Ajax Amsterdam-NAC Breda 12-12-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen

Verdient het basiseltal het -door Van Basten gegeven- krediet?

Ja, ik weet zeker dat deze ploeg goed in elkaar steekt
10
28%
Ja, nog even aanzien
11
31%
Nee, ze hebben al genoeg tijd gekregen en het is nog steeds slecht: WIJZIGEN!
15
42%
 
Totaal aantal stemmen: 36

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » za dec 13, 2008 1:01 pm

goodfella schreef:Sulejmani liet wel degelijk zien zeer en zeer veel klasse te hebben. Prachtige voorzet en dito versnelling heeft hij in huis.
Nou een kinderhand is wel snel gevuld hoor.. hij mag met de klasse die die idd heeft wel wat meer laten zien.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za dec 13, 2008 1:04 pm

wimpey schreef:Ik bedoel maar. Z'n defensieve werk doet ie ook vandaag redelijk. En hij leidde de goal in. Waarschijnlijk raakte ie die bal verkeerd.

Hij ziet het niet. Als rechtsback kan ie minder kwaad, want vd Wiel is nog minder. Er moet echt een opbouwend sterke verdediger bij. Is een absolute must.
Van der Wiel minder dan Oleguer? Nevah.
Peter schreef:Minimaal twee verdedigers hebben we inderdaad nodig. Lullig voor Urby, maar die jongen is gewoon niet goed genoeg. Zal ik wel weer commentaar van Thomas krijgen, maar je moet in principe een betere back kunnen vinden. Middenvelder is hij al sowieso niet.
We kunnen wel allemaal Emanuelson de schuld geven van z'n slechte spel tegen Volendam en NAC, maar die jongen kan er ook niets aan doen dat hij niet weet hoe hij op een driemansmiddenveld moet spelen. Van Basten moet hem daar niet opstellen. Blijkbaar is het voor Emanuelson onder Van Basten definitief over als linksback, maar dan ben ik benieuwd waar Marco straks plek in gaat ruimen voor Urby als iedereen fit is.
Zlatan Son of God schreef:Die Oleguer mag van mij wel een warm plekje op de tribune gaan opzoeken..

Wat een drama in de dekking, passing en de rest van de opbouw. Blind deed het toch een stuk beter met goede en snelle strakke ballen waarmee hij gelijk een man oversloeg. Ja ik weet dat het al 3-0 stond en ze weinig weerstand meer kregen.
Blind voor Oleguer is geen optie. Blind kan niet verdedigen. Dat Oleguer een drama is ben ik verder met je eens.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » za dec 13, 2008 1:11 pm

banjavi schreef:Buiten het feit dat Ajax een aantal spelers in de A-selectie heeft die absoluut niet voldoen, is van Basten ook niet in staat spelers die half voldoen beter te maken...
nou kan ik een pietlut zijn, maar Gregory is beter dan vorig jaar, Vermeer is beter dan vorig jaar, zelfs de belgen zijn op hun nieuwe posities beter [donk is echt nuchter] sulejmsni is geen tegenvaller en suarez speelt vaak een aardige wedstrijd.

t valt dus allemaal best mee met de stap voorvaarts die niet gezet is. dat wij meer verwachten daar zijn wij supporter voor.
Laatst gewijzigd door Donkey Shot op za dec 13, 2008 1:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

T82
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Bericht door T82 » za dec 13, 2008 1:20 pm

joey schreef:Ach, hosannah-stemming... Het zat bij NAC een tijdje geleden goed dicht bij NAC, maar nu regent het tegendoelpunten. Misschien heeft het toch iets te maken met het ontbreken van Penders. Hoe verschrikkelijk slecht hij ook is.
Hoe vreselijk slecht hij oogt. Fantastische verdediger voor elke Nederlandse subtopper.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » za dec 13, 2008 1:20 pm

Thomas schreef:
Peter schreef:Minimaal twee verdedigers hebben we inderdaad nodig. Lullig voor Urby, maar die jongen is gewoon niet goed genoeg. Zal ik wel weer commentaar van Thomas krijgen, maar je moet in principe een betere back kunnen vinden. Middenvelder is hij al sowieso niet.
We kunnen wel allemaal Emanuelson de schuld geven van z'n slechte spel tegen Volendam en NAC, maar die jongen kan er ook niets aan doen dat hij niet weet hoe hij op een driemansmiddenveld moet spelen. Van Basten moet hem daar niet opstellen. Blijkbaar is het voor Emanuelson onder Van Basten definitief over als linksback, maar dan ben ik benieuwd waar Marco straks plek in gaat ruimen voor Urby als iedereen fit is.
Ik wil ook best de schuld bij Marco van Basten leggen voor het slechte spel van Urby, hoor. Ik heb overigens niet het idee dat het definitief over is voor Urby, want vBasten gaat heus nog wel weer een keertje husselen. Lucas kan dan wel zeggen dat dezelde mensen vaak spelen, maar een Urby heeft nu al op 4 posities in het elftal gespeeld bijvoorbeeld.

Als Ajax een mandekker in de winter aankoopt, dan ruimt Marco een plekje op de bank voor Urby in. Tenminste, dat zou ik doen.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za dec 13, 2008 1:38 pm

Ik niet. Als er een goede verdediger aangetrokken wordt kan Vermaelen daar wel naast spelen (naast Alex leek bij PSV ook iedereen goed), mag Vertonghen weer naar het middenveld en houden we mooi een plek over op de linksbackpositie. Een betere dan Emanuelson hebben we niet, dus dat lijkt me een makkelijke keuze.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » za dec 13, 2008 1:39 pm

Peter schreef:
Als Ajax een mandekker in de winter aankoopt, dan ruimt Marco een plekje op de bank voor Urby in. Tenminste, dat zou ik doen.
Ik wil Urby niet als zondebok gebruiken voor het slechte spel van Ajax, maar op zijn 'favoriete' plekkie als hangende linksbuiten is ie sinds AZ ook flink de weg kwijt. Passeren lukt amper nog, passing en afmaken is erg slecht. Op '10' was ie tegen Volendam aanleiding voor 4 keer stompzinnig en onnodig balverlies in de eerste 5 minuten, enz.

Urby speelt dus inmiddels weer als een natte krant, na toch een verrassend goede serie. Vind dat jammer, want hij heeft op zich laten zien dat ie best wel kwaliteiten heeft, maar zo spelend raakt zijn krediet snel op. Zou me niks verbazen dat ie strakkies naast Oleguer op de tribune mag verrekken van de kou.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » za dec 13, 2008 1:41 pm

Thomas schreef:Ik niet. Als er een goede verdediger aangetrokken wordt kan Vermaelen daar wel naast spelen (naast Alex leek bij PSV ook iedereen goed), mag Vertonghen weer naar het middenveld en houden we mooi een plek over op de linksbackpositie. Een betere dan Emanuelson hebben we niet, dus dat lijkt me een makkelijke keuze.
ik vond vermaelen links, vertongen in de as helemaal geen rare keuze.
Laatst gewijzigd door Donkey Shot op za dec 13, 2008 1:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za dec 13, 2008 1:42 pm

Zuidema schreef:
Peter schreef:
Als Ajax een mandekker in de winter aankoopt, dan ruimt Marco een plekje op de bank voor Urby in. Tenminste, dat zou ik doen.
Ik wil Urby niet als zondebok gebruiken voor het slechte spel van Ajax, maar op zijn 'favoriete' plekkie als hangende linksbuiten is ie sinds AZ ook flink de weg kwijt.
Huh? Daar heeft ie sinds AZ uit toch ook niet meer gespeeld?

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » za dec 13, 2008 1:51 pm

Zuidema schreef:
LucaS schreef:Hou nou toch op, NAc heeft niet eens drie kansen gekregen. Alleen die eerste had er in gemoeten, maar dat geldt ook voor de vrije kopkans van Suarez.
Maar het was nie goed gistreren, dat is inderdaad waar
Okee, dan 1-2, whatever.
Volgens mij maakte Ajax ook een goal in de eerste helft. Doe dan minimaal 2-2 lijkt mij

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » za dec 13, 2008 1:53 pm

Als het op het voetbalveld niet lukt kan Urby altijd nog postbode worden. Wat loopt die jongen toch vaak onnodig lang met de bal aan zijn voet.

Maar eerlijk is eerlijk. De voorstanders van Urby moet ik wel gelijk geven in het feit dat hij constant op een andere positie moet spelen. Dat is niet goed voor een speler. De vraag is alleen waar hij nou moet staan. Linksback of meer linksbuiten. Zelf zie ik hem liever op die laatste positie lopen maar daar is Sulejmani voor mij eerste keuze.
Nil volentibus arduum

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » za dec 13, 2008 2:17 pm

heeft alex pas gelee een nieuw contract getekend? if not is dr altijd nog het webster arrest. tijd voor een charme offensief richting deze braziliaan? Mogelijk is de braziliaan al vrij, het contract met Alex werd al in 2005 of 2006 getekend meen ik.
Laatst gewijzigd door Donkey Shot op za dec 13, 2008 2:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Bericht door Khraa » za dec 13, 2008 2:20 pm

Wat me gister in de eerste helft voornamelijk irriteerde was de ruimte aan de zijkanten die niet benut werd. Urby speelde redelijk centraal, Sulejmani en Suarez trokken steeds naar binnen en Vd Wiel en Vermaelen durfte de middenlijn niet over.

Dan maak je het NAC erg makkelijk om de zwak opbouwende Oleguer fouten te laten maken (ook al stond ie daardoor wel aan de basis van de 1-0). Hij kan nergens zinnigs heen met de bal en moet dan dingen doen die hij niet kan....

In de 2e helft hield Sulejmani het veld breed en ging Oleguer wel als rechtsback richting strafschopgebied. Dat zorgde (ook voor de pingel) voor veel beter spel en meer kansen.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za dec 13, 2008 2:40 pm

banjavi schreef:Buiten het feit dat Ajax een aantal spelers in de A-selectie heeft die absoluut niet voldoen, is van Basten ook niet in staat spelers die half voldoen beter te maken...

Jawel hoor. Ze zijn alleen een beetje zenuwachtig...

Spanning zit Ajax in de weg

Ook routinier Oleguer heeft last van spanningen. Foto ANP/Olaf Kraak
AMSTERDAM - Ajax heeft na de overwinning op NAC (3-0) evenveel punten als koploper AZ. Het spel laat echter nog te wensen over. Marco van Basten toonde zich na afloop alleen kritisch over de eindfase van de wedstrijd. Hij vond dat zijn spelers meer spektakel hadden moeten brengen, omdat Ajax ruim een half uur met een man meer op het veld stond. NAC'er Kees Kwakman ontving al vroeg in de tweede helft zijn tweede gele kaart.

Zijn overtreding op Siem de Jong werd ook nog bestraft met een penalty.

Luis Suarez benutte het buitenkansje (2-0). Alleen Rasmus Lindgren wist daarna het veldoverwicht nog om te zetten in een doelpunt. Hij scoorde met een bekeken afstandsschot.

Van Basten: ''Met elf tegen tien ga je er eens lekker voor zitten. Het is jammer dat we dat niet goed hebben uitgespeeld. Dat zegt ook iets over de kwaliteit van deze ploeg.''

Gemakshalve was de trainer even vergeten dat Ajax niet alleen slecht eindigde, maar ook belabberd uit startblokken was geschoten. Al in de eerste minuut kreeg Anthony Lurling een levensgrote kans om NAC op voorsprong te zetten. Hij onderschepte een te korte terugspeelbal van Gregory van der Wiel, maar schoot in het zijnet.

Oleguer grossierde daarna in persoonlijke fouten. De routinier vormde met Jan Vertonghen het centrale duo. Terwijl de jonge Belg in de opbouw steeds hinderlijk voor de voeten werd gelopen, werd de Spaanse routinier geen strobreed in de weg gelegd door de Bredase voorhoede.

Oleguer wist zich geen raad met de vrijheid. Alleen al in de eerste helft leverde hij tot zes keer toe een vrije bal in bij de tegenstander. Op instigatie van de pers herinnerde ook Van Basten zich dat. ''Ik denk dat het met nervositeit te maken heeft. Ik zou het anders ook niet weten.''

Het was logisch dat Van Basten na rust Oleguer van plaats liet wisselen met rechtsback Van der Wiel, een inschuivende verdediger.

Eerder dit seizoen 'degradeerde' Oleguer ook al tijdelijk tot back, maar de ex-speler van Barcelona gaf toen snel te kennen niet blij te zijn met die beslissing. Of hij dat nu weer niet is, blijft vooralsnog onduidelijk.

Na de wedstrijd was hij als eerste naar huis vertrokken. Wellicht zaten zijn wissel in de 63ste minuut en zijn spel hem nog dwars.

Van Basten denkt dat behalve Oleguer zijn hele ploeg gebukt gaat onder spanning. ''Ze komen op televisie. Er zitten 50.000 man op de tribune. De journalisten schrijven er weer mooie verhalen over in de krant. Daar hebben de spelers toch best wel last van.''

De tegenwerping dat Oleguer geen Nederlandse kranten kan lezen, riposteerde Van Basten door te beweren dat de artikelen voor hem vertaald worden. Een doorzichtige poging om de ontsteltenis over Oleguers spel te bagatelliseren.

In werkelijkheid moet Oleguer zich wel degelijk zorgen maken. Een andere ex-speler van Barcelona heeft ondervonden dat reputaties voor Van Basten niet gelden: zelfs Gabri is inmiddels reserve. (THOMAS RIJSMAN )
Parool


:smallgrin.gif:

Oleguer heeft in Barcelona voor 100.000 man gespeeld. Alsof die nerveus wordt van de Arena. Nee Marco, zo gemakkelijk kom je er niet af. Oleguer is een miskoop, man. :aai.gif:

Sowieso een ouwehoerverhaal van Van Basten. Waarom zouden de spelers opeens een goed laatste half uur spelen, als ze de hele wedstrijd al zwaar onder de maat blijven?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » za dec 13, 2008 2:50 pm

LucaS schreef:
Zuidema schreef:
LucaS schreef:Hou nou toch op, NAc heeft niet eens drie kansen gekregen. Alleen die eerste had er in gemoeten, maar dat geldt ook voor de vrije kopkans van Suarez.
Maar het was nie goed gistreren, dat is inderdaad waar
Okee, dan 1-2, whatever.
Volgens mij maakte Ajax ook een goal in de eerste helft. Doe dan minimaal 2-2 lijkt mij
Oh ja, dat mazzeltje dat uit de lucht kwam vallen. Qua opgelegde kansen in ieder geval 1-2. Hoe dan ook, het beeld van de wedstrijd tot die 2-0 blijft trieststemmend genoeg voor Ajax.

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Bericht door Banjavi » za dec 13, 2008 2:51 pm

Nou ja... Joey... zeg toch niet van die rare dingen.. NAC thuis is best eng hoor... zou ik ook heel nerveus van worden... :aai.gif:
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za dec 13, 2008 2:52 pm

Khraa schreef:Dan maak je het NAC erg makkelijk om de zwak opbouwende Oleguer fouten te laten maken (ook al stond ie daardoor wel aan de basis van de 1-0). Hij kan nergens zinnigs heen met de bal en moet dan dingen doen die hij niet kan....
Het feit dat hij meedoet betekent automatisch dat hij dingen moet doen die hij niet kan. Oleguer kan er weinig van.
In de 2e helft hield Sulejmani het veld breed en ging Oleguer wel als rechtsback richting strafschopgebied. Dat zorgde (ook voor de pingel) voor veel beter spel en meer kansen.
Veel beter spel? Tot de penalty vond ik NAC gelijkwaardig. Na de 2-0, met tien man, gaf NAC het op. Ajax profiteerde daar amper van, het bleef doorprutsen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Bericht door Khraa » za dec 13, 2008 2:56 pm

Dan heb je een andere 2e helft gezien dan ik. Na de eerste 3-4 minuten van de 2e helft werd het aanvalsspel beter. Met onder andere de kopkans van Suarez en de penalty tot gevolg.

Afgezien van de pingel was Siem de Jong trouwens een drama. Ik snap niet wat mensen in hem zien. Je kan net zo goed met zijn 10en spelen....
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za dec 13, 2008 3:03 pm

Ik vond het nog steeds niet om aan te zien en ik had het erg koud.

Deze wedstrijd bezoeken was corvee. Ik was stiekem een beetje jaloers op BZ, die lekker voor de buis zat. :blush.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Bericht door Khraa » za dec 13, 2008 3:05 pm

Met name de eerste helft was inderdaad een marteling...

Voordeel wel was dat mijn bier niet lauw werd...
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » za dec 13, 2008 3:09 pm

Thomas schreef: Huh? Daar heeft ie sinds AZ uit toch ook niet meer gespeeld?
Nee? Gek, in de afgelopen wedstrijden heb ik Urby sinds Az nog geregeld op of vanaf links voorin zien opereren. En zo oud ben ik nou ook weer niet dat mijn geheugen me hier in de steek laat.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za dec 13, 2008 3:19 pm

Volgens mij weet Urby zelf niet waar hij staat. Ik heb begrepen dat hij tegen Volendam op 10 speelde, maar daar merkte ik weinig van.

Khraa schreef:Met name de eerste helft was inderdaad een marteling...
Extra zuur om achteraf te horen dat we de spelers zenuwachtig hebben gemaakt met onze aanwezigheid, hehe... :smallgrin.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » za dec 13, 2008 3:26 pm

joey schreef:Ik vond het nog steeds niet om aan te zien en ik had het erg koud.

Deze wedstrijd bezoeken was corvee. Ik was stiekem een beetje jaloers op BZ, die lekker voor de buis zat. :blush.gif:
Geen moment spijt van gehad..
Van Basten denkt dat behalve Oleguer zijn hele ploeg gebukt gaat onder spanning. ''Ze komen op televisie. Er zitten 50.000 man op de tribune. De journalisten schrijven er weer mooie verhalen over in de krant. Daar hebben de spelers toch best wel last van.''
haha... dit gaat ie niet menen.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » za dec 13, 2008 3:44 pm

T82 schreef:
joey schreef:Ach, hosannah-stemming... Het zat bij NAC een tijdje geleden goed dicht bij NAC, maar nu regent het tegendoelpunten. Misschien heeft het toch iets te maken met het ontbreken van Penders. Hoe verschrikkelijk slecht hij ook is.
Hoe vreselijk slecht hij oogt. Fantastische verdediger voor elke Nederlandse subtopper.
Vind ik ook. Erg, erg goeie mandekker. Mag ik graag naar kijken, hoe vreemd het ook klinkt. Geconcentreerd, rustig, leiderstype, hard als het moet, maar vrijwel nooit gemeen. Ik vind hem al jaren een erg goede speler.

K.
Still alive...

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » za dec 13, 2008 3:46 pm

joey schreef:Ik vond het nog steeds niet om aan te zien en ik had het erg koud.
misschien moet je dan eens wat minder azijnpissen, vloeibare stoffen staan niet echt bekend om hun isolerende kwaliteiten :smallgrin.gif:

Plaats reactie