De play-offs: AZ-Ajax

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma mei 21, 2007 6:32 am

joey schreef:
Zuidema schreef:Maar goed, als ie wel structureel oog krijgt voor dat soort situaties zijn we hem ook in no-time kwijt.
Precies. Dat is het dubbele. We mopperen steeds over zijn keuzes in veelbelovende situaties, want hij creëert een hoop. Hij was overal bij betrokken, denderde over Steinsson heen. Natuurlijk speelt hij het slecht uit, maar is dat niet ook een kwestie van ervaring?
Neu, is een gebrek aan inzicht en voetbalintelligentie. Een blind paard. Overigens als counterspits nog wel bruikbaar als ie leert om meer dan vijf doelpunten te maken uit 421 kansen

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » ma mei 21, 2007 6:36 am

LucaS schreef: Neu, is een gebrek aan inzicht en voetbalintelligentie. Een blind paard. Overigens als counterspits nog wel bruikbaar als ie leert om meer dan vijf doelpunten te maken uit 421 kansen
Nou speelde Ajax gisteren (weer eens) nadrukkelijk op de counter, maar Babel had het vizier weer eens op onscherp staan...

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma mei 21, 2007 6:41 am

Dat is waar. Ik wilde het ook houden bij "het loon van de angst", maar jij was me voor.

Overigens voor allen die me nu wijsheid achteraf gaan verwijten. Door omstandigheden was ik er gister niet en moesten wij naar de radio luisteren. Bij de wissel zei ik al tegen Syl dat het op zeker 2-1 zou worden, dat dat niet kon uitblijven met achteruit rennen. Ik voelde me haast weer in het Koe-tijdperk

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma mei 21, 2007 7:12 am

LucaS schreef:Bij de wissel zei ik al tegen Syl dat het op zeker 2-1 zou worden, dat dat niet kon uitblijven met achteruit rennen. Ik voelde me haast weer in het Koe-tijdperk
Exact!

In het uitvak was het ook echt weer zo'n memorabele wissel, waarbij iedereen elkaar vragend aankeek en je overal om je heen gemopper hoorde in de trant van "Ten Cate, god%@$%#, wat doe je nou?" Dan kun je wel roepen dat supporters geen verstand van voetbal hebben, en dat ze altijd op basis van de uitslag roepen of een trainer het goed of fout heeft gedaan, maar daarmee doe je de trouwe volgers van de sport toch echt tekort. Over de meeste wissels hoor je de supporters niet, maar nu was de mening eensluidend vanaf de eerste seconde: wat een domme, laffe, verdedigende flutwissel, en dat 25 minuten voor tijd, het lijkt Koeman wel en hier gaan we de rekening voor betalen.

En jawel.

Op basis van het percentage balbezit en het vertoonde spel vond ik dat AZ wel recht had op 2-1, maar vanuit Ajax-perspectief vond ik het vooral onnodig. Verdedigend stond het gewoon prima totdat we opzichtig achteruit gingen lopen (V/d Wiel en Vermaelen allebei een berepartij) en ondertussen verscheen Ryan Babel drie keer alleen voor Waterman. Kijk eens Ryan, zo word je dus nooit een echte spits...

Er had voor Ajax meer in gezeten. Rond het uur drong AZ een kwartiertje aan, maar in het laatste kwartier had ik het gevoel dat we de storm overleefd hadden en dat er nog kansjes voor Ajax zouden komen om de volle buit mee te snaaien. En die kans kwam dus ook (Babel), maar nee, helaas. En dan nog zo'n suffe goal weggeven...

2-1... Echt rampzalig is het niet, en met een middenveld Gabri-Sneijder-Davids zou ik zelfs zeer optimistisch zijn geweest. Maar nu... zonder Sneijder? Hmm, ik weet niet. Ik verwacht dat AZ een goaltje maakt, en dan moet Ajax al twee keer scoren om een verlenging te behalen.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma mei 21, 2007 7:44 am

Kowalczyk schreef:V/d Wiel en Vermaelen allebei een berepartij
Vond je Vermaelen echt zo sterk. Ik vind dat hij het vaak juist op de cruciale momenten laat afweten. Net alsof hij zich niet een wedstrijd lang kan concentreren. De eerste goal komt voort uit het feit dat hij zijn tegenstander midden in het eigen doelpunt op z'n gemak de bal laat doorkoppen. De tweede goal is in mijn ogen al helemaal nalatig van Vermaelen zijn kant. Arveladze speelt hem uit en vervolgens blijft Vermaelen doodleuk gewoon stilstaan kijken. Vervolgens slalomt Arveladze met moeite richting het Ajax doel, waarop Vermaelen alsnog besluit om voor de vorm maar even er naar toe te rennen. Uiteraard komt hij veel te laat. Als hij direct naar Arveladze was toegesprint had hij hem volgens mij nog bij de doelpaal kunnen 'afsnijden'. Vermaelen begint de wedstrijden een paar minuten later en stopt ook al voor het einde van de wedstrijd met voetballen.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma mei 21, 2007 7:56 am

Maar v/d Wiel deed het dus wel goed?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma mei 21, 2007 8:04 am

Ik weet niet of je deze vraag aan mij of Ko stelt, maar mijn verwachtingspatroon is bij Vermaelen hoger dan bij Vd Wiel. Ik vond het hem dan ook heel behoorlijk doen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13398
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » ma mei 21, 2007 8:19 am

Ik ook, maar de eerste goal was toch echt een fout van Van der Wiel die zomaar Cziommer uit zijn rug liet weglopen.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » ma mei 21, 2007 8:23 am

Ik vind het wel lachwekkend eigenlijk hoe sommige mensen meteen de schuld in HtC kunnen schuiven. Was het 1-1 gebleven dan had Ajax 1-2 moeten winnen, hadden ze 1-2 gewonnen dan had het 1-4 moeten worden.

De veelbesproken wissel Huntelaar - Lindenbergh: Ajax werd in de periode voor de wissel aan alle kanten voorbij gelopen. Er moest dus een verdedigende middenvelder bij. Huntelaar daarentegen heeft de hele wedstrijd geen bal gekregen (is niet alleen zijn schuld) maar is ook niet het type dat dan achter iedere bal aan gaat redden. En belangrijk, hij kreeg iedere beslissing tegen van de scheidsrechter. Als je dan met 2 spitsen gaat spelen kun je beter over fysiek en snelheid beschikken dan over een neusje voor de goal. Huntelaar heeft volgens mij geen kans gehad.

Overigens kreeg Ajax na de wissel nog de nodige kansen volgens mij. Iedereen hier zeurt terecht over Babel maar dat doet niets af aan het feit dat die kansen er dus wel geweest waren! Is er toch iets voor de taktiek te zeggen.

En voor iedereen die graag een andere opstelling hadden gezien, neem de 16 namen die er op het wedstrijdformulier stonden en maak een betere opstelling. Ik wacht geduldig.

Overigens was de aktie van Sneijder zelfs een rode kaart waard geweest zoals ik het kon zien. Doldrieste aktie waar een hoop frustratie in zat.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma mei 21, 2007 8:23 am

Volgens mij begon die fout bij het feit dat Vermaelen zijn directe tegenstander in alle rust de bal laat doorkoppen. Daarna was vd Wiel inderdaad niet attent genoeg. Dat is hem ook aan te rekenen.

boa
Berichten: 494
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 2:30 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door boa » ma mei 21, 2007 8:27 am

Kowalczyk schreef:
LucaS schreef:Bij de wissel zei ik al tegen Syl dat het op zeker 2-1 zou worden, dat dat niet kon uitblijven met achteruit rennen. Ik voelde me haast weer in het Koe-tijdperk
Exact!

In het uitvak was het ook echt weer zo'n memorabele wissel, waarbij iedereen elkaar vragend aankeek en je overal om je heen gemopper hoorde in de trant van "Ten Cate, god%@$%#, wat doe je nou?" Dan kun je wel roepen dat supporters geen verstand van voetbal hebben, en dat ze altijd op basis van de uitslag roepen of een trainer het goed of fout heeft gedaan, maar daarmee doe je de trouwe volgers van de sport toch echt tekort. Over de meeste wissels hoor je de supporters niet, maar nu was de mening eensluidend vanaf de eerste seconde: wat een domme, laffe, verdedigende flutwissel, en dat 25 minuten voor tijd, het lijkt Koeman wel en hier gaan we de rekening voor betalen.

En jawel.

Op basis van het percentage balbezit en het vertoonde spel vond ik dat AZ wel recht had op 2-1, maar vanuit Ajax-perspectief vond ik het vooral onnodig. Verdedigend stond het gewoon prima totdat we opzichtig achteruit gingen lopen (V/d Wiel en Vermaelen allebei een berepartij) en ondertussen verscheen Ryan Babel drie keer alleen voor Waterman. Kijk eens Ryan, zo word je dus nooit een echte spits...
Ik vond het een logische wissel. Ajax werd overlopen die 2e helft op het middenveld. Er moest iets gebeuren om het evenwicht te herstellen. Om dan terug te grijpen op 2 spitsen en een verstevigd middenveld dan kan ik dat goed begrijpen. Het was nou geen Advocaat-wissel die de beste man van het veld eruit haalde. Huntelaar raakte geen knikker.
Er had voor Ajax meer in gezeten. Rond het uur drong AZ een kwartiertje aan, maar in het laatste kwartier had ik het gevoel dat we de storm overleefd hadden en dat er nog kansjes voor Ajax zouden komen om de volle buit mee te snaaien. En die kans kwam dus ook (Babel), maar nee, helaas. En dan nog zo'n suffe goal weggeven...

2-1... Echt rampzalig is het niet, en met een middenveld Gabri-Sneijder-Davids zou ik zelfs zeer optimistisch zijn geweest. Maar nu... zonder Sneijder? Hmm, ik weet niet. Ik verwacht dat AZ een goaltje maakt, en dan moet Ajax al twee keer scoren om een verlenging te behalen.

K.
Als je nu zélf zegt dat in het laatste kwartier je het gevoel had dat Ajax de storm overleefd had en dat er nog kansjes zouden komen, hoe kan je dan concluderen dat de wissels slecht waren ? Een kwartier voor tijd kwam de Mul in het veld en waren de tactische wissels van HtC klaar. Ik vond dat de wissels goed uitpakte. Er was niks te halen voor Ajax, dus hij herstelde het evenwicht op het middenveld en gokte op de snelheid van de Mul en Babel. Nog bijna met succes ook.

Verdedigend werd het echt niet slechter door die wissel.
[/quote]

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma mei 21, 2007 8:44 am

Je kan er ook een verdediger afhalen en er een middenvelder bijzetten. Of een verdediger door laten schuiven. Dat had een Ajaxcoach gedaan

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma mei 21, 2007 8:47 am

Was Urby niet dramatisch?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » ma mei 21, 2007 8:48 am

LucaS schreef:Je kan er ook een verdediger afhalen en er een middenvelder bijzetten. Of een verdediger door laten schuiven. Dat had een Ajaxcoach gedaan
Een verdediger eraf halen? Dus je staat onder grote druk en dan ga je 3-4-3 spelen? Is een mogelijkheid maar ik zou het niet gedaan hebben. Na de wissel krijg je nog een aantal kansen terwijl AZ er niet veel meer kreeg. Lijkt me toch dat je taktiek dan niet verkeerd is.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma mei 21, 2007 8:50 am

En met hoeveel spitsen speelde AZ?

Ajax moet niet achteruit rennen. (=punt)

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » ma mei 21, 2007 8:52 am

LucaS schreef:En met hoeveel spitsen speelde AZ?

Ajax moet niet achteruit rennen. (=punt)
Ajax rende helemaal niet meer achteruit dan ze al deden. Ze zorgden er voor dat AZ niet zo makkelijk meer over kon steken en dat lukte aardig. Na de wissels en tot vlak voor de goal was er namelijk niet zo heel veel meer aan de hand.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13355
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » ma mei 21, 2007 8:54 am

Een verdediger wisselen voor een middenvelder was absoluut gekkenwerk geweest. AZ speelde met Koevermans en Arveladze op het laatst.

We misten gisteren, zoals gewoonlijk, Jaap Stam. De onervarenheid van ons centraal duo gisteren kwam weer eens boven drijven.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Bericht door martijn401 » ma mei 21, 2007 9:12 am

In de samenvatting zag ik Sjaak Swart en Piet Keizer het hoofdschudden bij de wissel KJH voor Lindenbergh.Was dit montage werk?

Ik had Mitea voor Huntelaar gebracht en Lindenbergh voor Roger Je zag dat AZ op was ,de snelheid van Mitea had nog voor veel gevaar kunnen zorgen.
De 2-1 van AZ hing toch al in de lucht , zet dan iig nog alles op alles om een nog een tegen goal te maken .

boa
Berichten: 494
Lid geworden op: vr okt 03, 2003 2:30 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door boa » ma mei 21, 2007 9:14 am

Posted: Mon May 21 09:44:22 GMT Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Je kan er ook een verdediger afhalen en er een middenvelder bijzetten. Of een verdediger door laten schuiven. Dat had een Ajaxcoach gedaan

Waarom mag Ajax wél beginnen met 4-4-2 (Twente, PSV), maar niet gedurende een wedstrijd omschakelen naar 4-4-2 ? Omdat we dan ineens achteruit hollen ?

Enne...een Ajax-coach speelt NOOIT 4-4-2, maar altijd in het traditionele 4-3-3 (blablabla)... :hypocrite.gif:

Mijn analyse is dat ná de wissels Ajax juist wat méér naar voren voetbalde. Emanuelson is de hele 2e helft niet op de helft van AZ geweest, maar na de wissels ineens wel. (zie waar de overtreding gemaakt werd.) Hetzelfde gold voor Ogararu.

Ná de wissels had ik absoluut het idee dat Ajax de wedstrijd kon laten kantelen. Dan kun je nu wel de schuld van dat laatste doelpunt bij HtC in de schoenen schuiven, maar dat vind ik veel te goedkoop. Niet alles is de schuld van HtC.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » ma mei 21, 2007 9:22 am

hear hear boa
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma mei 21, 2007 9:23 am

Ik heb nooit gezegd dat ik het oke vind als er uit tegen fucking twente verdedigend wordt gespeeld

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma mei 21, 2007 9:23 am

Nihad schreef:Een verdediger wisselen voor een middenvelder was absoluut gekkenwerk geweest. AZ speelde met Koevermans en Arveladze op het laatst.
Dat zijn dus twee spitsen. Moet je daar dan vier verdedigers tegenover zetten?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mei 21, 2007 9:27 am

Jabu schreef:
Nihad schreef:Een verdediger wisselen voor een middenvelder was absoluut gekkenwerk geweest. AZ speelde met Koevermans en Arveladze op het laatst.
Dat zijn dus twee spitsen. Moet je daar dan vier verdedigers tegenover zetten?
Hangt er vanaf of je man op man wilt verdedigen of niet. Vermaelen kan voor geen meter man op man verdedigen en bij Van der Wiel weet ik niet hoe dat zit.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » ma mei 21, 2007 9:38 am

LucaS schreef:Ik heb nooit gezegd dat ik het oke vind als er uit tegen fucking twente verdedigend wordt gespeeld
4-4-2 spelen is niet perse verdedigend. En liever realistisch winnen dan zonder de juiste spelers met kippen zonder kop aan gaan vallen en dan op je kloten krijgen.

Buiten dat had Ajax gisteren niet zo heel veel keus wat betreft spelers. Volgens mij zaten Lindenberh, Mitea, De Mul, Gentenaar en nog iemand (weet niet eens wie) op de bank. Wat moet je dan?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13355
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » ma mei 21, 2007 9:43 am

Jabu schreef:
Nihad schreef:Een verdediger wisselen voor een middenvelder was absoluut gekkenwerk geweest. AZ speelde met Koevermans en Arveladze op het laatst.
Dat zijn dus twee spitsen. Moet je daar dan vier verdedigers tegenover zetten?
Urby bakte er niks van en Ogararu is ook geen topper. Daarbij speelde AZ nog met Jenner aan de rechterkant.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Plaats reactie