Ajax-Volendam 22-02-2009

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma feb 23, 2009 9:15 am

Dat Van Gaal met de huidige selectie van Ajax kampioen zou zijn geworden stelde Kowalczyk ook al in de Van Basten-topic. Toen beantwoorde Luuk die bewering in mijn ogen terecht met de opmerking dat Van Gaal met dezelfde selectie van AZ vorig jaar nog in het rechter rijtje eindigde. Van Gaal moet, net als Van Basten en vele trainers, eerst bouwen aan een elftal voordat hij successen boekt. Het is volgens mij dus helemaal niet zo zonneklaar dat hij wel even met dit Ajax kampioen zou zijn geworden.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma feb 23, 2009 9:16 am

Check ook de 'uitgebreide versie' van mijn laatste AFCA Supportersclub-column, op mijn Hyves-pagina: hier. Die gaat over deze problematiek.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma feb 23, 2009 9:21 am

Enganche schreef:
Peter schreef:Geen Bodul dus. Ik denk dat ik zelfs met die jongen was begonnen, maar we zullen zien.
Heb je Bodul wel eens zien spelen dan?
Twee keer, maar het is een centrumspits. Met Bodul in de spits kun je dan gewoon Suarez en Kennedy/Sulejmani op de vleugel zetten. Suarez is namelijk dreigender vanaf de vleugel en bij gebrek aan andere keuzes (de trucjes bij de Jong en Sno zijn nog niet onder de knie) is dat voor mij een serieuze optie.

Verder hoor ik je zeggen dat we een aardig groepje hebben. Klopt wel, maar zolang we geen trainer hebben die er een geheel van weet te smeden is het gewoon heel armoedig. En dan kunnen we wel weer bakken met geld er in pompen, maar die 34 miljoen van afgelopen tijd is ook gewoon uitgelopen op niets.

Ik heb behoefte aan lijn en iets wat lijkt op positiespel.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma feb 23, 2009 9:28 am

Peter schreef:Verder hoor ik je zeggen dat we een aardig groepje hebben. Klopt wel, maar zolang we geen trainer hebben die er een geheel van weet te smeden is het gewoon heel armoedig. En dan kunnen we wel weer bakken met geld er in pompen, maar die 34 miljoen van afgelopen tijd is ook gewoon uitgelopen op niets.

Ik heb behoefte aan lijn en iets wat lijkt op positiespel.
Eens.

Maar goed: we hebben een trainer die tot vorige week gedacht heeft dat zijn spelers aan een half woord genoeg hebben. Tot dusver heeft Van Basten in de veronderstelling verkeerd dat het genoeg is om iets 'aan te geven' aan de spelers. Kennelijk dacht hij dat ze het dan automatisch wel goed zouden uitvoeren.

Dat verklaart veel. In elk geval verklaart het waarom er geen automatismen zijn.

Dat er bij AZ wél automatismen zijn, komt doordat Louis van Gaal uren met elke speler praat. Elke dag maar weer. Herhalen, herhalen, herhalen. Wijzen op zijn specifieke taak. Die taak drastisch versimpelen als dat nodig is. En trainen. Een speler eindeloos vertellen waar hij moet staan, en hoe hij moet lopen. En wéér praten.

Ik vind het werkelijk ongelooflijk dat Van Basten zo lang gedacht heeft dat dat bij zíjn selectie niet nodig was om er een ingespeeld team van te maken... Werkelijk onthutsend. En uiteindelijk moest Rik van den Boog het, eh, 'aangeven'...

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Thafunk
Berichten: 425
Lid geworden op: vr mei 11, 2007 2:23 pm

Bericht door Thafunk » ma feb 23, 2009 9:40 am

Kijk, we kunnen van Basten helemaal affikken, maar als Suarez gisteren gewoon z'n werk had gedaan, was het nog vóór rust gespeeld. Uit het AD van vandaag:
Suarez besloot vorige week tegen Feyenoord oog in oog met Feyenoord-keeper Henk Timmer ook te stiften. Ook hij faalde jammerlijk. Stiften op dergelijke cruciale momenten drijft voormalig wereld- spits Marco van Basten tot wanhoop. Hij weet er ook weinig aan te doen, zei hij gisteren. ,,We trainen in partijvormen, we trainen op afwerken, ik weet niet wat we daar meer aan kunnen doen.’’

Ook shoot-outs, een oefening waarbij spelers in hun eentje dribbelend op de keeper afgaan en dan proberen te scoren, behoren tegenwoordig tot de verplichte kost op de training. Voorafgaand aan Ajax-Feyenoord faalden veel spelers opzichtig in die afwerkvorm.

Van Basten: ,,Het verhaal over het missen van kansen is dit seizoen al heel vaak verteld. Als je zo veel kansen mist als wij gisteren deden, heb je het tegen elke tegenstander moeilijk. We hebben het geluk gehad dat we tegen Volendam twee keer konden scoren uit standaardsituaties. Het is een treurige constatering dat we hier sinds september geen vooruitgang mee hebben geboekt.’’
Ik vond eerder de mentaliteit waarmee de spelers speelden stuitend. Compleet misplaatste uitstraling van 'we winnen toch wel'. Kennelijk kunnen de heren het wel opbrengen voor een wedstrijd tegen HSV of Fiorentina, maar zodra er een tegenstander komt van mindere kwaliteit wordt er verwacht op halve kracht te kunnen winnen. Dat neem ik van Basten eerder kwalijk - dat ie er kennelijk niet voor kan zorgen dat het team gemotiveerd aan de start verschijnt.

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma feb 23, 2009 9:52 am

Als een speler van AZ stift, ipv een bal normaal schiet, dan weet Van Gaal daar wel raad mee. En bij AZ (en de vorige ploegen van Van Gaal) laat iedereen dat wel uit z'n hoofd.

Van Gaal zit er bovenop. Het kost veel energie en de spelers moeten er tegen kunnen, maar hij kan ze wel naar zeldzame hoogtes krijgen. Net zoals Adriaanse dat kan, maar ook voor Adriaanse geldt: Hij wil geen muiterij in z'n selectie.

Van Basten is wat dat betreft te laks.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33767
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma feb 23, 2009 9:54 am

Van Basten boos op aanvalslinie
Door NIK KOK

AMSTERDAM - Voor de derde keer dit seizoen had Ajax moeite met FC Volendam. De ploeg van trainer Van Basten won wel, met 2-1, maar het missen van de vele kansen deed de oefenmeester koken van woede.

Marco van Basten hield zich na afloop nog in terwijl het kansenfestival dat Ajax-Volendam was nog nadreunde in zijn hoofd. Het was het zóveelste kansenfestival al dit seizoen. Van Basten zuchtte en fileerde in een paar zinnen zijn gehele aanvalslinie.

,,We kunnen niet op balbezit spelen,’’ aldus Van Basten. En ook: ,,Voorin hebben de spelers binnen één tel weer balverlies.’’ Over Suarez zei de oefenmeester: ,,Hij heeft veel kansen gemist, ik kan onmogelijk tevreden over hem zijn.’’

Sulejmani had volgens Van Basten ‘een aantal goede dingen gedaan, maar was in de slotfase opnieuw niet best’ en Leonardo was ‘niet overtuigend geweest.’ Ajax’ aanvallers kregen gisteren de schuld van weer een matige vertoning in de Amsterdam Arena.

Weer had Ajax moeite met het openen van de score. Dat is na de winterstop zonder uitzondering het geval. Tegen Groningen en Heerenveen lukte het helemaal niet om te scoren, Heracles en Vitesse maakten tegen Ajax zelf het eerste doelpunt en tegen Feyenoord bleef het openingsdoelpunt van Vermaelen onnodig lang uit. ,,Daardoor is het steeds tot de laatste minuut billenknijpen,’’ zei Van Basten.

Billenknijpen was het tegen FC Volendam zeker. Spits Sheotahul zette de hekkensluiter al vroeg op voorsprong. Treffers van Luis Suarez en Thomas Vermaelen brachten Ajax de winst, maar op het eind had het zomaar veel slechter kunnen aflopen voor de Amsterdammers. Invaller Melvin Platje schoot snoeihard op de binnenkant van de paal en maakte later een terecht afgekeurd doelpunt. Oog in oog met Stekelenburg faalde Rowin van Zaanen.

Voor de derde achtereenvolgende keer liep Volendam daarop het veld af met gemeende schouderklopjes en een striemend fluitconcert voor de tegenstander. De hekkensluiter steekt in goede vorm maar ziet dat zelden beloond worden met punten.

Ajax heeft het dit seizoen nog geen enkele keer makkelijk gehad tegen Volendam. Het verloren bekerduel in november (1-0 na verlenging) leek nog een incident in een tijd waarin Ajax zijn wedstrijden louter won. Begin december maakte Volendam het Ajax in de competitie opnieuw lastig. Het scoreverloop was destijds identiek aan dat van gisteren.

In Amsterdam is sindsdien veel hetzelfde gebleven. In die wedstrijd in december kon Emanuelson het duel definitief beslissen toen hij alleen op doelman Verhoeven afging. De Amsterdammer faalde door zijn inzet te stiften.

Suarez besloot vorige week tegen Feyenoord oog in oog met Feyenoord-keeper Henk Timmer ook te stiften. Ook hij faalde jammerlijk. Stiften op dergelijke cruciale momenten drijft voormalig wereld- spits Marco van Basten tot wanhoop. Hij weet er ook weinig aan te doen, zei hij gisteren. ,,We trainen in partijvormen, we trainen op afwerken, ik weet niet wat we daar meer aan kunnen doen.’’

Ook shoot-outs, een oefening waarbij spelers in hun eentje dribbelend op de keeper afgaan en dan proberen te scoren, behoren tegenwoordig tot de verplichte kost op de training. Voorafgaand aan Ajax-Feyenoord faalden veel spelers opzichtig in die afwerkvorm.

Van Basten: ,,Het verhaal over het missen van kansen is dit seizoen al heel vaak verteld. Als je zo veel kansen mist als wij gisteren deden, heb je het tegen elke tegenstander moeilijk. We hebben het geluk gehad dat we tegen Volendam twee keer konden scoren uit standaardsituaties. Het is een treurige constatering dat we hier sinds september geen vooruitgang mee hebben geboekt.’’

Het kansenfestival met soms carnavalesk aandoende blunders als foute breedtepassjes en door niemand begrepen voorzetten leek in de zestigste minuut gered te worden door een verlosser. Zo verwelkomde althans het publiek in de Arena Ismaïl Aissati.

Van de middenvelder die deze zomer overkwam van PSV maar door een knieblessure nog geen minuut in het eerste elftal speelde, worden wonderen verwacht. Dat lijkt te veel gevraagd van Aissati. Alleen al omdat hij slechts 32 minuten speeltijd bij Jong Ajax in de benen heeft.
www.sportwereld.nl

Het lastige is dat Suarez één van de weinige spelers in dit team is die regelmatig scoort: er hangt dus veel van hem af. En als het bij hem dan niet loopt, dan hebben we een probleem, en moet de knie van Vermaelen er aan te pas komen om te winnen. Ik ben het wel met Peter eens dat je in een wedstrijd tegen de nummer 18 gewoon met een echte centrumspits moet spelen. Of dat nu Bodul of desnoods Castillion is maakt niet zoveel uit.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma feb 23, 2009 10:14 am

Kowalczyk schreef:Ik vind het werkelijk ongelooflijk dat Van Basten zo lang gedacht heeft dat dat bij zíjn selectie niet nodig was om er een ingespeeld team van te maken... Werkelijk onthutsend. En uiteindelijk moest Rik van den Boog het, eh, 'aangeven'...
Wat had je dan gedacht? Van Basten is zijn hele leven alleen met Van Basten bezig geweest. Dat zie je nu terug: wat hij meteen begreep, moeten anderen meteen begrijpen, wat hij kon verdragen, moeten anderen verdragen. Het ontbreekt hem aan inlevingsvermogen, dat heeft hij nooit nodig gehad.

Het ergste vind ik nog, dat zijn analyse niet verder komt dan: we hadden meer moeten scoren. Alsof het zaligmakend is dat Ajax kansen had. Volendam leverde de bal vaak zelf in. Het probleem zit veel dieper: er is geen goed positiespel, er zijn geen automatismen, je ziet nooit eens een goed lopende aanval waarin vooruit wordt gedacht. Het is heel opportunistisch allemaal en dat levert nog wel iets op in de Nederlandse competitie, maar op den duur kom je er niet verder mee.

Ik lees nu dat de spelers er niets van kunnen. Ben ik het niet mee eens. We hebben -voor Nederlandse begrippen- een prima selectie. Deze selectie doet niets onder voor die van AZ en Twente, clubs die aanmerkelijk beter voetballen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma feb 23, 2009 10:17 am

Eens met Joey.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma feb 23, 2009 10:28 am

Geen mooie aanvallen? Die kopbal de eerste helft van Suarez die net naast ging was een prima aanval en ook dat schot de tweede helft wat hij met z'n buitenkant voet naast schoot was een prima aanval.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma feb 23, 2009 10:30 am

Ik vond Volendam dan meer goeie aanvallen produceren. :blush.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma feb 23, 2009 10:36 am

Ik bedoel dat die aanval echt opgebouwd wordt, EC. Zoals je dat (ik weet, het is vloeken in de kerk) bij AZ ziet: de aanval opzetten over verschillende schijven, spelers die positie kiezen, de bal die snel rondgaat, de steekpass, enz. Allemaal dingen die we voorheen ook wel eens te zien kregen.

Analyseer de doelpunten die Ajax maakt maar eens. Veel doelpunten vallen uit corners, fouten in de opbouw van de tegenstander, lukraak de diepte ingeschoten ballen, enz. Er zit weinig bij waar raffinement uit blijkt. Dat komt doordat de spelers niet van elkaar weten waar ze lopen.

Het is ook een van de redenen waarom Suarez minder presteert, Voor de winterstop had Suarez één zekerheid als hij zijn actie inzette: KJH stond ergens in het strafschopgebied. En nu? Welke zekerheid heeft hij nu nog?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Thafunk
Berichten: 425
Lid geworden op: vr mei 11, 2007 2:23 pm

Bericht door Thafunk » ma feb 23, 2009 10:41 am

joey schreef:Ik bedoel dat die aanval echt opgebouwd wordt, EC. Zoals je dat (ik weet, het is vloeken in de kerk) bij AZ ziet: de aanval opzetten over verschillende schijven, spelers die positie kiezen, de bal die snel rondgaat, de steekpass, enz. Allemaal dingen die we voorheen ook wel eens te zien kregen.

Analyseer de doelpunten die Ajax maakt maar eens. Veel doelpunten vallen uit corners, fouten in de opbouw van de tegenstander, lukraak de diepte ingeschoten ballen, enz. Er zit weinig bij waar raffinement uit blijkt. Dat komt doordat de spelers niet van elkaar weten waar ze lopen.

Het is ook een van de redenen waarom Suarez minder presteert, Voor de winterstop had Suarez één zekerheid als hij zijn actie inzette: KJH stond ergens in het strafschopgebied. En nu? Welke zekerheid heeft hij nu nog?
Je kunt ook overdrijven. Suarez heeft gisteren behoorlijk wat 100% kansen gekregen en/of gecreëerd. Dan ligt het misschien ook een héél klein beetje aan Suarez dat de goal niet valt?

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma feb 23, 2009 10:43 am

Dat staat los van wat Joey beweert.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Thafunk
Berichten: 425
Lid geworden op: vr mei 11, 2007 2:23 pm

Bericht door Thafunk » ma feb 23, 2009 11:07 am

De hele AZ discussie gaat een beetje in een kringetje rond. De Van Gaal fans gebruiken dit seizoen om aan te geven dat een ervaren trainer garant staat voor resultaat, de Van Gaal tegenstanders gebruiken vorig seizoen om het tegendeel te beweren. Misschien niet de meest genuanceerde stelling, maar hier komt het ongeveer wel op neer.

Ik had ook meer van Ajax verwacht dit seizoen, eerlijk is eerlijk. maar als ik naar zo'n wedstrijd als die van gisteren kijk, dan besef ik ook dat de kansen er wel waren. Dan wordt het oude voetbal cliché weer van toepassing: hoe langer het doelpunt uitblijft, hoe moeilijker het wordt om te scoren. (of die andere fameuze: als je zelf verzuimt om te scoren... etc)

Suarez was nu zelf opgesteld als spits. En dus is vergelijken met een tijd waarin hij de aangever was niet eerlijk. En als spits werd hij een aantal keren goed aangespeeld en had dus de kans om te scoren. Hij heeft zelf ook een aantal kansen gecreëerd en had dus de kans om te scoren. Dit is een keus van Van Basten, kennelijk heeft ie te weinig vertrouwen in jonge jongens als Bodul. Straks is Cvitanich weer fit en kan Suarez weer vanaf de zijkant komen en de spits bedienen.

En ik schreef het hierboven al; ik vind het verschil in mentaliteit bij de spelers opvallend wanneer de tegenstander HSV of Fiorentina heet. Van Basten moet z'n mannen ook kunnen motiveren voor een wedstrijdje tegen Volendam. Suarez deed z'n best wel, maar zo'n Leonardo/Sulejmani of Bakircioglu... En dan de verdediging gisteren, om te janken gewoon. Dat heeft niks met inslijpen van patronen te maken, da's gewoon de instelling waarmee je de wedstrijd ingaat.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma feb 23, 2009 11:10 am

Dat Suarez veel kansen mist, komt doordat hij geen killer is. Hij krijgt die rol nu opgedrongen, terwijl hij veel beter tot zijn recht komt als tweede spits die een actie maakt vanaf de zijkant, zelf schiet of de bal aflegt op de spits.
Het stinkt aan alle kanten!

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma feb 23, 2009 11:18 am

Thafunk schreef:De hele AZ discussie gaat een beetje in een kringetje rond. De Van Gaal fans gebruiken dit seizoen om aan te geven dat een ervaren trainer garant staat voor resultaat, de Van Gaal tegenstanders gebruiken vorig seizoen om het tegendeel te beweren. Misschien niet de meest genuanceerde stelling, maar hier komt het ongeveer wel op neer.

Ik had ook meer van Ajax verwacht dit seizoen, eerlijk is eerlijk. maar als ik naar zo'n wedstrijd als die van gisteren kijk, dan besef ik ook dat de kansen er wel waren. Dan wordt het oude voetbal cliché weer van toepassing: hoe langer het doelpunt uitblijft, hoe moeilijker het wordt om te scoren. (of die andere fameuze: als je zelf verzuimt om te scoren... etc)

Suarez was nu zelf opgesteld als spits. En dus is vergelijken met een tijd waarin hij de aangever was niet eerlijk. En als spits werd hij een aantal keren goed aangespeeld en had dus de kans om te scoren. Hij heeft zelf ook een aantal kansen gecreëerd en had dus de kans om te scoren. Dit is een keus van Van Basten, kennelijk heeft ie te weinig vertrouwen in jonge jongens als Bodul. Straks is Cvitanich weer fit en kan Suarez weer vanaf de zijkant komen en de spits bedienen.

En ik schreef het hierboven al; ik vind het verschil in mentaliteit bij de spelers opvallend wanneer de tegenstander HSV of Fiorentina heet. Van Basten moet z'n mannen ook kunnen motiveren voor een wedstrijdje tegen Volendam. Suarez deed z'n best wel, maar zo'n Leonardo/Sulejmani of Bakircioglu... En dan de verdediging gisteren, om te janken gewoon. Dat heeft niks met inslijpen van patronen te maken, da's gewoon de instelling waarmee je de wedstrijd ingaat.
Maar je kan Van Gaal wel één ding nageven: Hij volgt altijd zijn eigen visie. Gaat het goed of minder, hij zal niet vaak consessie's doen aan z'n idee over voetbal.

Van Basten daarentegen doet maar wat. Hij is afhankelijk van bevliegingen en als die ophouden, dan verspeelt Ajax gewoonweg punten.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma feb 23, 2009 11:19 am

joey schreef:Ik bedoel dat die aanval echt opgebouwd wordt, EC. Zoals je dat (ik weet, het is vloeken in de kerk) bij AZ ziet: de aanval opzetten over verschillende schijven, spelers die positie kiezen, de bal die snel rondgaat, de steekpass, enz. Allemaal dingen die we voorheen ook wel eens te zien kregen.

Analyseer de doelpunten die Ajax maakt maar eens. Veel doelpunten vallen uit corners, fouten in de opbouw van de tegenstander, lukraak de diepte ingeschoten ballen, enz. Er zit weinig bij waar raffinement uit blijkt. Dat komt doordat de spelers niet van elkaar weten waar ze lopen.

Het is ook een van de redenen waarom Suarez minder presteert, Voor de winterstop had Suarez één zekerheid als hij zijn actie inzette: KJH stond ergens in het strafschopgebied. En nu? Welke zekerheid heeft hij nu nog?
Ga voor de gein nou maar eens een wedstrijd van AZ kijken. Zo mooi spelen ze echt niet en ik zie ook daar weinig uitgespeelde aanvallen. Ja uit bij Willem 2 speelde AZ erg goed.Tegen psv bijvoorbeeld. Geen kans gehad, maar ze staan met de rust wel met 2-0 voor.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma feb 23, 2009 11:31 am

Ik vond AZ tegen PSV in de eerste helft juist goed spelen. In de tweede helft werd het spel een beetje laks en kon PSV terug in de wedstrijd komen.
In de kritiek dat AZ erg vanuit de verdediging speelt, kan ik me wel vinden. Maar tegelijkertijd heeft Van Gaal zijn team goed georganiseerd en haalt hij het beste uit zijn spelers. Ik zou willen dat Van Basten dat ook deed.

Wat vinden jullie trouwens van de opmerking van Van Basten dat zijn aanvallers 'klaarblijkelijk' niet zo goed zijn? Hij heeft Suarez (een van de beste aanvallers van de Eredivisie, wat je verder ook van hem vindt) en hij heeft Sulejmani, de man die het naar Nederlandse begrippen krankzinnige bedrag van 16 miljoen heeft gekost. Zou het niet een goed idee zijn als Van Basten probeerde in elk geval Sulejmani aan het voetballen te krijgen, in plaats van zijn aanvallers af te zeiken? (Of vindt hij de man van 16 miljoen bij nader inzien ook overschat?)
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma feb 23, 2009 11:41 am

joey schreef:Ik vond AZ tegen PSV in de eerste helft juist goed spelen. In de tweede helft werd het spel een beetje laks en kon PSV terug in de wedstrijd komen.
In de kritiek dat AZ erg vanuit de verdediging speelt, kan ik me wel vinden. Maar tegelijkertijd heeft Van Gaal zijn team goed georganiseerd en haalt hij het beste uit zijn spelers. Ik zou willen dat Van Basten dat ook deed.

Wat vinden jullie trouwens van de opmerking van Van Basten dat zijn aanvallers 'klaarblijkelijk' niet zo goed zijn? Hij heeft Suarez (een van de beste aanvallers van de Eredivisie, wat je verder ook van hem vindt) en hij heeft Sulejmani, de man die het naar Nederlandse begrippen krankzinnige bedrag van 16 miljoen heeft gekost. Zou het niet een goed idee zijn als Van Basten probeerde in elk geval Sulejmani aan het voetballen te krijgen, in plaats van zijn aanvallers af te zeiken? (Of vindt hij de man van 16 miljoen bij nader inzien ook overschat?)
Tja, zeg het maar ?.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma feb 23, 2009 11:43 am

joey schreef:Wat vinden jullie trouwens van de opmerking van Van Basten dat zijn aanvallers 'klaarblijkelijk' niet zo goed zijn?
Onbestaanbaar. Beschamend.

Typisch voorbeeld van waar ik in twee columns tegen gefulmineerd heb, de laatste weken, namelijk: doen alsof je een machteloze buitenstaander bent.

Het hele idee achter het hebben van een trainer is nou net dat we er met zijn allen van uit gaan dat een trainer iets kan doen aan dit soort problemen. Je kunt spelers kneden en beter maken; je kunt werken aan automatismen, een structuur waarbinnen iedereen gedijt.

Een hoofdverantwoordelijke kan dit écht niet zeggen.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma feb 23, 2009 11:51 am

Is niet de eerste keer dat hij dit flikt. Na de zware nederlaag tegen Heerenveen kregen de spelers er ook flink van langs. Als het niet loopt, dan brandt hij ze volledig af (publiekelijk). En dan vinden we het gek dat we de bal oeverloos rondtikken? Nee, dat is ook een stukje vertrouwen. Oleguer probeerde tegen ADO de bal in te spelen en dat werkte totaal niet, waardoor hij na 30 minuten kon gaan douchen. Nou, die jongen gaat nu gewoon geen risico meer nemen, hoor. Voor Lindgren, Anita en Kennedy geldt hetzelfde.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma feb 23, 2009 11:53 am

Marco moet gewoon eens gaan trainen op positiespel en daarnaast op vaste aanvalspatronen op die manier is het voor iedereen duidelijk wat ze moeten doen. Iemand al eens opgeled hoe de bezetting voor het doel is bij een aanval over de vleugels?

Slechts alleen de spits die er staat. geen vleugelspeler bij de 2de paal geen 10 die doorschuift richting de 11 meter, geen half speler die randje 16 komt of klaar staat voor de afvallende bal. We lopen allemaal af te geven op AZ etc.. Maar daar staan constant 5 man in de 16 van de tegenstander.

En de enige persoon die erbij ons staat weet totaal neit wat hij meot doen. Bijvoorbeeld richting de eerste paal komen of iets inzakken om vervolgens meer ruimte te krijgen.

Er zit gewoon geen enkele logica in het hele spel van AJAX en ook tegen een kleintje als Volendam speelt Marco van Basten liever met 3 defensieve middenvelders en een verkapte vleugelspeler (Kennedy)

Jan van Halst zei het gisteren heel erg goed! Alles duurt te lang bij Ajax omdat ze neit weten wat ze moeten doen. Er is geen enkele beweging op het veld, waardoor er alleen maar 2 mogelijkheden zijn.. Individueel langs 4 á 5 man (wat niet haalbaar is) of de bal uithalen om vervolgens een opening proberen te zoeken aan de andere kant (maar ook dit gaat in een tempo van de laagste F pupillen.)

Er moet veel meer beweging (spelpatronen) komen. Hier moet constant op gehamerd worden. Herhalen herhalen herhalen tot het moment dat de spelers het als een automatisme gaan zien. Een of 2 spelers komen in de bal, waardoor daarachter ruimte ontstaat voor andere spelers. hiermee trek je de verdediging van de tegenstanders uit elkaar en snij je er doorheen, waardoor er veel gevaarlijke aanvallen kunnen ontstaan.

Je zag het gisteren 1 keer. (maar dit kwam voort uit 100% pure toeval. Van der Wiel liep zich vast in de opbouw speelde de bal in op de vragende Anita die de bal verplaatste aan de aan de zijlijn geplakte Kennedy (alle drie stonden vervolgens op 10 vierkante meter. Hierdoor ontstond er veel ruimte tussen het drietal en Suarez, waar vervolgens Wiellaert in dook (iets wat hij bij twente vaak deed en heeft geleerd).. Hieruit ontstond direct veel gevaar.

Nou Marco ik heb het nogmaals verteld doe er iets mee.. Thijs misschien kan je het uitprinten en op zijn bureau leggen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma feb 23, 2009 11:54 am

Vind ik ook, Ko. Fijn ook voor de spelers. Geeft vertrouwen als je trainer zo over je praat. (Ik zag Suarez in de rust met gebogen hoofd naar de kleedkamer lopen. Die jongen weet heus wel dat hij die ballen erin moet schieten.)

Zo'n uitspraak bewijst voor mij ook, dat Van Basten meer 'Italiaans' dan 'Nederlands' denkt. Het is het de filosofie van de Serie A: de winnaar heeft altijd gelijk, dus doet het spel er niet zo toe, je moet gewoon zorgen dat je voorin een klasbak hebt staan die die ene kans erin jast. Als die speler voorin die ene kans mist, is hij bij nader inzien geen klasbak maar een loser en ligt het helemaal aan hem dat het team verloren heeft.

(Dit bij wijze van spreken dus. Ik weet wel dat Suarez verschillende kansen kreeg en dat Ajax niet verloren heeft.)

Zo heeft Van Basten ook ingekocht: op doelpunten, zodat Ajax (dacht hij) zou winnen, no matter what. Nu zie je dat er toch íets van kunde van een trainer gevraagd wordt om zelfs goede (of klaarblijkelijk niet zo goede) spelers aan het ballen te krijgen. Zeker in de Nederlandse competitie, waar je niet dusdanige kwaliteit kunt kopen dat je in alle linies toppers hebt lopen.

Ik denk dat Van Basten snel genoeg krijgt van Ajax en de Nederlandse competitie. Wat moet hij hier, met al die sukkels?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma feb 23, 2009 11:59 am

Peter schreef:Is niet de eerste keer dat hij dit flikt. Na de zware nederlaag tegen Heerenveen kregen de spelers er ook flink van langs. Als het niet loopt, dan brandt hij ze volledig af (publiekelijk).
Mij lijkt het niet meer dan logisch dat de spelers er flink van langs krijgen als je bij Ajax speelt en dan dik verliest tegen Heerenveen. Een Adriaanse liet ze dan 30 km lopen, alleen dat is blijkbaar vergeten zodat we mooi met z'n allen kunnen verkondigen hoe goed het zou gaan als hij trainer van Ajax was geweest. Dat constant met fluwelen handschoentjes aanpakken van die arme spelers werkt echt niet.

Plaats reactie