De Graafschap - Ajax 19-08-2007

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » zo aug 19, 2007 8:58 pm

Demosthenes schreef:
Tja, laat nu vandaag Huntelaar precies zien waar je hem het beste kunt aanspelen ..
Op de doellijn? Kom op, we hebben het over De Graafschap!!!!!!!!!!!!!!! niet over Slavia Praag, of Arsenal, AM, of Falkirk of Glasgow Rangers!
Demosthenes schreef:Deze uitslag maakt aan Ajaxkant niemand wijzer; Suarez was bij de eerste vier doelpunten betrokken, een goed teken!
Ik snap je toch niet helemaal. Kan je nu wel of niet conclusies verbinden aan deze pot? Of kan dat bij KJH niet en bij Suarez wel?

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo aug 19, 2007 9:04 pm

Ik snap je toch niet helemaal. Kan je nu wel of niet conclusies verbinden aan deze pot? Of kan dat bij KJH niet en bij Suarez wel?
Geen conclusies als het gaat om het totaal: Ajax.

Wel voor Suarez: niet, omdat hij nu ineens uitblinker is, maar omdat hij niet heeft gefaald (individu, niet Ajax). Dat bespaart hem veel ellende (uitfluiten in de Arena enz.), meer uit bescherming (tegen Slavia was hij ook niet slecht)
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7356
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Bericht door Trab » zo aug 19, 2007 9:06 pm

Demosthenes schreef:
Schiet niet echt op, maar waarop baseer je deze mening? Op basis van De Graafschap uit? Ik heb vorig seizoen genoeg wisselingen gezien.

Het gras is bij de buurman altijd groener. Suarez moet nu al wisselen met Bakircioglu en KJH? Ze kennen elkaar niet eens, Suarez is er net een week, Bakircioglu speelde met Colin achter zich, voor de tweede keer?

Bouw eerst aan zekerheden, KJH kan alleen op 9 spelen, laat hen daar eerst aan wennen. Ajax is niet alleen RB en WS kwijt (dat werd op tv verteld), maar m.i. uit de voorhoede ook Tom de Mul.
Ajax heeft vorig jaar vooral goed gespeeld met een versterkt middenveld tegen sterke tegenstanders als het spel niet gemaakt hoefde te worden. Twente-uit, PSV-uit dat soort wedstrijden. Vooral op basis van duelkracht en ingevingen van Sneijder en in mindere mate Babel hebben we wedstrijden gewonnen.
Als het spel zelf gemaakt moest worden tegen mindere tegenstanders, dan werd vaak nauwelijks iets gecreerd. Er zit gewoon te weinig voetbal in en het is te voorspelbaar.
Tuurlijk speelt Suarez pas zijn 2e wedstrijd voor Ajax, maar ik ben gewoon bang dat hem hetzelfde overkomt als Perez vorig jaar. Waarom slaagt een Perez wel als linksbuiten in een vrije rol AZ en niet bij Ajax? Ligt dat aan de speler of wordt hij verkeerd gebruikt?

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11941
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » zo aug 19, 2007 9:15 pm

Demosthenes schreef:
Verzin wat voorin. Geef Kennedy, Suarez en Huntelaar de vrijheid om van positie te wisselen. Zorg dat backs doorkomen. AZ speelde onder Co met V.Galen, Perez en Nelisse voorin. Van Gaal speelde met 2 spitsen. Allebei fantastich voetbal. Bij Ajax gaat het allemaal zo moeizaam en traag. Dat eeuwig blijven plakken aan die zijlijn. Daar zit toch geen verrassing in. Verzin wat Ten Cate.
Het gras is bij de buurman altijd groener. Suarez moet nu al wisselen met Bakircioglu en KJH? Ze kennen elkaar niet eens, Suarez is er net een week, Bakircioglu speelde met Colin achter zich, voor de tweede keer?

Bouw eerst aan zekerheden, KJH kan alleen op 9 spelen, laat hen daar eerst aan wennen. Ajax is niet alleen RB en WS kwijt (dat werd op tv verteld), maar m.i. uit de voorhoede ook Tom de Mul.
Mwah, Suarez zwierf al lekker veel vanaf links, kan me zelfs een assist vanaf rechts herinneren. Paar keer ook een doorbraak door het centrum. De 2-0 was mede door een prima loopactie van KJH naar de rand 16 en dito actie van Suarez. Het was natuurlijk tegen een erg pover De Graafschap, maar je ziet toch wat je met een goed stuk beweging zonder bal kunt bereiken. Lijkt me voor aanvallers ook veel natuurlijker spelen, dan dat statische en voorspelbare gedoe waarin Ajax vaak voorin vervalt.

Dan maak ik me veel meer zorgen over Bakircioglu op rechts. Die staat daaro echt in een telefooncel aan de krijtlijn, al wedstrijdenlang. Ook omdat Gabri en Oga of Colin hem zo slecht ondersteunen, in de passing, in de beweging zonder bal. Doodzonde van zijn kwaliteiten. Als die bijvoorbeeld ook eens wat meer naar binnen mag trekken en er komt een rechtshalf of -back (nooit beide, Urby!) over de vleugel over hem heen, zal ook aan die kant het offensief een stuk gevarieerder en gevaarlijker kunnen worden. En dergelijke aanvalspatronen zijn toch vrij gemakkelijk in te slijpen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo aug 19, 2007 9:24 pm

Wie zegt dat hij dat niet mag? Misschien vindt hij dat het zo moet. Suárez mag toch ook de ruimte zoeken? Volgens mij houdt HtC juist van aanvallers die switchen. Vandaar dat hij graag beweeglijke, snelle spelers voorin heeft. Het is een van de redenen dat hij het niet ziet zitten in Perez: die is lui en statisch (speelt veel uit stand).
Het stinkt aan alle kanten!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo aug 19, 2007 9:31 pm

Mwah, Suarez zwierf al lekker veel vanaf links, kan me zelfs een assist vanaf rechts herinneren. Paar keer ook een doorbraak door het centrum. De 2-0 was mede door een prima loopactie van KJH naar de rand 16 en dito actie van Suarez. Het was natuurlijk tegen een erg pover De Graafschap, maar je ziet toch wat je met een goed stuk beweging zonder bal kunt bereiken. Lijkt me voor aanvallers ook veel natuurlijker spelen, dan dat statische en voorspelbare gedoe waarin Ajax vaak voorin vervalt.
Ik heb alleen de samenvatting gezien, maar dat Suarez op rechts staat is geen bijzonderheid. Vorig jaar nam bijvoorbeeld De Mul de corners en dan stond Babel ook niet op links, hetzelfde bij vrije trappen. Het kan zijn dat er net een corner was geweest.

Statisch en voorspelbaar, dat is KJH! Je hebt het over een loopactie, ik dacht bij het doelpunt van Suarez aan ± twee stappen van KJH, niet meer. We mogen toch iets van een activiteit zien van KJH?

Je schrijft terecht dat het wel een erg pover De Graafschap was.
Dan maak ik me veel meer zorgen over Bakircioglu op rechts. Die staat daaro echt in een telefooncel aan de krijtlijn, al wedstrijdenlang. Ook omdat Gabri en Oga of Colin hem zo slecht ondersteunen, in de passing, in de beweging zonder bal. Doodzonde van zijn kwaliteiten. Als die bijvoorbeeld ook eens wat meer naar binnen mag trekken en er komt een rechtshalf of -back (nooit beide, Urby!) over de vleugel over hem heen, zal ook aan die kant het offensief een stuk gevarieerder en gevaarlijker kunnen worden. En dergelijke aanvalspatronen zijn toch vrij gemakkelijk in te slijpen.
Ik weet niet hoe hij bij Twente speelde en ik heb hem bij Ajax nog niet gezien (alleen op tv), ik schort mijn oordeel even op. Bij zijn doelpunt stond hij niet aan de zijlijn. Colin kan m.i. niet zo veel in aanvallende zin en Gabri zoekt meer het centrum dan de zijkant. Die zijkant moet wel dreigend blijven = bezet zijn (Maakt niet uit door wie), wie zou het anders moeten zijn? Heitinga als iedereen blessurevrij is?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11941
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » zo aug 19, 2007 9:34 pm

joey schreef:Wie zegt dat hij dat niet mag? Misschien vindt hij dat het zo moet. Suárez mag toch ook de ruimte zoeken? Volgens mij houdt HtC juist van aanvallers die switchen. Vandaar dat hij graag beweeglijke, snelle spelers voorin heeft. Het is een van de redenen dat hij het niet ziet zitten in Perez: die is lui en statisch (speelt veel uit stand).
Maar dan snap ik niet, waarom hij bij Twente wel veel meer die vrijheid zocht en bij Ajax niet. Het lijkt wel of hij het Ajax-dogma van het veld breed houden dan nog veel te letterlijk interpreteert. Overigens staat Gabri de ruimte om naar binnen te trekken ook regelmatig lekker vol te lopen voor hem. Flikte Gabri ook regelmatig bij andere rechtervleugelspitsen. In plaats van dat ie nou eens buitenom gaat...
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo aug 19, 2007 9:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo aug 19, 2007 9:36 pm

Misschien is hij niet zo'n brutaaltje als Suárez maar een beetje bleu?
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo aug 19, 2007 9:37 pm

Trab schreef:
Zuidema schreef:
Nee, ondanks de 8-1 van vanmiddag. De Graafschap is niet de ploeg om de zwakke plekken van dit Ajax bloot te leggen. En die zijn er nog genoeg. Vooral op het punt van het teamwork. Maar individueel mag de boel ook nog wel wat opgekrikt worden met een paar goede spelers. En jij?
Niet echt. Heb van de wedstrijd tegen Slavia weliswaar alleen het laatste kwartier kunnen zien, maar van de vriendschapelijke potjes ervoor werd ik ook niet echt vrolijk van.
We missen natuurlijk de nodige creativiteit zonder Sneijder, maar we moeten niet vergeten dat we ook met Sneijder vorig seizoen moeizaam kansen creerden. Zeker tegen ploegen die verdedigend speelden.

Ik snap ook bepaalde keuzes van Ten Cate niet. Van een Colin is toch duidelijk dat je die alleen kan gebruiken als mandekker en niet een vrije rol op rechts moet geven?
Een VderWiel moet toch altijd de voorkeur krijgen boven Colin? Eindelijk weer een speler met uitstraling en een goede inspeelpass. Man, wat heb ik die Ten Cate zitten vervloeken toen hij VderWiel eruit haalde tijdens het Amsterdam tournament. Hoe blind kan je zijn.

Van Urby is toch ook allang bekend dat hij of linksback moet spelen of links op een 4-mans middenveld. Nu wordt hij weer als linkshalf op een 3-mans middenveld gebruikt. Dat werkt toch niet? Daar mist hij de power en het loopvermogen voor. Het is toch een totaal ander type als Davids?

Waarom krijgt Vertonghen geen kans meer? Vorig seizoen uitstekend
gedaan in de voorbereiding, bij RKC goed gedaan. Waarom moeilijk doen met rechtsbenige spelers als Heitinga en Maduro op links. Ik mis gewoon de logica bij Ten Cate.

Ook voorin is het weer zo statisch als de pest. Suarez gaat net zo koppie onder als Perez als hij zo moet blijven plakken op links.
Daar waar Adriaanse en Van Gaal het team aanpast naar de kwaliteiten van de spelers, moeten de spelers bij Ajax zich aanpassen aan het systeem. Schiet toch niet op.
Verzin wat voorin. Geef Kennedy, Suarez en Huntelaar de vrijheid om van positie te wisselen. Zorg dat backs doorkomen. AZ speelde onder Co met V.Galen, Perez en Nelisse voorin. Van Gaal speelde met 2 spitsen. Allebei fantastich voetbal. Bij Ajax gaat het allemaal zo moeizaam en traag. Dat eeuwig blijven plakken aan die zijlijn. Daar zit toch geen verrassing in. Verzin wat Ten Cate.
Vertonghen heeft pas één wedstrijd met Jong Ajax gespeeld. Over de wedstrijd kan ik niets zeggen, want ik heb niets gezien.

Huntelaar moet je niet van positie laten wisselen. Dan haal je juist de kracht van je belangrijkste speler weg. Huntelaar moet zoveel mogelijk ballen in de zestien krijgen. Ik vind wat Ten Cate doet een stuk logischer dan wat jij schetst.
Laatst gewijzigd door Bert op zo aug 19, 2007 9:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo aug 19, 2007 9:40 pm

Zuidema schreef:
joey schreef:Wie zegt dat hij dat niet mag? Misschien vindt hij dat het zo moet. Suárez mag toch ook de ruimte zoeken? Volgens mij houdt HtC juist van aanvallers die switchen. Vandaar dat hij graag beweeglijke, snelle spelers voorin heeft. Het is een van de redenen dat hij het niet ziet zitten in Perez: die is lui en statisch (speelt veel uit stand).
Maar dan snap ik niet, waarom hij bij Twente wel veel meer die vrijheid zocht en bij Ajax niet. Het lijkt wel of hij het Ajax-dogma van het veld breed houden dan nog veel te letterlijk interpreteert. Overigens staat Gabri de ruimte om naar binnen te trekken ook regelmatig lekker vol te lopen voor hem. Flikte Gabri ook regelmatig bij andere rechtervleugelspitsen. In plaats van dat ie nou eens buitenom gaat...
Wat heeft Gabri nou aan de buitenkant te zoeken?

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11941
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » zo aug 19, 2007 9:53 pm

Bertje schreef:
Zuidema schreef: Maar dan snap ik niet, waarom hij bij Twente wel veel meer die vrijheid zocht en bij Ajax niet. Het lijkt wel of hij het Ajax-dogma van het veld breed houden dan nog veel te letterlijk interpreteert. Overigens staat Gabri de ruimte om naar binnen te trekken ook regelmatig lekker vol te lopen voor hem. Flikte Gabri ook regelmatig bij andere rechtervleugelspitsen. In plaats van dat ie nou eens buitenom gaat...
Wat heeft Gabri nou aan de buitenkant te zoeken?
Gabri mag ook binnendoor naar de kantlijn toe. Waarom? Mannetje wegtrekken bij de dekking van Bakircioglu, zodat deze 1 tegen 1 naar binnen kan trekken en/of als er niemand goed mee gaat met Gabri op hem naar de zijlijn openen. Lijkt me een stuk beter dan dat Gabri 5-10 meter ter hoogte van Bakircioglu blijft hangen en de ruimte dichthoudt. Dan kan Bakircioglu ook bar weinig anders dan terugleggen op Colin. Gebeurde ook enkele malen tegen De Graafschap.

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LouisXIV & co » zo aug 19, 2007 11:02 pm

joey schreef:Verder niets van gezien, want ik was een stukje fietsen. :blush.gif:
De hele week, dag in dag uit, een beetje posten op AjaxTalk, en als er dan eindelijk gevoetbald wordt, gaat-ie fietsen!? :confused.gif: :icon_razz.gif:
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo aug 19, 2007 11:04 pm

Als de Graafschap zich een beetje heeft voorbereid krijgt Gabri maar halve dekking aan de zijkant. Gabri kan alleen in het centrum (een beetje) gevaarlijk zijn, dus moet je zorgen dat de dreiging van Gabri in het centrum constant is. Dat betekent niet dat Kennedy het centrum niet kan opzoeken, want als een tegenstander rekening moet houden met de loopactie van Gabri die nog kan volgen, betekent dat dus dat niet alle aandacht naar Kennedy kan. Als je Gabri aan de zijkant laat lopen gaat juist alle aandacht naar Kennedy.

Wil je zowel Gabri en Kennedy zo kunnen gebruiken, zul je een andere speler rond Gabri en Kennedy moeten hebben die iets van dreiging heeft aan de zijkant. Huntelaar is dat niet, dus is de rechtsback eigenlijk de enige mogelijkheid. Colin kan dat niet. Ogararu kan dat wel, maar met Ogararu is Urby voor de helft uitgeschakeld, dus moet je bekijken of Ogararu en Gabri in offensief opzicht meer waarde kunnen hebben dan Emanuelson. Dat zal soms een keer kunnen, maar negen van de tien keer is Emanuelson is aanvallend opzicht gevaarlijker dan die twee bij elkaar. Dus blijft Kennedy voornamelijk aan de zijkant (waar hij prima kan spelen).

Overigens sluit dit absoluut geen beweging uit, waar jij zo voor pleit. Om er maar even een (bekend) voorbeeld bij te halen: het Ajax van Van Gaal zat bomvol beweging, maar iedereen had zijn eigen zone.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59077
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo aug 19, 2007 11:07 pm

Zuidema schreef:
Bertje schreef:
Zuidema schreef: Maar dan snap ik niet, waarom hij bij Twente wel veel meer die vrijheid zocht en bij Ajax niet. Het lijkt wel of hij het Ajax-dogma van het veld breed houden dan nog veel te letterlijk interpreteert. Overigens staat Gabri de ruimte om naar binnen te trekken ook regelmatig lekker vol te lopen voor hem. Flikte Gabri ook regelmatig bij andere rechtervleugelspitsen. In plaats van dat ie nou eens buitenom gaat...
Wat heeft Gabri nou aan de buitenkant te zoeken?
Gabri mag ook binnendoor naar de kantlijn toe. Waarom? Mannetje wegtrekken bij de dekking van Bakircioglu, zodat deze 1 tegen 1 naar binnen kan trekken en/of als er niemand goed mee gaat met Gabri op hem naar de zijlijn openen. Lijkt me een stuk beter dan dat Gabri 5-10 meter ter hoogte van Bakircioglu blijft hangen en de ruimte dichthoudt. Dan kan Bakircioglu ook bar weinig anders dan terugleggen op Colin. Gebeurde ook enkele malen tegen De Graafschap.
Denk eerder dat het probleem Colin is, die durft of kan niet aansluiten bij Kennedy, die durft of kan er niet overheen gaan.Dat zag je bijna elke wedstrijd.Dus blijft er zodoende weinig verassend over voor Kennedy dan om te proberen z'n man voorbij te komen.Natuurlijk lukt dat bijna nooit met dubbele dekking.

Ogararu sloot wel een paar keer aan, en probeerde wel er en paar keer overheen te gaan toen ie speelde.

Is er nergens in de jeugd een speler te vinden die dat in zich heeft.Die had toch best na de 0 - 6 wat ervaring op kunnen doen vandaag.V.d. Wiel zie ik meer centraal in de verdediging spelen.Zelfs daar was Colin vandaag niet al te best.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo aug 19, 2007 11:09 pm

Van der Wiel is ook meer een type Blind, maar als de rechtsback in principe zonder directe tegenstander is moet hij daar spelen. Ogararu kan er dan weer spelen als de tegenstander met een hangende linksbuiten speelt.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11941
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma aug 20, 2007 7:13 am

Bertje schreef:Als de Graafschap zich een beetje heeft voorbereid krijgt Gabri maar halve dekking aan de zijkant. Gabri kan alleen in het centrum (een beetje) gevaarlijk zijn, dus moet je zorgen dat de dreiging van Gabri in het centrum constant is. Dat betekent niet dat Kennedy het centrum niet kan opzoeken, want als een tegenstander rekening moet houden met de loopactie van Gabri die nog kan volgen, betekent dat dus dat niet alle aandacht naar Kennedy kan. Als je Gabri aan de zijkant laat lopen gaat juist alle aandacht naar Kennedy.
Waarmee we dus nog steeds op die 2 plekjes staan, mekaar in de weg zitten en niks doen. Lekker gemakkelijk voor de tegenstander. En ook dan kunnen 2 man zich richten op Kennedy. Gaat Gabri wel naar buiten, dan moet er wel een mannetje mee. Je laat niet een speler vrij aan de zijkant lopen. Daarmee trekt je dus een paar spelers (incl. die van Kennedy) naar de kant, waardoor er dus ruimte ontstaat naar het centrum en het naar binnen trekken extra aantrekkelijk wordt, terwijl het openen op de vleugel ook nog steeds dreigt. Bovendien zou, omdat Gabri dan niet meer in de weg loopt, Kennedy naar het centrum kunnen openen op een inschuivende Heitinga of een terugvallende KJH.

Overigens sluit dit absoluut geen beweging uit, waar jij zo voor pleit. Om er maar even een (bekend) voorbeeld bij te halen: het Ajax van Van Gaal zat bomvol beweging, maar iedereen had zijn eigen zone.
Klopt. Maar in Ajax 95 zaten ook een 7-tal spelers, die een mannetje konden uitspelen, sterk waren in de combinatie en passing en dynamiek hadden. Dat in combinatie met een soms perfect uitgevoerd positiespel gericht op de man meer en dan verder. Van alle kanten loerde het gevaar. En wat is een zone? Voor die spelers was dat meer een startpositie. Van daaruit konden ze overal opduiken in en rond de 16. Vooral de middenvelders waren daarin vaak het breekijzer.

Aan veel van die kwaliteiten komt deze ploeg natuurlijk bij lange na niet toe. Daarom juist moet een een gemiddeld elftal als dit Ajax het accent op een belangrijk wapen leggen, dat ook voor hen bereikbaar is. Juist met dat positiespel, juist die dynamiek en wisselingen van positie (vrije rollen voorin) kan ook dit Ajax een gestaffelde verdediging openbreken of een op papier betere tegenstander het moeilijk maken. Dat is volgens mij trainbaar en bereikbaar met de spelers van dit Ajax. Blijven we zo statisch en voorspelbaar spelen, dan zijn volgens mij de rapen echt gaar en gaan we weer een verdomd moeilijk seizoen tegemoet met veel gezoek, geploeg en geploeter. De tegenstanders zijn niet allemaal van het kaliber De Graafschap.
Voetske schreef:Denk eerder dat het probleem Colin is, die durft of kan niet aansluiten bij Kennedy, die durft of kan er niet overheen gaan.Dat zag je bijna elke wedstrijd.Dus blijft er zodoende weinig verassend over voor Kennedy dan om te proberen z'n man voorbij te komen.Natuurlijk lukt dat bijna nooit met dubbele dekking.
Het mag natuurlijk ook de back zijn, Voetske. Maar maakt het eigenlijk veel uit wie het loopwerk op zo'n moment voor Bakircioglu doet? Of de back of de half? Je moet alleen wel oppassen voor het Urby-effect. Als de back, half en rechtsvoor allemaal diep gaan ben je natuurlijk het bokje bij balverlies. Er zal iemand in die flank moeten blijven controleren. Gezien het huidige spelersmateriaal zijn een Colin en in iets mindere mate een Oga niet geschikt als opkomende back. Soms vraag ik me zelfs wel eens af waar ze wel geschikt voor zijn. Maar goed, laten we het positief blijven benaderen en Colin en Oga dan als de controlerende passieve back gebruiken (a la Reiziger indertijd), die alleen offensief een bijdrage levert via de opbouw en als extra aanspeelpunt in de defensie. Dan zal het voor de rest toch moeten komen van Gabri en Bakircioglu op de flank. En wat er vanuit het centrum doorschuift naar voren.
Laatst gewijzigd door Zuidema op ma aug 20, 2007 7:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma aug 20, 2007 7:33 am

Is er nergens in de jeugd een speler te vinden die dat in zich heeft.Die had toch best na de 0 - 6 wat ervaring op kunnen doen vandaag.V.d. Wiel zie ik meer centraal in de verdediging spelen.Zelfs daar was Colin vandaag niet al te best.
Murat Yildirim heeft het als back (Jong Ajax) geprobeerd (talent van het jaar, paar jaar geleden!), maar mist verdedigende kwaliteiten, is klein en zal het niet redden.

Nataniel Will heeft er gespeeld, maar staat m.i. een beetje stil in zijn ontwikkeling, ook al is hij nog A-junior. Hij speelt liever op het middenveld, maar kan ook als back uit de voeten.

Deniz Aslan kan er spelen, ook tweedejaars-A, maar speelt vaak in het centrum. Hij heeft wel de drang om aan te vallen. Hoe hij zich nu als back manifesteert weet ik niet.

Ajax geeft Donovan Slijngard geen kans als linksback? Heb ik iets gemist in mijn vakantie? Schilder is geen back, wilde er vorig jaar niet spelen, Slijngard heeft er wel ervaring, was talent van het jaar, maar ik lees zo weinig over hem.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 20, 2007 10:44 am

Zuidema schreef:Waarmee we dus nog steeds op die 2 plekjes staan, mekaar in de weg zitten en niks doen. Lekker gemakkelijk voor de tegenstander. En ook dan kunnen 2 man zich richten op Kennedy. Gaat Gabri wel naar buiten, dan moet er wel een mannetje mee. Je laat niet een speler vrij aan de zijkant lopen. Daarmee trekt je dus een paar spelers (incl. die van Kennedy) naar de kant, waardoor er dus ruimte ontstaat naar het centrum en het naar binnen trekken extra aantrekkelijk wordt, terwijl het openen op de vleugel ook nog steeds dreigt. Bovendien zou, omdat Gabri dan niet meer in de weg loopt, Kennedy naar het centrum kunnen openen op een inschuivende Heitinga of een terugvallende KJH.
Jij gaat uit van pure mandekking, maar in Nederland zijn er al weinig ploegen die zo spelen en in Europa geldt dat al helemaal. Gabri zal aan de buitenkant te maken krijgen met het mannetje van Kennedy en het mannetje van Gabri zal in principe de centrale verdediger met Kennedy ondersteunen. Tegen Gabri durf je namelijk wel één op één te spelen. Zeker aan de buitenkant. Je moet iets forceren zodat juist Kennedy één op één komt te staan. Dan zul je Kennedy een andere halfspeler moeten meegeven of hem aan de buitenkant moeten laten, want niemand speelt één op één tegen Huntelaar.
Klopt. Maar in Ajax 95 zaten ook een 7-tal spelers, die een mannetje konden uitspelen, sterk waren in de combinatie en passing en dynamiek hadden. Dat in combinatie met een soms perfect uitgevoerd positiespel gericht op de man meer en dan verder. Van alle kanten loerde het gevaar. En wat is een zone? Voor die spelers was dat meer een startpositie. Van daaruit konden ze overal opduiken in en rond de 16. Vooral de middenvelders waren daarin vaak het breekijzer.
Middenvelders doken op in de zestien, ja, maar dat is een basisprincipe. Eerste paal, twee paal en afvallende bal zeg maar. Jouw plaatje van de aanvallers die constant posities overnemen blijkt hier toch weer niet zaligmakend.
Aan veel van die kwaliteiten komt deze ploeg natuurlijk bij lange na niet toe. Daarom juist moet een een gemiddeld elftal als dit Ajax het accent op een belangrijk wapen leggen, dat ook voor hen bereikbaar is. Juist met dat positiespel, juist die dynamiek en wisselingen van positie (vrije rollen voorin) kan ook dit Ajax een gestaffelde verdediging openbreken of een op papier betere tegenstander het moeilijk maken. Dat is volgens mij trainbaar en bereikbaar met de spelers van dit Ajax. Blijven we zo statisch en voorspelbaar spelen, dan zijn volgens mij de rapen echt gaar en gaan we weer een verdomd moeilijk seizoen tegemoet met veel gezoek, geploeg en geploeter. De tegenstanders zijn niet allemaal van het kaliber De Graafschap.
Nee, deze ploeg heeft weer zijn eigen kwaliteiten, want elke speler is anders. Huntelaar is onze beste speler en die jongen is fenomenaal in het strafschopgebied. Daar moet je hem dus nooit weghalen. Suárez is sterk als hij de bal kan ontvangen vanuit de beweging, dus moet je zorgen dat zijn medespelers ruimte voor hem creëren, zodat hij zijn loopacties kan maken. Kennedy is een speler die in de kleine ruimtes de juiste keuzes maakt en onze aanvaller die het minst direct wedstrijden beslist. Hij is meer een dienende speler, dus zal in in eerste instantie Suárez en Huntelaar ondersteunen. Je hebt het weer over statisch en voorspelbaar, maar nogmaals: ik sluit geen beweging uit. Absoluut niet zelfs.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma aug 20, 2007 12:56 pm

Heren, mag ik weten met welk Ajax jullie dit huidige Ajax vergelijken? Ik hoor echt alleen maar gezeik, niet notmaal. En Huntelaar voorspelbaar? Als ie zo voorspelbaar is legt ie er geen 4 in een wedstrijd in.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma aug 20, 2007 1:33 pm

Ajax verpulvert de Graafschap: 8-1

Gepubliceerd op 19 augustus 2007, 21:29

Voor een club die de titel vorig seizoen verspeelde, begon Ajax in het nieuwe voetbaljaar uitstekend. De Amsterdammers wonnen met 8-1 van De Graafschap. Klaas-Jan Huntelaar scoorde vier keer. Uitzinnig van vreugde gaf Huntelaar met de platte hand een klap op de plastieken wand na zijn eerste doelpunt.




Misschien had de opvallende vreugdedans van Huntelaar te maken met de lange serie zonder treffers. Sinds zijn doelpunt tegen Go Ahead Eagles bleef hij zes duels op rij (Glasgow Rangers, Falkirk, Atlético Madrid, Arsenal, PSV, Slavia Praag) droog staan. Tegen de Tsjechen miste hij woensdag zelfs een strafschop.

Huntelaar keek kort terug op de vier goals tegen de Graafschap. „Drie doelpunten waren met hoofd en ze kwamen tot stand na voorzetten vanaf rechts, vanaf de achterlijn," zei hij. „En die andere was een strafschop."

Eigenlijk wilde John Heitinga de penalty nemen, maar trainer Henk ten Cate besefte dat Huntelaar na te zijn afgevallen voor de oefeninterland van Oranje wel een ruggensteuntje kon gebruiken. Vanaf de bank liet hij Heitinga weten dat Huntelaar mocht aanleggen. „Normaal bemoei ik me niet zo met een strafschop," lichtte Ten Cate toe. „Maar dit had Huntelaar even nodig."

Bij zijn drie andere doelpunten fungeerde Huntelaar nadrukkelijk als afmaker. Het waren de goed spelende Luis Suárez en de invallers Dennis Rommedahl en Laurent Delorge die voor Huntelaar het voorbereidende werk deden. Opvallend genoeg waren de drie aangevers op de Vijverberg nieuwe aankopen van Ajax.

„We moeten ervoor zorgen dat we dichtbij de goal komen, zodat ik de ballen kan afmaken," zei Huntelaar al voor de wedstrijd. „We moeten veel en vaak in de zestien komen. Want ik ben meer een afmaker dan een aangever."

RENDEMENT

Terugkijkend op het vorige seizoen bij Ajax (23 competitiegoals) concludeerde Huntelaar dat hij weliswaar beter is gaan meevoetballen, maar zijn rendement heeft daaronder geleden. Het seizoen ervoor maakte hij voor Ajax en SC Heerenveen immers 33 goals. „Als ik meer meevoetbal, laat ik me verder zakken en sta ik dus vaak verder van de goal af. Dan kom ik wat minder in de zestien en scoor ik dus ook minder vaak. Het is belangrijk dat ik daar de juiste combinatie in vind."

Juist bij Ajax had Huntelaar echter verwacht dat hij meer dan bij welke club ook in het strafschopgebied zou worden bediend vanaf de flanken. Maar er is nogal wat veranderd bij de Amsterdamse club sinds Huntelaars entree in januari 2006. Het aloude systeem is onder technisch directeur Martin van Geel niet langer verplichte kost, waardoor plaats is voor rechtsbenige vleugelspelers op links (Ryan Babel, Suárez) en vice versa.

„Ik had gedacht dat ik bij Ajax het 4-3-3 zou gaan spelen met klassieke buitenspelers, maar aan de verandering in spelopvatting van de club kan ik verder ook niet zoveel doen," aldus Huntelaar. „Maar er loopt bij Ajax natuurlijk altijd veel kwaliteit en dat komt het voetbal sowieso ten goede."

De gewijzigde spelopvatting bij Ajax is voor Huntelaar geen reden eens met de beleidsbepalers om tafel te gaan zitten. „Ze zijn daar in de media heel duidelijk over geweest, dus wat moet ik daarover zeggen? Ajax is niet alleen Klaas-Jan Huntelaar en de mensen die bepalend zijn, doen wat zij denken dat het beste voor de club is. Ik ben een speler, ik moet me daarin schikken."

„En ik moet zorgen dat ik mezelf blijf ontwikkelen. Wat je zelf wil, kun je sturen. Er zijn onderweg altijd wel dingen, hobbels op de weg, maar je kunt zorgen dat je daar omheen gaat. Ik wil Europese top worden, dat is mijn doel."

Ondanks de monsterscore op De Graafschap speelde Ajax vooral in de eerste helft een tempo te laag. Ook ontbrak op het middenveld met Gabri, Heitinga en Urby Emanuelson de nodige creativiteit. Huntelaars eerste treffer en de prachtige goal van Suárez (bekeken schot binnenkant paal) braken vlak voor rust de ban. In de tweede helft walsten de Amsterdammers over het zwakke De Graafschap heen.

Bron: De Limburger
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59077
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma aug 20, 2007 1:36 pm

Zuidema schreef:Klopt. Maar in Ajax 95 zaten ook een 7-tal spelers, die een mannetje konden uitspelen, sterk waren in de combinatie en passing en dynamiek hadden. Dat in combinatie met een soms perfect uitgevoerd positiespel gericht op de man meer en dan verder. Van alle kanten loerde het gevaar. En wat is een zone? Voor die spelers was dat meer een startpositie. Van daaruit konden ze overal opduiken in en rond de 16. Vooral de middenvelders waren daarin vaak het breekijzer.
Inderdaad.Laten we voor het gemak dan eens aannemen dat alle basis-spelers de technische kwaliteiten hebben om in AJAX 1 te staan.En laten we ook maar een aannemen dat ze het taktisch verhaal beheersen.Dus in vergelijking met AJAX 95 ( en andere jaren ) zit je wat dat betreft op 1 lijn.

Maar dan begint het, zie dit plaatje.

Afbeelding

wat na +- 8 sec. resulteerd in dit resultaat.Dus +- 8 seconden staan er een hele hoop te pitten.

Afbeelding

En dan heb je het geluk dat die schillenboer te diep gaat staan, of had Schilder het goed in de smiezen .. maar je staat hier dus gewoon effe voor l!l.Dergelijke situaties zie je ook nog steeds ..

Is er dan niemand die ( 1e plaatje ) ziet dat er 5 AJAX spelers op 3 De graafschap speler staan, en zich positioneel zo opsteld dat in dit geval dat gat in het midden een beetje gedicht wordt.Ik bedoel, het maakt me nog niet eens uit wie, want dat was in 95 wel zo, deed spelers A het niet dan zag speler B het wel.Dit voorbeeld zie je bij de pupillen.
Het mag natuurlijk ook de back zijn, Voetske. Maar maakt het eigenlijk veel uit wie het loopwerk op zo'n moment voor Bakircioglu doet? Of de back of de half? Je moet alleen wel oppassen voor het Urby-effect. Als de back, half en rechtsvoor allemaal diep gaan ben je natuurlijk het bokje bij balverlies. Er zal iemand in die flank moeten blijven controleren. Gezien het huidige spelersmateriaal zijn een Colin en in iets mindere mate een Oga niet geschikt als opkomende back. Soms vraag ik me zelfs wel eens af waar ze wel geschikt voor zijn. Maar goed, laten we het positief blijven benaderen en Colin en Oga dan als de controlerende passieve back gebruiken (a la Reiziger indertijd), die alleen offensief een bijdrage levert via de opbouw en als extra aanspeelpunt in de defensie. Dan zal het voor de rest toch moeten komen van Gabri en Bakircioglu op de flank. En wat er vanuit het centrum doorschuift naar voren.
Nou(w), het probleem wat je gisteren weer zag was dat meerdere spelers zich aanbieden om de bal te krijgen.En dan zie je het steeds gebeuren de ruimtes worden nog kleiner dan ze al zijn.En dat gebeurde niet 1 keer maar heel veel keren.En ook nog eens dezelfde richting op.Loop eens weg denk ik dan, trek die middenvelder eens weg van de zijkanten inplaats van wat je nu doet het nog drukker maken voor Kennedy ( al deed kennedy precies hetzelfde ), je creeeërt ruimte waar andere van kunnen profiteren.Dat zien ze dus niet.Wat je ook heel veel keren ziet dat degene die zich aanbiedt, en zo zijn man meeneemt ook de bal krijgt.Dus automatisch wordt ie dan in de dekking aangespeeld.Beter zou zijn om van het gat wat ie trekt te profiteren, maarja, dan kom je weer bij voetbalverstand, automatisme en goed posititie spel uit.En dat zien we na Koeman, Blind en nu weer een jaar HtC maar bar weinig.

Eigenlijk, eigenlijk is het bijna iedere wedstrijd het zelfde liedje .....

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 20, 2007 5:47 pm

In het Ajax van 1995 7 spelers die een man konden uitspelen? Hoe kom je daarbij, Zuidema? Dat team moest het juist volledig van de combinatie hebben. Ronald de Boer kon een man uitspelen, Kanu ook, maar verder???
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11941
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma aug 20, 2007 5:57 pm

Bertje schreef: Jij gaat uit van pure mandekking, maar in Nederland zijn er al weinig ploegen die zo spelen en in Europa geldt dat al helemaal.
Nee, ik ga uit van een mix van zone- en mandekking, zoals je die overal tegenkomt.
Gabri zal aan de buitenkant te maken krijgen met het mannetje van Kennedy en het mannetje van Gabri zal in principe de centrale verdediger met Kennedy ondersteunen.
Zie je in je voorbeeld dat de verdedigers en middenvelders dus al moeten gaan kiezen? Wie volgt wie? Daar wil ik naar toe. Schep verwarring bij ze door beweging. Gegarandeerd dat er ergens een misverstand ontstaat en dat ze ergens een steek laten vallen. Zeker, als er vanuit het midden ook nog iemand doorschuift en KJH naar links of rechts in de 16 een gat trekt. Dan moeten ze ineens wel op erg veel zaken gaan letten.
Tegen Gabri durf je namelijk wel één op één te spelen. Zeker aan de buitenkant. Je moet iets forceren zodat juist Kennedy één op één komt te staan. Dan zul je Kennedy een andere halfspeler moeten meegeven of hem aan de buitenkant moeten laten, want niemand speelt één op één tegen Huntelaar.
Wat is het nou, Bertje? Is die beweging van de rechtshalf diep naar de zijkant nou verkeerd? Of keur je die manoeuvre op zich wel goed, maar gaat het je meer om Gabri die zoiets zou moeten uitvoeren? Overigens, een dubbele dekking op KJH? Lijkt mij wel wat overdreven. Als ie nou een verdediger kon uitspelen kan ik me daar iets bij voorstellen, maar door de bank genomen heb je aan 1 strakke mandekker op KJH genoeg.
Middenvelders doken op in de zestien, ja, maar dat is een basisprincipe. Eerste paal, twee paal en afvallende bal zeg maar.
Lijkt me meer iets voor middenvelders én aanvallers. Maar je hebt gelijk, wat je schetst is een basispatroon. Graag trouwens nog met een man erachter hangend op de rand 16 of dieper naar de 11 meter-stip. Een basispatroon dat ik sowieso vrij weinig bij Ajax zie. Maar afgezien daarvan: van mij mogen die middenvelders overal de 16 in steken. Ik wil graag naar een soort gestructureerde chaos toe in ons aanvalsspel. En dan nog bij voorkeur richting het avontuurlijke Ajax 71-73 boven het nogal machinale Ajax 95.
Jouw plaatje van de aanvallers die constant posities overnemen blijkt hier toch weer niet zaligmakend.
Dat is een versimpeling van wat ik me voorstel, Bertje. Het gaat me niet per se om dat constant posities overnemen. Dat kan op zich best wel eens voorkomen. Het gaat me veel meer om de beweging, de dynamiek van de aanvallers, in de diepte en in de breedte. En een aanvaller mag van mij dan al zwervend ook op de andere vleugel terechtkomen of aan de andere kant van de 16. Laat die verdedigers en middenvelders maar uitzoeken waar iedereen loopt en wie wie volgt om te dekken.

Natuurlijk zijn er goede voorbeelden van een klassiek 3-spitsen systeem.
Ajax heeft als ik goed tel in haar historie een 4-tal elftallen gekend die dat prima beheersten. Die ploegen hadden echter dermate exceptionele kwaliteiten, dat je ook klassiek kón spelen. Dat was van een level, dat dit Ajax nooit kan bereiken. Wat wel kan is je teamwork op een zodanig peil te brengen, dat je het elke tegenstander verdomde moeilijk kan maken. Juist in je dynamiek, in je positiespel. In je beweging zonder bal. Nogmaals: dé uitdaging lijkt mij voor Ajax te zijn: hoe maken we dat 3-spitsensysteem verrassender, avontuurlijker en gevarieerder en daardoor moeilijker te pareren?
Je hebt het weer over statisch en voorspelbaar, maar nogmaals: ik sluit geen beweging uit. Absoluut niet zelfs.
Ajax' spel IS over het algemeen statisch en voorspelbaar. Ik zie bij veel ploegen meer avontuur, speelsheid, verrassing en creativiteit in hun aanvalsspel dan bij Ajax. Nota bene de club die dat tot 10 jaar terug nog zelf hoog in zijn vaandel had staan. We zijn echt vastgeroest in een verouderd systeem tjokvol fossiele dogma's. En de spelers gaan mee in die gehaktmolen. Een modernisering van onze speelstijl lijkt me meer dan aan de orde. Ik zoek dat in een speelwijze, dat een gemiddelde ploeg altijd moet kunnen spelen. Dat dat raamwerk in ieder geval staat. Totdat de voorzienigheid weer eens een of ander geniaal talent bij Ajax aflevert voor de finishing touch van dat raamwerk.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 20, 2007 6:00 pm

U beantwoordt mij vraag niet, o onbeschaamde heer Zuidema! :1evil.gif:

:wink.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11941
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma aug 20, 2007 6:02 pm

joey schreef:In het Ajax van 1995 7 spelers die een man konden uitspelen? Hoe kom je daarbij, Zuidema? Dat team moest het juist volledig van de combinatie hebben. Ronald de Boer kon een man uitspelen, Kanu ook, maar verder???
Wat mij betreft: Overmars, Kluivert, Finidi, Davids, Litmanen, R. de Boer, Rijkaard, Kanu. De een natuurlijk wat beter dan de ander. Je moest er in ieder geval altijd rekening mee houden dat je gepasseerd kon worden. Je moest je je erop instellen. Hoe dan ook, je hebt gelijk, positiespel en de combinatie waren hun grootste wapens.

Plaats reactie