FC Twente - Ajax (23-3-2008)

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma mar 24, 2008 10:15 am

Harm schreef:
Rishi schreef:Dat geld van PSV is allang niet meer interessant. Ajax verdient meer aan sponsoring. Laatst nog een heel artikel over in de VI. Dat Philips juist onderbetaald
Inderdaad. Als je met zulke Calimero-argumenten aankomt, dan snap je het echt niet.
Zal Philips dan zo weinig bijdragen? Denk toch dat ze PSV iets meer steunen dan in de boeken staat vermeld.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma mar 24, 2008 10:24 am

Dat zal allemaal wel meevallen. Philips is een beursgenoteerde onderneming. Hoe moeten die een substantiële extra bijdrage gaan leveren buiten de boeken om? De tijd dat Ajax het met minder geld moest doen is echt wel voorbij hoor.

Het is in ieder geval niet de oorzaak van de slechte prestaties van de afgelopen jaren. Kijk eens wat we allemaal over de balk hebben gegooid. Het was waarschijnlijk beter geweest als we wat minder geld hadden gehad. Misschien dat er dan wat beter was gekeken naar waar we het allemaal aan uit hebben gegeven.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma mar 24, 2008 10:26 am

Dan hadden we ten tijde van Koeman tenminste met maar één waardeloze linksbuiten en na Ten Cate met maar één waardeloze rechtsback opgescheept gezeten. :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma mar 24, 2008 10:27 am

De toegevoegde tijd tikte al weg. Urby Emanuelson bekommerde zich om een geblesseerde tegenstander. Amicaal stak hij de helpende hand uit. Ondertussen voetbalde FC Twente gewoon door en maakte Eljero Elia het winnende doelpunt (2-1). „Typerend”, zei Adrie Koster over het optreden van zijn linkermiddenvelder. Emanuelson stond gisteren, en niet voor het eerst, model voor een ploeg die geen moment de indruk wekte dat er misschien nog wat te halen viel. Ajax is dit seizoen in alle geledingen een parodie op een topclub. Daarom ging er in Enschede een dikke streep door het kampioenschap.
Dit stukje geeft een belangrijke reden waarom we al tijden zo slecht presteren. Ok, we hebben geen topselectie maar puur op basis van het aanwezige voetbaltalent had er best wat meer in gezeten. Maar zolang de winnaarsmentaliteit ontbreekt zul je nooit wat winnen. Nu is het Emanuelson (niet bepaald voor het eerst) maar hij is geen uitzondering.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma mar 24, 2008 10:47 am

Ajax blijft falen op cruciale momenten en wat nog het meest kwalijk is: opnieuw werd er geklaagd over een slappe instelling.
En dit was vorig jaar ook al het geval en die jaren ervoor kan ik me al geen eens meer herinneren.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 24, 2008 11:52 am

Bah, Koster gaat dus op de 'ik ben niet te benijden'-tour. Bah, Koster.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma mar 24, 2008 11:53 am

De vraag is waar dat dan aan ligt. Koster lijkt me geen groot licht in het stimuleren van de gewenste instelling, maar ook een 'bullebak' als HtC kon dit blijkbaar niet. Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? Waarom lijkt het alsof de spelers niet willen?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 24, 2008 11:55 am

'Gewoon' een logische opstelling en zorgen voor wat automatismen?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma mar 24, 2008 11:58 am

Ik vond de opstelling vrij logisch, jij niet? Bovendien heb ik zelden tot nooit het gevoel dat ze echt door het vuur willen gaan, dat ze echt helemaal tot het gaatje gaan. Krijg je dat wel met een logische opstelling?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma mar 24, 2008 12:00 pm

Jesse schreef:De vraag is waar dat dan aan ligt. Koster lijkt me geen groot licht in het stimuleren van de gewenste instelling, maar ook een 'bullebak' als HtC kon dit blijkbaar niet. Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen? Waarom lijkt het alsof de spelers niet willen?
Het lijkt mij een gebrek van de spelers en daarmee een kwestie van slecht scouten en opleiden.

Die motivatie moet uit jezelf komen. Als je iemand anders nodig hebt om gemotiveerd te raken klopt er wat mij betreft iets niet. Er zijn spelers die het wel hebben. Kijk naar jongens als Huntelaar of Heitinga. Die jongens willen ten koste van alles winnen terwijl

Ik denk dat het goed zou zijn als Ajax meer aandacht zou besteden aan dit aspect bij het aantrekken en opleiden van spelers. Natuurlijk moet de basis altijd voetbal zijn. Maar als je voetbaltechnische kwaliteiten niet koppelt aan een goede mentaliteit dan zul je nooit een prijs winnen.
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma mar 24, 2008 12:06 pm

Ik zie dat nooit zo, dat gebrek aan inzet. Ik vind zelfs dat Ajax meer 'vechtvoetbal' speelt dan me lief is.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma mar 24, 2008 12:06 pm

GangstaRiB schreef:Zal Philips dan zo weinig bijdragen? Denk toch dat ze PSV iets meer steunen dan in de boeken staat vermeld.
Nou, nee.

Dat is juist het vreemde: Ajax heeft de hoogste begroting van Nederland, veruit het grootste eigen kapitaal, de naam 'Ajax' vertegenwoordigt verreweg de grootste merkwaarde in het Nederlandse voetbal - en vriend en vijand zijn het erover eens dat Ajax ook de beste jeugdopleiding heeft.

En toch spelen we al tien jaar structureel de tweede viool ten opzichte van PSV, in binnen- én buitenland. Dat kan maar op één ding duiden: beter beleid.

De lijst miskopen van PSV is trouwens even lang als die van Ajax, hoor. Maar ze kopen naast de miskopen ook toppers. Dat lukt Ajax veel minder.

K.
Still alive...

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 24, 2008 12:08 pm

Jesse schreef:Ik vond de opstelling vrij logisch, jij niet? Bovendien heb ik zelden tot nooit het gevoel dat ze echt door het vuur willen gaan, dat ze echt helemaal tot het gaatje gaan. Krijg je dat wel met een logische opstelling?
Vandaag was de opstelling logisch, maar hoe vaak heeft men in deze opstelling (of iets vergelijkbaars) gespeeld? Vastigheden zorgen voor vertrouwen en durf, wat nodig is als je aggresief wilt voetballen.

Verder heb ik bij maar weinig spelers het idee dat ze niet willen. Sommige kunnen gewoon niet en andere spelers kunnen wel maar krijgen geen steun.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » ma mar 24, 2008 12:09 pm

Wat op het eerste gezicht een gebrek aan inzet lijkt, is in de praktijk meestal het gevolg van een slechte tactiek. De spelers moeten zo staan dat ruimte hebben bij balbezit, maar bij balverlies zonder al teveel meters te maken druk kunnen zetten op hun tegenstanders. Doordat de ruimtes op die momenten nu vaak veel te groot zijn, kan de tegenstander er doodeenvoudig doorheen lopen en lijkt het alsof niemand zijn best doet om dat tegen te houden.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 24, 2008 12:09 pm

Jöhnk schreef:Ik zie dat nooit zo, dat gebrek aan inzet. Ik vind zelfs dat Ajax meer 'vechtvoetbal' speelt dan me lief is.
Precies. Harder lopen is leuk, maar als de tegenstander slimmer loopt ben je je voorsprong al weer kwijt en ook nog eerder moe.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » ma mar 24, 2008 12:14 pm

De organisatie ontbreekt gewoon bij Ajax. Als we niet in balbezit zijn, weten spelers als Emanuelson totaal niet wat ze moeten doen. Onze verdediging doet niks onders voor die van Willem 2, toch zit er geen groot verschil in het aantal tegendoelpunten. Feyenoord en Nac hebben zelfs minder tegengoals, met een Hofland en een Bahia achterin, om over Penders nog maar te zwijgen. Maar zolang de spelers voor de verdediging structureel op de verkeerde plaats lopen als ze geen balbezit hebben, leg je onnodig veel druk op onze defensie. Ik ben er van overtuigd dat Van Basten, itt Koster, wél in staat is een gedegen organisatie neer te zetten.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma mar 24, 2008 12:18 pm

Jöhnk schreef:Ik zie dat nooit zo, dat gebrek aan inzet. Ik vind zelfs dat Ajax meer 'vechtvoetbal' speelt dan me lief is.
Het voetbal dat Ajax al jaren speelt, noem ik altijd maar 'toevalsvoetbal'. De enige reden waarom Ajax tweede staat in de competitie en meer punten pakt dan zestien andere ploegen, is het feit dat Ajax het budget heeft om een Huntelaar en een Suárez op te stellen - en als die er niet zijn, dan kun je kiezen uit Perez, Rommedahl, Kennedy, Leonardo, Luque en nog een paar. Dat is, hoe je het ook wendt of keert, een ander kaliber (en vooral: een bredere keus) dan wat NEC kan opstellen.

Bij Ajax is de kans wat groter dat er op zeker moment een balletje goed valt. Dat Suárez iets geks doet. Dat Huntelaar op de goede plek staat. Daarom wint Ajax vaker dan (op dit moment) 16 van de 17 andere Eredivisie-ploegen.

Maar het voetbal? De manier waarop de bal van achteruit naar die bovengemiddelde spitsen getransporteerd wordt? Die is op geen enkele wijze van een wezenlijk ander niveau dan bij NEC of FC Utrecht. Het is niet eens technischer. In veruit de meeste Ajax-wedstrijden dacht ik: als je op TV alle spelers als grijze, onherkenbare poppetjes zou weergeven, dan zou je na een uur nog steeds amper kunnen zeggen wie Ajax is, en wie de tegenstander. Het ademt gewoon geen wezenlijk andere allure, wat Ajax op de mat legt. Het is hetzelfde asgrauwe, kwaliteitsarme voetbal als van alle anderen.

Sterker: ploegen als Heerenveen en Twente spelen zelfs verzorgder, technischer positiespel dan Ajax. PSV en Feyenoord overigens niet. Voor die twee ploegen geldt in wezen hetzelfde als voor Ajax: spelers die het verschil kunnen maken, en dat in de regel ook wel doen, vroeg of laat in de wedstrijd. Maar qua voetbal niet van wezenlijk andere klasse dan de meeste anderen.

Dat is wat me zo stoort. Ik wil wel weer eens bij mezelf denken: best een aardig elftal, die tegenstander, maar je ziet wel duidelijk dat Ajax toch echt andere koek is.

Dat mogen we in Nederland toch wel eisen, als Ajacieden...? Internationaal is het een ander verhaal.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma mar 24, 2008 12:23 pm

Het gaat er niet om dat je stomweg harder van A naar B moet lopen. Het gaat er om dat je een winnaarsmentaliteit bezit en er alles aan doet wat in je mogelijkheden ligt om een wedstrijd te winnen. Je moet geen vechtvoetbal gaan spelen maar gewoon combinatievoetbal. Maar daarmee kun je pas winnen als je er óók alles aan doet. En die eigenschap is al jaren sterk ondervertegenwoordigt bij Ajax.

Kijk eens naar het elftal van 1995. Dat was niet alleen zo sterk omdat ze zo goed konden voetballen maar ook omdat ze ten koste van alles wilden winnen.
Nil volentibus arduum

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 24, 2008 12:25 pm

Denk je dat spelers het leuk vinden om te verliezen? Ze kunnen gewoon niet anders.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » ma mar 24, 2008 12:30 pm

Bertje schreef:Denk je dat spelers het leuk vinden om te verliezen? Ze kunnen gewoon niet anders.
Inderdaad. Ik vond gisteren vooral Ogararu aandoenlijk. Die jongen zat heel de tijd fel te schreeuwen op de bank als Ajax de scheidsrechter even tegen had, en toen hij erin kwam rende hij blind van hot naar her, zonder veel resultaat. Die jongen heeft genoeg mentaliteit, maar o zo weinig kwaliteit en tactisch inzicht. Netzoals Urby.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma mar 24, 2008 12:34 pm

Ze zullen het niet leuk vinden nee. Daar geloof ik ook niet in. Maar kennelijk zijn er een aantal niet in staat om er alles aan te doen om de situatie om te draaien. Ze missen beleving en komen op mij nogal gelaten over.

Een winnaarsmentaliteit is ook een kwaliteit. Nu kun je het wel opvangen als er één of twee voorin lopen die wat 'dromerig' zijn maar als de balans doorslaat naar de verkeerde kant krijg je het nooit aan de praat.
Nil volentibus arduum

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 24, 2008 12:34 pm

Ho ho, Urby is wel even wat beter dan Ogararu.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » ma mar 24, 2008 12:34 pm

Bertje schreef:Ho ho, Urby is wel even wat beter dan Ogararu.
Maar ook Urby komt tactisch inzicht tekort.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 24, 2008 12:35 pm

Marillion schreef:Maar kennelijk zijn er een aantal niet in staat om er alles aan te doen om de situatie om te draaien.
Precies. Alleen komt dat niet omdat ze het niet graag genoeg willen (want dat zeg je zelf al), alleen weten ze niet hoe het moet en/of het niet kunnen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 24, 2008 12:36 pm

Beloki schreef:Maar ook Urby komt tactisch inzicht tekort.
Ja, dus moet je zorgen dat hij grotere ruimtes kan bestrijken, waar het meer op loopvermogen en minder op positioneel voetbal aankomt.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Plaats reactie