Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door peter » ma apr 27, 2009 7:24 pm

Kijk en daar sluit ik me dus graag bij aan. Goede post, wimpey.

Ik zie komende zomer trouwens wel als de absolute testcase, wat dat betreft. Het is zaak dat er beleid wordt gevoerd en als dat niet gebeurd, dan voorzie ik grote problemen. Ik ben alleen wel sceptisch, want ik zie het niet gebeuren dat we top gaan slagen op de transfermarkt. Een topverdediger? Ja graag, maar Oleguer en Wielaert geven me weinig reden om aan te nemen dat het nu wél lukt. Een spits met kracht en diepte? Ja, maar waarom is dan in hemelsnaam Cvitanich gehaald? Die middenvelder wordt heel belangrijk, maar ik weet niet of vBasten die prioriteit ook ziet. Zo niet, dan wordt het een heel lastig verhaal.

wimpey
Berichten: 51687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door wimpey » ma apr 27, 2009 7:28 pm

Jöhnk schreef:Schaars heerste in de eerste helft. Die jongen is na het afscheid van Cocu met gemak de beste speler in de eredivisie.
Dat vind ik ook. Zeer complete speler.

Die zou het bij een europese eliteclub ook moeten redden. Stel dat Van Gaal naar Bayern gaat... die ploeg zou Schaars goed kunnen gebruiken. De afstemming in dat elftal is een drama en het tempo ligt veel te laag.

Maar goed, Ajax. De eerste helft was ronduit onthutsend. Zo traag, zo voorspelbaar, zo weinig overgave, zo verkrampt. Maar ik verbaas me bij Ajax echt nergens meer over. Het hoort er allemaal bij.

2e helft met Vertonghen erbij ging het een stuk beter. Toen was er i.i.g. drive van achteruit. Het voetbal was niet goed, maar da's niets nieuws. Niet te missen kansen werden gemist, ook al niets nieuws. En op cruciale momenten staan spelers als Suarez en Cvitanich te schutteren als spelers uit een kroegteam. Ook dat strookt met het beeld van vele verloren seizoenen.

Ik zie Ajax eerder 4e dan 2e worden. Ik hoop van ganser harte dat we komend seizoen om een plekkie in de CL gaan strijden, maar ik zie het niet gebeuren. We voetballen niet goed, tactisch laat het te wensen over en fysiek / mentaal klopt het niet.

De verkramping, de stroperigheid in het spel, de radeloosheid: flashback. Ben bang dat MVB de volgende in de lange rij wordt... Die 2e plek zou een klein 'Erfolgserlebnis' zijn, wie weet helpt het de club over het dode punt heen. Daar hoop ik dan maar op, maar geloven doe ik er niet in.

wimpey
Berichten: 51687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door wimpey » ma apr 27, 2009 7:39 pm

Peter schreef: maar ik weet niet of vBasten die prioriteit ook ziet.
Van Basten blijft een mysterie. Een gokje:

hij gaat het komend seizoen met Wielaert en Vertonghen als centraal duo willen spelen. Met een 10 (zal Aisatti zijn, mits fit) en hij koopt Elia en een linkshalf. Urby wordt verkocht.

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door GangstaRiB » ma apr 27, 2009 7:39 pm

Peter schreef:Kijk en daar sluit ik me dus graag bij aan. Goede post, wimpey.

Ik zie komende zomer trouwens wel als de absolute testcase, wat dat betreft. Het is zaak dat er beleid wordt gevoerd en als dat niet gebeurd, dan voorzie ik grote problemen. Ik ben alleen wel sceptisch, want ik zie het niet gebeuren dat we top gaan slagen op de transfermarkt. Een topverdediger? Ja graag, maar Oleguer en Wielaert geven me weinig reden om aan te nemen dat het nu wél lukt. Een spits met kracht en diepte? Ja, maar waarom is dan in hemelsnaam Cvitanich gehaald? Die middenvelder wordt heel belangrijk, maar ik weet niet of vBasten die prioriteit ook ziet. Zo niet, dan wordt het een heel lastig verhaal.
Dan wordt het een lastig verhaal.

Zoals ik eerder stelde: AZ voetbalt heel sterk en het klopt allemaal. Een tijdlang mistte AZ een aantal steunpilaren achterin, die moeiteloos werden vervangen door Ajax drop outs. Je kan een keer fout gokken met talenten, door ze te laten gaan, maar worden die jongens dan helemaal niet meer gevolgd? Moisander houdt zich moeiteloos staande. Verder koopt AZ een aantal onbekende Zuid Amerikanen: Romero en Moreno. En Romero heerst vanaf minuut 1 in z'n doelgebied.

Voorbijgestreefd door AZ, zoals Wimpey al stelde.

wimpey
Berichten: 51687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door wimpey » ma apr 27, 2009 7:53 pm

GangstaRiB schreef: Een tijdlang mistte AZ een aantal steunpilaren achterin, die moeiteloos werden vervangen door Ajax drop outs.
Daar moet je wel bij aantekenen dat AZ behoudend speelt en dat beesten als Mendes, Zeeuw en Schaars die defensie karrevrachten werk uit handen nemen. Jaliens en Klavan zijn bijv. fysiek vrij sterk, da´s handig, maar verdedigen kunnen ze niet. Maakt ook niet uit, want ze spelen kort op elkaar. Als ´A´ een fout maakt, kan ´B´ het nog oplossen.

Moisander vind ik wel een goede, voetballend goed en hij speelt met het koppie. Hij had bij Ajax pech, was lang geblesseerd. Las toevallig laatst een interview met hem in m´n Finse krant. Hij kreeg 4 pagina´s, 1 voor AZ, 3 voor Ajax. :smallgrin.gif:

Hij noemt Van Gaal z´n beste trainer ooit, tactisch niet te evenaren. Maar hij was ook lovend over Van Basten. Rustig, iemand van wie ie had geleerd en met wie ie veel inhoudelijk over voetbal had gesproken. Hij gaf in dat interview ook aan dat ie na het vertrek van Maxwell teleurgesteld was dat ie bij Ajax geen kans kreeg.

Hoe dan ook, gisteren was geen echte graadmeter voor de kracht van AZ, maar Ajax had minimaal 5 keer kunnen scoren tegen die defensie. AZ met of zonder Schaars is m.i. wel een enorm verschil.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door 999 » ma apr 27, 2009 8:10 pm

Goede post Wimpey ..

.. al denk ik dat als je Schaars nu in AJAX 1 zou zetten hij ook door de mand zou vallen .. immers ook de loopakties die Schaars maakt enz zal gecompenseerd moeten worden door goed positiespel.

Herinner je nog dat stukkie in de krant .. Ajax - Puzzel lijkt compleet bij Ajax ...

Lachen ...

Afijn, wel even afwachten of dat die waterdragers bij Az volgend seizoen nog steeds in de gaten hebben dat ze het voetballen aan andere Azters over moeten laten ..
Laatst gewijzigd door 999 op ma apr 27, 2009 8:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door Jöhnk » ma apr 27, 2009 8:17 pm

999 schreef:Goede post Wimpey ..

.. al denk ik dat als je Schaars nu in AJAX 1 zou zetten hij ook door de mand zou vallen .. immers ook de loopakties die Schaars maakt enz zal gecompenseerd moeten worden door goed positiespel.
Dat denk ik niet, want bij AZ kwam hij ook in een dolend elftal terecht na zijn blessure. Die jongen heeft een uitstekend gevoel voor ruimte.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door 999 » ma apr 27, 2009 8:26 pm

Jöhnk schreef:
999 schreef:Goede post Wimpey ..

.. al denk ik dat als je Schaars nu in AJAX 1 zou zetten hij ook door de mand zou vallen .. immers ook de loopakties die Schaars maakt enz zal gecompenseerd moeten worden door goed positiespel.
Dat denk ik niet, want bij AZ kwam hij ook in een dolend elftal terecht na zijn blessure. Die jongen heeft een uitstekend gevoel voor ruimte.
Ik weet wel zeker van wel ...

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door Trab » ma apr 27, 2009 9:35 pm

wimpey schreef:AZ maakte gisteren toch wel weer indruk op me. Tot die rode kaart bleven ze met 2 vingers in de neus overeind. Ondanks dat ze 3 man misten, ondanks dat er m.u.v. prestige voor hen niets op het spel stond.

Op mij maakte AZ helemaal geen indruk.
Het feit dat AZ zo makkelijk overeind bleef, lag niet zozeer aan AZ maar aan Ajax. Als Ajax ooit met een nulletje of 5 had kunnen winnen, dan was het zondag wel.
Ik heb geen oogstrelende combinaties gezien bij AZ. Ook niet voor de rode kaart. Het was met zijn allen voor de pot hangen en af en toe een lange bal op Lens. Dat de Ajax verdediging zo beroerd anticipeert op die lange ballen zegt meer over de Ajax verdediging dan over AZ.
In de 2e helft ging Ajax met meer druk naar voren spelen en kon AZ amper de bal in de eigen ploeg houden. Als ze dat nou vanaf de 1e minuut gedaan hadden dan had AZ niks te vertellen gehad.
Nee, ik vind AZ een heel goede ploeg, maar afgelopen zondag was het (mede door blessures) zeer matig. Een vdeVelden en Moisander komen uit de Toto divisie. Vujinovic speelde pas zijn 2e wedstrijd, Klavan is niveau Heracles. Lens speelde pas zijn 2e wedstrijd. V.Basten heeft het volledig aan zichzelf te danken. Vertonghen had gewoon vanaf het begin moeten spelen en AZ had vanaf minuut 1 vastgezet moeten worden.

Lionel
Berichten: 47052
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door Lionel » di apr 28, 2009 1:02 pm

Aan de ene kant was AZ supermachtig maar kwam dat nou door AZ of kwam dat door Ajax? De kansen die AZ kreeg waren fouten van de verdedigers en keeper van Ajax. Verder was AZ niet gevaarlijk. Ajax was natuurlijk ook belachelijk maar dat weten wij zelf nu ook wel.

Vind de posts van Wimpey dan ook iets tever gaan en ben het ermee eens dat ook Schaars bij ons door de mand zou vallen.

Wat wel goed is aan AZ is dat de zwakke punten worden gecamoufleerd en dat de sterke punten er goed uitkomen.

Qua spelers zouden alleen Schaars, Romero, De Zeeuw en Dembele meekunnen bij Ajax. Een middenveld met De Zeeuw en Schaars met Aissati als nummer 10. Romero op goal. Dembele op de vleugel samen met Suarez en Sulejmani... Voor de rest hoef ik geen spelers van AZ. Ook die El Hamdoui niet.

Het is de taak van Marco om er een team van te maken..... Hoelang krijgt hij nog?
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door GangstaRiB » di apr 28, 2009 1:08 pm

Rishi schreef:Aan de ene kant was AZ supermachtig maar kwam dat nou door AZ of kwam dat door Ajax? De kansen die AZ kreeg waren fouten van de verdedigers en keeper van Ajax. Verder was AZ niet gevaarlijk. Ajax was natuurlijk ook belachelijk maar dat weten wij zelf nu ook wel.

Vind de posts van Wimpey dan ook iets tever gaan en ben het ermee eens dat ook Schaars bij ons door de mand zou vallen.

Wat wel goed is aan AZ is dat de zwakke punten worden gecamoufleerd en dat de sterke punten er goed uitkomen.

Qua spelers zouden alleen Schaars, Romero, De Zeeuw en Dembele meekunnen bij Ajax. Een middenveld met De Zeeuw en Schaars met Aissati als nummer 10. Romero op goal. Dembele op de vleugel samen met Suarez en Sulejmani... Voor de rest hoef ik geen spelers van AZ. Ook die El Hamdoui niet.

Het is de taak van Marco om er een team van te maken..... Hoelang krijgt hij nog?
Nou geef mij ook maar een verdediger als Jaliens hoor.

AZ speelde zonder zorgen en met ontzettend veel vertrouwen, dat helpt. Maar ze speelden wel met een half b-elftal en die bleven betrekkelijk eenvoudig overeind. Dat geeft te denken.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door Jinne » di apr 28, 2009 1:12 pm

Dat terwijl Ajax de week daarvoor nog een grootse vorm vertoonde... Als je zelf naar een verdediger als Jaliens verlangt dan leg je de lat ook niet echt hoog.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door GangstaRiB » di apr 28, 2009 1:29 pm

Jinne schreef:Dat terwijl Ajax de week daarvoor nog een grootse vorm vertoonde... Als je zelf naar een verdediger als Jaliens verlangt dan leg je de lat ook niet echt hoog.
Vind je? Ik denk dat Jaliens aardig onderschat wordt. Staat altijd in de basis van AZ en AZ heeft weinig doelpunten tegen gekregen. Jaliens heeft toch ook een tijdje bij Oranje gezeten?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door Bert » di apr 28, 2009 1:32 pm

Ja, onder beroepsprutser Van Basten. :hypocrite.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door GangstaRiB » di apr 28, 2009 1:37 pm

Bertje schreef:Ja, onder beroepsprutser Van Basten. :hypocrite.gif:
Was een goede keus. Helemaal als je ziet dat ze nu lopen te kloten met die versleten Ooijer. Net zoals Van Basten een uitstekende keus maakte voor De Zeeuw in plaats van Seedorf. Nooit begrepen dat Ajax of Van Basten niet actief heeft gekeken of ze hem van AZ konden losweken, na het dramatische seizoen van vorig jaar.

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door Daniel » di apr 28, 2009 1:57 pm

Jaliens is echt een middelmatige verdediger hoor. Niet beter dan een Wielaert of een Oleguer. Het is dat hij een machine speelt die gemaakt is door van Gaal, maar zou hij zichzelf nieuw moeten bewijzen bij een andere club in een ander team zou hij door de mand vallen. Reiziger pastte perfect in het team van van Gaal mid jaren negentig. Maar alleenstaand was het maar een zozo verdediger hoor.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door peter » di apr 28, 2009 1:59 pm

Eens met Daniel wat dat betreft. Het gaat ook om organisatie, namelijk. Een Swerts en een Klavan zijn verdedigend ook zeer, zeer matig, maar het valt nog niet eens zo op. Zet ze beide op de backpositie bij Feyenoord en je ziet dat ze er geen snars van kunnen.

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door Jim » di apr 28, 2009 3:07 pm

Trab schreef:V.Basten heeft het volledig aan zichzelf te danken. Vertonghen had gewoon vanaf het begin moeten spelen... .
Mee eens. Vertonghen was dit seizoen gewoon uitstekend op dreef en uitgegroeid tot een dragende cq. bepalende speler. Dat zelfs zo'n speler op een gegeven moment toch weer buiten de basis valt is symptomatisch voor de clubcoach Van Basten en tekenend voor diens ad-hoc beleid. Ben een voorstander van gezonde concurrentie, we praten over harde topsport, maar je kunt dit ook te ver doordrijven.
Kampioensploegen kenmerken zich namelijk wel altijd door een hierarchie die gevormd en in stand gehouden wordt door enkele dragende spelers. Spelers (vaak in de as) die nagenoeg zeker zijn van hun plaats. Ook als ze een tijd(je) wat minder in vorm zijn.
Dat hoeven niet eens wereldspelers te zijn, maar wel constante teamspelers die vrijwel altijd tussen de 6,5 tot 7 scoren.
Dat is waar een goed functionerend team op drijft, een kern. Zowel op als buiten het veld houdt die kern de zaak in het gareel qua discipline en teamgeest. Dat kunnen ze ook doen omdat ze weten dat ze zelf normaliter verzekerd zijn van een basisplek.
Bij het Ajax onder Van Basten is er echter geen sprake van een hierarchie omdat, m.u.v. Suarez, niemand zeker lijkt van zijn plaats. Zo zijn spelers, die in mijn ogen gewoon zeker zouden moeten zijn van een basisplek, als Stekelenburg, Gabri en Vertonghen, allen voor langere of kortere tijd buiten de boot gevallen.
Door vrijwel niemand het echte vertrouwen te geven houdt Van Basten zelf de vorming/ontstaan van een hierarchie tegen. Dan krijg je dus ook geen eenheid (van denken) en echte teamgeest in een spelersgroep. Maar ontstaat een situatie waarbij ieder individu alleen maar bezig is met zichzelf, het eigenbelang en eigen hachje. Met alle gevolgen van dien.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door Jöhnk » di apr 28, 2009 3:17 pm

Je hebt het over spelers die altijd een 6,5 tot 7 halen en noemt in dat kader Stekelenburg. Dat klopt niet, want Stekelenburg speelt nog steeds als een talent. Hij wisselt voldoendes af met onvoldoendes. Alhoewel de voldoendes sinds zijn blessures op 1 vinger te tellen zijn (Fiorentina uit). Na 5 jaar talent geweest te zijn mag de knoop wel eens doorgehakt worden, dat is gelukkig ook gebeurd.

Vertonghen vind ik ook meer een speler die regelmatig een 8 haalt, maar ook soms een 4 of een 5.


Ik vind Wielaert eerlijk gezegd beter in jouw omschrijving passen. Haalt altijd wel een voldoende, maar nooit een 8.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door FlaFlu » di apr 28, 2009 4:00 pm

Jim schreef:
Trab schreef:V.Basten heeft het volledig aan zichzelf te danken. Vertonghen had gewoon vanaf het begin moeten spelen... .
Mee eens. Vertonghen was dit seizoen gewoon uitstekend op dreef en uitgegroeid tot een dragende cq. bepalende speler. Dat zelfs zo'n speler op een gegeven moment toch weer buiten de basis valt is symptomatisch voor de clubcoach Van Basten en tekenend voor diens ad-hoc beleid. Ben een voorstander van gezonde concurrentie, we praten over harde topsport, maar je kunt dit ook te ver doordrijven.
Kampioensploegen kenmerken zich namelijk wel altijd door een hierarchie die gevormd en in stand gehouden wordt door enkele dragende spelers. Spelers (vaak in de as) die nagenoeg zeker zijn van hun plaats. Ook als ze een tijd(je) wat minder in vorm zijn.
Dat hoeven niet eens wereldspelers te zijn, maar wel constante teamspelers die vrijwel altijd tussen de 6,5 tot 7 scoren.
Dat is waar een goed functionerend team op drijft, een kern. Zowel op als buiten het veld houdt die kern de zaak in het gareel qua discipline en teamgeest. Dat kunnen ze ook doen omdat ze weten dat ze zelf normaliter verzekerd zijn van een basisplek.
Bij het Ajax onder Van Basten is er echter geen sprake van een hierarchie omdat, m.u.v. Suarez, niemand zeker lijkt van zijn plaats. Zo zijn spelers, die in mijn ogen gewoon zeker zouden moeten zijn van een basisplek, als Stekelenburg, Gabri en Vertonghen, allen voor langere of kortere tijd buiten de boot gevallen.
Door vrijwel niemand het echte vertrouwen te geven houdt Van Basten zelf de vorming/ontstaan van een hierarchie tegen. Dan krijg je dus ook geen eenheid (van denken) en echte teamgeest in een spelersgroep. Maar ontstaat een situatie waarbij ieder individu alleen maar bezig is met zichzelf, het eigenbelang en eigen hachje. Met alle gevolgen van dien.
Ik snap goed wat je bedoelt, maar moet toch wat kanttekeningen plaatsen:

- Sommige jongens (Vertonghen, wellicht) hebben na een blessure meer tijd nodig om terug te komen.
- Stekelenburg: zie Jöhnks post.
- Jij geeft nog steeds de voorkeur aan Gabri boven Enoh?

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door Jim » wo apr 29, 2009 12:09 pm

Jöhnk schreef:Je hebt het over spelers die altijd een 6,5 tot 7 halen en noemt in dat kader Stekelenburg. Dat klopt niet, want Stekelenburg speelt nog steeds als een talent. Hij wisselt voldoendes af met onvoldoendes. Alhoewel de voldoendes sinds zijn blessures op 1 vinger te tellen zijn (Fiorentina uit). Na 5 jaar talent geweest te zijn mag de knoop wel eens doorgehakt worden, dat is gelukkig ook gebeurd.
Stekelenburg is geen wereldkeeper maar wel een degelijke, betrouwbare doelman die in gewone doen een niveau haalt dat zeker goed genoeg is voor Ajax-1. Na zijn blessure maakte hij inderdaad even een wat mindere fase door, maar juist dan moet zo'n speler het vertrouwen krijgen van de coach. Een speler waarvan je namelijk weet, want dat heeft hij eerder aangetoond, dat hij in normale doen gewoon een (dikke) voldoende scoort.
Van Basten handelde echter tweeslachtig. Die benoemt Stekelenburg na het vertrek van Huntelaar tot eerste aanvoerder, hetgeen je toch als een uiting van vertrouwen mag opvatten. Maar zet diezelfde aanvoerder er vanwege een wat mindere periode net zo vlot naast. Een dergelijk ingrijpende maatregel (want met name het passeren van een doelman, ook nog eens aanvoerder, werkt door op een spelersgroep) is slechts te billijken als zijn vervanger kwalitatief significant beter is. En je er daarom gevoeglijk vanuit kunt gaan dat die vervanger meer punten voor je team gaat pakken.
Anders moet je het risico gewoon niet nemen, juist vanwege de mogelijke negatieve gevolgen voor genoemde hierarchie. En met alle respect, ook Vermeer is heus niet slecht, maar niet beter dan Stekelenburg. In elk geval niet duidelijk beter, anders zouden de meningen over de juistheid van Van Basten's maatregel niet zo verdeeld zijn. Vermeer heeft geen punten voor Ajax gepakt, die het met Stekelenburg onder de lat niet zou hebben gehaald. Van Basten roept nu wel dat hij geen spijt heeft van zijn beslissing (hij kan ook moeilijk anders) maar je maakt mij niet wijs dat hij wel degelijk twijfelt over de juistheid ervan. Want het enige dat de maatregel heeft opgeleverd is een extra ontevreden speler.
Jöhnk schreef: Vertonghen vind ik ook meer een speler die regelmatig een 8 haalt, maar ook soms een 4 of een 5.
Je zegt het goed, soms haalt hij een 5. Wie niet trouwens. Maar veel regelmatiger een ruime voldoende. Hij scoort in ieder geval veel meer voldoendes dan onvoldoendes. Als je zo'n speler belangrijk (in de hierarchie) maakt en vertrouwen geeft, wordt hij alleen maar constanter. Hij betaalt dat vertrouwen dan terug omdat hij daar de kwaliteiten voor heeft.
Jöhnk schreef: Ik vind Wielaert eerlijk gezegd beter in jouw omschrijving passen. Haalt altijd wel een voldoende, maar nooit een 8.
Dan beoordelen wij de kwaliteit van deze speler verschillend. Vind dat Wielaert regelmatig een 5 scoort en zelden hoger dan een 6. Heb inderdaad gezegd dat je geen wereldspeler hoeft te zijn om in de hierarchie belangrijk te zijn. Maar Wielaert vind ik gewoon tekortschieten voor het Ajax-niveau. Een alibivoetballer, een surrogaat-Blind zonder specifiek wapen. Die continu wijzende vingers reken ik daar in elk geval niet toe.
Je kunt hem wel belangrijk gaan maken, maar hij is kwalitatief simpelweg niet in staat dat terug te betalen.
Het is echt niet voor niks dat hij destijds bij PSV nooit is doorgebroken. Net als Oleguer een overbodige aankoop. Spelers die Ajax niet op een hoger plan brengen.

Ajax Rules
Berichten: 31183
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door Ajax Rules » wo apr 29, 2009 12:39 pm

Daniel_vT schreef:Jaliens is echt een middelmatige verdediger hoor. Niet beter dan een Wielaert of een Oleguer. Het is dat hij een machine speelt die gemaakt is door van Gaal, maar zou hij zichzelf nieuw moeten bewijzen bij een andere club in een ander team zou hij door de mand vallen. Reiziger pastte perfect in het team van van Gaal mid jaren negentig. Maar alleenstaand was het maar een zozo verdediger hoor.
Reiziger heeft ook uitstekend gefunctioneerd binnen oranje en Barcelona. Hij is zelfs op hoge leeftijd nog gekozen tot beste verdediger van de Primera Division.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - AZ (26 april, 14:30 uur)

Bericht door Jöhnk » za mei 02, 2009 5:50 pm

Jim schreef:Stekelenburg is geen wereldkeeper maar wel een degelijke, betrouwbare doelman die in gewone doen een niveau haalt dat zeker goed genoeg is voor Ajax-1. Na zijn blessure maakte hij inderdaad even een wat mindere fase door, maar juist dan moet zo'n speler het vertrouwen krijgen van de coach. Een speler waarvan je namelijk weet, want dat heeft hij eerder aangetoond, dat hij in normale doen gewoon een (dikke) voldoende scoort.
OK, dan zijn we het gewoon oneens. Stekelenburg is in mijn ogen geen degelijke keeper, maar een modale keeper. Van Marwijk heeft Van der Sar niet voor niets al 5 keer opgebeld.

Nederland heeft sowieso erg zwakke keepers. Ligt zeker aan de opleiding. Kijk in Duitsland en je ziet dat elke ploeg een degelijke keeper heeft. Kijk in Nederland en je ziet prut. Het is weer wachten op dat natuurtalent dat eens in de 20 jaar doorbreekt.
Je zegt het goed, soms haalt hij een 5.
Ik zeg een vier of een vijf. En inderdaad, hij haalt regelmatiger een voldoende. Zo'n speler noem ik een talent. (Spelers die vaker een onvoldoende halen dan een voldoende noem ik een non-talent.)

Ik ben het trouwens wel met de strekking van je verhaal eens. Een ploeg heeft constante factoren nodig, spelers waarop je kunt vertrouwen en bouwen. Helaas heeft Ajax die spelers niet of nauwelijks. Mijn kritiek is dus niet dat Van Basten die spelers niet opstelt, maar dat ze er niet zijn.

Plaats reactie