Ajax - NEC 26-10-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
GangstaRiB
Berichten: 16854
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma okt 27, 2008 3:20 pm

Rishi schreef:Misschien had NEC wel last van de wedstrijd donderdag? Die spelers zijn dat toch niet gewend.

En ook NEC had weinig te duchten van Ajax. 1 grote kans voor Klaas na een goede voorzet van Wiel maar daarna hield het toch wel op hoor. Suarez een keer uit een corner...

Spannend was het niet!

@ Gangstarib:

Dat een tegenstander dwars door een verdediging heen kan snijden gebeurt alleen als er niet goed druk wordt gezet of als de tegenstander van het niveau Arsenal, Barca of Man U is...

Juist dat er geen keuze wordt gemaakt tussen druk zetten en geen druk zetten irriteert me. Doe het of NIET of WEL.

Niet voor niets werden we tegen Heerenveen zoekgespeeld. Een tegenstander die Ajax een beetje onder druk zet wint ieder duel. Van omschakelen heeft Ajax geen kaas gegeten. Waarom zouden Suarez, KJH en de andere spits positioneel goed staan als er toch een blok van 7+1 staat?

Waarom zouden de verdedigers aansluiten als Suarez toch wel een keer zijn man voorbij komt?
Liever geen druk zetten, dan halfslachtig druk zetten om te worden afgeslacht.

Op dit moment verwacht ik bitter weinig van Ajax. Ik ben niet overtuigd van Van Basten en de vele blessure's helpen al helemaal niet mee. Daarom vind ik de aanpak van Van Basten om iets voorzichtiger te spelen, niet helemaal uit den boze.

Als je na de winterstop iedereen weer terug hebt, kan je werken aan een iets risicovoller systeem. Op dit moment is het overleven.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma okt 27, 2008 3:48 pm

LucaS schreef:Ik zag toch echt bij de statistieken van de wedstrijd dat Ajax 14 keer een poging tussen de palen zag belanden tegen NEC 2 keer. Kijk, uiteraard kan en mag iedereen Ajax zo shit vinden als hij/zij wil, maar deze cijfers liegen niet; Ajax won gisteren met twee vingers in de neus. En al naar gelang je wil, deden ze dat met waardeloos hetzij met redelijk spel.
Ik kijk er heel anders tegenaan. Ondanks de geringe weerstand zag je bij Ajax toch op momenten weer waarom het in andere wedstrijden misgaat. De slordigheid, het gebrek aan opbouw/organisatie en vooral ook de persoonlijke fouten/rare momenten. Gisteren Vermaelen die op knullige manier een overtreding maakt die tot een strafschop had kunnen leiden (waarom???) en de situatie waarbij Wisgerhof helemaal vrij kon inkoppen. Dan stond NEC nog een keer in overtal bij een tegenstoot maar Davids (meen ik) verknoeide het. Kijk, NEC deed misschien niets met die kansen of mogelijkheden op kansen en de scheids werkte dit keer ook mee, maar een andere tegenstander schopt er twee of drie in en dan hebben we het bekende probleem weer.
Het komt allemaal neer op (een gebrek aan) organisatie: spelers weten niet wat ze moeten, 'vergeten' hun taken, raken in paniek (?) en doen gekke dingen. Tegen zwakke tegenstanders (of tegenstanders die, zoals NEC gisteren, een zwakke dag hadden) kan onze ploeg dat nog compenseren door hard te werken en te profiteren van het surplus aan kwaliteit. Maar tegen sterkere ploegen, of geslepener ploegen, of ploegen die zoveel druk zetten dat we niet aan ons eigen spel toekomen, zijn die paar momenten fataal. (Dat weten de spelers zelf ook, vandaar dat ze zo onzeker zijn. Onzeker en initatiefloos, wat dan wordt aangezien voor lui.)
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma okt 27, 2008 3:58 pm

Het komt juist neer op een gebrek aan kwaliteit achterin en met name verdedigers wiens kwaliteiten niet op elkaar aansluiten. De organisatie is voor het eerst in jaren prima te noemen. Zeker toen Enoh er ook nog bij was.

GangstaRiB
Berichten: 16854
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma okt 27, 2008 4:00 pm

Thomas schreef:Het komt juist neer op een gebrek aan kwaliteit achterin en met name verdedigers wiens kwaliteiten niet op elkaar aansluiten. De organisatie is voor het eerst in jaren prima te noemen.
Het is moeilijk in te schatten of de organisatie écht klopt, of dat de iets defensievere instelling van Van Basten zorgt voor minder tegengoals.

Zoals Joey terecht aangeeft had Ajax kunnen gaan wankelen als NEC die penalty wel had gekregen.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma okt 27, 2008 4:02 pm

Een verdedigendere instelling heeft ook te maken met je organisatie. Overigens vind ik niet dat Ajax echt verdedigend ingesteld speelt. Er wordt bij vlagen zelfs behoorlijk goed druk gezet. Met name toen we met Enoh-Vertonghen speelden werden er veel ballen op de helft van de tegenstander veroverd.

Lionel
Berichten: 47455
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » ma okt 27, 2008 4:11 pm

joey schreef:
LucaS schreef:Ik zag toch echt bij de statistieken van de wedstrijd dat Ajax 14 keer een poging tussen de palen zag belanden tegen NEC 2 keer. Kijk, uiteraard kan en mag iedereen Ajax zo shit vinden als hij/zij wil, maar deze cijfers liegen niet; Ajax won gisteren met twee vingers in de neus. En al naar gelang je wil, deden ze dat met waardeloos hetzij met redelijk spel.
Ik kijk er heel anders tegenaan. Ondanks de geringe weerstand zag je bij Ajax toch op momenten weer waarom het in andere wedstrijden misgaat. De slordigheid, het gebrek aan opbouw/organisatie en vooral ook de persoonlijke fouten/rare momenten. Gisteren Vermaelen die op knullige manier een overtreding maakt die tot een strafschop had kunnen leiden (waarom???) en de situatie waarbij Wisgerhof helemaal vrij kon inkoppen. Dan stond NEC nog een keer in overtal bij een tegenstoot maar Davids (meen ik) verknoeide het. Kijk, NEC deed misschien niets met die kansen of mogelijkheden op kansen en de scheids werkte dit keer ook mee, maar een andere tegenstander schopt er twee of drie in en dan hebben we het bekende probleem weer.
Het komt allemaal neer op (een gebrek aan) organisatie: spelers weten niet wat ze moeten, 'vergeten' hun taken, raken in paniek (?) en doen gekke dingen. Tegen zwakke tegenstanders (of tegenstanders die, zoals NEC gisteren, een zwakke dag hadden) kan onze ploeg dat nog compenseren door hard te werken en te profiteren van het surplus aan kwaliteit. Maar tegen sterkere ploegen, of geslepener ploegen, of ploegen die zoveel druk zetten dat we niet aan ons eigen spel toekomen, zijn die paar momenten fataal. (Dat weten de spelers zelf ook, vandaar dat ze zo onzeker zijn. Onzeker en initatiefloos, wat dan wordt aangezien voor lui.)
Helemaal mee eens...

@ Thomas; er is niks van een organisatie te zien hoor... Urby had heel vaak gewoon door kunnen schuiven.. Leonardo vergeet te verdedigen.. Wiel komt amper op. Oleguer en Vermaelen schuiven niet door. Dat Ajax met 3 controlerende middenvelders speelt en zo nauwelijk iets weggeeft tegen een tegenstander die ook niet aanzet is logisch...heeft verder niks met iets van organisatie te maken...
IK GELOOF!!!!!!

GangstaRiB
Berichten: 16854
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma okt 27, 2008 4:17 pm

Thomas schreef:Een verdedigendere instelling heeft ook te maken met je organisatie. Overigens vind ik niet dat Ajax echt verdedigend ingesteld speelt. Er wordt bij vlagen zelfs behoorlijk goed druk gezet. Met name toen we met Enoh-Vertonghen speelden werden er veel ballen op de helft van de tegenstander veroverd.
Het hangt per wedstrijd af, hoe Ajax druk zet. Tegen Heerenveen werd er helemaal geen druk gezet. Maar goed, dat kan tactisch zo besloten zijn (lijkt me niet overigens).

Verder is een verdedigende instelling ook een deel van de organisatie, maar over het algemeen is het makkelijker om als ploeg terug te trekken tussen rand 16 en de eigen middencirkel. Op die manier heeft psv de voorgaande jaren veel punten kunnen pakken terwijl Ajax ze juist heeft laten liggen. Maar hoeveel zegt het nou daadwerkelijk over de organisatie? Nog steeds lopen sommige aanvallers van tegenstanders erg makkelijk door en lijkt het wel alsof onze verdediging uit standbeelden bestaat.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59079
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma okt 27, 2008 4:18 pm

joey schreef:
LucaS schreef:Ik zag toch echt bij de statistieken van de wedstrijd dat Ajax 14 keer een poging tussen de palen zag belanden tegen NEC 2 keer. Kijk, uiteraard kan en mag iedereen Ajax zo shit vinden als hij/zij wil, maar deze cijfers liegen niet; Ajax won gisteren met twee vingers in de neus. En al naar gelang je wil, deden ze dat met waardeloos hetzij met redelijk spel.
Ik kijk er heel anders tegenaan. Ondanks de geringe weerstand zag je bij Ajax toch op momenten weer waarom het in andere wedstrijden misgaat. De slordigheid, het gebrek aan opbouw/organisatie en vooral ook de persoonlijke fouten/rare momenten. Gisteren Vermaelen die op knullige manier een overtreding maakt die tot een strafschop had kunnen leiden (waarom???) en de situatie waarbij Wisgerhof helemaal vrij kon inkoppen. Dan stond NEC nog een keer in overtal bij een tegenstoot maar Davids (meen ik) verknoeide het. Kijk, NEC deed misschien niets met die kansen of mogelijkheden op kansen en de scheids werkte dit keer ook mee, maar een andere tegenstander schopt er twee of drie in en dan hebben we het bekende probleem weer.
Het komt allemaal neer op (een gebrek aan) organisatie: spelers weten niet wat ze moeten, 'vergeten' hun taken, raken in paniek (?) en doen gekke dingen. Tegen zwakke tegenstanders (of tegenstanders die, zoals NEC gisteren, een zwakke dag hadden) kan onze ploeg dat nog compenseren door hard te werken en te profiteren van het surplus aan kwaliteit. Maar tegen sterkere ploegen, of geslepener ploegen, of ploegen die zoveel druk zetten dat we niet aan ons eigen spel toekomen, zijn die paar momenten fataal. (Dat weten de spelers zelf ook, vandaar dat ze zo onzeker zijn. Onzeker en initatiefloos, wat dan wordt aangezien voor lui.)
Eens ... en bespaart me type-werk :ajaxsmiley.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma okt 27, 2008 4:22 pm

Thomas schreef:Een verdedigendere instelling heeft ook te maken met je organisatie. Overigens vind ik niet dat Ajax echt verdedigend ingesteld speelt.
Ajax speelt volgens mij juist aanvallend waarbij men de tegenstander zo ver mogelijk van het eigen doel probeert te houden. Als Ajax verdedigend zou spelen dan zou er veel man-op-man verdedigd moeten worden, en dat kunnen we niet zoals al bleek in Heerenveen, Rotterdam en Tilburg.

Overigens vond ik de verdedigende organisatie in de tweede helft (dus met aanvallende middenvelder) nog net iets beter staan. Met Oleguer als doorsluitende back die naar binnen kneep als vd Wiel opkwam. Jammer alleen dat de opbouw in de tweede helft niet zo goed was als in de eerste helft.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma okt 27, 2008 4:30 pm

Rishi schreef:Helemaal mee eens...

@ Thomas; er is niks van een organisatie te zien hoor... Urby had heel vaak gewoon door kunnen schuiven.. Leonardo vergeet te verdedigen.. Wiel komt amper op. Oleguer en Vermaelen schuiven niet door. Dat Ajax met 3 controlerende middenvelders speelt en zo nauwelijk iets weggeeft tegen een tegenstander die ook niet aanzet is logisch...heeft verder niks met iets van organisatie te maken...
We hebben het over de verdedigende organisatie. Jij komt hier vrijwel alleen maar met kritiekpunten over de opbouw aanzetten. Dat de controlerende middenvelders belangrijk zijn in die organisatie is logisch, want we hebben meer kwaliteit op het middenveld dan achterin.

Vertonghen-Enoh

Emanuelson-Vermaelen-Van der Wiel-Oleguer

Zo staat Ajax in verdedigend opzicht het sterkst. Eerste goede zet daarin was Vertonghen op het middenveld posteren. Vervolgens kwam het aantrekken van Enoh. Nu hopelijk de definitieve switch tussen Oleguer en Van der Wiel.

Leonardo vond ik in het begin overigens juist opvallend ver teruggetrokken spelen. Leek nergens op, want verdedigen kan hij al helemaal niet.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » ma okt 27, 2008 4:58 pm

Het probleem is dat Ajax te weinig risico durft te nemen in de organisatie, te veel zekerheidjes inbouwd. Neem het defensieve middenveld, waar is de creativiteit en het scorende vermogen? Als je gewoon de betrouwbaarste spelers in defensief opzicht, neem Vertonghen, in het centrum neerzet dan kan op linkshalf een creatievere speler worden opgesteld omdat daar niet gecompenseerd hoeft te worden. En Lindgren op midmid is gewoon armoede, dat is een libero. En waarom speelt Gabri, een defensieve kracht voor de rechterkant, rechtshalf als je rechts achterin geeneens een wingback neerzet? Dan is hij overbodig, want niemand hoeft de zone daar te bewaken! Het middenveld voldoet niet aan de eissen, ondanks dat de betreffende spelers voldoende kwaliteit bezitten.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma okt 27, 2008 5:00 pm

Als het allemaal zo verdedigend is, met ook nog eens verdedigende middenvelders, hoe komt het dan toch dat Ajax met shitspelende Suarez en Huntelaar en prutser Leonardo als eenzame voorhoede spelers, toch zo'n sloot aan mogelijkheden creeerde?
I think I lost my fucking headache

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » ma okt 27, 2008 5:06 pm

Thomas schreef:
Rishi schreef:Helemaal mee eens...

@ Thomas; er is niks van een organisatie te zien hoor... Urby had heel vaak gewoon door kunnen schuiven.. Leonardo vergeet te verdedigen.. Wiel komt amper op. Oleguer en Vermaelen schuiven niet door. Dat Ajax met 3 controlerende middenvelders speelt en zo nauwelijk iets weggeeft tegen een tegenstander die ook niet aanzet is logisch...heeft verder niks met iets van organisatie te maken...
We hebben het over de verdedigende organisatie. Jij komt hier vrijwel alleen maar met kritiekpunten over de opbouw aanzetten. Dat de controlerende middenvelders belangrijk zijn in die organisatie is logisch, want we hebben meer kwaliteit op het middenveld dan achterin.

Vertonghen-Enoh

Emanuelson-Vermaelen-Van der Wiel-Oleguer

Zo staat Ajax in verdedigend opzicht het sterkst. Eerste goede zet daarin was Vertonghen op het middenveld posteren. Vervolgens kwam het aantrekken van Enoh. Nu hopelijk de definitieve switch tussen Oleguer en Van der Wiel.

Leonardo vond ik in het begin overigens juist opvallend ver teruggetrokken spelen. Leek nergens op, want verdedigen kan hij al helemaal niet.
Juist. Zet dan Aisatti op 10 ervoor en Sulejmani - KJH/Cvita - Suarez als voorhoede en het is allemaal helemaal niet beroerd hoor.

Het duurt even, maar MvB begint het te zien.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » ma okt 27, 2008 5:07 pm

Slecht opstellen van hun verdedigers. Vooral die linksback stond nooit tussen Suarez en de goal, waardoor er al een gat was. Verder waren de NEC-ers hun tegenstanders gewoon niet de baas in de duels. En de hoeveelheid kansen vond ik wel meevallen, alleen het waren wel 100% kansen.

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Bericht door Pride of Amsterdam » ma okt 27, 2008 6:50 pm

Vedette-10- schreef:Slecht opstellen van hun verdedigers. Vooral die linksback stond nooit tussen Suarez en de goal, waardoor er al een gat was. Verder waren de NEC-ers hun tegenstanders gewoon niet de baas in de duels. En de hoeveelheid kansen vond ik wel meevallen, alleen het waren wel 100% kansen.

Ja... zo kan ik alles ook er slecht uit laten zien. Het glas is bij jou zeker ook half leeg? Kom op zeg... als ze bij NEC hun tegenstander 'gewoon niet de baas' waren... betekent dat dus dat je ook kan stellen dat Ajax zijn tegenstander 'gewoon de baas was'. Tis maar hoe je het uitlegt. Je moet bij je vergelijking wel van Ajax uit blijven gaan, en niet hier opeens het oogpunt van NEC gaan gebruiken natuurlijk.
Op naar de vierde ster!

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma okt 27, 2008 7:22 pm

De wedstrijd Ajax - nec sinds 2000. Uitslag van gisteren niet meegenomen.

Ajax - nec 0-0
Ajax - nec 2-0
Ajax - nec 1-1
Ajax - nec 1-0
Ajax - nec 1-0
Ajax - nec 6-0
Ajax - nec 5-0
Ajax - nec 3-0

Veelzeggend?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma okt 27, 2008 7:26 pm

Ja, we hebben dus de laatste jaren steeds gemakkelijk van NEC gewonnen.

Van der Wiel zei in FCG dat de spelers van Ajax vermoeid waren.
Het stinkt aan alle kanten!

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma okt 27, 2008 7:33 pm

De laatste jaren juist niet. ;-)

Vermoeid? Misschien moeten ze nog minder gaan trainen. :excited.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma okt 27, 2008 7:35 pm

Ja, Van der Wiel zei dat het echt heel zwaar was, twee wedstrijden in de week spelen. In FCG werd zelfs een verband gelegd tussen overbelasting en de blessuregolf die we nu hebben.
Het stinkt aan alle kanten!

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma okt 27, 2008 7:37 pm

joey schreef:Ja, Van der Wiel zei dat het echt heel zwaar was, twee wedstrijden in de week spelen. In FCG werd zelfs een verband gelegd tussen overbelasting en de blessuregolf die we nu hebben.
Oke, leuk voer voor de begeleiding om daarmee aan de slag te gaan.

GangstaRiB
Berichten: 16854
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma okt 27, 2008 7:43 pm

Ajax speelt toch ieder jaar een paar maanden 2 a 3 wedstrijden per week?

Van Basten heeft zelf ook op dat niveau geacteerd, die zou het toch ook moeten kunnen inschatten?

Verder denk ik dat een groot deel van de blessure's ook door het veld komt.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma okt 27, 2008 7:46 pm

Ik vrees het ergste als ze nu al moe zijn. Dat kan wat worden in december. :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma okt 27, 2008 7:53 pm

Te zware belasting?

Hoeveel wedstrijden heeft Cvitanich gespeeld? Die is nog nauwelijks belast in wedstrijden.

Aissati heeft nog geen competitiewedstrijd gespeeld!

Sulejmani: een paar wedstrijden!

Enoh: heeft meer getraind dat gevoetbald

Gabri: was al geblesseerd voordat de competitie begon

Stekelenburg hoeft niet veel te doen. fysiek gesproken.

Sarpong zou als jonge speler, last kunnen hebben van "een lichte vorm van overbelasting", maar deed in Jong Oranje niet mee vanwege nekklachten. Zoveel lange ballen waren het toch niet?

Valt dus wel mee.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma okt 27, 2008 7:58 pm

:hypocrite.gif:

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » ma okt 27, 2008 8:21 pm

Pride of Amsterdam schreef: Ja... zo kan ik alles ook er slecht uit laten zien. Het glas is bij jou zeker ook half leeg? Kom op zeg... als ze bij NEC hun tegenstander 'gewoon niet de baas' waren... betekent dat dus dat je ook kan stellen dat Ajax zijn tegenstander 'gewoon de baas was'. Tis maar hoe je het uitlegt. Je moet bij je vergelijking wel van Ajax uit blijven gaan, en niet hier opeens het oogpunt van NEC gaan gebruiken natuurlijk.
Nee, ik vertel waarom Ajax alsnog kansen creeerde. Dat lag meer aan het slappe verdedigen van NEC dan aan het denderende spel van Ajax. Ik gaf aan waarom het zo gatenkaas bij NEC was.

Plaats reactie