Roda JC - Ajax 10-02-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
999
Berichten: 58901
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo feb 13, 2008 7:51 pm

Kowalczyk schreef:@ Voetske:

Dat vind ik altijd een wat curieuze bewering: dat je in grote wedstrijden de zaak moet dicht timmeren en extra zekerheid in moet bouwen, en dat er daarna nog voldoende (kleinere) wedstrijden overblijven om in de huisstijl te spelen. Ronald Koeman voerde het op zeker moment zelfs als excuus aan: tja, we zijn nu eenmaal kwetsbaar, met die huisstijl van ons.
Grotere wedstrijden met op papier betere tegenstanders ( of tegenstanders zoals Psv die keer op keer bewijzen dat je met de huistijl tegen hun keer op keer op je bek gaat ).Of b.v. na de 1 - 2 uit overwinning op Kopenhagen, dat je in de thuiswedstrijd wat behouder speelt door b.v. een 4-4-2 systeem.Dat zakelijke.Het " sorry jongens maar nu kiezen we toch, gezien het belang van deze wedstrijd en de uitgangs positie, voor een iets behoudener speelstijl ".Van Gaal deed het regelmatig, dan liet ie Finidi als een ingezakte buitenspeler op het middenveld spelen ..
Dat is de wereld op zijn kop. Ik neem althans aan dat Ajax 3-4-3 wenst te spelen omdat men van mening is dat dat, qua veldbezetting, de beste manier is om een tegenstander te verslaan. Zó doen we het, want zó is de kans op een overwinning het grootst.
Maar dit roepen we dus al zo'n jaar of tien.Wij zijn de besten van het 3-4-3 systeem.Jammer alleen dat de huidige selectie dat niet laaat zien.We projecteren het succes van vroeger in het 3-4-3 systeem op de huidige groep en vinden dat dat de beste manier is om te winnen.We zeggen 3-4-3 systeem, maar zien in de wedstrijden van vandaag bijna niemand de achterlijn halen.We zien geen middenvelders over hun man gaan, backs die bijna nooit doorschuiven, zelfde telt voor het centrale verdedigins duo.We zien buitenspelers naar binnen trekken, of vrij het veld overzwerven alsof zij in een 4-4-2 opstelling staan te voetballen.We projecteren het 3-4-3 systeen vanuit vroeger op deze groep en zeggen, Basta dat moeten jullie spelen want dat is kwa opstelling de opstelling die de kans op de overwinning het grootst maakt.
Al heb je daar dan wel de spelers voor nodig die de discipline hebben om dat ook goed in te vullen.En die zijn dus op een hand te tellen in deze selectie.

Heb jij nooit het gevoel dat als je naar deze spelers kijkt, en ze vergelijk met spelers van vroeger, van voordat deze malaise begon, je denkt van wat mis ik ?.Voetbal intelligentie ?.Ik weet het je mag niet vergelijken met vroeger, maar als ik toch vergelijk dan vind ik wat er bij AJAX nu rondloopt domme krachten t.o.v. toen.De een wat minder de ander wat meer.Je ziet spelers keuzes maken waarvan je denkt, dat doet mijn zoon bij de pupillen stukken beter.Zou het niet dat kunnen zijn, dat gemis aan voetbal iintelligentie in deze groep dat bij voorbaat de keuze voor 3-4-3 tot mislukken gedoemd is ?.
Ronald Koeman en jij doen echter alsof de huisstijl een soort blok aan ons been is: iets wat ons niet sterk, maar juist kwetsbaar maakt. Tegen mindere ploegen kan het wel (als een soort ingecalculeerd risico), maar in grote wedstrijden niet. Dan reduceer je de huisstijl eigenlijk tot een nostalgische vorm van folklore: tja, het is en beetje vragen om problemen, maar als het niet al te veel problemen oplevert, dan spelen we in een goeie ouwe 3-4-3.
En toch is Ronald Koeman van al die trainers in deze periode van malaise degene met het meeste succes geweest.Persoonlijk vind ik ook dat je een beetje overdrijft.Koeman paste meestal zijn elftal aan in de Champions L. en dat pakte redelijk goed uit.
Als we er zo over denken, kunnen we de zogenaamde huisstijl beter vandaag dan morgen bij het oud vuil zetten. Het gaat namelijk om winnen - en het neerzetten van een zo goed mogelijke uitslag. Je moet spelen met dat doel voor ogen, in welk systeem dan ook. Afbraakvoetbal spelen met zes verdedigers? Ik neem aan dat Ajax voor een andere aanpak kiest, omdat ze daar succesvoller mee denken te kunnen zijn. Als je denkt dat je met afbraakvoetbal een grotere kans hebt op winst, dan moet je per direct afbraakvoetbal gaan spelen.
In principe zeg je het zelf al " Het gaat namelijk om winnen - en het neerzetten van een zo goed mogelijke uitslag. Je moet spelen met dat doel voor ogen, in welk systeem dan ook. ".Als ik terug kijk naar deze periode van zo'n 10 jaar geloof ik te kunnen stellen dat AJAX in bijna elke opstelling heeft staan te spelen die je kan bedenken.En het rare is dat juist Koeman, gezien zijn " successen " toch het dichts bij jouw " Het gaat namelijk om winnen - en het neerzetten van een zo goed mogelijke uitslag. Je moet spelen met dat doel voor ogen, in welk systeem dan ook. " is gekomen.Blijkbaar schatte hij zijn selectie op juiste waarden .. Niet dat ik voor Koeman ga pleiten, maar onder hem werden ook goede wedstrijden gespeeld.

Afijn, in een andere post van mij gaf ik aan dat dit AJAX terug zal moeten naar de basis.Schaven, slijpen, , automatisme, positie spel.Doorselecteren.Een geraamte.En dan blijft mijn mening staan dat je ook van deze groep een goed elftal kan maken.Geen supertop, maar een degelijk voetbal elftal.Een team.Zelfs 3-4-3 met beperkingen, met zo nu en dan de optie om terug te schakelen naar een wat defensiever ingesteld AJAX.Gebeurt dat niet, en blijf men noodoplossingen werken, zelfs al kosten ze 8 miljoen en heten ze Suarez, zul je zien dat bij de minste of gerinste mutaties het boeltje weer vrolijk in elkaar dondert.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » do feb 14, 2008 1:21 am

joey schreef:Ko, jij was erbij in laten we zeggen 1985. Hadden we toen de illusie dat we ooit nog een Europese prijs zouden winnen? Nee. Niemand kwam zelfs nog op het idee, tot we er een wonnen. Over de EC 2 van 1987 wordt wel eens badinerend gedaan, maar die betekende een heuse doorbraak en een afscheid van het doemdenken dat tot dan toe heerste. Opeens bleek het wél te kunnen. Niet veel later won PSV de EC 1, werd Nederland Europees kampioen, begon een glorietijd met Ajax onder Van Gaal. Hadden we dat in 1985 gedacht? Nee.
Welke argumenten hoorde je in 1985? Precies dezelfde als nu. Het kán niet meer, Europese successen konden alleen tóen, de spelers lopen weg, het grote geld maakt het voetbal kapot. Door dat doemdenken en gebrek aan zelfvertrouwen maak je jezelf kapot. Dat is de andere spagaat waarin Ajax op dit moment zit: aan de ene kant braakt men pompeuze beleidsplannen uit, aan de andere kant regeert het fatalisme.

Er is een groot verschil. In het zwarte gat na het eerste grote Ajax kwam Johan weer bovendrijven. Die heeft bijna in zijn eentje Ajax toen weer op de rails gezet. Als hij dat niet doet wint van Gaal zo'n tien jaar later geen CL. Maar Cruijff de trainer had wel de beschikking over een toptalent. Van Basten speelde toen een paar jaar bij Ajax in het eerste. Zou nu niet meer gebeuren. Ajax krijgt de tijd niet meer om de vruchten te plukken van de eigen opleiding.

Het precieze moment waarop het voor mij omsloeg herinner ik me als de dag van gisteren. Ajax had net in Wenen de CL gewonnen. En het jochie dat de goal gemaakt had, een invaller zonder basisplaats, verzekerde ons dat hij nog zeker een jaar bij Ajax zou blijven. Mijn mond viel open. Waar had die gast het over?

Er valt zoveel weg als je de beste spelers uit de opleiding te snel verliest. Dat gat is niet te vullen. En waarom gaan ze zo snel weg? Omdat er steeds meer rijke clubs zijn in de grote buitenlandse competities. Want die krijgen steevast vier tickets voor het miljoenenbal van de CL (als het er niet meer zijn; hou het niet meer bij). Zo krijgt een voormalig clubje van niks, -Valencia, ik noem maar wat,- meer in de pap te brokkelen dan het eens zo grote Ajax.

Ajax is een Europese middenmoter geworden. Voor de echte top doen we niet meer mee. Het beste wat Ajax nu kan doen is er zoveel mogelijk aan verdienen. Het bestuur heeft die plek, als winstgevend doorvoerluik naar de Europese top, allang geaccepteerd.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Wie weet krijgt van Basten het op zijn heupen en komt er binnenkort nog een supertalent bovendrijven. Wie weet komt er een nieuwe basis voor een sprong naar de top. Je kunt altijd hopen. Alleen doe ik er niet meer aan mee totdat Ajax zich veel en veel drastischer opstelt in de drang naar succes. Ik heb het idee dat het bedrijf Ajax het allemaal wel best vind zo. En dat het met de ernstige zorgen op het sportieve vlak reuze meevalt.

Het staat voor mij als een paal boven water dat Ajax naar de UEFA moet stappen. Daar moet je beginnen, want tegen zoveel financieel geweld (als in de grote competities) kan de beroemdste opleiding niet opboksen. De UEFA is schandalig bezig geweest de laatste tien jaar. Wie houdt die mensen verantwoordelijk? Begin een enorm publiek offensief tegen die organizatie. Speel het via de media, met de aantijging dat ze het voetbal kapot maken en verkocht hebben. Volg het geld. Laat zien hoe corrupt het wereldje in elkaar zit. Trek het Nederlands elftal terug uit de grote toernooien. Kei en keihard.

Gaat dit gebeuren?

Nee.

Want Ajax verdient er genoeg aan.

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do feb 14, 2008 8:59 am

Sneijder heeft langer bij Ajax gespeeld dan van Basten

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » do feb 14, 2008 9:26 am

Ajax is een Europese middenmoter geworden. Voor de echte top doen we niet meer mee.
Ik denk aan de Europese onderklasse! HVV werd ooit acht(?) keer kampioen van Nederland, maar doet niet meer mee om de titel, geld veranderde dat? Ik zie niet in waarom dat niet weer kan gebeuren. Iedere Engelse ploeg heeft veel meer te besteden dan Ajax, ik denk dat Engelse ploegen uit de eerste divisie meer te besteden hebben.

Tv-gelden bepalen veel, Nederlanders gaan rustig naar een Engelse wedstrijd uit de eerste divisie zitten kijken, ze kijken toch ook uren naar pijltjes gooien in een kroeg. Het gaat erom hoe je het brengt. Vallende dominostenen en een dooie mus??? We kijken er een week van tevoren al naar uit. Zo zal het in de rest van Europa ook wel zijn.

We kijken met zeven miljoen naar een junk die een leugenaar stoned wat verhaaltjes laat vertellen. Ik behoor nu nog tot de meerderheid die niet keek, maar was waarschijnlijk in gezelschap van kinderen, blinden, junks enz.
Het beste wat Ajax nu kan doen is er zoveel mogelijk aan verdienen. Het bestuur heeft die plek, als winstgevend doorvoerluik naar de Europese top, allang geaccepteerd.
Dat denk ik ook, uiteindelijk een vertraging in het afglijden?

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » do feb 14, 2008 5:36 pm

Ik heb jaren terug, samen met Ko al geroepen dat Ajax Europese middenmoot is. Een opmerking die op het nodige hoongelach kon rekenen.

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Bericht door Cluijffert » do feb 14, 2008 6:48 pm

goodfella schreef:Ik heb jaren terug, samen met Ko al geroepen dat Ajax Europese middenmoot is. Een opmerking die op het nodige hoongelach kon rekenen.
Eerlyk gezegd, we zitten eerder bij de lage middenmoot/degradatie candidaten dan in 'de middenmoot'
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Mr. Ajax
Berichten: 14506
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » do feb 14, 2008 6:59 pm

goodfella schreef:Ik heb jaren terug, samen met Ko al geroepen dat Ajax Europese middenmoot is. Een opmerking die op het nodige hoongelach kon rekenen.
'Jaren' geleden was AJAX nog sub-top hoor.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » do feb 14, 2008 10:35 pm

Met de juiste marketing zou je misschien best iets kunnen opzetten om tv-gelden in grote hoeveelheden binnen te laten stromen.

China is een enorme markt, en Ajax is nog steeds een hele grote naam in de wereld. China loopt weg met de NBA. Zeker als er een Chinees in het team speelt. Die gaan ook voor voetbal.

Tegen betaling krijgen mensen dan alle wedstrijden te zien van de Legendarische Clubs van de Wereld. Ajax, Real Madrid, Manchester United, Barcelona, AC Milan, Bayern Munich. Etc. Het zal die Chinezen een rotzorg zijn als het geen CL is. Gewoon in een andere vorm gieten.

Begin met een paar teams. Als de NBA iets heeft laten zien is dat het om marketing draait, dus het gaat vooral om de vorm en presentatie. De meest bekeken NBA wedstrijd ooit was een wedstrijdje om niks, maar heel China keek mee omdat er bij ieder team een Chinees speelde. De NBA is druk met China bezig. Ajax kan daar iets mee.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » vr feb 15, 2008 4:16 pm

Tegen betaling krijgen mensen dan alle wedstrijden te zien van de Legendarische Clubs van de Wereld. Ajax, Real Madrid, Manchester United, Barcelona, AC Milan, Bayern Munich. Etc. Het zal die Chinezen een rotzorg zijn als het geen CL is. Gewoon in een andere vorm gieten.
Kunnen we de wedstrijden uit 1994-1995 niet verkopen?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di feb 19, 2008 10:55 am

Even terug naar Roda-Ajax. De Belg die de wedstrijd floot zegt het volgende op www.sportwereld.be:

Vorig weekend leidde hij Roda JC-Ajax in Nederland. Na de match werd Gumienny onder vuur genomen door de Ajax-spelers omdat hij een goal afkeurde en hen geen strafschop gaf. 'Na het zien van de beelden blijf ik bij mijn beslissing. Ik kreeg bovendien ook een positief rapport van de Nederlandse scheidsrechterscommissie.'
Hij heeft prima gefloten, die man. Het is maar dat jullie het weten. :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie