Fiorentina - Ajax 19-02-2009

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Bericht door Pride of Amsterdam » do feb 19, 2009 11:54 pm

:onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif:
Ik heb ondanks het hotseknotsevoetbal wel genoten op mijn manier van de wedstrijd! Man! 0-1, ongelovelijk. Ik ben altijd naief positief, maar dacht zelfs nu dat ze er juist met 1-0 of 2-0 vanaf zouden worden gespeeld. Echt lekker dit. Kan een leuke thuiswedstrijd worden. (ook een minder leuke, maar spannign zal er zijn in ieder geval)

By the way... is het een idee om alle posts in dit draadje die NIET over de wedstrijd gaan te deleten? Hoef ik namenlijk maar 4 pagina's door te lezen in plaats van 17, wat een gezeik zeg.
Op naar de vierde ster!

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » vr feb 20, 2009 12:04 am

Peter schreef:Oleguer was verdedigend wel goed, maar bij Ajax verwachten we altijd net wat meer. Zo heeft hij ongeveer iedere bal naar voren lopen roeien, maar ok.
Ik vind Oleguer altijd erg belangrijk. Het is geen toeval dat Ajax als hij meedoet praktisch nooit iets tegen krijgt. Zowel in de Uefa cup als in de competitie.

BTW: ik vond hier net nog een mooi stukje bij van het verslag van nu.nl:

Oleguer is niet gezegend met een fantastische trap, maar hij weet wel wat verdedigen is. Het kan bijna geen toeval zijn dat Ajax achterin vaak kwetsbaar is als Oleguer niet meespeelt. Met de Catalaan als wisselspeler raakte Ajax na de winterstop ver achterop bij AZ.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » vr feb 20, 2009 12:10 am

Oleguer is niet gezegend met een fantastische trap, maar hij weet wel wat verdedigen is. Het kan bijna geen toeval zijn dat Ajax achterin vaak kwetsbaar is als Oleguer niet meespeelt. Met de Catalaan als wisselspeler raakte Ajax na de winterstop ver achterop bij AZ.
Dat gevoel heb ik ook, maar ik kan het niet staven met cijfers (is al laat). Hij was niet geblesseerd, begrijp ik.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » vr feb 20, 2009 12:20 am

Wat een gigantische cultuuromslag, een Ajacied die kan genieten van deze wedstrijd.. Waar is de bravoure, waar is de veeleisendheid, waar is de grootheid?

Zoals ik al heb gezegd: groffe overschatting over Fiorentina die geeneens kan laten zien dat het veel beter is tegen zo'n zwakke ploeg deze die Marco het veld in stuurt. Ja, Fiorentina heeft zeker dotten van kansen gehad maar ze konden nooit iets uitspelen, zelfs als Ajax slecht gepositioneerd stond. Niks bijzonders!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » vr feb 20, 2009 12:36 am

In de woorden van een groot speler:

"Ajax kan niet van je winnen, maar je kan wel van ze verliezen."

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » vr feb 20, 2009 1:42 am

Peter schreef:Ga je nu goedkoop proberen te scoren? Ik ben blij, maar probeer altijd wel tot een analyse te komen.
Soms is ook wel eens goed om na zo'n wedstrijd alleen maar blij te zijn. Iedereen weet dat Ajax nog lang niet zo ver is als we willen. Dat liet deze wedstrijd maar weer eens zien. Maar dan toch winnen - wat vrijwel niemand had verwacht - dat is dan toch wel érg lekker. Dat is eigenlijk het enige waar we het op dit moment mee moeten doen. Misschien is het op zo'n moment dan iets beter om de volgende dag gewoon weer te beginnen met de analyse en de kritiek. Maar dat is slechts mijn mening.
Ronald! schreef:
wimpey schreef:
Ronald! schreef:Wordt nog 0-1. Wedden?
U heeft er kijk op.
Een combinatie van jarenlange ervaring, inzicht, opstelling, instelling, spelverloop, plussen, minnen en een beetje geluk.

Alle factoren buiten het beetje geluk mogen niet onderschat worden!...
:worshippy.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » vr feb 20, 2009 1:49 am

Als een team een erehaag maakt dan is het de bedoeling dat de andere team daarna er voor gaat staan en een nieuwe erehaag voor de verliezende team. Maar de Ajax jonkies hadden zo iets nooit eerder meegemaakt, die liepen gewoon weg. :drecul.gif:

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9376
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Bericht door Dubbel » vr feb 20, 2009 6:18 am

:headbang.gif:
Kon niet op een beter moment komen. Dit is toch wel heel erg lekker voor AJAX. Ik ben zo blij als een kind. Grote kans dat het in de return fout loopt (want niveau verschil) maar voorlopig staat dit gewoon. En ik denk dat die Ajacieden die hier niet van kunnen genieten een tikkie zijn doorgeschoten in hun beleving...

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34436
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr feb 20, 2009 7:04 am

Strijdend Ajax pakt winst in Florence

UEFA CUP, Van onze verslaggever Willem Vissers
gepubliceerd op 19 februari 2009 23:27, bijgewerkt op 19 februari 2009 23:44



FLORENCE - In Florence, stad van adembenemende pracht en praal uit het verleden, leverde Ajax een prestatie met perspectief voor de toekomst. Het won met 1-0 van Fiorentina en flirt met de achtste finales van de UEFA Cup, mogelijk tegen FC Twente.

Het was de overwinning van een strijdend collectief, de zege ook van een eigenlijk al afgeschreven speler. Kennedy Bakircioglu scoorde met een zondagsschot. Het was ook een speciale avond voor de doelman die de laatste weken hevig was bekritiseerd, Stekelenburg. Maar het was vooral de zege van de opofferingsgezindheid, zoals Ajax een paar maanden geleden de handen ferm ineensloeg bij HSV en ook daar met 1-0 won. Ajax hield tegen, counterde en had ook geluk dat Fiorentina de simpelste kansen verprutste. Maar eindelijk krijgt het zo doffe Europese blazoen weer wat glans.

Het zijn de beelden die sport zo mooi maken: de jonge Anita, moegestreden, zittend op het gras na een zwaarbevochten zege. Italiaanse tegenstanders die, op weg naar de kleedkamer, een erehaag vormen voor de winnaars. Zo hoort sport te zijn.

Het bereiken van de laatste zestien in de UEFA Cup is, met hetthuisduel in het vooruitzicht, lang geen uitgemaakte zaak. Fiorentina won vorig seizoen immers met 2-0 in Eindhoven, na de 1-1 van PSV in stadion Artemio Franchi.

Schitterend was de treffer van Ajax, om het verhaal rond de maker én om de creatie zelf. Anita vond de zwervende Suarez met een perfect steekpassje. De voorzet van de aanvalsleider naar de tweede paal was iets te hoog voor Leonardo om te koppen. De Braziliaan hield slim in en bereikte alsnog Emanuelson, die de bal weer naar Bakircioglu frommelde. Diens schot sloeg via de onderkant van de lat in.

Daarop volgde een opvallend sprintje van de Zweed naar de bank, waar Van Basten opstond en naar de zijlijn liep om zijn felicitatie over te brengen. Kennedy wilde zijn trainer wel even knuffelen. Van Basten bleek bijna bereid tot een omhelzing, maar hij hield zich net in. Het was een mooi, symbolisch beeld.

Van dit Ajax mag geen demonstratie van overheersing en vernuft worden verwacht, zoals bijvoorbeeld in de herfst van 1994, toen het Italiaanse publiek de ploeg van Van Gaal trakteerde op een ovationeel applaus na een 0-2 bij AC Milan, een van de drie Ajax-zeges op Italiaanse bodem. Het Ajax van toen bleek de beste ploeg van Europa, een mengsel van aankomende sterren en gelouterde ervaring. Het Ajax van nu is een ploeg in opbouw, een elftal dat met een paar gerichte versterkingen toekomst heeft.

Van Basten miste donderdag bovendien te veel spelers (Enoh, Gabri, Cvitanich, Vertonghen) voor het goede. Hij bouwde, ondanks het feit dat hij vasthield aan het door hem omarmde 4-3-3, zekerheid in. Lindgren, uitstekend als organisator en breker, was bijna een vijfde verdediger. In de voorbeschouwing zei Van Basten de schade beperkt te willen houden. Over een zege heeft hij vermoedelijk alleen gedroomd, hoewel het veelvuldige balverlies het ergste deed vrezen.

Ajax had geen behoefte aan tempo. Centrale verdediger Vermaelen bracht zijn defensie een paar keer in gevaar. De Belg bleef meestal rustig, maar ging opzichtig in de fout, wat voor rust de grootste kans opleverde voor Montolivo, die Stekelenburg omspeelde, maar in een te moeilijke hoek terechtkwam.

In aanvallend opzicht was Ajax bijna volledig afhankelijk van Luis Suarez, verkenner en schutter ineen. Opvallend was dat Suarez telkens vrije trappen meekreeg van de scheidsrechter uit Spanje, die onbevooroordeeld tegen zijn strapatsen aankeek.

Vlak voor rust kreeg de Uruguayaan ruzie met zijn schaduw, Gamberini, tegenover wie hij de vechthouding aannam. Beiden kregen geel. Suarez had ook de enige kans voor Ajax tot de rust, toen zijn schot met links de vuisten van doelman Frey trof.

Een opvallende rol was weggelegd voor Oleguer, een degelijke, ervaren verdediger, een intellectueel op kicksen die niet in de war raakt van Italiaanse furie. Van Basten drong aan op de aankoop van Wielaert, omdat hij vooral de matige opbouw van Oleguer moeilijk verdraagt. Wielaert is door zijn Europese besognes met FC Twente niet speelgerechtigd.

Het geduld van Fiorentina nam na rust af, wat de druk op het doel van de uitstekende Stekelenburg verhoogde. Ook bracht Van Basten de gevaarlijke Leonardo voor de weer afwezige Sulejmani, van wie af en toe het vermoeden bestaat dat hij zijn neef heeft afgevaardigd. Vlak na die invalbeurt scoorde Ajax, dat het laatste halfuur overeind bleef, vooral omdat Gilardino vrij voor het doel over de bal struikelde en Kuzmanovic van dichtbij overschoot. Gezang weerklonk in het Ajax-vak.



Bron: http://www.volkskrant.nl/




:tifoajax.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » vr feb 20, 2009 7:21 am

Ben nog steeds verbijsterd van Ajax. Zó wanstaltig slecht voetballen (verdedigend/controlerend was het niet zo slecht, opbouwend/aanvallend des te meer) en dan toch winnen. Uit, bij de nummer 4 van de serie-A. Met zoveel wisselspelers, die eigenlijk te licht voor zo'n klus zijn. Ongelooflijk... :confused.gif:


Maar wel lekker... :666.gif:

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr feb 20, 2009 7:31 am

Dit seizoen toch 2 uitzeges op aansprekende ploegen uit sterke competities. Iemand een idee wanneer Ajax voor dit seizoen voor het laatst in Europa uit van een sterke tegenstander won? Natuurlijk was het niet altijd even goed, maar Fiorentina heeft betere spelers dan Ajax, ook als Ajax compleet is
I think I lost my fucking headache

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » vr feb 20, 2009 8:16 am

Hoeladans schreef:In de wedstrijd die ik heb gezien was Fiorentina wel constant de betere en hadden ze de wedstrijd wel onder controle.

Ik ben dolblij met deze overwinning, maar deze wedstrijd bied weinig hoop voor de toekomst.
De wedstrijd onder controle hebben en toch verliezen. Die combinatie gaat er bij mij niet in.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » vr feb 20, 2009 9:07 am

Lekkere overwinning hoor! vond het niet best maar daar maalt niemand nu ff om, wel grappig dat de slechtste man van het veld (samen met Sulejmani) de goal maakt. Volgende ronde tegen Twente!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr feb 20, 2009 9:09 am

Zlatan Son of God schreef:
Jöhnk schreef:Zou Fiorentina eigenlijk ook zo'n erehaag maken voor AZ?
Doen ze altijd. Blijf het een mooi gebaar vinden!
Wat zullen die spelers daar een hekel aan hebben. Heb je net verloren, moet je daar staan klappen. :666.gif:

Ik heb vannacht gedroomd van Oleguer en Vermaelen die elkaar tergend langzaam de bal toespeelden. Zou dat iets met gisteravond te maken hebben? :smallgrin.gif:

@Zuidema: zo goed was het verdedigend niet. Voor het feit dat Ajax amper op de helft van de tegenstander kwam, gaf het nog behoorlijk wat kansen en ruimte weg.

Er is keihard gewerkt, maar meer positiefs weet ik echt niet te verzinnen. Zoals Hoeladans zegt, er is weinig om op voort te borduren. Je kunt moeilijk zo gaan spelen in Nederland, nietwaar?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » vr feb 20, 2009 9:16 am

Akkoord Joey, maar kijk naar de omstandigheden; een team dat met Schilder, Kennedy en Anita speelt, en later nog Sno, wordt niét verondersteld te winnen in Florence. Period. De lat mag, met zoveel blessures, in mijn ogen wel wat lager voor zo'n wedstrijd. Het belangrijkste van alles: de mentaliteit was goed. Daar ontbrak het aan tegen Vitesse, bijvoorbeeld. Ik vind dit allang best zo.

Overigens: Oleguer als pure mandekker deed het niet zo slecht. Die vent moet je gewoon de opbouw niet laten doen. Stekel speelde zijn beste wedstrijd na de winterstop. Vermaelen maakte daarentegen een paar bijna-cruciale fouten.

Maar goed; we zijn er nog niet.. Ben benieuwd naar donderdag!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr feb 20, 2009 9:30 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Akkoord Joey, maar kijk naar de omstandigheden; een team dat met Schilder, Kennedy en Anita speelt, en later nog Sno, wordt niét verondersteld te winnen in Florence. Period.
Het was dan ook een buitengewoon gelukkige overwinning. Zo'n kans mist Gilardino nooit meer.

De lat lager, slechte spelers, hard werken, het klinkt alsof NEC tegen Moskou speelt. Zijn we echt zo slecht? Misschien wel, maar stiekem verwacht ik ook voetbal van Ajax. Dit was gewoon een afzichtelijke vorm van countervoetbal en er werd nog niet eens goed gecounterd.

Stekelenburg was goed? Ja, voor een keeper zijn dit fijne wedstrijden. Denk maar aan de heldenrol van Didulica uit bij Valencia.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41122
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » vr feb 20, 2009 9:36 am

Dat we geen goed voetbal te zien zouden krijgen was van te voren wel duidelijk. Dat hebben we het hele jaar nog niet gezien dus waarom zou dat in een lastige europese uitwedstrijd, waarbij we ook nog eens met de nodige afwezigen te maken hadden, ineens wel lukken?

Ik koester de overwinning. Mensen in het buitenland die geen beelden hebben gezien en alleen de uitslagen doorbladeren zien Ajax weer eens aan de goede kant van de score staan in een wedstrijd die er om gaat. Dat is toch beter voor de club dan wanneer we ten onder gaan tegen een onbeduidende tegenstander of wanneer we een pak slaag hadden gehad.

Het voetbal moeten we maar snel vergeten. Gebruik de euforie van het moment om ergens aan te bouwen. Niet om tevreden terug te kijken.
Nil volentibus arduum

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr feb 20, 2009 9:46 am

Ik wil ook goed voetbal, maar in 1 seizoen uit winnen bij Hamburg én Fiorentina, das lang geleden hoor. Misschien weet Joey het antwoord op de vraag wanneer we voor dit seizoen voor het laatst een Europese uitwedstrijd tegen een echt aansprekende tegenstander wonnen
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11440
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » vr feb 20, 2009 9:49 am

Gabri en vertonghen terug en misschien Enoh met Dario zijn toch 4 belangrijke spelers.Kan het thuis toch nog wat worden zeker als je met Olequer ,Vermaelen en met vertonghen de aansluiting op het middenveld beter kan laten lopen.

Anita deed het trouwens prima..

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41122
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » vr feb 20, 2009 10:09 am

Anita viel me inderdaad niet tegen.

We zijn er overigens nog lang niet hoor. Fiorentina is nog altijd de betere ploeg en we hadden ook zomaar met 3-0 kunnen verliezen. Ze hebben echt een aantal 100% kansen gehad. Maar de uitgangspositie is nu gewoon goed. Een uitdoelpunt gemaakt en geen tegendoelpunt. Daar kun je gewoon mee thuiskomen in een europese uitwedstrijd.

We kunnen er in ieder geval serieus om gaan spelen. En dat terwijl ik vooraf bang was dat het voor de wedstrijd in Amsterdam al beslist zou zijn.
Nil volentibus arduum

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr feb 20, 2009 10:13 am

Het uitdoelpunt speelt volgens mij niet echt een rol, Fiorentina moet winnen in amsterdam, en dan is elke uitslag (behalve 0-1) goed genoeg
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41122
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » vr feb 20, 2009 10:16 am

Ja, da's waar. Nou ja, we zullen in ieder geval wel minimaal één doelpunt moeten maken. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat we nog een keer de nul weten te houden.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » vr feb 20, 2009 10:27 am

Een heerlijk resultaat wat niemand vooraf had gedacht. Inderdaad, Fiorentina makate het spel, maar vergeet ook niet dat Suarez drie prima kansen kreeg. Zij hebben eigenlijk twee 100% kansen gekregen, de eerste helft dat Stekelenburg hem goed naar buiten dreef en dat gepruts van Gilardinho.

We zijn er echt nog niet trouwens, maar het geeft wel een goed gevoel. Uit winnen bij Fiorentina, dat doen niet veel ploegen en dat met een behoorlijk gehavend elftal. Een groot compliment voor de jongens op het veld, want met de instelling was inderdaad niks mis!

BZ, ga je kaarten maar bestellen :hypocrite.gif:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » vr feb 20, 2009 10:35 am

El Clavo schreef: BZ, ga je kaarten maar bestellen :hypocrite.gif:
haha.. pannelap for life! :headbang.gif: nee maar ff zonder dollen, het zijn gewoon dure kaartjes, noem me dan maar een pannelap maar ik voel me toch niet aangesproken, als je ziet hoeveel geld ik al in die club gepomt heb over de jaren heen... soms heb je ook ff andere prioriteiten en dan heb ik geen 40/50 euro over voor een kaartje als ze bij wijze van spreke de heenwedstrijd met 3-0 verliezen.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » vr feb 20, 2009 10:48 am

Ik denk dat het nu nog wel uitverkocht raakt ook. Eerste ring zit al wel helemaal vol.

Plaats reactie