Amsterdam Tournament

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma aug 07, 2006 10:15 am

De vleugelspelers zijn toch wel het allerslechtst bij AJAX. Ik vind het sowiezo allemaal nogal stroefjes draaien.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 07, 2006 10:18 am

Ik ook, maar het had me verbaasd als Ajax in deze fase draaide als een tierelier. Ten Cate wil naar voren spelen, dat kon je tegen Inter in de tweede helft duidelijk zien. Echter, de speler zijn gewend aan gemakzuchtig reactievoetbal, ze moeten actiever zijn. Dat kost tijd.

Ook bij Barcelona had Ten Cate de zaak niet in twee weken op de rails.

Ik zou me wel zwaar bekocht voelen als ik zaterdag voor een hoop geld was gaan kijken. Dat was hooguit een oefenwedstrijd, zeg maar een veredelde training.


Toernooi biedt weinig houvast

JOP VAN KEMPEN

AMSTERDAM - Na de opwarmduels op het Amsterdam Tournament, speelt Ajax woensdag de eerste echte wedstrijd van het seizoen. Tegen FC Kopenhagen gaat het in twee duels meteen om een plek in het hoofdtoernooi van de Champions League. Hoe staat Ajax ervoor?
''Goed,'' zegt trainer Henk ten Cate goedgeluimd. ''In de tweede helft van de wedstrijd tegen Inter zag ik een team dat klaar is voor de ontmoeting van woensdag.''
Vooropgesteld dat Inter met een B-elftal speelde, zal Ten Cate vooral met een gerust hart hebben gekeken naar zijn defensie. Met Jaap Stam als leider in woord en gebaar en Thomas Vermaelen als zijn trouwe adjudant, geven de Amsterdammers achterin weinig kansen weg. Dat was niet alleen het geval tegen Inter. Ook in de enige andere serieuze oefenwedstrijd, tegen Borussia Dortmund (2-1 nederlaag), zag de defensie er behoorlijk solide uit. De twee Duitse doelpunten ontstonden na verkeerd stappen voor buitenspel (Vermaelen) en een omstreden strafschop.
In opbouwende zin vertoont de laatste linie van Ajax wel wat zwakke punten. Veel hangt af van de keuze van de backs. De oefenwedstrijden leerden dat Ajax met Urby Emanuelson op links en George Ogararu op rechts het beste opbouwt. ''Maar als dat tegen FC Kopenhagen niet goed gaat, schiet ik elke doeltrap gewoon zo ver mogelijk naar voren,'' aldus doelman Maarten Stekelenburg.
Met een beetje geluk komt de bal dan bij een van de drie middenvelders. In die linie is nog veel voor verbetering vatbaar. In de hoopgevende tweede helft tegen Inter maakte het trio Gabri (rechtshalf), Hedwiges Maduro (centraal, met de punt naar achteren) en Wesley Sneijder (linkshalf) een goede indruk. Maar in andere samenstellingen was er te weinig aansluiting bij spits Klaas-Jan Huntelaar. Om die reden experimenteerde Ten Cate op het toernooi nog met een 'open linkerkant', en kroop linkerspits Kenneth Perez als extra middenvelder achter Huntelaar. Dat experiment was zinvol, omdat het aantoonde dat die manier van spelen voor Ajax een slechte optie is. In een 4-3-3 systeem met een verdedigende middenvelder ging het aanmerkelijk beter.
Probleem op het middenveld is echter de fysieke gesteldheid van Maduro. Na een korte vakantie vanwege het WK en na een loodzwaar seizoen, kan hij niet langer dan een uur voluit gaan.
''Daarna wordt de afstand tussen hem en zijn directe tegenstander altijd te groot,'' aldus Ten Cate. Ook Markus Rosenberg heeft (de trainingen van) het WK nog in de benen zitten. Nicolae Mitea (hamstring) is geblesseerd.
Met uitzondering van de zeven WK-gangers is de meerderheid van de Ajax-selectie na een voorbereiding van vijfenhalve week volledig fit. Dat is nodig ook, want het fysiek sterke FC Kopenhagen is al volop in competitie.
Die scheve verhouding in wedstrijdritme wordt volgens Ten Cate over twee duels rechtgezet. ''Ik denk dat de beslissing in de tweede wedstrijd zal vallen. Bij de return in Amsterdam hebben we het duel om de Johan Cruijff-schaal en de eerste competitiewedstrijd tegen RKC al gespeeld.''
In de voorhoede kan Ajax opnieuw rekenen op Huntelaar. Met uitzondering van de duels met Inter en Manchester United scoorde de topscorer van het vorige seizoen in elk oefenduel. De samenwerking met de rechtervleugelspelers Mauro Rosales en Tom de Mul is tamelijk goed. Maar met de nieuwe linkerspits Perez moet Huntelaar nog vaker spelen om een gevaarlijke tandem te vormen.
Het gebrek aan gezamenlijke wedstrijdminuten is sowieso een moeilijk gegeven voor het verbouwde team. Een nieuwe trainer met een nieuwe technische staf heeft in een maand zeven nieuwe spelers moeten inpassen in een selectie waaruit zestien krachten zijn vertrokken. Hoewel na het opschonen van de spelersgroep en het ontslag van Danny Blind iedereen van dat vooruitzicht op de hoogte was.
Parool
Het stinkt aan alle kanten!

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » ma aug 07, 2006 11:37 am

'Rosenberg heeft de trainingen van het WK nog in de benen zitten.'


AHAHAHAHA! Wat een humor heeft die HtC toch. Sorry Henk, dat gestuntel ligt niet aan de trainingen van bijna twee maanden geleden, maar is gewoon het nivo van Markus. :D

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 07, 2006 11:45 am

Dat zegt Ten Cate niet, Steef.
Het stinkt aan alle kanten!

T82
Berichten: 1787
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Bericht door T82 » ma aug 07, 2006 12:11 pm

Treurspel van Ajax niet of nauwelijks te verteren
Door Jop van Kempen


Maandag 7 augustus 2006 - AMSTERDAM – Een wanvertoning. De tweede wedstrijd van Ajax op het eigen toernooi was het aanzien niet waard. Het publiek dat in tegenstelling tot een avond eerder massaal was komen opdagen, kreeg met Ajax-Manchester United (0-1) een duel tussen twee B-ploegen voor de kiezen. Een duel dat nauwelijks te verteren was.

Het was een treurspel van de bovenste plank, zaterdagavond in de met 44.000 man gevulde Arena. Zowel bij Ajax als Manchester United werd de tweede garnituur het veld in gestuurd. Bij de Amsterdammers maakten slechts drie spelers deel uit van de ploeg die een dag eerder ten tonele was verschenen: keeper Maarten Stekelenburg, linkshalf Jan Vertonghen en linksbuiten Kenneth Perez.

Trainer Henk ten Cate liet zijn team oefenen op een nieuwe tactische variant. In plaats van een defensieve middenvelder, zoals Ajax in bijna alle andere oefenduels deed, stelde hij met Perez een aanvallende middenvelder op. Ondanks die offensieve bedoelingen had United-doelman Edwin van der Sar een rustige avond. Bij de Engelsen traden vijf spelers van naam aan: Van der Sar, Wesley Brown, Michael Carrick (die geblesseerd uitviel), Ji-Sung Park en Ryan Giggs. Die laatste onttrok zich met drie vrije trappen op paal en lat aan de malaise. Eén van die schoten raakte de onderkant van de lat en landde volgens de assistent-arbiter achter de doellijn: 1-0.

Een doelpunt van John Heitinga werd vanwege buitenspel afgekeurd. Na een overtreding op Hedwiges Maduro mocht Klaas Jan Huntelaar vanaf elf meter aanleggen, maar Van der Sar keerde het harde, onzuivere schot. Het was de tweede oefenwedstrijd waarin de spits niet tot scoren kwam. Desondanks werd Huntelaar door het sms’ende publiek op grond van zijn reputatie wel uitverkozen tot man van de wedstrijd.

Twintig minuten voor het einde kwam Roger in de ploeg. De 29-jarige Spanjaard dacht er na zijn magere jaren bij Villareal nog aan om te stoppen met voetbal, maar voor een club als Ajax wilde hij graag spelen. Met het rugnummer 14, (‘een hommage aan Cruijff, die me bij Barcelona liet debuteren’), presenteerde de linkspoot zich aan het thuispubliek als een stijlvolle, maar niet al te snelle middenvelder.

Ook derde doelman Kenneth Vermeer mocht nog een helft lang zijn kunsten vertonen. De keeper die afgelopen zomer met Jong Oranje kampioen van Europa werd, maakte een onrustige indruk. De hachelijke momenten die zijn optreden soms opleverde, waren een aangename onderbreking in een verder doodsaaie wedstrijd.

Waar United-trainer Sir Alex Ferguson met een stalen gezicht beweerde dat hij een uitstekende partij had gezien, draaide Ajax-trainer Henk ten Cate er niet omheen. „Heel slecht, ja.“

Zo sloot Ajax het eigen toernooi net als vorig jaar als vierde en laatste af, na de 1-1 tegen Internazionale en het verlies tegen Manchester United. De Engelsen wonnen het evenement na zeges op FC Porto (3-1) en Ajax. Internazionale werd dankzij een 3-2-zege op FC Porto tweede.

BN/DeStem

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » ma aug 07, 2006 12:26 pm

volgens mij lezen we hier ook de reden waarom Roger maar voor 1 seizoen onder contract staat.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » ma aug 07, 2006 12:33 pm

Maar als ik dat zeg ben ik een vieze, leugenachtige kakkerlak.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 07, 2006 12:41 pm

:yes:















;)
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 07, 2006 12:41 pm

Steef schreef:Maar als ik dat zeg ben ik een vieze, leugenachtige kakkerlak.
Nee hoor. :aai:

Ten Cate heeft inmiddels zijn kaarten gezet op een middenveld met Gabri, Sneijder en Maduro, heb ik begrepen.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 07, 2006 12:42 pm

Lijkt me logisch. Met Verthongen als eerste back-up.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey
Berichten: 52154
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » ma aug 07, 2006 6:47 pm

Ye' Mighty Oak schreef:1,5 miljoen is pas veel geld als het aan spelers als Addo, Rosales, etc. (je kent de spelers wel denk ik) betaald wordt. In die gevallen is de helft al veel.
Vergeet Arouna Oh Nee niet!!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di aug 08, 2006 6:02 am

Bertje schreef:Van der Sar wil verlengen bij Manchester, Thomas. Bovendien schop je de ontwikkeling van Stekelenburg de vernieling in als je hem nu weer een seizoen laat bankzitten.
Thomas schreef:-De goal van Inter was gewoon een grote fout van Stekelenburg. Als hij dit seizoen niet laat zien dat er een topkeeper in hem schuilt moet Ajax maar lekker informeren of Van der Sar na dit seizoen niet terug wil naar Nederland.
Dit zei je over hem. Nou, daar haal ik weinig anders uit dan dat je hem liever kwijt dan rijk bent.
Als hij niet aan bepaalde voorwaarden gaat/blijft voldoen wel, ja. Dat houdt in dat hij niet meer van die fouten moet maken als tegen Inter. Niet vaak in ieder geval.
Bertje schreef:En dan zeg je net weer dit:
Thomas schreef:Dat houdt dus in dat hij Ajax zo nu en dan redt met een prachtige save en weinig fouten maakt.
Dat is dus precies wat hij sinds de winterstop heeft gedaan. Wat verwacht je van hem? Dat hij op 23-jarige leeftijd tot de wereldtop behoort?
Gomes is ongeveer even oud als Stekelenburg maar is verder in z'n ontwikkeling. Er komt een tijd dat je de terechte onbetwiste eerste keeper van Ajax moet worden. Ajax is geen eindeloze leerschool. We willen ook nog genieten van onze spelers op het moment dat ze al zo ver zijn in hun ontwikkeling dat ze het predikaat 'toppers' (bijna) verdienen. ;)
Bertje schreef:En waarom was Gabri dan de beste man van het veld? Stam was klasse, maar Gabri was naar mijn mening niet beter dan Sneijder.
Gabri was veel beweeglijker en balvaster. Hij kwam vaker in het strafschopgebied en opende af en toe ook nog eens naar de zijkanten als hij geen ruimte zag in het centrum. Er zat ook nog eens meer tempo in zijn spel. Sneijder hield de bal vrijwel elke keer te lang bij zich.
Marco schreef:
Thomas schreef:
Bertje schreef:Ik heb menig uitstekende crossbal van Sneijder en Verthongen op De Mul en Rosales gezien, maar als die geen halve voorzet kunnen geven, laat staan hun man voorbij komen, houdt het gauw op.
Die crossballen kwamen vooral van Verthongen hoor.
Ik bedoel maar; een paar al dan niet gegeven crossballen. Vertonghen deed dat ook maar was daarbij ook nog van 16 tot 16 aanwezig.
Sneijder kreeg weinig tijd aan de bal en leed dan ook behoorlijk veel balverlies.
Tja, zo bespeel je Sneijder dus. Het is toch echt aan hem zelf om daar eens wat beter mee om te gaan, want Inter is niet de enige tegenstander die hem zo zal aanpakken. Als je Sneijder opstelt, stel je ook je spel op een bepaalde manier op hem af. Als ie dan zo gemakkelijk uit de wedstrijd wordt gespeeld, tja...
Ik vind het positief dat Sneijder in ieder geval probeerde die beslissende pass te geven.
O ja, 'durf' heet het... Prima, maar ik verwacht wat meer van onze nummer 10. Sneijder kan het korte werk uitstekend aan; quick feet, fijne passer, maar dat moet er natuurlijk wel uitkomen. Ajax wil in hoog tempo aanvallen, direct spel, de boel vastzetten, ook zonder bal. Sneijder zonder topvorm valt onmiddelijk uit die toon.

Goed, het was maar een oefenpotje, maar ik verwacht dit seizoen iets extra's van de heer Sneijder. Onze nummer 10...
Kritiekpunten te over inderdaad. Als Ajax een meer beweeglijke nummer 10 kan vinden met een actie, meer loopvermogen en een sterker lichaam zou ik als Van Geel zijnde zeker niet schuwen om Sneijder te verkopen. Ondanks z'n sterke punten vind ik dat hij teveel zwakke punten heeft.

Tot nu toe ga ik voor een middenveld met Sneijder en Gabri als halfspelers en Maduro in de punt naar achteren, maar ik hoop op een aankoop en een goede ontwikkeling van Verthongen.

Plaats reactie