Ajax-Volendam 22-02-2009

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma feb 23, 2009 12:01 pm

Peter schreef:Is niet de eerste keer dat hij dit flikt. Na de zware nederlaag tegen Heerenveen kregen de spelers er ook flink van langs. Als het niet loopt, dan brandt hij ze volledig af (publiekelijk). En dan vinden we het gek dat we de bal oeverloos rondtikken? Nee, dat is ook een stukje vertrouwen. Oleguer probeerde tegen ADO de bal in te spelen en dat werkte totaal niet, waardoor hij na 30 minuten kon gaan douchen. Nou, die jongen gaat nu gewoon geen risico meer nemen, hoor. Voor Lindgren, Anita en Kennedy geldt hetzelfde.
Kijk eens hoe Sarpong werd afgeserveerd naar zijn mindere wedstrijd tegen Vitesse.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma feb 23, 2009 12:46 pm

Peter schreef:
Enganche schreef:
Peter schreef:Geen Bodul dus. Ik denk dat ik zelfs met die jongen was begonnen, maar we zullen zien.
Heb je Bodul wel eens zien spelen dan?
Twee keer, maar het is een centrumspits. Met Bodul in de spits kun je dan gewoon Suarez en Kennedy/Sulejmani op de vleugel zetten. Suarez is namelijk dreigender vanaf de vleugel en bij gebrek aan andere keuzes (de trucjes bij de Jong en Sno zijn nog niet onder de knie) is dat voor mij een serieuze optie.

Verder hoor ik je zeggen dat we een aardig groepje hebben. Klopt wel, maar zolang we geen trainer hebben die er een geheel van weet te smeden is het gewoon heel armoedig. En dan kunnen we wel weer bakken met geld er in pompen, maar die 34 miljoen van afgelopen tijd is ook gewoon uitgelopen op niets.

Ik heb behoefte aan lijn en iets wat lijkt op positiespel.
Kom op, Peter, wat is het nou? Hebben we een sportief failliet elftal, zoals je gisteren aan gaf? Of hebben we de beste selectie van Nederland, zoals je de afgelopen weken wel eens hebt aangegeven? MT heeft wat dat betreft gelijk. Dit is zeiken om het zeiken.
Kowalczyk schreef:
Peter schreef:Verder hoor ik je zeggen dat we een aardig groepje hebben. Klopt wel, maar zolang we geen trainer hebben die er een geheel van weet te smeden is het gewoon heel armoedig. En dan kunnen we wel weer bakken met geld er in pompen, maar die 34 miljoen van afgelopen tijd is ook gewoon uitgelopen op niets.

Ik heb behoefte aan lijn en iets wat lijkt op positiespel.
Eens.

Maar goed: we hebben een trainer die tot vorige week gedacht heeft dat zijn spelers aan een half woord genoeg hebben. Tot dusver heeft Van Basten in de veronderstelling verkeerd dat het genoeg is om iets 'aan te geven' aan de spelers. Kennelijk dacht hij dat ze het dan automatisch wel goed zouden uitvoeren.

Dat verklaart veel. In elk geval verklaart het waarom er geen automatismen zijn.

Dat er bij AZ wél automatismen zijn, komt doordat Louis van Gaal uren met elke speler praat. Elke dag maar weer. Herhalen, herhalen, herhalen. Wijzen op zijn specifieke taak. Die taak drastisch versimpelen als dat nodig is. En trainen. Een speler eindeloos vertellen waar hij moet staan, en hoe hij moet lopen. En wéér praten.

Ik vind het werkelijk ongelooflijk dat Van Basten zo lang gedacht heeft dat dat bij zíjn selectie niet nodig was om er een ingespeeld team van te maken... Werkelijk onthutsend. En uiteindelijk moest Rik van den Boog het, eh, 'aangeven'...

K.
Ben het verder helemaal eens met je verhaal over Van Gaal, maar ik denk niet dat Van Basten zich niet heeft gerealiseerd dat een team smeden een langdurig proces is. Kan me nog een interview aan het begin van het seizoen herinneren waarin Van Basten al aan gaf dat dit een proces van jaren kan zijn.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma feb 23, 2009 12:56 pm

Enganche schreef:Ben het verder helemaal eens met je verhaal over Van Gaal, maar ik denk niet dat Van Basten zich niet heeft gerealiseerd dat een team smeden een langdurig proces is. Kan me nog een interview aan het begin van het seizoen herinneren waarin Van Basten al aan gaf dat dit een proces van jaren kan zijn.
Hij heeft zich wel gerealiseerd dat het smeden van een team lang kan duren, maar hij heeft veel te licht gedacht (of liever gezegd: zich geen beeld kunnen vormen) over de manier waarop je een team smeedt.

Je hoort Van Basten altijd zeggen dat ze tijdens de voorbespreking en in de rust dingetjes hebben 'aangegeven'. Dan zegt hij na afloop: "Vorige week leunden we te veel achterover. Daarom vond ik dat we nu meer van de goal af moesten spelen. Dat hebben we ook aangegeven."

Door zijn opmerking van vorige week ("niet alle spelers hebben aan een half woord genoeg") ben ik gaan vermoeden dat dat 'aangeven' niet veel meer om het lijf heeft dan tegen de spelers zeggen wat hij ook voor de camera zegt: "Jongens, jullie moeten wat meer van de goal af spelen."

Kennelijk gaat hij er van uit dat spelers die mededeling ondubbelzinnig begrijpen, en dat ze precies weten hoe ze dat moeten invullen. Van Basten is er nu achter dat dat niet zo is - en dat vind ik vrij schokkend, zo halverwege februari.

Je moet met ze práten. Je moet ze uitleggen wat ze vorige week verkeerd deden, en hoe ze dan precies verder van de goal af moeten spelen: waar moeten ze staan, hoe moeten ze lopen, waar moet de bal heen, welke ruimtes moeten ze bestrijken en welke moeten ze juist open laten, op welke bewegingen moeten ze letten? En vervolgens trainen: de lijn waarop de verdediging moet staan, bij balverlies tien meter achteruit, bij balverovering oprukken naar de middenlijn, zó dekken, zó inspelen - en het vervolgens 100x laten uitvoeren.

Dát doet Louis van Gaal.

Ik begin serieus te vermoeden dat Van Basten alleen zegt: "verder van de goal af spelen" - en dat hij zich er oprecht over verwonderd heeft dat het vervolgens niet goed kwam, terwijl hij het nog wel had 'aangegeven'.

K.
Still alive...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma feb 23, 2009 1:02 pm

Kortom, hij beheerst het vak niet, Ko.

Het is wel vreemd, aangezien hij trainers heeft gehad (Cruijff en Sacchi met name) die continu hamerden op details. Hij zei ooit dat Sacchi in het spelershotel wel eens 's avonds laat bij hem aanklopte om hem uit te leggen dat hij in die of die situatie dat of dat moest doen.

Ik vraag me dus af: ziet hij het wel? Hij komt zo 'verwonderd' over. Alsof hij totaal niet heeft verwacht of voorzien (laat staan voorbereid) wat zich op het veld afspeelt.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma feb 23, 2009 1:05 pm

Ajax heeft de beste spelers, Enganche. Op de één of andere manier wil het alleen met MvB niet zo lukken. Als jij wilt zeggen dat het toch niet zo'n topselectie is, dan moet je vooral die Sulejmani een complete prutser vinden. Is het dat ook? Nee, maar hij presteert beroerder dan beroerd. Kennedy? Gewaardeerde kracht bij Twente en is nu hopeloos naar de verdommenis geholpen. Hoe komt dat? Tsja, zeg jij het maar. Ik denk dat we onder een andere coach beter voetbal krijgen te zien. Ik zie namelijk echt niets wat er op duidt dat we bezig zijn met een proces. Bij een proces zie je langzaamaan dat de spelers naar elkaar toegroeien en dat er iets van chemie ontstaat. Ik zie vooral heel veel dezelfde fouten van heel veel verschillende mensen. Smalle basis? Tsja, die blijft smal als je bijna al je geld in één speler stopt. Ik vind het alleen gek dat we 34 miljoen lichter zijn en minder voetbal zien dan vorig jaar onder de bloempot. Heeft dat tijd nodig? Nou nee.

Heeft AZ de beste spelers? Ze houden de nul met Luijckx, Swerts, Jaliens en Klavan. Zijn dat toppers? Nee, individueel gezien zijn het eigenlijk pure middelmatige spelers. Twente? Jij zegt zelf dat van de achterhoede van Twente er helemaal niemand bij Ajax in de basis zou staan en omgekeerd juist wel. Verklaar het dan maar eens dat ze bij Twente beter in staat zijn om de boel dicht te houden. Ik weet het antwoord wel, hoor. Langdurig proces? Gelul in de ruimte. Twente speelt met Janssen, Tioté en Perez en het draait blijkbaar. Het valt ook op, want we halen een Wielaert weg die bij Twente zich aardig op de been houdt. En nu? Nu is het gewoon beneden alle peil.

Failliet elftal? Ja op deze manier wel. Alle zelfvertrouwen is naar de verdommenis geholpen en van enige lijn is geen sprake. Toevalsvoetbal van de bovenste plank.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma feb 23, 2009 1:11 pm

Nog één vraag aan Enganche: denk jij dat vBasten de boel op de rit krijgt als hij er nog eens 40 miljoen tegenaan gooit? Geen van zijn topaankopen van dit seizoen komen uit de verf. Sterker nog, het zou maar zo kunnen dat ze allemaal op de bank zitten over een 2 weken.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma feb 23, 2009 1:26 pm

Peter heeft gelijk betreffende het volgende:

Peter schreef:Heeft AZ de beste spelers? Ze houden de nul met Luijckx, Swerts, Jaliens en Klavan. Zijn dat toppers? Nee, individueel gezien zijn het eigenlijk pure middelmatige spelers. Twente? Jij zegt zelf dat van de achterhoede van Twente er helemaal niemand bij Ajax in de basis zou staan en omgekeerd juist wel. Verklaar het dan maar eens dat ze bij Twente beter in staat zijn om de boel dicht te houden. Ik weet het antwoord wel, hoor. Langdurig proces? Gelul in de ruimte. Twente speelt met Janssen, Tioté en Perez en het draait blijkbaar. Het valt ook op, want we halen een Wielaert weg die bij Twente zich aardig op de been houdt. En nu? Nu is het gewoon beneden alle peil.
Rutte stond er gelijk met zijn elftal hij heeft er een team van weten te maken in enkele weken. Twente verliest vervolgens belangrijke spelers en de trainer, maar pakt het onder Mclaren in enkele weken ook weer op en alle spelers weten precies waar ze aan toe zijn. Afgelopen winter raken ze hun aanvoerder en leider in het team kwijt en ook dat wordt gelijk weer opgevangen..

MvB weet niet wat hij moet doen of hij heeft het allemaal onderschat. maar zelfs dan heeft hij in de afgelopen weken te weinig gebracht om er asl nog een team van te maken. Daarnaast beschikt hij ook nog eens over de beste selectie van de eredivisie!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma feb 23, 2009 1:28 pm

Verder kopen we sterspeler van Heerenveen weg, maar ook daar verliezen we gewoon 2x kansloos van.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma feb 23, 2009 1:33 pm

Goed.Het is zo maar een ideetje.Maat laten we aannemen dat MVB echt open staat voor suggesties ( ik twijfel daar aan gezien zijn keuzes voor sommige spelers in sommige wedstrijden ) maar vooruit laten we het toch maar aannemen .. zou dan b.v. een Rijkaard als mentor/leraar voor van Basten ( desnoods maar een x-aantal dagen in de week ) in 0potie zijn.Als beide partijen daar voor open zouden staan ?.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma feb 23, 2009 1:35 pm

Nee, Van Basten moest zo nodig álles bepalen bij Ajax op technisch gebied. Hij omringt zich ook uitsluitend met meelopers.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma feb 23, 2009 1:37 pm

joey schreef:Nee, Van Basten moest zo nodig álles bepalen bij Ajax op technisch gebied. Hij omringt zich ook uitsluitend met meelopers.
Dat was niet de vraag Joey .. :aai.gif:

Ik probeer een manier te vinden waar AJAX en MVB profijt van zouden kunnen hebben :blush.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma feb 23, 2009 1:40 pm

Als we allerhande mensen moeten gaan oproepen om het voor mekaar te krijgen, dan kun je net zo goed er voor kiezen om een trainer aan te stellen die wel ergens goed in is.

Ik geef vBasten iig nog tot het einde van het seizoen en dan maken we de balans op. Dat houdt voor mij zoveel in dat hij het de volgende maanden met een vast basiselftal mag gaan proberen en dan wil ik gewoon wat vooruitgang zien. Niet zozeer in punten, maar wel in spel.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma feb 23, 2009 4:32 pm

Kowalczyk schreef:
Monkey Tonk schreef:Het wordt zolangzamerhand tijd dat de supporters die alleen maar kunnen morren hun eigen rol in het geheel gaan zien. De kwaliteit ontbreekt. Daar zijn we het allemaal wel over eens. Daar kun je tot in den treure over blijven zeiken, maar daar schiet Ajax niks mee op.
Louis van Gaal zou met deze Ajax-selectie absoluut kampioen zijn geworden.


K.

Misschien wel. Maar niet met het voetbal van 1995.

En van Gaal is sindsdien al een keertje bij Ajax teruggekeert (weet niet meer wat voor titel). Als je zo snel door de coaches heenschiet als Ajax dan blijven er op een gegeven moment niet veel keuzes over. En daarnaast kweek je een naam en sfeer waar goede coaches wel twee keer over na zullen denken. Ajax heeft zelf de kuil gegraven, maar wil telkens de verantwoordelijk op de volgende coach afschuiven.

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Bericht door Khraa » ma feb 23, 2009 4:44 pm

Een beetje exemplarisch voor het spel gister was een moment in de eerste helft.

Bal rolt op de hoogte van de middencirkel, 2 Ajacieden stappen in, kijken naar elkaar, laten de bal lopen en een Volendamspeler loopt er mee weg.

Automatismen en onderlinge afspraken ontbreken volledig in dit team....
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma feb 23, 2009 4:55 pm

Peter schreef:Ajax heeft de beste spelers, Enganche. Op de één of andere manier wil het alleen met MvB niet zo lukken. Als jij wilt zeggen dat het toch niet zo'n topselectie is, dan moet je vooral die Sulejmani een complete prutser vinden. Is het dat ook? Nee, maar hij presteert beroerder dan beroerd. Kennedy? Gewaardeerde kracht bij Twente en is nu hopeloos naar de verdommenis geholpen. Hoe komt dat? Tsja, zeg jij het maar. Ik denk dat we onder een andere coach beter voetbal krijgen te zien. Ik zie namelijk echt niets wat er op duidt dat we bezig zijn met een proces. Bij een proces zie je langzaamaan dat de spelers naar elkaar toegroeien en dat er iets van chemie ontstaat.
De chemistry ontbreekt volkomen. Het idee dat je uit alle windstreken spelers bij elkaar kunt scharrelen voor een goed draaiend elftal heb ik bij Ajax nog nooit in de praktijk zien werken. Ik zou wel eens een statistiek willen zien van hoe succesvol aangetrokken spelers uit de vier windrichtingen bij Ajax zijn. En ik zet in op Noord.

Ieder land heeft zijn eigen overheersende mentaliteit. Als mensen van beneden de Maas zich al niet thuisvoelen bij Ajax, wat doen we dan met Belgen? Vikingen moeten we hebben! :onfire.gif:

Verder is het uiteraard de verantwoordelijkheid van de coach om een goed ingespeeld elftal te kweken. Dat lijkt me alleen een stuk makkelijker als je qua denkwijze al zo'n beetje op dezelfde golflengte zit. Anders heb je het al gauw over heropvoeden.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma feb 23, 2009 5:13 pm

Ja, geweldig al die Scandinaviërs. Ga maar na hoeveel van die toppers er presteren op Champions League niveau. Ik zal je alvast een hint geven: het zijn er heel weinig.
Peter schreef:Ajax heeft de beste spelers, Enganche. Op de één of andere manier wil het alleen met MvB niet zo lukken. Als jij wilt zeggen dat het toch niet zo'n topselectie is, dan moet je vooral die Sulejmani een complete prutser vinden. Is het dat ook? Nee, maar hij presteert beroerder dan beroerd. Kennedy? Gewaardeerde kracht bij Twente en is nu hopeloos naar de verdommenis geholpen. Hoe komt dat? Tsja, zeg jij het maar. Ik denk dat we onder een andere coach beter voetbal krijgen te zien. Ik zie namelijk echt niets wat er op duidt dat we bezig zijn met een proces. Bij een proces zie je langzaamaan dat de spelers naar elkaar toegroeien en dat er iets van chemie ontstaat. Ik zie vooral heel veel dezelfde fouten van heel veel verschillende mensen. Smalle basis? Tsja, die blijft smal als je bijna al je geld in één speler stopt. Ik vind het alleen gek dat we 34 miljoen lichter zijn en minder voetbal zien dan vorig jaar onder de bloempot. Heeft dat tijd nodig? Nou nee.
Kennedy vorig seizoen natuurlijk ook helemaal niets, dus dat heeft niets met Van Basten te maken. Sulejmani is een topvoetballer. De verantwoordelijkheid voor zijn fysieke situatie draagt hij zelf. Natuurlijk moet hij daarin begeleid worden, maar die jongen heeft het echt te bont gemaakt. Als je als trainer dan een signaal wil afgeven door hem op de bank te zetten, dan kom je er al snel achter dat de huidige selectie veel reservespelers bevat die het al moeilijk krijgen tegen Volendam (Leonardo, bijvoorbeeld).

Het lijkt me duidelijk dat we én geen topselectie (ook niet de beste van Nederland) en geen toptrainer hebben. Van Basten maakt beginnersfouten en raakte net als Blind op een gegeven moment in de paniek, waardoor Ajax niet net zoals AZ wel met drie tweede keus spelers achterin kan spelen en toch vrijwel alles kan winnen. Dat de selectie niet top is, dat blijkt wel uit dat overzichtje dat ik in m'n vorige post gaf. Als je echt kijkt naar kwaliteit blijven er maar 14 spelers over.
Heeft AZ de beste spelers? Ze houden de nul met Luijckx, Swerts, Jaliens en Klavan. Zijn dat toppers? Nee, individueel gezien zijn het eigenlijk pure middelmatige spelers. Twente? Jij zegt zelf dat van de achterhoede van Twente er helemaal niemand bij Ajax in de basis zou staan en omgekeerd juist wel. Verklaar het dan maar eens dat ze bij Twente beter in staat zijn om de boel dicht te houden. Ik weet het antwoord wel, hoor. Langdurig proces? Gelul in de ruimte. Twente speelt met Janssen, Tioté en Perez en het draait blijkbaar. Het valt ook op, want we halen een Wielaert weg die bij Twente zich aardig op de been houdt. En nu? Nu is het gewoon beneden alle peil.
Uiteraard heeft Van Gaal z'n zaakjes veel beter voor elkaar dan Van Basten. Neemt niet weg dat hij gewoon het materiaal heeft om kampioen te worden. Het middenveld is het beste van Nederland, de keeper is ook een topper en ze hebben een aanval die ongeveer net zo duur is als die van Ajax.
Failliet elftal? Ja op deze manier wel. Alle zelfvertrouwen is naar de verdommenis geholpen en van enige lijn is geen sprake. Toevalsvoetbal van de bovenste plank.
Geloof ik niet in. Dit is min of meer ook het niveau van deze selectie. Dat zie je aan alles. Als je ook kijkt naar hoelang het kan duren voordat een matige trainer (Wouters of Koeman, bijvoorbeeld) een groep naar de klote kan helpen, dan denk ik niet dat dat Van Basten in een half jaar zou lukken.
Peter schreef:Nog één vraag aan Enganche: denk jij dat vBasten de boel op de rit krijgt als hij er nog eens 40 miljoen tegenaan gooit? Geen van zijn topaankopen van dit seizoen komen uit de verf. Sterker nog, het zou maar zo kunnen dat ze allemaal op de bank zitten over een 2 weken.
Dat lijkt me niet. Indien fit spelen Cvitanich (heeft iets van zes wedstrijden op z'n eigen posities gespeeld), Aissati (is het hele seizoen geblesseerd geweest), Sulejmani (vervelende blessure + fitheidsproblemen door eigen toedoen en enigszins door slechte begeleiding), Enoh (al tweemaal een maand geblesseerd), en Oleguer of Wielaert gewoon. Daar heb ik wel vertrouwen in.

Of Van Basten het op de rit krijgt en of daar weer 40 miljoen voor nodig is? Als Suárez, Emanuelson en Stekelenburg verkocht worden, dan ga je al snel meer uitgeven. Ik ben geschrokken van de reactie van Van Basten op de tegenslag in januari. M'n vertrouwen is duidelijk minder geworden.

wimpey
Berichten: 51687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » ma feb 23, 2009 7:42 pm

Volgens mij zegt MVB geen hemelschokkende dingen. Zó moeilijk is zijn betoog niet te volgen.

Zijn insteek is een andere dan de insteek van het gros van de buitenstaanders. 'Men' zegt: ga eens beter voetballen, dan rol je Volendam op. Hij zegt: benut die kansen in de eerste minuten eens, dan speel je met meer vertrouwen, de tegenstander moet dan zélf anticiperen en dan rol je Volendam op. 'Men' heeft m.i. geen ongelijk, hij heeft m.i. evenmin ongelijk. 'Kip en ei', het is maar hoe je er tegenaan kijkt...

Feit is dat de aanvallers (niet alleen) gisteren de mooiste kansen missen en onophoudelijk balverlies lijden. Dan krijg je het, zelfs tegen Heracles en Volendam, moeilijk. Met het missen van kansen sluipt de veronzekering weer in de ploeg en blijkt Ajax uiterst kwetsbaar te zijn. Met al dat balverlies voorin moet je als ploeg steeds in de achtervolging, hetgeen een veronzekerd elftal ook al geen goed doet.

Suarez heeft goede acties, hij creert kansen, maar zijn afronding is ronduit zwak. Hij had er gisteren uit open kansen minimaal 2 méér moeten maken. Bij die eerste enorme kans draait ie zich knap vrij van z'n man. Hij heeft alle tijd en ruimte om, alleen voor die barkeeper, een hoek te kiezen. Resultaat: z'n schuiver belandt à la Pelle niet eens tussen de palen. Niet voor het eerst, niet voor het laatst. Hij mist blijkbaar de rust en de kwaliteit om dat soort kansen te benutten... Leonardo speelde weer eens geblinddoekt en van Kennedy kwam ook niets.

Een nog groter probleem was het middenveld: dat had 0,0 dynamiek en nam geen enkel initiatief. De eindpass moest gisteren bij gebrek aan beter van Lindgren komen. Kan ie niet. Laten we hopen dat we tegen Fiorentina over een paar nu nog geblesseerde middenvelders kunnen beschikken, want anders kunnen we het schudden. Het begon al in de opbouw. Meestal stonden ze met hun snufferd richting ons doel. Dan volgt een inspeelpass en de speler die inspeelt, krijgt de bal terug. In het beste geval. Vaak werd er blijkbaar niet gecoachd en volgde balverlies... Op zo'n manier kom je niet tot tempo, druk en 'voetbal'.

Bij balbezit voorin sloot het middenveld niet aan. Dan volgde vaak balverlies en staat het elftal dus niet goed, te ver van hun man weg. Gevolg: de tegenstander kan er vrij gemakkelijk uit komen. Ze kregen ruimte en kunnen elkaar de bal in de voorwaartsbeweging vrij makkelijk toespelen en het veld overbruggen. Ajax viel weer eens uiteen in 3 linies, waardoor het veld bij balverlies veel te groot was.

Ga mij nou niet proberen wijs te maken dat MVB dat niet ziet en er niet alles aan doet om dat probleem het hoofd te bieden. Ik lees interviews met spelers en met de man zelf waarin wordt gezegd dat voortdurend wordt gehamerd op spelsituaties en de veldverhouding bij balbezit en balverlies.

Het lijkt me meer iets te zijn dat in de koppies zit. Wanneer je als middenvelder ziet dat er voorin continu balverlies wordt geleden, lijkt me dat je op een gegeven moment denkt: ik blijf maar hangen, want ik wil niet voor de bal staan wanneer er straks weer balverlies wordt geleden. Gevolg is dat dit Ajax een tegenstander niet kan domineren, want het ontbreekt aan zelfvertrouwen en eenheid van denken en handelen.

Tegen Groningen, Heerenveen, Heracles, Vitas en Volendam misten we steeds een paar man en dat is een groot probleem, want onze kern is uiterst smal. Die tegenstanders lieten ons het initiatief. We konden er niet mee omgaan, kwamen amper aan voetbal toe en waren enorm kwetsbaar in de omschakeling. Feyenoord tel ik niet mee, Volendam was i.m.o. een stuk sterker.

Tegen Fiorentina konden we reageren, we stonden vrij diep en kregen ruimte om 'eruit' te komen. Dat ligt ons blijkbaar beter. Past ook bij deze groep, die niet overloopt van leiders en mensen die het initiatief nemen. Maar noem mij het laatste Ajax-elftal dat in staat was tot dominant voetbal. Ook deze groep kan beter reageren dan ageren.

Tja, hoe komt Ajax hier uit? Ten eerste maar hopen dat we a.s.a.p. weer over wat nu nog geblesseerden kunnen beschikken, want wat er de laatste weken tussen de lijnen staat houdt kwalitatief niet over. Ten tweede werken aan het (zelf)vertrouwen en basics als: een balletje vasthouden voorin, aansluiting door het middenveld, 'open' staan in de opbouw. En ten derde de tering maar naar de nering zetten voorlopig: knokken voor een zo goed mogelijk resultaat. Het is helaas niet anders: veel meer zit er momenteel niet in...
Enganche schreef: Suárez zal wellicht weg willen of weg moeten om wat financiële ruimte te creëren.
Ik zou 'm hoe dan ook proberen te verkopen. De man speelt volledig z'n eigen wedstrijd. Hij doet maar wat, meestal lukt het niet, soms lukt het. Laat ie dat lekker ergens anders gaan proberen. Ik denk dat Ajax van een vertrek van Suarez eerder beter dan minder wordt.

Verder ben ik met Peter eens dat de hand op de knip moet worden gehouden deze zomer. MVB heeft qua geld z'n kans gehad.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Bericht door elliquido » ma feb 23, 2009 7:58 pm

Suarez nooit wegdoen, als je ziet wat hij allemaal zelf creert danwel op de juiste plek staat is fantastisch. Hij had dikke pech(onkunde) in het afmaken. Met zijn karakter en instelling moet dat bij te slijpen zijn (21 jaar nog maar)

ik maak me gewoon veel meer zorgen over onze vleugels, zowel de backs als de aanvallers hebben amper een goede voorzet danwel voortzettende actie in huis. Dat breekt ons veel meer op.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma feb 23, 2009 8:08 pm

wimpey schreef:Tegen Groningen, Heerenveen, Heracles, Vitas en Volendam misten we steeds een paar man en dat is een groot probleem, want onze kern is uiterst smal.
Wimpey toch! We speelden gisteren tegen f****** Volendam! De nummer achttien van de toch al niet zo sterke Eredivisie!

Je betoogt dat er van alles niet klopt, maar je weigert in te zien dat de trainer er verantwoordelijk voor is dat er van alles niet klopt. 'Het zit in de koppies', wat moet ik daar nou mee? Misschien zou het schelen als Van Basten de spelers niet van de basis naar de tribune schopte en terug?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7844
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Bericht door elliquido » ma feb 23, 2009 8:26 pm

az wint ook maar met 0-2 van heracles.
psv zeer lcuky van groningen
twente nog meer lucky van sparta.

splinter / balk tis net hoe je het wil zien.


kijk de uitslagen van volendam maar na de afgelopen weken, iedereen had het moeilijk met ze.

hiermee bagataliseer ik de (wan)prestatie van gisteren niet; maar het is allemaal niet zo zwart wit;
kansen moeten erin en we rollen ze dan met 5-1 op.

donderdag moet het gebeuren, dan hebben we een nog eingszins dragelijk seizoen. als we dan nog 2e worden is het ook mooi. Dan proberen het team te houden en kijken wat we nog kunnen groeien
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » di feb 24, 2009 7:18 am

joey schreef:
wimpey schreef:Tegen Groningen, Heerenveen, Heracles, Vitas en Volendam misten we steeds een paar man en dat is een groot probleem, want onze kern is uiterst smal.
Wimpey toch! We speelden gisteren tegen f****** Volendam! De nummer achttien van de toch al niet zo sterke Eredivisie!
Dat is precies het scenario, na een geweldige opsteker in Europa, voor een letdown. Een mengeling van vreugde en onderschatting. Dat zijn de gevaarlijktste wedstrijdjes. Drie punten en vergeten.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » di feb 24, 2009 7:29 am

joey schreef:Vind ik ook, Ko. Fijn ook voor de spelers. Geeft vertrouwen als je trainer zo over je praat. (Ik zag Suarez in de rust met gebogen hoofd naar de kleedkamer lopen. Die jongen weet heus wel dat hij die ballen erin moet schieten.)


Ik denk dat Van Basten snel genoeg krijgt van Ajax en de Nederlandse competitie. Wat moet hij hier, met al die sukkels?
Ja? Kunnen jullie mij uitleggen wat er gebeurt is in de winterstop? Is het ook van Basten's fout dat de spelers als een stelletje dweilen aan de streep verschijnen en in een week of twee de kans op een kampioenschap weggeven?

Ik heb helemaal geen probleem met een norse trainer die een half woord zegt. Dat waren Michels en Happel ook, en met die twee coaches begon de opmars van het Nederlands voetbal. En ik moet een beetje lachen dat velen denken dat professionele voetballers een coach nodig hebben die 'begrijpend' is, omdat 'de tijden verandert zijn'. Er zijn genoeg keiharde coaches in de moderne sportwereld. Een aardige aanpak doen we wel als we de top bereikt hebben. Tot die tijd verlaag je anders alleen maar de drempel bij spelers om met excuses aan te komen. Alleen moet de coach een manier vinden waarbij een harde aanpak niet ten koste gaat van het spelplezier.

Als van Basten zegt dat zijn aanvallers misschien niet zo goed zijn is dat een uitdaging; geen oordeel. Je kunt daar op twee manieren mee omgaan:
1) "Hoe kan hij zoiets nou zeggen? Arme ik..."
2) "Wat lult die gast? Ik niet goed?! Wacht maar effe!!!

Mag ik keuze twee voordragen? Als het niet teveel gevraagd is? Of zijn de mannen in Nederland tegenwoordig niet veel meer dan opgewaardeerde metro-sukkeltjes? We hebben het over topsport. Niet over aardig. Dat wil zeggen dat je met elkaar, letterlijk, de oorlog moet kunnen winnen. De oorlog. Niet het ballet.

Het is op zich best grappig. De supporters, die een grote rol spelen bij de trainersperikelen bij Ajax, en misschien zelfs de dienst uitmaken, zijn erg negatief. En ze willen dat de coach positiever is. Laten we dat eens omdraaien. :smallgrin.gif:
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op di feb 24, 2009 8:00 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di feb 24, 2009 7:59 am

Waar het om gaat, Monkey Tonk, is voor mij niet de spelers - en hoe die de kritiek ervaren. Het gaat erom dat een trainer die naar zijn speler gaat wijzen in feite doet alsof de resultaten buiten zijn macht liggen. Alsof hij er in wezen geen invloed op heeft. Terwijl hij zelf de job geaccepteerd heeft, zélf heeft ingekocht, zélf elke dag met die mannen werkt en zélf verantwoordelijk is voor het motiveren van de troep.

Het is een kwestie van verantwoordelijkheid, en het nemen danwel afschuiven daarvan.

Gisteravond Louis van Gaal gezien, bij Holland Sport?

Wat een fanatisme. Wat een onvermoeibare passie om met die spelers te werken. Geweldig. Ik ben ervan overtuigd dat Marco van Basten nog niet de helft van de energie in de ploeg steekt die Louis van Gaal erin steekt. Wat je gisteravond bij Holland Sport zag, is een man met een visie.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » di feb 24, 2009 8:05 am

Van Gaal is zonder meer een betere trainer dan van Basten.

Van Basten is nog zoekende als coach. En misschien is hij zich, bewust van het onvermijdelijke, al aan het distantieren. Dat kan ik van hier niet zeggen. Hoe dan ook, je kunt zijn woorden ook zien als een manier om te motiveren. Waar je het niet mee eens hoeft te zijn. Maar om hem daar op af te branden... Nah.

Mocht het zo zijn dat hij zich inderdaad al distantieert, dan is dat voor mij meer een reflectie van de manier waarop Ajax met trainers omspringt dan van een gebrek aan professionalisme bij van Basten. Je kunt zo niet met trainers om blijven springen, zonder je op de lange termijn verschrikkelijk in de vingers te snijden. Het is prachtig als het meteen van een leien dakje gaat met een nieuwe trainer, maar als dat niet het geval is, is het belachelijk dat een trainer na een paar maanden of in paniek raakt, of zijn schouders ophaalt. Is het toevallig dat deze 'kwartaals-cultuur' net zo lang bestaat bij Ajax als de beursnotering?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di feb 24, 2009 9:08 am

Monkey Tonk schreef:Van Gaal is zonder meer een betere trainer dan van Basten.

Van Basten is nog zoekende als coach. En misschien is hij zich, bewust van het onvermijdelijke, al aan het distantieren. Dat kan ik van hier niet zeggen. Hoe dan ook, je kunt zijn woorden ook zien als een manier om te motiveren. Waar je het niet mee eens hoeft te zijn. Maar om hem daar op af te branden... Nah.

Mocht het zo zijn dat hij zich inderdaad al distantieert, dan is dat voor mij meer een reflectie van de manier waarop Ajax met trainers omspringt dan van een gebrek aan professionalisme bij van Basten. Je kunt zo niet met trainers om blijven springen, zonder je op de lange termijn verschrikkelijk in de vingers te snijden. Het is prachtig als het meteen van een leien dakje gaat met een nieuwe trainer, maar als dat niet het geval is, is het belachelijk dat een trainer na een paar maanden of in paniek raakt, of zijn schouders ophaalt. Is het toevallig dat deze 'kwartaals-cultuur' net zo lang bestaat bij Ajax als de beursnotering?
Goed, er staan nog wat vragen van mij aan jou gericht open in een andere topic, maar je bent wel verandert MT, ik kan me herinneren dat HTC maar eens op moest stappen na de zoveelste bagger wedstrijd, zo lang is dat niet geleden.

Vanwaar die omschakeling in denken ?, zo lang was HTC ook geen trainer toen je dat riep, en slechter onder HTC was het ook niet ...

Plaats reactie