Aston Villa - Ajax 23-10-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Justin
Berichten: 2074
Lid geworden op: di sep 23, 2003 5:14 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Justin » do okt 23, 2008 10:24 pm

Enorme blunder van Vermeer, ja. Zonde, want Aston Villa kreeg nauwelijks kansen over heel de wedstrijd gezien. Het is dat Ajax niets weet te creeeren.

Zondag gewoon NEC pakken; hier maar niet te lang bij stil staan. Ik kan niet wachten tot over 4 weken, wanneer Sulejmani en Aissati onder andere weer terug zijn. Hopelijk komt er dan wat meer lijn in het spel.

Mr. Ajax
Berichten: 14509
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » do okt 23, 2008 10:25 pm

Vedette-10- schreef:Ik vond hem wel aardig, jij dan?

Die eerste balcontact van hem in eigen strafschop gebied was magistraal, he?


Geef het toch op jongen... :excited.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » do okt 23, 2008 10:26 pm

Ja, het is wachten op Aissati..

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » do okt 23, 2008 10:26 pm

Mr. Ajax schreef: Die eerste balcontact van hem in eigen strafschop gebied was magistraal, he?


Geef het toch op jongen... :excited.gif:
Ja baas. :smallgrin.gif:

Wat ben je toch objectief.

Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » do okt 23, 2008 10:34 pm

Het was werkelijk waar een zaadpartij qua niveau. Dit was een wedstrijd tussen twee ploegen die speelde naar Engelse stijl. Alleen beheerst Aston Villa dat kick and rush football natuurlijk beter waardoor we logischerwijs het onderspit delven...

Wat Ajax vandaag deed had bijzonder weinig met voetbal te maken. Geen enkele uitgespeelde kans, vlotte aanval of geslaagde combinaties. Zelfs een pass over 5 meter kwam vaak niet aan.

Wie moet nu wat leren? De coach of de ploeg? Ik denk eerst Marco van Basten. Die wissels leken op wanhoopspogingen. Er zat geen gedachte achter. Hoe wil je in hemelsnaam positiespel spelen of verzorgd opbouwen met die samenstelling aan spelers in de verdediging en op het middenveld?
AFCA!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do okt 23, 2008 10:34 pm

Wat een gepruts bij die goals zeg.. naja voorruit dan die twee thuiswedstrijden maar winnen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do okt 23, 2008 10:35 pm

Ik probeer me er iets bij voor te stellen hoe het kan dat een verstandig persoon als Jöhnk iets hoopgevends kan zien in het rampvoetbal dat Ajax vanavond speelde. Ik kan er met mijn verstand niet bij.

Keeper: paar keer opzichtig in de fout
Achterhoede: weer simpel uitgespeeld bij de tweede goal
Middenveld: kreeg geen lijn in het spel
Voorhoede: onze 'sterspelers' onzichtbaar

Het was echt heel weinig. En er zit geen vooruitgang in.
Het stinkt aan alle kanten!

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » do okt 23, 2008 10:37 pm

De bal ging bij vlagen goed van voet naar voet, maar dat er nou lijnen inzaten: nee. En met die wissels veranderde niks aan de formatie, terwijl dat wel nodig was. Zou Marco het ooit leren?

Cijfers:
5 Vermeer: grove fout, verder prima
6 Bruno Silva: viel niet tegen
7 Oleguer: prima gedaan
7 Vermaelen: maakte een doelpunt en heeft geen fout gemaakt
6 Urby: geen bijzonder goede wedstrijd, bespeelde de flank niet optimaal
7 Gabri: deed zijn ding
5 Lindgren: slechte mandekking zorgde voor tegendoelpunt, onvoldoende inbreng
5 Vertonghen: vond ik tegenvallen
5 Sarpong: slordig aan de bal
5 Suarez: lukte te weinig
5 Huntelaar: te weinig laten zien
6 Cvitanich: liet zich zien, maar benutte opnieuw geen kans
6,5 Leonardo: speelde aardig, maar had geluk dat de scheids geen penal gaf
- VD Wiel: te kort, ook een nutteloze wissel
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do okt 23, 2008 10:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do okt 23, 2008 10:39 pm

Niet dat ik er vanavond op gerekend had maar het wordt nu wel langzaam aan een keer tijd dat er niet alleen in de arena punten gepakt worden.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do okt 23, 2008 10:43 pm

Van voet tot voet sporadisch en dan nog alleen naar de dichtstbijzijnde speler, liefst op gelijke hoogte of terug. Er werd over het algemeen weinig mee bereikt. Het is een soort alibipositiespel, er zit geen idee achter, het is afschuiven om het afschuiven.

Ik word een beetje moe van Gabri. Tegen Groningen heb je nog wel wat aan hem, maar in een wedstrijd als deze zou hij als geroutineerde speler het voortouw moeten nemen maar dat doet hij dus niet.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » do okt 23, 2008 10:43 pm

joey schreef:Ik probeer me er iets bij voor te stellen hoe het kan dat een verstandig persoon als Jöhnk iets hoopgevends kan zien in het rampvoetbal dat Ajax vanavond speelde. Ik kan er met mijn verstand niet bij.

Keeper: paar keer opzichtig in de fout
Achterhoede: weer simpel uitgespeeld bij de tweede goal
Middenveld: kreeg geen lijn in het spel
Voorhoede: onze 'sterspelers' onzichtbaar

Het was echt heel weinig. En er zit geen vooruitgang in.
Ja. Waar begin je? Je zou denken dat een coach een stapsgewijs proces in gedachten heeft, waarmee hij de ploeg stap voor stap beter gaat maken.

Maar ik ben het met Jöhnk eens dat Ajax best overtuigend is; zolang er geen tegenstander in de buurt van de bal loopt.

Opvallend dat er geen greintje plezier in het spel van Ajax zit.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op do okt 23, 2008 10:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do okt 23, 2008 10:48 pm

Ja, maar die tegenstander is er dus wel waar het erom gaat. :smallgrin.gif:

Wij hadden het er vanavond thuis nog over dat deze spelers niet weten wat ze moeten doen. Ze rommelen maar aan. Trainers als Van Gaal en Cruijff zorgden ervoor dat de taken afgebakend waren, zodat spelers op hun basis terug konden vallen. Cruijff zei gewoon tegen een jonge speler: 'Speel je spel, doe je taak.' Dat gaf zekerheid. Dat zie je tegenwoordig niet meer terug.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do okt 23, 2008 10:49 pm

Vedette-10- schreef:De bal ging bij vlagen goed van voet naar voet, maar dat er nou lijnen inzaten: nee. En met die wissels veranderde niks aan de formatie, terwijl dat wel nodig was. Zou Marco het ooit leren?
Met die laatste wissel (vd Wiel voor Silva) veranderde er wel iets aan de formatie. Ajax ging toen 3-4-3 spelen met Urby als buitenste middenvelder in een offensievere rol. Dat leverde bijna nog de gelijkmaker op.
Het inbrengen van Leo vond ik een waardloze zet. Suarez was slecht, maar hij kan altijd nog voor iets geks zorgen.

@ joey: de eerste fase van de opbouw (vrijspelen van een middenvelder) gaat geregeld goed. Nog niet overal en altijd, maar ik zie het wel steeds vaker. Ook vandaag, in de eerste helft met name.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » do okt 23, 2008 10:50 pm

Wanneer was die wissel: de 87ste minuut? En waarom kon dat niet terwijl Bruno Silva speelde.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » do okt 23, 2008 10:56 pm

De Ridder: "Ajax moet eigen spel spelen"
Daniël de Ridder, de oud-speler van Ajax die momenteel in Engeland bij Wigan Athletic speelt, denkt dat Ajax zich donderdag niet moet aanpassen aan Aston Villa. "Ajax moet geen aanpassingen doen, maar haar eigen spel spelen."


"Ik weet niet hoe Ajax op dit moment speelt, maar de verdediging van Aston Villa is het niet erg gewend om tegen drie spitsen te spelen. Villa heeft niet veel zwakke plekken, maar daarmee kan je ze laten wankelen," zegt De Ridder tegenover ELF Voetbal.

De 24-jarige vleugelaanvaller weet echter ook dat Aston Villa een goede ploeg heeft. "Villa heeft een goede mix van ervaring en jong talent, zoals Ashley Young, een talentvolle aanvaller. En Gareth Barry op het middenveld is een fantastische speler, die zorgt voor creativiteit. Naast hem staat Reo-Coker, die is technisch minder, maar een harde werker."

Kon niemand dit Marco voor de wedstrijd zeggen?

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » do okt 23, 2008 11:03 pm

joey schreef:Ja, maar die tegenstander is er dus wel waar het erom gaat. :smallgrin.gif:

Wij hadden het er vanavond thuis nog over dat deze spelers niet weten wat ze moeten doen. Ze rommelen maar aan. Trainers als Van Gaal en Cruijff zorgden ervoor dat de taken afgebakend waren, zodat spelers op hun basis terug konden vallen. Cruijff zei gewoon tegen een jonge speler: 'Speel je spel, doe je taak.' Dat gaf zekerheid. Dat zie je tegenwoordig niet meer terug.
Van Gaal was heel duidelijk. Indertijd had ik de artikelen uit Voetbal International (?) met zijn ideeen over iedere positie. Ik speelde ook wat met een bal een paar keer per week. Coervertechnieken. Dat trok wat aandacht. Je hoeft in Amerika alleen maar een corner het doel in te draaien en ze trekken zich van verbazing zowat de haren uit het hoofd. Op een gegeven moment kreeg ik een telefoontje van de voorzitter van de nationale dameskampioen (naam? Ajax!); in het land van de wereldkampioen, dus best aardig niveau. Wilde hij na een ontmoeting dat ik een heel jeugdprogramma ging opzetten. Had ik geen tijd voor, en was volgens mij ook niet veel interesse in. Maar waarom dacht hij, naast techniek, dat ik zo'n expert was? Omdat ik de artikelen van van Gaal in mijn hoofd had en praktisch letterlijk vertaalde. :drecul.gif:

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » do okt 23, 2008 11:05 pm

een 2-1 nederlaag in europees verband is een heel behoorlijk resultaat toch? Afbeelding

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Bericht door Dubbel » vr okt 24, 2008 12:22 am

Zie net voor het eerst de nieuwe uit-tenues. Lelijk dat blauw. Lijkt Chelsea wel. Is dat nou de invloed van Lemic, joey?

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » vr okt 24, 2008 12:26 am

inderdaad, net Joegoslavisch blauw...

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Bericht door Dubbel » vr okt 24, 2008 12:37 am

Hoe was het vanavond, Doc? Is Ajax echt zo slecht als ze schrijven?

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » vr okt 24, 2008 1:13 am

t was absoluut geen geweldige pot, maar lang niet zo slecht als velen hier willen laten geloven. een wedstrijdje die nergens om gaat, met een piepjonge keep die een foutje teveel maakte , alsof hij de hoofdschuldige is in een team met Vertonghen, Vermaelen, Emanuelson, Gabri, Lindgren en de waardeloos invallende Leonardo. Als je dit gevoel even vasthoudt is die 2-1 nog een prima uitwslag.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34407
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr okt 24, 2008 6:18 am

Ajax met lege handen na onnodige nederlaag
Uitgegeven: 23 oktober 2008 23:12
Laatst gewijzigd: 23 oktober 2008 23:34

BIRMINGHAM - Ajax voetbalde donderdagavond tijdens het eerste optreden in de groepsfase van de UEFA Cup lange tijd beter dan Aston Villa. Daarom was het jammer voor de Amsterdammers dat ze nul punten overhielden aan het bezoekje aan de nummer zes van Engeland: 2-1.


De geflatteerde nederlaag hoeft geen verstrekkende gevolgen voor Ajax te hebben. De Amsterdammers stuiten nog voor de winterstop op Zilina, Hamburger SV en Slavia Praag. Een plaatsje bij de beste drie volstaat al voor een langer verblijf in de UEFA Cup.

Ajax had het zich met een gelijkspel of zege wel veel gemakkelijker kunnen maken. Nu moeten de Amsterdammers zich troosten met de gedachte dat ze met het in Birmingham behaalde niveau in de eigen eredivisie wedstrijden op vreemde bodem moeten kunnen gaan winnen.

Van Basten

Trainer Marco van Basten benadrukte voor de wedstrijd tegenover zijn spelers dat meer dan 60 procent van de doelpunten van Aston Villa dit seizoen uit dode spelmomenten werden geboren. De teleurstelling bij de trainer van Ajax was dan ook groot toen de thuisploeg al in de achtste minuut na een hoekschop op voorsprong kwam.

Doelmannen

Doelman Kenneth Vermeer verkeek zich volkomen op de curve die Ashley Young aan de bal gaf. De vervanger van de geblesseerde doelmannen Maarten Stekelenburg en Dennis Gentenaar kon vervolgens niet voorkomen dat de lange Deense verdediger Martin Laursen de bal in het lege doel kopte (1-0).

Ajax herstelde zich goed van de snelle tegentreffer en kreeg ook de controle over de wedstrijd. Thomas Vermaelen beloonde het redelijke spel van zijn ploeg in de 22e minuut met de gelijkmaker. De Belg sprong na een hoekschop van Urby Emanuelson hoger dan zijn belagers en trof via de onderkant van de lat doel: 1-1.

Emanuelson

Een andere hoekschop van Emanuelson leidde in de dertigste minuut bijna de tweede treffer van Ajax in. Vermaelen verlengde de bal opnieuw met het hoofd maar helaas voor Ajax stonden Rasmus Lindgren en Klaas-Jan Huntelaar elkaar bij de tweede paal in de weg.

Aston Villa

Aston Villa begon de ontmoeting tegen Ajax niet alleen met zeven Engelse spelers. De nummer zes van de Premier League acteert ook nog steeds in een typische Britse speelwijze. Waar andere ploegen uit de hoogste Engelse voetbalklasse dankzij de vele buitenlanders vaak snel en kort combineren, schieten de verdedigers en middenvelders van Villa de ballen graag hoog en hard naar voren.

Voorspelbaar

Ajax voelde zich lekker bij het voorspelbare spel van de tegenstander, maar kwam in de slotseconde van de eerste helft ongelukkig op achterstand. Oleguer verlengde een voorzet van Ashley Young ongewild voor de voeten van Gareth Barry, die met een droge knal voor de geflatteerde voorsprong zorgde: 2-1.

Groningen

Ajax, dat met dezelfde elf spelers als zaterdag tegen FC Groningen begon, koesterde ook in de tweede helft het meeste balbezit. Het was begrijpelijk dat trainer Van Basten de lichte Jeffrey Sarpong in de 55e minuut voor Dario Cvitanich wisselde. De vervanging van de altijd gevaarlijk Luis Suarez voor Leonardo riep meer vraagtekens op.

Slotfase

Ajax kreeg in de slotfase nog een kans op de gelijkmaker maar doelman Brad Friedel bezorgde zijn ploeg met een fraaie reflex op een schot van Emanuelson de zege.




Bron: www.nu/nl


Heb ivm feesie niks gezien van de wedstrijd, maar zo slecht als bijna iedereen het doet overkomen, was het dus niet? Ik lees toch echt dat er 'geflatteerd' staat...

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11423
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » vr okt 24, 2008 7:18 am

Ajax is niet meer europese top laat staan sub. In de nl competitie staan we ook al te schutteren waargaat dit nou toe :confused.gif:

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » vr okt 24, 2008 7:29 am

Ik heb gisteren niks gezien van Ajax. Ik zat in de auto onderweg terug van een training en hoorde op Radio 1: "En er is gescoord in Birmingham, Oleguer raakt een bal met z'n teen terwijl hij die bal weg had moeten rossen en daardoor kan Barry scoren. 5 seconden later was het rust."

Het klonk dus weer typisch 'des Ajax'.

Apatisch gevoetbal met 2 persoonlijke fouten waardoor je zonder al te veel moeite verliest.

En ik verwacht eigenlijk niet eens meer dat Ajax een tegenstander qua veldspel overtreft.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33839
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr okt 24, 2008 7:47 am

Van Basten: Leerzame avond Ajax

BIRMINGHAM - Trainer Marco van Basten was donderdagavond na de nederlaag van Ajax tegen Aston Villa in de UEFA Cup (2-1) tevreden over het spel van zijn ploeg in de eerste helft. ,,We kregen niet heel veel kansen maar controleerden wel de wedstrijd,’’analyseerde hij.

,,Dan is het jammer dat je na 45 minuten toch met 2-1 achterstaat. Bij de eerste tegentreffer schatte Kenneth Vermeer een hoekschop verkeerd in. Maar we komen op een dergelijke manier ook op gelijke hoogte,’’ doelde Van Basten op de gelijkmaker van Vermaelen na een hoekschop. ,

,Het was doodzonde dat we zeven tellen voor het einde van de eerste helft op achterstand kwamen. In de tweede helft speelden we minder. Aan het einde van de tweede helft vergaten we te voetballen,’’ aldus Van Basten die Luis Suarez na een uur naar de kant haalde.

,,Ik vind dat we de laatste tijd voorin te veel balverlies lijden. Daarom heb ik Suarez gewisseld. Het is jammer dat we hebben verloren, maar het was al met al een leerzame ervaring voor onze jonge ploeg.’’
www.sportwereld.nl

Jammer, zonde, maar leerzaam. De samenvatting volgens Marco. :smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie