De play-offs

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » do mei 10, 2007 9:59 pm

Thomas schreef: Waar blijven de gifjes, Thijs?
Mijn excuus, ik was even bier drinken.

Afbeelding

Balletje op de lat:

Afbeelding

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » do mei 10, 2007 10:42 pm

Henk Kesler zijn mening over de korte tijd tussen play-off wedstrijd en beker finale:
www.knvb.nl schreef: 'Kritiek van Ten Cate en Van Gaal volstrekt misplaatst'

,,Ook zo genoten van de bekerfinale tussen Ajax en AZ? Het was een voetbalspektakel met alles erop en eraan. Strafschoppen moesten uiteindelijk de beslissing brengen. Ook nu spanning tot het laatste moment. Vanaf deze plaats feliciteer ik Ajax nogmaals met het winnen van de KNVB beker. Beduidend minder genoten heb ik van de opmerkingen van de coaches Henk ten Cate en Louis van Gaal, over de planning van de play-offs. Beiden vinden dat ze te weinig tijd hebben hun teams weer startklaar te krijgen voor de play-offs. Daarbij werden zelfs uitspraken als 'belachelijk' en 'competitievervalsing' gedaan.



Deze kritiek is volstrekt misplaatst. Van Gaal en Ten Cate zijn kennelijk nog wat aangeslagen door het op het nippertje missen van de landstitel en proberen op deze wijze hun gelijk te halen. Het is ook ietwat kinderachtig. De bekerfinale is dit jaar namelijk op uitdrukkelijke wens van de clubs door de KNVB vervroegd naar 6 mei. De heren communiceren op dit terrein kennelijk slecht met de eigen club. Eerlijk gezegd had ik dat van topcoaches als Van Gaal en Ten Cate niet verwacht.



Bovendien vind ik de tijd tussen het einde van de competitie, de bekerfinale en het begin van de play-offs helemaal niet te kort. Het is niet ongebruikelijk dat ploegen zowel op zondag als woensdag spelen. Er zijn beduidend meer teams die in de beslissende fase van de competitie op meerdere fronten strijden. Sevilla of Liverpool bijvoorbeeld. Als AZ of Ajax zich hadden geplaatst voor de halve finale van de UEFA Cup, hadden we Van Gaal en Ten Cate vast niet horen klagen over het drukke speelschema.



Als je bij de grote 'jongens' wilt horen betekent dit dat je in bepaalde fases van het voetbalseizoen veel wedstrijden moet spelen. Dat is zwaar, daarover geen misverstand. Temeer, als je ook nog wordt geconfronteerd met de teleurstelling van het missen van het Nederlands kampioenschap. Maar adel verplicht! Ik kan mij dan ook prima vinden in de reactie van Jaap Stam in het AD over de play-offs: 'Ik denk dat we nu even niet moeten zeuren over de play-offs die woensdag alweer beginnen. We gaan eerst maar genieten van deze bekerwinst'. SC Heerenveen-coach Gert Jan Verbeek gaat in het AD van woensdag nog verder: 'Ik had graag in de schoenen van Ten Cate gestaan.'



Topsport is soms hard. Coaches die de daarbij behorende 'wetten' kennen zeuren niet, maar richten al hun energie op het winnen van de eerstvolgende wedstrijd."



Henk Kesler

Directeur betaald voetbal
Oftewel, meneer duldt geen tegenspraak.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » do mei 10, 2007 11:17 pm

En heeft (volgens mij voor het eerst in zijn leven) gewoon gelijk.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do mei 10, 2007 11:21 pm

Een dagje extra was wel redelijk geweest.
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr mei 11, 2007 4:43 am

Zou het praktisch gezien mogelijk zijn om de bekerfinale voor de playoffs in te plannen wanneer de landskampioen er aan meedoet en hem na de playoffs te laten spelen wanneer de landskampioen niet meedoet?

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Bericht door martijn401 » vr mei 11, 2007 7:54 am

joey schreef:Een dagje extra was wel redelijk geweest.
Precies. Als Heereveen ook op zondag had gespeeld had zijn betoog wat meer hout gesneden.

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » vr mei 11, 2007 10:59 am

Thomas schreef:Zou het praktisch gezien mogelijk zijn om de bekerfinale voor de playoffs in te plannen wanneer de landskampioen er aan meedoet en hem na de playoffs te laten spelen wanneer de landskampioen niet meedoet?
Ik denk het niet. Daarvoor is het een 'te groot evenement'. Tenzij Feyenoord eraan meedoet :666.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » vr mei 11, 2007 11:36 am

Had begrepen dat Platini bezig is ( dat had ie tenminste beloofd ) om terug te gaan naar de basis, van elk land de eerste 2 van de reguliere competitie een plaats in de champions L.Kan wat mij betreft niet vlug genoeg gebeuren.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » vr mei 11, 2007 1:28 pm

Voetske schreef:Had begrepen dat Platini bezig is ( dat had ie tenminste beloofd ) om terug te gaan naar de basis, van elk land de eerste 2 van de reguliere competitie een plaats in de champions L.Kan wat mij betreft niet vlug genoeg gebeuren.
Laat hem nog verder gaan en laat alleen de kampioen deelnemen aan de CL.
Liefst zo snel mogelijk....

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr mei 11, 2007 1:36 pm

Je wilt dus minder deelnemers. En dan? Dan wordt het geld dat op dit moment in de CL wordt gestoken dus verdeeld onder minder –maar wel regelmatig dezelfde als Chelsea, Barcelona, Inter Milan, etc- teams. Zo wordt het gapende gat tussen de Europese elite en alles daaronder nog groter. Alleen de kampioenen vind ik sowieso ook wat overdreven. Dan krijg je een CL met de kampioenen uit 8 grote landen en verder gevuld met weet ik veel hoeveel teams uit Europese voetbaldwerglanden.

Jack Reynolds
Berichten: 1208
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 4:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht door Jack Reynolds » vr mei 11, 2007 1:38 pm

Vind ik ook. Van de winnaars sinds 1998, toen ook de nummers 2 mochten mee doen, waren alleen Bayern Munchen (2001), Real Madrid (2002), FC Porto (2004) en FC Barcelona (2006) ook echt landskampioen het jaar voor hun C.L. winst. De rest was geen kampioen.

Dus waar komt de naam 'Champions League' vandaan?
Ik ben

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr mei 11, 2007 2:22 pm

Uhm, met wie ben je het nu precies eens, JR? Dat haal ik niet helemaal uit jouw verhaal.

Jack Reynolds
Berichten: 1208
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 4:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht door Jack Reynolds » vr mei 11, 2007 2:38 pm

Met Frank. Ik was al bezig met schrijven voordat jouw post er stond.

Ik vind dat alleen de kampioenen mee moeten doen aan de Champions League. Dan doe je de naam van de Cup eer aan.
Ik ben

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » vr mei 11, 2007 2:48 pm

Thomas schreef:Je wilt dus minder deelnemers. En dan? Dan wordt het geld dat op dit moment in de CL wordt gestoken dus verdeeld onder minder –maar wel regelmatig dezelfde als Chelsea, Barcelona, Inter Milan, etc- teams. Zo wordt het gapende gat tussen de Europese elite en alles daaronder nog groter. Alleen de kampioenen vind ik sowieso ook wat overdreven. Dan krijg je een CL met de kampioenen uit 8 grote landen en verder gevuld met weet ik veel hoeveel teams uit Europese voetbaldwerglanden.
Nee, niet minder deelnemers. Alleen de deelnemers die er volgens de naam aan mee mogen doen. Niet dit gedrocht wat er door de toplanden van gemaakt is met 3 of zelfs 4 deelnemers van een land...

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr mei 11, 2007 3:33 pm

Ok, dat zorgt in ieder geval niet voor meer geld voor de deelnemers. Dat vind ik dan nog iets positiefs. Maar goed, dan krijg je bijvoorbeeld landskampioenen uit de volgende landen als deelnemers:

Engeland
Spanje
Italië
Duitsland
Frankrijk
Nederland
Griekenland
Portugal
Rusland
Oekraïne
Turkije
Roemenië
Zwitserland
Zweden
Denemarken
Noorwegen
Hongarije
Bulgarije
België
Servië
Ijsland
Bosnië
Tsjechië
Oostenrijk
Slovenië
Polen
Ierland
Letland
Estland
Kroatië
Wit-Rusland
Finland


Ik voorspel dan: veel inmaakpartijen, een grotere kans op een grootmacht in Europa als winnaar, een iets kleiner financiëel gat (de meeste landen hebben weinig aanzien in voetballand en daar is ondanks wat geld heel moeilijk verandering in te brengen) tussen de top van de kleine landen en de subtop van de grote landen en een veel groter verschil tussen teams in de eigen competitie. Stel voor dat PSV in de door jouw gewilde opzet inderdaad als enige Nederlandse club de CL in was gegaan omdat ze kampioen waren geworden. Dat betekent voor PSV minstens 27 miljoen euro aan CL-inkomsten en voor Ajax en AZ de veel mindere recettes en tv-gelden van de UEFA Cup. Oftewel, er kan na 3 jaar suprematie in de eigen competitie al een groot en wellicht voorlopig niet meer in te halen kloof ontstaan binnen de competitie tussen twee sterkhouders. In de grote competities zal dat geen probleem zijn, maar grote clubs als Ajax, Benfica, Sporting, Besiktas, Panathinaikos, AEK Athene, PSG, Marseille en nog veel meer zien het gat met de nationale concurrentie na een paar mindere jaren alleen maar groter en groter worden.

Mocht de UEFA dit invoeren, dan zouden de UEFA Cup recettes dus drastisch omhoog moeten. De tv-gelden gaan bij voorkeur namelijk sowieso uit naar de CL, dus moet het grote geld voor de UEFA Cup deelnemers wel van de UEFA zelf komen. Of het moet natuurlijk zo zijn dat de hoge heren van de televisie in gaan zien dat AS Roma tegen Chelsea of Real Madrid tegen Arsenal toch wel wat meer spektakel en kijkers oplevert dan Inter Milan-FC Talinn.

Jack Reynolds
Berichten: 1208
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 4:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht door Jack Reynolds » vr mei 11, 2007 3:55 pm

Er zullen meer grote clubs mee doen aan the Uefa-Cup. Dit zal het aanzien van deze competitie opkrikken, wat er ook voor zal zorgen dat er meer betaald zal worden voor de tv-rechten.
Ik ben

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr mei 11, 2007 4:15 pm

En waarschijnlijk zal het aanzien van de CL minder worden, waardoor je een situatie krijgt waarin er meer aandacht wordt geschonken aan de UEFA Cup dan de CL.

Daarnaast zouden die grote clubs een heleboel andere teams dus weer vervangen in de UEFA Cup, waardoor er in de nationale competities minder ‘prijzen’ zijn om voor te spelen. Of je moet een UEFA Cup aanhouden met een gigantisch aantal deelnemers.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr mei 11, 2007 4:32 pm

Waardoor de UEFA cup feitelijk zwaarder en beter bezet zou worden/zijn als de CL

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr mei 11, 2007 4:37 pm

Precies. Dus dan mag er meer waarde gehecht worden aan het winnen van het primaire Europa Cup toernooi dan aan het winnen van het secundaire Europa Cup toernooi. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » vr mei 11, 2007 4:47 pm

Jullie denken alleen maar aan het geld, daar gaat het hele voetbal aan kapot....

Ik blijf het belachelijk vinden dat twee clubs die geen kampioen zijn geworden de finale van de CHAMPIONS league mogen spelen. Er zou maar een uitzonding mogen zijn en dat is de winnaar van het voorgaande jaar.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr mei 11, 2007 4:54 pm

Thomas schreef:Precies. Dus dan mag er meer waarde gehecht worden aan het winnen van het primaire Europa Cup toernooi dan aan het winnen van het secundaire Europa Cup toernooi. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Dan laten we degene die 3e wordt in de Uefa Cup poule instromen in de CL. :headbang.gif: Bovendien wil PSV dan in ieder geval niet meer zo graag jaarlijks kampioen worden......... :666.gif:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr mei 11, 2007 5:04 pm

Ik denk aan geld juist omdat de verschillen in dat opzicht dankzij jouw opzet alleen maar groter worden. Of ben je het niet eens met de voorspelde samenloop van omstandigheden.

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » vr mei 11, 2007 9:53 pm

Ze kunnen het denk ik niet zo drastisch aanpakken. Maar het kan allemaal best een beetje teruggeschroefd worden. Drie of vier ploegen uit een land is gewoon te veel. Maximaal twee ploegen per land dus. (Ik vind alleen de kampioen ook een mooi streven, maar daar gaan ze nooit aan omdat de Uefa Cup dan inderdaad een sterker toernooi wordt en de CL moet nou eenmaal het parade paardje blijven.)

Nederland
Belgie
Duitsland
Engeland
Frankrijk
Spanje
Italie
Oekranie
Rusland
Roemenie
Schotland
Portugal

Dat zijn de bovenste 12 landen met 2 deelnemers is al 24 deelnemers.

Tsjechie
Turkije
Griekenland
Bulgarije
Zwitserland
Noorwegen

Deze landen krijgen sowieso 1 plaats, dus in totaal zijn er nu al 30 deelnemers.

Alle overige landen kunnen voor een resterend ticket spelen, misschien dat de nummers twee van de 6 landen hier boven ook aan die kwalificatie mee kunnen doen. De ranglijst is gewoon gebaseerd op de Uefa ranglijst, dus als Denemarken of Israel een paar plaatsen stijgen garanderen ze zichzelf ook van een plaats.

Lijkt me een mooie opzet! En de Uefa Cup wordt sterker, wat alleen maar leuk is, terwijl de echt sterkste ploegen gewoon in de CL spelen. Clubs moeten maar incalculeren dat ze niet elk jaar CL spelen, moeten Nederlandse clubs ook.

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » za mei 12, 2007 9:44 pm

Excelsior en RBC zijn door naar de volgende ronde van de play offs om promotie. FC Den Bosch en VVV moeten een derde wedstrijd spelen.

Vitesse is door ten koste van NAC in de play offs om intertoto (wat Nederland weer punten gaat kosten in Europa.)

En FC Utrecht heeft Roda JC knap uitgeschakeld in de play offs om Europees voetbal, dus die spelen tegen de winnaar van Groningen en Feyenoord.

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » zo mei 13, 2007 2:11 pm

Lucas juicht: 1-0 voor RKC tegen Dordrecht. Doelpunt van Van den Bergh uit een strafschop.

Plaats reactie