Vitesse-Ajax 08-02-2009

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LouisXIV & co » ma feb 09, 2009 2:31 am

J.G. schreef:Iedereen roept wat nee, iedereen schreeuwt; de spelers zijn kut, de trainer nog kutter, de scouting deugt niet en het jeugdbeleid is ook een drama.

Ik heb nog nergens iemand gezien die gewoon op een normale rustige doch kritische manier de huidige problematiek weet te doorgronden en met oplossingen komt die hout snijden maar volgens mij is dat ook niet mogelijk, daar zit de problematiek diep voor en is de club Ajax een te grote slangekuil voor op dit moment.
Jawel hoor. Alleen de trainer is kut. Met deze selectie kun je prima kampioen worden. Het probleem is dat Ajax steeds gokt op de trainerskwaliteiten van oud-topvoetballers. Dáár begint de ellende. Als Van Basten (of Koeman, of Blind, of Wouters) nu coach van AZ was geweest en Louis onze coach, hadden wij nu met swingend voetbal vet bovenaan gestaan. Zonder trainer ben je niks, verschrompelen je miljoenen-aankopen tot middelmatige bankzitters.

Oftewel: geen klachten hier over de selectie. Wel over de trainer (voor de zoveeste keer). En dat is geen achterafwijsheid, ik riep het al over Van Basten in oktober 2007 toen duidelijk was dat men voor hem ging kiezen. Toen zei ik al: komende drie jaar geen titel.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma feb 09, 2009 4:47 am

Geen klachten over de spelers? Spreek voor jezelf. Er is echt meer dan genoeg mis met deze selectie. Schilder, Anita, Leonardo, Vermaelen, Blind, Oleguer, Martina, Sno, Silva, ze hebben allemaal (nog) niets te zoeken in Ajax 1.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma feb 09, 2009 5:27 am

Je kunt niet jarenlang alle topkwaliteit uit de competitie blijven zuigen en verwachten dat het Nederlandse voetbal op niveau blijft. We doen voor spek en bonen mee. Af en toe een bevlieging van Oranje op een groot toernooi om nog even weg te dromen.

De supporters worden bestolen. Eersteklasprijzen voor tweederangsspelers.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma feb 09, 2009 8:26 am

AMSTERDAMMERS KRIJGEN KLAP OP KLAP

Van Basten lijkt grip op spelersgroep Ajax kwijt


ARNHEM, maandag

Ajax is het spoor volledig bijster. Na de nederlagen tegen FC Groningen en Heerenveen en het beschamende gelijkspel in het thuisduel met Heracles werden trainer Marco van Basten en zijn Ajacieden op bezoek bij Vitesse volledig voor schut gezet. De gretige Arnhemmers – ruim een week geleden nog in acuut degradatiegevaar – denderden volkomen verdiend over de gewezen kampioenskandidaat heen (4-1). „De afgelopen drie duels was het resultaat slecht, nu het spel. Dat is veel vervelender”, somberde de trainer na afloop.

Nu de achterstand op AZ ondanks ruim 34 miljoen euro aan investeringen is opgelopen tot veertien punten, de ’kraker’ met aartsrivaal Feyenoord op de rol staat en supporters twee dagen voor de wedstrijd in het Gelredome al op het trainingsveld stonden, wacht er weer een heet weekje. Van Basten wenste daar logischerwijs niet op vooruit te lopen. „Wat wil je dat ik daarover zeg? Ik heb nog nooit een crisis meegemaakt. Dat is een nieuwe ervaring.”

Na 22 wedstrijden is de vraag of Van Basten nog wel de juiste man op de juiste plaats is, hoe dan ook gerechtvaardigd. De oud-bondscoach joeg in zijn eerste half jaar bijna een heel elftal selectiespelers tegen zich in het harnas en lijkt de grip op de groep langzamerhand kwijt te raken. Het wisselen van Urby Emanuelson in de rust was een slecht signaal. De middenvelder speelde inderdaad niet goed, maar was wel de enige speler die vrijdag in het ’gesprek’ met de fans zijn nek uitstak voor zijn trainer. Daarnaast hielp de multifunctionele linkspoot, die al op zes verschillende posities speelde, Van Basten ook in het veld geregeld uit de brand.

Tekenend voor de moeizame relatie tussen Van Basten en de selectie, was ook dat de lesstof die de coach voor zijn spelers had, het ene oor in en het andere oor uit ging. Tijdens de nabespreking van Heracles Almelo stipte de trainer vrijdag aan de hand van videobeelden drie repeterende fouten aan. Naast het breed houden van de buitenspelers en de omschakelmomenten van de aanvallers, was dat de verdedigende scherpte. Met de manier waarop de 1-0 tot stand kwam, stond Van Basten in zijn hemd. Nieuwbakken international Gregory van der Wiel kwam uiteindelijk een halve meter tekort om de op het randje van buitenspel vertrokken Lasse Nilsson van scoren af te houden, maar stond de vijf seconden daarvoor dromend te appelleren.

Gezien de daaropvolgende goede Amsterdamse fase – met de knappe gelijkmaker van de verder hopeloos spelende Luis Suarez – is onwil onwaarschijnlijk en lijkt vooral het geloof in eigen kunnen tot beneden nul gedaald. Maar voor het schenken van vertrouwen is de trainer óók verantwoordelijk. En in dat opzicht hielp de basisopstelling niet echt mee. Waar de tegenstanders zich in een niet al te ver verleden altijd op de Amsterdammers instelden, paste de trainer zich nu volledig aan Vitesse aan.

De keuze voor drie verdedigers was verklaarbaar. De meeste concessies deed Van Basten voorin. Het besluit om Miralem Sulejmani vanaf zijn favoriete linkerkant te laten spelen, werd uit vrees voor de opstomende Paul Verhaegh op het laatste moment gewijzigd, waardoor Emanuelson achter de back aanstiefelde. Aan de rechterkant was Sarpong belast met het in de gaten houden van Nicky Kuiper. Pas na de rust gooide Van Basten met het inbrengen van debutant Darko Bodul en Leonardo alle remmen los, maar toen was het kwaad al geschied.

De 2-1 en 3-1 in de 41e en 44e minuut van Dalibor Stevanovic en Nilsson kwamen voort uit dodelijk balverlies van Sarpong. „We maken te veel basale fouten”, aldus Van Basten, die een lans brak voor zijn defensie. „De voorkant en het middenveld moeten weten wanneer er wel en geen balverlies geleden kan worden. Ze brengen verdedigers in de problemen.”

Na de 4-1 van Ricky van Wolfswinkel en geblunder van Rob Wielaert onderging de coach het restant van het duel gelaten. Tijdens de persconferentie herhaalde Van Basten zijn eerdere woorden dat stoppen wel eens door zijn hoofd schiet. „Zeker op dit soort momenten, maar dat lijkt me logisch.”

De vraag of hij nog denkt de boel aan de praat te krijgen, beantwoordde hij rustig. „Dat hoop ik wel. Anders heb ik echt een probleem.”

Vitesse-Ajax 4-1 (3-1). 6. Nilsson 1-0, 15. Suarez 1-1, 40. Stefanovic 2-1, 44. Nilsson 3-1, 69. Van Wolfswinkel 4-1. Scheidsrechter: Wiedemeijer. Gele kaart: Sansoni (Vitesse), Gabri (Ajax). Toeschouwers: 21.775.





Theo Bos: „Te weinig goals”

ARNHEM, maandag

Vitesse boekte tegen Ajax de derde zege op rij. Volgens trainer Theo Bos was de overwinning allerminst geflatteerd. „Het werd 4-1, maar we hadden nog meer moeten scoren. Het hadden zo maar twee of drie doelpunten extra kunnen zijn.”

Uitblinker Lasse Nilsson was verbaasd door de Amsterdamse tegenstand. „Ajax was Ajax niet. We zetten vroeg druk en daar wisten ze geen raad mee.” Hij roemde de Vitesse-defensie. „Door Civard Sprockel en Jeroen Drost hielden we veel rust achterin. Dat is nodig om voorin goed te kunnen spelen.”


De T.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma feb 09, 2009 8:42 am

Enganche schreef:Geen klachten over de spelers? Spreek voor jezelf. Er is echt meer dan genoeg mis met deze selectie. Schilder, Anita, Leonardo, Vermaelen, Blind, Oleguer, Martina, Sno, Silva, ze hebben allemaal (nog) niets te zoeken in Ajax 1.
Die staan er dan toch ook bijna nooit in.Maar dan nog, in een ingespeeld elftal kun je zelfs Sno gerust opstellen .. niet in dit egoistisch eilandjes elftal waar het merendeel bestaat uit ikke ikke voetballers die geen oog hebben voor hun medespeler en een baaldag hebben indien ze niet honderd nodeloze en mislukte akties hebben gemaakt ... of de eerste goal hebben gescoord .. met een trainer die bijkans elke week met en ander " valt het kwartje nu misschien " elftal komt.Met een trainer die niet laat zien enig tactisch plan te hebben als AJAX het veld instapt, met een trainer die de raarste opstellingen het veld instuurd, wissels toepast waar je je wenbrouwen fronst, met een trainer die blijkbaar dus niet in staat is om deze selectie naar een hoger plan te brengen ..

Gaat het hem dat nog lukken ?.Wordt MVB de trainer die men in hem ziet ?.Ik weet het niet, volgens mij ziet ie het niet.Afijnn, we zullen gaan zien of MVB in staat is om als trainer deze crises binnen no-time op te lossen, want dat zal er toch moeten gebeuren.

Hij is de verantwoordelijke voor ZIJN selectie.Hij zal het toch binnen een week weer op de rails moeten krijgen ( gezien Europees voetbal, en het plaatsen voor volgend seizoen ).Nu komt dit al op zijn pad wat meestal gebeurt na een aantal jaren als de chemie tussen een trainer engroep uitgewerkt is ..

Tja, ik ben benieuwd hoe dit nu verder gaat lopen op het veld ...
Laatst gewijzigd door 999 op ma feb 09, 2009 9:08 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11397
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » ma feb 09, 2009 9:06 am

Trainers die hun spelers niet meer scherp krijgen geen chemie en niet goed communiceren alla Verbeek zijn hopeloos.

Praten met je spelers en managen dat is waar het bij Marco ontbreekt :1evil.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma feb 09, 2009 9:29 am

Afgang Ajax volgens pijnlijk patroon
Door MAARTEN WIJFFELS

ARNHEM - ‘Ajax was Ajax niet vandaag,’’ zei Lasse Nilsson voordat hij met zijn medespelers aan het bier ging na de 4-1 zege van Vitesse.

Het waren beleefde woorden van een spits die twee keer scoorde tegen een elftal dat in de Gelredome juist heel érg Ajax was geweest. Het Ajax van de jaren sinds 2004, waarin geen landstitel meer is gewonnen. Elk bovengemiddeld talent al vroeg wordt weggekocht. En het niet lijkt uit te maken wie als trainer aan de knoppen zit.

Ronald Koeman, Danny Blind, Henk ten Cate, Adrie Koster; allemaal sneuvelden ze met een Ajax-elftal op het altaar van de hoge verwachtingen. Ten Cate kwam twee jaar terug nog het dichtst in de buurt van het kampioenschap van Nederland. Maar zelfs een ploeg waarin een halfjaar lang Jaap Stam, Edgar Davids, Wesley Sneijder en Klaas-Jan Huntelaar samen kwamen, redde het niet.

Bij het Ajax van Marco van Basten keek iedereen gisteren bij de aftrap in Arnhem naar spelers zoals Thomas Vermaelen en Urby Emanuelson. Met keeper Maarten Stekelenburg zijn zij de langst dienende Ajacieden in het eerste elftal. Jongens die nu in theorie de kar zouden moeten trekken in een zware periode.

Maar tegen het scherp en gedreven spelende Vitesse vielen zij in de praktijk als eersten door de mand. Het gebeurde nog geen halfjaar nadat ze ook al zwaar tekortschoten bij de 5-2 nederlaag van Ajax in Heerenveen.

Vermaelen (voor het vierde jaar basisspeler) gaf gisteren van achteruit geen enkele impuls aan de opbouw. Typerend was een fase vlak voor rust toen Ajax bij een 2-1 stand met elf tegen tien speelde na een enkelblessure voor Vitesse-speler Hofs.

In plaats van de bal rond te laten gaan tot de vrije man was gevonden, gaf Vermaelen met geforceerde voorzetten vanaf de middenlijn tot tweemaal toe het balbezit weg.

Emanuelson (vijfde seizoen bij de A-selectie) was op diezelfde linkerflank ook al een bron van onrust, met als dieptepunt zijn balverlies voorafgaand aan de 2-1 van Stevanovic vijf minuten voor rust.

Prompt mocht Emanuelson douchen van zijn trainer, die de boel voor de tweede helft flink omgooide. In zijn zoektocht naar houvast voor het elftal doet Marco van Basten dat veelvuldig.

Hij doet stilaan denken aan Erwin Koeman in zijn Feyenoord-tijd. Als Dwight Tiendalli het niet bracht, gaf Koeman in zijn dolende elftal de kans aan Serginho Greene en als ook die in repeterende fouten verviel, kwam Pieter Collen in de basis. Het zijn de ingrepen van coaches die handelen in de geest van hun eigen verleden als speler: aan de top moet je elke dag presteren. Niet ingrijpen staat gelijk aan capituleren.

Maar het huidige Ajax is een ploeg waarin Jan en Piet elkaar in kwaliteit nauwelijks ontlopen. En Kees telkens toont dat hij de sleutel ook niet heeft. Op den duur moet je het dan toch zo simpel mogelijk houden als trainer. Uitgaan van één vast concept, zeker in de as zo min mogelijk wisselen en op die manier het hele elftal weer wat vertrouwen geven.

Ondanks de vier tegengoals zijn het middenveld en de voorhoede de grootste probleemlinies bij Ajax, dat gisteren net als vorig weekeinde tegen Heerenveen amper een uitgespeelde kans creëerde. Of er nu met drie, vier of vijf aanvallers werd gespeeld. De enige goal, de 1-1, produceerde Luis Suarez met een kopbal uit een stilstaande fase. Het was meteen ook de enige bal die de Uruguayaan goed raakte.

Na de rampzalige eerste helft liet Van Basten behalve Emanuelson ook Vurnon Anita in de kleedkamer achter. Ook Anita staat in zekere zin symbool voor het Ajax van de laatste jaren. Als je buitensporig getalenteerd bent zoals Wesley Sneijder maakt het niet uit hoe groot je bent. Maar voor elke andere middenvelder zijn lengte, (duel)kracht en loopvermogen in het huidige topvoetbal onontbeerlijk.

Vitesse bleef dit Ajax negentig minuten lang gepassioneerd, gedisciplineerd en tactisch slim bespelen. Met naast de scorende Lasse Nilsson de Braziliaan Claudemir als grootste blikvanger. Zijn steekballetje voorafgaand aan de 4-1 van Vitesse was het hoogtepunt van de middag.
www.sportwereld.nl

Tja, als spelers als Stekelenburg, Vermaelen en Emanuelson deze ploeg op sleeptouw moeten nemen. Het gebrek aan persoonlijkheid in dit team is zorgelijk.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » ma feb 09, 2009 3:20 pm

Dat weet ik niet hoor. Ik heb gisteren met verbazing zitten kijken hoe er ontzettend grote gaten ontstonden. Dan vraag je er gewoon om, zeker nu Vitesse in Nilsson en Stevanovic spelers heeft die goed tussen de linies kunnen spelen. Ik kan zo drie of vier momenten herinneren dat de middenvelders ongeveer op één lijn stonden ter hoogte van het middenveld en dat de verdediging er schuin achterstond zodat er aan Ajax'rechterzijde 20 tot 30 meter vrij open lag voor Vitesse. Aangezien Vitesse gisteren fel en direct speelde was dat een vrijgeleide.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma feb 09, 2009 3:22 pm

Duke schreef: Tja, als spelers als Stekelenburg, Vermaelen en Emanuelson deze ploeg op sleeptouw moeten nemen.
Precies, dan weet je wel hoe laat het is.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma feb 09, 2009 3:23 pm

Harm schreef:Dat weet ik niet hoor. Ik heb gisteren met verbazing zitten kijken hoe er ontzettend grote gaten ontstonden. Dan vraag je er gewoon om, zeker nu Vitesse in Nilsson en Stevanovic spelers heeft die goed tussen de linies kunnen spelen. Ik kan zo drie of vier momenten herinneren dat de middenvelders ongeveer op één lijn stonden ter hoogte van het middenveld en dat de verdediging er schuin achterstond zodat er aan Ajax'rechterzijde 20 tot 30 meter vrij open lag voor Vitesse. Aangezien Vitesse gisteren fel en direct speelde was dat een vrijgeleide.
Exact. Doodgewoon wanorganisatie. Heeft niets met de kwaliteit van de spelers te maken.
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel
Berichten: 47051
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » ma feb 09, 2009 3:26 pm

Enganche schreef:Geen klachten over de spelers? Spreek voor jezelf. Er is echt meer dan genoeg mis met deze selectie. Schilder, Anita, Leonardo, Vermaelen, Blind, Oleguer, Martina, Sno, Silva, ze hebben allemaal (nog) niets te zoeken in Ajax 1.
Hij is daar toch ook zelf verantwoordelijk voor?

Hij had lang genoeg de tijd om de selectie te kunnen analyseren, wist wat het budget was en heeft aardig wat geld in nieuwe spelers gestoken.

Suarez, Vertonghen, Sulejmani, een half jaar KJH, Cvitanich, Wiel, 2 goede keepers waarvan er eentje nu loopt te klooien maar goed, Urby, Enoh, Lindgren, Gabri...met die spelers moet je gewoon kampioen worden
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma feb 09, 2009 3:27 pm

Ik heb mezelf echt zitten verbazen om het gebrek aan spelinzicht bij de spelers. Ok, ze hadden dit systeem niet eerder zo gespeeld. Maar als je met een driemans verdediging speelt dan mag ik van de 2 backs toch wel verwachten dat ze snappen dat ze naar binnen moeten knijpen om een spits op te pakken?

Voor deze selectie moet je het systeem zo eenvoudig mogelijk maken. Een paar hele simpele afspraken en mandekking. Zorg er maar voor dat ze zo weinig mogelijk na moeten denken. Want dan gaat het fout.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma feb 09, 2009 3:29 pm

Marillion schreef:Ik heb mezelf echt zitten verbazen om het gebrek aan spelinzicht bij de spelers. Ok, ze hadden dit systeem niet eerder zo gespeeld. Maar als je met een driemans verdediging speelt dan mag ik van de 2 backs toch wel verwachten dat ze snappen dat ze naar binnen moeten knijpen om een spits op te pakken?

Voor deze selectie moet je het systeem zo eenvoudig mogelijk maken. Een paar hele simpele afspraken en mandekking. Zorg er maar voor dat ze zo weinig mogelijk na moeten denken. Want dan gaat het fout.
Dat is het probleem van de jeugdopleiding, Marillion. Spelers leren daar niet zelf na te denken. Zie Van der Wiel, een leuk talent, maar hij kan niet improviseren.

Maar goed, Van Basten kent zijn spelers (mag je hopen) dus moet hij ze niet op het moment dat het niet loopt met een nieuw systeem verrassen.
Het stinkt aan alle kanten!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma feb 09, 2009 3:32 pm

Dat is het probleem van de jeugdopleiding, Marillion. Spelers leren daar niet zelf na te denken. Zie Van der Wiel, een leuk talent, maar hij kan niet improviseren.
Hij staat dan ook nog eens op een plaats die nieuw voor hem is en waar iets van hem wordt verlangd dat hij in de jeugd nooit hoefde te doen: verdedigen.

De jeugdopleiding voor Ajax is alleen zinvol als jeugdspelers kunnen doorstromen op een plaats in het elftal die ze beheersen in een systeem dat ze kennen. Nu komen ze op een andere plaats te spelen en herkennen ze het systeem niet.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma feb 09, 2009 3:33 pm

Hij hoort inderdaad niet aan de rechterkant thuis. Centraal in de verdediging of anders op de bank. Stel Silva maar op aan de rechterkant. Dat is een back. Geen bijzonder goede, maar dat is weer een ander verhaal....
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » ma feb 09, 2009 3:36 pm

joey schreef:
Marillion schreef:Ik heb mezelf echt zitten verbazen om het gebrek aan spelinzicht bij de spelers. Ok, ze hadden dit systeem niet eerder zo gespeeld. Maar als je met een driemans verdediging speelt dan mag ik van de 2 backs toch wel verwachten dat ze snappen dat ze naar binnen moeten knijpen om een spits op te pakken?

Voor deze selectie moet je het systeem zo eenvoudig mogelijk maken. Een paar hele simpele afspraken en mandekking. Zorg er maar voor dat ze zo weinig mogelijk na moeten denken. Want dan gaat het fout.
Dat is het probleem van de jeugdopleiding, Marillion. Spelers leren daar niet zelf na te denken. Zie Van der Wiel, een leuk talent, maar hij kan niet improviseren.

Maar goed, Van Basten kent zijn spelers (mag je hopen) dus moet hij ze niet op het moment dat het niet loopt met een nieuw systeem verrassen.
Spelers moet ook niet nadenken. Ze moeten situaties herkennen en daarop anticiperen. Het zal wel te theoretisch gedacht zijn, maar alleen op die manier krijg je een elftal dat van elkaar weet wat ze gaan doen.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma feb 09, 2009 3:41 pm

Spelers moet ook niet nadenken. Ze moeten situaties herkennen en daarop anticiperen. Het zal wel te theoretisch gedacht zijn, maar alleen op die manier krijg je een elftal dat van elkaar weet wat ze gaan doen.
Dat laatste leer je door steeds in hetzelfde systeem te trainen/spelen met spelers die weten wat er van hun positie wordt verwacht. In wedstrijden ontbreekt helaas die eenheid.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Wouter
Berichten: 18630
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Bericht door Wouter » ma feb 09, 2009 6:27 pm

Ik ben het met Joey eens. Ajax zou met dit team tenminste mee moeten doen om de titel.

Volgens mij heeft Ajax twee grote problemen:
1) Er is faalangst ingeslopen bij de spelers. Bij Wielaert bijvoorbeeld droop de onzekerheid eraf: die heeft minstens twee ballen de tribune in gepeerd terwijl er geen Arnhemmer in de buurt was;
2) Verdedigend staat het gewoon heel slecht. De verdedigers en de middenvelers weten niet van elkaar wat ze doen bij balverlies en worden dan gek van beweeglijke spelers als Nilsson, Van Wolswinkel, Stevanovic en Hofs. Ajax zou, heel on-Amsterdams, eerst eens goed moeten kijken naar de achterhoede, en kijken wat het middenveld doet als de tegenstander de bal heeft. Gooi er een extra slot op. Suarez zorgt voorin wel voor gevaar.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma feb 09, 2009 6:35 pm

Enganche schreef:Geen klachten over de spelers? Spreek voor jezelf. Er is echt meer dan genoeg mis met deze selectie. Schilder, Anita, Leonardo, Vermaelen, Blind, Oleguer, Martina, Sno, Silva, ze hebben allemaal (nog) niets te zoeken in Ajax 1.
Je vergeet Gabri! :hypocrite.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » ma feb 09, 2009 10:15 pm

nee hoor die ozo geweldige Gabri wordt dood geknuffeld, zo'n goed inzicht heeft de nieuwe generatie scouts nu :smallgrin.gif:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma feb 09, 2009 11:23 pm

Rishi schreef:
Enganche schreef:Geen klachten over de spelers? Spreek voor jezelf. Er is echt meer dan genoeg mis met deze selectie. Schilder, Anita, Leonardo, Vermaelen, Blind, Oleguer, Martina, Sno, Silva, ze hebben allemaal (nog) niets te zoeken in Ajax 1.
Hij is daar toch ook zelf verantwoordelijk voor?

Hij had lang genoeg de tijd om de selectie te kunnen analyseren, wist wat het budget was en heeft aardig wat geld in nieuwe spelers gestoken.

Suarez, Vertonghen, Sulejmani, een half jaar KJH, Cvitanich, Wiel, 2 goede keepers waarvan er eentje nu loopt te klooien maar goed, Urby, Enoh, Lindgren, Gabri...met die spelers moet je gewoon kampioen worden
Moet? Dat vind ik dus niet. AZ heeft een minstens gelijkwaardige selectie. Het is wat Wimpey gisteren zei: of je flikkert de underachievers eruit, of de trainer. AZ heeft dat afgelopen zomer gedaan met Waterman, Donk, Agustien en Medunjanin.

Natuurlijk is Van Basten verantwoordelijk voor de selectie en natuurlijk kan Ajax beter dan dit, maar Van Basten heeft ook een poging gedaan om de boel te saneren. Of je het nu geweldig of aardig doet, dat gaat nooit in één zomer lukken, gezien de puinhoop die er ook in voorgaande jaren al bij Ajax van gemaakt werd.
Marillion schreef:Hij hoort inderdaad niet aan de rechterkant thuis. Centraal in de verdediging of anders op de bank. Stel Silva maar op aan de rechterkant. Dat is een back. Geen bijzonder goede, maar dat is weer een ander verhaal....
Onvoorstelbaar. Van der Wiel doet het de laatste tijd prima als rechtsback -met een uitverkiezing voor Oranje tot gevolg- maar jij wil Bruno frikking Silva er neerzetten.
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Enganche schreef:Geen klachten over de spelers? Spreek voor jezelf. Er is echt meer dan genoeg mis met deze selectie. Schilder, Anita, Leonardo, Vermaelen, Blind, Oleguer, Martina, Sno, Silva, ze hebben allemaal (nog) niets te zoeken in Ajax 1.
Je vergeet Gabri! :hypocrite.gif:
Ik vind Gabri overschat en absoluut geen onbetwiste basisspeler, maar het is wel een goede selectiespeler. Dat heb ik overigens altijd al gezegd hoor.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di feb 10, 2009 9:21 am

Enganche schreef:
Moet? Dat vind ik dus niet. AZ heeft een minstens gelijkwaardige selectie. Het is wat Wimpey gisteren zei: of je flikkert de underachievers eruit, of de trainer. AZ heeft dat afgelopen zomer gedaan met Waterman, Donk, Agustien en Medunjanin.
Je blijft hameren dat ze de underachievers eruit hebben gezet, maar ik verbaas me er toch over dat he-le-maal niemand het daar in september nog over had. Nu staan ze bovenaan en hebben ze 'minstens een even goede selectie'. Ajax heeft de underachievers ook in kleedkamer 2 gezet en daarnaast voor wat zakcentjes de selectie versterkt. Verder doen we nu net alsof Medunjanin vorig jaar bakken met wedstrijden speelde voor AZ, maar volgens mij stond die jongen op 1 potje. Boy Waterman is wel een prutser en men heeft er goed aan gedaan om daar een topvervanger voor te halen. Augstien idem dito. Donk is ook top vervangen door Moreno. Kun je je gelijk afvragen of zo'n Moreno en Romero niet haalbaar voor Ajax waren. Vooral eerstgenoemde had ook wel bij Ajax gepast, maar Marco van Basten had andere plannen (met Oleguer).

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di feb 10, 2009 9:32 am

Enganche schreef:
Marillion schreef:Hij hoort inderdaad niet aan de rechterkant thuis. Centraal in de verdediging of anders op de bank. Stel Silva maar op aan de rechterkant. Dat is een back. Geen bijzonder goede, maar dat is weer een ander verhaal....
Onvoorstelbaar. Van der Wiel doet het de laatste tijd prima als rechtsback -met een uitverkiezing voor Oranje tot gevolg- maar jij wil Bruno frikking Silva er neerzetten.
V.d.Wiel doet het in mijn ogen helemaal niet goed op die positie. Zo staat hij regelmatig aan de verkeerde kant te dekken. Op de flank heeft hij vaak geen idee wat hij moet doen en hoe hij moet lopen. Hij hoort ook niet op die positie thuis want hij moet in het centrum spelen (of op de bank zitten). Dat hij bij de selectie van oranje zit zegt me niets.

Bruno Silva is geen top maar het is wel een rechtsback. Voordat zijn vertrouwen met de grond gelijk is gemaakt kon hij daar best z'n wedstrijden spelen. Ik heb ook liever ander materiaal maar met deze selectie is er op het moment weinig beschikbaar wat beter is.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di feb 10, 2009 10:05 am

Ik vind Van der Wiel verdedigend/tactisch heel matig. Hij maakt steeds de verkeerde keuzes. Daarin ben ik het dus helemaal met Marillion eens.

Niet dat ik Bruno Silva beter vind.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40620
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » di feb 10, 2009 10:23 am

Ik had er ook al bij gezegd dat hij wat mij betreft ook niet bijzonder is.

Maar hij is wel een back. Nu staat V.d.Wiel te stuntelen op een positie waar hij niet thuis hoort. Dat is niet goed voor zijn ontwikkeling. Als Silva daar speelt en gewoon vertrouwen krijgt is hij daar niet minder. Dan stel ik liever hem op. V.d.Wiel hoort in het centrum thuis of op de bank.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie