FC Twente - AFC Ajax 01-11-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo nov 02, 2008 8:37 pm

Jöhnk schreef:OK, het is dus 'officieel'. MVB heeft van jou tot en met oktober de tijd gehad. Nou, nou.... :blush.gif:
Dat niet alleen, Joey zou waarschijnlijk ook om de kop van Louis roepen als Ajax een seizoen zou draaien als AZ vorig jaar. Louis die nu thuis moet komen heeft hier precies drie jaar over gedaan. Misschien van Basten dan ook maar drie jaar geven? :hypocrite.gif:
I think I lost my fucking headache

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » zo nov 02, 2008 8:37 pm

goodfella schreef:
Peter schreef:Maar wat maakt NEC zo speciaal?

Van de laatste 11 uitwedstrijden hebben ze er 8 gewonnen en slechts 1 verloren volgens mij. Lijkt me gewoon een lastige tegenstander.
ik wil best positief zijn over onze verdediging in de wedstrijden NEC en Roda (al was het daar nog wel billenknijpen),
Omdat Cisse een keer buitenom Oleguer ging? Nou, eigenlijk zat ik die wedstrijd heel rustig op mijn stoeltje. Zat er nooit in dat Roda ging scoren.

maar voor de rest is het toch allemaal neit zo heel spannend? Zelfs het armetierige Borac was eventjes gevaarlijk voor onze goal. Hoe we kansen weggaven tegen Feyenoord, WillemII en Aston Villa heb ik het even niet over.
Ook in de Kuip en in Birmingham gaf Ajax heel weinig weg. Maar goed, ondertussen heeft Ajax dit seizoen tot nog toe 7 maal de nul gehouden. Maar ik begrijp nu dat jullie dat niet willen zien. Mij ook best.
En wij vragen ons af of dat pure klasse is, of pure mazzel.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » zo nov 02, 2008 8:42 pm

GangstaRiB schreef: Tot nu toe hebben we mazzel gehad dat de tegenstander de kansen mist, terwijl ze er vorig jaar wel ingingen. Misschien is het de gouden pik van Van Basten.
Welke kansen? NEC kreeg alleen via Zomer een kopkansje. Heracles kon alleen via 2 vrije trappen gevaarlijk worden. De tegenstander moet blij zijn dat de voorhoede van Ajax totaal uit vorm is en/of in de lappenmand zit. Vorig seizoen kregen de tegenstanders van Ajax legio kansen. Dit seizoen zijn het de gebruikelijke 2 halve mogelijkheden die elke club krijgt.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » zo nov 02, 2008 8:43 pm

GangstaRiB schreef: En wij vragen ons af of dat pure klasse is, of pure mazzel.
Als je geen enkele kans weggeeft is dat een vorm van goed georganiseerd verdedigen.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » zo nov 02, 2008 8:45 pm

Lijkt overigens wel of ik hier met een stel supporters van een andere club aan het discussieren ben.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo nov 02, 2008 8:48 pm

Natuurlijk moet Ajax niet spelen zoals gisteren. Maar ik vond de omstandigheden en het belang van de wedstrijd eea rechtvaardigen. En, in tegenstelling tot de meewsten hier, ik zie hetzelfde als Johnk, fases van wedstrijden waarin de spelopvatting en het nivo van het positiespel bijna het nivo van Ajax onder Blnd bereikt. En dat is uitstekend nieuws, ik ben er van overtuigd dat van Basten de goede kant uit wil en daarin ook gaat slagen
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo nov 02, 2008 9:02 pm

Het niveau van Ajax onder Blind. Volgens mij was dat het absolute dieptepunt, hoor. Zelden zoveel verliespartijen gezien als onder Blind.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo nov 02, 2008 9:04 pm

Ik dacht dat je niet aan scorebordjournalistiek wilde doen? Ik heb het over de eerste maanden van zijn volledige seizoen. Toen werd het beste veldspel van deze eeuw gespeeld
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo nov 02, 2008 9:06 pm

Niet aan scoreboardjournalistiek, maar ik vond het veldspel ook dramatisch.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » zo nov 02, 2008 9:07 pm

LucaS schreef:Ik dacht dat je niet aan scorebordjournalistiek wilde doen?
Ouch!

:ajaxsmiley.gif:

Ik heb het over de eerste maanden van zijn volledige seizoen. Toen werd het beste veldspel van deze eeuw gespeeld
Ik vond het helemaal niks onder Blind.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » zo nov 02, 2008 9:08 pm

Ajax moet van Basten de laan uitsturen en Louis van Gaal of Johan Cruijff als trainer aannemen. Wat jullie?

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo nov 02, 2008 9:10 pm

Lijkt me onzin. Ik zie Ajax dit jaar pogingen ondernemen om van achter uit op te bouwen. Het gaat inderdaad niet zo snel als ik had gehoopt en verwacht, maar ik betwijfle of dat aan van Basten ligt. Ik zie de intentie tenminste, dat is al meer dan onder alle trainers dit decenium m.u.v. Co en Blind
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » zo nov 02, 2008 9:14 pm

We moeten hem in ieder geval serieus de tijd geven. Je gaat toch niet een nieuwe trainer aanstellen en hem alle macht geven om hem er vervolgens na een paar maanden uit te gooien?

Ik zou overigens V.Gaal nog wel graag een keer bij Ajax aan het werk zien. Hoewel een terugkeer maar zelden echt succesvol is.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58876
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo nov 02, 2008 9:44 pm

Peter schreef:Niet aan scoreboardjournalistiek, maar ik vond het veldspel ook dramatisch.
Tja, ik snap het Blind verhaal ook niet zo.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » zo nov 02, 2008 10:19 pm

Marillion schreef:We moeten hem in ieder geval serieus de tijd geven. Je gaat toch niet een nieuwe trainer aanstellen en hem alle macht geven om hem er vervolgens na een paar maanden uit te gooien?

Ik zou overigens V.Gaal nog wel graag een keer bij Ajax aan het werk zien. Hoewel een terugkeer maar zelden echt succesvol is.
Je weet wel zeker dat het positiespel er beter uit komt te zien.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » zo nov 02, 2008 11:41 pm

GangstaRiB schreef:Verder heeft Ajax in 3 wedstrrijden, 2 100% pingels veroorzaakt die wonder boven wonder niet gegeven werden. Allebei de momenten op cruciale standen. NEC kon op voorsprong komen en Twente kon gelijk komen.
Misschien goed om te onthouden als we straks weer eens met z'n allen moord en brand schreeuwen als een scheidsrechter Ajax 'naait'.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma nov 03, 2008 12:28 am

Wordt leuk hier
Een bal op de lat uit een vrije trap is knap, maar niet per definitie een kans. Een bal op de lat vanuit zeer kansrijke positie is dat wel.
De vrije trappen tegen Heracles waren net buiten het strafschopgebied, m.a.w. als dat niet kansrijk is, wanneer dan wel?
Ik noteer kans nummer 9 voor NEC. Wie komt er met kans nummer 10?
Argument van de gefrusteerde, niemand had het over de vele kansen en het ging over meer dan één wedstrijd.
Ook in de Kuip en in Birmingham gaf Ajax heel weinig weg. Maar goed, ondertussen heeft Ajax dit seizoen tot nog toe 7 maal de nul gehouden. Maar ik begrijp nu dat jullie dat niet willen zien. Mij ook best.
Wie wil iets niet zien? We kunnen allemaal tellen, het gaat uiteindelijk om de cijfers, maar mag je dan niets schrijven over wat je ziet? In dat geval kunnen alle fora stoppen, want de cijfers zien we wel op teletekst.
Misschien van Basten dan ook maar drie jaar geven?
Serieus? In dat geval schrik ik, psv mag zeven jaar achtereen kampioen worden? Stel dat de missie van MvB in het laatste jaar mislukt? Hebben we acht jaar niets, lijken we nog meer op feyenoord. MvB heeft meer geïnvesteerd dan alle coaches voor hem, ik kan alleen maar leven met een kampioenschap. Meer eisen zijn er niet.

Wie kreeg er OOK drie jaar?
Heracles kon alleen via 2 vrije trappen gevaarlijk worden.
Laat ik nou denken dat Heracles zelfs een doelpunt heeft gemaakt. Snel de knvb inlichten!
Lijkt overigens wel of ik hier met een stel supporters van een andere club aan het discussieren ben.
Ach, iemand hier scheldt mij regelmatig uit voor "kakkerlak", ligt meer aan de poster dan aan mij.
ik zie hetzelfde als Johnk, fases van wedstrijden waarin de spelopvatting en het nivo van het positiespel bijna het nivo van Ajax onder Blnd bereikt.
Toen werd het beste veldspel van deze eeuw gespeeld
Twee citaten om met een uitsmijter mijn bericht af te sluiten, want er gaat niets boven humor. :ajaxsmiley.gif: Jammer dat er niet staat : "van de laatste drie eeuwen".
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma nov 03, 2008 7:22 am

Natuurlijk staat da er niet, want dan zou het niet meer waar zijn.

Louis van Gaal, kreeg drie jaar bij AZ. Het eerste jaar draaide het nog deels op de patronen van Co, het tweede jaar was drama en het derde jaar begint erop te lijken. Die man moet volgens sommigen Ajax komen redden.
I think I lost my fucking headache

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma nov 03, 2008 9:10 am

Ik ben me eigenlijk aan het afvragen hoelang 'wij PSV'ers' nog beschuldigd blijven worden door Ajacieden van laf, saai, slecht en slaapverwekkend spel en afbraakvoetbal...

Ik heb alleen een samenvatting gezien, waarin duidelijk werd dat het geen hoogstaande wedstrijd was en waarin weer duidelijk werd waarom scheidsrechters schwalbes in de hand blijven werken. Een overduidelijke strafschop niet geven omdat de betreffende aanvaller zich niet laat vallen en doorloopt, waarna een kansloos schot volgt. Erg triest, maar erg gelukkig voor Ajax.

PS: Tegen NEC was Ajax oppermachtig, maar desalniettemin kwamen 'jullie' goed weg toen de penalty voor NEC niet gegeven werd dankzij een bijziende grensrechter. Al was de kans groot dat Ajax anders alsnog gewonnen had.

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma nov 03, 2008 9:14 am

Baseman schreef:Ik ben me eigenlijk aan het afvragen hoelang 'wij PSV'ers' nog beschuldigd blijven worden door Ajacieden van laf, saai, slecht en slaapverwekkend spel en afbraakvoetbal...

Ik heb alleen een samenvatting gezien, waarin duidelijk werd dat het geen hoogstaande wedstrijd was en waarin weer duidelijk werd waarom scheidsrechters schwalbes in de hand blijven werken. Een overduidelijke strafschop niet geven omdat de betreffende aanvaller zich niet laat vallen en doorloopt, waarna een kansloos schot volgt. Erg triest, maar erg gelukkig voor Ajax.

PS: Tegen NEC was Ajax oppermachtig, maar desalniettemin kwamen 'jullie' goed weg toen de penalty voor NEC niet gegeven werd dankzij een bijziende grensrechter. Al was de kans groot dat Ajax anders alsnog gewonnen had.
Nou... dan hebben we nog wel een jaartje of 4 te gaan. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » ma nov 03, 2008 9:16 am

Als je nu nog niet inziet dat al die trainerswissels (te beginnen met het ontslag van Olsen) Ajax de put in hebben geholpen dan helpt niks meer. Ik ben al lange tijd gewoon jaloers op clubs die trainers jarenlang een project laten afmaken incl. pieken en dalen.

En om het ontslag roepen van Van Basten is gewoon zielig.

Mmm, PSV'ers die beginnen te miepen over niet gegeven penalty's. Een goed teken, een heel goed teken. :biggrin.gif:
Laatst gewijzigd door Real Ajax op ma nov 03, 2008 9:17 am, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma nov 03, 2008 9:17 am

Van Basten schaamt zich niet
door Dick Sintenie. maandag 03 november 2008 | 08:33 | Laatst bijgewerkt op: maandag 03 november 2008 | 08:35

Tekstgrootte

Sierlijk duel tussen Emanuelson (links) van Ajax en Stam van FC Twente. foto Paul Vreeker/ANP
VOETBAL - "Voor elkaar en met elkaar." Dat was de kernachtige samenvatting van trainer Marco van Basten na de zwaarbevochten 0-2-zege van Ajax bij FC Twente. Ajax voetbalde de eerste helft geconcentreerd en scoorde vlak voor rust uit de enige goede kans, via Siem de Jong. Het was (achteraf) een beslissende slag in een wedstrijd die begon als een schaakspel.

FC Twente had dat anders moeten aanpakken, oordeelde verdediger Rob Wielaert. "We waren te statisch, namen veel te weinig initiatief." Een vreemde benadering voor een ploeg die zich tot een van de belangrijkste uitdagers van de traditionele topdrie rekent en die Ajax, dat elf spelers miste, op een goed moment op bezoek kreeg.

Twente werd hard gestraft voor de ongepaste nederigheid. Wielaert: "Je kunt het doelpunt van Ajax gelukkig noemen, maar je kunt ook zeggen dat zij de kwaliteit hebben om één slaapmomentje van ons af te straffen. Na rust hebben wij wél aangezet, maar het was te laat."

FC Twente had aan drie kansen niet genoeg om Ajax pijn te doen. Nkufo en Tioté strandden in de tweede helft op doelman Vermeer en invaller Huysegems schoot hard op de lat. De kansen kwamen echter niet voort uit een langdurig offensief van de thuisploeg, daarvoor bood het defensieve verweer van de Amsterdammers te weinig ruimte.

Ajax-invaller Sno zette in blessuretijd Lindgren vrij voor doelman Sander Boschker. De Zweed besliste het duel met een stiftbal, 0-2.

Van Basten pleitte zaterdag voor rust en regelmaat en die behoudende strategie werkte. "Met een beetje mazzel." De trainer schaamde zich allerminst voor zijn aanpak: "We moeten nog veel beter gaan voetballen. Daar werken we hard aan, maar we moeten ook onze wedstrijden winnen. We hebben in een moeilijke uitwedstrijd voor elkaar en met elkaar geknokt. Dat maakt me trots en blij."

wwwbndestem.nl
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma nov 03, 2008 9:19 am

Real Ajax schreef:Als je nu nog niet inziet dat al die trainerswissels (te beginnen met het ontslag van Olsen) Ajax de put in hebben geholpen dan helpt niks meer. Ik ben al lange tijd gewoon jaloers op clubs die trainers jarenlang een project laten afmaken incl. pieken en dalen.

En om het ontslag roepen van Van Basten is gewoon zielig.

Mmm, PSV'ers die beginnen te miepen over niet gegeven penalty's. Een goed teken, een heel goed teken. :biggrin.gif:
Volgens mij is er hier niemand die om het ontslag van Van Basten roept, hoor.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » ma nov 03, 2008 9:19 am

goodfella schreef:Ajax moet van Basten de laan uitsturen en Louis van Gaal of Johan Cruijff als trainer aannemen. Wat jullie?

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma nov 03, 2008 9:23 am

Ik weet niet of je de hele discussie hebt gelezen, maar ik neem goodfella in dit geval niet serieus. :smallgrin.gif:
Nihilisme brengt Ajax aan de top
EREDIVISIE, Van onze verslaggever Willem Vissers
gepubliceerd op 03 november 2008 02:45, bijgewerkt op 00:10

Amsterdam - Niets heeft het Ajax-voetbal dat de club in twee Twentse duels terugbracht naar de top te maken met de traditionele deugden van Ajax. In de voormalige hogeschool van het voetbal is het nihilisme omarmd, zeker nu de club tot de ontdekking is gekomen dat dat resultaat oplevert.

Twee kansen, twee goals; een intikker van Siem de Jong en een schitterend boogballetje van Lindgren in blessuretijd, na een counter. Ajax was net zo effectief als Internazionale in de hoogtijdagen van het catenaccio, de defensieve spelstijl.

‘We willen wel voetballen’, zei trainer Marco van Basten bijna verontschuldigend, na de 0-2 bij FC Twente. Zijn lachje tijdens de beschouwing was veelzeggend. Van Basten was een poëet onder de spitsen, doch meer nog is hij een winnaar, een trekje in zijn karakter dat bij AC Milan is gerijpt.

Zelden zo’n armoedig Ajax-voetbal gezien als afgelopen week. Maar mocht Ajax kampioen worden, dan zal het met vreugde terugdenken aan twee bezoekjes aan Twente, eind oktober en begin november. Nul punten had de beloning kunnen zijn bij Heracles en FC Twente, of eentje misschien. Het werden er zes.

Voor een sportploeg in opbouw was de afgelopen week, waarin het aantal zeges op rij is uitgebreid tot vier, louterend. Renovatie begint, zelfs bij Ajax, met hard werken. De mooiweervoetballers, zoals Van Basten zijn spelers onlangs noemde toen ze ten onder gingen in de Friese hoosbuien, wierpen dat imago in de Twentse stortregen van zich af.

Negen blessures telt de selectie, en ook voor een grote club is dat veel. Anderzijds: ze zouden natuurlijk niet allemaal meedoen, want onder die negen zijn ook jongelingen als Van der Heijden en Donald, of derde doelman Gentenaar.

Sulejmani, Aissati – die overigens nog geen enkele keer speelde – en de geschorste Suarez waren de voornaamste afwezigen. Plus natuurlijk doelman Stekelenburg, wiens vervanger Vermeer een uitstekend alternatief is. Edoch: de opstelling die Van Basten nog steeds in het veld kan brengen moet tot meer in staat zijn dan het armetierige spel van zaterdag.

De club die voor 30 miljoen euro vooral aanvallend ingestelde spelers aantrok, eindigde de wedstrijd met middenvelder/verdediger Emanuelson als linksbuiten, middenvelder Sno als balvaste spits en de al afgeschreven Bakircioglu als rechtsbuiten.

Waar Huntelaar was? Gewisseld, twintig minuten voor tijd. ‘Ik was helemaal kapot, ik kon mijn ene been niet meer voor het andere zetten.’ Op een gegeven moment liep hij de bal gewoon buiten de lijnen, als een marathonloper die controle over lijf en leden kwijt is. Hij moest achter de beurtelings inschuivende Douglas en Wielaert aan. Assistent-trainer Van Wonderen van FC Twente vroeg zich na afloop af wat Van Basten daarvan zelf zou hebben gevonden in zijn tijd.

In aanvallend opzicht werd nauwelijks iets van Ajax vernomen. De eerste kans, vijf minuten voor rust, leverde een doelpunt op. De verder onzichtbare rechtsbuiten Martina mocht van Wielaert voorzetten, Siem de Jong tikte de bal binnen. De Jong glom na afloop en gaf onophoudelijk op over de vechtlust.

Want de bereidheid te strijden tekent het huidige Ajax. Nu het elftal zeker buiten Amsterdam te weinig aan mooi voetbal toekomt, loopt Emanuelson te buffelen zoals hij nog nooit deed. Oleguer organiseert, Vertonghen en Vermaelen gaan voor in de strijd, Lindgren is een slimme balveroveraar en de fans zijn een ware steun. In de hunkering naar succes wordt het resultaatvoetbal aanvaard.

De ploeg heeft intern gesprekken gevoerd na de afgang bij Heerenveen. Toen probeerde Ajax nog de aanval te zoeken, maar bleek de defensie niet bestand tegen de Friese druk. Sindsdien is meer zekerheid ingebouwd.

Hoe het voetbal oogt, is even niet belangrijk. Het onlangs in Oslo door het Nederlands elftal gevestigde inofficiële wereldrecord terugspelen op de doelman werd aangescherpt door Ajax, dat al in de eerste helft tijd rekte.

De beste speler van het veld was Elia van Twente, wiens passeerbewegingen en lef tot de verbeelding spraken. Een keertje was hij Van der Wiel voorbij en tikte Gabri hem tegen de benen in het strafschopgebied. Alleen omdat Elia bleef staan en schoot, kreeg hij geen strafschop.

N’Kufo en Douglas hadden moeten scoren, invaller Huysegems ramde de bal tegen de lat. En FC Twente moest zichzelf verwijten dat het tot de rust veel te passief was. Zo ontstond een eerste helft die hevig deed verlangen naar een terugkeer in de bijna oneindige file richting Grolsch Veste, het sfeervolle stadion dat zich iets te vaak opwond over scheidsrechter Luinge. Er was veel meer aanleiding tot ergernis over het voetbal dan over de scheidsrechter.
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie