Voorronde Champions League 2007/2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma aug 06, 2007 8:56 am

Huntelaar heeft het afgelopen seizoen meer dan 30 doelpunten gemaakt in alle competities. Wat scoren betreft is er geen probleem. En ik heb niet gezegd dat hij niet kan voetballen. In de kleine ruimte hoef je niet teveel van hem te verwachten, maar ver van de goal kan hij best meevoetballen. Z'n trap is prima en hij vindt aardig de open man aan de zijkanten. Het enige probleem is op dit moment dat wanneer hij inzakt en hij zich een tel of wat later zelf niet voorin kan melden, we het positiespel en de snelheid ontberen om wel gevaarlijk te worden voor de goal. Maar dat ligt dus niet (alleen) aan KJH, maar aan de hele aanval.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 06, 2007 10:28 am

Demosthenes schreef:Blijft staan dat je een elftal niet moet afstemmen op je spits.
Uh, dat lijkt me toch de eerste positie waar je je elftal op afstemt. Niets is zo'n duidelijk bewijs van rendement als doelpunten.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma aug 06, 2007 12:51 pm

Bertje schreef:
Demosthenes schreef:Blijft staan dat je een elftal niet moet afstemmen op je spits.
Uh, dat lijkt me toch de eerste positie waar je je elftal op afstemt. Niets is zo'n duidelijk bewijs van rendement als doelpunten.
? Mij maakt het niet uit wie er scoort, de spits of de nummer 10 of .... Ieder doelpunt van Ajax telt toch even zwaar!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 06, 2007 12:55 pm

Dat is omgekeerd redeneren. Omdat ook anderen kunnen scoren, hoef ik m'n elftal niet op doelpunten af te stemmen. Heb je een scorende spits, dan zorg je dat hij kan scoren. Heb je een scorende linksbuiten, dan zorg je dat hij kan scoren. Heb je een scorende schaduwspits, dan zorg je dat hij kan scoren.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 06, 2007 1:01 pm

Nog iemand kaarten gekocht?
Het stinkt aan alle kanten!

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma aug 06, 2007 1:04 pm

joey schreef:Nog iemand kaarten gekocht?
Ze worden voor mij morgenochtend gehaald.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma aug 06, 2007 1:05 pm

Bertje schreef:Dat is omgekeerd redeneren. Omdat ook anderen kunnen scoren, hoef ik m'n elftal niet op doelpunten af te stemmen. Heb je een scorende spits, dan zorg je dat hij kan scoren. Heb je een scorende linksbuiten, dan zorg je dat hij kan scoren. Heb je een scorende schaduwspits, dan zorg je dat hij kan scoren.
Wie keert er om?

Wat ik beweer is dat je een elftal niet op één speler moet afstemmen, dus ook niet op een spits, hoeveel doelpunten hij ook zou kunnen maken. Het gaat erom wie er in scoringspositie komt en dat kan het beste de spits zijn, maar dat betekent niet dat, zoals Ajax vorig jaar een tijd deed, KJH proberen te laten scoren, tot in het oneindige toe, zie Utrecht thuis. Zo'n aanval is zonder gevaar, want de tegenstander weet wat er zal gebeuren, de verrassing is volkomen weg. Dat laatste staat Ajax, vrees ik, te wachten, een aanval zonder verrassingen.

Litmanen scoorde veel, maar het spel was niet op hem afgestemd! Petterson scoorde weinig, maar anderen in zijn tijd scoorden wel, enz. Bergkamp was geen spits, het spel was niet op hem afgestemd enz. enz.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma aug 06, 2007 1:07 pm

Het klinkt misschien als een ijdele hoop, maar ik verwacht van Urzaiz wel aardige dingen eigenlijk. Dat lijkt me niet het type spits dat op voorzetten zit te wachten en als die niet komen dat je niks aan zo'n spits hebt.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 06, 2007 1:22 pm

Demosthenes schreef:Wie keert er om?

Wat ik beweer is dat je een elftal niet op één speler moet afstemmen, dus ook niet op een spits, hoeveel doelpunten hij ook zou kunnen maken. Het gaat erom wie er in scoringspositie komt en dat kan het beste de spits zijn, maar dat betekent niet dat, zoals Ajax vorig jaar een tijd deed, KJH proberen te laten scoren, tot in het oneindige toe, zie Utrecht thuis. Zo'n aanval is zonder gevaar, want de tegenstander weet wat er zal gebeuren, de verrassing is volkomen weg. Dat laatste staat Ajax, vrees ik, te wachten, een aanval zonder verrassingen.

Litmanen scoorde veel, maar het spel was niet op hem afgestemd! Petterson scoorde weinig, maar anderen in zijn tijd scoorden wel, enz. Bergkamp was geen spits, het spel was niet op hem afgestemd enz. enz.
Het spel niet op Bergkamp afgestemd? :drecul.gif:

Werkelijk het hele elftal van Louis werd aan Bergkamp opgehangen. Hij kreeg een onzelfzuchtige spits voor zich, vleugelspelers die diepte konden maken, puinruimers naast zich en een inschuivende 'verdediger' die hem kon wegsturen.

En gelijk had Louis, want dan stond er een sterk elftal.

Het is natuurlijk ook onzin om te stellen dat het elftal van '95 niet op Litmanen en Kluivert was afgestemd. Als Kluivert in plaats van Litmanen een weinig scorende speler achter zich had gehad, dan had Louis wel in kunnen pakken. Terugkaatsen is leuk, maar alleen als er doelpunten uit volgen. Door voornamelijk Litmanen lukte dat. Net als Litmanen minder uit de verf was gekomen met een meer zelfzuchtige spits. Voorbeeld: Kluivert eruit en Shota erin. Het gevolg was dat Litmanen meer aan de bal moest blijven (want Shota is een type die zonder bal wil bewegen), waardoor er meer aandacht naar Litmanen ging en Litmanen opeens de man van glas werd. Voornamelijk door Kluivert werd de blessuregevoeligheid van Litmanen opgevangen.

De les van het verhaal: niets mis met afstemmen op één of meerdere spelers, maar dan moet het wel tot rendement leiden.

Lionel
Berichten: 47292
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » ma aug 06, 2007 1:29 pm

Je stelt gewoon het best mogelijke elftal samen. Als Van Gaal geen inschuivende verdedigers had gehad en een Ronaldo of Shota in de spits was het elftal ook niet op Litmanen afgestemd.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Bericht door Pride of Amsterdam » ma aug 06, 2007 2:15 pm

joey schreef:Nog iemand kaarten gekocht?
Yep... zaterdag effies 2 kaarten gehaald.
Op naar de vierde ster!

Mr. Ajax
Berichten: 14505
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » ma aug 06, 2007 2:59 pm

Ik haal morgen mijn kaartjes op. Moet wel zeggen dat ik helemaal geen goed gevoel heb over dit seizoen, terwijl ik toch een heel optimistisch persoon ben!
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma aug 06, 2007 3:06 pm

Bertje schreef:
Demosthenes schreef:Wie keert er om?

Wat ik beweer is dat je een elftal niet op één speler moet afstemmen, dus ook niet op een spits, hoeveel doelpunten hij ook zou kunnen maken. Het gaat erom wie er in scoringspositie komt en dat kan het beste de spits zijn, maar dat betekent niet dat, zoals Ajax vorig jaar een tijd deed, KJH proberen te laten scoren, tot in het oneindige toe, zie Utrecht thuis. Zo'n aanval is zonder gevaar, want de tegenstander weet wat er zal gebeuren, de verrassing is volkomen weg. Dat laatste staat Ajax, vrees ik, te wachten, een aanval zonder verrassingen.

Litmanen scoorde veel, maar het spel was niet op hem afgestemd! Petterson scoorde weinig, maar anderen in zijn tijd scoorden wel, enz. Bergkamp was geen spits, het spel was niet op hem afgestemd enz. enz.
Het spel niet op Bergkamp afgestemd? :drecul.gif:

Werkelijk het hele elftal van Louis werd aan Bergkamp opgehangen. Hij kreeg een onzelfzuchtige spits voor zich, vleugelspelers die diepte konden maken, puinruimers naast zich en een inschuivende 'verdediger' die hem kon wegsturen.

En gelijk had Louis, want dan stond er een sterk elftal.

Het is natuurlijk ook onzin om te stellen dat het elftal van '95 niet op Litmanen en Kluivert was afgestemd. Als Kluivert in plaats van Litmanen een weinig scorende speler achter zich had gehad, dan had Louis wel in kunnen pakken. Terugkaatsen is leuk, maar alleen als er doelpunten uit volgen. Door voornamelijk Litmanen lukte dat. Net als Litmanen minder uit de verf was gekomen met een meer zelfzuchtige spits. Voorbeeld: Kluivert eruit en Shota erin. Het gevolg was dat Litmanen meer aan de bal moest blijven (want Shota is een type die zonder bal wil bewegen), waardoor er meer aandacht naar Litmanen ging en Litmanen opeens de man van glas werd. Voornamelijk door Kluivert werd de blessuregevoeligheid van Litmanen opgevangen.

De les van het verhaal: niets mis met afstemmen op één of meerdere spelers, maar dan moet het wel tot rendement leiden.
Je doet ongelooflijk veel om je gelijk te krijgen: mag, maar je vergeet alleen maar even spelers als Rijkaard, Blind, Davids, Frank en Ronald de Boer enz. enz. Die speelden echt niet in dienst van Litmanen, het gaat om het geheel. Frank en Ronald speelden al in Ajax 1 sinds eind jaren tachtig, Litmanen maakte zijn debuut ± 1993 (oefenen tegen RM uit? als rechtsback). Zijn ze anders gaan voetballen omdat Litmanen kwam? Kluivert noem je (doe ik niet), maar wilde LvG niet eerst Ronaldo!!!!

LvG zei steeds niet de elf beste spelers op te stellen, maar de beste elf. In 94/95 paste alles in elkaar en was Litmanen niet geblesseerd enz.

Tijdperk Bergkamp: Je mag Jonk noemen die een belangrijke rol voor Bergkamp speelde (later bleek dat het vooral Jonk roem bezorgde, Bergkamp kon gemakkelijk zonder Jonk), maar toch niet de rest van het elftal. Stefan Pettersson speelde al voor Ajax voordat Bergkamp doorbrak (ik heb het niet over de 17-jarige rechtsbuiten), spelers als Winter, Witschge enz. speelden al bij Ajax voordat Bergkamp doorbrak en die zijn echt niet anders gaan voetballen, omdat Bergkamp meedeed. Bergkamp was op zijn 24ste al weg en laten we eerlijk zijn: zijn beste tijd had hij bij Arsenal.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma aug 06, 2007 3:54 pm

Amsterdam Pride schreef:
joey schreef:Nog iemand kaarten gekocht?
Yep... zaterdag effies 2 kaarten gehaald.
Zie ik jou ook weer eens een keer :drecul.gif: Ik ben er ook weer bij, zaterdag ook overigens!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 06, 2007 4:14 pm

Demosthenes schreef:Je doet ongelooflijk veel om je gelijk te krijgen: mag, maar je vergeet alleen maar even spelers als Rijkaard, Blind, Davids, Frank en Ronald de Boer enz. enz. Die speelden echt niet in dienst van Litmanen, het gaat om het geheel. Frank en Ronald speelden al in Ajax 1 sinds eind jaren tachtig, Litmanen maakte zijn debuut ± 1993 (oefenen tegen RM uit? als rechtsback). Zijn ze anders gaan voetballen omdat Litmanen kwam? Kluivert noem je (doe ik niet), maar wilde LvG niet eerst Ronaldo!!!!

LvG zei steeds niet de elf beste spelers op te stellen, maar de beste elf. In 94/95 paste alles in elkaar en was Litmanen niet geblesseerd enz.

Tijdperk Bergkamp: Je mag Jonk noemen die een belangrijke rol voor Bergkamp speelde (later bleek dat het vooral Jonk roem bezorgde, Bergkamp kon gemakkelijk zonder Jonk), maar toch niet de rest van het elftal. Stefan Pettersson speelde al voor Ajax voordat Bergkamp doorbrak (ik heb het niet over de 17-jarige rechtsbuiten), spelers als Winter, Witschge enz. speelden al bij Ajax voordat Bergkamp doorbrak en die zijn echt niet anders gaan voetballen, omdat Bergkamp meedeed. Bergkamp was op zijn 24ste al weg en laten we eerlijk zijn: zijn beste tijd had hij bij Arsenal.
Je noemt allemaal dingen op die totaal niet relevant zijn. Natuurlijk was Petterson er voordat Van Gaal voordat Bergkamp belangrijk maakte, maar dat zegt natuurlijk helemaal niets. Niet voor niets draaide Ajax minder voor de omzettingen van Van Gaal. Sneijder was er ook voordat Davids terugkeerde, maar toch is die combinatie goud waard. Sneijder is namelijk niet anders gaan spelen, maar hij doet het elftal wel minder pijn door te spelen zoals hij speelt. Met mijn eerdere voorbeelden is het precies zo.

En Louis Van Gaal stelde natuurlijk de beste elf speler op, maar daarbij werd het dus wel afgestemd op de belangrijke spelers, omdat die elf spelers dan samen het beste elftal vormden. Blind was een belangrijke speler en kon mede zo belangrijk zijn doordat een middelmatige speler als Reiziger hem ondersteunde. Het elftal werd dus een beetje afgestemd op Blind. Net als het elftal voorin ook weer (een beetje) op spelers werd afgestemd.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma aug 06, 2007 4:50 pm

Mr. Ajax schreef:Ik haal morgen mijn kaartjes op. Moet wel zeggen dat ik helemaal geen goed gevoel heb over dit seizoen, terwijl ik toch een heel optimistisch persoon ben!
Ik denk weer een vrij voorspelbaar seizoen, ze zullen wel weer lang mee doen om de titel, europees zal het wederom wel weer niet al te veel zijn, CL zie ik ze wel halen en dan 2e of 3e in de poule worden. Als ze derde worden dan pakken ze misschien nog 1 of 2 rondjes uefa-cup mee en worden ze tweede dan liggen ze de ronde erop uit de CL. Niks bijzonders dus.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma aug 06, 2007 5:12 pm

Ze? We bedoel je toch?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma aug 06, 2007 5:18 pm

Kan ook maar met 'ze' bedoel ik de ajax selectie.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma aug 06, 2007 5:31 pm

Het elftal werd dus een beetje afgestemd op Blind. Net als het elftal voorin ook weer (een beetje) op spelers werd afgestemd.
Ook op Blind; je kiest de spelers die elkaar versterken, aanvullen, maar dat is iets anders dan in dienst van iemand spelen, alles gaat in dienst van het elftal.

Davids is er niet gekomen omdat hij Sneyder beter liet voetballen, hij kwam om de positie beter in te vullen dan Sneijder (die eerst meer links speelde) om tot een middenveld/evenwichtiger elftal te komen, om jongeren die links speelden: Emanuelson en Babel beter te laten functioneren, daarom is hij zo belangrijk.

Het gevolg is o.a. dat Sneijder beter ging voetballen; dat was een gevolg van het aantrekken van Davids, maar niet de oorzaak, die ligt dieper. Davids voetbalt niet ten dienste van Sneijder, hij heeft een eigen taak/invulling binnen het elftal die hij ook zonder Sneijder kan invullen!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma aug 06, 2007 9:15 pm

Even een routeplanner voor Thomas: hoe laat kan ik het beste vertrekken als ik ruim van tevoren aanwezig wil zijn? En op welk station moet ik er eigenlijk uit?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 06, 2007 9:29 pm

Demosthenes schreef:
Het elftal werd dus een beetje afgestemd op Blind. Net als het elftal voorin ook weer (een beetje) op spelers werd afgestemd.
Ook op Blind; je kiest de spelers die elkaar versterken, aanvullen, maar dat is iets anders dan in dienst van iemand spelen, alles gaat in dienst van het elftal.

Davids is er niet gekomen omdat hij Sneyder beter liet voetballen, hij kwam om de positie beter in te vullen dan Sneijder (die eerst meer links speelde) om tot een middenveld/evenwichtiger elftal te komen, om jongeren die links speelden: Emanuelson en Babel beter te laten functioneren, daarom is hij zo belangrijk.

Het gevolg is o.a. dat Sneijder beter ging voetballen; dat was een gevolg van het aantrekken van Davids, maar niet de oorzaak, die ligt dieper. Davids voetbalt niet ten dienste van Sneijder, hij heeft een eigen taak/invulling binnen het elftal die hij ook zonder Sneijder kan invullen!
Het gaat niet om posities, maar om rollen. Eerst zoek je elf spelers die samen een evenwichtig geheel vormen doordat ze rollen invullen die elkaar aanvullen. Dan zoek je een veldbezetting die die spelers optimaal ondersteunt.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma aug 06, 2007 9:59 pm

Thomas schreef:Even een routeplanner voor Thomas: hoe laat kan ik het beste vertrekken als ik ruim van tevoren aanwezig wil zijn? En op welk station moet ik er eigenlijk uit?
17.48 Leiden centraal
18.09 Schiphol
overstappen
18.14 Schiphol
18.28 Amsterdam Bijlmer/Arena

Vertrekt elk uur om .48 en .18

of:

17.48 Leiden centraal
18.25 Duivendrecht

Vertrekt elk uur om .48 en .18

Als je in Duivendrecht uitstapt moet je 10 minuten lopen of je neemt de metro naar Strandvliet of Bijlmer. als je de trein naar Amsterdam Bijlmer neemt stap je direct voor het stadion uit.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 06, 2007 10:01 pm

Ik ga altijd naar Duivendrecht. Ik ga toch niet overstappen voor dat rotstukje naar Amsterdam?!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma aug 06, 2007 10:03 pm

Oke maar Thomas is toch vrij lui en als je naar Duivendrecht gaat moet je nog een stukje lopen, of je moet de metro pakken.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 06, 2007 10:04 pm

:biggrin.gif:

Ja, Thomas zie ik er inderdaad wel voor aan om de metro te pakken. :smallgrin.gif:

Plaats reactie