NAC - Ajax 22-03-2009

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » zo mar 22, 2009 4:49 pm

Fysiek is geen voornaamste in het voetbal i.t.t. spelinzicht, Joey! Waar haal je dat vandaan man? Was Litmanen fysiek sterk dan? Of Johan Cruijff?
AFCA!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo mar 22, 2009 4:49 pm

wimpey schreef:Dan hadden Peter en jij dan geweldig gezien! Siem de Jong liep alles dicht, stond veel te diep en was veel te weinig dynamisch, waardoor de spits amper aanspeelbaar was.

Je bedoelt die keer dat hij in de spits stond? :blush.gif:
Siem kan dat best. Maar die jongen heeft dit seizoen nooit ritme kunnen opdoen. Ik heb hem in de jeugd die rol prima zien invullen.
Vreemd trouwens dat JC pleit voor een middenveld met de punt naar achteren. Dat ziet ie dus in jouw ogen in het geval van Ajax fout, naar ik aanneem?
Opeens een fan van Cruijff geworden?
Ik heb die redenering van Cruijff nooit kunnen volgen. Speelt Aissati dan in de punt naar achteren?
Ik ook niet hoor. Ik vond het zoals gezegd behoorlijk. Het voetbal wordt met Aisatti erbij beter. Hij maakt Ajax als elftal beter.

Het elftal zal altijd beter worden van de aanwezigheid van een verbindingsspeler.
Het stinkt aan alle kanten!

wimpey
Berichten: 51684
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » zo mar 22, 2009 4:50 pm

LucaS schreef:Dat waren zeldzaam zwakke tegenstanders, Wimpey! :hypocrite.gif:
Uijteraard. Ajax zou eens goed spelen zeg...

Niet dat ik OM en NAC nou zo geil vindt, maar Ajax was gewoon een klasse beter dan die ploegen. En tegen NAC werden zowaar niet te missen kansen wél benut.

Het kan echt nog wel wat worden onder die beunhaas. Dit elftal doet het aardig, ondanks dat we een aantal goede spelers missen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo mar 22, 2009 4:50 pm

Aissati speelt op links, niet op 10.
Uitstekend Ajax wint lastig uitduel met NAC Breda
22/03/2009 16:25

Ajax heeft zich goed herpakt van de uitschakeling in het UEFA Cup-toernooi door Olympique Marseille. NAC Breda werd in het Rat Verlegh stadion naar een 0-3 nederlaag gespeeld.

NAC Breda begon het thuisduel met Ajax fel en creëerde enkele kansen. Kees Kwakman kopte goed maar zag Kenneth Vermeer uitstekend redding brengen, niet veel later raakte Patrick Zwaanswijk met een boogbal buiten bereik van Vermeer de paal.

Nadat de thuisploeg was uitgeraasd kwam Ajax onder de druk uit en nam onder leiding van Ismail Aissati de controle op de wedstrijd over. Het resulteerde na 35 minuten in een treffer van Thomas Vermaelen. Urby Emanuelson nam een korte corner die door Eyong Enoh bij de tweede paal Vermaelen bereikte.

In de tweede helft probeerde Robert Maaskant met het inbrengen van Matthew Amoah en Tim Gilissen het initiatief te heroveren. In die opzet slaagde hij niet. Ajax liep in de 64ste minuut uit naar 0-2. NAC Breda nam een hoekschop die niets opleverde, de omschakeling bij de Amsterdammers was prima en Aissati stelde de mee opgekomen Gregory van der Wiel in staat de marge te vergroten.

Het was het sein voor NAC om te proberen de ploeg van Marco van Basten nog meer onder druk te zetten. Nourdin Boukhari kwam net te kort bij een voorzet van Anthony Lurling en Amoah mikte naast. Het offensief was van korte duur. Ajax nam de controle weer over en was gevaarlijk in de omschakeling. Aissati mikte nog naast voordat Luis Suárez drie minuten voor affluiten de 0-3 binnentikte.

Ajax blijft op de derde plaats staan. NAC Breda bezet ondanks het verlies nog steeds de zevende positie.
vi.nl

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo mar 22, 2009 4:55 pm

Starring schreef:Fysiek is geen voornaamste in het voetbal i.t.t. spelinzicht, Joey! Waar haal je dat vandaan man? Was Litmanen fysiek sterk dan? Of Johan Cruijff?
Als Litmanen fysiek sterker was geweest, was hij een wereldtopper geweest. Overigens liep Litmanen wel een marathon in een wedstrijd. Die man was altijd aanspeelbaar.

Cruijff was een spits. En van zeldzame klasse. Hij had een geweldige versnelling, je kon hem niet raken. Maar waar hebben we het over? Wil je Aissati vergelijken met Cruijff? Dat kun je die jongen niet aandoen. :aai.gif:

Zoals ik al zei, Aissati moet vanwege zijn fysieke beperkingen elke wedstrijd scherp en geconcentreerd zijn. Anders wordt hij onder de zoden gewerkt.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo mar 22, 2009 4:55 pm

Uit de woorden van van Basten valt op te maken dat dit middenveld en voorhoede nog wel even blijft staan. Dat wordt dringen als straks Gabri, Vertonghen en Lindgren weer topfit zijn.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo mar 22, 2009 4:56 pm

wimpey schreef:
LucaS schreef:Dat waren zeldzaam zwakke tegenstanders, Wimpey! :hypocrite.gif:
Uijteraard. Ajax zou eens goed spelen zeg...

Niet dat ik OM en NAC nou zo geil vindt, maar Ajax was gewoon een klasse beter dan die ploegen. En tegen NAC werden zowaar niet te missen kansen wél benut.

Het kan echt nog wel wat worden onder die beunhaas. Dit elftal doet het aardig, ondanks dat we een aantal goede spelers missen.
Jammer dat jullie blijkbaar niet het geduld op kunnen brengen om eens wat wedstrijden af te wachten of en hoe het verder gaat.Wat als zodadelijk er een strakke dekking komt op Aisatti ?.Dan zit je geheid weer met het zelfde probleem.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo mar 22, 2009 4:57 pm

Typisch Van Basten. Net zo lang wisselen tot hij bij toeval de juiste combinatie vindt.

Of gevonden denkt te hebben, natuurlijk.

Eens kijken wat hij met Vertonghen gaat doen. :666.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » zo mar 22, 2009 4:57 pm

LucaS schreef:Uit de woorden van van Basten valt op te maken dat dit middenveld en voorhoede nog wel even blijft staan. Dat wordt dringen als straks Gabri, Vertonghen en Lindgren weer topfit zijn.
Idd, alhoewel Vertonghen altijd moet spelen. Afhankelijk van de tegenstander achterin of toch op het middenveld.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » zo mar 22, 2009 4:58 pm

Voor Vertonghen zou ik altijd een plek op het middenveld inruimen. Ben er nog niet uit of dit ten koste moet gaan van Enoh of Anita. Anita verrast me wel zeer positief. Moet nog zien of hij dit voor langere tijd weet vast te houden want ik hou twijfel over zijn fysieke mogelijkheden. Als de ruimtes groot worden ben je zeer kwetsbaar. Tegen Marseille en Nac speelde Ajax compact, dan is Anita in zijn element. Een uitdaging voor Van Basten om Ajax onder alle omstandigheden compact en met veel balbezit te kunnen laten spelen. Bovendien een uitdaging die als deze slaagt, de Ajax supporter een hoop kijkplezier en trots gaan opleveren!
Ajax!

wimpey
Berichten: 51684
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » zo mar 22, 2009 4:58 pm

Peter schreef: Makkelijk scoren dit. Ik blijf erbij dat de Jong in die periode de beste optie was.
Joey wou makkelijk scoren, maar als ie onzin oplepelt, reageer ik daarop.

Siem maakte er thuis tegen NAC en tegen Slavia op 10 bijv. een potje van. Drukte het tempo en was veel te statisch. Die jongen heeft nog niet bewezen dat ie ooit Ajax-waardig kan worden. Dan is Aisatti toch echt een paar kilometer verder.
Of wil jij Sulejmani nog een keertje op '10' zien?
Nee. Maar de Jong voorlopig ook niet. Ajax moet zorgen voor een goede backup voor Aisatti.

Dit 4-2-2-2 is trouwens wel het concept dat dit Ajax goed ligt. M.n. Urby is opgebloeid met Aisatti naast zich, die 2 klikken goed. En Enoh en Anita (en bij Anita had ik dat zeker niet verwacht) doen een hoop anoniem werk dat zowel de voorste 4 als de achterste 4 het leven veraangenaamt.

J.G.
Berichten: 324
Lid geworden op: za nov 15, 2008 5:25 pm

Bericht door J.G. » zo mar 22, 2009 5:00 pm

Siem maakte er thuis tegen NAC en tegen Slavia op 10 bijv. een potje van. Drukte het tempo en was veel te statisch. Die jongen heeft nog niet bewezen dat ie ooit Ajax-waardig kan worden. Dan is Aisatti toch echt een paar kilometer verder.
Amen!
Verhuren die jongen.
Laatst gewijzigd door J.G. op zo mar 22, 2009 5:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

wimpey
Berichten: 51684
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » zo mar 22, 2009 5:01 pm

joey schreef: Speelt Aissati dan in de punt naar achteren?
Nee, maar ook niet in de punt naar voren.

Daarom begrijp ik ook niet dat je de Jong erbij haalt, want die speelde wél op 10. Aisatti speelt vanaf links en heeft de vrijheid om overal op te duiken.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 22, 2009 5:01 pm

joey schreef:Overigens liep Litmanen wel een marathon in een wedstrijd. Die man was altijd aanspeelbaar.
En zo zijn we weer terug bij Aissati! :worshippy.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo mar 22, 2009 5:02 pm

joey schreef:Typisch Van Basten. Net zo lang wisselen tot hij bij toeval de juiste combinatie vindt.
Typisch van Basten om de spelers te laten staan zolnag ze fit blijven. En het lijkt me volkomen terecht dat spelers die invallen mogen blijven staan als ze het uitstekend blijven doen. Typisch van Basten om de beste voor het team op te stellen.
I think I lost my fucking headache

wimpey
Berichten: 51684
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » zo mar 22, 2009 5:04 pm

999 schreef: Jammer dat jullie blijkbaar niet het geduld op kunnen brengen om eens wat wedstrijden af te wachten of en hoe het verder gaat.Wat als zodadelijk er een strakke dekking komt op Aisatti ?.Dan zit je geheid weer met het zelfde probleem.
Nou is mijn plaatsgenoot Maaskant geen geweldig ´licht´, maar hij had toch echt wel de intentie om Aisatti het zwaar te maken.

Maar die jongen denkt en handelt sneller dan de mensen om zich heen, hij ontkomt gewoon aan z´n man omdat ie het spel sneller ziet dan anderen en daarnaar handelt.

Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » zo mar 22, 2009 5:06 pm

joey schreef: Cruijff was een spits. En van zeldzame klasse. Hij had een geweldige versnelling, je kon hem niet raken. Maar waar hebben we het over? Wil je Aissati vergelijken met Cruijff? Dat kun je die jongen niet aandoen. :aai.gif:
Cruijff vergelijking met Aissati? Nee, dat ga ik die jongen niet aandoen inderdaad. Maar hij zal morgen vastwel het nodige lof krijgen van de meester him self in zijn wekelijkse column...
Zoals ik al zei, Aissati moet vanwege zijn fysieke beperkingen elke wedstrijd scherp en geconcentreerd zijn. Anders wordt hij onder de zoden gewerkt.
Nee, ik denk eerder dat zijn teamgenoten debet zijn aan het feit wanneer hij onder de zoden wordt gelopen. Er zijn dan niet genoeg afspeelmogelijkheden voor de beste jongen. Maar zulke slimme tegenstanders krijg je meestal alleen op CL-niveau, nietwaar?
Giacomo Puccini schreef: Een uitdaging voor Van Basten om Ajax onder alle omstandigheden compact en met veel balbezit te kunnen laten spelen. Bovendien een uitdaging die als deze slaagt, de Ajax supporter een hoop kijkplezier en trots gaan opleveren!
Mee eens, het zal de Ajax-supporter veel fun opleveren. Het Ajax-spel heeft eigenlijk alles te maken met compact spelen. Ik ben benieuwd of Van Basten ons kan verassen.

:ajaxscarf.gif:
AFCA!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo mar 22, 2009 5:09 pm

Fijn, gewonnen, dat laatste mis ik in veel berichten! Het lijkt wel alsof MvB het lek boven heeft of weer boven heeft, want ik meen me te herinneren dat dit vorig najaar ook al een paar keer gebeurde.

Ik zag de reeks tegen NAC voor de wedstrijd, we winnen er altijd, maar dat was geen garantie voor. Nu winnen we weer en nu is het een bijzondere prestatie?

Met beide benen op de grond, we staan derde en zullen van de wedstrijden tegen Twente, AZ en psv er toch zeker twee moeten winnen om kans te blijven houden op plaats twee, Twente verspeelt weinig punten de laatste tijd (althans dat is mijn gevoel)
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » zo mar 22, 2009 5:16 pm

Beste man: Aissati. Nummer twee: Anita. Nummer drie: Urby. Nummer vier: Enoh.

Minste: Sulejmani (liep overal behalve in de spits. Onbegrijpelijk dat Cvitanich niet speelde).
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mar 22, 2009 5:18 pm

Ik vond Sulejmani eigenlijk helemaal niet zo slecht. Was niet zijn taak om diep te spelen, lijkt mij, want tegen Zwaanswijk en Penders legt hij het fysiek toch af. Wel was hij (vooral in de tweede helft) zuinig op balbezit en zag ik hem een aantal mooie passes geven. Zette ook veel druk op de verdediging van NAC.

Slechtste man vond ik Oleguer. Op gevaarlijke momenten liet hij zich er weer eens uit lopen/stond hij te ruim te dekken.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo mar 22, 2009 5:27 pm

Bertje schreef:Zette ook veel druk op de verdediging van NAC.
Prima conditietraining bovendien. :smallgrin.gif:

Ik vond hem eigenlijk ook wel goed spelen. Penders en Zwaanswijk waren lekker aan het zwemmen. Zet die twee tegen Huntelaar of Cvitanich en ze blinken uit.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op zo mar 22, 2009 5:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » zo mar 22, 2009 5:27 pm

Vermeer, Oleguer en Van der Wiel waren matig. Sulejmani was ook niet goed maar die werd misbruikt op een verkeerde positie. Dario maakt blijkbaar weinig indruk op de trainingen.
Ajax!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » zo mar 22, 2009 5:28 pm

wimpey schreef:
Niet dat ik OM en NAC nou zo geil vindt, maar Ajax was gewoon een klasse beter dan die ploegen. En tegen NAC werden zowaar niet te missen kansen wél benut.
Ik heb helaas slechts Ajax-OM vanaf de 2-1 kunnen zien, dus die wedstrijd kan ik niet goed beoordelen. Nac vond ik vanmiddag erg flets en lamlendig spelen. Weinig druk op man en bal, amper druk naar voren, veel te ruim dekkend. Ook bar weinig inventiviteit bij balbezit. Een ideale sparringpartner dus voor Ajax na de deceptie van woensdag.

Toch verdient Ajax wel degelijk credits in deze pot. Ajax vond ik een groot deel van de wedstrijd vrij goed gebruik maken van al die ruimtes, liet het balletje vaak goed rondgaan, zocht en vond vooral in de 2e helft steeds de vrije man (met Aissati inderdaad in een hoofdrol) en speelde voor hun doen langdurig voldoende georganiseerd, met overleg en was geregeld goed alert. Van tijd tot tijd werd er ook compact vroeg druk naar voren gezet. Ajax liet zich zelfs amper provoceren door de vaak lompe overtredingen van Nac. Al met al heel netjes. Ben best wel tevreden over Ajax vanmiddag.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » zo mar 22, 2009 5:41 pm

Jammer dat MvB het niet snapt, want met Cvitanich in de spits was AJAX zo ve sterker geweest. Vooral Aissati nu constant de verbinding speler is tussen het middenveld en de aanval.

Met Dario heb je een speler die in de bal komt en kan kaatsen op de aansluitende middenvelders (Enoh, Aisatti en zelfs Anita) Met Sulejmani kan je alleen maar diep spelen en dan moet je maar hopen dat hij zin heeft om de bal eerder te hebben dan de tegenstanders.

Vermeer was wederom erg teleurstellend en zorgt met zijn slechte spelhervattingen toch voor veel onrust.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo mar 22, 2009 5:51 pm

Van Basten wil niet te hoog van toren blazen
Geschreven op zondag, 22 maart om 17:40

Marco van Basten had na afloop van de wedstrijd tegen NAC Breda voldoende redenen om vrolijk te zijn. De oefenmeester van Ajax had zijn ploeg goed zien voetballen in het Rat Verlegh Stadion met een simpele 0-3 zege tot gevolg. “Maar we gaan niet te hoog van de toren blazen”, reageerde de coach lachend.

Van Basten vond de wedstrijd in Breda een van de betere duels van dit seizoen. “We hebben de lijn van afgelopen woensdag doorgetrokken”, noteerde Sportweek tijdens de persconferentie. “NAC begon energiek en had goede kansen, maar we hebben het spel vervolgens goed naar ons toegetrokken en gecontroleerd gespeeld.”

Voor de camera van Eredivisie Live toonde Van Basten zich vooral tevreden over de inbreng van Ismaïl Aissati. "Zo is de samenstelling van het middenveld kloppend”, zei de coach. “De combinatie van Enohs fysieke kracht, Anita's verstandige spel en leidinggevende kwaliteiten en Aissati's creativiteit blijkt in de praktijk te kloppen. Maar het gaat te ver om te zeggen dat we hier zo lang naar op zoek zijn geweest. Soms gaat het door keuzes ineens lopen.”

San Marco waakt voor een te hoog verwachtingspatroon: “Laten we nu niet ineens gek gaan doen. We hebben pas twee wedstrijden achter elkaar goed gespeeld. Dat stemt ons wel tevreden, maar we gaan niet te hoog van de toren blazen."

vz

Plaats reactie