NEC-Ajax 18-01-2009

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » ma jan 19, 2009 4:25 pm

Was toch zo? Of mag je niet meer veeleisend zijn? :confused.gif:

Gebruikersavatar
Leon
Berichten: 497
Lid geworden op: za apr 10, 2004 9:07 am

Bericht door Leon » ma jan 19, 2009 4:34 pm

Mag wel, als het gefundeerd zou zijn. Ik weet niet of je in het stadion was (ga ik gemakshalve even van uit) maar Dario was constant aan het sleuren en bezig met ruimte te creeëren voor zijn medespelers. Hij was balvast en vrij vaak aanspeelbaar. Ik vond hem in ieder geval wel aardig spelen.

Maar wat een wedstrijd zeg. Ik stond echt te trillen van de spanning! En dan die ontlading na die 2-3 en 2-4, te heerlijk! :onfire.gif:

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » ma jan 19, 2009 4:54 pm

Ik heb de wedstrijd vanaf de PC gezien en ik vond hem zeker actief, maar ik vond het lang niet altijd goed. En ik stoorde me ook dat Suarez alleen hem zoekt in het veld, maar niet het middenveld en Mira.

wimpey
Berichten: 51684
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » ma jan 19, 2009 7:51 pm

LucaS schreef:Ik vond Ajax zoveel beter dan nek vandaag, ik heb me geen moment zorgen gemaakt. Tenminste, op 1 minuutje of wat na de belachelijke rode kaart na
Ajax speelde toch zeker niet goed! :smallgrin.gif:

Een deel van AT is na alle successen van de voorbije jaren met al dat sprankelende voetbal natuurlijk een beetje blasé geworden. En haalt de neus op voor een terechte overwinning in Nijmegen, waar we 3 jaar niet gewonnen hadden.

In voorgaande seizoenen en aan het begin van dit seizoen verloor Ajax dit soort wedstrijden. De tegenstander gooide de beuk erin, het publiek ging zich roeren, de scheids raakte de kluts kwijt: je kon op je vingers natellen dat Ajax punten zou verliezen.

Gisteren liet Ajax zich, net al eerder in Enschede, echter niet de kaas van het brood eten. De ploeg leverde strijd, toonde karakter en veerkracht en bleef collectief op de been. Da's een verschil met het recente verleden. We hebben een aantal mannetjesputters (Enoh, Gabri, Vertonghen) die zich niet gek laten maken door provincialen als Sibum, Zomer, Beuk-er-in en opper-idioot Bouazouan, die met het schuim op de bek spelen omdat de tegenstander toevallig Ajax heet.

De verdediging zou volgens sommige AT'ers slecht gespeeld hebben. Ben ik het niet mee eens... Bij spelhervattingen was Ajax' verweer wél zwak. Pothuizen mocht in de 1e helft al inkoppen. Bij de eerste tegengoal pakte iedereen weliswaar z'n mannetje op, alleen moet Vertonghen dan wél het duel aangaan natuurlijk. 2e tegengoal: Suarez laat el Akchaoui lopen, v.d. Wiel let niet op en Stekel laat een houdbaar schot binnen... Als team moet Ajax daar veel beter optreden.

Maar NEC's enige grote kans uit het 'open spel' ontstond doordat het Ajax-middenveld die jongen met die moeilijke naam liet lopen waardoor ie vrij voor Stekel kon opduiken.

Joey zag in de 'wanorde' de hand van Wielaert's organisatorische kwaliteiten. Ik vond Wielaert daarentegen prima debuteren. Een paar shaky momenten in de eerste helft. Maar hij had een aantal goede ingrepen, was verbaal meteen aanwezig en een rustpunt in balbezit. Deed het als debutant i.m.o. prima na slechts een training of 4. Eenmaal ingespeeld wordt Wielaert - Vertonghen een prima koppel. Waren Stam-op-retour en Heitinga beter dan Wielaert gisteren? I.m.o. niet.

En ik heb gisteren nog wel meer lichtpuntjes gezien die me hoopvol doen stemmen voor de rest van het seizoen. Bij Urby lijkt het kwartje gevallen. Hij hield het in balbezit doorgaans simpel en ging het gevecht aan wanneer NEC balbezit had. Deze rol, waarin ie z'n energie kwijt kan, is 'm op het lijf geschreven... Enoh breekt veel af, nuttige speler. Moet niet proberen te voetballen, maar ballen afpakken en duels winnen kan ie heel goed. Gabri speelde een uitstekende pot, maakte veel meters, brak af, won duels en maakte een prima goal.

Sulejmani speelde een lekkere 2e helft. Wellicht heeft ie in de rust onderuit de zak gekregen, want in de eerste helft was ie totaal anoniem. Hij maakte er 2,5 en had er nog 2 kunnen maken. Je zag effe hoe snel die gast is op de eerste meters. Hij lag een paar meter achter el Akchaoui, een paar tellen later had ie een paar meter voorsprong. Hier mag ie op voortborduren, zo willen we hem zien...

Ik vond Cvita ook goed spelen, al had ie natuurlijk die kopkans direct na de 2-2 moeten benutten. Hij is qua niveau geen KJH en zeker geen Zlatan, maar i.m.o. wel iemand die Ajax goed kan gebruiken. Altijd in beweging, doet defensief z'n werk, heeft oog voor z'n medespelers, knapt vuil werk op, hij heeft diepgang in z'n spel en er gaat dreiging van hem uit. Als aanspeelpunt en qua afronding kan het beter, maar je hebt als verdediging je handen vol aan zo'n speler. Driftig baasje, da's prima, maar z'n 2e gele kaart was een domme. Ik dacht tijdens de wedstrijd dat ie direct rood had gekregen. Dat zou onzin zijn geweest, maar geel was op z'n plaats. Ajax zal hem missen tegen Groningen.

En gisteren bleek ook dat Ajax dus niet zo afhankelijk is van Suarez als velen willen doen geloven. We speelden eigenlijk met 10 man, want Suarez bakte er helemaal niets van. Had het veel te druk met z'n openluchttheater om zich op zoiets triviaals als voetbal en het elftal te concentreren. Er waren er nog een paar die niet helemaal bij de les waren: vd Wiel was weer een paar keer in dromenland, Schilder haalt het natuurlijk niet bij Vermaelen, Vertonghen moet dat grote lijf van 'm gebruiken bij de 1-1 en Stekel had die 2e er niet in mogen laten gaan.

Maar al met al: we liggen op koers en winnen verdiend deze lastige uitwedstrijd. Er komen nog meer van dit soort wedstrijden. A.s. weekend in Grunn bijv. Zal ook weer hectisch worden. Aan Ajax de taak om zich net als tegen NEC te wapenen en de extra klasse voorin het verschil te laten maken.

wimpey
Berichten: 51684
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » ma jan 19, 2009 7:53 pm

Ik vond nog wat stukjes uit de VK, Trouw en Parool. De heren journalisten zijn het niet altijd met elkaar eens....


Warmbloedige variant van Ajax staat op

EREDIVISIE, Van onze verslaggever Willem Vissers
gepubliceerd op 19 januari 2009 02:45, bijgewerkt op 00:13

Nijmegen - Nadat PSV jarenlang successen vierde met een ingetogen, Latijnse stijl, opteert Ajax voor de uitbundige, soms naar provocatie neigende variant van warmbloedig voetbal. In de strijd om het kampioenschap creëert Ajax daarmee een extra tegenstander; de weerzin tegen Suarez, het fenomeen dat zich opwerpt als de toreador die geniet van de alsmaar doller wordende stier.

Ajax won in een meeslepend duel met 4-2 bij NEC, maar riep de Nijmeegse volkswoede over zich af. ‘Anti-voetbal’, scandeerde een deel van het thuispubliek na de 2-4 van Gabri in blessuretijd. Dat was ook een uiting van frustratie, want trainer Marco van Basten zet met Ajax forse stappen in het leerproces van zijn jonge ploeg.

Het elftal, in het begin van het seizoen een paar keer achteloos opzij geschoven buiten Amsterdam, beseft steeds beter dat voetbal meer is dan een lekker balletje trappen. Vertonghen ontpopt zich tot leider en kreeg in debutant Wielaert een fijne kompaan naast zich.

Op het middenveld spanden Enoh, Gabri en Emanuelson een elastisch net dat de paradijsvogels (Suarez, Cvitanich, Sulejmani) een vrijbrief gaf voor hun snode plannen. Vooral Emanuelson transformeert de laatste maanden van een wat vrijblijvende liefhebber in een broodspeler die, opererend vanaf de linkervleugel, grote delen van het veld bestrijkt en niet meer bang is voor een vuil broekje.

Ajax laat de vleugels geregeld onbezet in aanvallende zin en probeert met scherpe combinaties door het centrum de tegenstander te slopen. Zo doen ze het graag, latino’s. Maar Ajax provoceert ook, met name de voorhoede. De Hollandse nuchterheid van Huntelaar is ingeruild voor het buskruit van Cvitanich. Hij en Suarez versterken elkaar in hun strapatsen.

De slotfase is deze zondagmiddag typerend. In blessuretijd, vlak nadat Suarez de op de grond liggende tegenstander Fernandez even aan een oor heeft getrokken, nemen El Akchaoui en Davids de in cijfers waardevolste (11 assists, 10 doelpunten) speler van de eredivisie in de sandwich, als een voetbalvariant van het adagium oog om oog, tand om tand.

De Uruguayaan blijft voor dood liggen. Scheidsrechter Blom laat doorspelen. Als Suarez niet opstaat, onderbreekt Blom het spel om de schade op te nemen. Suarez staat op, handen aan het hoofd, loopt via de zijlijn naar het midden, waar hij wacht totdat hij na verzorging weer het veld in mag.

Dan begint hij meteen te zwaaien naar Gabri, die opstoomt voor een laatste aanval. Gabri vindt Suarez, die de Spanjaard met een frivole, perfecte pass vrijzet voor de uitlopende doelman Babos. Het lobje is dan zo gemaakt, 2-4. Een striemend fluitconcert daalt neer op feestvierend Ajax.

Komt het straks, bij de eindafrekening, aan op het iets gunnen aan de tegenstander, dan wint AZ de titel, als beschaafde ploeg uit Alkmaar. Ajax heeft Suarez met zijn streken, met in diens kielzog Cvitanich. En Sulejmani, die op weg is naar zijn niveau van vorig seizoen, beheerst eveneens de kunst van de komedie. Ook scoorde hij tweemaal, uit een vrije trap en met een schuiver met rechts.

Vertonghen zei onlangs nog dat Ajax het meeste losmaakt bij tegenstanders. Hij voetbalde bij RKC en proefde de weerstand tegen Ajax, waar de arrogantie overigens is verdwenen. Een vechtmachine was naar Nijmegen afgereisd, die af en toe imponeerde.

Ajax kan ook een stootje hebben nu en speelde zijn beste uitwedstrijd van de competitie. Weliswaar was bij De Graafschap met 6-0 gewonnen, de Achterhoekers boden nauwelijks weerstand.

Cvitanich kreeg zijn eerste rode kaart in Nederland. Eerst sloeg hij de bal met de hand in het doel, na een hoekschop. Hij kreeg een duwtje, dat wel. Na rust gleed hij onbesuisd door op Pothuizen. Het was toen 2-2 en even leek NEC te winnen. Ajax had daarop een beetje mazzel dat Fernandez de bal in eigen doel kopte, na een vrije trap van Sulejmani.

De zege was verdiend, hoewel NEC twee keer uit een vrije trap van Schöne (kopbal Zomer, schot El Akchaoui in korte hoek) terugkwam. Pothuizen was een uitstekende vervanger van de vertrokken aanvoerder Wisgerhof. Trainer Mario Been heeft met redelijk bescheiden middelen een fijn elftal gecomponeerd, dat herkenbaar, op de aanval gericht voetbal speelt dat in Nijmegen, terecht, tot groot enthousiasme leidt.

Volgende week wacht Ajax, met Stekelenburg terug als doelman, weer zo’n fijne uitwedstrijd, in Groningen, de vorige club van Suarez.





Sulejmani laat Ajax ontsnappen


NIJMEGEN - Ajax is zondag met veel pijn en moeite in het spoor van koploper AZ gebleven. De Amsterdammers wonnen in een spectaculair duel bij NEC (2-4). Ajax maakte de laatste twee treffers nadat spits Dario Cvitanich met een tweede gele kaart van het veld was gestuurd.

Miralem Sulejmani was de grote man bij de nummer twee van de eredivisie, die nog steeds drie punten minder heeft dan AZ. De Serviër bracht zijn ploeg na rust twee keer op voorsprong. Sulejmani nam ook de vrije trap die de ongelukkige Dani Fernandez in de 78e minuut in eigen doel werkte (2-3).

Ajax presenteerde zich vooral tijdens de eerste helft allesbehalve als een ploeg die graag aanspraak wil maken op de landstitel. De formatie begon nog wel aardig maar vertrouwde na gemiste mogelijkheden van Dario Cvitanich en Gabri wel heel erg op een geniale ingeving van de handige spitsen.

Ajax hervatte de competitie met een achterste linie die nog maar weinig leek op de defensie die voor de winterstop zo graag de nul wilde houden. De van een schouderblessure herstelde Maarten Stekelenburg keerde na afwezigheid van ruim drie maanden terug in het doel. Robbert Schilder verving de geblesseerde linksback Thomas Vermaelen en Rob Wielaert debuteerde op de positie van de aan zijn rug gekwetste Oleguer.

De van FC Twente overgekomen verdediger kon nog niet helemaal laten zien waarom Marco van Basten hem graag naar Amsterdam heeft gehaald. Hij grossierde vooral in de eerste helft in kleine overtredingen. NEC bleef in de eerste helft vrij eenvoudig overeind. Doelman Gabor Babos had in de 26e minuut nog wel geluk dat Luis Suarez hard op de paal schoot. De thuisclub kreeg voor rust echter ook twee goede kansen op de openingstreffer. Urby Emanuelson voorkwam in de 24e minuut op de doellijn dat Patrick Pothuizen met het hoofd scoorde. Saidi Ntibazonkiza kwam even later vrij voor Stekelenburg niet verder dan een slap schot.

Twee treffers van Miralem Sulejmani waren na rust nog niet voldoende voor een Amsterdamse zege. De Serviër liet doelman Babos in de 48e minuut kansloos vanuit een vrije trap (0-1). Ramon Zomer kopte NEC echter twee minuten laten alweer op gelijke hoogte (1-1). Sulejmani bracht Ajax in de 55e minuut opnieuw op voorsprong (1-2). Twaalf minuten later profiteerde Youssef El Akchaoui van een dekkingsfout in de Amsterdamse defensie.

NEC kreeg uitzicht op de zege toen Cvitanich in de 69e minuut zijn tweede gele kaart kreeg. De Argentijn incasseerde in de tweede minuut zijn eerste prent toen hij de bal met zijn hand in het doel sloeg. Hij werkte halverwege de tweede helft Pothuizen naar de grond. Opnieuw Sulejmani liet Ajax in de 78e minuut toch nog ontsnappen. Hij nam de vrije trap die Dani Fernandez in zijn eigen doel kopte: 2-3. Gabri zorgde pas in de slotminuut voor opluchting in het Amsterdamse kamp. (ANP)





Ajax wint van NEC met tien tegen elf




NIJMEGEN - Het fluitconcert was voor Luis Suarez, de rode kaart voor Dario Cvitanich en de eer voor Miralem Sulejmani, die twee keer scoorde in de met 4-2 gewonnen wedstrijd tegen NEC. De drie musketiers van Ajax hielden de gemoederen weer eens bezig, zondag in Nijmegen.

Met de hand nog aan zijn zogenaamd pijnlijke oor was Suarez na een oplapbeurt aan de zijlijn het veld weer ingestrompeld. Dat Ajax net aan een counter begon en de Uruguayaan vrijstond, irriteerde het publiek in De Goffert, dat toch al moeite had met het soms clowneske optreden van de aanvaller van Ajax. Met een simpele pass bediende Suarez zijn ploeggenoot Gabri, die in blessuretijd met de 4-2 nog wat extra zout in de Nijmeegse wonden strooide.

Het geloei was niet van de lucht. Ajax won een wedstrijd die door de rode kaart van Cvitanich, en bij een 2-2 stand, in het voordeel van de thuisploeg leek te kantelen. Een tackle op de benen van Patrick Pothuizen, in de 69ste minuut, werd de Argentijn noodlottig. Het was zijn tweede gele kaart, voor een actie die eerder onbeholpen was - hij gleed uit - dan agressief. Zijn eerste gele kaart ontving Cvitanich al na twee minuten van arbiter Blom, vanwege een opzettelijke handsbal.

Hij is het gewend, Cvitanich, die in de veel hardere Argentijnse competitie in zijn laatste dertig duels voor Banfield liefst tien keer werd bestraft met een gele kaart. ''Latino's voetballen met hun hart, heel intens'' zegt Cvitanich deze week in Voetbal International. ''Sinds ik bij Ajax speel, let ik heel bewust op mijn zelfbeheersing. Ik weet dat in Nederland heel anders tegen dat soort zaken wordt aangekeken.''

Met Cvitanich, Sulejmani en Suarez heeft Ajax drie onvervalste 'boefjes' in de ploeg. Suarez werd in De Goffert voortdurend uitgefloten. Hij hield treiterend een balletje hoog voor de neus van Youssef el Akchaoui, omdat die laatste hetzelfde had gedaan bij Suarez toen hij nog bij FC Groningen speelde. Tussen de strapatsen door laat Suarez - goed voor tien goals en elf assists - zien dat hij fantastisch kan voetballen.

Ook trainer Marco van Basten heeft heel wat met de raspaardjes te stellen. Tijdens het trainigskamp in Portugal uitte hij stevige kritiek op Sulejmani die 'meer in zichzelf moet investeren om de voetballer te worden die het verschil kan maken'. De Serviër maakte gisteren het verschil, zonder dat hij écht overtuigend voetbalde. Hij scoorde twee keer en was grotendeels verantwoordelijk voor Ajax' derde treffer, een vrije trap die uiteindelijk door Dani Fernandez achter zijn eigen doelman Gabor Babos werd gekopt. Diezelfde Fernandez had Sulejmani overigens ook de 1-2 op een presenteerblaadje aangeboden.

Met tien tegen elf peurde Ajax toch nog een overwinning uit het duel, met dank vooral aan het duo Gabri/Eyong Enoh dat zich schrap zette op het middenveld van de kolkende Goffert. Ajax blijft daarmee in het spoor van koploper AZ, dat gisteren met 2-0 won van Volendam, maar moet zich wel zorgen maken. De Amsterdammers waren, op een tamelijk vlekkeloos eerst half uur na, lichtzinnig.

De defensie van Ajax verkeek zich op een geschampte kopbal van Ramon Zomer (1-1) en bij de 2-2 verloren Gregory van der Wiel en Suarez de nieuwe aanvoerder van NEC, El Akchaoui, uit het oog. Tot overmaat van ramp glipte het harde schot van de linksback tussen de vingers van Maarten Stekelenburg door.

Het zijn momenten van onachtzaamheid die Ajax hoopt te verminderen met 'regelneef' Rob Wielaert in het elftal. Hij kon ze gisteren lang niet allemaal uitbannen, hoewel Wielaert persoonlijk op een behoorlijk debuut kon terugkijken. (DICK SINTENIE)






Wielaert schreeuwt soms nog 'Twente'




NIJMEGEN - Rob Wielaert maakte zondagmiddag zijn debuut voor Ajax. De dertigjarige verdediger moet nog wennen aan zijn medespelers en vice versa. 'Bij een bal over de zijlijn riep ik soms: Twentebal.'

Oude gewoonten kun je niet afschudden voordat je nieuwe gewoonten hebt. En nieuwe gewoonten aanleren kost tijd. Wielaert maakte het overgangsproces mee in De Goffert.

Zo weet Wielaert precies hoe hij Twente-aanvaller Eljero Elia het beste kan aanspelen, maar met welke ballen Urby Emanuelson en Luis Suarez goed uit de voeten kunnen, is hem nog niet altijd duidelijk. En dat hij Gregory van der Wiel altijd bij de les moet houden, de rechtsback lette niet goed op bij een snel genomen vrije trap waaruit Youssef El Akchaoui 2-2 maakte, moet zich ook nog in het hoofd van Wielaert nestelen.

Het sprekendste voorbeeld van verwarring onthulde Wielaert met een kleine glimlach op het gezicht. ''Wanneer er een bal over de zijlijn rolde, riep ik soms: Twentebal.''

Het is niet iets waarvan Wielaert in de war raakt, want hij had een aanpassingsperiode voorzien. ''Het kost tijd om ingespeeld te raken. Ik moet aan mijn medespelers wennen en zij aan mij. Kan ook niet anders. Ik train pas een paar dagen mee. Deze week kunnen we er verder aan werken op de training. Wat dat betreft komt het wel goed uit dat Ajax de komende dagen geen bekerprogramma heeft.''

Wielaert kreeg bij zijn debuut al vroeg een gele kaart, toen hij NEC-speler Lasse Schöne vasthield en zo een counter voorkwam, maar hij kon terugkijken op een aardige wedstrijd. Bij vlagen kon hij laten zien waarom Ajax hem zo graag wilde hebben. Inschuiven ging niet altijd vloeiend, maar alleen al het feit dat Wielaert en niet Oleguer bij Ajax centraal in de verdediging stond, noopte NEC tot aanpassingen.

''Ik heb tegen Jhon van Beukering gezegd dat het geen zin heeft om druk te zetten op het centrum van Wielaert en Jan Vertonghen,'' zei NEC-trainer Mario Been. ''Die twee spelen één storende spits toch makkelijk uit.''

Als de zondag geblesseerde Oleguer had gespeeld, zou Been zijn spits hebben geïnstrueerd om de opbouw van Ajax te laten beginnen bij de niet echt fijnbesnaarde Spanjaard. Maar door de aanwezigheid van Wielaert konden de Amsterdammers zeker in het eerste half uur verzorgd van linie naar linie spelen.

''We hadden het veldoverwicht in de eerste helft moeten uitdrukken in één of meer doelpunten,'' zei Wielaert. ''Verder was het niet goed dat we twee keer een voorsprong uit handen hebben gegeven. Als je 2-1 voorkomt, moet je de grip op het duel verstevigen.''

''Maar goed, met z'n tienen vechten we ons naar de overwinning in een moeilijke uitwedstrijd. En dat is positief.'' (JOP VAN KEMPEN






'In iedereen schuilt een Suarez'

AMSTERDAM - Winnen door vals spel is niet chic. Maar iedereen doet het. Van Patrick Pothuizen tot Luis Suarez. Alleen: je hebt wel baas boven baas. ''Suarez is de echte Suarez.''

Hij oogstte een cynisch applausje van Youssef el Akchaoui toen hij de bal even uitdagend hooghield. En een uurtje later schopte de aanvoerder van NEC de Uruguayaanse balgoochelaar met een soort low-kick tegen de grond. Oog om oog, tand om tand op het voetbalveld.

De eerwraak in De Goffert had een kleine voorgeschiedenis, zei Suarez. ''Toen ik nog bij FC Groningen speelde stonden we hier in Nijmegen een keer met 4-0 of 5-0 achter,'' aldus de Uruguayaan. ''El Akchaoui hield in die wedstrijd ook een keer een balletje hoog; dat was om ons te kleineren. Ik deed het bij 0-0, het was niet bedoeld om hem te kwetsen.''

Suarez heeft de controverse aan zijn kont hangen. Zijn kwaliteit wordt geroemd en zijn bedrieglijkheid wordt verdoemd. ''Een vreselijke tegenstander, maar je bent blij als hij bij je in het elftal zit,'' zei Rob Wielaert.

Suarez zelf zegt dat hij 'alles doet' om te winnen. ''En als tegenstanders zich op mij focussen, kan dat het team helpen. Er komt namelijk meer ruimte voor andere spelers. Tegenstanders vergeten wel eens dat ze tegen Ajax spelen in plaats van tegen Luis Suarez.''

Behalve met El Akchaoui had Suarez het zondagmiddag ook aan de stok met Dani Fernández. De Spaanse rechtsback probeerde Suarez te bestrijden met eigen middelen.

Na een tackle van de aanvaller van Ajax bleef Fernández krimpend van de pijn liggen. En na de verontschuldigende 'aai' van Suarez veinsde Fernandez een pijnscheut. Suarez was de eerste om dat wangedrag in perfect Spaans te veroordelen. Alsof de Dikke de Dunne verwijt een komiek te zijn.

Zoals Fernández toonde, was vals spelen niet alleen voorbehouden aan Suarez. Ook oudgediende Patrick Pothuizen (36) gaf toe dat toneelspel tot zijn repertoire behoort. ''Ik wist dat Cvitanich een gele kaart had toen hij die tackle op mij inzette,'' zei de verdediger van NEC. ''Dus ik wachtte tot hij me raakte. En daarna ging ik gretig naar de grond.'' Het kostte Cvitanich een tweede gele (en dus rode) kaart.

Dus ook in jou schuilt een Suarez, Patrick Pothuizen? ''Ja. Ik denk dat in iedereen wel een Suarez schuilt. Maar Suarez is de echte Suarez.'' (JOP VAN KEMPEN)






Ajax oogt stuk stabieler en strijdbaarder

Amsterdammers weten titelrace ook met tien man vol te houden
Ajax hervatte de competitie met een waardevolle 2-4 zege bij NEC. Coach Van Basten werd de hoop geboden op meer stabiliteit.

In zijn voorlopige rol als uitdager van koploper AZ bemoedigde Ajax gisteren zichzelf met een waardevol resultaat, bij de hervatting van de competitie die naar het zich laat aanzien op een tweestrijd zal uitdraaien. Het aantrekkelijke, intense, doelpuntrijke en daarmee naar Nederlandse maatstaven bepaald bovengemiddelde duel met NEC bood een eerste indicatie voor een mogelijke wijziging in de onderlinge verhoudingen daarin.

Ajax boekte een 2-4 zege in Nijmegen, waar de beslissende slagen werden uitgedeeld in een gedecimeerde samenstelling, na een rode kaart voor spits Cvitanich. Trainer Van Basten zag daarin, met enig recht vooralsnog, een teken van toenemende strijdbaarheid. Ook in een ander opzicht werd hem de hoop geboden dat Ajax zich stabieler kan tonen dan in de eerste competitiehelft, waarin AZ zich vooral in dat essentiële facet onderscheidde.

Nieuweling Wielaert debuteerde beheerst in het centrum van de Amsterdamse defensie. Aan beide treffers van NEC gingen weliswaar vooralsnog hardnekkige nalatigheden vooraf, maar de eerste schreden van de van FC Twente overgenomen Wielaert wekten de verwachting dat hij op korte termijn al de nodige rust in Ajax’ laatste lijn zou kunnen brengen.

Dat zou een winstpunt voor Van Basten kunnen blijken, óók met het oog op het hachelijke programma van de komende weken. AZ, dat zijn tweede competitiehelft gisteren bij hekkensluiter Volendam mocht openen (0-2), treft daarin nog twee bescheiden tegenstanders, De Graafschap en Sparta. Ajax wacht zondag opnieuw een pittig uitduel, met FC Groningen, waarna deze maand in de Arena ook Heerenveen nog dient te worden bestreden –in een reeksje waarin, met een achterstand van drie punten, aanhaken bij het voorlopig relatief onbezorgde AZ in Amsterdam het devies zal zijn.

Vooral daarom was de zege van gisteren van grote waarde voor Ajax, dat zich uiteindelijk in Nijmegen een in tal van opzichten verdienstelijke opponent van het lijf wist te houden. NEC leverde een volwaardige bijdrage op de levendige middag, in de attractieve stijl die de ploeg door trainer Been is aangemeten. De succesvolle architect werd beroofd van zijn aanvoerder Wisgerhof, die door FC Twente als vervanger van Wielaert werd opgeroepen, maar Been schroomde gisteren niet de 36-jarige Pothuizen doodleuk in zijn ingespeelde team op te nemen.

De veteraan was het niet aan te rekenen dat ook NEC zijn tegendoelpunten, drie van de vier uiteindelijk, nogal sullig weggaf. Aan de vrije trap van Sulejmani (0-1) ging een onbezonnen overtreding van Van Beukering op Suarez vooraf. De tweede Ajax-treffer, ook van Sulejmani (1-2), werd ingeleid door een slordige kopbal van NEC-verdediger Fernandez, die later nog schlemieliger oogde door de bal na (weer) een vrije trap van Sulejmani achterwaarts in het eigen doel te koppen (2-3).

Maar daarnaast was de Amsterdamse productiviteit zeker ook toe te schrijven aan de bundeling van dreiging en onberekenbaarheid in de Ajax-aanval, het gekende wapen al van vóór de winterstop. Als aanvaller van het eerste uur bleek Suarez het al goed te kunnen vinden met de nu dan toch zienderogen fit geraakte Sulejmani en later sloot de Argentijn Cvitanich zich als opvolger van de aan Real Madrid verkochte Huntelaar bij hen aan.

De drie buitenlandse aanvallers delen een drang naar avontuur, waardoor het aanvalsspel van Ajax aan dynamiek heeft gewonnen. Maar de samenwerking zal even worden gestaakt door een schorsing voor Cvitanich. Na een vroege gele kaart wegens hands werd de spits gisteren in de tweede helft bestraft voor een onhandige charge op Pothuizen.

Er restten Ajax voldoende wapens, zo bleek in de laatste twintig minuten. NEC en zijn geërgerde aanhang moesten uiteindelijk buigen voor vooral Sulejmani en Suarez, de Uruguayaan die jubelend triomfeerde na weer een karakteristiek stukje theater. Enkele tellen nadat hij aan de zijlijn de hevigste pijnen had voorgewend, bleek Suarez alweer in staat om Gabri met een achteloos passje de weg te wijzen naar Ajax’ vierde doelpunt, een lobje na een snelle uitbraak (2-4).

Pas daarmee werd een veilig gat geslagen met NEC, dat eerder nog tot twee keer toe had kunnen opveren. Verdediger Zomer had de bal met het hoofd kunnen verlengen na een vrije trap van Schöne (1-1) en de nieuwe aanvoerder El Akchaoui had met een fraai diagonaal schot toegeslagen nadat hij eenvoudig aan de Amsterdamse aandacht had kunnen ontsnappen (2-2). Daarmee werd aangetoond dat de gebreken bij Ajax nog niet zijn uitgebannen, op een desondanks hoopgevende middag voor coach Van Basten én de neutrale volgers, die bij spanning zijn gebaat.

„Ik ben blij en tevreden”, sprak Ajax-trainer Van Basten na de 2-4 zege bij NEC. „Hier was in de laatste drie jaar door Ajax niet gewonnen en ook nu hadden we de nodige moeite met een goede tegenstander.”

Van Basten verzweeg de minpunten niet. „We hebben twee doelpunten redelijk makkelijk weggegeven”, constateerde hij. „Bij het tweede doelpunt van NEC stonden drie of vier spelers van ons niet op te letten. Aan de andere kant hebben we met tien man karakter getoond door te vechten en compact te blijven spelen.”

Ook NEC-trainer Been treurde over het gebrekkige verweer van zijn ploeg bij de tegendoelpunten. „Ons handelsmerk was altijd een goede organisatie en nu zien we er ineens bij vier doelpunten niet goed uit.”

Niettemin toonde Been zich trots op ’dit ploegje’. „Er zit strijd en hart in dit team”, concludeerde hij na een ’tumultueuze week’. Been doelde daarmee op het late vertrek van aanvoerder Wisgerhof naar FC Twente én op de commotie rond zijn persoon.

Been heet sinds het ontslag van coach Verbeek de voornaamste kandidaat bij Feyenoord. Maar gisteren wilde hij de geruchten afkappen. „Er is geen tumult, er is niets. Ik ben hier bij NEC en heb het naar m’n zin. Mag het daarmee afgelopen zijn?”

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma jan 19, 2009 8:03 pm

wimpey schreef:Ik vond nog wat stukjes uit de VK, Trouw en Parool. De heren journalisten zijn het niet altijd met elkaar eens....
Gelukkig is dat hier op dit forum anders :hypocrite.gif: :ajaxsmiley.gif:

wimpey
Berichten: 51684
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » ma jan 19, 2009 8:08 pm

Vedette-10- schreef: En ik stoorde me ook dat Suarez alleen hem zoekt in het veld, maar niet het middenveld en Mira.
Huh? Hier kijk ik van op: Mira heeft volgens jou immers niets in Ajax-1 te zoeken. Gisteren nog niet tenminste...

Bij rust is Labielonardo beter dan magic Mira:
Vedette-10- schreef:Hij kan toch moeilijk Sulejmani blijven laten starten aangezien Leonardo beter speelt dan Mira. Ook Sarpong komt er weer aan, dus die Sulejmani mag nu wel beter gaan spelen.
Na de 2-2 stel je een Robben-achtige wissel voor:
Vedette-10- schreef:Doe maar Sarpong, Leo en Sno erin voor Urby, Sulejmani en Suarez.
En na de 2-3 nogmaals:
Vedette-10- schreef:Ik herhaal:
Doe Leonardo, Sno en Sarpong voor Mira, Suarez en Urby.

Opmerkelijk dat je er 2 ex-kakkies in wilt brengen! Hoewel, van iemand die het over 'we' heeft wanneer het over Feyenoord gaat, is zoiets natuurlijk te verwachten...

En dit keer geen boze PM's vol lelijke woorden sturen he! :aai.gif:

wimpey
Berichten: 51684
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » ma jan 19, 2009 8:09 pm

999 schreef: Gelukkig is dat hier op dit forum anders :hypocrite.gif: :ajaxsmiley.gif:
:smallgrin.gif:

Maar ook de journalisten hebben zich prima vermaakt gisteren.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma jan 19, 2009 8:11 pm

Cvitanich bevalt me op de een of andere manier wel.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jan 19, 2009 8:25 pm

Op welke manier dan?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma jan 19, 2009 8:27 pm

Werkte hard, maar dupeerde zijn team onnodig. Vind hem een heetgebakend kereltje en geen 'slimme' voetballer. Is kaatsend wel aardig en loopt zich het apezuur. Ik denk alleen niet dat hij Ajax echt naar een hoger niveau kan tillen, maar wel een nuttige speler. Mag ook wel, want hij was ook weer niet gratis.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma jan 19, 2009 8:31 pm

joey schreef:Op welke manier dan?
Hij is continu bezig, continu in beweging. Vervelend, agressief, provoceren.

Ik ga 'm zeker nog niet afschrijven.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jan 19, 2009 8:32 pm

goodfella schreef:
joey schreef:Op welke manier dan?
Hij is continu bezig, continu in beweging. Vervelend, agressief, provoceren.

Ik ga 'm zeker nog niet afschrijven.
Beetje Dirk Kuyt dus? :hypocrite.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma jan 19, 2009 8:33 pm

joey schreef:
goodfella schreef:
joey schreef:Op welke manier dan?
Hij is continu bezig, continu in beweging. Vervelend, agressief, provoceren.

Ik ga 'm zeker nog niet afschrijven.
Beetje Dirk Kuyt dus? :hypocrite.gif:
Dirk Kuyt is beter.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma jan 19, 2009 8:34 pm

Peter schreef: Vind hem een heetgebakend kereltje en geen 'slimme' voetballer.
Slimme aanvallers heeft Ajax niet. Wel een stel boeven. Ook wel eens prettig. :smallgrin.gif:

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma jan 19, 2009 8:39 pm

joey schreef: Beetje Dirk Kuyt dus? :hypocrite.gif:
Dezelfde soort indruk maakte ene Suarez bijna 2 1/2 jaar geleden toen hij met Groningen op bezoek kwam in de Arena.

wimpey
Berichten: 51684
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » ma jan 19, 2009 8:39 pm

goodfella schreef: Ik ga 'm zeker nog niet afschrijven.
Waarom zou je ook? Cvitanich is een prima aanvaller. Niet van het niveau KJH of Zlatan, maar prima bruikbaar. Je hebt als verdediger je handen vol aan die jongen, waarvan ook z'n medespelers kunnen profiteren. En hij pikt tot dusver zelf z'n goals mee. Niets mis met die jongen.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma jan 19, 2009 8:41 pm

wimpey schreef:
goodfella schreef: Ik ga 'm zeker nog niet afschrijven.
Waarom zou je ook?
Die vraag moet je ook aan de rest stellen Wimpey. Die zijn daar heel erg goed in.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma jan 19, 2009 8:45 pm

Afschrijven, wie heeft het nu al over afschrijven na, 3 wedstrijden in de basis, tis KJH niet ..

O ik zie het al, tis Goodfella :aai.gif: :ajaxsmiley.gif:

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma jan 19, 2009 8:48 pm

999 schreef: O ik zie het al, tis Goodfella :aai.gif: :ajaxsmiley.gif:
Je hoeft je niet aangesproken te voelen als je zelf niet zo bent!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma jan 19, 2009 8:56 pm

goodfella schreef:
999 schreef: O ik zie het al, tis Goodfella :aai.gif: :ajaxsmiley.gif:
Je hoeft je niet aangesproken te voelen als je zelf niet zo bent!
Maar vertel dan waarom je nu al over afschrijven zou moeten beginnen ?.We hebben een mening over datgene wat C. laat zien, en na een wedstrijdje op 10-15 in de basis ga je pas nadenken of dat deze jongen er komt of niet.Zou ik toch denken ...

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma jan 19, 2009 8:59 pm

Ik heb kennelijk niet goed gelezen, maar zijn er hier dan posters die Cvitvanich al afschrijven?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma jan 19, 2009 9:02 pm

Min of meer wel, ja. Een type Lazovic, las ik een half jaar geleden al.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma jan 19, 2009 9:03 pm

Jöhnk schreef:Min of meer wel, ja. Een type Lazovic, las ik een half jaar geleden al.
Huh ?.En dan schrijf je een speler af.Wat een onzin ...

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma jan 19, 2009 11:12 pm

''Ik heb tegen Jhon van Beukering gezegd dat het geen zin heeft om druk te zetten op het centrum van Wielaert en Jan Vertonghen,'' zei NEC-trainer Mario Been. ''Die twee spelen één storende spits toch makkelijk uit.''
Kijk eens aan... Dat is dus duidelijk een winstpunt met Wielaert erbij. Het opbouwen en doorschuiven zal nog wel verbeteren als ie wat langer meedraait, maar dat je opbouw direct vrijwel lamgelegd kon worden door 1 speler is nou wel voorbij.

Plaats reactie