AFC Ajax - Slavia Praag 17-12-2008
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Het aankopen van spelers is het in de gaten houden van de lange termijn... Snap ik niet, als eenvoudig mens. Goede spelers lang aan je binden is namelijk niet mogelijk. Binnen enkele jaren zijn die alweer vertrokken. Het gaat immers om de centjes; zie KJH; van de zomer mocht ie niet weg, nu zit hij in Madrid. En wat het aankoopbeleid van MvB betreft: daar kan je moeilijk van zeggen dat hij het beter doet dan MvG. Natuurlijk, zeker de aankopen over seizoen 2006-2007 waren een ramp voor Ajax (sterker: dat zag diezelfde zomer een substantieel deel van AT al aankomen), maar in die ene zomer dat Marco met de scepter zwaait heeft hij mij niet kunnen overtuigen met zijn aankoopbeleid; dat Sulej een goeie speler was, zag iedereen; daar is echter wel een astronomisch bedrag voor betaald, wat ik er (mede door Sulej's blessure) - nog - niet aan afzie. Aissati? Kunnen we - nog - geen zinnig woord over zeggen. Cvitvanisch overtuigt nog allerminst. De aankopen Oleguer en Sno zijn ronduit slecht. En dan dat warrige gedoe; eerst mag Leo weg, dan weer niet, of toch, of niet. Rommedahl, Kennedy; van tribune naar de basis naar de tribune. Schilder? Mag blijven. Oh nee, toch maar verhuren. Enzovoorts.Bertje schreef:Jouw woorden, joey. Iedereen weet toch dat blessures een onderdeel van het spelletje zijn?joey schreef:Tja, dat iemand zo slim als jij moet discussieren met zulke domme mensen...![]()
En we hebben natuurlijk wel iemand voor de lange termijn: Marco. Die doet hetzelfde als MvG voor hem: het kopen van de (in zijn ogen) juiste spelers. Dát is het in de gaten houden van de lange termijn met betrekking tot het eerste elftal. Vooralsnog doet hij dat beduidend beter dan zijn voorganger, wat mij betreft.
Kortom: waarin zie jij dat MvB het zo beduidend beter doet dan zijn voorganger?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley
En waarom zou dat niet kunnen? Het aankoopbeleid van Van Geel was namelijk uberslecht. Het feit alleen al dat hij bijna 10 miljoen uittrok voor twee rechtsbacks van niks, dat zegt mij genoeg.Wie kent Cees de Wolf nog schreef: En wat het aankoopbeleid van MvB betreft: daar kan je moeilijk van zeggen dat hij het beter doet dan MvG.
- AT Toto winner 09/10
Waarom dat niet zou kunnen heb ik uitgebreid uiteengezet. Bovendien heeft MvG enkele seizoenen aan- en verkopen gedaan (weet je je trouwens zijn eerste aankoop nog te herinneren? Is net met 18 miljoen winst doorverkocht aan Madrid); MvB pas een zomer. Is dus nog weinig over te zeggen. We zullen deze winterstop eens zien. Maar ik ben wel benieuwd: vind jij de aankopen van afgelopen zomer zo overtuigend, Junk?Jöhnk schreef:En waarom zou dat niet kunnen? Het aankoopbeleid van Van Geel was namelijk uberslecht. Het feit alleen al dat hij bijna 10 miljoen uittrok voor twee rechtsbacks van niks, dat zegt mij genoeg.Wie kent Cees de Wolf nog schreef: En wat het aankoopbeleid van MvB betreft: daar kan je moeilijk van zeggen dat hij het beter doet dan MvG.
Laatst gewijzigd door Wie kent Cees de Wolf nog op do dec 18, 2008 5:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat Bert zei. Er zitten nog genoeg zwakke plekken in de selectie. Moet wel zeggen dat Van Basten er helaas twee bij heeft gehaald. Oleguer met name. Maar de intentie om eindelijk eens door te selecteren is er en zal in andere opzichten wel beter verlopen. Daar vertrouw ik op.joey schreef:Dus we gooien er nog twintig miljoen tegenaan? Welke garantie hebben we dat het dan beter gaat?Thomas schreef:Ben het met jullie eens dat het aantal slechte wedstrijden de afgelopen maand toch wel in een rap tempo de overhand aan het nemen is. Hopelijk zet Van Basten, eventueel met 1 of 2 aankopen, het straks recht. Te beginnen met een goede tien, die de spitsen fatsoenlijk aan kan spelen. Ik hoop gewoon op Aissati.
Van Basten moet eens met die groep gaan werken.
Klopt. Een middenveld met Vertonghen-Aissati-Enoh zie ik dan ook wel zitten.Zlatan Son of God schreef:3 middenvelders die de bal willen hebben zal al een hele boel helpen.Thomas schreef:Ben het met jullie eens dat het aantal slechte wedstrijden de afgelopen maand toch wel in een rap tempo de overhand aan het nemen is. Hopelijk zet Van Basten, eventueel met 1 of 2 aankopen, het straks recht. Te beginnen met een goede tien, die de spitsen fatsoenlijk aan kan spelen. Ik hoop gewoon op Aissati.
Zijn eerste aankoop weet ik nog, ja. Krohn-Dehli. Of was het Juanfran? Van Geel heeft zoveel slechte aankopen gedaan dat we de helft alweer vergeten zijn.
Ik begrijp dat er iets op het aankoopbeleid van MVB af te dingen valt (en, inderdaad, sommigen moeten hun talent nog waarmaken), maar dan nog durf ik de stelling wel aan dat hij beter aankoopt dan Van Geel.
Ik begrijp dat er iets op het aankoopbeleid van MVB af te dingen valt (en, inderdaad, sommigen moeten hun talent nog waarmaken), maar dan nog durf ik de stelling wel aan dat hij beter aankoopt dan Van Geel.
Punt is Bertje, dat nivo zo betrekkelijk is.Zo heb je het, en zo ben je het weken kwijt.Dan kun je dus aan de gang blijven.Probleem van van Basten is niet dat zijn selectie te klein is, en in eerste instantie ook niet dat er rotte appels tussen zitten.Of laat ik het zo zeggen, minder kwaliteit spelers.Het probleem is dat van Basten van minuut een af nog niet heeft laten zien dat hij, dat wat we bij andere trainers er altijd met de haren bijsleepte, het voetbal spel ( en ga het lijstje maar weer af , positiespel enz ) , die andere facetten waardoor je tot een geheel komt, waardoor je al voetballend je tegenstander uitspeelt, er in te kunnen SLIJPEN.Bertje schreef:Voetske, blessures zijn inderdaad onvoorspelbaar. Wat daarentegen wel voorspelbaar is, is dat als je drie aanvallers van niveau hebt voor drie posities, dat je dan geregeld met slechte spelers zal moeten spelen.
Van Basten heeft dus nog steeds geen basis staan.Hij, maar dat is mijn mening, krijgt het collectief niet in elkaar gesmeed en om dat te compenseren gaat ie weer voor een eiland speler, die ondanks alle hosanna verhalen, nog geen bal heeft laten zien.
Als van Basten nu de kwaliteit had gehad om er wel een colletief van te maken dan had zo'n Chivanich niet staan te zwemmen in de spits, dan zat Sjulimani niet nog steeds op zijn eerste goede wedstrijd te wachten, dan zou er een blok staan.Een blok van een elftal waarop je, dankzij dat positispel enz enz. als speler je waarde had.Afijn wie dat niet begrijpt ..
Van Basten gaat nu een buitenspeler halen, terwijl we eigenlijk dik in de buitenspelers zaten/zitten.Urby, Sjulimani, Suarez, Leonardo, allemaal spelers die het beste tot hun recht komen op de buitenkant waar de meste ruimte is.Nu krijgen we dus weer dat er een speler gehaald zal worden voor een positie die door een ander al goed wordt ingevuld.Nu krijg je dus weer dat die ander op een plaats mag gaan spelen die hem eigenlijk niet ligt.En daar begint het dus al.Dat is niet doorselecteren, dat is door elkaar husselen.Iets wat van Basten toch voor het handje heeft, net als bij het Nederlands elftal.
Als, want daar ging de discussie over, van Basten echt met zijn verstand aan het doorselecteren is dan zou ie dus ( weer ) bij de achterhoede moeten beginnen.Immers de spits hebben we al ( Chivanich ), die is dus gehaald i.v.m. een vertrek van KJH.
Stel je nu eens voor, en met deze achterhoede is dat niet zo moeilijk, dat van Basten het licht zou zien en inderdaad voor de nodige achterhoede spelers zou gaan.Dat dus daar wel een linie komt te staan waar je op aan kan nadat je, net als tegen Slavia, met 1 - 0 voor benne komen staan.
Hoe mooi, ondanks de wat mindere spelers in de voorhoede, zou de wereld er dan uit zien.En dat was ook de kracht van de vroegere jaren.Er stond een verdediging die je om een boodschap kon sturen.Die wel zo'n voorsprong vast konden houden en waardoor de voorhoede ook veel vrijer werd in hun doen en laten.Nu, en dat zie je in het spel terug, schijten ze bij het minste of geringste in hun broek, immers balverlies is dodelijk.En hoe meer dat een speler er aan denkt hoe vlugger hij juist de fout in gaat.
En dan nu Elia, tja, die speelt zodadelijk een wedstrijdje of wat redelijk.Mist het collectief wat er bij Twente staat en zakt een nivo of twee naar beneden ..
Blij met de punten ...
- AT Toto winner 09/10
Waar baseer jij op dat Ajax "hartstikke gezond" is? Over 2007 - 2008 was er maar een reden waarom we in de plus eindigden: de verkoop van spelers. Omzet - lasten gaf een fors negatief saldo. Een club die "hartstikke gezond" is, hoeft imo niet persé spelers te verkopen om toch nog (net) in de plus uit te komen.Bertje schreef:Ajax is hartstikke gezond. Daarnaast hebben we net een zak geld gehad.joey schreef:Tja, maar misschien heb je in de toekomst ook nog eens geld nodig. Als ze nu weer twintig of dertig miljoen uitgeven, zijn ze hartstikke gek geworden.
- AT Toto winner 09/10
- AT Toto winner 09/10
Nice try. Zijn eerste aankoop was toch echt Klaas Jan Huntelaar (die gozer die idioot veel scoorde en hoogstpersoonlijk Ajax vanuit kansloze positie naar de voorronde CL schoot).Jöhnk schreef:Zijn eerste aankoop weet ik nog, ja. Krohn-Dehli. Of was het Juanfran? Van Geel heeft zoveel slechte aankopen gedaan dat we de helft alweer vergeten zijn.
- Monkey Tonk
Zeker, sterker nog het tweede seizoen was zeer veel slechter dan het eerste seizoenWie kent Cees de Wolf nog schreef:Zeker. Maar heb jij AZ in die beginperiode van Van Gaal met de week slechter zien voetballen?LucaS schreef:Feit is alleen dat van Basten nog niet zo heel erg lang bezig is. Zelfs van Gaal had bij AZ even de tijd nodig, nietwaar?
- AT Toto winner 09/10
In zijn eerste seizoen verprutste AZ het kampioenschap tegen AZ en speelde het bij vlagen briljant voetbal. Dat kunnen we vooralsnog van MvB's Ajax niet zeggen.LucaS schreef:Zeker, sterker nog het tweede seizoen was zeer veel slechter dan het eerste seizoenWie kent Cees de Wolf nog schreef:Zeker. Maar heb jij AZ in die beginperiode van Van Gaal met de week slechter zien voetballen?LucaS schreef:Feit is alleen dat van Basten nog niet zo heel erg lang bezig is. Zelfs van Gaal had bij AZ even de tijd nodig, nietwaar?
Aan de ene kant begrijp ik Bertje wel. Een aankoop is gewoon nodig. Ik ben het wel met zijn tegenstanders eens dat het spel geen hoop biedt.
Het enige verschil met vorig jaar is het aantrekken van betere spelers.
Verder maakt MvB er een puinhoop van. Dat hij nu Gabri op de bank kan houden zegt mi wel genoeg over de sterkte (tov voorgaande jaren) van de selectie.
Van Basten heeft tot nu toe goede spelers aangetrokken. Alleen Oleguer valt door de mand en de rest zijn allemaal parels. Klasse werk dus van MvB. Dat hij Elia wilt/gaat kopen is ook te begrijpen. Met Klaas, Cvita, S en S had hij 4 toppers voor 3 posities, misschien zelfs wel 4 posities. Leonardo ziet hij puur als invaller. Kennedy heeft hij een half jaar de tijd gegeven evenals Rommedahl en Martina. Die spelers mogen/moeten weg, dit samen met het vertrek van Klaas is het niet meer dan logisch dat hij er een (vleugel)aanvaller bij wilt hebben.
Dat hij Elia aantrekt is dus volkomen begrijpelijk. Ook voor een bedrag van 10-12 miljoen. Hij heeft namelijk Klaas verkocht voor een bedrag van 20 miljoen.
Wat mij wel zorgen baart is Oleguer en daarmee het gebrek aan defensieve stabiliteit. MvB had verwacht dat een Oleguer leiding had kunnen geven aan de selectie. Hij had denk ik ook verwacht dat Bruno Silva wat meer kwaliteiten zou hebben. Die speelde vorig jaar een goede eerste seizoenshelft. Ook bij Ajax vond ik het geen dissonant.
Dat daar nu Van der Wiel speelt is alleen maar goed. Deze jongen heeft ontzettend veel potentie, is aanvallend goed (voorzet, passeerbeweging) en zou ook verdedigend goed kunnen worden! Dat het allemaal met vallen en opstaan gaat hoort bij het proces.
Oleguer....tja; Aan de ene kant zou ik daar het liefst een Douglas zien en ik denk dat MvB hem ook wel zou willen halen (Hij heeft toch wel een oog voor talent, en voor Douglas hoef je enkel alleen je tv aan te zetten (Bert)).
Probleem met Douglas is, is dat hij nu gestuurd wordt door ervaren mensen om zich heen. Onderschat van een Wielaert niet bij Fc Twente. Denk dat hij een belangrijke rol speelt in het goede presteren van Douglas. Niet dat ik nu Wielaert bij Ajax wil zien omdat hij daarvoor zelf tekort komt maar een leider achterin is waar Ajax behoefte aan heeft. En eentje die zelf een man kan uitschakelen.
MvB heeft gekozen voor Vertonghen als centrale opbouwende man, Vermaelen heeft nu al een aantal jaar centraal gespeeld en daar heeft hij zich mi niet doorontwikkeld tot het niveau waar Ajax heenwilt. Als linksback vind ik hem wel goed voor Ajax. Doet opbouwend goed mee, aanvallend gaat hij erover en hij heeft aardig wat snelheid. Zou eventueel als de sluitende back (zoals Argentinie speelde met Burdisso als rechtsback WK 2006) kunnen spelen. Het liefst zou ik daar Urby zien maar die is verdedigend toch te kwetsbaar. Zeker met een Vertonghen centraal naast hem.
Of Vertonghen op het middenveld of in de verdediging thuishoort is een goede vraag waar ik het antwoord niet op weet. Als middenvelder vond ik hem goed, oogt alleen wat sloom. Als verdediger komt hij nauwelijks in de problemen, heeft hij een perfecte sliding, fysiek sterk genoeg en kan daar zijn passes kwijt (Heb weinig spelers mooiere passes zien geven). Als middenvelder zou hij het draaipunt kunnen worden van Ajax. De spil waar het elftal om draait. Ik vind het een moeilijke keuze. Veel hangt af van de aankopen die gedaan gaan worden voor de aankoop van centrale verdediger. Wordt het een mandekker of wordt het een leider met opbouwende kwaliteiten?
Als linksback zie ik het liefst Urby. Omdat hij verdedigend nog steeds te zwak is geef ik voorlopig de voorkeur aan Vermaelen. Ook omdat hij aanvallend goed mee doet.
Lindgren, Enoh en Aissati zijn voor mij de spelers die daar moeten komen te spelen. Hopen dat Lindgren zijn vorm van vorig seizoen kan halen. Dan is hij een uitstekende middenvelder voor Ajax. Enoh als breker, Aissati als spelmaker.
Voorin komt het wel goed. Met Elia, Sulejmani, Cvitanich en Suarez hebben we genoeg aanvallende smaken als Elia wordt gekocht. Zeker met een Leonardo als invaller!
Het enige verschil met vorig jaar is het aantrekken van betere spelers.
Verder maakt MvB er een puinhoop van. Dat hij nu Gabri op de bank kan houden zegt mi wel genoeg over de sterkte (tov voorgaande jaren) van de selectie.
Van Basten heeft tot nu toe goede spelers aangetrokken. Alleen Oleguer valt door de mand en de rest zijn allemaal parels. Klasse werk dus van MvB. Dat hij Elia wilt/gaat kopen is ook te begrijpen. Met Klaas, Cvita, S en S had hij 4 toppers voor 3 posities, misschien zelfs wel 4 posities. Leonardo ziet hij puur als invaller. Kennedy heeft hij een half jaar de tijd gegeven evenals Rommedahl en Martina. Die spelers mogen/moeten weg, dit samen met het vertrek van Klaas is het niet meer dan logisch dat hij er een (vleugel)aanvaller bij wilt hebben.
Dat hij Elia aantrekt is dus volkomen begrijpelijk. Ook voor een bedrag van 10-12 miljoen. Hij heeft namelijk Klaas verkocht voor een bedrag van 20 miljoen.
Wat mij wel zorgen baart is Oleguer en daarmee het gebrek aan defensieve stabiliteit. MvB had verwacht dat een Oleguer leiding had kunnen geven aan de selectie. Hij had denk ik ook verwacht dat Bruno Silva wat meer kwaliteiten zou hebben. Die speelde vorig jaar een goede eerste seizoenshelft. Ook bij Ajax vond ik het geen dissonant.
Dat daar nu Van der Wiel speelt is alleen maar goed. Deze jongen heeft ontzettend veel potentie, is aanvallend goed (voorzet, passeerbeweging) en zou ook verdedigend goed kunnen worden! Dat het allemaal met vallen en opstaan gaat hoort bij het proces.
Oleguer....tja; Aan de ene kant zou ik daar het liefst een Douglas zien en ik denk dat MvB hem ook wel zou willen halen (Hij heeft toch wel een oog voor talent, en voor Douglas hoef je enkel alleen je tv aan te zetten (Bert)).
Probleem met Douglas is, is dat hij nu gestuurd wordt door ervaren mensen om zich heen. Onderschat van een Wielaert niet bij Fc Twente. Denk dat hij een belangrijke rol speelt in het goede presteren van Douglas. Niet dat ik nu Wielaert bij Ajax wil zien omdat hij daarvoor zelf tekort komt maar een leider achterin is waar Ajax behoefte aan heeft. En eentje die zelf een man kan uitschakelen.
MvB heeft gekozen voor Vertonghen als centrale opbouwende man, Vermaelen heeft nu al een aantal jaar centraal gespeeld en daar heeft hij zich mi niet doorontwikkeld tot het niveau waar Ajax heenwilt. Als linksback vind ik hem wel goed voor Ajax. Doet opbouwend goed mee, aanvallend gaat hij erover en hij heeft aardig wat snelheid. Zou eventueel als de sluitende back (zoals Argentinie speelde met Burdisso als rechtsback WK 2006) kunnen spelen. Het liefst zou ik daar Urby zien maar die is verdedigend toch te kwetsbaar. Zeker met een Vertonghen centraal naast hem.
Of Vertonghen op het middenveld of in de verdediging thuishoort is een goede vraag waar ik het antwoord niet op weet. Als middenvelder vond ik hem goed, oogt alleen wat sloom. Als verdediger komt hij nauwelijks in de problemen, heeft hij een perfecte sliding, fysiek sterk genoeg en kan daar zijn passes kwijt (Heb weinig spelers mooiere passes zien geven). Als middenvelder zou hij het draaipunt kunnen worden van Ajax. De spil waar het elftal om draait. Ik vind het een moeilijke keuze. Veel hangt af van de aankopen die gedaan gaan worden voor de aankoop van centrale verdediger. Wordt het een mandekker of wordt het een leider met opbouwende kwaliteiten?
Als linksback zie ik het liefst Urby. Omdat hij verdedigend nog steeds te zwak is geef ik voorlopig de voorkeur aan Vermaelen. Ook omdat hij aanvallend goed mee doet.
Lindgren, Enoh en Aissati zijn voor mij de spelers die daar moeten komen te spelen. Hopen dat Lindgren zijn vorm van vorig seizoen kan halen. Dan is hij een uitstekende middenvelder voor Ajax. Enoh als breker, Aissati als spelmaker.
Voorin komt het wel goed. Met Elia, Sulejmani, Cvitanich en Suarez hebben we genoeg aanvallende smaken als Elia wordt gekocht. Zeker met een Leonardo als invaller!
IK GELOOF!!!!!!
- Daily Blind
- Daily Blind
4 middenvelders betekend dat zij 2 aanvallers hebben dan moet van Basten gewoon 1 verdediger doorschuiven. Dan is het 4 vs 4.El Clavo schreef:Omdat veel clubs met 4 middenvelders spelen tegenwoordig en je nooit 100% balbezit hebt. Dan kun je er wel heel enthousiast 3 aanvallend ingestelde middenvelders voor neerzetten, maar we hebben woensdag nog kunnen zien dat dat dan gewoon overlopen wordt.
Hte probleem afgelopen woensdag was dat je 2 spelers ahd staan die nauwelijks aan het spelen toe komen en Emanuelson die weer eens geen zin had en werkelijk geen stap te veel wilde zetten. Ja dan wordt je al snel op felheid afgetroefd. Niet echt een graadmeter.
Of één van allebei en dan staat het tenminste een keer goed. Geef daar maar 10 miljoen aan uit, 15 desnoods.Rishi schreef: Of Vertonghen op het middenveld of in de verdediging thuishoort is een goede vraag waar ik het antwoord niet op weet. Als middenvelder vond ik hem goed, oogt alleen wat sloom. Als verdediger komt hij nauwelijks in de problemen, heeft hij een perfecte sliding, fysiek sterk genoeg en kan daar zijn passes kwijt (Heb weinig spelers mooiere passes zien geven). Als middenvelder zou hij het draaipunt kunnen worden van Ajax. De spil waar het elftal om draait. Ik vind het een moeilijke keuze. Veel hangt af van de aankopen die gedaan gaan worden voor de aankoop van centrale verdediger. Wordt het een mandekker of wordt het een leider met opbouwende kwaliteiten?
Hebben we een goede keeper, redelijk tot goede verdediging, ijzersterk middenveld met Vertonghen, Aissati en Enoh en een prachtige aanval.
Face your fears and live your dreams, No Fear
- Daily Blind