AJAX - Heerenveen 31-10-2007 (KNVB BEKER)

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di nov 06, 2007 5:07 pm

LucaS schreef:Tja, ik vind ook dat Ten Cate wel ietsje meer heeft geprobeerd dan alleen maar falen. Onder ten Cate dreigde onze hele eigen identiteit te grabbel gegooid te worden!
Wat een onzin. Eén trainer kan toch niet de identiteit van een club als Ajax te grabbel gooien? Hij is toch maar een voorbijganger? Hij is toch niet de enige die iets te zeggen heeft bij Ajax? Het lijkt wel of Ajax de afgelopen maanden uit één persoon bestond! Maar goed, jullie zijn blij dat ie weg is, laten we dan gewoon vooruit kijken in plaats van steeds weer terug te komen op Ten Cate.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » di nov 06, 2007 5:32 pm

Toch nog heel even Duke en dan zal ik er over ophouden.
Anderen hadden Perez destijds, toen hij een grensrechter voor kankerneger uitschold, keihard moeten aanpakken. Tegen Frits Barend, maandag op de tv-zender Het Gesprek: ‘Als ik als mens had gehandeld, denk ik dat ik hem had neergeslagen’. Tuurlijk Henk.
Wederom Henk ten Cate ten voeten uit.
In het geval Perez voelde Henk ten Cate zichzelf naar eigen zeggen persoonlijk geraakt en beledigd. Kan ik me nog prima voorstellen ook. Tot zover geen probleem.
Maar het is in dit kader vervolgens wel verbazingwekkend en de man ontmaskerend dat hij Sneijder's "blinde/witte tyfushond" simpel afdeed als straattaal. Want deze uitspraak kan door degene aan wie ook gericht (Bossen of Vlug) als net zo kwetsend zijn ervaren als de kankerneger kennelijk voor Ten Cate was.
Als je in deze dus ook maar een klein beetje consequent bent dien je zoiets dus op identieke wijze te beoordelen en veroordelen. Al is het maar om aan te tonen dat je je kunt inleven in de aangesprokene. Henk weet namelijk zelf als geen ander hoe die zich eronder zou kunnen voelen.
Maar nee, daaraan heeft Henk natuurlijk weer geen enkele boodschap. Want hier had de BV Ten Cate zelf geen last van. Behalve dat hij door dat gedoe een sleutelspeler wel eens een paar wedstrijden kwijt kon zijn. En dat is dan uiteraard weer veel belangrijker.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di nov 06, 2007 6:33 pm

Laat ik nog een keer voorop stellen dat ik er overduidelijk naast zat met mijn vertrouwen in Ten Cate. Ik vind alleen niet dat hij heeft onze club bewust kapot probeerde te maken, omdat de verdedigende insteek slechts in een handje vol wedstrijden voorkwam. Daar wordt door sommigen dan weer schromelijk in overdreven.
wimpey schreef:Het gaat m.i. niet zozeer om keuzes, Thomas, als wel om uitgangspunten. Koster kiest voor een aanvallend ingesteld team, dat vroeg druk zet. Het systeem lijkt vast te staan en de 11 poppetjes die het moeten invullen, verschillen van wedstrijd tot wedstrijd zo weinig mogelijk.
Dat is inderdaad een verademing. Koster wil het simpel houden wanneer dat mogelijk is en geeft spelers op die manier meer duidelijkheid, denk ik.
We hebben nu 4 wedstrijden onder Koster gespeeld. Voor de thuiswedstrijd tegen NEC kon de man welgeteld één keer met de volledige groep trainen. Het resultaat is bekend. Wat mij echter deugd deed, is dat het er na een week trainen onder Koster een stuk beter uit zag. Zowel in Utrecht als tegen Heerenveen werd bij vlagen heel aardig voetbal gespeeld. Tegen Roda was dat minder, maar Roda speelde dan ook prima, zoals ze dat tegen de topclubs steevast doen.
Het spel zag er inderdaad wat beter uit. Niet echt opvallend beter dan het gros van de competitiewedstrijden van vorig seizoen, maar wel een stuk beter dan de meeste wedstrijden die we dit seizoen onder Ten Cate te zien kregen. Volgens mij is Ten Cate, wat je verder ook van hem mag vinden, sowieso een trainer met een vrij korte houdbaarheidsdatum. En dan vooral ten opzichte van z'n spelers, denk ik. Dat heeft-ie dan ook weer puur te danken aan z'n manier van omgaan met mensen.
Er valt heus nog een hoop te verbeteren, maar ik bespeur wel degelijk progressie. Kijk eens waar we vandaan komen: Groningen-thuis, Sparta-uit, Slavia-uit, Zagreb-thuis, NEC-thuis: dat was hemeltergend zwak. Vergeleken met die wedstrijden zag het er de voorbije week toch best aardig uit! Qua uitgangspunten, spelvreugde en uitvoering vind ik dit een heel ander en beter Ajax dan het Ajax van het begin van dit seizoen

De omslag in denken en doen bevalt me eveneens: een 'tactiek' zoals die werd toegepast in Zagreb hoort simpelweg niet bij Ajax. Dat het met exact hetzelfde materiaal ook anders kan, bewijst Koster nu. 2 meer defensief ingestelde middenvelders i.p.v. 3: prima, Vertonghen i.p.v. Colin: prima!!
Nogmaals. ik ben ook tevreden met de insteek van Koster. Ik ben wel benieuwd naar wat z'n tactische inbreng gaat worden in de grote wedstrijden of wanneer het niet lekker loopt tegen andere tegenstanders. Zoals ik al eerder zei, tegen Roda zag hij het volgens mij niet helemaal goed. Maar inderdaad, z'n manier van werken komt verfrissend over. Z'n presentatie aan de pers al helemaal.

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo nov 07, 2007 8:56 am

Duke schreef:Wat een onzin. Eén trainer kan toch niet de identiteit van een club als Ajax te grabbel gooien? Hij is toch maar een voorbijganger? Hij is toch niet de enige die iets te zeggen heeft bij Ajax? Het lijkt wel of Ajax de afgelopen maanden uit één persoon bestond!
Je hebt helemaal gelijk. Een nieuwe TD zou dan ook een uitstekend plan zijn
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie