Ajax - PSV 16-11-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Harm

Bericht door Harm » za nov 15, 2008 5:17 pm

Nou gezien de blessures bij Ajax en de speelwijze van Twente leek me dat helemaal niet zo'n vreemde instelling. Ik vind de opstellingen ook niet van bijster veel verstand over de spelers getuigen Thomas. Suarez op 10, Cvitanich op linksbuiten?? Om maar niet te spreken over zijn opstellingen bij het NL's elftal.

Laudrup

Bericht door Laudrup » za nov 15, 2008 5:24 pm

goodfella schreef:
Voetske schreef:Ik zit nu even naar een paar AJAX - Psv wedstrijden te kijken op AJAX TV ... Man man wat zijn wij diep gezonken ..
Toen Ajax onder Morten superieur kampioen werd was het al kansloos tegen psv.
Euh, nee?

Die 5-0 vergeten?

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » za nov 15, 2008 5:26 pm

Van Basten moest wel experimenteren, want Sarpong, Sulejmani en Aissati waren geblesseerd. Daarnaast deed Suárez het tegen een kleine tegenstander als Zilina goed op 10. Ik ben zelf geen voorstander van een pure aanvaller op 10, maar tegen bepaalde tegenstanders kan het best.

Ik vind de omzettingen van Vertonghen naar het middenveld en Van der Wiel naar rechtsback (en op bepaalde mensen juist weer naar het centrum) bijvoorbeeld wel van verstand van spelers getuigen.

Michael_B

Bericht door Michael_B » za nov 15, 2008 5:49 pm

Morgen misschien maar starten in een 442, met Suarez en Sulejmani/Leonardo in de spits. Middenveld met Urby, Vertonghen, Enoh en De Jong/Kennedy.

Achterin Schilder op links. Sulejmani laten invallen voor Leonardo, of andersom. Wiel rechts, centrum met Oleguer en Vermaelen.

Enoh op Affelay.
Laatst gewijzigd door Michael_B op za nov 15, 2008 6:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Zuidema

Bericht door Zuidema » za nov 15, 2008 5:52 pm

Toch blijf ik het gevoel houden bij MvB dat hij met deze selectie of spelers individueel nog steeds niet weet wat ie er mee kan en wat niet en dus ook nog van alles aan het uitproberen is. Dat zal wel een stuk fingerspitzengefühl zijn dat je in de loop der jaren ontwikkelt. Daarom verbaast Steven me ook zo bij Psv. Terwijl ie van een veel gemakkelijker 4-4-2 uit kan gaan, bleef het tot AZ behoorlijk sappelen.

Nou moet ik wel zeggen, dat het de allergrootsten ook overkomt. Michels wist pas na Ajax-Ac Milan in 1969 dat hij teveel mooie voetballers in de ploeg had en dat ie meer voetballende bikkels moest inpassen. Happel zat met zijn WK-ploeg in de 1e ronde op een ramkoers in 1978, totdat er (ik meen mede door toedoen van Zwartkruis) in de 2e ronde fris jong bloed ingepompt werd en de ploeg ineens wel begon te lopen.
Laatst gewijzigd door Zuidema op za nov 15, 2008 6:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Rooie

Bericht door Rooie » za nov 15, 2008 6:00 pm

Ajax.nl:
Twee spelers extra in voorlopige selectie
Amsterdam, 15 nov 2008
De wedstrijdselectie voor de thuiswedstrijd tegen PSV bestaat voorlopig uit 20 spelers. Zondagochtend wordt bekend welke twee spelers alsnog afvallen.
Thomas Vermaelen en Urby Emanuelson maken deel uit van de voorlopige selectie. De Ajacieden kampten afgelopen week met een lichte kwetsuur. Miralem Sulejmani en Eyong Enoh zijn er zondag mogelijk ook weer bij; ook hun naam prijkt op de voorlopige lijst van inzetbare spelers. Sulejmani en Enoh kampten de voorbije weken met blessureleed.

Ajax - PSV wordt zondag vanaf 12.30 uur gespeeld in de Amsterdam ArenA.

De selectie voor de thuiswedstrijd tegen PSV ziet er als volgt uit:

Kenneth Vermeer
Hans Vonk
Urby Emanuelson
Bruno Silva
Oleguer
Thomas Vermaelen
Jan Vertonghen
Rasmus Lindgren
Kennedy
Miralem Sulejmani
Gregory van der Wiel
Luis Suarez
Gabri
Dennis Rommedahl
Eyong Enoh
Siem de Jong
Leonardo
Evander Sno
Toby Alderweireld
Robbert Schilder

joey
Erelid

Bericht door joey » za nov 15, 2008 7:00 pm

Zuidema schreef:Toch blijf ik het gevoel houden bij MvB dat hij met deze selectie of spelers individueel nog steeds niet weet wat ie er mee kan en wat niet en dus ook nog van alles aan het uitproberen is.
Dat doet hij ook, hij hoopt dat het gaat lopen. Bij Oranje deed hij het ook al zo. Blijkbaar heeft hij weinig inzicht vooraf.
Dat zal wel een stuk fingerspitzengefühl zijn dat je in de loop der jaren ontwikkelt.
Of helemaal niet, natuurlijk.
Nou moet ik wel zeggen, dat het de allergrootsten ook overkomt. Michels wist pas na Ajax-Ac Milan in 1969 dat hij teveel mooie voetballers in de ploeg had en dat ie meer voetballende bikkels moest inpassen. Happel zat met zijn WK-ploeg in de 1e ronde op een ramkoers in 1978, totdat er (ik meen mede door toedoen van Zwartkruis) in de 2e ronde fris jong bloed ingepompt werd en de ploeg ineens wel begon te lopen.
Slechte voorbeelden, Zuidema. Het Ajax van voor die tijd speelde al op een heel aardig niveau, de aanpassingen van Michels maakten van een team dat de EC-finale haalde een team dat de EC-finale ook won. En Happel, die werkte maar een maand of twee met die spelers, die had het nog best snel door.
Ik begrijp wel wat je bedoelt, hoor. Maar eigenlijk mag je de toppers Michels en Happel niet in een adem noemen met Van Basten of Stevens. We hebben het over een andere orde.

Overigens begrijp ik dat Brechet weer fit is. Die krijgt van mij meteen een basisplaats! :headbang.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » za nov 15, 2008 7:54 pm

Sjongejonge weer geen Bodul en/of Castillion.. En ik zou dit een mooie gelegenheid vinden voor het debuut van Blind, je kan niet zeggen dat die midmid van PSV meer in huis heeft.

Zuidema

Bericht door Zuidema » za nov 15, 2008 8:01 pm

joey schreef: Ik begrijp wel wat je bedoelt, hoor. Maar eigenlijk mag je de toppers Michels en Happel niet in een adem noemen met Van Basten of Stevens. We hebben het over een andere orde.
Hehe... Ik noem Michels en Happel dan ook als twee van de allergrootsten. Maar in wezen is het patroon volgens mij wel vergelijkbaar. Michels had niet voorzien dat zijn ploeg meer dynamiek en stevigheid moest hebben om een cup te winnen. Weliswaar van een hele andere orde dan de problemen van Stevens en MvB, maar toch.

Happel zat op een volslagen verkeerde koers met zijn ploeg, wat ons dankzij een zondagsschot van Rep net niet een vervolg op het WK kostte. Daarna vond er kennelijk zelfs een paleisrevolutie plaats, waarbij Zwartkruis de teugels weer in handen kreeg en de ploeg omgooide, wat uiteindelijk resulteerde in een finaleplaats. Tenminste, aldus de memoires van Zwartkruis. Zie ook het linkje: http://www.nusport.nl/20080522/oranje/z ... ltgestellt

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za nov 15, 2008 8:48 pm

Vedette-10- schreef:Sjongejonge weer geen Bodul en/of Castillion.. En ik zou dit een mooie gelegenheid vinden voor het debuut van Blind, je kan niet zeggen dat die midmid van PSV meer in huis heeft.
Wie dan?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Kilroy

Bericht door Kilroy » za nov 15, 2008 11:06 pm

Zuidema schreef:
joey schreef: Happel zat op een volslagen verkeerde koers met zijn ploeg, wat ons dankzij een zondagsschot van Rep net niet een vervolg op het WK kostte. [/url]
Dat zal ik zo beleefd zijn om tegen te spreken. Die 78 ploeg was een uit grotendeels reserves (door de vele afzeggingen) samegesteld zooitje. Waanzinnige gebeutenissen, zie Schotland, Iran en herinner je je Neeskens die een geblesseerde Peruaan half het veld over sleepte als ik me goed herinner. Het zooitje begon pas te lopen toen Oranje er tegen Oostenrijk tegen alle verwachtingen in zo maar 5 inschopte. Toen zaten de heren plotseling 5-hoog in de wolken.
Zondags schot van Rep???? Ik herinner me twee Zondags schoten van Haan een tegen Italie en een tegen Duitsland met enorme gevolgen. Dit bracht Oranje naar de finale.

@Joey: Ik weet niet of "underdog een definitie heeft in het Nederlands. In het Engels betekend het: "A person who is expected to loose a contest or conflict." Je kunt dus niet spreken van een underdog tenzij gerefereerd word aan een bepaalde contest, zoals een zekere wedstrijd of competitie. Daardoor kan het een voortdurend veranderende status zijn. Ajax kan underdog zijn morgen tegen PSV, maar met een complete selectie volgende keer tegen ADO zijn ze waarschijnlijk weer als "favorite" te betitelen.

Aristides

Bericht door Aristides » za nov 15, 2008 11:26 pm

goodfella schreef:
Demosthenes schreef:[hoe Ajax van psv moet winnen als het al niet lukt om van Volendam te winnen, kom je met zo'n opmerking?
Hoe psv van Ajax moet winnen als het al niet lukt om van Roda te winnen, kom je met zo'n opmerking?
Hoe Vitesse van Heerenveen moet winnen als het al niet lukt om van FC Lienden te winnen, kom je met zo'n opmerking?
Ik ben gewoon te dom voor die kinderlogica van jou.
Waarom liegen?

Soms is het moeilijk om een in een discussie verder te gaan, je wordt dan geacht te zijn afgehaakt. IEMAND DIE CITATEN AAN EEN POSTER TOESCHRIJFT DIE NIET VAN DIE POSTER ZIJN (EN DAT DOE JIJ) ZOU ZO WIJS MOETEN ZIJN OM TE STOPPEN MET REAGEREN

Je geeft zelf al aan dat je niet zo slim bent, daar kun je weinig aan doen, de moderators zien niet dat je de citaten gewoon verzint en zullen niet ingrijpen, vrees ik.

Geef gewoon een argument waarom jij denkt dat Ajax wel wint, zeg gewoon dat je MvB een coach met geniale ingevingen vindt, zoals Kennedy op tien, ga op de inhoud in, maar verzin geen woorden die ik geschreven zou hebben, dan val je door de mand als poster.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za nov 15, 2008 11:51 pm

Goodfella citeert je volgens mij slechts één keer en maakt daarna een vergelijking met andere resultaten van betrokken ploegen om aan te geven dat je zo niet kunt redeneren in het voetbal. Het staat er misschien wat ongelukkig maar ik heb niet het idee dat hij je woorden in de mond probeert te leggen. Maar laten we het gewoon weer over de wedstrijd hebben.

Ik maak me wat zorgen over het aantal spelers wat op het laatste moment fit verklaard moet worden. Het risico dat spelers net te vroeg terugkeren is vrij groot. Spelers willen graag meedoen in dit soort wedstrijden en zijn dus bereid om net even wat meer risico te nemen. Da's leuk maar we hebben er weinig aan als we straks binnen no time een paar wissels kwijt zijn omdat spelers het toch niet redden.

Uit het bericht op AN valt op te maken dat Sno waarschijnlijk toch in de spits zal starten. Dat betekent dat we PSV vast moeten gaan zetten want alleen dicht bij de goal van de tegenstander zie ik hem misschien een positieve bijdrage leveren. Ik zie het persoonlijk niet gebeuren maar ik laat me graag verrassen.

Nog even een voorspelling: Een slechte wedstrijd met weinig kansen voor beide ploegen. En die eindigt dan ondanks de zwakke defensies in 0-0.
Nil volentibus arduum

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Bericht door Scherrer » zo nov 16, 2008 12:41 am

Demosthenes schreef:
goodfella schreef:
Demosthenes schreef:[hoe Ajax van psv moet winnen als het al niet lukt om van Volendam te winnen, kom je met zo'n opmerking?
Hoe psv van Ajax moet winnen als het al niet lukt om van Roda te winnen, kom je met zo'n opmerking?
Hoe Vitesse van Heerenveen moet winnen als het al niet lukt om van FC Lienden te winnen, kom je met zo'n opmerking?
Ik ben gewoon te dom voor die kinderlogica van jou.
Waarom liegen?

Soms is het moeilijk om een in een discussie verder te gaan, je wordt dan geacht te zijn afgehaakt. IEMAND DIE CITATEN AAN EEN POSTER TOESCHRIJFT DIE NIET VAN DIE POSTER ZIJN (EN DAT DOE JIJ) ZOU ZO WIJS MOETEN ZIJN OM TE STOPPEN MET REAGEREN

Je geeft zelf al aan dat je niet zo slim bent, daar kun je weinig aan doen, de moderators zien niet dat je de citaten gewoon verzint en zullen niet ingrijpen, vrees ik.

Geef gewoon een argument waarom jij denkt dat Ajax wel wint, zeg gewoon dat je MvB een coach met geniale ingevingen vindt, zoals Kennedy op tien, ga op de inhoud in, maar verzin geen woorden die ik geschreven zou hebben, dan val je door de mand als poster.
Demo, neem je pilletjes, je slaat weer eens door in paranoia.

Goodfella geeft door middel van die aangepaste quotes een heel goed argument. Namelijk dat de éne wedstrijd de andere niet is. Dat jíj dat argument niet uit zijn posting kunt ontwaren, zegt meer over jou analytisch vermogen als je weer eens in zo'n emotionele roes zit, dan over het niveau van zijn argumenten.

Ik zou morgen overigens sowieso met 3 aanvallers beginnen, namelijk Kennedy, Suarez en Emanuelson. Je speelt thuis tegen PSV, dus je kunt er gif op innemen dat zij weer eens ouderwets gaan inzakken en Ajax laten komen. Dan kun je de zijkanten maar beter bezet hebben. Hoe ik het daarachter zou neerzetten weet ik nog niet. Misschien weer met de ruit van tegen Sparta, waarbij Vertonghen dus voor de driemans-verdediging komt te staan. Maar misschien ook met Vertognhen als linksback in een viermans-verdediging en een middenveld van Enoh, De Jong en Lindgren.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » zo nov 16, 2008 1:16 am

Als Van Basten toch denkt Sulemjani te gaan gebruiken dan zou ik 'm er meteen vanaf het begin in zetten. Als hij dan toch weer na 10 minuten uitvalt dan kost het je maar 1 wissel ipv 2. En mocht ie het wel 90 minuten volhouden dan is het alleen maar des te beter.

Verder zou ik Vertonghen en Enoh de opdracht geven om even een keer door te gaan op Afellay, dan zie je die ook niet meer terug.

Verder gaan we gewoon met 3-1 winnen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo nov 16, 2008 1:51 am

Kilroy schreef: Dat zal ik zo beleefd zijn om tegen te spreken. Die 78 ploeg was een uit grotendeels reserves (door de vele afzeggingen) samegesteld zooitje. Waanzinnige gebeutenissen, zie Schotland, Iran en herinner je je Neeskens die een geblesseerde Peruaan half het veld over sleepte als ik me goed herinner. Het zooitje begon pas te lopen toen Oranje er tegen Oostenrijk tegen alle verwachtingen in zo maar 5 inschopte. Toen zaten de heren plotseling 5-hoog in de wolken.
Zondags schot van Rep???? Ik herinner me twee Zondags schoten van Haan een tegen Italie en een tegen Duitsland met enorme gevolgen. Dit bracht Oranje naar de finale.
Met alle respect, Kilroy, ken je klassieken. Want de selectie van 1978 een zooitje? Dat ben ik zeker niet met je eens. Natuurlijk misten we Cruijff en Van Hanegem (die overigens niet mee mócht van Happel, hij had niet zelf afgezegd) en dat scheelde een behoorlijke slok op de borrel.

Maar de kern van de bikkels en artiesten van 1974 was verder nog volop aanwezig (Krol, Suurbier, Rijsbergen, Jongbloed, Haan, Jansen, Rensenbrink, Rep, Neeskens - dus 9 spelers die de WK van 1974 speelden), aangevuld met spelers van het (nationaal superieure) PSV dat net die zomer de Uefa-Cup gewonnen had. Dus niks geen zooitje, nog steeds een prima selectie, alleen miste je natuurlijk wel de genialiteit van Cruijff en Van Hanegem.

Peru, Iran en Schotland waren onder leiding van Happel in die 1e ronde inderdaad regelrechte rampwedstrijden. Het zondagsschot van Rep betekende gelukkig de bevrijdende 3-2 tegen Schotland (we stonden met 3-1 achter en waren anders uitgeschakeld geweest). Nu eindigden we op het nippertje op doelsaldo nog boven Schotland en kwalificeerden we ons met Peru voor de 2e ronde. NL speelde toen 3 wedstrijden lang als een dood vogeltje met afschuwelijk ploegvoetbal, zonder veel spirit en bar weinig idee. Ondanks alle nog aanwezig klasse.

Geen wonder, Happel bleek vrij weinig aandacht besteed te hebben aan de ploeg in de voorbereiding. Aan zijn legendarische afstandelijkheid had hij een nieuwe dimensie gegeven: hij was er meer niet dan wel. Het was dan ook niet zo verbazingwekkend dat ie op het WK een elftal het veld instuurde dat voor geen meter liep. In die weken maakte Happel de reputatie van een groots trainer absoluut niet waar.

Na die eerste ronde is er blijkbaar orde op zaken gesteld, waarbij Happel behoorlijk geschoffeerd is door de KNVB (Meuleman) en Zwartkruis min of meer the man in charge werd. Omzettingen van Zwartkruis waren toen met name het inbrengen van Brandts en Wildschut. Belangrijker was echter, dat de ploeg eindelijk als een eenheid begon te opereren na die zuiverende paleisrevolutie. Kennelijk klikte het al niet zo tussen Happel en de spelers. Typerend: Wildschut noemde Zwartkruis kortgeleden nog de enige echte coach van NL op het WK 78.

Zoals jij al zegt en ik ook hierboven vermeld heb: het toendertijd behoorlijk sterke Oostenrijk werd daarna tot ieders verrassing met 5-1 verslagen op een swingende en attractieve wijze. O.a. door een doelpunt en een assist van Rensenbrink, die als herboren speelde. Tekenend, voor een gevoelsmens als hij. Maar ook door de verfrissende inbreng van de nieuwelingen dan wel omzettingen van Zwartkruis. Achteraf was dat helaas de enige attractieve wedstrijd van NL op dit WK. Hoe dan ook, die 5-1 kwam niet zomaar uit de lucht vallen, zoals je hierboven suggereert. Er is wel degelijk het nodige gebeurd tussen de 1e en 2e ronde, voordat het bij NL eindelijk eens ging lopen en de ploeg in een flow terechtkwam die naar de finale leidde.

Dat laatste wel met enig geluk, dat wel. De wedstrijden tegen West-Duitsland en Italie leverden mede door afstandschoten van Haan een gunstig resultaat op (gelijk spel resp. winst). Maar toen was het veldspel van NL al zeer sterk verbeterd qua teamwork. Overigens waren die afstandschoten van Haan berucht, dus toevalstreffers waren het ook niet bepaald. Het afstandsschot tegen de Duitsers was bijvoorbeeld zeer precies en perfect uitgevoerd. En herinner je je nog de paniek van Zoff, toen hij zag dat Haan een tiental meters over de middellijn ging aanleggen? Dino had groot gelijk voor die paniek, want een paar seconden later kon hij de bal inderdaad uit het net halen.

Natuurlijk was het veldspel lichtjaren verwijderd van het fenomenale 1974-voetbal, maar NL in de 78-samenstelling was na die rampzalige 1e ronde beslist een degelijke, zeer moeilijk te kloppen vechtploeg met een paar zeer gevaarlijke aanvallers in Rep, Vd Kerkhof en Rensenbrink. Zelfs Argentinië had het er soms maar moeilijk mee in de eerste 90 minuten van de finale. Maar ja, die paal, hè... :wink.gif:

Hoe dan ook, dat waren andere tijden. Terug naar de onze...
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo nov 16, 2008 8:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey

Bericht door wimpey » zo nov 16, 2008 7:52 am

Raymon schreef:Als Van Basten toch denkt Sulemjani te gaan gebruiken dan zou ik 'm er meteen vanaf het begin in zetten. Als hij dan toch weer na 10 minuten uitvalt dan kost het je maar 1 wissel ipv 2. En mocht ie het wel 90 minuten volhouden dan is het alleen maar des te beter.

Verder zou ik Vertonghen en Enoh de opdracht geven om even een keer door te gaan op Afellay, dan zie je die ook niet meer terug.

Verder gaan we gewoon met 3-1 winnen.
That's the spirit. Ik denk dat Ajax zowel van PSV als van AZ wint. PSV heeft er 3 op rij verloren en geen goal gemaakt, die zijn rijp voor de genadeklap. En AZ leeft boven z'n stand sinds LVG er een counterploeg van heeft gemaakt.

Ook v.w.b. Sulejmani ben ik het met je eens, ik postte dat al in diens persoonlijke topic. Laat 'm maar beginnen. Ajax moet zorgen snel op voorsprong te komen, dan heb je PSV precies waar ze niet willen zijn. Dan moeten ze het spel gaan maken en kansen zien te creeren en dat lukt ze dit seizoen voor geen meter. Sulejmani is met z'n snelheid, acties en traptechniek precies de man die het nerveuze PSV vanaf het begin kan laten hyperventileren.

999

Bericht door 999 » zo nov 16, 2008 8:34 am

Thomas Vermaelen toch inzetbaar in topper tegen PSV

Meevaller voor Ajax

Vertonghen: „In ArenA niet bang”

AMSTERDAM, zondag

Goed nieuws voor Ajax: Thomas Vermaelen, de enige Ajacied die dit seizoen nog geen minuut miste, lijkt op tijd fit voor de kraker van vanmiddag tegen PSV. De Belg raakte woensdag in het bekertreffen met FC Volendam geblesseerd aan zijn enkel, werkte het eerste gedeelte van de afsluitende training nog alleen met Jeffrey Sarpong af, maar sloot vervolgens succesvol aan bij de groep. Ook Urby Emanuelson en Oleguer doorstonden de laatste test.

Op het trainingsveld naast de ArenA experimenteerde Marco van Basten er lustig op los. De trainer van Ajax lijkt serieus met de gedachte te spelen om Eyong Enoh tegen de Eindhovenaren op het middenveld de voorkeur te geven boven Gabri. De verwachting is dat hij verder met dezelfde spelers aantreedt als tegen Volendam, dus met Evander Sno in de spits. Als variant werd er ook geoefend met Luis Suarez als diepste man, Sno bij de reserves en Leonardo als rechtsbuiten.

„We hebben wel spitsen, maar sommigen moeten nog de fijne kneepjes van het vak leren”, gaf Jan Vertonghen aan waar het momenteel aan schort bij de Amsterdammers. „De blessure van Klaas-Jan Huntelaar komt ons slecht uit. Hij is heel belangrijk voor ons, omdat hij uit alle hoeken en standen kan scoren. Daar moeten we nu maar even niet te veel aan denken.”

Vertonghen verwacht een lastige middag. „We weten dat PSV heel sterk is in de ArenA. Ze komen niet naar Amsterdam om het spel te maken, kunnen heel goed ’op zeker’ spelen en hebben hier de laatste dertien competitieduels maar één keer verloren.” Het is volgens hem voor Ajax zaak niet in het Eindhovense mes te lopen. Toch ligt een scenario als uit bij FC Twente – toen de Amsterdammers het initiatief volledig aan de thuisclub lieten – niet voor de hand. „Ik denk dat dit vooral een optie is in uitwedstrijden”, aldus Vertonghen. „Thuis gaan we voor onze eigen kansen. PSV heeft een goed team, maar in de ArenA hoeven we voor niemand bang te zijn.”

Het is de Belgische international niet onopgemerkt gebleven dat de Eindhovenaren niet in hun beste vorm verkeren. „De laatste jaren hadden wij vaak een achterstand op PSV, nu staan wij vier punten voor en kunnen we het verschil laten oplopen tot zeven. Het is niet des PSV’s om zo veel punten te verspelen. Voorheen wonnen ze alle moeilijke uitwedstrijden nipt, maar dit jaar lijkt het geluk de andere kant op te vallen.”

„Het lijkt wel of er wat meer onzekerheid in de ploeg zit. Dat is er wellicht ingeslopen door de drie of vier verschillende samenstellingen van de verdediging en de regenvallende resultaten. Ik wist niet wat ik zag, tijdens NEC-PSV. Achterin werden veel vrije ballen weggegeven”, zegt de Rode Duivel.

De verdediger hoopt vanmiddag zijn steentje te kunnen bijdragen aan de zege op PSV. „Ik voel me sterk en ben redelijk content met hetgeen ik tot dusver heb gebracht. Vorig seizoen deed ik mijn ’ding’ en was ik tevreden; nu wil ik meer brengen. John Heitinga was nog een stap verder, maar ik heb het gevoel dat ik ook belangrijk kan zijn voor Ajax en dat geeft vertrouwen.”

Een overwinning zou de nare smaak van de bekerblamage in Volendam voor Vertonghen slechts gedeeltelijk wegspoelen. „Het voordeel van die nederlaag kan zijn, dat iedereen weer vlijmscherp is. Maar ik baal van de uitschakeling. Ik speel bij Ajax om prijzen te winnen. Veel jongens hebben de beker al gewonnen, maar ik niet. Ik was destijds verhuurd aan RKC. Het maakt de drive om kampioen te worden nóg groter.”

Ajax: geblesseerd: Aissati, Cvitanich, Donald, Van der Heijden, Huntelaar, Sarpong, Stekelenburg.

Vermoedelijke opstelling: Vermeer; Van der Wiel, Oleguer, Vermaelen, Vertonghen; Gabri, Kennedy, Lindgren; Suarez, Sno, Emanuelson.
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » zo nov 16, 2008 10:39 am

Zuidema schreef:Hehe... Ik noem Michels en Happel dan ook als twee van de allergrootsten. Maar in wezen is het patroon volgens mij wel vergelijkbaar. Michels had niet voorzien dat zijn ploeg meer dynamiek en stevigheid moest hebben om een cup te winnen.
Maar hij had wel een goed draaiend elftal weten op te bouwen. Een elftal dat in Nederland uitstekend presteerde. En dat Ajax de EC-finale haalde, was nogal wat voor die tijd. Alleen voor het allerhoogste niveau kwam dat team nog een heel klein beetje tekort.
Het is niet moeilijk te voorspellen dat Van Basten of Stevens nooit in die fase zal komen. Die twee mogen al blij zijn als hun elftal zich onderscheidt in de Nederlandse competitie. Ik vraag me sowieso af of er bij hen sprake is van inzicht. Bij Van Basten bijvoorbeeld heb ik de indruk dat hij er vooral op rekent dat Ajax met Sulejmani, KJH en Suarez genoeg kwaliteit heeft om zelfs zonder goed doortimmerd team te winnen. Een tacticus als Michels zie ik niet in hem, jij wel?

Toppie

Bericht door Toppie » zo nov 16, 2008 11:05 am

Probleem van vanmiddag is dat alle focus voorin ligt op Suarez , daar zou van Basten wat mee moeten doen om Pisvee te verrassen. Ik zou toch proberen het te forceren en Leo er neer te zetten op linksbuiten. Ik weet niet geweldig, maar beter dan Sno in de voorroede. :hupajax.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » zo nov 16, 2008 11:12 am

Nou jongens en meisjes, ik giet nog snel een kop koffie naar binnen en dan ben ik weg. Veel plezier allemaal. Hopelijk pakken we de punten vanmiddag! :ajaxscarf.gif: :headbang.gif:

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » zo nov 16, 2008 11:21 am

Dit wordt hier gelukkig uitgezonden! Even lekker ontbijten en dan de wedstrijd!

Succes iedereen!!!

KOM OP AJAAAAAAAAAAAAX!!!!!! :ajaxscarf.gif: :onfire.gif: :ajaxscarf.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Toppie

Bericht door Toppie » zo nov 16, 2008 11:44 am

Zal wel weer zo'n moeizame wedstrijd worden met een smerige 0-1 0-2 overwinning. Pisvee gooit de boel dicht en wacht op de befaamde fout achterin.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » zo nov 16, 2008 11:44 am

-------- Vermeer
Vd Wiel - Oleguer- Vermaelen
-----------Vertonghen
--Enoh--------------Lindgren
------------Kennedy
-Rommedahl-Suarez --- Urby

Zuidema

Bericht door Zuidema » zo nov 16, 2008 11:44 am

joey schreef: Die twee mogen al blij zijn als hun elftal zich onderscheidt in de Nederlandse competitie. Ik vraag me sowieso af of er bij hen sprake is van inzicht. Bij Van Basten bijvoorbeeld heb ik de indruk dat hij er vooral op rekent dat Ajax met Sulejmani, KJH en Suarez genoeg kwaliteit heeft om zelfs zonder goed doortimmerd team te winnen. Een tacticus als Michels zie ik niet in hem, jij wel?
Oh nee, dat level van Michels heeft MvB zeker nog lang niet bereikt, voorzover ik dat van de buitenkant kan beoordelen. Overigens is het niet alleen Van Basten. Wat is de rol Van het Schip in dat geheel? Wie kwam bijvoorbeeld nou eigenlijk met die vondst van Vertonghen in een Vieira-rol
in een 3-4-3?

Dat de voorste linie van absoluut topniveau moet zijn, vind ik heel goed te begrijpen. Sowieso dring je een tegenstander al direct een nogal behoudende taktiek op met zulke gasten in de aanval. Je kan eenvoudigweg niet 1 op 1 spelen tegen jongens als Suarez en Sulejmani. En ook als het niet loopt, kunnen die klasbakken voorin dan nog de beslissing brengen. Altijd handig als je die troef in handen hebt. Maar het moet natuurlijk niet een middel op zich zijn om een voortdurend slecht teamfunctioneren te camoufleren.

Plaats reactie