AZ - Ajax

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo apr 29, 2007 10:32 pm

Dat gaat gebeuren, Jansma. En er zal ook geselecteerd worden op wedstrijdmentaliteit. Wat wij vandaag hebben gezien is niet van vandaag of gisteren. Is deels het gevolg van de opleiding ( 'het komt wel goed'), deels van onervarenheid. Spelers leren niet in de jeugd omgaan met stress, dat moeten ze noodgedwongen in Ajax 1 leren. Met alle gevolgen van dien.

Ajax A1- FC Twente A1 (rechtstreeks duel om de titel) 1-3
PSV A1- Ajax A1 0-4
ADO A1-Ajax A1 (Ajax door gelijkspel van FCT terug in de titelrace) 2-0

Komt het je bekend voor?
Het stinkt aan alle kanten!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo apr 29, 2007 11:48 pm

joey schreef:Dat gaat gebeuren, Jansma. En er zal ook geselecteerd worden op wedstrijdmentaliteit. Wat wij vandaag hebben gezien is niet van vandaag of gisteren. Is deels het gevolg van de opleiding ( 'het komt wel goed'), deels van onervarenheid. Spelers leren niet in de jeugd omgaan met stress, dat moeten ze noodgedwongen in Ajax 1 leren. Met alle gevolgen van dien.

Ajax A1- FC Twente A1 (rechtstreeks duel om de titel) 1-3
PSV A1- Ajax A1 0-4
ADO A1-Ajax A1 (Ajax door gelijkspel van FCT terug in de titelrace) 2-0

Komt het je bekend voor?
Mij wel. Wat is de oplossing?

Je kunt wel gemakkelijk schrijven "doorselecteren', maar je hebt toch echt 11 man in het veld nodig. Ajax heeft nu weer een groot aantal A-spelers een contract laten tekenen. In de wedstrijd tegen Twente A1 deden er zeven(?) contractspelers mee en Ajax verliest!!! Waar moeten we dan onze spelers vandaan halen?

Beter selecteren is een Peter Boszverhaal. Bij feyenoord zie je vaak de B1 uitblinken (in ieder geval dit jaar en twee jaar geleden), maar er breekt zelden iemand door! Waar ligt dat aan? Als 15-jarige beter zijn dan de tegenstander, als 20-jarige slechter? Ajax A1 wordt vaak kampioen, maar er hoeft dan maar zelden voor te worden gevochten, het gaat soms te gemakkelijk (zeker voor een verdediger). Spelers als Krohn-Dehli, Kujala, De Ridder kunnen dan uitblinken, maar haken af als het echt ergens om gaat.

Van Gaal liet als technisch directeur en trainer (hij was toch beide?) Jong Ajax (heette toen waarschijnlijk anders) op een doordeweekse avond in Duitsland spelen tegen een Jong "vul maar in". Meer fysieke tegenstand, ander speltype, de wil om te winnen enz.

Het kan misschien betere spelers opleveren? Gewend om harder te moeten werken.

De onervarenheid die Joey noemt, is een probleem. Ajax zal ermee moeten leven dat spelers van 23 jaar aan het buitenland gaan denken (Van der Vaart, Chivu, Zlatan, Maxwell en nu Sneijder), die ervaring zal er nooit zijn.

Ik maak me zorgen om geld! het verschil met psv wordt steeds groter. psv heeft een suikeroom (er wordt niet bekendgemaakt hoeveel geld philips in psv stopt, op welke manier dan ook, via lichtmasten o.i.d.) en de inkomsten uit de cl. Ajax heeft alleen een jeugdopleiding.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10434
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Bericht door mattie » ma apr 30, 2007 6:25 am

Jansma schreef:die beker mogen ze van mij aan AZ schenken, daar hebben zij veel meer recht op dan wij.
Daarnaast de play offs verliezen als daarmee de Technische staf door op stapt dan graag :headbang.gif:

We hadden zelfs de dubbel kunnen pakken :ajaxscarf.gif:
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13437
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » ma apr 30, 2007 8:34 am

Slimbo, en welke trainer moet het dan doen?
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma apr 30, 2007 9:01 am

Demosthenes schreef:Je kunt wel gemakkelijk schrijven "doorselecteren', maar je hebt toch echt 11 man in het veld nodig. Ajax heeft nu weer een groot aantal A-spelers een contract laten tekenen. In de wedstrijd tegen Twente A1 deden er zeven(?) contractspelers mee en Ajax verliest!!! Waar moeten we dan onze spelers vandaan halen?
Die jongens kunnen best voetballen, daar gaat het niet om. Tegen FC Twente werden ze geconfronteerd met veel fysieke weerstand en lukte het even 'op onze manier' niet. Dan zie je dat die spelers weinig improvisatievermogen hebben, ze draaien een riedeltje af. Een tandje bijzetten, de verbetenheid opbrengen om de duels dan toch te winnen, brengen ze niet op. Ze weten ook domweg niet hoe het anders moet, de radeloosheid straalt er van af.
Datzelfde zie je bij Ajax 1. Het moet allemaal op onze manier gaan, anders lukt het niet. Daarvoor moet je dan wel de spelers hebben, het veld, de tegenstander, etc. Kortom, je wordt erg afhankelijk van de omstandigheden.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11441
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » ma apr 30, 2007 9:36 am

mattie schreef:
Jansma schreef:die beker mogen ze van mij aan AZ schenken, daar hebben zij veel meer recht op dan wij.
Daarnaast de play offs verliezen als daarmee de Technische staf door op stapt dan graag :headbang.gif:

We hadden zelfs de dubbel kunnen pakken :ajaxscarf.gif:
Ja en je club nog verder financieel naar de klote helpen , het gaat hier om 1 doelpunt dus zonder die plee offs hadden we voorronde CL gespeeld.

Vorig jaar werd ajax 5e dus alleen uefacup had ook prima geweest... Nu moet je klaar zijn voor de CL en het geld wat daardoor binnenkomt. :00000633.gif:

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma apr 30, 2007 9:58 am

joey schreef:
Demosthenes schreef:Je kunt wel gemakkelijk schrijven "doorselecteren', maar je hebt toch echt 11 man in het veld nodig. Ajax heeft nu weer een groot aantal A-spelers een contract laten tekenen. In de wedstrijd tegen Twente A1 deden er zeven(?) contractspelers mee en Ajax verliest!!! Waar moeten we dan onze spelers vandaan halen?
Die jongens kunnen best voetballen, daar gaat het niet om. Tegen FC Twente werden ze geconfronteerd met veel fysieke weerstand en lukte het even 'op onze manier' niet. Dan zie je dat die spelers weinig improvisatievermogen hebben, ze draaien een riedeltje af. Een tandje bijzetten, de verbetenheid opbrengen om de duels dan toch te winnen, brengen ze niet op. Ze weten ook domweg niet hoe het anders moet, de radeloosheid straalt er van af.
Datzelfde zie je bij Ajax 1. Het moet allemaal op onze manier gaan, anders lukt het niet. Daarvoor moet je dan wel de spelers hebben, het veld, de tegenstander, etc. Kortom, je wordt erg afhankelijk van de omstandigheden.
Selecteren op voetbalintelligentie dan?

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma apr 30, 2007 10:43 am

Bertje schreef:
joey schreef:
Demosthenes schreef:Je kunt wel gemakkelijk schrijven "doorselecteren', maar je hebt toch echt 11 man in het veld nodig. Ajax heeft nu weer een groot aantal A-spelers een contract laten tekenen. In de wedstrijd tegen Twente A1 deden er zeven(?) contractspelers mee en Ajax verliest!!! Waar moeten we dan onze spelers vandaan halen?
Die jongens kunnen best voetballen, daar gaat het niet om. Tegen FC Twente werden ze geconfronteerd met veel fysieke weerstand en lukte het even 'op onze manier' niet. Dan zie je dat die spelers weinig improvisatievermogen hebben, ze draaien een riedeltje af. Een tandje bijzetten, de verbetenheid opbrengen om de duels dan toch te winnen, brengen ze niet op. Ze weten ook domweg niet hoe het anders moet, de radeloosheid straalt er van af.
Datzelfde zie je bij Ajax 1. Het moet allemaal op onze manier gaan, anders lukt het niet. Daarvoor moet je dan wel de spelers hebben, het veld, de tegenstander, etc. Kortom, je wordt erg afhankelijk van de omstandigheden.
Selecteren op voetbalintelligentie dan?
Ze zijn "voetbalintelligent" genoeg (mag ik toch veronderstellen).

@Joey,

Wat zie jij als oplossing? Jij hebt het over radeloosheid enz.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma apr 30, 2007 10:56 am

Voetbalintelligentie heb je in meerdere maten natuurlijk. Spelers als Babel, Heitinga en Emanuelson blinken op dit gebied vooralsnog niet uit. Zeker niet in de mate van een speler als Schaars of zelfs Cocu.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma apr 30, 2007 10:57 am

Bertje schreef:Voetbalintelligentie heb je in meerdere maten natuurlijk. Spelers als Babel, Heitinga en Emanuelson blinken op dit gebied vooralsnog niet uit. Zeker niet in de mate van een speler als Schaars of zelfs Cocu.
Ogararu, Vermaelen, Steek, De Mul en dan vergeet ik er nog een paar ..

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma apr 30, 2007 10:59 am

In principe is het ook geen ramp om een paar 'dommere spelers' te hebben lopen, want spelers die op gevoel voetballen zijn vaak directer en handelen sneller, maar in onze selectie klopt de balans naar mijn idee niet.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma apr 30, 2007 11:09 am

Bertje schreef:In principe is het ook geen ramp om een paar 'dommere spelers' te hebben lopen, want spelers die op gevoel voetballen zijn vaak directer en handelen sneller, maar in onze selectie klopt de balans naar mijn idee niet.
De meeste spelers die op " gevoel " voetballen zijn egoistische spelers, die in 999 van 1000 keren alleen aan eigen succes denken.Degene die er boven uit steken zijn gezegend met een techniek waar de spelers waar wij het over hebben alleen maar mogen dromen.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma apr 30, 2007 11:13 am

Die techniek heeft zich ook ontwikkeld. Daarnaast is op gevoel spelen wat anders dan 'alleen maar voor eigen succes gaan'. Het kan wel natuurlijk, maar dan moet je zorgen dat een speler dat overzicht beter krijgt.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma apr 30, 2007 11:28 am

Bertje schreef:Die techniek heeft zich ook ontwikkeld. Daarnaast is op gevoel spelen wat anders dan 'alleen maar voor eigen succes gaan'. Het kan wel natuurlijk, maar dan moet je zorgen dat een speler dat overzicht beter krijgt.
Dat we voor het een en ander moeten " zorgen " lijkt me duidelijk, de vraagt blijft of dat je de huidige spelers in AJAX dat ( nog ) kunt aanleren of afleren.Ik heb daar niks van terug gezien onder deze trainer .. daarom begrijp ik ook niet hoe men aan " progressie " van bepaalde spelers komt ?.

Is de traptechniek beter geworden
Is de koptechniek beter geworden.
Is het voetbalinzicht beter geworden.
Is het overzicht beter geworden.
Is het niet egoistisch zijn beter geworden.
Is het positiespel beter geworden.

Is het vinden van de juiste oplossing in situaties beter gworden.
Is het in dienst van het elftal spelen beter geworden.

En dan vergeet ik best wat, ik zie maar bitter weinig terug van dat alles ..

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma apr 30, 2007 11:45 am

Voetske schreef:
Bertje schreef:Die techniek heeft zich ook ontwikkeld. Daarnaast is op gevoel spelen wat anders dan 'alleen maar voor eigen succes gaan'. Het kan wel natuurlijk, maar dan moet je zorgen dat een speler dat overzicht beter krijgt.
Dat we voor het een en ander moeten " zorgen " lijkt me duidelijk, de vraagt blijft of dat je de huidige spelers in AJAX dat ( nog ) kunt aanleren of afleren.Ik heb daar niks van terug gezien onder deze trainer .. daarom begrijp ik ook niet hoe men aan " progressie " van bepaalde spelers komt ?.

Is de traptechniek beter geworden
Is de koptechniek beter geworden.
Is het voetbalinzicht beter geworden.
Is het overzicht beter geworden.
Is het niet egoistisch zijn beter geworden.
Is het positiespel beter geworden.

Is het vinden van de juiste oplossing in situaties beter gworden.
Is het in dienst van het elftal spelen beter geworden.

En dan vergeet ik best wat, ik zie maar bitter weinig terug van dat alles ..
Ik kom hier later even op terug.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma apr 30, 2007 12:09 pm

Demosthenes schreef:@Joey,

Wat zie jij als oplossing? Jij hebt het over radeloosheid enz.
Laat de spelers zelf oplossingen bedenken. Dat filmpje op ajax.nl gezien over die drie teams die kampioen werden? Dan zegt zo'n trainer dat zijn jongens het vooral goed hebben gedaan ALS TEAM. Wat kan mij dat nou schelen, die jongens zijn tien (of zo). Voor mijn part rommelen ze maar wat aan, als ze maar meester zijn over de situatie en de bal.
Ik heb geen pasklare oplossing, maar ik denk wel: laat spelers zelf meer oplossen, bouw verrassingselementen in en probeer te voorkomen dat ze de problemen op het bordje leggen van een ander (de grote rondo). Jeugdspelers MOETEN pingelen, initiatief nemen, het doet er niet toe als het fout gaat. Jeugdvoetbal is bedoeld om spelers beter te maken, niet om kampioen te worden.
Het stinkt aan alle kanten!

Mr. Ajax
Berichten: 14579
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » ma apr 30, 2007 2:22 pm

Jansma schreef:die beker mogen ze van mij aan AZ schenken, daar hebben zij veel meer recht op dan wij.
Hoezo??
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Dr. Living Stoned
Founding Father
Berichten: 19598
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 6:30 pm
Locatie: at home

Bericht door Dr. Living Stoned » ma apr 30, 2007 3:14 pm

Spijker schreef:Ben je niet goed? Waarom betaalt AZ maar 36?
Misschien omdat Ajax minder populair in Rotterdam is dan AZ?
I'M NOT A COMPLETE IDIOT!
...some parts are missing

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » di mei 01, 2007 10:05 am

Huh?

Gebruikersavatar
Dr. Living Stoned
Founding Father
Berichten: 19598
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 6:30 pm
Locatie: at home

Bericht door Dr. Living Stoned » di mei 01, 2007 11:25 am

Verzekering technich, een in ajaxtenue gestoken supporter loopt nou eenmaal een groter risico in Rotterdam dan zo'n kutboer uit Alkmaar.
I'M NOT A COMPLETE IDIOT!
...some parts are missing

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » di mei 01, 2007 11:29 am

Ik heb geen pasklare oplossing, maar ik denk wel: laat spelers zelf meer oplossen, bouw verrassingselementen in en probeer te voorkomen dat ze de problemen op het bordje leggen van een ander (de grote rondo). Jeugdspelers MOETEN pingelen, initiatief nemen, het doet er niet toe als het fout gaat. Jeugdvoetbal is bedoeld om spelers beter te maken, niet om kampioen te worden.
Daar is Ajax dit seizoen toch mee bezig? De Maduro's (favoriet Danny Blind) hebben we nu wel gehad. Een rondo kan geen kwaad, want zonder positiespel ben je nergens. Het gaat om de afwisseling.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo mei 02, 2007 11:31 am

Even terug OT. Ik ben blij met deze wedstrijd. Is een mooie oefening voor als het er echt om gaat: de plee-offs.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo mei 02, 2007 11:32 am

joey schreef:Even terug OT. Ik ben blij met deze wedstrijd. Is een mooie oefening voor als het er echt om gaat: de plee-offs.
Deze wedstrijd is geen oefening voor de plee-offs.Dit is een finale ...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo mei 02, 2007 11:36 am

Precies. Alleen als je deze wedstrijd opvat als een finale leer je er wat van. Jezelf druk opleggen en presteren onder die druk, daar gaat het om.

Als je de wedstrijd daarentegen opvat als een oefening, oefen je in feite het verkeerde.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » wo mei 02, 2007 1:07 pm

Demosthenes schreef:Ik maak me zorgen om geld! het verschil met psv wordt steeds groter. psv heeft een suikeroom (er wordt niet bekendgemaakt hoeveel geld philips in psv stopt, op welke manier dan ook, via lichtmasten o.i.d.) en de inkomsten uit de cl. Ajax heeft alleen een jeugdopleiding.
Philips steekt 6,5 miljoen per jaar in PSV en ABN steekt 7 miljoen in Ajax. Als je daar al wakker van ligt.

Plaats reactie