Ajax - PSV 30-01-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do jan 31, 2008 8:58 am

Toppie schreef:Enig pluspunt Vermaelen :blush.gif:
Héhé pluspunt, die schijtert weet niet eens wat diep gaan is, die beperkt zich tot het risicoloos terug spelen van de bal op Steek.Die wappert een paar keer met z'n handen, vooruit jongens naar voren want hier komt mijn beproefde vuurpijl nummer zoveel .. bwééé

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » do jan 31, 2008 9:11 am

Ik vond het best een leuke wedstrijd gisteren !
En niet alleen omdat PSV won...

Ik vond Ajax beter in de 1e helft en PSV beter in de 2e helft, geholpen natuurlijk door de 0-1 voorsprong. Uiteindelijk heeft de meest effectieve ploeg gewonnen, maar ik heb in de 2e helft nauwelijks het idee gehad dat Ajax het PSV echt moeilijk kon maken. Suarez kreeg 1 goede kans en Huntelaar had pech bij een corner, maar de vele lange ballen van Ajax konden mij niet ongerust maken. Ondanks het gebrek aan kopkracht bij PSV achterin.

En natuurlijk kwam PSV erg goed weg toen Suarez die enorme kans in de 7e minuut wist te missen, in de sterke beginfase van Ajax.

PS: Davids kreeg volkomen terecht rood, maar zijn 1e overtreding (op Farfan) was veel smeriger dan zijn 2e (op Mendez). De 2e zie je tenminste nog aankomen en hij gaat enigszins voor de bal, de 1e was puur voor de man gaan en hij stampte vol op het scheenbeen van Farfan...wat een mafkees zeg en dat voor zo'n ervaren iemand.

PS: Mooi moment trouwens toen Marcellis even een beuk uitdeelde aan Perez, in het begin van de 2e helft. Marcellis speelde de bal, nam zijn tegenstander mee en hield er zelf niets aan over. Dat soort hardere maar slimmere overtredingen miste ik nog bij hem, mooi om te zien dat hij dat oppakt.
LucaS schreef:Het spel was van beide zijden niet best, maar het enige dat PSV gisteren van Ajax onderscheidde was dat zij hun kansen wel benutten en wij niet.
Niet het enige hoor, vooral in de 2e helft was het spel van PSV namelijk verzorgder en volwassener. Ook werd er door PSV veel druk gezet bij balverlies, men durfde vooruit en van de goal af te verdedigen.

In de beginfase bleek waarom PSV daar goed aan deed, toen Suarez veel te dicht bij de goal kon komen en zijn actie kon maken. Gelukkig schoot hij die bal langs. Al kreeg Suarez in de 2e helft weer een grote kans toen men bij PSV verkeerd stapte en Suarez vrije doorgang kreeg, maar eerst moest hij nog een afstand afleggen richting goal en kreeg Marcellis de kans om druk te zetten op Suarez. Deze schoot daarom wat gehaast en gaf daarmee Gomes de gelegenheid een goede redding te maken.

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Bericht door martijn401 » do jan 31, 2008 9:18 am

Het was nog frusterender en teleurstellender, dan ik voorspeld had.
Ik had vooraf nog wel de hoop dat we Psv op een gelijkspel konden houden, maar we zijn er niet aan te pas gekomen.

Davids mega dom, ik hoop wel dat Koster hierdoor wakker is , hij zou toch moeten zien dat het 3 mans middenveld met Perez niet te belopen is door Davids en Gabri.
Als Perez mag zwerven rond de 2 spitsen is ie veel gevaarlijker. Dit schiet echt niet op.
Ben er zo ziek van.

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » do jan 31, 2008 9:19 am

Ben de laatste jaren al vaker teleurgesteld door Ajax maar gisteren was ik echt gedesillusioneerd, in de zin van dit gaat nog jaren kosten. Vond Ajax de eerste 40 minuten niet eens zo slecht spelen, vooral centraal achterin erg scherp. Maar als je tegen zo'n beperkt PSV niet scoort stelde ik al tijdens de wedstrijd bezorgd moet je niet op 0-1 komen want dat maakt Ajax nooit goed. En zowaar.

Dat je dan na de rust weet dat je voor je laatste realistische kans om het kampioenschap speelt en er zo met de pet naar gooit tart elke beschrijving.

Verder viel me op: raar dat Urby niet speelde, zwaar overgewaardeerde voetballer maar juist tegen PSV speelde die nou net altijd zijn goede wedstrijden, Jan "Dooie Dromer" Vertonghen is geen vooruitgang (sowieso Ajax onwaardig.) Silva komt op mij over als een houten Klaas. Rommedahl is niet best maar die werd in de eerste helft ook steeds opzichtig vergeten ook al werd hij vaak vrij gelaten. Maar vooral, en dit speelt echt als sinds Koeman, zo'n slechte positionering, er wordt zo ver van het doel van de tegenstander gespeeld waardoor Suarez en KJH teveel meters moeten maken. Niet dat het nog uitmaakt KJH is toch volgend seizoen weg en terecht natuurlijk.
Ajax Rules schreef:Ik heb voor de wedstrijd al aangegeven dat ze 4-4-2 hadden moeten spelen met een ruit op het middenveld...
Tsja, dat ziet iedereen mag ik hopen, maar ja dat is tegen "de regels" die Ajax zichzelf oplegt.
Laatst gewijzigd door Real Ajax op do jan 31, 2008 9:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » do jan 31, 2008 9:23 am

Frustrerend, dat zeker. Vooral omdat we weer een lesje in effectiviteit hebben gekregen. Twee kansen, twee goals. Dat is erg knap. Ik heb geen moment gedacht dat we zouden gaan verliezen, tot die 0-2 ook weer uit het niets viel. Ajax was te slordig in de afronding. Die eerste kans in de 5e minuut moet er gewoon in, net als die bal van Suarez en Huntelaar de tweede helft.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » do jan 31, 2008 9:27 am

LucaS schreef:
De opstelling gisteren was de meest logische opstelling. Dan kan je wel zeiken dat Perez op tien stond, maar daar is hij voor teruggekocht. Dan moet je dus bij de technische verantwoordelijken zijn, niet bij de trainer, als je denkt dat dat niet kan.
Tot dusver stond ik achter het terughalen van Perez. Ik heb hem zelfs hier nog verdedigd tegen criticasters, ook als hij op 10 speelde. Heb ook aangegeven dat het matige terugverdedigen van een 10 kollektief daar achter moet en kan worden opgelost. Dus dat 'zeiken' kan ik in mijn geval niet echt plaatsen. Hoe dan ook, een Perez in de vorm van de afgelopen wedstrijden heeft helemaal nergens iets te zoeken in de basis van Ajax. Zo spelend is de bank de enige geschikte plek voor hem.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do jan 31, 2008 9:42 am

Zuidema schreef:
LucaS schreef:
De opstelling gisteren was de meest logische opstelling. Dan kan je wel zeiken dat Perez op tien stond, maar daar is hij voor teruggekocht. Dan moet je dus bij de technische verantwoordelijken zijn, niet bij de trainer, als je denkt dat dat niet kan.
Tot dusver stond ik achter het terughalen van Perez. Ik heb hem zelfs hier nog verdedigd tegen criticasters, ook als hij op 10 speelde. Heb ook aangegeven dat het matige terugverdedigen van een 10 kollektief daar achter moet en kan worden opgelost. Dus dat 'zeiken' kan ik in mijn geval niet echt plaatsen. Hoe dan ook, een Perez in de vorm van de afgelopen wedstrijden heeft helemaal nergens iets te zoeken in de basis van Ajax. Zo spelend is de bank de enige geschikte plek voor hem.
Vraagje, speelde AJAX voor de komst van Perez de ballen van het dak, een herkenbaar voetbal spelletje, was het vergeven van automatisme, patronen, strijdlust en zich van hun taken bewuste spelers.Konden en kunnen we de huidige trainer(s) betrappen op enig tactisch vernuft ?.

Gebruikersavatar
gaizka
Berichten: 2629
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 6:54 pm

Bericht door gaizka » do jan 31, 2008 9:51 am

PSV heeft gewoon weer slim ingekocht, die Hongaar 'doedelzak' maakt al 3 wedstrijden het verschil.

Ajax was totaal afhankelijk van Suarez die helaas zijn vizier niet op scherp had staan dan wel Gomez trof.

Dit wordt nog een lastig seizoen, als Ajax al bij de eerste 5e komt, wachten playoffs met Groningen, Heerenveen en Feyenoord. Die zie ik Ajax niet zo snel winnen...

Het is gewoon tijd voor Co Adriaanse!!!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » do jan 31, 2008 9:53 am

Voetske schreef:
Vraagje, speelde AJAX voor de komst van Perez de ballen van het dak, een herkenbaar voetbal spelletje, was het vergeven van automatisme, patronen, strijdlust en zich van hun taken bewuste spelers.Konden en kunnen we de huidige trainer(s) betrappen op enig tactisch vernuft ?.
Nee, amper.

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » do jan 31, 2008 9:55 am

gaizka schreef:Het is gewoon tijd voor Co Adriaanse!!!
Nog meer middelmaat, nee bedankt. :blackcat.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do jan 31, 2008 9:57 am

Zuidema schreef:
Voetske schreef:
Vraagje, speelde AJAX voor de komst van Perez de ballen van het dak, een herkenbaar voetbal spelletje, was het vergeven van automatisme, patronen, strijdlust en zich van hun taken bewuste spelers.Konden en kunnen we de huidige trainer(s) betrappen op enig tactisch vernuft ?.
Nee, amper.
Dus al dat gemis aan basis moet Perez oplossen ?.Komop zeg.Als je de wedstrijd terug kijkt zie je dat de Psv spelers ook regelmatig hun man laten lopen, maar omdat dat wel een goed collectief is, een team is worden die fouten/problemen tactisch en technisch opgelost.

En dan zodadelijk ook nog van Basten ...

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do jan 31, 2008 9:57 am

Ik doelde ook niet perse op jou, Zuidema. Het verbaast me alleen dat Koster de schuld krijgt voor het opstellen van perez op tien, terwijl dat toch echt de reden is dat Perez is teruggehaald. Voor die positie en geen andere. Ik neem niet aan dat Perez is gehaald voor de positie van Suarez. Enerzijds Koster beschuldigen van Perez fout gebruiken en anderzijds roepen dat Koster absoluut nergens invloed heeft, lijkt me een beetje opportunistisch

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » do jan 31, 2008 11:16 am

Ik vind het wel typerend dat het enige wat bij Ajax nog enigszins goed zat (het rendement van de spitsen) gisteren wegviel op het moment supreme. Losers zijn het en losers blijven het.

Zondag nog even een potje om de prestige en het seizoen zit er weer op.

Ik vind het allemaal even teveel worden om nog boos te zijn. Voor mijn gevoel is er geen onderdeel van de club meer dat goed functioneert.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » do jan 31, 2008 11:19 am

Voetske schreef:
Zuidema schreef:
Voetske schreef:
Vraagje, speelde AJAX voor de komst van Perez de ballen van het dak, een herkenbaar voetbal spelletje, was het vergeven van automatisme, patronen, strijdlust en zich van hun taken bewuste spelers.Konden en kunnen we de huidige trainer(s) betrappen op enig tactisch vernuft ?.
Nee, amper.
Dus al dat gemis aan basis moet Perez oplossen ?.Komop zeg.Als je de wedstrijd terug kijkt zie je dat de Psv spelers ook regelmatig hun man laten lopen, maar omdat dat wel een goed collectief is, een team is worden die fouten/problemen tactisch en technisch opgelost.

En dan zodadelijk ook nog van Basten ...

Nee, dat verwacht ik dan ook niet van Perez. Maar in zijn eerste periode bij Ajax en in zijn PSV-periode vond ik zijn opbouwende/aanvallende inbreng geregeld aanmerkelijk groter dan wat hij tot nu toe laat zien. Vooral als wisselspeler, maar ook wel als basisspeler. In elftallen die ook amper marcheerden. Ook achter de aanvallers. Tot dusver valt ie me wat dat betreft dus vies tegen.

En nogmaals, een 10 die niet of amper terugverdedigt in een 4-3-3 is niet een unicum binnen Ajax. Dat kon altijd kollektief opgelost worden. Zolang die 10 maar aanvallend zijn rendement had. Nu is het van beiden niks en dan heb je wat mij betreft wel een probleem.

Maar de discussie lijkt zich zo weer te spitsen op Perez als mogelijke zondebok en dat is ook niet mijn bedoeling. Waar ik wel steeds weer verbijsterd over ben is dat een kwalitatief gemiddelde ploeg als het huidige Ajax kennelijk niets aan basics valt bij te brengen in positiespel en passing. Of dacht Koster nou echt dat je met dat opportunistisch gekleun van gisteravond PSV op de knieen kon krijgen?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jan 31, 2008 11:33 am

Zuidema schreef:Nee, dat verwacht ik dan ook niet van Perez. Maar in zijn eerste periode bij Ajax en in zijn PSV-periode vond ik zijn opbouwende/aanvallende inbreng geregeld aanmerkelijk groter dan wat hij tot nu toe laat zien. Vooral als wisselspeler, maar ook wel als basisspeler. In elftallen die ook amper marcheerden. Ook achter de aanvallers. Tot dusver valt ie me wat dat betreft dus vies tegen.
Mij niet. Dit is precies wat ik verwacht had. Helaas. Perez kan het niet helpen. Hij moet iets doen wat hij niet kan.

Maar de discussie lijkt zich zo weer te spitsen op Perez als mogelijke zondebok en dat is ook niet mijn bedoeling. Waar ik wel steeds weer verbijsterd over ben is dat een kwalitatief gemiddelde ploeg als het huidige Ajax kennelijk niets aan basics valt bij te brengen in positiespel en passing. Of dacht Koster nou echt dat je met dat opportunistisch gekleun van gisteravond PSV op de knieen kon krijgen?
Maar Zuidema, hoe moeten de verdedigers opbouwen als ze geen aanspeelpunten hebben? PSV had een numerieke meerderheid op het middenveld, dus móesten de verdedigers het middenveld wel overslaan. Komt bij dat Davids en Gabri geen helden zijn in de opbouw. Dan maar de lange bal gespeeld op KJH, die nog aardig begon, maar gaandeweg steeds meer balverlies leed. Dan blijven dus alleen de dode spelmomenten over.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Bericht door martijn401 » do jan 31, 2008 11:36 am

Of het in het verleden wel of niet gewerkt heeft maakt me niet uit.

Ik vind Perez een hele goede voetballer , maar met hem op het huidige middenveld werkt niet Rommendahl op rechts brengt niks , werkt ook niet. Hoe vaak gaan we het nog proberen? Niet meer zou ik zeggen er moeten wedstrijden gewonnen worden.
Rommendahl eruit, Lindgren erin. Perez rond Suarez en Huntelaar.

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Bericht door martijn401 » do jan 31, 2008 11:38 am

dubbel
Laatst gewijzigd door martijn401 op do jan 31, 2008 11:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jan 31, 2008 11:38 am

Ja, ik had die wissel eerlijk gezegd in de rust verwacht. Lindgren voor Rommedahl en Perez voorin. Waar hij nu al liep. Volgens mij had je dan een betere balans gehad.

Gabri heeft een marathon gelopen. En nog was het niet genoeg.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Bericht door martijn401 » do jan 31, 2008 11:40 am

Precies, het viel me al weer mee dat Gabri niet tegen een rode kaart aanliep.

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » do jan 31, 2008 11:44 am

Wie bepaalt de opstelling? Adrie Koster toch? Het staat de coach geheel vrij Perez op een andere positie op te stellen dan waarvoor ie gehaald is als hij denkt dat de kans op winst daardoor groter wordt. Een trainer die spelers op een niet-optimale positie opstelt om politieke of andere niet-voetbaltechnische redenen hoort niet bij ons op de bank.
LucaS schreef:Het verbaast me alleen dat Koster de schuld krijgt voor het opstellen van perez op tien, terwijl dat toch echt de reden is dat Perez is teruggehaald.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » do jan 31, 2008 12:00 pm

Voetske schreef:Vraagje, speelde AJAX voor de komst van Perez de ballen van het dak, een herkenbaar voetbal spelletje, was het vergeven van automatisme, patronen, strijdlust en zich van hun taken bewuste spelers.Konden en kunnen we de huidige trainer(s) betrappen op enig tactisch vernuft ?.
Nee, maar met Perez ook niet. En het is ook niet zo dat het allemaal de schuld is van Perez, zeker niet. Maar zet die jongen gewoon voorin. Daar is hij het beste en kan hij doen waar hij goed in is. Zet vervolgens een Siem de Jong of een Kennedy maar op zijn plaats. Misschien maakt dat wat uit.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » do jan 31, 2008 12:00 pm

joey schreef:
Maar Zuidema, hoe moeten de verdedigers opbouwen als ze geen aanspeelpunten hebben? PSV had een numerieke meerderheid op het middenveld, dus móesten de verdedigers het middenveld wel overslaan. Komt bij dat Davids en Gabri geen helden zijn in de opbouw. Dan maar de lange bal gespeeld op KJH, die nog aardig begon, maar gaandeweg steeds meer balverlies leed. Dan blijven dus alleen de dode spelmomenten over.
Het gekleun naar voren begon al vanaf minuut 1, Joey. In een moordend tempo. Het leek wel alsof ik naar een wedstrijd uit de Premier League zat te kijken, maar dan wel eentje uit de jaren 80. Prima, een tegenstander zo overrompelen in het begin kan je altijd proberen. Alleen houd je dat tempo nooit vol. Na een kwartier moest Ajax dan ook een tandje terug, waarna het meer van het voetbal moest komen. Maar ook in een langzamer tempo bleef Ajax volharden in een nogal opportunistisch spelletje. Wat nu veel beter te verhapstukken was door Psv.

Jij verklaart die lange halen van achteruit door een gebrek aan afspeelpunten voor de verdedigers op het middenveld. Ik heb inderdaad wel een paar momenten gezien dat Perez of iemand anders zich van de rand 16 terug had moeten laten zakken, omdat er een gapend gat op het middenveld lag en op dat moment dus een goed afspeelpunt in het midden miste. Maar dan nog: met wat Cruijffiaanse logica heeft elke verdediger 10 afspeelpunten waarvan in ieder geval 6 naar voren. Zelfs als die in dekking staan. Ook met een speler in de rug kan je immers nog aanspeelbaar zijn en ingeschakeld worden voor een kaats. Dat hoeft toch niet direct af te hangen van een 10 die zich niet laat terugvallen? Dat lijkt me juist wel een kwestie van goed positiespel.
Laatst gewijzigd door Zuidema op do jan 31, 2008 12:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do jan 31, 2008 12:02 pm

Voetske schreef:
Toppie schreef:Enig pluspunt Vermaelen :blush.gif:
Héhé pluspunt, die schijtert weet niet eens wat diep gaan is, die beperkt zich tot het risicoloos terug spelen van de bal op Steek.Die wappert een paar keer met z'n handen, vooruit jongens naar voren want hier komt mijn beproefde vuurpijl nummer zoveel .. bwééé
Klopt, Vermaelen kan niet voetballen. Wel redelijk verdedigen trouwens.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » do jan 31, 2008 12:08 pm

Ik had sowieso Colin in vorm opgesteld ipv Silva. Die Doedelzak kreeg erg veel ruimte. Vanuit het stadion kon je goed zien dat Silva hem altijd vrijliet, dekte totaal niet als de bal er niet was. Heitinga moest erg vaak overnemen. Colin is toch meer verdediger. Colin brengt aanvallend weinig, maar aanvallend heeft Silva gisteren ook niks toegevoegd behalve wat veel te harde ''steekballen''.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » do jan 31, 2008 12:09 pm

Ja, maar Silva moet spelen.

Het is godverdomme zó frustrerend!
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Plaats reactie