Ajax - NEC Nijmegen 20-10-2007

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Bericht door Cluijffert » za okt 20, 2007 9:34 pm

je leest niet, maar dat doe je wel vaaker niet merk ik.
gewoon even teruglezen dus.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za okt 20, 2007 9:36 pm

niet vreemd, daar is stabiliteit en zekerheid voor nodig, niet een omgeving die net zo wisselvalig is als jij.
Ik lees prima. Luque en Rommedahl zijn helaas zeer constant in hun prestaties.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » za okt 20, 2007 9:36 pm

Jansma schreef:je mist het punt. je kan geen ervaren spelers opleiden. Dat jeugdige talenten wisselvallig zijn, hoort erbij. Als dat je kern is, zal je dus als team ook zeer wisselvalig presteren.
Precies. Je as, je geraamte kan beter uit ervaren spelers bestaan, waarin het talent dan met vallen en opstaan zich kan ontwikkelen, zonder dat dat direct ten koste van de prestaties van Ajax hoeft te gaan. Met Stam en Davids hadden we het wat dat betreft goed voorelkaar. De middengroep kan wat mij betreft wel beter. Jammer genoeg zit bij Stam er blijkbaar wat te vroeg de sleet op (alhoewel hij ook de indruk wekt zich niet lekker bij Ajax te voelen) en Davids zijn we na een heel behoorlijke 2e seizoenhelft al een paar cruciale maanden van dit seizoen kwijt.

Maar ook dan zal je een technische staf moeten hebben, die naast het begeleiden van die individuele ontwikkeling van een verzameling spelers een team weet te maken, dat samenwerkend tot resultaat komt.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » za okt 20, 2007 9:37 pm

Jöhnk schreef:
Ajaciedjuh schreef:Triest, wat een nivo. Enigste positive was Luque (en Stekel).
Lichtpuntje? Ik denk dat Luque samen met Heitinga de slechtste man op het veld was.
Luque was wel degelijk de gevaarlijkste man bij Ajax (al was daar dan niet veel voor nodig). De tweede helft zakte hij ook weg. Koster zei na de wedstrijd dat Luque ook nog niet fit is voor een hele wedstrijd, maar door blessure van de Steek en Stam, moest Luque blijven staan. Rommedahl zat er schijnbaar ook doorheen. Dat moet dan vanaf minuut 1 zijn geweest.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za okt 20, 2007 9:38 pm

Peter schreef:
Bertje schreef:Als je zelf betere spelers opleidt, hoef je niet eens meer naar dergelijke spelers te kijken. Eerst bouw je je huis en dan pas koop je leuke meubels.
Moet je die wel opleiden. Aanvallers, centrale verdedigers en backs leiden we al niet op. Halve middenvelders des te meer.
Aanvallers? Vaart, De Mul, Babel. Centrale verdedigers? Vermaelen, Heitinga, Van der Wiel, Vertonghen. Backs? Boakye, Emanuelson.

Ze komen er wel, maar ze zijn slecht opgeleid. Als je het al opleiden kunt noemen. Het is eerder bezigheidstherapie.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za okt 20, 2007 9:40 pm

Zuidema schreef:Precies. Je as, je geraamte kan beter uit ervaren spelers bestaan, waarin het talent dan met vallen en opstaan zich kan ontwikkelen, zonder dat dat direct ten koste van de prestaties van Ajax hoeft te gaan.
Met Van der Leegte en Penders red je het niet, met Alex en Sneijder wel. Ervaring is een criterium van niets, sorry dat ik het zo zeg. Het enige wat je nodig hebt zijn goede spelers.

Je zegt het zelf al, wat hebben we nou aan Stam? Die speelt als Heitinga in zijn slechtste dagen.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » za okt 20, 2007 9:42 pm

Ik kan er nog steeds niet uit. Kutavond, wat een bende rond de arena.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » za okt 20, 2007 9:44 pm

Bertje schreef:
Peter schreef:
Bertje schreef:Als je zelf betere spelers opleidt, hoef je niet eens meer naar dergelijke spelers te kijken. Eerst bouw je je huis en dan pas koop je leuke meubels.
Moet je die wel opleiden. Aanvallers, centrale verdedigers en backs leiden we al niet op. Halve middenvelders des te meer.
Aanvallers? Vaart, De Mul, Babel. Centrale verdedigers? Vermaelen, Heitinga, Van der Wiel, Vertonghen. Backs? Boakye, Emanuelson.

Ze komen er wel, maar ze zijn slecht opgeleid. Als je het al opleiden kunt noemen. Het is eerder bezigheidstherapie.
Maar zo kun je alles wel op de opleiding afschuiven. Zo'n Boakye is gewoon niet goed genoeg bevonden. Emanuelson is een halve back die geen kaas van verdedigen heeft gegeten. Is dat in de opleiding misgegaan? In het geval van Urby misschien wel, maar een Boakye mist gewoon basiskwaliteiten.

De Mul en Babel kun je amper beoordelen want die zijn alweer vertrokken. Dat is ook het probleem, want zodra je hier als jeugdspeler een aardig seizoen draait, dan heb je de clubs voor het uitkiezen.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za okt 20, 2007 9:45 pm

Zuidema schreef:Precies. Je as, je geraamte kan beter uit ervaren spelers bestaan, waarin het talent dan met vallen en opstaan zich kan ontwikkelen, zonder dat dat direct ten koste van de prestaties van Ajax hoeft te gaan. Met Stam en Davids hadden we het wat dat betreft goed voorelkaar. De middengroep kan wat mij betreft wel beter. Jammer genoeg zit bij Stam er blijkbaar wat te vroeg de sleet op (alhoewel hij ook de indruk wekt zich niet lekker bij Ajax te voelen) en Davids zijn we na een heel behoorlijke 2e seizoenhelft al een paar cruciale maanden van dit seizoen kwijt.
Je zegt ongeveer hetzelfde, maar formuleert het wat anders. Dat geraamte moet bestaan uit goede spelers. Urby is nog geen goede speler, want een aantal dingen kan hij (nog) niet. Die dingen hadden ze hem echter in de opleiding wel al kunnen leren. Dan heb je gewoon een jongen die beter is dan alles wat van buitenaf haalbaar is, zoals we ooit zagen bij Ajax. Mensen zeggen wel eens dat de stap van Jong Ajax naar het eerste elftal te groot is, maar volgens mij is de stap eerder te klein, want onze talentjes zijn de beloftencompetitie veel te snel ontgroeid, waardoor ze te snel naar het eerste elftal moeten. Kunnen we Jong Ajax niet gewoon inschrijven voor de Spaanse tweede divisie ofzo? Kun je er ook nog een leuk uitwisselingsprojectje van maken ook.
Maar ook dan zal je een technische staf moeten hebben, die naast het begeleiden van die individuele ontwikkeling van een verzameling spelers een team weet te maken, dat samenwerkend tot resultaat komt.
Dat geheel is nooit beter dan je zwakste schakel, dus zul je eerst van zwakke schakels afmoeten.

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » za okt 20, 2007 9:49 pm

Jöhnk schreef:
Zuidema schreef:Precies. Je as, je geraamte kan beter uit ervaren spelers bestaan, waarin het talent dan met vallen en opstaan zich kan ontwikkelen, zonder dat dat direct ten koste van de prestaties van Ajax hoeft te gaan.
Met Van der Leegte en Penders red je het niet, met Alex en Sneijder wel. Ervaring is een criterium van niets, sorry dat ik het zo zeg. Het enige wat je nodig hebt zijn goede spelers.

Je zegt het zelf al, wat hebben we nou aan Stam? Die speelt als Heitinga in zijn slechtste dagen.
Hou toch op met dat zwart/wit kijk op alles. Aan een Sneijder met ervaring hebben we meer dan aan een Sneijder zonder ervaring. Ervaring is natuurlijk niet het enige criteria, het moet gepaard gaan met kwaliteit. Dat is wat o.a. Jansma en Zuidema proberen uit te leggen, maar dat begreep je ook wel.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za okt 20, 2007 9:49 pm

Peter schreef:Maar zo kun je alles wel op de opleiding afschuiven. Zo'n Boakye is gewoon niet goed genoeg bevonden. Emanuelson is een halve back die geen kaas van verdedigen heeft gegeten. Is dat in de opleiding misgegaan? In het geval van Urby misschien wel, maar een Boakye mist gewoon basiskwaliteiten.
Als Boakye kwaliteiten mist, had hij nooit zo ver mogen komen. De elftallen in onze jeugd hebben een dusdanig laag niveau dat niet representatief is voor het niveau waarop het eerste moet acteren, dat zulke jongens gewoon met twee vingers in de neus onze opleiding doorlopen. Een drama!
De Mul en Babel kun je amper beoordelen want die zijn alweer vertrokken. Dat is ook het probleem, want zodra je hier als jeugdspeler een aardig seizoen draait, dan heb je de clubs voor het uitkiezen.
Dan moet je zorgen dat de spelers die uit je opleiding komen direct goed genoeg zijn voor het eerste elftal, zodat ze gewoon gelijk sowieso drie goede jaren van dat contract kunnen uitdienen. En niet, zoals bij Babel, eerst tig jaar bezig zijn om de schoonheidsfoutjes eruit te halen. Babel had, toen hij uit de opleiding kwam, al meer moeten kunnen dan hij nu kan. En dat is mogelijk als je beloften op een zeer hoog niveau acteren.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za okt 20, 2007 9:50 pm

Mr. Ajax schreef:
Jöhnk schreef:
Zuidema schreef:Precies. Je as, je geraamte kan beter uit ervaren spelers bestaan, waarin het talent dan met vallen en opstaan zich kan ontwikkelen, zonder dat dat direct ten koste van de prestaties van Ajax hoeft te gaan.
Met Van der Leegte en Penders red je het niet, met Alex en Sneijder wel. Ervaring is een criterium van niets, sorry dat ik het zo zeg. Het enige wat je nodig hebt zijn goede spelers.

Je zegt het zelf al, wat hebben we nou aan Stam? Die speelt als Heitinga in zijn slechtste dagen.
Hou toch op met dat zwart/wit kijk op alles. Aan een Sneijder met ervaring hebben we meer dan aan een Sneijder zonder ervaring. Ervaring is natuurlijk niet het enige criteria, het moet gepaard gaan met kwaliteit. Dat is wat o.a. Jansma en Zuidema proberen uit te leggen, maar dat begreep je ook wel.
Volgens mij staat die ervaring slechts voor tijd, die Sneijder heeft aangewend om zijn kwaliteiten aan te scherpen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za okt 20, 2007 9:51 pm

Mr. Ajax schreef:Hou toch op met dat zwart/wit kijk op alles. Aan een Sneijder met ervaring hebben we meer dan aan een Sneijder zonder ervaring. Ervaring is natuurlijk niet het enige criteria, het moet gepaard gaan met kwaliteit. Dat is wat o.a. Jansma en Zuidema proberen uit te leggen, maar dat begreep je ook wel.
Nou, doe mij maar een Stam zonder ervaring hoor. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » za okt 20, 2007 9:51 pm

Precies. Zo'n Modric is ook een onervaren jongen, maar is nu al beter dan de hele selectie van Ajax bij elkaar.

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » za okt 20, 2007 9:55 pm

Bertje schreef:
Mr. Ajax schreef:
Jöhnk schreef: Met Van der Leegte en Penders red je het niet, met Alex en Sneijder wel. Ervaring is een criterium van niets, sorry dat ik het zo zeg. Het enige wat je nodig hebt zijn goede spelers.

Je zegt het zelf al, wat hebben we nou aan Stam? Die speelt als Heitinga in zijn slechtste dagen.
Hou toch op met dat zwart/wit kijk op alles. Aan een Sneijder met ervaring hebben we meer dan aan een Sneijder zonder ervaring. Ervaring is natuurlijk niet het enige criteria, het moet gepaard gaan met kwaliteit. Dat is wat o.a. Jansma en Zuidema proberen uit te leggen, maar dat begreep je ook wel.
Volgens mij staat die ervaring slechts voor tijd, die Sneijder heeft aangewend om zijn kwaliteiten aan te scherpen.
Volgens mij niet. In mijn ogen was Sneijder nooit zover gekomen zonder wedstrijden op CL en WK niveau te spelen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » za okt 20, 2007 9:56 pm

Jöhnk schreef:
Mr. Ajax schreef:Hou toch op met dat zwart/wit kijk op alles. Aan een Sneijder met ervaring hebben we meer dan aan een Sneijder zonder ervaring. Ervaring is natuurlijk niet het enige criteria, het moet gepaard gaan met kwaliteit. Dat is wat o.a. Jansma en Zuidema proberen uit te leggen, maar dat begreep je ook wel.
Nou, doe mij maar een Stam zonder ervaring hoor. :smallgrin.gif:
Je had liever de Stam van Cambuur en PEC Zwolle dan de Stam van AC Milan? Natuurlijk doel ik op kwaliteit, maar dan uitgekristalliseerd door ervaring. Jongens die de kneepjes van het vak inmiddels meer dan kennen en daarin de jeugd kunnen corrigeren en begeleiden. Die het stadium hebben bereikt dat ze in het teambelang denken en niet meer gefixeerd zijn op eigen glorie en individu, de fase die heel begrijpelijk talenten eerst doormaken.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za okt 20, 2007 10:00 pm

Mr. Ajax schreef:
Bertje schreef:
Mr. Ajax schreef: Hou toch op met dat zwart/wit kijk op alles. Aan een Sneijder met ervaring hebben we meer dan aan een Sneijder zonder ervaring. Ervaring is natuurlijk niet het enige criteria, het moet gepaard gaan met kwaliteit. Dat is wat o.a. Jansma en Zuidema proberen uit te leggen, maar dat begreep je ook wel.
Volgens mij staat die ervaring slechts voor tijd, die Sneijder heeft aangewend om zijn kwaliteiten aan te scherpen.
Volgens mij niet. In mijn ogen was Sneijder nooit zover gekomen zonder wedstrijden op CL en WK niveau te spelen.
Dan is dat omdat hij daar nieuwe dingen heeft geleerd/aanwezig kwaliteiten heeft kunnen aanscherpen. Precies hetzelfde als ik eerder dus zei, alleen kon niemand bij Ajax hem die dingen leren - gotspe! - dus moest hij het in de CL en op het WK leren.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za okt 20, 2007 10:01 pm

Zuidema schreef:
Jöhnk schreef:
Mr. Ajax schreef:Hou toch op met dat zwart/wit kijk op alles. Aan een Sneijder met ervaring hebben we meer dan aan een Sneijder zonder ervaring. Ervaring is natuurlijk niet het enige criteria, het moet gepaard gaan met kwaliteit. Dat is wat o.a. Jansma en Zuidema proberen uit te leggen, maar dat begreep je ook wel.
Nou, doe mij maar een Stam zonder ervaring hoor. :smallgrin.gif:
Je had liever de Stam van Cambuur en PEC Zwolle dan de Stam van AC Milan? Natuurlijk doel ik op kwaliteit, maar dan uitgekristalliseerd door ervaring. Jongens die de kneepjes van het vak inmiddels meer dan kennen en daarin de jeugd kunnen corrigeren en begeleiden. Die het stadium hebben bereikt dat ze in het teambelang denken en niet meer gefixeerd zijn op eigen glorie en individu, de fase die heel begrijpelijk talenten eerst doormaken.
De Stam van Cambuur had de kwaliteiten van de Stam van Milan nog niet, dus was de opleiding van Cambuur dus niet van een heel hoog niveau.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za okt 20, 2007 10:01 pm

De Stam van Willem II had ik graag gehad. De Stam van PEC Zwolle was denk ik net zo slecht als de Stam van Ajax.

Zo beperk je jezelf, Zuidema. Toppers van een jaar of 30 komen niet bij Ajax te spelen als ze geen Ajax-verleden hebben. Dan moet je het dus doen met het tweede garnituur ervaren spelers, de Rommedaaltjes en de Luques, en die helpen je niet veel verder.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58877
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za okt 20, 2007 10:03 pm

Peter schreef:Precies. Zo'n Modric is ook een onervaren jongen, maar is nu al beter dan de hele selectie van Ajax bij elkaar.
Tja, die staat te ballen met ervaren spelers om zich heen.Beetje het Davids - Sneijder verhaal.Punt is dat dit elftal beter kan dan wat ze vanavond lieten zien.Zelfs met de fouten van Heitinga of Urby.Maar als je gaat teren op eilandjes en het geheel uit het oogt verliest krijg je dit zooitje als eindresultaat.

Ook dat zag nog steeds onder leiding van HtC.AJAX was altijd het collectief met daarin ruimte voor die die er boven uitspringen.En dat collectief, auromatismen enz. zie je al een lange tijd niet meer.

Kijk de wedstrijd er maar weer eens op terug, het lijkt wel of dat van bijna elke speler er een familielid op de tribune zit met een fototoestel, kiekjes schieten van al dat egoistisch gedoe, eerst de eigen aktie dan pas de bal af geven, met als resultaat, tempo uit de wedstrijd, verkeerde passes enz ..

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za okt 20, 2007 10:05 pm

Voetske schreef:Tja, die staat te ballen met ervaren spelers om zich heen.Beetje het Davids - Sneijder verhaal.Punt is dat dit elftal beter kan dan wat ze vanavond lieten zien.Zelfs met de fouten van Heitinga of Urby.Maar als je gaat teren op eilandjes en het geheel uit het oogt verliest krijg je dit zooitje als eindresultaat.
Lindenbergh was ook ervaren, maar kon Sneijder niet helpen. Davids was behalve ervaren - gewoon een respectvol synoniem voor oud - ook goed en zie het resultaat.

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » za okt 20, 2007 10:07 pm

Bertje schreef:
Mr. Ajax schreef:
Bertje schreef: Volgens mij staat die ervaring slechts voor tijd, die Sneijder heeft aangewend om zijn kwaliteiten aan te scherpen.
Volgens mij niet. In mijn ogen was Sneijder nooit zover gekomen zonder wedstrijden op CL en WK niveau te spelen.
Dan is dat omdat hij daar nieuwe dingen heeft geleerd/aanwezig kwaliteiten heeft kunnen aanscherpen. Precies hetzelfde als ik eerder dus zei, alleen kon niemand bij Ajax hem die dingen leren - gotspe! - dus moest hij het in de CL en op het WK leren.
Ik weet zeker dat ook bijvoorbeeld Messi beter is na het WK dan daarvoor. Dat is ervaring.

De Philip Cocu van zijn eerste periode bij psv zou het psv van vorig seizoen en die daarvoor echt geen kampioen hebben gemaakt, zoals hij nu -na jaren ERVARING op te hebben gedaan op diverse podia- wel heeft gedaan.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » za okt 20, 2007 10:10 pm

Nu zeg je dus precies hetzelfde als ik, Mr. Ajax. Het gaat om kwaliteit. Ervaring kan daaraan bijdragen, maar is zeker geen doorslaggevend criterium.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58877
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za okt 20, 2007 10:10 pm

Bertje schreef:
Voetske schreef:Tja, die staat te ballen met ervaren spelers om zich heen.Beetje het Davids - Sneijder verhaal.Punt is dat dit elftal beter kan dan wat ze vanavond lieten zien.Zelfs met de fouten van Heitinga of Urby.Maar als je gaat teren op eilandjes en het geheel uit het oogt verliest krijg je dit zooitje als eindresultaat.
Lindenbergh was ook ervaren, maar kon Sneijder niet helpen. Davids was behalve ervaren - gewoon een respectvol synoniem voor oud - ook goed en zie het resultaat.
Lindenbergh was oud, maar ervaren ?.Vergelijk het lijstje van Davis is met Lindenbergh.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za okt 20, 2007 10:10 pm

Cocu was dan ook veel beter geworden toen hij terugkeerde bij PSV. En Messi heeft amper gespeeld op het WK. Is misschien wel wat beter geworden, maar nogmaals: ik sluit dat ook niet uit, want hoe hoger het niveau, hoe meer kans je hebt om van anderen nieuwe dingen te leren.

Plaats reactie