De beslissende goal

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

De beslissende goal

Bericht door Monkey Tonk » ma apr 30, 2007 2:58 pm

http://www.youtube.com/watch?v=KtwB4IXr7ik


Ik heb hem een stuk of twintig keer bekeken. Met speciale aandacht voor hoe de Vitesse spelers zich opstellen, reageren, en de ruimte in het midden.

Als je nou niet voor Ajax bent, en gewoon dit als neutrale, maar kritische toeschouwer moet beoordelen, wat zou je van deze spelsituatie denken?

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » ma apr 30, 2007 3:02 pm

Gewoon een doelpunt zoals er vele vallen in de eredivisie.

Bal gewoon hoog erin gooien, proberen door te koppen, bal valt goed in de kluts voor de voeten van een PSV en doelpunt.

Of bedoelde je dat niet. :blush.gif:
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma apr 30, 2007 3:04 pm

Het eerste dat me opvalt is dat een bal die zo inkomt, vanuit een vrije trap, normaalgesproken wordt weggekopt. Als de bal kort valt, dan komen verdedigers naar voren om te koppen. Hier laten ze hem middenin het strafschopgebied vallen.

Dat is een observatie. Geen oordeel. Mee eens of niet?

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » ma apr 30, 2007 3:10 pm

Wat ik zie is dat Knol (denk ik) en Alex elkaar even vasthouden, dat Knol daardoor waarschijnlijk iets te laat is om bij Kluivert te komen. Daarnaast krijgt hij de bal tegen zijn knie waardoor deze voor de voeten van Cocu valt.

Zoals ik al zei: een situatie die wel vaker voorkomt in het voetbal. Niets bijzonders.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma apr 30, 2007 3:15 pm

Het tweede opvallende punt is dat de Vitesse verdedigers, die dus allemaal blijven hangen, van het midden weglopen. Nou kan ik me vergissen, maar ik heb genoeg voetbalwedstrijden gezien, en gespeeld, om te weten dat het midden vrij belangrijk is.

Kijk bijvoorbeeld naar de rechtsachter, die zich zeer makkelijk af laat schermen van het midden. Dat zou ik, als neutrale toeschouwer, nou een erg slechte verdediger vinden.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58899
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma apr 30, 2007 3:15 pm

Duidelijk, AJAX heeft te weinig winstpremie belooft aan Vitesse ....

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » ma apr 30, 2007 3:19 pm

Monkey Tonk schreef:Kijk bijvoorbeeld naar de rechtsachter, die zich zeer makkelijk af laat schermen van het midden. Dat zou ik, als neutrale toeschouwer, nou een erg slechte verdediger vinden.
Vandaar ook dat hij in Arnhem speelt, en niet op een hoger niveau....
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma apr 30, 2007 3:20 pm

Ik wil de situatie gewoon voetbaltechnisch analyzeren.

Punt voor punt.

We weten toch allemaal zoveel van voetbal? Laten we de spelers dan, een voor een, op deze situatie beoordelen.

Gezien het belang van deze goal, waarvan iedereen op de hoogte was, ben ik tot nu toe niet onder de indruk van de Vitesse verdediging. Maar misschien gaat dat nog komen. Zo staan die twee verdedigers op links misschien juist een afstandschot vanaf links te voorkomen. Dat zou verklaren wat ze daar doen.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma apr 30, 2007 3:21 pm

Ik hoef de beslissende goal absoluut niet te zien.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma apr 30, 2007 3:22 pm

Frank, jij zit nog 'vast' bij het eerste punt.

Je moet nog vertellen waarom de verdediging niet naar de bal toe kwam om die weg te koppen. Misschien was het te warm?

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma apr 30, 2007 3:25 pm

Jesse schreef:Ik hoef de beslissende goal absoluut niet te zien.
Begrijp ik. Maar daar gaat dit niet over.

Als ik, op een neutrale manier, kan concluderen dat deze goal waarschijnlijk wat medewerking vergte, dan voel ik me alsnog kampioen. Liever eerlijk tweede dan oneerlijk eerste. Maar zover ben ik nog lang niet.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58899
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma apr 30, 2007 3:26 pm

Hoe past dan de blunder van Gomez in dit scenario van jou ?....

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » ma apr 30, 2007 3:27 pm

Monkey Tonk schreef:Frank, jij zit nog 'vast' bij het eerste punt.

Je moet nog vertellen waarom de verdediging niet naar de bal toe kwam om die weg te koppen. Misschien was het te warm?
Je leest niet goed, ik heb al aangegeven waarom Knol niet naar de bal toekwam...

En als je een neutrale kijk op de situatie wilt hebben, zit je hier toch echt verkeerd.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma apr 30, 2007 3:27 pm

Vitesse verdedigt slecht. What's new?

En als ze omgekocht waren, waarom claimt die Benson dan een penalty in de blessuretijd?

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma apr 30, 2007 3:30 pm

Probleem is dat je waarschijnlijk niet op een objectieve manier kijkt, MT. Vitesse is een clubje van niks, daar hadden wij ook thuis met 5-1 van gewonnen. Alhoewel, in zo'n laatste wedstrijd is niks zeker met Ajax.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma apr 30, 2007 3:33 pm

Het maakt me op dit moment -van analyzeren- geen zak uit wie hier spelen. Als vierdeklas amateurs zo'n voorzet in het midden van het strafschopgebied laten vallen kan ik dat goed begrijpen. Maar op dit niveau verwacht ik toch minstens een verdediger die naar de bal toekomt om die weg te koppen. Er loopt wel een Vitesse speler in de buurt waar zo'n onderscheppingspoging zou moeten plaatsvinden, maar die lijkt met zijn gedachten heel ergens anders.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma apr 30, 2007 3:39 pm

Voorlopig genoeg. De ruimte die Vitesse in het midden openlaat is lachwekkend, maar als jullie zeggen dat Vitesse zo slecht is dan moet ik dat aannemen.

Ik zet het flimpje stil op 32 seconden... Om rustig te bekijken waar iedereen staat.

Later,

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11423
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » ma apr 30, 2007 4:02 pm

http://www.youtube.com/watch?v=lw_Q3Z5SrJ0


De beslissende fout ,en daardoor geen titel :1evil.gif:

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma apr 30, 2007 4:03 pm

VLNR op de 32 seconden foto.

De eerste psv speler staat volkomen vrij. Niemand bij in de buurt.

De tweede psv speler staat met een vitesse verdediger in zijn rug, maar die verdediger staat helemaal verkeerd tov waar de bal is. Maw, als de bal naar hem toekomt, heeft de aanvaller hem voor het inschieten.

Even wat spelers overslaan.

Op ongeveer dezelfde lijn als de verdediger hierboven genoemd staat nog een Vitesse verdediger een aanvaller te 'dekken'. Deze verdediger staat normaalgesproken tussen de aanvaller en het doel. Alleen staat hier de aanvaller tussen de verdediger en het doel. Dan kan best, als een verdediging uiteen gespeeld is. Maar dit was een dode situatie.

De balans tot zover:
1) niemand komt naar de bal om die weg te koppen
2) een aanvaller op links staat helemaal vrij.
3) twee aanvallers hebben een verdediger bij zich die zo staat dat hij een eventueel schot op doel niet kan voorkomen.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma apr 30, 2007 4:11 pm

Ik ben trouwens de eerste om toe te geven dat Ajax het zelf heeft laten liggen.

Toch wil ik weten, al was het maar om de historische ontknoping, wat zich in de laatste vijftien minuten van de competitie afspeelde.

Gebruikersavatar
SylvievdVaart
Berichten: 13218
Lid geworden op: do sep 30, 2004 2:28 pm
Locatie: Wollukje ❤

Bericht door SylvievdVaart » ma apr 30, 2007 4:12 pm

Ik ben het met MT eens :icon_neutral.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma apr 30, 2007 4:22 pm

Alleen al het feit dat er in de wedstrijd van PSV geen enkele kaart viel, geeft al aan dat Vitesse PSV niet veel in de weg heeft gelegd.

Dat is natuurlijk niet de reden dat Ajax niet meer goals heeft gescoord, dat ligt puur bij de spelers. Als ze in de training zo scherp kunnen zijn, dan moeten ze dat in de wedstrijd ook kunnen opbrengen, los van de tegenstand. Eigen schuld, dikke bult.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma apr 30, 2007 4:54 pm

Maar waarom zou Vitesse zoveel moeite doen? Ze speelde nergens meer voor. Natuurlijk, ze hadden hun sportieve plicht, maar gingen wij er ook niet min of meer vanuit dat Willem II ons geen strobreed in de weg zou leggen en we daardoor een monsterscore konden neerzetten?

Het is helaas wat anders gelopen. Willem II heeft wel keihard geknokt en op een zeer irritantie manier gespeeld (met z'n allen voor de goal hangen) en Vitesse had er eigenlijk helemaal niet zo'n zin in. Misschien omdat zij uit speelde ipv thuis. Tsja, botte pech.

Ajax had gewoon de derde moeten maken. Praat je nergens meer over.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma apr 30, 2007 5:38 pm

Ajax had gewoon de derde moeten maken. Praat je nergens meer over.
Zou het 6-1 zijn geworden :666.gif:
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma apr 30, 2007 6:18 pm

Oh ja, dat is waar.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Plaats reactie