Afscheidsduel Japie Stam 26-07-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » zo jul 27, 2008 11:48 am

Columbus schreef: Wat een heerlijk moet het zijn wanneer je snelheid hebt van een Overmars.
Sulejmani anyone. :headbang.gif:

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo jul 27, 2008 12:20 pm

Peter schreef:Ik vind het mooi dat we in het geval van Cvitanich opeens vBasten en Schippie de credits geven voor het tijdig aantrekken van deze spits. Die jongen zal bekeken zijn in februari-maart, namelijk. Bij verdedigers ligt dat dan weer anders, want daar redeneren we pas vanaf het moment dat vBasten en Schip ook daadwerkelijk in dienst zijn getreden, Neemt niet weg dat ik me nog steeds laat verrassen. Het geld lijkt een struikelblok te worden, maar goed.
Natuurlijk heeft van Basten de credits voor het aantrekken van Cvitanich. In het tijdperk van Geel zijn er heus ook dit soort spelers aangedragen door makelaars en/of scouting. Alleen gebeurde er toen niets mee, van Geel koos liever voor 'zekerheidjes' :smallgrin.gif:
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo jul 27, 2008 12:26 pm

LucaS schreef:Ik ben het deels met je eens. Ja, ik denk dat onze verdediging niet sterk genoeg is, maar ik vind niet dat de verdediging sec de schuld is aan de tegendoelpunten van afgelopen seizoen. Aanval en middenveld afgelopen seizoen waren tactisch helemaal nergens, er kwamen tegenstanders uit alle hoeken en gaten op onze verdediging afstormen. Als het middenveld en de voorhoede beter staan, komt er ook monder druk op de verdediging. Ajax was afgelopen seizoen los zand, ik ben ervan overtuigd dat als van Basten er een team van weet te maken onze verdedigers helemaal niet zo dramatisch blijken als afgelopen seizoen soms leek. En ik heb er wel vertrouwen in dat van Basten dat gaat lukken.
O,dat klopt wel. Maar het probleem is in principe groter geworden, want Sulejmani doet nog minder in defensief opzicht dan laten we zeggen Kennedy. Dat kun je voor een deel compenseren door Sulejmani diep te laten spelen, waardoor je in elk geval zijn tegenstander achterin houdt, maar of dat genoeg is?

Als je uitgaat van de Zuidema-doctrine (dat doe ik maar voor het gemak, die klopt volgens mij als een bus) heb je naast de drie artiesten in de voorhoede en Aissati dus zes veldspelers nodig die het dienende werk doen. De kwaliteit van die dienende spelers zal bepalen in hoeverre Ajax zich de luxe van vier artiesten kan permitteren. Die kwaliteit houdt niet over, dat hebben we gisteren weer kunnen zien. Daarbij de spelers die we achterin hebben ook niet uit in opbouwende kwaliteiten. Iemand als Thomas Vermaelen ramt de bal gewoon naar voren. Zoals Columbus constateert, baltempo en passing houden niet over. Natuurlijk helpt het als Aissati zorgt dat hij aanspeelbaar is, maar feit blijft, dat onze verdedigers eigenlijk nergens echt top in zijn.
Daarbij, je hebt in elk geval één verdediger nodig die je op laten we zeggen N'Kufo kunt zetten. Iemand die zorgt dat N'Kufo nu eens níet scoort tegen ons. Een baken, een rots in de branding. Waar vind je zo'n speler? Dat is de uitdaging. Een overtollige speler van Barcelona nemen is de gemakkelijkste weg. Kan zijn dat Oleguer zich weet te handhaven bij Ajax, maar eigenlijk hoopte ik op meer. (Ja, misschien naïef, maar als je de lat laag legt, wordt het sowieso nooit wat.)

@GF: inderdaad, Cvitanich is niet door goed scoutingswerk van Ajax gekomen, maar door een tip van Essel.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo jul 27, 2008 12:31 pm

Ik vind KJH geen artiest.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo jul 27, 2008 12:35 pm

LucaS schreef:
joey schreef:Maar ben je het met me eens, Luuk?
Ik ben het deels met je eens. Ja, ik denk dat onze verdediging niet sterk genoeg is, maar ik vind niet dat de verdediging sec de schuld is aan de tegendoelpunten van afgelopen seizoen. Aanval en middenveld afgelopen seizoen waren tactisch helemaal nergens, er kwamen tegenstanders uit alle hoeken en gaten op onze verdediging afstormen. Als het middenveld en de voorhoede beter staan, komt er ook monder druk op de verdediging. Ajax was afgelopen seizoen los zand, ik ben ervan overtuigd dat als van Basten er een team van weet te maken onze verdedigers helemaal niet zo dramatisch blijken als afgelopen seizoen soms leek. En ik heb er wel vertrouwen in dat van Basten dat gaat lukken.
Nou, in mijn beleving hadden de tegengoals in 90% van de gevallen niks met middenveld of voorhoede te maken.10 %, daar lieten buitenspelers van AJAX hun man lopen, of was er balverlies op het middenveld.De 90% was sprake van individuele fouten ( man laten lopen, te laat, of gewoon als achterhoede speler de verkeerde keuze maken ) en stilstaande momenten.Ik kan me ook meer weinig tegengoals uit counters herinneren, maar wel dat de AJAX achterhoede stond te schutteren, een achterhoede als AJAX onwaardig.En natuurlijk, hebben wij de bal dan hebben hun hem niet, maar in alle seizoenen, zoals ik me het herinner had AJAX 99% van de wedstrijden het meeste balbezit ...

In tegenstelling tot andere jaren, waar de tegenstanders nog vrolijk mee stonden te helpen om AJAX tot een hoge score te laten komen, is het nu al een tijdje zo dat men er voor kiest om lekker voor de pot te gaan hangen, beetje overdreven maar toch. ( en dan krijg je dus dat men een maar 2 - 0 verlies als een overwinning gaat beschouwen, tis toch nog steeds het grote AJAX tegen de kleine .. ).Alleen is het steeds gebleken dat een redelijk safe 1-0/2 - 0 voorsprong voor dit AJAX, met deze achterhoede geen garantie is dat men dat tot een goed einde kan brengen .. het waren juist die af en toe momenten ( uitzonderingen daar gelaten ) van de tegenstander die je steeds punten koste, en zelfs die af en toe momenten waren geen aanvallen of akties waarvan je kon zeggen, tsja dan ben je als AJAX achterhoede gewoon kansloos, daar doe je niks aan, integendeel ....

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo jul 27, 2008 12:35 pm

De potjes tot nu toe zeggen weinig. De hele basisverdediging is afwezig, terwijl ook het middenveld nog niet in de gewenste samenstelling is aangetreden. Wat we wel kunnen constateren is dat de back-ups vooralsnog niet de hoop rechtvaardigen dat de basisspelers snel verdrongen zullen worden door supertalenten.

Je kunt de problemen met de artietsen ook opvangen door de linies heel kort op elkaar te houden. En de voorhoedespelers aan t eleren zich dusdanig op te stellen dat ze op die manier toch enige verdedigende waarde hebben. Ik denk dat 343 de beste oplossing is. De bijbehorende opstelling heb ik een ander topic al geplaatst
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo jul 27, 2008 12:43 pm

Voetske schreef: Nou, in mijn beleving hadden de tegengoals in 90% van de gevallen niks met middenveld of voorhoede te maken.10 %, daar lieten buitenspelers van AJAX hun man lopen, of was er balverlies op het middenveld.
Volgens mij was het juist andersom. Grappig hoe verschillend visies kunnen zijn.

Ik zou Ajax wel weer eens een wedstrijd willen zien controleren. Zelfs tegen VVV werd Ajax bij vlagen weggetikt. :excited.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo jul 27, 2008 12:44 pm

Jöhnk schreef:Ik vind KJH geen artiest.
Nee, maar hij gedraagt zich wel zo. :smallgrin.gif:

Geintje, maar je snapt wat ik bedoel. Een teamspeler in de zin dat je wat aan hem hebt in de omschakeling is hij ook niet.

Verder ben ik het met Voetske eens. Het regende individuele fouten van de kant van de verdedigers. Alles hebben we gezien: alibi-verdedigen (Ogararu), alibi-koppen (Vertonghen met name), man uit de rug laten weglopen (Heitinga), lopen te slapen (Urby), verkeerd opstellen (allemaal), geen rugdekking geven (allemaal), enz. Dit duidt toch op een gebrek aan kwaliteit, want de verdedigers die we hebben lopen, misschien op Vertonghen na, al een tijdje mee. Er zit geen enkele verbetering in.

Daarnáást is ook het verdedigen als team zwaar onder de maat geweest. Er was weinig organisatie, blijkbaar werd daar te weinig op getraind en de spelers die het in het veld moesten neerzetten ontbraken ook. Je kunt niet ontkennen dat door gebrekking teamwerk de verdediging onnodig onder druk kwam te staan, maar dan nog hadden de verdedigers zich beter kunnen weren.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo jul 27, 2008 12:52 pm

joey schreef:Geintje, maar je snapt wat ik bedoel. Een teamspeler in de zin dat je wat aan hem hebt in de omschakeling is hij ook niet.
Nee klopt, maar dat maakt hem nog geen artiest. Tenzij je, en die indruk heb ik een beetje, alleen kijkt naar het plaatje bij balverlies. Maar het voetbal heeft twee kanten. Als jij de bal niet hep kunnen zij niet scoren.

Wat de verdediging betreft, die mist inderdaad kwaliteit. Ik hoop tegen beter weten in op een fysiek sterke, snelle mandekker, want Oleguer brengt nauwelijks iets bij.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47975
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo jul 27, 2008 12:55 pm

Snap sowieso de aankoop van Oleguer niet, hoor. Men had beter een echte mandekker kunnen kopen en daarnaast nog een speler die zowel in het centrum als op links uit de voeten kan. Nu heb je met Oleguer een redelijke verdediger die inzetbaar is op rechts en in het centrum, waardoor je nu alsnog op zoek moet naar een echte mandekker, waardoor de linksbackpositie weer erg karig wordt ingevuld.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo jul 27, 2008 12:56 pm

Ik had in plaats van twee halvegaren liever één goede gezien.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47975
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo jul 27, 2008 12:59 pm

Jöhnk schreef:Ik had in plaats van twee halvegaren liever één goede gezien.
Maar dat geldt voor iedere positie. Het gaat mij puur even om de invulling van posities. Derhalve had de focus moeten liggen op een mandekker en een verdediger voor links in het centrum (en eventueel inzetbaar als linksback).

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo jul 27, 2008 2:15 pm

Jöhnk schreef:
Voetske schreef: Nou, in mijn beleving hadden de tegengoals in 90% van de gevallen niks met middenveld of voorhoede te maken.10 %, daar lieten buitenspelers van AJAX hun man lopen, of was er balverlies op het middenveld.
Volgens mij was het juist andersom. Grappig hoe verschillend visies kunnen zijn.

Ik zou Ajax wel weer eens een wedstrijd willen zien controleren. Zelfs tegen VVV werd Ajax bij vlagen weggetikt. :excited.gif:
Dvd's liegen niet Jöhnk :smallgrin.gif:

Wat je ook heel veel keren ziet/zag, is dat de verdediging massaal achteruit begint te rennen.En ze stoppen niet, ze rennen terug tot in de eigen zestien.Niemand die uitstapt en de tegenstander dwingt om in een eerder stadium de bal te spelen, niemand die ook een beetje druk naar de bal en tegenstander zet.En als er dan een keertje achteruit gelopen moet worden om zo de meerman situatie van de tegenstander op te houden zodat middenvelders kunnen bijsluiten, gaat men druk zetten .. keer op keer dat wij meer mensen in de achterhoede hoede hadden dan tegenstanders aanvallers, en toch werdt je simpel uitgespeeld.Of met z'n 2en naar 1 aanvaller lopen/dekken ..
joey schreef:Verder ben ik het met Voetske eens. Het regende individuele fouten van de kant van de verdedigers. Alles hebben we gezien: alibi-verdedigen (Ogararu), alibi-koppen (Vertonghen met name), man uit de rug laten weglopen (Heitinga), lopen te slapen (Urby), verkeerd opstellen (allemaal), geen rugdekking geven (allemaal), enz. Dit duidt toch op een gebrek aan kwaliteit, want de verdedigers die we hebben lopen, misschien op Vertonghen na, al een tijdje mee. Er zit geen enkele verbetering in.

Daarnáást is ook het verdedigen als team zwaar onder de maat geweest. Er was weinig organisatie, blijkbaar werd daar te weinig op getraind en de spelers die het in het veld moesten neerzetten ontbraken ook. Je kunt niet ontkennen dat door gebrekking teamwerk de verdediging onnodig onder druk kwam te staan, maar dan nog hadden de verdedigers zich beter kunnen weren.
Precies ..

Vertonghen gezien tegen Noordwijk ..

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo jul 27, 2008 3:31 pm

Voetske schreef:Niemand die uitstapt en de tegenstander dwingt om in een eerder stadium de bal te spelen, niemand die ook een beetje druk naar de bal en tegenstander zet.
Maar dat geldt niet alleen voor de verdediging.

Verder blijft het een kwestie van interpretatie. Als rechtsback Mampuya bij de 2-2 in Venlo vrijuit een voorzet mag geven, vraag ik me in eerste instantie af waar de linksbuiten van dienst is.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo jul 27, 2008 3:42 pm

Daar kun je over twisten, maar het is een FEIT dat je van onze aanvallers weinig kunt verwachten in defensief opzicht. Dus moet je het elftal zo inrichten dat het dat kan opvangen. Des te belangrijker is het dus om goed te staan in de omschakeling.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo jul 27, 2008 3:52 pm

Klopt, maar dat wordt pas belangrijk als die aanvallers het verschil maken. Als je de boel echterin gaat dichttimmeren terwijl je Rommedahl en Perez voorin hebt lopen, noem ik dat dwijlen met de kraan open.

Ik ga er alvast van uit dat Ajax met deze spelers veel meer de bal heeft dan vorig seizoen. Wat betekent dat de tegenstander veel minder tijd heeft om te scoren.

De rest zal moeten komen uit een kwaliteitsinjectie achterin.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo jul 27, 2008 3:52 pm

Dat was tegen tien man, dat op en gegeven moment de organisatie weg valt kan ik me iets bij voorstellen, maar dan moet je als verdediger, zeker bij zo'n voorzetje ook niet in de fout gaan.

Vertonghen gezien tegen Noordwijk, tuurlijk Colin moet veel feller op die bal zitten, maar dat is nog geen reden om je man uit je rug te laten lopen.Je zult toch als verdediger zo geconcentreed moeten blijven dat je weet dat die voorzet kan komen.Persoonlijk vind ik dat ook een gemis bij onze achterhoede spelers, inplaats van dat je ze ziet denken, " opletten die voorzet enz. kan toch nog komen ", denken ze " hee, die voorzet komt toch niet " , tja, en dan is het weer zover.Tenminste zo komt het bij mijn over, al zal het wel op het kwalitatieve vlak liggen.

Al ging Stam op het laatst ook de mist in, is Stam precies het voorbeeld wat deze jongens zouden moeten zien.110% geconcentreerd en dan ben je er al een heel eind .. mar dat moet dan dus wel in je zitten .. en tot nu toe blijven er, maar dat is mijn mening, teveel staan te slapen.Daar heb ik echt het gevoel bij dat je dat er bij bepaalde spelers nooit uit krijgt.En, ook weer natuurlijk, gaat het bijna nooit zonder foutjes .. maar dat wat ik opnoem tesamen met het lijstje van Joey zou er toch allang uit moeten zijn.De/je beste aanval begint bij je verdediging, is mijn mening ..

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo jul 27, 2008 3:58 pm

Jöhnk schreef:Klopt, maar dat wordt pas belangrijk als die aanvallers het verschil maken. Als je de boel echterin gaat dichttimmeren terwijl je Rommedahl en Perez voorin hebt lopen, noem ik dat dwijlen met de kraan open.
Dweilen, Jöhnk. :666.gif:

Maar dweilen was het inderdaad.Of moet je het hozen noemen? :blush.gif:

Ajax had vorig seizoen ondanks Rommedahl voor Nederlandse begrippen een aardige aanval. KJH en Suarez behoren tot de beste spelers van de eredivisie. Niet voor niets scoorde Ajax vrij vaak. Het grootste probleem lag toch heus daarachter. Middenvelders die maar wat deden en opbouwend zwak waren en verdedigers die de basisvaardigheden van het verdedigen niet beheersten.
Ajax had drie grote problemen: 1) chaos in de omschakeling, 2) zwakke opbouw, 3) matige verdediging, zowel collectief als individueel. Of er aan die drie grote problemen inmiddels iets gedaan is, vraag ik me af en dan druk ik me zwak uit.
Ik ga er alvast van uit dat Ajax met deze spelers veel meer de bal heeft dan vorig seizoen. Wat betekent dat de tegenstander veel minder tijd heeft om te scoren.
Mwah, counteren is zo gedaan... :excited.gif:
De rest zal moeten komen uit een kwaliteitsinjectie achterin.
Daar reken ik niet meer op. Oleguer is erbij gekomen, hoe goed moet de tweede verdedigende aanwinst zijn om een wezenlijk sterkere verdediging te krijgen?
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo jul 27, 2008 4:03 pm

joey schreef: Mwah, counteren is zo gedaan... :excited.gif:
Ja, en dat is ook wat er volop gebeurde vorig seizoen. Ajax probeerde aanvallend te spelen, maar was de bal telkens na drie of vier passes kwijt. Dan kun je wel nagaan wat voor gaten er vielen, en dat tientallen keren per wedstrijd.

Daar viel niet tegenop te verdedigen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo jul 27, 2008 4:04 pm

Zucht ..

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo jul 27, 2008 4:07 pm

Voetske schreef:Dat was tegen tien man, dat op en gegeven moment de organisatie weg valt kan ik me iets bij voorstellen, maar dan moet je als verdediger, zeker bij zo'n voorzetje ook niet in de fout gaan.
Maar Mampuya blonk de hele wedstrijd al uit. Vraag maar aan Jan van Halst.

Iedereen die kon draven blonk vorig seizoen uit tegen Ajax. Mampuya, Elshot, Mtiliga, noem maar op. Dat was geen toeval.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo jul 27, 2008 4:07 pm

Jöhnk heeft natuurlijk volkomen gelijk.
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo jul 27, 2008 4:08 pm

Jöhnk schreef:
joey schreef: Mwah, counteren is zo gedaan... :excited.gif:
Ja, en dat is ook wat er volop gebeurde vorig seizoen. Ajax probeerde aanvallend te spelen, maar was de bal telkens na drie of vier passes kwijt. Dan kun je wel nagaan wat voor gaten er vielen, en dat tientallen keren per wedstrijd.

Daar viel niet tegenop te verdedigen.
Mwah, met de verdediging van 1995 waren we een eind gekomen, hoor. Ik geloof er geen barst van dat de aanvallers van VVV veel in te brengen hadden gehad bij Rijkaard of De Boer.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo jul 27, 2008 4:13 pm

LucaS schreef:Jöhnk heeft natuurlijk volkomen gelijk.
Waar in dan ?.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo jul 27, 2008 4:13 pm

Maar de CL hadden we ook weer niet gewonnen.

Ik ben het niet met je eens. Ons grootste probleem was het stuitende gebrek aan techniek en creativiteit. Veel valt terug te leiden op het vertrek van Sneijder.

In die zin is Perez hoofdschuldige aan het mislopen van de titel.

Plaats reactie