Ajax - FC Kopenhagen (23-08-2006)

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Mr. Ajax
Berichten: 14587
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » di aug 22, 2006 5:58 pm

Ik ook. En ik ben het met Thomas eens dat die excuus al een jaar en nog wat te oud is.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » di aug 22, 2006 6:31 pm

Thomas schreef: Het ligt volgens mij meer aan z'n manier van spelen, dat hij zo uitgeput oogt. Alles gaat in de eerste versnelling.
Dat zou ook heel goed kunnen, maar ik had in ieder geval liever gezien dat Maduro niet was meegegaan met het WK.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di aug 22, 2006 6:40 pm

Jesse schreef:Dat zou ook heel goed kunnen, maar ik had in ieder geval liever gezien dat Maduro niet was meegegaan met het WK.
Ik ook. Mede omdat hij daar (nog) niet zoveel te zoeken had.

Maar Maduro heeft meegetraind, 6 minuten gespeeld en mocht daarna weer 3 weken vakantie vieren. Ik neem aan dat als hij niet mee was gegaan naar het WK, dat hij dan ook wel aan z'n conditie was blijven werken. Tenminste, als profvoetballer ga je niet 6 weken op je gat zitten, lijkt mij.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di aug 22, 2006 6:51 pm

Zuidema schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik ook. Als een (jonge) speler het met vallen en opstaan moet leren, dan kan dat beter door een invalbeurt met een 3-0 voorsprong; neemt druk weg, en dus ontstaat er meer en gemakkelijker zelfvertrouwen. Bovendien ben ik er een voorstander van om in officiele wedstrijden altijd het sterkst mogelijke elftal op te stellen.
Maar moet een zich ontwikkelende talentvolle speler als Maduro dan niet juist in dit soort wedstrijden ingezet worden? De schat aan ervaring die hij dan opdoet is immers bijzonder groot. Pootje baden in een pierebad kan iedereen.
Inderdaad, pootje baden in het pierebad kan iedereen. Maar Ajax is geen pierebad, dat is het diepe. En daar leer je eerst in zwemmen met een plankje. En dat is bijvoorbeeld een 3 of 4-0 voorsprong. Als ie het dan goed doet, zelfvertrouwen (terug)krijgt en zijn zwakke momenten kwijtraakt mag ie afzwemmen en is ie rijp voor het diepe.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di aug 22, 2006 6:52 pm

Het is al een wezenlijk verschil tussen in de basis staan tegen RKC of in de CL (voorronde). In de Eredivisie kan Maduro nog genoeg leren als basisspeler.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di aug 22, 2006 6:53 pm

Zuidema krijgt desalniettemin zijn zin:
810 Teletekst di 22 aug
***OETBAL******************************
**** Ajax start met vertrouwde basis
***************************************
**Ajax-trainer Henk ten Cate deed aan
de vooravond van de return tegen FC
Kopenhagen in de derde voorronde van de
Champions League niet geheimzinnig over
zijn opstelling."We starten met de op
dit moment vertrouwde elf spelers",zo
liet de oefenmeester weten.

Dat betekent dat Hedwiges Maduro op het
middenveld de voorkeur boven Roger zal
krijgen en Ryan Babel als linksbuiten
in plaats van Kenneth Perez speelt.Bij
de Denen,die thuis met 2-1 verloren,is
Jesper Gronkjaer het enige vraagteken.
De ex-Ajacied heeft een liesblessure.

Opstelling Ajax: Stekelenburg,Heitinga,
Stam,Vermaelen,Emanuelson,Gabri,Maduro,
Sneijder,Rosales,Huntelaar,Babel.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Justin
Berichten: 2074
Lid geworden op: di sep 23, 2003 5:14 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Justin » di aug 22, 2006 6:54 pm


"Hedwiges heeft nog een conditionele achterstand", aldus de trainer van Ajax. "Maar hij komt er aan. Het gaat steeds beter. Daarom mag hij ook tegen FC Kopenhagen weer beginnen. We kijken wel hoe lang hij het volhoudt."
Aldus Ten Cate op planet.nl.

EDIT; Aha, ik zie dat Cees wat sneller was.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di aug 22, 2006 6:55 pm

Ik vind het ook prima hoor. Ik was het alleen niet met Zuidema eens dat Maduro alleen in dit soort wedstrijden wat kan leren, maar ook niet met jou dat Maduro nog veel kan leren door er bij een 3-0 voorsprong in te komen. :xyxthumbs:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » di aug 22, 2006 7:12 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Zuidema krijgt desalniettemin zijn zin:
Verkeerd gedacht, Cees. Want ik heb mijn eigen mening in deze nog helemaal niet gegeven. Hoogstens gooi ik hierboven wat balletjes op over de consequenties van het kiezen voor jeugdtalenten, wat Van Geel zo hoog in het vaandel heeft staan. En als Ten Cate [A] zegt met die jeugdtalenten, zou ie eigenlijk ook moeten zeggen (dus ook durven opstellen in een zware, cruciale wedstrijd). Lijkt me ook niet fijn voor het zelfvertrouwen van Maduro als ie er nou naast wordt gezet.

Persoonlijk wil ik helemaal niet jeugdspelers op een asplek hebben spelen. Als half, als vleugelspits, als back, prima. Leer daar het vak maar in een ondersteunende rol in het elftal. Maar niet in de as, met het functioneren daarvan valt en staat het elftal. En zeker niet zo'n grilkip als Maduro.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » di aug 22, 2006 7:22 pm

Zoomin.tv

Hier staat een filmpje 'Maduro: 'Vooral niet meegaan in spel Denen': voorbeschouwing op morgen.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di aug 22, 2006 7:35 pm

Zuidema schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Zuidema krijgt desalniettemin zijn zin:
Persoonlijk wil ik helemaal niet jeugdspelers op een asplek hebben spelen. Als half, als vleugelspits, als back, prima. Leer daar het vak maar in een ondersteunende rol in het elftal. Maar niet in de as, met het functioneren daarvan valt en staat het elftal. En zeker niet zo'n grilkip als Maduro.
Hier kan ik me in vinden. De laatste jaren is gebleken dat de meeste jeugdspelers het niet redden in de as. Slechts de uitzonderlijke talenten moeten redelijk snel belangrijk gemaakt worden.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » di aug 22, 2006 7:41 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Inderdaad, pootje baden in het pierebad kan iedereen. Maar Ajax is geen pierebad, dat is het diepe. En daar leer je eerst in zwemmen met een plankje. En dat is bijvoorbeeld een 3 of 4-0 voorsprong. Als ie het dan goed doet, zelfvertrouwen (terug)krijgt en zijn zwakke momenten kwijtraakt mag ie afzwemmen en is ie rijp voor het diepe.
Volledig mee eens dus. En als het echt op een as-plek moet, dan het liefste zo. Ik hou mijn hart vast voor morgen. Het offensieve plan van Ajax in de uitwedstrijd (uitspelen via de vierhoek Maduro-Urby-Perez-Huntelaar) kon direct de prullebak in, omdat Maduro zo ongelooflijk als eerste schakel aan het stuntelen was. Dat was een paar weken geleden. Toen was ie toch minder moe dan nu, mag ik aannemen. Nu heeft ie afgelopen zondag weer 90 minuten tegen RKC gespeeld. Zou ie wel door de warming-up heenkomen?

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di aug 22, 2006 7:42 pm

Zuidema schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Zuidema krijgt desalniettemin zijn zin:
Verkeerd gedacht, Cees. Want ik heb mijn eigen mening in deze nog helemaal niet gegeven. Hoogstens gooi ik hierboven wat balletjes op over de consequenties van het kiezen voor jeugdtalenten, wat Van Geel zo hoog in het vaandel heeft staan. En als Ten Cate [A] zegt met die jeugdtalenten, zou ie eigenlijk ook moeten zeggen (dus ook durven opstellen in een zware, cruciale wedstrijd). Lijkt me ook niet fijn voor het zelfvertrouwen van Maduro als ie er nou naast wordt gezet.

Persoonlijk wil ik helemaal niet jeugdspelers op een asplek hebben spelen. Als half, als vleugelspits, als back, prima. Leer daar het vak maar in een ondersteunende rol in het elftal. Maar niet in de as, met het functioneren daarvan valt en staat het elftal. En zeker niet zo'n grilkip als Maduro.


In dat geval: zetten we Maduro op 6 en Gabri in het midden, die lijkt me dynamisch genoeg voor die positie, zeker om met de punt naar voren te spelen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di aug 22, 2006 7:45 pm

Zuidema schreef:Dat was een paar weken geleden. Toen was ie toch minder moe dan nu, mag ik aannemen. Nu heeft ie afgelopen zondag weer 90 minuten tegen RKC gespeeld. Zou ie wel door de warming-up heenkomen?
Volgens mij heeft men het de hele tijd over vermoeidheid maar gaat het gewoon over een conditionele achterstand. Maduro schijnt moeite te hebben om aan te pikken.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » di aug 22, 2006 7:47 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
In dat geval: zetten we Maduro op 6 en Gabri in het midden, die lijkt me dynamisch genoeg voor die positie, zeker om met de punt naar voren te spelen.
Vwb Gabri lijkt mij dat ook logischer, maar om de een of andere reden kiest Ten Cate daar maar niet voor. En Maduro als rechtshalf? Blijft ook behelpen, hopelijk heeft ie nou wel peper in zijn reet. Talent moet je een kans geven.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di aug 22, 2006 7:49 pm

Ben jij tevreden over Gabri, nestor?

Ten Cate zit Maduro achter zijn reet, dat heeft hij nodig. Het is een laconieke jongen. Gabri daarentegen moet je afremmen.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di aug 22, 2006 7:50 pm

Thomas schreef:Volgens mij heeft men het de hele tijd over vermoeidheid maar gaat het gewoon over een conditionele achterstand. Maduro schijnt moeite te hebben om aan te pikken.
Maduro z'n loopvermogen is slecht. Dat was ook de reden waarom hij op het middenveld terecht is gekomen in de jeugd. Daar moest aan gewerkt worden.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di aug 22, 2006 7:51 pm

Zuidema schreef:Vwb Gabri lijkt mij dat ook logischer, maar om de een of andere reden kiest Ten Cate daar maar niet voor. En Maduro als rechtshalf? Blijft ook behelpen, hopelijk heeft ie nou wel peper in zijn reet. Talent moet je een kans geven.
Gabri als centrale middenvelder lijkt mij helemaal niets. Dan raak je nog steeds veel de bal kwijt op die positie, maar dan omdat Gabri slordig is. Gabri moet je gewoon als rechtshalf houden.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di aug 22, 2006 7:53 pm

Precies. En met Maduro voor Gabri lever je elke vorm van diepgang in op de rechtshalf positie.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » di aug 22, 2006 8:06 pm

joey schreef:Ben jij tevreden over Gabri, nestor?
Qua inzet en dynamiek niets dan lof. Voetballen kan ie ook. Niks mis mee. Maar het werd hier al eerder genoemd: houdt ie die energiesmijterij een heel seizoen vol? Qua coaching/leiding geven kan ik het moeilijk beoordelen. Communicatie is met die taalkloof nu natuurlijk ook nog verdomde moeilijk. En dan nog? Is Gabri sowieso een leidinggevend type? Of is het toch weer zo'n stille kracht als Galasek, alleen dan met meer lef?
Ten Cate zit Maduro achter zijn reet, dat heeft hij nodig. Het is een laconieke jongen.
Precies. Voetbalkwaliteiten heeft ie beslist, maar dat laconieke vind ik knap ergerlijk. Hopelijk krijgt Ten Cate daar dit seizoen vat op.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » di aug 22, 2006 8:19 pm

Bertje schreef: Gabri als centrale middenvelder lijkt mij helemaal niets. Dan raak je nog steeds veel de bal kwijt op die positie, maar dan omdat Gabri slordig is. Gabri moet je gewoon als rechtshalf houden.
Thomas schreef:Precies. En met Maduro voor Gabri lever je elke vorm van diepgang in op de rechtshalf positie.
Okee, duidelijk. Dan is het dus kiezen tussen verschillende kwaden. Geweldig middenveld is het ook... Maar ja, de selectie is nu eenmaal rond.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di aug 22, 2006 8:32 pm

Zuidema schreef:Qua inzet en dynamiek niets dan lof. Voetballen kan ie ook. Niks mis mee. Maar het werd hier al eerder genoemd: houdt ie die energiesmijterij een heel seizoen vol?
Dat weet Ten Cate ook. Hij zal vaak worden gewisseld.
Vond hem zondag wel een paar keer solliciteren naar een blessure. :sad:
Qua coaching/leiding geven kan ik het moeilijk beoordelen. Communicatie is met die taalkloof nu natuurlijk ook nog verdomde moeilijk. En dan nog? Is Gabri sowieso een leidinggevend type? Of is het toch weer zo'n stille kracht als Galasek, alleen dan met meer lef?
Allicht meer leider dan Galasek. ;)
Ten Cate zei laatst dat Gabri precies zag wat er mis ging maar dat pas in de rust kon overbrengen vanwege de taalbarriere. Hij weet precies wat Ten Cate van hem verlangt.
Precies. Voetbalkwaliteiten heeft ie beslist, maar dat laconieke vind ik knap ergerlijk. Hopelijk krijgt Ten Cate daar dit seizoen vat op.
Hopelijk, anders gaat hij de top niet halen. Ik heb mijn twijfels, ben bang dat het een karakterkwestie is.
Het stinkt aan alle kanten!

343
Berichten: 14321
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 7:40 pm

Bericht door 343 » wo aug 23, 2006 7:56 am

Ajax gaat weer op Ajax lijken

Bron: planet.nl

Met een Amsterdamse lefgozer als trainer en een ambitieus bestuur wil Ajax weer zo snel mogelijk op Ajax lijken.
De club moet van de beleidsbepalers minimaal eens per twee jaar de beste van Nederland zijn en structureel bij de sterkste zestien ploegen van Europa horen. Plaatsing voor de Champions League ten koste van FC Kopenhagen woensdagavond zal de wedergeboorte alleen maar bespoedigen.

Samen met honderden andere supporters was Maarten Fontein dinsdagmiddag aandachtig toeschouwer bij de laatste training van Ajax voor de tweede ontmoeting met de Deense kampioen. De directeur van de Amsterdamse club wandelde samen met Piet Keizer lachend langs het speelveld. Hij groette joviaal enkele bekenden en drukte veel handjes. Het gaat weer goed met Ajax.

Als je wint heb je vrienden
De nieuwe trainer Henk ten Cate beschikt over zo'n twintig gelijkwaardige spelers die voor jaren vast liggen. Ajax speelt het komende seizoen voor een nagenoeg uitverkocht stadion en de medewerkers van de clubwinkel draaien overuren. Als je wint, heb je vrienden. Dat geldt zeker voor een club als Ajax.

Fontein keek tevreden toe hoe Klaas-Jan Huntelaar achteloos de ene na de andere bal in het doel schoot. Ruim 9 miljoen euro betaalde Ajax voor de spits. De zes groepswedstrijden in de eerste ronde van de Champions League leveren de club waarschijnlijk meer geld op.

Aankoop Huntelaar terugverdienen
Ajax, dat voor eigen publiek een voorsprong van 2-1 verdedigt, kan in de tweede ontmoeting met FC Kopenhagen het aankoopbedrag van de nieuwe spits van het Nederlands elftal terugverdienen. Bij een zege over twee ontmoetingen op de Deense kampioen groeit de begroting van Ajax richting de 70 miljoen euro. Ter vergelijking, aartsrivaal Feyenoord moet met ongeveer 30 miljoen euro minder rondkomen.


"Ik snap onze directeur", reageerde trainer Ten Cate toen hij met het financiële belang van de Champions League werd geconfronteerd. "Maar voor mij is dit geen wedstrijd van 9 miljoen euro maar een duel van negentig minuten. Natuurlijk willen we wel winnen. We zijn namelijk Ajax en spelen nog thuis ook."

De van Barcelona overgekomen oefenmeester past prima in de plannen van de beleidsbepalers van de club. "Met zijn vlotte babbel en Amsterdamse dialect schept Ten Cate soms een sfeertje dat aan de periode doet denken dat Ajax nog in De Meer woonde.

Ten Cate legt de lat hoog
Ten Cate legt de lat ook hoog. De trainer is niet zo maar tevreden met een zege van 5-0 op RKC. Hij ziet zijn spelers graag met de borst vooruit en kin omhoog gaan lopen. Ajax moet weer branie krijgen en uiteraard de beste worden. "Wat winnen, daar gaat het tenslotte allemaal om", stelde Ten Cate.

Aan twee spelers schenkt de trainer van Ajax de afgelopen weken veel aandacht. Ryan Babel krijgt als linksbuiten alle gelegenheid om het ongelijk van trainer Danny Blind te bewijzen. Hedwiges Maduro, ook al afkomstig uit de Amsterdamse jeugdopleiding, moet van Ten Cate veel dwingender op het middenveld gaan spelen.

"Hedwiges heeft nog een conditionele achterstand", aldus de trainer van Ajax. "Maar hij komt er aan. Het gaat steeds beter. Daarom mag hij ook tegen FC Kopenhagen weer beginnen. We kijken wel hoe lang hij het volhoudt."

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » wo aug 23, 2006 8:18 am

Pfff... Wat zijn het ook enorme bedragen. En dan heb je het nog maar over de inkomsten in een 1e ronde. Geeft nog eens aan, hoe belangrijk het is dat Ajax aan dat miljoenenbal meedoet. En hoe belangrijk het tegenwoordig is dat je kampioen wordt of anderszins een kaartje krijgt voor de voorronde van de CL (voor hoe lang dat nog duurt). Wel een flink verschil met de ouwe Europacup-I opzet. Toen was het niet zo'n punt dat je met een ultrajonge ploeg overal naast greep. Maakte in de begroting immers toch niet zoveel uit.

Nu kan je je dergelijke zeperds eigenlijk niet meer veroorloven. Je bent bijna gedwongen een selectie samen te stellen die vooral de stabiliteit heeft om zich elk seizoen te kwalificeren voor dat miljoenenbal. Ik hoop dan ook van harte dat Ajax de huidige koers verder uitbouwt: dat je er altijd voor zorgt dat je een paar (weliswaar peperdure, maar onmisbare) zekerheden als spelers in je as hebt staan met daaromheen een kern aan redelijk ervaren krachten, aangevuld met enkele veelbelovende talenten. Een snufje meer PSV dus eigenlijk in de samenstelling van je selectie, zonder dat dat ten koste hoeft te gaan van de ontwikkeling van de echt grote talenten.
Laatst gewijzigd door Zuidema op wo aug 23, 2006 9:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » wo aug 23, 2006 8:32 am

Ik denk zelfs dat dat de ontwikkeling van de grote talenten ten goede komt. Met ervaren krachten in het veld en een ervaren trainer hebben zij tenminste mensen om tegen op te kijken en van te leren :xyxthumbs:

Plaats reactie