Werder Bremen-Ajax
- Wie kent Cees de Wolf nog
- AT Toto winner 09/10
Omdat Werder kwetsbaar is bij counters. Snelle spelers voorin zouden wel eens goed van pas komen. De overweging is dus:Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Dus waarom niet gewoon Perez en Babel op de vleugels?
-Snelle spelers als De Mul en Leonardo opstellen maar het risico lopen dat ze Fritz en Wome niet genoeg onder druk kunnen kunnen zetten, waardoor Werder het veld wel breed kan houden en de driemans verdediging van Ajax via de vleugels overloopt.
-Minder snelle spelers als Huntelaar en Perez opstellen (en Babel dus naar de vleugel verhuizen) en op die manier proberen Fritz en Wome bezig te houden, waardoor de verdediging van Ajax wat minder in de problemen komt.
In mijn ogen moet Ajax Wome op de proef stellen. Giuly speelde hem in Nou Camp helemaal zoek en toen Ajax vorig seizoen in Milan tegen Inter speelde bakte hij er ook weinig van. Zorg dat hij in aanvallend opzicht niet teveel ruimte krijgt en dat hij niet in de wedstrijd zit. Verdedigend vind ik hem maar zwak. Persoonlijk denk ik dat Ajax Leonardo tegenover hem moet zetten, een snelle, beweeglijke speler met een uitstekende startsnelheid, die moeilijk te volgen is.
Ik zou sowieso voor een combinatie van beiden gaan. Perez op links tegenover Fritz, Babel in de spits en Leonardo op rechts. Ik denk dat Huntelaar geen poot aan de grond krijgt tegen reuzen Naldo en Mertesacker. Ze zijn fysiek sterker en volgens mij ook sneller dan Huntelaar.
- Ajaciedjuh
Huntelaar zal zo wie zo niet spelen, hij is geschorst.Thomas schreef:
-Minder snelle spelers als Huntelaar en Perez opstellen (en Babel dus naar de vleugel verhuizen) en op die manier proberen Fritz en Wome bezig te houden, waardoor de verdediging van Ajax wat minder in de problemen komt.
Ik zou sowieso voor een combinatie van beiden gaan. Perez op links tegenover Fritz, Babel in de spits en Leonardo op rechts. Ik denk dat Huntelaar geen poot aan de grond krijgt tegen reuzen Naldo en Mertesacker. Ze zijn fysiek sterker en volgens mij ook sneller dan Huntelaar.
-
Ik vond vooral Naldo opbouwend zeer matig, toen Bremen tegen Schalke voetbalde. Mertesacker is ook geen grootheid, maar levert hem gewoon in bij Diego. Naldo had constant verkeerde inspeelpasses. Die Jensen is trouwens wel een toppertje zeg. Loopt constant van 16 tot 16 en loert als een soort Litmanen op z'n goaltjes. Erg gevaarlijke speler! Ex-Heerenveen toch?
Klopt over Jensen, GangstaRib.
En fysiek kunnen we de strijd inderdaad niet aan. Ajax zal slim moeten zijn. Bijkomend probleem met de blessures is dat het sowieso moeilijk wordt om Heitinga op het middenveld tegenover Diego neer te zetten.
Ik zou toch proberen met Perez, Babel en Sneijder druk te zetten op de verdediging en Leonardo 'op te offeren' aan Wome.Bertje schreef:Vooral heel veel druk op de achterste linie blijven zetten. Daar houden Duitse ploegen niet van. Geen Leonardo dus.
Daarnaast is het uitermate belangrijk dat we aan voetballen toekomen, want anders worden we helemaal kapot gelopen.
En fysiek kunnen we de strijd inderdaad niet aan. Ajax zal slim moeten zijn. Bijkomend probleem met de blessures is dat het sowieso moeilijk wordt om Heitinga op het middenveld tegenover Diego neer te zetten.
Huntelaar;
Babel, De Mul;
Sneijder, Perez;
Heitinga;
Lindenbergh, Vermaelen, Stam, Gabri;
Stekelenburg;
Huntelaar vrijlaten. Die mag zich 100% focussen op de frommelbal in het zestienmetergebied. Babel mag kijken op wie hij de meeste druk moet zetten. Daarnaast zorgt hij er bij balbezit voor dat hij het veld redelijk breed houdt, zodat hijzelf, Perez of Sneijder de diagonale beweging de 16 in kunnen maken. De Mul zorgt er gewoon voor dat hij aan de rechterkant de hele wedstrijd aanspeelbaar is. Hem niet te veel achter die prutser laten aanlopen.
Bij balbezit schuift Gabri door, waardoor Perez vrijkomt en Frings kan wegtrekken om ruimte te maken voor Sneijder of, als Frings hem niet direct opzoekt, aanspeelbaar kan zijn tussen middenveld en aanval.
Lindenbergh en Stam verzorgen de opbouw over de zijkanten bij balbezit. Gabri, Sneijder, Perez, Babel en De Mul maken dan allemaal diepte, zodat er ruimte voor Lindenbergh en Stam komt. Die zoeken dan snel de vrije man op het middenveld.
Heitinga schaduwt Diego en Gabri vangt op rechts de back op. Aan de linkerkant is de back voor Babel.
Er moet veel druk gezet worden op de verdedigers van Bremen, want dat zijn ze niet gewend. Sneijder en/of Perez pakken Frings zodat Bremen het aanspeelpunt voor de verdediging kwijt is. Laat ze maar komen met de lange bal richting, Vermaelen, Heitinga en Stam. Als die de bal wegkoppen is het zaak weer snel heel gegroupeerd te gaan staan, om de tweede bal te pakken en rustig weer aan een aanval te kunnen bouwen.
Babel, De Mul;
Sneijder, Perez;
Heitinga;
Stekelenburg;
Huntelaar vrijlaten. Die mag zich 100% focussen op de frommelbal in het zestienmetergebied. Babel mag kijken op wie hij de meeste druk moet zetten. Daarnaast zorgt hij er bij balbezit voor dat hij het veld redelijk breed houdt, zodat hijzelf, Perez of Sneijder de diagonale beweging de 16 in kunnen maken. De Mul zorgt er gewoon voor dat hij aan de rechterkant de hele wedstrijd aanspeelbaar is. Hem niet te veel achter die prutser laten aanlopen.
Bij balbezit schuift Gabri door, waardoor Perez vrijkomt en Frings kan wegtrekken om ruimte te maken voor Sneijder of, als Frings hem niet direct opzoekt, aanspeelbaar kan zijn tussen middenveld en aanval.
Lindenbergh en Stam verzorgen de opbouw over de zijkanten bij balbezit. Gabri, Sneijder, Perez, Babel en De Mul maken dan allemaal diepte, zodat er ruimte voor Lindenbergh en Stam komt. Die zoeken dan snel de vrije man op het middenveld.
Heitinga schaduwt Diego en Gabri vangt op rechts de back op. Aan de linkerkant is de back voor Babel.
Er moet veel druk gezet worden op de verdedigers van Bremen, want dat zijn ze niet gewend. Sneijder en/of Perez pakken Frings zodat Bremen het aanspeelpunt voor de verdediging kwijt is. Laat ze maar komen met de lange bal richting, Vermaelen, Heitinga en Stam. Als die de bal wegkoppen is het zaak weer snel heel gegroupeerd te gaan staan, om de tweede bal te pakken en rustig weer aan een aanval te kunnen bouwen.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Als we dan toch met Gabri spelen, zou ik hem gewoon op het middenveld neerzetten. Deze formatie heeft namelijk wel heel erg weinig loopvermogen in de middelste linie. Daar doe je Frings en Jensen wel een plezier mee. Om nog maar te zwijgen over Borowski (die wel raad weet met zoveel ruimte voor zich) als Diego (die hopelijk wel aan banden gelegt kan worden door een excellerende Johnny).Bertje schreef:Huntelaar;
Babel, De Mul;
Sneijder, Perez;
Heitinga;
Stekelenburg;
Ik zou voor Babel in de spits kiezen. Hij zet in mijn ogen meer druk op de verdedigers. Bovendien zoekt hij de ruimte achter de verdediging en de kans is groot dat Ajax flink onder druk komt te staan. Uit de countermogelijkheden moet een maximaal rendement gehaald worden.Bertje schreef:Huntelaar vrijlaten. Die mag zich 100% focussen op de frommelbal in het zestienmetergebied. Babel mag kijken op wie hij de meeste druk moet zetten.
De rechtsbuiten mag inderdaad niet teveel achter Wome aanlopen. Hij moet dat voorkomen door hem in een vroeg stadium al onder druk te zetten en z’n opbouw te verstoren.Bertje schreef:De Mul zorgt er gewoon voor dat hij aan de rechterkant de hele wedstrijd aanspeelbaar is. Hem niet te veel achter die prutser laten aanlopen.
Opzich vind ik het wel een goed idee om Frings te dwingen om een keuze te maken tussen Perez en Sneijder. Misschien is het een idee om Sneijder gewoon als linkshalf op te stellen en Perez meer in een vrije rol tussen de linies. Dan houd je wel een open linkerkant over, maar zullen Fritz en Frings heel goed moeten communiceren om onze linkerkant onder controle te houden.Bertje schreef:Bij balbezit schuift Gabri door, waardoor Perez vrijkomt en Frings kan wegtrekken om ruimte te maken voor Sneijder of, als Frings hem niet direct opzoekt, aanspeelbaar kan zijn tussen middenveld en aanval.
Probleem met de verdediging Lindenbergh-Vermaelen-Stam blijft snelheid. Stam is wel snel maar als Ajax veel ruimte achter zich laat zal Heitinga een toppot moeten spelen tegen Diego. Een balletje de diepte in op Klose zou zomaar genoeg kunnen zijn.
Gabri speelt op het middenveld, alleen moet hij bij balverlies wel de positie van rechtsback in de gaten houden. Mag geen groot probleem vormen met Stam in zijn rug. Daarnaast is Ajax sowieso gezien als je achter Bremen gaat aanlopen. Gabri, Heitinga en eventueel Lindenbergh zijn voor de balverovering en moeten ervoor zorgen dat je met Sneijder en Perez zo snel mogelijk weer aan voetballen toekomt. Balbezit, controleren en gaten zoeken.Thomas schreef:Als we dan toch met Gabri spelen, zou ik hem gewoon op het middenveld neerzetten. Deze formatie heeft namelijk wel heel erg weinig loopvermogen in de middelste linie. Daar doe je Frings en Jensen wel een plezier mee. Om nog maar te zwijgen over Borowski (die wel raad weet met zoveel ruimte voor zich) als Diego (die hopelijk wel aan banden gelegt kan worden door een excellerende Johnny).
Huntelaar zet prima druk op de centrumverdedigers. Daarnaast schuiven de centrumverdedigers van Bremen toch niet in.Thomas schreef:Ik zou voor Babel in de spits kiezen. Hij zet in mijn ogen meer druk op de verdedigers. Bovendien zoekt hij de ruimte achter de verdediging en de kans is groot dat Ajax flink onder druk komt te staan. Uit de countermogelijkheden moet een maximaal rendement gehaald worden.
Geen open linkerkant. Dan verlies je een aanspeelpunt. Op deze manier hoeft Perez weinig meters te maken, omdat hij niet die back in de gaten hoeft te houden, en kunnen hij en Sneijder zorgen dat Ajax aan voetballen toekomt.Thomas schreef:Opzich vind ik het wel een goed idee om Frings te dwingen om een keuze te maken tussen Perez en Sneijder. Misschien is het een idee om Sneijder gewoon als linkshalf op te stellen en Perez meer in een vrije rol tussen de linies. Dan houd je wel een open linkerkant over, maar zullen Fritz en Frings heel goed moeten communiceren om onze linkerkant onder controle te houden.
Dan moet je de bal eruit halen. Zorgen dat Diego de bal niet krijgt door vroeg druk te zetten op de verdediging. De lange ballen zijn voor Stam en Vermaelen.Probleem met de verdediging Lindenbergh-Vermaelen-Stam blijft snelheid. Stam is wel snel maar als Ajax veel ruimte achter zich laat zal Heitinga een toppot moeten spelen tegen Diego. Een balletje de diepte in op Klose zou zomaar genoeg kunnen zijn.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Nee, maar Bremen zet als ploeg wel veel druk naar voren. Er komt dus altijd ruimte in de rug van Naldo en Mertesacker te liggen.Bertje schreef:Huntelaar zet prima druk op de centrumverdedigers. Daarnaast schuiven de centrumverdedigers van Bremen toch niet in.Thomas schreef:Ik zou voor Babel in de spits kiezen. Hij zet in mijn ogen meer druk op de verdedigers. Bovendien zoekt hij de ruimte achter de verdediging en de kans is groot dat Ajax flink onder druk komt te staan. Uit de countermogelijkheden moet een maximaal rendement gehaald worden.
Er duikt altijd wel iemand op in dat gat. Sneijder en Perez hebben elkaar daar in eerdere wedstrijden prima afgelost.Bertje schreef:Geen open linkerkant. Dan verlies je een aanspeelpunt. Op deze manier hoeft Perez weinig meters te maken, omdat hij niet die back in de gaten hoeft te houden, en kunnen hij en Sneijder zorgen dat Ajax aan voetballen toekomt.Thomas schreef:Opzich vind ik het wel een goed idee om Frings te dwingen om een keuze te maken tussen Perez en Sneijder. Misschien is het een idee om Sneijder gewoon als linkshalf op te stellen en Perez meer in een vrije rol tussen de linies. Dan houd je wel een open linkerkant over, maar zullen Fritz en Frings heel goed moeten communiceren om onze linkerkant onder controle te houden.
Van die ruimte kunnen Babel en De Mul ook vanaf de zijkant profiteren.Thomas schreef:Nee, maar Bremen zet als ploeg wel veel druk naar voren. Er komt dus altijd ruimte in de rug van Naldo en Mertesacker te liggen.
Verschil is dat in die wedstrijden (voornamelijk Feyenoord-uit) je al bij het zestienmetergebied van de tegenstander stond als je drie stappen deed. Tegen Bremen moet je echt naar voren voetballen en zul je dus zoveel mogelijk aanspeelpunten en linies moeten creëren.Bertje schreef:Er duikt altijd wel iemand op in dat gat. Sneijder en Perez hebben elkaar daar in eerdere wedstrijden prima afgelost.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Ik snap goed wat je bedoelt, Bertje. Het verschil is echter dat ik er min of meer vanuit ga dat dit Ajax (helemaal met alle blessures en zonder Davids) de onderliggende partij zal zijn. In fysiek en conditioneel opzicht doen we voor Werder onder en zij zijn als team ook verder. Daar gaat mijn opstelling dus ook min of meer vanuit. Ik wil alsnog de zwakke punten van Werder blootleggen.
Dat ontken ik ook nergens, Thomas. Ik denk dat Ajax beter een paar hachelijke situaties met counters op de koop toe kan nemen dan die counters eruit proberen te halen door ons kamp op te slaan voor ons eigen doel. Dan haal je de grootste kracht bij een aantal van onze beste aanvallende spelers (Huntelaar, Sneijder en Perez) weg en laat je Stam in de eigen zestien verdedigen, wat hij veel minder goed kan dan op de middenlijn verdedigen.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Juist dan aanvallen!
-----------------Gentenaar-------------------
Timisela----------Stam---------Lindenbergh
------------------Heitinga--------------------
Gabri----------------------------------Maduro
------------------Sneijder---------------------
Babel--------------------------------Leonardo
------------------Huntelaar-------------------
Let's kill the bastards!
-----------------Gentenaar-------------------
Timisela----------Stam---------Lindenbergh
------------------Heitinga--------------------
Gabri----------------------------------Maduro
------------------Sneijder---------------------
Babel--------------------------------Leonardo
------------------Huntelaar-------------------
Let's kill the bastards!
I think I lost my fucking headache
Wat mij betreft hoeft Ajax niet achteruit te gaan lopen hoor. Laat ik dat voorop stellen. Ik vind het alleen een goed idee om met veel snelheid voorin te beginnen, een aantal spelers zich te laten concentreren op hun tegenstander en een aantal 'mismatches' weg te werken.Bertje schreef:Dat ontken ik ook nergens, Thomas. Ik denk dat Ajax beter een paar hachelijke situaties met counters op de koop toe kan nemen dan die counters eruit proberen te halen door ons kamp op te slaan voor ons eigen doel. Dan haal je de grootste kracht bij een aantal van onze beste aanvallende spelers (Huntelaar, Sneijder en Perez) weg en laat je Stam in de eigen zestien verdedigen, wat hij veel minder goed kan dan op de middenlijn verdedigen.
Wat Stam betreft ben ik het niet met je eens. Hij doet heldhaftig z'n best om de ploeg zo ver mogelijk vooruit te stuwen en druk naar voren te zetten, maar je merkt wel dat hij op dat moment zelf ook foutjes maakt. Is ook geen schande hoor, genoeg wereldtoppers die heel moeilijk met veel ruimte in hun rug kunnen verdedigen en het zal ook met Stam z'n medespelers te maken hebben. Dichter bij de goal doet hij niet of nauwelijks dingen fout.
Stam is beter als hij geleid wordt in het voorwaarts drukken, ja, maar dat neemt niet weg dat hij beter is in het verdedigen op de middenlijn dan in het verdedigen in de eigen zestien.Jöhnk schreef:Ik vind juist dat Stam behoorlijk snel terugholt naar de eigen 16, lees: moeite heeft met het vooruitverdedigen.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Daar ben ik het over de hele linie dus mee oneens. Bij balverlies wil Stam meestal gelijk terug om de defensie te (re)organiseren. Terwijl hij wel de kwaliteiten heeft om ver vooruit de verdedigen.Thomas schreef:Maar hij doet over het algemeen wel heldhaftig z'n best, zoals tegen Groningen.
Tegen Groningen deed hij overigens wel zijn best, daar heb je gelijk in.
Edit: eens met Bertje dus.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op do feb 08, 2007 6:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke speler die aangespeeld kan worden is een aanspeelpunt. Het balbezit moet zoveel mogelijk liggen bij Sneijder en Perez. Deze twee moeten de gaatjes zien te vinden, waar Babel en De Mul gevaar kunnen stichten. Huntelaar staat er puur voor de bal in de zestien, die er voornamelijk via De Mul en Perez moet komen.Thomas schreef:Natuurlijk wel. Maar het aanspeelpunt niet.
En met niemand anders!
En met niemand anders!