Amsterdam Toernooi 2007/2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » zo aug 05, 2007 12:07 pm

Raymon schreef:Gisteren de wedstrijd in de pub kunnen zien (eerste van het seizoen!). Ajax begon dramatisch, kreeg geen vat op Arsenal en pas halverwege de eerste helft (na de wissel) begon het beetje bij beetje beter te lopen. Duidelijk is wel dat het voor Ajax moeilijk voetballen is met Heitinga, Madura, Urby en Sneijder ipv Gabri en Davids. Weinig rust op het middenveld en daardoor worden de spitsen niet bereikt en kun je dus niets forceren.

De wissel vond ik prima. Ik ga er van uit dat Colin en Oguraru beter 1 op 1 kunnen spelen dan vdWiel. Hoe dan ook kwam er meer druk voorin waardoor er een wat meer evenwichtiger wedstrijd ontstond. De 2de helft was eigenlijk best leuk om te zien. Niets hoogstaands maar Ajax werd zeker niet meer overlopen. Arsenal uiteraard wel het beste van het spel maar toch hadden ze het niet makkelijk. Vergeet ook niet dat Arsenal in de vrijwel sterkste opstelling speelde en ook gewoon volgende week al begint met de competitie.

De algemene tendens in de pub was trouwens dat Ajax goed heeft gespeeld. Daar hou ik me dan maar aan vast :blush.gif:
Geen Gilberto en Fabregas centraal op het middenveld. Hleb speelde in de spits en niet op rechts en Eduardo was wissel....
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » zo aug 05, 2007 12:10 pm

Doe mij een paar van die vervangers.. :blush.gif:

Een club als Arsenal heeft een bredere, gelijkwaardigere selectie dan Ajax waar spelers als Stam, Davids en Gabri node gemist worden.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo aug 05, 2007 12:13 pm

Gilberto en Fabregas zijn natuurlijk basisspelers, maar het zegt genoeg dat Arsenal gisteren ook hetzelfde mooie positiespel bleef uitvoeren. Sommige willen het niet geloven, maar Arsenal staat er binnenkort gewoon weer. Dat krijg je met zo'n absolute topmanager.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo aug 05, 2007 12:14 pm

Rishi schreef:Zielig hoe je maar niet wilt toegeven dat Rommedahl gevaarlijker was dan KJH en Bakir. Die deden werkelijk helemaal niks.

Ik wil echt niet beweren dat Rommedahl beter is of dat hij moet spelen dan bovengenoemde maar dat hij gevaarlijker was heeft iedereen gezien behalve jij.
Dan heb ik er waarschijnlijk gewoon meer verstand van.

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » zo aug 05, 2007 12:18 pm

Blijf jij dat maar denken!
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » zo aug 05, 2007 1:40 pm

Het zou nu toch wel een hoop mensen duidelijk moeten worden dat Huntelaar niet die meevoetballende, complete spits is die velen in hem zien/zagen. Hij probeert het wel en doet soms ook wel goede dingen in het meevoetballen, maar verwacht geen wonderen. Hij is geen Kluivert of Dembele. Wat overigens totaal niet betekent dat we ons zorgen over Huntelaar hoeven te maken. Huntelaar gaat sowieso weer een karrevracht aan doelpunten opleveren in de wedstrijden waarin het er om gaat. Huntelaar heeft een doel voor ogen en dat is over een jaartje een grote transfer maken naar een Europese topclub. Dan zal hij het dit seizoen wel (opnieuw) moeten laten zien. Met een teamvoetballer als Kennedy aan de rechterkant moet dat ook mogelijk zijn, maar nu nog een buitenspeler zien te vinden met een goede voorzet en snelheid (diepgang) aan de linkerkant.

Hebben we meteen de achilleshiel van Ajax te pakken. Met Rommedahl, natuurlijk geen linksbuiten, ging het meteen een heel stuk beter. Een aanval zonder snelheid is nu eenmaal makkelijk te verdedigen door deze ver van de goal te houden. Met een dreigende, snelle aanvaller erbij bouwt een tegenstander toch meer defensieve zekerheid in en daar kunnen als het goed is alle aanvallers van profiteren. De rechterkant met Rommedahl en Kennedy is prima bezet, zo'n bezetting wil ik ook op links dus dat betekent dat er nog minimaal 1, liefst 2 linker aanvallers bij mogen. Op de chronisch geblesseerden Mitea en Leonardo kun je namelijk niet rekenen en dit zijn bovendien geen teamspelers maar individualisten.

De wedstrijd van gisteren toonde verder aan dat de opbouw beter moet, dat Ogararu een zwakke schakel is en dat Emanuelson en Maduro te licht zijn om het middenveld te kunnen dragen. Heitinga vult de Davids-rol prima in (qua agressie, duels uitvechten en ballen veroveren) maar qua diepgang en creativiteit moet het toch echt van de andere middenvelders komen en dat laat nog veel te wensen over. Ik vestig mijn hoop op Vertonghen.

Al met al heeft Ajax laten zien dat het zich op dit niveau aardig kan manifesteren. Arsenal is tenslotte wereldtop en in tegenstelling tot Athletico Madrid gingen de Gunners er wel overduidelijk 100% voor, wat maar weer aantoont dat er werkelijk niks Engels is aan deze Engelse club. Het harde spel en uitbundige vieren na afloop van de wedstrijd toonde wel aan dat Arsenal deze wedstrijd als zeer serieuze testcase beschouwde in de aanloop naar het nieuwe seizoen. Voor Ten Cate was het dan ook een serieuze graadmeter en ik denk dat hij gelijk heeft dat Ajax als team een stuk verder is dan vorig seizoen. Maar met een paar versterkingen op minimaal twee posities kan Ajax nog een stap vooruit zetten, en met de ambities die er zijn is dat noodzakelijk.
Ajax!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo aug 05, 2007 3:10 pm

Giacomo Puccini schreef:Het zou nu toch wel een hoop mensen duidelijk moeten worden dat Huntelaar niet die meevoetballende, complete spits is die velen in hem zien/zagen. Hij probeert het wel en doet soms ook wel goede dingen in het meevoetballen, maar verwacht geen wonderen. Hij is geen Kluivert of Dembele.
Duidelijk, hij blijft een beperkte speler. Was gisteren weer goed te zien. Maar wel: één (kop)kans en bijna een goal.
Hebben we meteen de achilleshiel van Ajax te pakken. Met Rommedahl, natuurlijk geen linksbuiten, ging het meteen een heel stuk beter. Een aanval zonder snelheid is nu eenmaal makkelijk te verdedigen door deze ver van de goal te houden. Met een dreigende, snelle aanvaller erbij bouwt een tegenstander toch meer defensieve zekerheid in en daar kunnen als het goed is alle aanvallers van profiteren.
Gisteren weinig diepgang door het wegvallen van Babel (Ajax miste hem zeker) en Gabri. Met een statische speler als Maduro en een verdedigende denker als Heitinga verloopt de omschakeling domweg te traag om een ploeg als Arsenal te verontrusten. Als je dan ook nog met opbouwend zwakke verdedigers als de Held van Ko en Colin speelt....
Laatst gewijzigd door joey op zo aug 05, 2007 9:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

Alexander
Berichten: 8557
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Bericht door Alexander » zo aug 05, 2007 9:52 pm

Deze situatie doet me een beetje denken in de periode na het vertrek van Andy van der Meijde. Ook toen hadden we geen snelle aanvallers meer tot onze beschikking. Dat is voor een verdediging echt een stuk makkelijker te verdedigen. Hoop dat er snel nog een complete linksbuiten (geen Suarez) bijkomt, dat zou al een hoop verbeteren.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di aug 07, 2007 1:07 pm

Raymon schreef:De wissel vond ik prima. Ik ga er van uit dat Colin en Oguraru beter 1 op 1 kunnen spelen dan vdWiel. Hoe dan ook kwam er meer druk voorin waardoor er een wat meer evenwichtiger wedstrijd ontstond.
Exact. Het nadeel van de formatie met de braakliggende flank is dat je niet kunt forechecken, want in feite speel je op de counter. Tegen een ploeg als Arsenal met technisch vrij goed onderlegde spelers kom je gewoon niet aan de bal als je meer dan het halve veld cadeau geeft.
De 2de helft was eigenlijk best leuk om te zien. Niets hoogstaands maar Ajax werd zeker niet meer overlopen. Arsenal uiteraard wel het beste van het spel maar toch hadden ze het niet makkelijk. Vergeet ook niet dat Arsenal in de vrijwel sterkste opstelling speelde en ook gewoon volgende week al begint met de competitie.
Ook mee eens. Ajax werd niet meer weggespeeld, maar Arsenal was wel de (veel) gevaarlijkere ploeg voor het doel.

En wat we al langer wisten, werd weer eens bewaarheid: de ervaren jongens zijn belangrijk, eigenlijk onmisbaar.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di aug 07, 2007 1:23 pm

Thomas schreef:2. Persoonlijk vind ik het opbouwend allemaal niet zo broos. Vermaelen heeft een inspeelpass waar ik gecharmeerd van ben en bovendien het lef om hem te gebruiken.
Ja, zijn inspeelpass is OK. Maar het gaat me vooral om zijn handelingssnelheid. Vermaelen is een speler met een vrij grote draaicirkel en het duurt ook even voordat hij de bal onder controle heeft. Zo kan het gebeuren dat hij de bal wel 20 keer per wedstrijd terugspeelt op die andere spelvertrager Stekelenburg. (Voor de duidelijkheid: dat is niet alleen zijn schuld -spelers moeten zich ook aanbieden-, maar voor een gedeelte wel.
Sowieso hebben we de beschikking over twee meesters in de opbouw in vergelijking met het duo Hofland-Vlaar. :smallgrin.gif:
Haha, maar dat geldt ook voor VVV. :wink.gif:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di aug 07, 2007 1:47 pm

:smallgrin.gif:

Ik vind Hofland trouwens maar weinig beter dan Bahia. Tel daarbij op dat De Cler netjes gezegd een verdedigende sufferd is en Van Bronckhorst een overachiever en het valt allemaal wel mee met dat geweldige Feyenoord. Makaay steekt er in mijn ogen bovenuit, terwijl hij nog niet eens goed wordt bediend door z'n medespelers. Hij ziet dingen waar z'n medespelers niet op anticiperen.

Plaats reactie