FC Twente - AFC Ajax 01-11-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » ma nov 03, 2008 9:34 am

Duke schreef:Ik weet niet of je de hele discussie hebt gelezen, maar ik neem goodfella in dit geval niet serieus. :smallgrin.gif:
:blush.gif: :smallgrin.gif: Sorry Goodfella.

Nou ja dan pikt hij iig op ironische wijze op wat bij sommige wel speelt. Dus wat dat betreft.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma nov 03, 2008 9:40 am

Het is ondenkbaar dat je de trainer nu op straat zet. Zou in strijd met alle beleidsplannen zijn en gaat dus ook niet gebeuren. Ik verwacht alleen wel progressie te zien als zometeen iedereen fit is. Hopelijk komt MvB dan eindelijk eens met een logische opstelling, want dat is hem tot op heden ook zelden gelukt.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma nov 03, 2008 10:03 am

Ach, afgezien van het spel in sommige wedstrijden, zit er in de uitslagen maar 1 echte zeperd. Terwijl Ajax toch niet het eenvoudigste programma achter de rug heeft. De komende twee maanden een relatief eenvoudig programma, op PSV en AZ na.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma nov 03, 2008 10:28 am

Real Ajax schreef:
Mmm, PSV'ers die beginnen te miepen over niet gegeven penalty's. Een goed teken, een heel goed teken. :biggrin.gif:
Hehe, ze beginnen hem echt te knijpen, nu Ajax ook Psv's beproefde recept van foeilelijk resultaatvoetbal blijkt uit te kunnen voeren... :666.gif:
Baseman schreef:Ik ben me eigenlijk aan het afvragen hoelang 'wij PSV'ers' nog beschuldigd blijven worden door Ajacieden van laf, saai, slecht en slaapverwekkend spel en afbraakvoetbal...
Daar zullen we pas mee stoppen als wij ook jarenlang laf, saai, slecht en slaapverwekkend afbraakvoetbal spelen.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma nov 03, 2008 11:07 am

Voor de liefhebbers: de samenvatting.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58877
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma nov 03, 2008 11:28 am

AJAX speelde in het rood ?. :aai.gif: :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma nov 03, 2008 11:32 am

Dan hebben we ongelukkig verloren. :excited.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma nov 03, 2008 11:47 am

Baseman schreef:Ik ben me eigenlijk aan het afvragen hoelang 'wij PSV'ers' nog beschuldigd blijven worden door Ajacieden van laf, saai, slecht en slaapverwekkend spel en afbraakvoetbal...

Ik heb alleen een samenvatting gezien, waarin duidelijk werd dat het geen hoogstaande wedstrijd was en waarin weer duidelijk werd waarom scheidsrechters schwalbes in de hand blijven werken. Een overduidelijke strafschop niet geven omdat de betreffende aanvaller zich niet laat vallen en doorloopt, waarna een kansloos schot volgt. Erg triest, maar erg gelukkig voor Ajax.

PS: Tegen NEC was Ajax oppermachtig, maar desalniettemin kwamen 'jullie' goed weg toen de penalty voor NEC niet gegeven werd dankzij een bijziende grensrechter. Al was de kans groot dat Ajax anders alsnog gewonnen had.
Ten Eerste was het geen penalty tegen NEC, herhalingen lieten duidelijk zien dat de overtreding net er buiten werd gemaakt door Vermaelen.

De overtreding tegen Twente was een penalty als hij zich had laten vallen. Nu ging hij door, controleerde de bal dus blijft het een aanval ondanks dat hij daarna slecht in schiet.

De wedstrijd was idd niet geweldig, maar als je 12 man mist waarvan merendeel basisspelers is dan zou het enorm dom zijn om openhuis te houden en lekker gokken op de aanval. Ik vond het verrassend dat Ajax nog in een 433 begon ipv van een 442 systeem.

Daarnaast heeft Twente ook weinig gecreerd deze wedstrijd.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma nov 03, 2008 12:08 pm

Zuidema schreef:Daar zullen we pas mee stoppen als wij ook jarenlang laf, saai, slecht en slaapverwekkend afbraakvoetbal spelen.
Dus kunnen jullie er al een tijdje mee stoppen :wink.gif:
Zlatan Son of God schreef:Ten Eerste was het geen penalty tegen NEC, herhalingen lieten duidelijk zien dat de overtreding net er buiten werd gemaakt door Vermaelen.
Daar was niets duidelijks aan, aangezien velen een andere mening hebben.
De overtreding tegen Twente was een penalty als hij zich had laten vallen. Nu ging hij door, controleerde de bal dus blijft het een aanval ondanks dat hij daarna slecht in schiet.
De scheids geeft voordeel, als kort daarna blijkt dat er geen voordeel is behaald dan kan hij alsnog voor de overtreding fluiten. Daarbij lijkt een penalty me een iets grotere kans...
Daarnaast heeft Twente ook weinig gecreerd deze wedstrijd.
Klopt, Douglas miste een grote kans en Huysegems raakte de lat. Dat was het volgens mij wel.
Laatst gewijzigd door Baseman op ma nov 03, 2008 12:13 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma nov 03, 2008 12:10 pm

Baseman schreef:Ik ben me eigenlijk aan het afvragen hoelang 'wij PSV'ers' nog beschuldigd blijven worden door Ajacieden van laf, saai, slecht en slaapverwekkend spel en afbraakvoetbal...
Antwoord op je vraag: dat zal áltijd blijven gebeuren, zoals wij ook altijd door PSV'ers beschuldigd zullen worden van 'arrogantie' (zelfs al zegt er nooit meer een Ajacied iets arrogants en tettert Afellay elk jaar een hele bloemlezing aan hooghartige anti-Ajax leuzen bij elkaar).

Is nu eenmaal zo. Ingesleten clichés, hoe achterhaald ook, worden door gevoelens van vijandschap in stand gehouden. Onbewust klampen we ons ook een beetje aan die klassieke beeldvorming vast: PSV is saai, Ajax is arrogant, Feyenoord is een werkploeg, Heerenveen heeft een trouw publiek, tijdens het 'avondje NAC' kan het spoken, bij Volendam heten ze allemaal Tol, Sier, Keizer en Kras, en van je hopseflops, dikke lul, drie bier. Het houdt het overzichtelijk in een tijd waarin de klassieke voetbal-identiteiten alleen nog in de supportersemoties betsaan. Het is gebakkelei in de marge, het doet er allemaal totaal niet toe. Soms heel vermoeiend; soms ook wel vermakelijk.

Laat het maar zo.

K.
Still alive...

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma nov 03, 2008 12:12 pm

Goede post Ko :biggthumpup.gif:
En ik zal proberen me te houden aan de regels :icon_biggrin.gif:

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma nov 03, 2008 12:17 pm

O ja, en ik was nog vergeten te zeggen dat Duitsers altijd 'tot de laatste minuut blijven doorgaan'. En het Duitse elftal is een diesel hè... Komt langzaam op gang, maar houd ze in de gaten: echte toernooiploeg. Groeien als het ware in het toernooi.

Ik kan het allemaal dromen - en ik vind het best.

:smallgrin.gif:

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma nov 03, 2008 12:23 pm

Baseman schreef:
Zuidema schreef:Daar zullen we pas mee stoppen als wij ook jarenlang laf, saai, slecht en slaapverwekkend afbraakvoetbal spelen.
Dus kunnen jullie er al een tijdje mee stoppen :wink.gif:
Nee hoor. We voetballen al jaren bar slecht, maar zo laf, saai en slaapverwekkend als bij Psv is het goddank nog niet. :666.gif:

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma nov 03, 2008 12:29 pm

Zuidema schreef:
Baseman schreef:
Zuidema schreef:Daar zullen we pas mee stoppen als wij ook jarenlang laf, saai, slecht en slaapverwekkend afbraakvoetbal spelen.
Dus kunnen jullie er al een tijdje mee stoppen :wink.gif:
Nee hoor. We voetballen al jaren bar slecht, maar zo laf, saai en slaapverwekkend als bij Psv is het goddank nog niet. :666.gif:
Nee, dat het slaapverwekkend was, kun je onmogelijk beweren. De ene week viel mijn bek er nog verder van open dan de andere, de laatste jaren.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Bericht door Cluijffert » ma nov 03, 2008 12:32 pm

naast de terecht kritiek of slecht transfer policy and vreemd keuzes, om te zwijgen over de ontbreken van enige lijn in het spel, het is onterecht om MvB te kritiseren over een meer result oriented approach als er zo veel blessure zijn.
Daarnaast, results geven goed sfeer en draagvlak, waar door het makkelijker is om het om te zetten naar goed spel.
En de defense ze doet het beter dan ik in iedere geval verwacht had, 7x 0 goals conceeded is gewoon goed.

Ik twijfel nog steeds erg aan de kwaliteits van MvB en of hij is de juiste man die Ajax weer Ajax kwaliteit kan geven, maar er zit wel zeker een stijgen lijn in.

Laten we de kritiek wel terecht houden (er is nog voldoend om over te klagen).
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma nov 03, 2008 12:32 pm

Kowalczyk schreef:
Nee, dat het slaapverwekkend was, kun je onmogelijk beweren. De ene week viel mijn bek er nog verder van open dan de andere, de laatste jaren.

K.
:drecul.gif:

En saai was het ook niet bepaald. Sommige tegenstanders hebben dankzij ons geweldige wedstrijden tegen ons gespeeld... :666.gif:

Laf trouwens ook niet. Hoe vaak zijn we met ongelooflijk naief aanvalsspel wel niet in het mes gelopen...
Laatst gewijzigd door Zuidema op ma nov 03, 2008 12:36 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma nov 03, 2008 12:32 pm

Baseman schreef:
De overtreding tegen Twente was een penalty als hij zich had laten vallen. Nu ging hij door, controleerde de bal dus blijft het een aanval ondanks dat hij daarna slecht in schiet.
De scheids geeft voordeel, als kort daarna blijkt dat er geen voordeel is behaald dan kan hij alsnog voor de overtreding fluiten. Daarbij lijkt een penalty me een iets grotere kans....
Niet mee eens! Elia wordt gehinderd, maar gaat door en kan vervolgens de bal controleren. Dus zit gewoon nog in de aanval. Prima voordeel. Dat hij daarna slecht in schiet heeft niks meer te maken dat hij gehinderd werd. Dit zei Elia trouwens na afloop ook.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma nov 03, 2008 2:25 pm

Het is inderdaad zo dat de scheidsrechter even aan mag kijken of er voordeel uit de situatie gehaald wordt en in het geval dit niet zo is alsnog mag fluiten voor een overtreding. In het geval van een serieuze doelpoging ligt dat volgens mij echter anders. Ik heb er het afgelopen weekend ook niemand over gehoord. Wielaert en Elia waren het ook met de beslissing eens.

Verder snap ik de negatieve reacties over deze wedstrijd wel, al werd Ajax slechts gedurende een hele korte fase onder de voet gelopen in Twente. Het voetbal moet absoluut beter, maar het gemis van vier basisspelers (en nee, ik tel Aissati niet mee) doet zich wel gelden. Ik wil uiteindelijk ook weer mooi en aanvallend voetbal zien, maar van iemand als Joey die voorafgaand aan dit seizoen hunkerde naar een kampioenschap, had ik gezien de ranglijst wel wat meer geduld en nuance verwacht.

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » ma nov 03, 2008 2:48 pm

Voetske schreef: Tja, hoe voelt dat nu, net als de meeste Psv supporters, om RESULTAAT supporter te zijn, Wimpey ?.
Heerlijk! :drecul.gif: Maar serieus, ik ben geen resultaatsupporter. Ik ben al een jaar of 28 Ajacied, door dik en vooral door dun. Ik ben geen glory hunter.


Over sommige reacties n.a.v. de wedstrijden tegen Twente en Heracles moet ik een beetje lachen. M.n. vanuit het HtC-kamp is de kritiek op MVB niet van de lucht. Denk eens terug aan Heracles-uit van vorig seizoen of aan Bremen en Zagreb, denk ik dan. Alsof Ajax toen met de intentie speelde om er een lekkere pot voetbal van te maken...

Kijk eens waar Ajax vorig seizoen stond: een absolute zero in Europa en we gingen als aangeschoten wild door de HCE. Wat verwachten we dan: dat Ajax na 2 maanden onder een nieuwe trainer en met een waslijst aan afwezigen 'meteen' als een geoliede machine speelt en met een straatlengte voorsprong de HCE aanvoert?

Wat had Van Basten tegen Twente moeten doen, naast Martina ook nog Leonardo opstellen? Het lijkt me dat Ajax de voorbije 10 jaar meer dan eens met z'n snufferd op z'n beperkingen is gedrukt! Met een elftal dat lekker fris fancy football wil spelen, had Twente wel raad geweten.

Van Basten doet het m.i. goed. Hij heeft de sportief failliete boedel van MVG en HtC in de steigers gezet en jong talent een kans gegeven. De start was moeizaam, maar de collectieve wanprestatie in Heerenveen was het keerpunt. De kritiek van Van Basten heeft z'n uitwerking niet gemist, want sindsdien staat er een strijdbaar elftal.

De wedstrijden in Almelo en Enschede hebben laten zien dat je niet meer 1-2-3 van dit Ajax wint. In Heerenveen gingen we er in de regen tegen een felle ploeg nog keihard af, jl. zaterdag bleef Ajax in de 2e helft onder dezelfde omstandigheden overeind. Tegen Heracles en Twente moest Ajax af en toe buigen, maar we barstten niet. En zoveel ''uitgespeelde'' kansen kreeg zowel Twente als Heracles tegen onze zgn. zwakke defensie niet. Vrije trappen zoals die van v.d. Bergh gaan er nu eenmaal vaker niet in dan wel... Tioté had een prima kans doordat onze defensie werd uitgespeeld, maar Vermeer verkleinde uitstekend zijn doel.

We speelden trouwens, m.u.v. Oleguer, met louter spelers die er vorig seizoen met grote regelmaat een potje van maakten. In één pot tegen Twente hebben we nu al meer punten gepakt dan vorig seizoen in 4 wedstrijden. Mentaal is deze groep een stuk weerbaarder dan vorig seizoen en aan het begin van dit seizoen het geval was. Dat is een stap in de juiste richting. Ik heb Urby zelden zo bevlogen zien spelen als gedurende de laatste weken, prima! Lindgren en de Jong speelden dit seizoen tot dusver zeer flets, maar tegen Twente werkten ze zich 3 slagen in de rondte, hetgeen zich uitbetaalde.

We hebben het hier altijd over basisvaardigheden, techniek, positiespel enzo, maar de basis is en blijft toch echt hard werken. Daar ontkomt geen elftal aan. Voetbal begint toch echt met je fysiek en mentaal met je tegenstander kunnen meten, duels winnen en als elftal een eenheid vormen. Ik heb de indruk dat dat kwartje gevallen is. In dat opzicht heeft Ajax een duidelijke stap voorwaarts gezet.

En ook qua spelpeil zie ik progressie t.o.v. vorig seizoen. Ajax speelde tegen Groningen en NEC beduidend beter dan vorig seizoen tegen die ploegen het geval was. Thuis loopt het heel behoorlijk. Nog geen goal tegen en bij vlagen aardig spel. De tegenstander neemt in de ArenA altijd een wat afwachtende houding aan, hetgeen Ajax niet slecht uitkomt. Het is nog niet je dat natuurlijk, want met 3 middenvelders is dit Ajax nog kwetsbaar. Met 3 man en een aanvallende middenvelder loopt het momenteel beter...

Probleem in de uitwedstrijden is dat we op het middenveld voetballend vermogen missen en daardoor niet echt onder de druk uit kunnen komen. Het wachten is op Suljemani, want momenteel is het met Lindgren, Gabri, Vertonghen en de Jong wat teveel van hetzelfde. Dat zijn geen jongens die de splijtende pass geven of de aanval met grote regelmaat ondersteunen. Hopelijk is en blijft Sulejmani binnenkort fit, dat is een volgende stap in de juiste richting. Wanneer Enoh en Aisatti dan ook nog fit worden, heb je een aardig assortiment aan mogelijkheden op het middenveld.

Van Basten heeft het na Heerenveen aardig op de rails weten te zetten, zodat we October goed door zijn gekomen. Dat biedt perspectieven voor November.

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma nov 03, 2008 4:43 pm

Leuk stuk Wimpey. Wel frappant dat je nu pas reageert, nu Ajax een goede week heeft gehad. Maar oké, dat kan meerdere oorzaken hebben.

Verder vind ik wel dat Ajax gemazzeld heeft met bepaalde wedstrijden. Als je stelt dat Twente, op Tioté na, geen kans heeft gehad, dan vergeet je Huysegems die op de lat schoot, Elia die eigenlijk een pingeld verdiende en een aantal voorzetten die voorlangs schoten en alleen een laatste tikje nodig hadden.

De behaalde overwinningen zijn knap, maar niet op superieure wijze behaald.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma nov 03, 2008 5:11 pm

Volgens mij verdiende Twente volgens de regels geen penalty. Er werd voordeel gegeven, waaruit een serieuze doelpoging kwam.

Twente heeft inderdaad wel meer kansen gehad, maar Ajax naast de twee goals ook. De Jong die de bal vanaf de achterlijn aan Huntelaar gaf en twee zeer kansrijske situaties waarbij Ajax onterecht afgefloten werd wegens buitenspel.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » ma nov 03, 2008 5:23 pm

Voordeel in plaats van een penalty. Het moet niet gekker worden.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma nov 03, 2008 5:37 pm

Harm. Als Elia was gevallen was het idd een 100% stafschop geweest. Maar hij blef op de been, kon de bal controleren om vervolgens zelfs te schieten. het missen van de kans had niks meer te maken met de overtreding van Gabri.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » ma nov 03, 2008 5:52 pm

Maar een speler hoeft toch niet te vallen om een overtreding mee te krijgen?
Hoe kun je als scheidsrechter ooit iets beters geven dan een strafschop?

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma nov 03, 2008 5:53 pm

Dan moet het er wel 1 zijn. Gabri liet z'n been staan, maar Elia werd geen scoringskans ontnomen. Doorspelen dus.

Plaats reactie