Vitesse-Ajax 08-02-2009

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo feb 08, 2009 7:24 pm

J.G. schreef:En 999, is het heel moeilijk om de mening van een ander te respecteren voor je? Dat jij er anders tegen aankijkt prima, maar ik vind dat er hier veel gezegd en geschreven wordt maar ik vind het lang niet altijd even nuttig/raak en zie het derhalve niet daadwerkelijk als een oplossing voor de huidge problemen, dat kan toch? Maar goed je reactie is kennelijk tekenend voor jou als persoon.

En dat wat dan zullen we vrees ik nooit weten...
Dat wordt nu wel heel fraai, zelf kom je met zo'n statement waar je een hele hoop mensen effentjes de hoek in zet, zoiets als . wat lullen die nu toch, en nu vraag je of dat je mening gerespecteerd kan worden ?.Tjsss

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo feb 08, 2009 7:27 pm

Peter schreef:Ik heb iedere maand één wedstrijd genomen, Enganche. Ik pak niet alle wedstrijden erbij, want we zullen heus wel eens in dezelfde formatie hebben gespeeld. Ik tel hier alleen bakken met andere opstellingen. Pak ik dan maar 4 wedstrijden? Nee, 9 stuks.

Verder wil ik heus alle wedstrijden erbij pakken, want ik kan me herinneren dat Urby ook nog op 10 heeft gespeeld. Hier heeft hij slechts 3 posities bekleed. Vertonghen maanden als centrale verdediger? Nou, tegen PSV nog niet dus en daarvoor ook nog als linkshalf, 4,

Maar geloof heus dat we al maanden aan het bouwen zijn, hoor. Al die autmatismen van vanmiddag werden mij ook eventjes teveel.
Negentig procent van de veranderingen werden ingegeven door blessures. Daarnaast waren ook nog wel wat dingen, maar Vertonghen naar de verdediging schuiven en Vermaelen naar linksback verplaatsen leken prima zetten. Ben het verder wel met de meesten hier eens dat er nu steeds raardere dingen gebeuren, zoals Anita die vandaag de voorkeur krijgt boven Lindgren en een driemansverdediging met Vermaelen erin.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo feb 08, 2009 7:28 pm

Peter schreef:Maar geloof heus dat we al maanden aan het bouwen zijn, hoor. Al die autmatismen van vanmiddag werden mij ook eventjes teveel.
Zou er daarom geen automatisme in de ploeg zitten :smallgrin.gif:

Wat gaat van Basten doen, blijf ik me toch afvragen.Want de druk op hem wordt met het uur groter. blijft ie of niet ?.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo feb 08, 2009 7:36 pm

Enganche schreef:
Peter schreef:Ik heb iedere maand één wedstrijd genomen, Enganche. Ik pak niet alle wedstrijden erbij, want we zullen heus wel eens in dezelfde formatie hebben gespeeld. Ik tel hier alleen bakken met andere opstellingen. Pak ik dan maar 4 wedstrijden? Nee, 9 stuks.

Verder wil ik heus alle wedstrijden erbij pakken, want ik kan me herinneren dat Urby ook nog op 10 heeft gespeeld. Hier heeft hij slechts 3 posities bekleed. Vertonghen maanden als centrale verdediger? Nou, tegen PSV nog niet dus en daarvoor ook nog als linkshalf, 4,

Maar geloof heus dat we al maanden aan het bouwen zijn, hoor. Al die autmatismen van vanmiddag werden mij ook eventjes teveel.
Negentig procent van de veranderingen werden ingegeven door blessures. Daarnaast waren ook nog wel wat dingen, maar Vertonghen naar de verdediging schuiven en Vermaelen naar linksback verplaatsen leken prima zetten. Ben het verder wel met de meesten hier eens dat er nu steeds raardere dingen gebeuren, zoals Anita die vandaag de voorkeur krijgt boven Lindgren en een driemansverdediging met Vermaelen erin.
23/11/2008 AZ Ajax 2-0
30/11/2008 Ajax FC Utrecht 1-1
07/12/2008 FC Volendam Ajax 1-2
12/12/2008 Ajax NAC Breda 3-0
21/12/2008 De Graafschap Ajax 0-6
28/12/2008 Ajax ADO Den Haag 3-0 (tot de 30ste minuut)

Dit zijn de potjes waarin we met de 'befaamde' verdediging hebben gespeeld. Noem jij het maar lang in formatie, maar tot de 23 November hebben we (continu) anders gespeeld. Ingegeven door blessures? Blessures waren er, maar er werd vooral heel veel geschoven. Misschien was het net even wat verstandiger geweest om iedereen op zijn positie te laten staan, hoor. De hele linkerkant is bijvoorbeeld voor lange tijd fit (en niet geschorst) geweest. Urby, Vermaelen en Vertonghen hebben alleen overal gespeeld. Des te opmerkelijker is dat vBasten beweert dat hij ten tijde van het opstellen van de Jong opeens zei 'dat hij het elftal niet uit elkaar wilde trekken'. Man, dat doet hij de hele tijd al.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo feb 08, 2009 7:47 pm

Misschien was het net even wat verstandiger geweest om iedereen op zijn positie te laten staan, hoor.
Oké, ik ben verreweg de oudste hier, ik herinner me nog de tijd dat de linksback van het tweede werd opgesteld als de linksback van het eerste geblesseerd of geschorst was. Het voordeel was dat die back precies wist wat hij moest doen.

Wat zie ik nu? Spelers weten niet waar ze moeten lopen, wat ze moeten doen.

Schilder als back? In de jeugd liet hij zien alleen mee te kunnen voetballen zonder directe tegenstander, niet te hoeven verdedigen en wel in het centrum, zoals Ajax al lang spelers opleidt voor een functie die in de top niet bestaat.

Sarpong in de aanval? Hij liet in de jeugd constant zien de verbinding tussen verdediging en aanval te snappen, blonk op dat niveau uit, ook op het niveau van een wereldkampioenschap, werd speler van het (internationale) toernooi enz. Nu staat hij in de voorhoede? Hij snapt misschien niet wat van hem wordt verlangd en met spelers praten doet MvB niet?

Anita, in de jeugd meestal als een soort Blind voor zijn verdediging, rechtsbenig, staat nu op links?

Van der Wiel, hetzelfde verhaal. Was nooit back.

Gebruik spelers daar waar ze sterk zijn.

Waarom zet geen coach KJH linksback, Stam rechtsbuiten en Stekelenburg in de spits? Shit, als MvB dit leest zien we deze opstelling tegen feyenoord terug.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo feb 08, 2009 7:51 pm

Precies. Urby heeft 21 potjes gespeeld in Ajax-1 dit seizoen. Stuk of 6/7 als linksback, 4 als linkshalf, 1x op 10 en 9/10 op linksbuiten. Vertonghen? 21 potjes. Linkshalf, 4, linksback, centrale verdediger. Vermaelen? 20 potjes. Blessures? Neuh, gewoon continu geschuif.

Als je dan ook nog eens van formatie wisselt 4-3-3 punt naar achteren, 4-3-3 punt naar voren, 3-4-3, 4-3-3 met Sulejmani op 10 en nu weer 3-4-3, dan raak je het spoor bijster. Kun je ook niet trainen, want spelers weten bij god niet meer hoe en wat.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo feb 08, 2009 7:53 pm

Aristides schreef:
Sarpong in de aanval? Hij liet in de jeugd constant zien de verbinding tussen verdediging en aanval te snappen, blonk op dat niveau uit, ook op het niveau van een wereldkampioenschap, werd speler van het (internationale) toernooi enz. Nu staat hij in de voorhoede? Hij snapt misschien niet wat van hem wordt verlangd en met spelers praten doet MvB niet?
Sarpong stond vandaag rechtsbuiten inderdaad. Vlak voor zijn blessure stond hij...linksbuiten. Verder heeft hij ook 2 à 3x op 10 gespeeld, trouwens.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » zo feb 08, 2009 8:15 pm

stijgende lijn? Stijgende lijn? Waar heeft die idioot het over?

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » zo feb 08, 2009 8:21 pm

"...niet zo goed zijn begonnen." understatementje? :drls.gif: kunnen we john van loen niet de pers conferenties laten verzorgen? Godverdomme, wat een eikel!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » zo feb 08, 2009 8:29 pm

Ajax is net de creditcrisis met een zeer sterk dalende lijn alleen Bassie zag een stijgende lijn :excited.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo feb 08, 2009 8:48 pm

'Ajax verkrampt en angstig'

Arnhem - Ajax-trainer Marco van Basten vond zijn spelers tegen Vitesse (4-1 nederlaag) verkrampt en angstig spelen. Tientallen teleurgestelde supporters verstoorden vrijdag nog de training van de Amsterdamse club. „Maar ik had zaterdag niet het idee dat de spelers aangeslagen waren”, zei Van Basten. „Ik weet daarom ook niet of deze dingen met elkaar in verband kunnen worden gebracht. Het was in ieder geval niet goed wat we hebben laten zien. Dat lijkt me duidelijk.”

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » zo feb 08, 2009 8:50 pm

Ben benieuwd wat JC nu weer te zeiken heeft in zijn colum

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Bericht door elliquido » zo feb 08, 2009 8:51 pm

wat rechtvaardigd het starten in de basis van Anita al 3 wedstrijden lang

waarom dat gekleuter op linksback

waaarom die vage noodoplossingen in de spits )ik vond bodul niet eens zo slecht invallen..

waarom toch

:rules.gif:


waarom niet gewoon

stekel

silva wiel wielaaert vermaelen

verthongen
gabri emanuelson

suarez bodul sujlimani



iedereen op zijn positie... en inderdaad, valt er 1 weg,dan haal je zijn vervanger uit jong ajax die op dezelfde positie speelt.

In dit team zie ik namelijk geen 1 type `ronald de boer`die op meerdere plekken uit de voeten kan.

ik begrijp er gewoon geen fuck van..
zo ingewikkeld is dit toch allemaal niet...
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » zo feb 08, 2009 8:52 pm

Gebrek aan focus. Een goed team gebruikt een winterstop om het mentaal een paar tandjes bij te zetten. Dit team lijkt alles te hebben (willen?) vergeten.

De vraag is: waar denken ze dat ze mee bezig zijn?


Een jaar of wat geleden kwam Ajax 2 ver in de beker. Ga wat mij betreft lekker met Ajax 2 verder. Slechter kan het toch niet.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » zo feb 08, 2009 9:35 pm

Ik vond Anita trouwens vandaag weer het beter invullen dan Lindgren.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » zo feb 08, 2009 9:38 pm

Vedette-10- schreef:Ik vond Anita trouwens vandaag weer het beter invullen dan Lindgren.
Ik niet. Vond Lindgren toch een stuk balvaster.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo feb 08, 2009 9:59 pm

Ik vind het knap dat er nog mensen met elkaar een discussie hebben over of Lindgren beter was dan Anita...

Ik heb helemaal nergens zin meer in.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo feb 08, 2009 10:04 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik vind het knap dat er nog mensen met elkaar een discussie hebben over of Lindgren beter was dan Anita...

Ik heb helemaal nergens zin meer in.
Ach, dat meen je ook nie .. :aai.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo feb 08, 2009 10:05 pm

Vedette-10- schreef:Ik vond Anita trouwens vandaag weer het beter invullen dan Lindgren.
Eeh, Anita ?, deed die mee ???? ....

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » zo feb 08, 2009 10:12 pm

Lindgren die bregt zijn ploeggenoten in de problemen door niet goed mee te spelen in balbezit. Hij wacht op een moment dat hij risicoloos de bal kan hebben, terwijl voetbal juist een spel is waarbij je de tegenstander moet gek spelen(uitdagen maar niet verliezen). Anita doet meer mee, heeft daardoor meer balverlies maar neemt tenminste risico/verantwoordelijkheid, omdat hij snapt dat de bal rond moet gaan.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » zo feb 08, 2009 10:15 pm

de vraag is nogsteeds deed Anita vandaag mee, babyvet min 10

Gebruikersavatar
Fenerbahce
Berichten: 2123
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 7:29 pm

Bericht door Fenerbahce » zo feb 08, 2009 10:20 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik vind het knap dat er nog mensen met elkaar een discussie hebben over of Lindgren beter was dan Anita...

Ik heb helemaal nergens zin meer in.
Ik heb al weken nergens meer zin in :blush.gif:

't Wordt niet beter, MVB ziet het niet meer, de spelers zien het niet meer, ik zie het niet meer, ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.

En dan zondag tegen feienoord, pff
Before you judge someone, walk for three months in his shoes.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Bericht door elliquido » zo feb 08, 2009 10:33 pm

vandaag is de dag dat we beland zijn in het aanmoedigen van ons aller ajax, op een manier zoals normaal gesproken twente, hercles en mvv doen.

Blijven zingen en juigen bij 4-1 achter

we hebben geen verwachtingen meer, we kan.eren niet eens meer , we zijn murw geslagen met gelatenheid +

dames en heren we zijn bijna op de bodem van ons bestaan.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo feb 08, 2009 11:52 pm

Afgang Ajax volgens pijnlijk patroon

ARNHEM - ‘Ajax was Ajax niet vandaag,’’ zei Lasse Nilsson voordat hij met zijn medespelers aan het bier ging na de 4-1 zege van Vitesse.


Het waren beleefde woorden van een spits die twee keer scoorde tegen een elftal dat in de Gelredome juist heel érg Ajax was geweest. Het Ajax van de jaren sinds 2004, waarin geen landstitel meer is gewonnen. Elk bovengemiddeld talent al vroeg wordt weggekocht. En het niet lijkt uit te maken wie als trainer aan de knoppen zit.

Ronald Koeman, Danny Blind, Henk ten Cate, Adrie Koster; allemaal sneuvelden ze met een Ajax-elftal op het altaar van de hoge verwachtingen. Ten Cate kwam twee jaar terug nog het dichtst in de buurt van het kampioenschap van Nederland. Maar zelfs een ploeg waarin een halfjaar lang Jaap Stam, Edgar Davids, Wesley Sneijder en Klaas-Jan Huntelaar samen kwamen, redde het niet.

Bij het Ajax van Marco van Basten keek iedereen gisteren bij de aftrap in Arnhem naar spelers zoals Thomas Vermaelen en Urby Emanuelson. Met keeper Maarten Stekelenburg zijn zij de langst dienende Ajacieden in het eerste elftal. Jongens die nu in theorie de kar zouden moeten trekken in een zware periode.

Maar tegen het scherp en gedreven spelende Vitesse vielen zij in de praktijk als eersten door de mand. Het gebeurde nog geen halfjaar nadat ze ook al zwaar tekortschoten bij de 5-2 nederlaag van Ajax in Heerenveen.

Vermaelen (voor het vierde jaar basisspeler) gaf gisteren van achteruit geen enkele impuls aan de opbouw. Typerend was een fase vlak voor rust toen Ajax bij een 2-1 stand met elf tegen tien speelde na een enkelblessure voor Vitesse-speler Hofs.

In plaats van de bal rond te laten gaan tot de vrije man was gevonden, gaf Vermaelen met geforceerde voorzetten vanaf de middenlijn tot tweemaal toe het balbezit weg.

Emanuelson (vijfde seizoen bij de A-selectie) was op diezelfde linkerflank ook al een bron van onrust, met als dieptepunt zijn balverlies voorafgaand aan de 2-1 van Stevanovic vijf minuten voor rust.

Prompt mocht Emanuelson douchen van zijn trainer, die de boel voor de tweede helft flink omgooide. In zijn zoektocht naar houvast voor het elftal doet Marco van Basten dat veelvuldig.

Hij doet stilaan denken aan Erwin Koeman in zijn Feyenoord-tijd. Als Dwight Tiendalli het niet bracht, gaf Koeman in zijn dolende elftal de kans aan Serginho Greene en als ook die in repeterende fouten verviel, kwam Pieter Collen in de basis. Het zijn de ingrepen van coaches die handelen in de geest van hun eigen verleden als speler: aan de top moet je elke dag presteren. Niet ingrijpen staat gelijk aan capituleren.

Maar het huidige Ajax is een ploeg waarin Jan en Piet elkaar in kwaliteit nauwelijks ontlopen. En Kees telkens toont dat hij de sleutel ook niet heeft. Op den duur moet je het dan toch zo simpel mogelijk houden als trainer. Uitgaan van één vast concept, zeker in de as zo min mogelijk wisselen en op die manier het hele elftal weer wat vertrouwen geven.

Ondanks de vier tegengoals zijn het middenveld en de voorhoede de grootste probleemlinies bij Ajax, dat gisteren net als vorig weekeinde tegen Heerenveen amper een uitgespeelde kans creëerde. Of er nu met drie, vier of vijf aanvallers werd gespeeld. De enige goal, de 1-1, produceerde Luis Suarez met een kopbal uit een stilstaande fase. Het was meteen ook de enige bal die de Uruguayaan goed raakte.

Na de rampzalige eerste helft liet Van Basten behalve Emanuelson ook Vurnon Anita in de kleedkamer achter. Ook Anita staat in zekere zin symbool voor het Ajax van de laatste jaren. Als je buitensporig getalenteerd bent zoals Wesley Sneijder maakt het niet uit hoe groot je bent. Maar voor elke andere middenvelder zijn lengte, (duel)kracht en loopvermogen in het huidige topvoetbal onontbeerlijk.

Vitesse bleef dit Ajax negentig minuten lang gepassioneerd, gedisciplineerd en tactisch slim bespelen. Met naast de scorende Lasse Nilsson de Braziliaan Claudemir als grootste blikvanger. Zijn steekballetje voorafgaand aan de 4-1 van Vitesse was het hoogtepunt van de middag.

MAARTEN WIJFFELS

Wouter
Berichten: 18630
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » ma feb 09, 2009 12:06 am

joey schreef:
Volgens Van Basten zal de druk op het elftal parten hebben gespeeld. 'Dat is een slecht excuus, maar wel de realiteit. Anders is het niet te begrijpen waarom we op een hele vreemde manier met 4-1 zijn weggespeeld.


Wat dacht je van: de verkeerde opstelling, Pannenkoek??? :confused.gif:

Hij begrijpt het weer eens niet. Nooit eens een goede analyse.
Ik heb met genoegen toegekeken hoe slecht de spelers in de achterhoede en op het middenveld van Ajax op elkaar ingespeeld waren. Het kwam een aantal keer voor dat de ene helft van de achterhoede stapte met het idee de buitenspelval te openen, maar de anderen bleven hangen. Eigenlijk was Suarez de enige Ajacied die redelijk speelde (wat een gevaarlijke spits blijft dat toch, zelfs als de rest van het team staat te schutteren), maar in de tweede helft moest hij de ballen gaan ophalen op het middenveld. Ajax wekte de indruk dat er geen tactiek was afgesproken, dat iedere speler maar wat deed.

Neemt niet weg dat Vitesse goed heeft gespeeld. Met Nilsson, Claudemir, Stevanovic en Sprockel als uitblinkers.

Plaats reactie