Fiorentina - Ajax 19-02-2009

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » za feb 21, 2009 6:46 pm

Het is alleen zo dat jouw verwachtingspatroon gepaard gaat met verschillende stijlen van voetbal. Dit Ajax kan onmogelijk schakelen tussen 'flitsend' voetbal en 'beton'voetbal. Je kunt niet zeggen dat we tegen Fiorentina maar moeten beuken, vechten en roeien voor een goed resultaat om dan vervolgens morgen te verwachten dat we met de punt naar voren tot goed positiespel komen. Zo zwart-wit is het namelijk niet. Het is prachtig dat we die pot in Hamburg en Firenze hebben weten te winnen, maar in weze verschilden ze qua voetbal ook niet veel met Volendam uit of Heracles uit. Ik ga ook gewoon uit van een vaste spelopvatting en dan kun je per tegenstander eens kijken waar je de accenten neerlegt. Tegen Volendam? Punt naar voren. Fiorentina? Punt naar achteren. Zo kun je wel schakelen, namelijk.

Het schakelen van het wanstaltig slechte voetbal van eergisteren naar sprankelend aanvalsspel tegen Volendam is gewoon niet realistisch. Wie garandeert mij namelijk dat we tegen Volendam wel tot aardig positiespel in staat zijn? Donderdag zag ik ballen naar voren worden gerost en combinaties voor de middenlijn die door verkeerde inspeelpasses compleet mislukten. Hoe vaak hebben we niet gezien dat Kennedy de bal naar Suarez passt en Suarez de kaats verwacht. Kennedy staat stil en de bal hobbelt over de zijlijn. Dat soort simpele dingen, automatismen, zijn gewoon totaal niet aanwezig. Het is dan dus ook absoluut niet zo dat we morgen opeens wél allerlei hoogstandjes op dit gebied hoeven te verwachten.

Kijk, ik snap ook wel dat je niet kan verwachten dat Ajax Fiorentina van de mat tikt. Integendeel, zelfs. Het resultaat is het beste resultaat sinds jaren, maar voetballend was het wederom heel pover. Zonder bal was het goed georganiseerd hoor ik dan, maar ik vond dat wel meevallen, hoor. Je kunt wel een Berlijnse muur optrekken, maar in de basis ging er gewoon echt heel veel mis. Tekortkomingen die wat mij betreft niets te maken hebben met de sterkte van de tegenstander. Dat is voor mij ook de reden waarom we zo nu en dan keihard tegen de lamp lopen. Niet omdat we de jonkies in de basis opstellen, want dat maakt geen fluit uit. We speelden wanstaltig slechte potjes met Lindgren, Oleguer en Gabri, net zo goed als we dat zonder ze deden. Het is naar mijn idee gewoon de basis die niet goed gaat dus. Positiespel, automatismen en een duidelijke visie.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » za feb 21, 2009 6:57 pm

Peter schreef:Het is alleen zo dat jouw verwachtingspatroon gepaard gaat met verschillende stijlen van voetbal. Dit Ajax kan onmogelijk schakelen tussen 'flitsend' voetbal en 'beton'voetbal.
Daarom roep ik ook al jaren dat er aan het rijtje scoutingscriteria van Ajax, die doorgaans worden afgekort met de letters TIPS, nog een letter toegevoegd moet worden:

T = techniek (balbeheersing, traptechniek)
I = intelligentie (spelinzicht, tactisch vernuft)
P = persoonlijkheid (zelfbewustzijn, wil om te winnen)
S = snelheid (ook qua denken en handelen)

En... F = fysieke kracht

Dan kun je voetballen als het kán, en beuken als het móet. Want daar komt het in wezen op neer - en ik zou niet weten waarom het een onhaalbare kaart is om dat allebei te kunnen. Het lijkt me makkelijker te realiseren dan een elftal dat puur voetballend de wereld verovert.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » za feb 21, 2009 7:03 pm

Die F zit hem dan in de 4 of in de 10 wat mij betreft. Aissati (TIPS) wanneer het kan en een zwaardere FIPS bij duels zoals eergisteren. Qua voetbal hoeft je het niet zoveel te schelen.

Je ziet het bij Oleguer. De man kan totaal niet inpassen (ongeschikt tegen de zwakkere tegenstanders), maar kan wel een balletje wegperen. Schakelen is onmogelijk en daarom is goed voetbal gelijk ook onmogelijk als het ware.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Bericht door elliquido » za feb 21, 2009 11:00 pm

Kowalczyk schreef:
Peter schreef:Het is alleen zo dat jouw verwachtingspatroon gepaard gaat met verschillende stijlen van voetbal. Dit Ajax kan onmogelijk schakelen tussen 'flitsend' voetbal en 'beton'voetbal.
Daarom roep ik ook al jaren dat er aan het rijtje scoutingscriteria van Ajax, die doorgaans worden afgekort met de letters TIPS, nog een letter toegevoegd moet worden:

T = techniek (balbeheersing, traptechniek)
I = intelligentie (spelinzicht, tactisch vernuft)
P = persoonlijkheid (zelfbewustzijn, wil om te winnen)
S = snelheid (ook qua denken en handelen)

En... F = fysieke kracht

Dan kun je voetballen als het kán, en beuken als het móet. Want daar komt het in wezen op neer - en ik zou niet weten waarom het een onhaalbare kaart is om dat allebei te kunnen. Het lijkt me makkelijker te realiseren dan een elftal dat puur voetballend de wereld verovert.


K.

S = snelheid (ook qua denken en handelen)
P = persoonlijkheid (zelfbewustzijn, wil om te winnen)
I = intelligentie (spelinzicht, tactisch vernuft)
T = techniek (balbeheersing, traptechniek)
S = Spierkracht
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » zo feb 22, 2009 3:07 am

Kortom Arnautovic!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » zo feb 22, 2009 3:33 am

Zlatan Son of God schreef:Kortom Arnautovic!
Nou ja, daar zit het wel allemaal in. Net als in Zlatan: de ultieme moderne Ajax-voetballer (evenals Chivu). Snel, slim, getalenteerd, brutaal en gracieus, maar óók sterk, gezegend met diepgewortelde wil om te winnen en als het moet kiezelhard, niet in de laatste plaats voor zichzelf.

Naar díe categorie moet gezocht worden. Dat is er niet makkelijker op geworden, maar ook Chivu en Zlatan kwamen ruim ná 1995 en het Bosman-arrest. Kortom, beste Ajax-scouts: de wei in - en zoeken! Ik heb het idee dat jullie beter (zouden moeten) kunnen...

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » zo feb 22, 2009 8:19 am

Je hebt een jaar of tien om een jochie met Ajax te hypnotizeren. Ajax is al een jaar of tien de draad kwijt...

Voor mensen als Arnesen, Lerby, Litmanen, en Zlatan betekende Ajax iets. Ik vergeet nog wat Noorderlingen, maar het lijkt me vrij duidelijk dat de scouts meer kans hebben in Scandinavie dan in Oost Europa. Zitten die Vikingen dichter tegen de Amsterdamse aard aan? De vier die ik noemde waren op hun eigen manier allemaal rock 'n' roll voetballers. In het Oosten kom je hooguit een keer een Vasovic of Chivu tegen voor achterin. En als je een keer een pingeldoos nodig hebt, is er altijd Zuid-Amerika.

Lokaal talent bestaat trouwens niet meer? Je maakt mij niet wijs dat dezelfde streek die Cruijff, Keizer, Swart, Suurbier, Krol, Neeskens, Muhren, en Rep opleverde nu niets meer in huis heeft. Maar ik krijg het idee dat de opleiding het artistieke er eerder uitstampt dan aanmoedigt. En als ze dan al in het eerste komen, dan krijgen ze twee wedstrijden de kans om zich te bewijzen. Iemand als Daniel de Ridder had het bijvoorbeeld best ver bij Ajax kunnen schoppen. Doorloopt de opleiding met success, droomt zijn hele jeugd van Ajax, is een paar keer man of the match, en boem, weg. Waar ben je dan mee bezig? De malloten slaan liever wat Belgen in. Voor het lage brutaliteitsgehalte zeker?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo feb 22, 2009 10:48 am

Monkey Tonk schreef:Je maakt mij niet wijs dat dezelfde streek die Cruijff, Keizer, Swart, Suurbier, Krol, Neeskens, Muhren, en Rep opleverde nu niets meer in huis heeft. Maar ik krijg het idee dat de opleiding het artistieke er eerder uitstampt dan aanmoedigt.
Heb je zeker gelijk in, al is dat een heel andere discussie.

Verder helemaal met Peter eens.

Neem Oleguer of Stekelenburg: die rammen elke bal naar voren. Hoe kun je dan positiespel spelen? Het enige wat erop zit voor onze voorwaartsen, is zich voor te bereiden op een kopduel.
Er zit geen idee achter het spel en dus zie je bij de spelers ook geen motivatie om zich ondergeschikt te maken aan het positiespel. Iedereen doet maar wat. Tja ,dat is het gemakkelijkste als je betonvoetbalspeelt. De Berlijnse Muur, zal ik maar zeggen. :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » zo feb 22, 2009 3:47 pm

Kowalczyk schreef: En... F = fysieke kracht
Precies. Of gewoon de ´K´ van kracht. Fysieke - en mentale kracht.
Aristides schreef: Ik kan me nog een Europese uitwedstrijd herinneren met de veel jongere Anita, Lindenbergh en Donald in de gelederen en toen mocht dat niet als argument worden aangevoerd.
Demo, toen zaten bovenmodale spelers als Huntelaar en Perez op de bank. En gingen we met 3-0 de boot in. Had ook 8-0 kunnen zijn. Volgens mij kwam Ajax in 90 minuten tot niet 1 doelpoging tegen Bremen.
Het kan veranderen als de coach een ander is.
Wat een kwark. Onder deze trainer wordt europees veel beter gepresteerd dan onder jouw vriend. Sorry, het is niet anders. Je kunt wel een zuur jankverhaal ophangen, maar de cijfers liegen niet. Marco van Basten heeft in één europese poging al meer gepresteerd dan jouw vriend in 4 europese pogingen. Is dat nou zó moeilijk te bevatten en te accepteren?

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » zo feb 22, 2009 3:56 pm

En qua punten in de competitie? Gaan we daar dan ook naar kijken?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » zo feb 22, 2009 4:16 pm

Zullen we dat niet doen?

:sleepy.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » zo feb 22, 2009 5:23 pm

Raymon schreef:En qua punten in de competitie? Gaan we daar dan ook naar kijken?
Natuurlijk. Onder beide trainers presteert - presteerde Ajax nationaal ondermaats.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » zo feb 22, 2009 5:29 pm

wimpey schreef:
Raymon schreef:En qua punten in de competitie? Gaan we daar dan ook naar kijken?
Natuurlijk. Onder beide trainers presteert - presteerde Ajax nationaal ondermaats.
Met het verschil dat de ene trainer tot op de laatste kans maakte op het kampioenschap en de ander niet.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo feb 22, 2009 5:30 pm

De ene tegenstander heeft ook veel meer punten dan de andere tegenstander. Kortom, aantallen punten vergelijken is niet zo zinnig
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 22997
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » zo feb 22, 2009 6:33 pm

LucaS schreef:De ene tegenstander heeft ook veel meer punten dan de andere tegenstander. Kortom, aantallen punten vergelijken is niet zo zinnig
Weet ik, daar ging het mij eigenlijk ook om. Ik durf alleen wel te zeggen dat het Ajax onder Ten Cate meer fatsoenlijke wedstrijden heeft gespeeld dan het Ajax onder Van Basten. Zeker de periode nadat Davids gehaald werd.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

wimpey
Berichten: 51683
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » zo feb 22, 2009 8:43 pm

Raymon schreef: Met het verschil dat de ene trainer tot op de laatste kans maakte op het kampioenschap en de ander niet.
Het Ajax van die ene trainer verloor destijds in de eerste seizoenshelft 20 punten. Zo wordt je natuurlijk nooit kampioen. Dat Ajax uiteindelijk nog een kans kreeg, was te danken aan de totale inzinking van een ander.

Het Ajax van die andere trainer speelde de qua resultaten beste eerste seizoenshelft sinds 2002/2003. En vervolgens verneuken ze het binnen 2 weken met z'n allen compleet.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo feb 22, 2009 8:57 pm

Raymon schreef:
LucaS schreef:De ene tegenstander heeft ook veel meer punten dan de andere tegenstander. Kortom, aantallen punten vergelijken is niet zo zinnig
Weet ik, daar ging het mij eigenlijk ook om. Ik durf alleen wel te zeggen dat het Ajax onder Ten Cate meer fatsoenlijke wedstrijden heeft gespeeld dan het Ajax onder Van Basten. Zeker de periode nadat Davids gehaald werd.
Dat staat voor mij ook zondermeer vast. Onder MvB is acceptabel voetbal nog niet gesignaleerd. In tegenstelling tot onder HtC in diens eerste seizoen. Op de gefrustreerde Wimpey na, zal iedereen het daarover wel met elkaar eens zijn.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » zo feb 22, 2009 9:04 pm

We hadden toen gewoon een beter team. Een middenveld met Davids, Sneijder en Gabri. Kom daar nu nog maar eens om.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo feb 22, 2009 9:25 pm

Duke schreef:We hadden toen gewoon een beter team. Een middenveld met Davids, Sneijder en Gabri. Kom daar nu nog maar eens om.
Is dat een excuus? MvB heeft toch stevig mogen investeren, lijkt mij.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » zo feb 22, 2009 9:41 pm

Geen excuus, een verklaring. Van Basten heeft keuzes gemaakt, en vond het middenveld blijkbaar sterk genoeg. Al heeft hij wel te maken gehad met veel blessures.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma feb 23, 2009 12:16 am

Duke schreef:We hadden toen gewoon een beter team. Een middenveld met Davids, Sneijder en Gabri. Kom daar nu nog maar eens om.
Zo geweldig vond ik het niet. Ik herinner me een 2-2 thuis tegen Excelsior.

Een middenveld met Enoh, Vertonghen en Aissati schat ik hoger in.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma feb 23, 2009 8:51 am

Dat moet nog maar blijken. Voorlopig heeft dat middenveld meer blessures dan prestaties laten zien.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma feb 23, 2009 9:04 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Raymon schreef:
LucaS schreef:De ene tegenstander heeft ook veel meer punten dan de andere tegenstander. Kortom, aantallen punten vergelijken is niet zo zinnig
Weet ik, daar ging het mij eigenlijk ook om. Ik durf alleen wel te zeggen dat het Ajax onder Ten Cate meer fatsoenlijke wedstrijden heeft gespeeld dan het Ajax onder Van Basten. Zeker de periode nadat Davids gehaald werd.
Dat staat voor mij ook zondermeer vast. Onder MvB is acceptabel voetbal nog niet gesignaleerd. In tegenstelling tot onder HtC in diens eerste seizoen. Op de gefrustreerde Wimpey na, zal iedereen het daarover wel met elkaar eens zijn.
Sorry, ben ik het ook niet mee eens. De teams van beide trainers blinken vooral uit in wisselvalligheid. Toch heb ik het gevoel bij het Ajax van dit jaar een poging tot positiespel gezien te hebben. Het Ajax van twee jaar geleden moest het hebben van individuele bevliegingen van spelers als Sneijder, Huntelaar en in mindere mate Perez. Omdat dat vrij vaak gebeurde leek het alsof ze wisten waar ze mee bezig waren. Het huidige Ajax moet het te vaak hebben van bevliegingen van Suarez en heeft verder bijna niemand die offensief iets kan forceren. Aangezien Suarez 8 kansen nodig heeft om te scoren blijft het vaak de hele wedstrijd billenknijpen. Zo ook gister weer tegen Volendam. Volendam kreeg kansen op de gelijkmaker, maar Ajax had toen al een doelpunt of 3 op voor moeten staan. Daarom is het ook extra jammer dat Huntelaar is vertrokken. Hopelijk wordt Cvitanich snel eens fit, gaat Sulejmani iets van oude vorm vertonen en is Aisatti van toegevoegde waarde.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: Fiorentina - Ajax 19-02-2009

Bericht door Daily Blind » vr apr 17, 2009 3:49 pm

www.ajax.nl schreef:UEFA beboet Ajax

17 april 2009
De UEFA heeft Ajax een boete opgelegd van 30.000,- euro. De aanleiding voor deze straf is een aantal misdragingen door een klein deel van de meegereisde supporters bij de wedstrijd Fiorentina - Ajax van 19 februari 2009. De club is voornemens om de schade te verhalen op de daders.
Kan me niks van ongeregelheden herrinerren. Iemand die er is geweest die kan beoordelen of dit terecht is?

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Re: Fiorentina - Ajax 19-02-2009

Bericht door Vedette-10- » vr apr 17, 2009 3:54 pm

Ik heb wel veel dingen gehoord en dit is logisch als je eenmaal begrijpt hoe begripvol en tolerant de Italiaanse politie is bij beruchte supportersschare. Ten onrechte dus.

Plaats reactie