Ajax - Slavia Praag 15-08-2007

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do aug 16, 2007 10:47 am

We hoeven maar 1 goaltje te maken om een verlenging te halen.
En inderdaad Gangsta! Ajax was gisteren dramatisch
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do aug 16, 2007 10:49 am

joey schreef:Onze geweldige aanvalsleider, die er volgens velen vooral staat omdat hij zo koel is voor het doel, MOET die penalty maken. Ik kon gisteravond zijn ramen wel ingooien, verdorie. :1evil.gif:
Niet mee eens. Huntelaar moest die penalty niet eens nemen. Hoeveel wil hij er nog missen voordat hij beseft dat hij dat niet kan? Wat een sukkel zeg: Seedorf de tweede.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 16, 2007 10:52 am

Wie moet die penalty dan nemen?

KJH gaat achter de bal staan. Dan MOET die bal erin. Ik ben ervan overtuigd dat we al bijna in de volgende ronde hadden gezeten als dat buitenkansje benut was. Ajax liep heftig tegen zichzelf te voetballen (stress, stress, stress); dit was precies het zetje dat de ploeg nodig had.

Wat moeten we trouwens met recidivist Urby? Hij mag blij zijn dat hij geen rood kreeg.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » do aug 16, 2007 10:54 am

Vond je het een strafschop dan? Hij raakte hem geen eens. Bij Suarez was tenminste nog enigszins sprake van contact.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do aug 16, 2007 10:54 am

Stam had die penalty moeten nemen! (zei ik overigens al voordat Huntelaar hem miste!)
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do aug 16, 2007 10:54 am

joey schreef:Wie moet die penalty dan nemen?
Heitinga of zo. Of Kenne..ehhh..dy. :wink.gif: In ieder geval niet Huntelaar. Die heeft er in zijn carriere al meer gemist dan gemaakt.

Beide penalties waren onterecht, btw. Tweede was overduidelijk een goedmakertje.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13423
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » do aug 16, 2007 10:59 am

LucaS schreef:Stam had die penalty moeten nemen! (zei ik overigens al voordat Huntelaar hem miste!)
Die wil zelf niet, zoals naar buiten kwam na de penaltyserie tegen AZ. Trauma van Oranje.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » do aug 16, 2007 11:00 am

De tweede was inderdaad een goedmakertje. Maar dat kon iedereen natuurlijk wel al zien aankomen. Erg dom van Urby om hem dan toch, randje strafschopgebied, te gaan vasthouden. De eerste was overigens ook geen penalty, maar een onvervalste Zuid-Amerikaanse toneelshow van Suarez.
Thomas schreef:
Jabu schreef:Vreemd vond ik bovendien dat Sarpong er in kwam voor Rommedahl. Die jongen is het hele vorig jaar niet in de plannen van Ten Cate voorgekomen en moet het nu op zo'n belangrijk moment doen? Dat was vorig jaar ook al zo met Vertongen. Colin die had nu rust natuurlijk ook niet meer terug mogen komen. Zet dan Vd Wiel of Maduro er in.
Een beetje een tegenstrijdige reactie. Je had liever gezien dat Sarpong er niet in was gekomen en vergelijkt het met vorig seizoen toen Vertonghen in zo'n belangrijke wedstrijd mocht spelen, maar Van der Wiel was weer geen probleem geweest. Sarpong heeft nog meer eerste elftal ervaring dan Gregory.
Het gaat mij er niet om of Sarpong of Van der Wiel beter is (wat mij betreft zijn het beiden talenten), ik vind het alleen vreemd dat bij mij uit niets tot nog toe is gebleken dat Ten Cate het ziet zitten in Sarpong, maar dat hij op zo'n belangrijk moment wel een beroep op hem doet. Dat was vorig jaar ook zo bij Vertonghen. Op een zeer belangrijk moment stond Vertonghen in het veld, maar vervolgens raakte hij bij Ten Cate compleet uit beeld.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do aug 16, 2007 11:00 am

Blijkbaar zat Lucas op de tweede ring en wilde hij ook eens zo'n bal van dichtbij zien.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 16, 2007 11:03 am

Als het een strafschop was, dan was het rood. Simpel.

Urby stond eerst te pitten. Dat was duidelijk te zien. Daar word ik dus GEK van. Hij speelde sowieso een draak van een wedstrijd. En dat terwijl de ruimte bij hem lag. :1evil.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » do aug 16, 2007 11:11 am

Jöhnk schreef:Onzin, vorig jaar was het compleet anders. Toen creeerde Ajax geen ene kans en werd het in Kopenhagen compleet zoek gespeeld. Wanneer gaat men dat eens inzien?

Dit Praag is nog niet half zo goed als Kopenhagen. Normaal gesproken redt Ajax het.
[kansloze discussie mode]
Hier gaan we het nooit over eens worden. Zo overtuigd als jij bent over jouw zienswijze, zo sta ik achter de mijne en beide staan we daar niet alleen in. De waarheid zal dus wel ergens in het midden liggen, niet? Ajax won in Kopenhagen redelijk fortuinlijk ja, eens, maar in de Arena had men voor de rust al met 2, 3-0 voor moeten staan. Die gasten hadden in de Arena geen enkele kans gehad totdat een slapende Urby iemand de 0-1 liet intikken en Vermaelen een once in a lifetime eigen goal maakte waarna de paniek toesloeg.[/kansloze discussie mode]

Dit Slavia is inderdaad nog zwakker dan Kopenhagen. En dat pleit volgens jou voor Ajax? Vanuit mijn oogpunt bezien vind ik dat nog bedroevender dan dat het al is.... Wat mij betreft is de parallel dat Ajax een aantal kansen om zeep hielp om de wedstrijd naar zich toe te trekken, daar waar de tegenstander optimaal profiteerde van de geboden kans(en). Nogmaals, ook ik denk dat we zeker nog niet kansloos zijn maar zeker ben ik er nog allerminst van, afgaande op de prestatie die een aantal spelers op de mat gelegd hebben gisteren...
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59096
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do aug 16, 2007 11:12 am

Ajax mag vrezen voor nieuwe deceptie
Champions League ver weg na 0-1 nederlaag tegen Slavia Praag
Henk Hoijtink

Voor de tweede maal op rij dreigt Ajax de Champions League mis te lopen in de voorronde. Met aankopen uit de subtop is ernstig aan kwaliteit ingeboet.

Op het podium waarop Ajax zich al meer dan eens te kijk zette, het opstapje naar de Champions League, dreigt alweer een nieuwe blamage. Traumatische herinneringen aan de vorige uitschakeling in de voorronde, een jaar geleden nog tegen FC Kopenhagen, welden op in de Arena op een avond waarop het volk getuige de vele legen plekken de adem al had ingehouden.

Door de 0-1 nederlaag tegen Slavia Praag werd bovenal aangetoond hoezeer Ajax door het vertrek van Sneijder en toch ook de aanvallers Babel en Perez in offensief opzicht is uitgehold. Zelfs een strafschop was aan spits Huntelaar niet besteed en daarna sloegen de Tsjechen uitgekiend toe. Trainer Ten Cate had zichzelf voorgehouden dat hij niet in dezelfde val als vorig jaar zou trappen, maar over twee weken mag hij in Praag alweer een deceptie vrezen, vroeg in een seizoen waarin hij en zijn club zich met stoere doelstellingen al onder druk hebben gezet.

Met de wijze waarop Sneijder in eerste aanleg werd vervangen, had Ten Cate al aangegeven hoe wankel de situatie voorlopig bij Ajax is. De Uruguayaan Suarez, koud binnen in Amsterdam na slechts één seizoen bij de subtopper FC Groningen, vond zichzelf plotseling terug op de voornaamste positie in de strijdwijze van Ajax. Het was bepaald niet vreemd dat hij daaraan bleek te moeten wennen (met weinig contact bijvoorbeeld nog met spits Huntelaar), terwijl ook Ajax in zijn geheel weldra was aan te zien dat naar een nieuw evenwicht moest worden gezocht.

Niettemin manoeuvreerde Suarez zich in de eerste helft driemaal in een kansrijke positie, maar het ontbrak hem aan de koelbloedigheid om zichzelf en zijn nieuwe ploeggenoten gerust te stellen. Op de flanken speelden Bakircioglu en Rommedahl enigszins teruggetrokken om Suarez ruimte te verschaffen om in de voorste lijn op te duiken. Het pakte gezien het aantal mogelijkheden aanvankelijk nog redelijk uit, maar aan de overzijde openbaarden zich de keerzijden die al eerder in de voorbereidingsfase waren belicht.

Kort na elkaar riepen Colin en Heitinga de uitbrekende Tsjechen met onbezonnen overtredingen, beide met de gele kaart bestraft, een halt toe. Heitinga speelde vervolgens met vuur, toen hij in het slotgedeelte van de eerste helft doorliep op doelman Vaniak. Hij werd gespaard door de Duitse arbiter Meyer. Maar dat neemt niet weg dat ook de onbesuisde trekjes onverminderd reden zijn tot zorg over de ontwikkeling van het Amsterdamse spel. Die werd aangewakkerd door een gejaagd en veelal doorzichtig optreden na rust.

Offensieve ineffectiviteit ging daarin gepaard met defensieve lichtzinnigheid. Dergelijke gebreken misstaan op het hoogste niveau, maar het mocht geen verbazing dat Ajax erdoor werd geremd, met zijn aankopen uit de subtop of nog lager. Verdediger Colin gaf daar uiteindelijk een voorbeeld van door de kostbare tegentreffer argeloos in te luiden.

Daarvoor had Huntelaar model gestaan voor het gebrek aan slagkracht door een strafschop te missen, nadat Suarez licht door Tavares was getoucheerd. Op klinische wijze deed Kalivoda dat beter na een overtreding van Emanuelson op Janda (0-1) – en daarmee liet hij Ajax vooral voelen hoe weinig de miljoenen in kas na het vertrek van vooraanstaande spelers binnenkort al waard kunnen zijn.
Trouw.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 16, 2007 11:18 am

Je merkte wel dat het team niet ingespeeld is. De voorhoede en het middenveld zijn kaalgeslagen. Het middenveld is een stuk minder zonder Sneijder en Davids. Logisch.
Maar ik vond Ajax vooral GESTRESST. Al die praat over de wedstrijd van het jaar had zijn uitwerking niet gemist. Zodra Slavia de bal had op de helft van Ajax, sloeg de paniek toe. Dat zag je bijvoorbeeld aan die twee harde overtredingen van Colin en Heitinga.

Ik wil nog wel een lichtpuntje noemen. Thomas Vermaelen deed het uitstekend. Die jongen ontwikkelt zich voortvarend, en wat een gedrevenheid!
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do aug 16, 2007 11:24 am

Ik vond Vermaelen ook erg sterk. Verder zag je aan Suárez en Kennedy dat ze hun draai nog wel gaan vinden: Kennedy was de enige die af en toe echt iets creatiefs probeerde, en soms waren dat goede dingen. Suárez is gewoon gevaarlijk. Gaan we nog veel plezier aan beleven, wanneer hij op een normale positie mag spelen.

De grootste tegenvallers: Colin (wat een dramatisch beperkte speler), Emanuelson (totale off-day en wéér betrokken bij een mogelijk fatale tegengoal in de voorronde van de CL) en Heitinga (lompe overtredingen en voetballend bracht 'ie te weinig).

Huntelaar deed wat 'ie kon en was redelijk balvast, dus die vond ik niet eens verwijtbaar zwak, al hoort hij wel tot de 'grotere Ajacieden' van wie je mag verwachten dat ze opstaan op moeilijke momenten. Die penalty had er natuurlijk gewoon ijskoud in gemoeten.

K.
Still alive...

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » do aug 16, 2007 11:28 am

Slavia is minder dan Kopenhagen? Klopt, maar dit Ajax is een stuk minder dan het Ajax dat tegen Kopenhagen speelde.

Ajax uit? geen idee hoe KJH er dan wel een bal intrapt. Moet Ajax nu al gaan hopen op een actie van Suarez?

Ajax heeft het verrassende verloren: Babel en Sneijder en De Mul had die bal wel voorgekregen?

Ik ga uit van een vergelijkbare wedstrijd in Praag, met een 0-0 of kleine nederlaag tot gevolg, daar staat Ajax nu. Ik hoop nu maar op seizoen 2009-2010.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do aug 16, 2007 11:30 am

Monkey Tonk schreef:Vaak is op Ajax kankeren terecht en heeft het ook zin. Maar de UEFA is toch echt de hoofdverantwoordelijke voor het afgezakte niveau.
Ik heb een goed idee; vorig jaar was het gewoon 1 en al pech tegen Kopenhagen en nu geven we gewoon de Uefa de schuld dat we niet van Slavia Praag kunnen winnen.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do aug 16, 2007 11:42 am

Ach, we hebben zonder Stam en Sneijder met 3-0 van AZ gewonnen.

Dan kun je ook zonder Davids en Sneijder van Slavia Praag winnen.

De kwaliteit is er echt wel. Het is alleen gisteren mis gegaan.

K.
Still alive...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 16, 2007 11:46 am

Het kwam door de stress. Ajax stond stijf van de zenuwen. Een paar spelers waren overgeconcentreerd. Urby bijvoorbeeld durfde he-le-maal niets. Zo kun je niet voetballen.
Daarom vond ik de prestatie van Thomas Vermaelen zo knap. Vorig seizoen verantwoordelijk voor de uitschakeling, nu de beste man van het veld. Hij zette een traumatische ervaring om in pure wil om te winnen. Zoals dat hoort bij een sportman. Die jongen komt er wel.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do aug 16, 2007 11:47 am

joey schreef:Het kwam door de stress.
Kwam het nou door de stress of door de uefa.. ik raak helemaal in de war. :excited.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59096
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do aug 16, 2007 11:50 am

joey schreef:Het kwam door de stress. Ajax stond stijf van de zenuwen. Een paar spelers waren overgeconcentreerd. Urby bijvoorbeeld durfde he-le-maal niets. Zo kun je niet voetballen.
Daarom vond ik de prestatie van Thomas Vermaelen zo knap. Vorig seizoen verantwoordelijk voor de uitschakeling, nu de beste man van het veld. Hij zette een traumatische ervaring om in pure wil om te winnen. Zoals dat hoort bij een sportman. Die jongen komt er wel.
Tja, die stress hé ... hoeveelste keer is dat nu alweer .... :aai.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 16, 2007 11:53 am

Tja, daar was ik ook teleurgesteld over. Maar het trauma van vorig seizoen zal meegespeeld hebben. Deze wedstrijd verliep net als toen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7911
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Bericht door elliquido » do aug 16, 2007 11:54 am

overigens briljante move van de slavia coach door de linkshalf nr 8 (die de pingel meekreeg) van links in de 2e helft vanaf rechts te laten spelen.

Hierdoor werd urby opbouw geblokt , mocht colin het met de vrijheid doen (wat niets werd) en kon die nummer 8 uiteindelijk profiteren van de verdeigende zwakte op links.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do aug 16, 2007 11:54 am

Echte topspelers weten op de beslissende momenten boven zichzelf uit te stijgen in plaats van andersom. En het is ook niet zo dat er gisteren geen ervaring in de ploeg stond.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7911
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Bericht door elliquido » do aug 16, 2007 11:57 am

toch denk ik dat over 2 weken we meer kans hebben
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 16, 2007 11:58 am

LucaS schreef:Echte topspelers weten op de beslissende momenten boven zichzelf uit te stijgen in plaats van andersom.
Dat klopt. In dat opzicht is de ontwikkeling van bijvoorbeeld Urby zorgwekkend. Hij lijkt maar niet de balans te vinden tussen vrijuit spelen en verantwoordelijkheid. Dat merk je niet zo in de Nederlandse competitie, maar in wedstrijden waar spanning op staat betaal je er de rekening voor.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie