3), Italië-Ghana (2-0), Italië-Oekraïne (3-0) en Engeland-Ecuador (1-0) in 2006. Zijn conclusie was simpel: verkocht.

,,Hill is een ongekende expert op dit gebied,’’ aldus De Coninck. ,,Bij het schrijven van dit boek heb ik heel veel contact met hem gehad. Wat hem vooral verbaasde in de zaak-Ye, is dat veel Belgische spelers in het strafrechtelijk onderzoek hebben toegegeven te zijn omgekocht. Dat is zeer uitzonderlijk.’’

Ye vluchtte in 2006 naar Sjanghai en is sindsdien onvindbaar. Een aantal spelers werd tijdelijk geschorst van deelname aan de Belgische voetbalcompetitie. Het juridisch onderzoek naar de zaak is formeel nog niet afgerond.
www.sportwereld.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie