FC Kopenhagen - Ajax (09-08-2006)

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 10, 2006 9:48 am

Goed positiespel spelen vergt denkwerk, dat moeten de spelers nog leren. Het vergt een actieve houding, je moet anticiperen. Hoe speelde Ajax vorig jaar? De lange bal naar voren, die belandt toevallig bij speler A., die speelt richting strafschopgebied waar KJH de al dan niet goed aangespeelde bal tot goal promoveert. Zoiets. Het is een 'luie' manier van spelen.
Niet alleen Maduro, maar ook andere spelers zullen mentaal harder moeten werken en fysiek dat extra stapje naar links of rechts moeten zetten. Pas dan kun je goed positiespel spelen.

Wie niet mee wil valt af. :yes:
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 10, 2006 9:54 am

joey schreef:Niet alleen Maduro, maar ook andere spelers zullen mentaal harder moeten werken en fysiek dat extra stapje naar links of rechts moeten zetten. Pas dan kun je goed positiespel spelen.
Volgens mij was Maduro wel telkens aanspeelbaar. Nu had Maduro dan ook geen tegenstander, maar het is de bedoeling dat als een tegenstander zijn mannetje loslaat om Maduro op te jagen, Maduro de bal dan kwijt kan bij een vrijgekomen speler. Vooralsnog niets daarvan.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 10, 2006 10:01 am

Het gaat niet alleen om vrijstaan, het gaat er ook om dat je al weet wat je met de bal doet voor je die krijgt. Waarom is KJH zo goed? Omdat hij altijd precies weet waar de keeper staat, waar de verdedigers staan. Let maar eens op, hij doet niets anders dan rondkijken.

Ik heb het niet alleen over Maduro, al is hij een mooi voorbeeld. Hij doet pas iets als hij de bal al heeft.
Laatst gewijzigd door joey op do aug 10, 2006 10:07 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

ub40_bboy
Berichten: 56
Lid geworden op: do jul 27, 2006 12:09 pm

Bericht door ub40_bboy » do aug 10, 2006 10:03 am

En van Basten was zo lyrisch over Maduro. Hij is zooooo goed.

Maar ik zie er niks van bij ajax.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 10, 2006 10:06 am

joey schreef:Het gaat niet alleen om vrijstaan, het gaat er ook om dat je al weet wat je met de bal doet voor je die krijgt. Waarom is KJH zo goed? Omdat hij altijd precies weet waar de keeper staat, waar jij tegenstanders staan. Let maar eens op, hij doet niets anders dan rondkijken.

Ik heb het niet alleen over Maduro, al is hij een mooi voorbeeld. Hij doet pas iets als hij de bal al heeft.
O, maar ik bedoel ook niet dat Maduro de grote spil zou zijn als zijn medespelers goed zouden staan, maar ik ben het absoluut niet eens met het negatieve gedoe omdat hij niet goed speelde. Tegen Inter speelde hij wel goed, maar dat is iedereen allang weer vergeten.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 10, 2006 10:50 am

'Hard trainen beloond'


KOPENHAGEN - Ajax-trainer Henk ten Cate ziet de return tegen FC Kopenhagen met vertrouwen tegemoet. ''De zege is goed voor het vertrouwen, goed voor Ajax en goed voor het Nederlandse voetbal.''

Met gepaste trots boekte Ten Cate zijn eerste zege in het eerste

duel van Ajax dat echt ergens om ging. ''Ik moet mijn ploeg een groot compliment maken dat we het in dit stadion hebben drooggehouden.''

Ten Cate beseft de waarde van de zege. ''Als je de eerste wedstrijden wint, groeit het vertrouwen van de spelers ook snel. Daardoor geloven de spelers ook sneller in zichzelf en het team.''

De nieuwe trainer van Ajax stelde vast dat het oude angstsyndroom de ploeg nog niet had losgelaten. ''Sommige spelers verkrampten, maar dat had ik ook al gezien in de oefenwedstrijden. Dat kun je alleen maar wegnemen door weinig druk op de ploeg te leggen. In de voorbereiding heb ik gehamerd op de onze eigen kracht, niet op de kracht van de Denen.''

Ook na het duel beklemtoonde Ten Cate de positieve punten van zijn ploeg.

''Fysiek hebben we het goed volgehouden tegen Kopenhagen. Toen zij na een uur moe werden, waren wij nog fit. Dat komt door de heel goede voorbereiding. We hebben echt hard getraind. Soms te hard. Ik heb soms een baltraining laten schieten voor een conditietraining. Het heeft zich uitbetaald.''

Ten Cate was ook blij met de goede invalbeurt van Ryan Babel. ''Ook Urby Emanuelson speelde goed. En ik was tevreden over de eerste helft van Mauro Rosales.''
Parool


Dat is waar, de conditie van Ajax was goed. Gelukkig.


Afbeelding
Het stinkt aan alle kanten!

GangstaRiB
Berichten: 16883
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » do aug 10, 2006 11:23 am

Wat me vooral bij Maduro opviel is dat ze balaanname werkelijk dramatisch was. Je hoeft niet de snelste te zijn als je een degelijke techniek heb, maar Maduro mocht van de Denen vrij blijven lopen in de hoop dat Hedwiges de bal zou krijgen. Zodra hij de bal had sprongen er 3 Denen op hem af en Maduro was de bal kwijt. Gabri was al vaak in die tijd naar voren gesprint, net zoals Sneijder. En een paar keer was ook Urby al onderweg.... Levensgevaarlijke situaties als je het mij vraagt.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 10, 2006 11:57 am

GangstaRiB schreef:Gabri was al vaak in die tijd naar voren gesprint, net zoals Sneijder. En een paar keer was ook Urby al onderweg.... Levensgevaarlijke situaties als je het mij vraagt.
Je kunt beter te vroeg dan te laat zijn, zegt Cruijff altijd. Geen wonder dat de afvallende ballen voor Kopenhagen waren, als je telkens al drie middenvelders voor de bal hebt.

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » do aug 10, 2006 12:24 pm

Bertje schreef:Je kunt beter te vroeg dan te laat zijn, zegt Cruijff altijd.
Nee, Cruijff zegt: "Er is maar één moment dat je op tijd kunt komen. Ben je er niet, dan ben je óf te vroeg, óf te laat."

Of...

"In voetbal is het simpel: je bent op tijd of je bent te laat. Als je te laat bent, moet je zorgen dat je op tijd vertrekt."

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 10, 2006 12:27 pm

Cruijff zegt altijd dat je beter te laat dan te vroeg kunt zijn, omdat je als je te vroeg bent nog iets kunt doen. Als je te vroeg bent is de bal achter je en kun je dus niets meer doen, terwijl je als je te laat bent de bal nog kunt onderscheppen of in ieder geval het tempo uit de omschakeling kunt halen.

O, dom, m'n vorige post was dus verkeerd om.

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » do aug 10, 2006 12:31 pm

Je bent niet scherp en sloom, Bertje! Ik ga je suflullen! Het gaat om details! :redcard: ;)

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 10, 2006 12:32 pm

Geloof me, je bent al een suffe lul. :D

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 10, 2006 12:37 pm

Even iets heel anders: ik mag toch hopen dat het aantal wedstrijden dat RTL dit jaar mag uitzenden zeer beperkt blijft, toch? :eusa_pray:

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » do aug 10, 2006 1:10 pm

Iedere vrijdag eentje uit de Eredivisie en straks Twente tegen NogWat FC.

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » do aug 10, 2006 1:53 pm

FC Kopenhagen 1 – AFC Ajax 2

Godallemachtig, wat was het weer een ‘met de hakken over de sloot’ pot voor Ajax. Het spelbeeld kwam precies overeen met het spookbeeld waarvoor Ajax was gewaarschuwd, alle open deuren die voorafgaande aan de wedstrijd waren vermeld werden ingetrapt en desalniettemin vertrok Ajax met de winst naar Amsterdam. Prachtig, want in dit stadium van de CL geldt even alleen het resultaat en doet het vertoonde spel er weinig toe.
Maar toch, wat werd Ajax op bijna genante wijze weer regelmatig onder de voet gelopen. Ik kan nauwelijks geloven dat dit elftal in deze samenstelling er heel anders voorstaat over een half jaar. Ten Cate moet zowaar een wondertrainer zijn zou ik bijna willen zeggen. Ik hoop maar dat hij de ploeg aan het voetballen krijgt want qua fysiek werd gisteren pijnlijk duidelijk dat Ajax niet één maar een stuk of vijf extra mannetjesputters kan gebruiken als men op dit vlak wil meekomen.
Het was uiteindelijk aan de onkunde van Deense- en een tweetal toppers aan Ajax-zijde te danken dat een bijna Italiaanse overwinning werd geboekt, ware het niet, dat Italianen doorgaans nauwelijks kansen weggeven hetgeen over Ajax niet gezegd kon worden gisteren. De wedstrijd toonde eens te meer aan dat dit Ajax bijzonder sterk leunt op Stam en Huntelaar. Het is niet te hopen dat Ajax het de eerstkomende periode zonder deze toppers moet doen als men tegen tegenstanders van enig kaliber moet aantreden.

Nog wat persoonlijke noten naar aanleiding van de wedstrijd van gisteren? Heitinga is goed op weg zichzelf een plaatsje op de bank te verschaffen, Stekelenburg liet andermaal zien dat hij nog steeds niet met hoge ballen weet om te gaan en Sneijder verzuipt als hij geen ‘kerels’ om zich heen heeft staan die het vuile werk voor hem opknappen. Drie van onze toekomstige ‘toppers’ die een onvoldoende scoorden of nee, er zakten er meer door het ijs. Maduro’s stoïcijnse handelen wordt nog eens zijn ondergang als hij niet leert zo nu en dan ook eens met pit te spelen –vertragen kan hij als de beste, nu die versnelling nog!-, Vermaelen leek wel een zenuwachtige debutant en met Rosales en Perez op de flank waren we andermaal nagenoeg vleugellam. Gabri’s officiële debuut was verder nogal kleurloos en Rosenberg speelde erg kort (en ongelukkig...).
Slechts Emanuelson en Babel scoorden wat mij betreft een karige voldoende en bleven als enigen enigszins op de been naast uitblinkers Stam en Huntelaar die persoonlijk voor de overwinning zorgden.

Natuurlijk, we zitten nog in de voorbereiding van dit prille seizoen en het resultaat mag er wezen. Niemand die zich later afvraagt hoe je in de CL bent geraakt. Maar bovenal valt er maar één hoofdconclusie te trekken; werk aan de winkel!
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 10, 2006 1:57 pm

Prima betoog, MHF.

Wat me opviel bij Babel was dat ik hem soms zag kijken of hij aan een actie moest beginnen. Als hij er dan wel aan begon kwam er altijd dreiging uit voort, maar hij wist nu ook wanneer hij de bal beter in de ploeg kon houden.

Babel. :cheer:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 10, 2006 2:13 pm

MHF schreef:Natuurlijk, we zitten nog in de voorbereiding van dit prille seizoen en het resultaat mag er wezen. Niemand die zich later afvraagt hoe je in de CL bent geraakt. Maar bovenal valt er maar één hoofdconclusie te trekken; werk aan de winkel!
Klopt, maar dat wist je van tevoren. Het voetbal vorig seizoen leek helemaal nergens op. De spelers durven niets meer. Neem Heitinga, die had vroeger een aardige pass in de benen, maar nu ramt hij elke bal blind naar voren. Geen toeval dat Stam en KJH zich aan de malaise onttrekken. Stam maak je niet meer nerveus, en KJH trekt zich van niemand iets aan.

Al met al is het vooral een mentaal proces. De spelers moeten risico's nemen en niet afschuiven. Daarvoor is veel training nodig, bewustwording, maar vooral succes. De spelers moeten niet (meer) bij het minste in elkaar kruipen. Neem zo'n Vermaelen, die kan veel beter dan hij gisteravond liet zien. Zo onzeker, zo schichtig, een drama. :aai:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » do aug 10, 2006 2:14 pm

Idd Bertje, Babel lijkt meer volwassen te worden in z'n spel en is niet slechts die opportunist die altijd maar voor de (dikwijls kansloze) actie gaat...
Sneijder eiste even later de negatieve hoofdrol op, door bij een opstootje Jesper Grönkjaer op de rug te spugen.
Bovenstaandde kwam ik nog tegen. Ik moest gelijk aan een andere wedstrijd denken. Daarin deed Senden het toch beter! ;)
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 10, 2006 2:23 pm

joey schreef:Klopt, maar dat wist je van tevoren. Het voetbal vorig seizoen leek helemaal nergens op. De spelers durven niets meer. Neem Heitinga, die had vroeger een aardige pass in de benen, maar nu ramt hij elke bal blind naar voren. Geen toeval dat Stam en KJH zich aan de malaise onttrekken. Stam maak je niet meer nerveus, en KJH trekt zich van niemand iets aan.

Al met al is het vooral een mentaal proces. De spelers moeten risico's nemen en niet afschuiven. Daarvoor is veel training nodig, bewustwording, maar vooral succes. De spelers moeten niet (meer) bij het minste in elkaar kruipen. Neem zo'n Vermaelen, die kan veel beter dan hij gisteravond liet zien. Zo onzeker, zo schichtig, een drama. :aai:
Mee eens. Gelukkig heb ik juist hierbij vertrouwen in HtC. De spelers moeten doorkrijgen (juist onderbewust) dat ze met het voetbal dat HTC erin wil krijgen meer zekerheid hebben dan ze nu met ons 'voetbal' hebben.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do aug 10, 2006 2:29 pm

Bertje schreef:Prima betoog, MHF.
Maar MHF valt toch juist ook spelers af?

Ik ben het trouwens wel voor een deel eens met Bertje dat het moeilijk is om bepaalde spelers te beoordelen. Vooral de nieuwe spelers of spelers die in een andere rol moeten spelen. Er moet aan positiespel gewerkt worden. Spelers moeten veel meer lopen zonder bal, veel meer van positie wisselen. Mijn opa zei altijd: 'je moet er niet zijn, maar er komen'.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 10, 2006 2:31 pm

MHF schreef:
Sneijder eiste even later de negatieve hoofdrol op, door bij een opstootje Jesper Grönkjaer op de rug te spugen.
Bovenstaandde kwam ik nog tegen. Ik moest gelijk aan een andere wedstrijd denken. Daarin deed Senden het toch beter! ;)
Iemand in de rug spugen, het toppunt van dom. Wordt hij eraf gestuurd, terwijl Gronkjaer niets in de gaten heeft. Dat kan alleen die domoor Sneijder overkomen. :sad:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » do aug 10, 2006 2:33 pm

Dat klopt ook Joey, het was slechts een bevestiging. Ik ben het ook met je eens dat een aantal spelers absoluut beter kunnen. Ik ben doorgaans zeer te spreken over Vermaelen maar de fratsen die hij gisteren uithaalde... Opvallend genoeg trouwens dat juist Heitinga en Vermaelen zo slecht speelden gisteren. Alsof men dacht, Stam staat er toch nog. Ik hoop eerlijk gezegd juist dat men door Stam's aanwezigheid eenzelfde over m'n lijk mentaliteit gaat aanleren. Dat spelers als Heitinga en Vermaelen willen laten zien niet onder te doen voor die ouwe. Niet dat Stam continu handjes moet vasthouden.
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 10, 2006 2:36 pm

Thomas schreef:Maar MHF valt toch juist ook spelers af?
Hij valt ze niet af, maar hij bekritiseert ze. Dat is wat anders dan net doen alsof we maar beter het hele team kunnen verkopen en opnieuw kunnen gaan shoppen.
Thomas schreef:Ik ben het trouwens wel voor een deel eens met Bertje dat het moeilijk is om bepaalde spelers te beoordelen. Vooral de nieuwe spelers of spelers die in een andere rol moeten spelen. Er moet aan positiespel gewerkt worden. Spelers moeten veel meer lopen zonder bal, veel meer van positie wisselen. Mijn opa zei altijd: 'je moet er niet zijn, maar er komen'.
:xyxthumbs:

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » do aug 10, 2006 2:37 pm

Thomas schreef:
Bertje schreef:Prima betoog, MHF.
Maar MHF valt toch juist ook spelers af?

Ik ben het trouwens wel voor een deel eens met Bertje dat het moeilijk is om bepaalde spelers te beoordelen. Vooral de nieuwe spelers of spelers die in een andere rol moeten spelen. Er moet aan positiespel gewerkt worden. Spelers moeten veel meer lopen zonder bal, veel meer van positie wisselen. Mijn opa zei altijd: 'je moet er niet zijn, maar er komen'.
Je mag prestaties toch gewoon benoemen, Thomas? Gisteren was het gewoon ondermaats. Daarmee heb ik niet gezegd dat ik het vertrouwen in deze spelers heb opgezegd. Aan Ten Cate de schone taak om er een team van te smeden waarin de zwakkere plekken van een ieder (beter) worden gecamoufleerd dan nu het geval is.


Edit: het antwoord was al min of meer gegeven...
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » do aug 10, 2006 2:39 pm

joey schreef:
MHF schreef:
Sneijder eiste even later de negatieve hoofdrol op, door bij een opstootje Jesper Grönkjaer op de rug te spugen.
Bovenstaandde kwam ik nog tegen. Ik moest gelijk aan een andere wedstrijd denken. Daarin deed Senden het toch beter! ;)
Iemand in de rug spugen, het toppunt van dom. Wordt hij eraf gestuurd, terwijl Gronkjaer niets in de gaten heeft. Dat kan alleen die domoor Sneijder overkomen. :sad:
nou, domoor Rijkaard heeft het anders ook op z'n naam staan. Niet in de rug, wel tegen het achterhoofd van zijn tegenstander.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Plaats reactie