AJAX - MSK Zilina 6-11-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » do nov 06, 2008 10:42 pm

Voetske schreef:Wat een ongeloofelijke zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaadpartij
Inderdaad, een slappe flutpot. Ongelooflijk veel unforced errors in de passing, veel te ruim dekken, weinig druk op man en bal, veel te weinig tempo, slecht positiespel. En altijd dat balletje maar weer terug. Schrijnend. Allemaal symptomen van een ploeg die niet scherp is en het kennelijk in een nogal behoudende derde versnelling wel meent af te kunnen.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » do nov 06, 2008 10:48 pm

Dat tikkie terug vond ik ook verschrikkelijk. Zelfs in de laatste minuten bij een kansrijke positie gaat die Kennedy weer terug. Het viel mij overigens op dat Kennedy die bal continu net achter Suarez legt, waardoor hij gedwongen is om te gaan draaien.
Achterin is het inderdaad nog wat te nonchalant, want die Slowaken kregen toch wel wat aardige kansen. Het is dat ze het vizier daar niet op scherp hebben, maar tegen ploegen van enig niveau kan zoiets echt niet. Neemt niet weg dat ik wel een 4 à 5 aanvallen heb gezien met een goede opbouw en een mooie combinatie. Als we daar wat beter mee waren omgesprongen, dan hadden we met wat ruimere cijfers gewonnen.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » do nov 06, 2008 10:59 pm

Er waren inderdaad zat momenten dat iemand kon inschuiven van achteren. Kennedy stond soms ook compleet op een eiland, omdat niemand zich centraal aanbood. Hij moest dan wel weer terug, omdat er 2 jongens van Zilinia op hem zaten te wachten. Verder waren er allerhande momenten dat het spel uit de brij van spelers snel naar een andere kant verplaatst had kunnen worden, maar we bleven maar met oogkleppen op lekker doorknoeien in hetzelfde strookje van het veld. Tenenkrommend. En ga zo maar door...

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » do nov 06, 2008 11:01 pm

Daarom vond ik die aanval van Lindgren (hoog over) en Vermaelen (hoog over) ook de twee beste aanvallen. Je zag duidelijk dat als je het spel dus verplaatst van de ene naar de andere kant je opeens met een vrije man (Urby) kan komen. Dat die Vermaelen/Lindgren vervolgens geen gevoel hebben is een ander verhaal.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do nov 06, 2008 11:05 pm

Mooi dat de punten iig binnen zijn. Vind Vermeer toch tegenvallen hoor, hopen dat Steek er snel weer bij is.

Blaaspijp
Berichten: 12
Lid geworden op: do nov 06, 2008 9:53 pm

Bericht door Blaaspijp » do nov 06, 2008 11:13 pm

Verdomd goed nieuws. :ajaxscarf.gif:

Gebruikersavatar
Rednose
Berichten: 1320
Lid geworden op: za sep 20, 2003 5:26 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rednose » do nov 06, 2008 11:18 pm

Kennedy viel redelijk in. Ik vond Urby nix, iedere keer vertraging, nooit snelle voortzetting. Het lijkt wel of ie 10 minuten moet nadenken voor hij handelt.
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58875
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » do nov 06, 2008 11:22 pm

Zuidema schreef:
Voetske schreef:Wat een ongeloofelijke zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaadpartij
Inderdaad, een slappe flutpot. Ongelooflijk veel unforced errors in de passing, veel te ruim dekken, weinig druk op man en bal, veel te weinig tempo, slecht positiespel. En altijd dat balletje maar weer terug. Schrijnend. Allemaal symptomen van een ploeg die niet scherp is en het kennelijk in een nogal behoudende derde versnelling wel meent af te kunnen.
... dat wilde ik allemaal opschrijven maar was in slaap gevallen ... :blush.gif: :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr nov 07, 2008 12:48 am

Slappe flutpot idd... :excited.gif: ach ja...sommigen konden nog genoegen putten uit 't feit dat het helemaal niets was in R'dam...en dat al na 1 minuut ofzo...voor hetzelfde geld was het ook helemaal niets in de ArenA geworden...enniewee...ondanks die zaadpartij toch genoten... en laten we niet vergeten...toch weer de 3 puntjes binnen... :cheer.gif:

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » vr nov 07, 2008 12:52 am

Ramona schreef:Slappe flutpot idd... :excited.gif: ach ja...sommigen konden nog genoegen putten uit 't feit dat het helemaal niets was in R'dam...en dat al na 1 minuut ofzo...voor hetzelfde geld was het ook helemaal niets in de ArenA geworden...enniewee...ondanks die zaadpartij toch genoten... en laten we niet vergeten...toch weer de 3 puntjes binnen... :cheer.gif:
Mee eens. Dat gejengel over die losers hoeft van mij niet zo, daar hebben we nu toch geen reet mee te maken.

Nahja, snel vergeten, ben blij dat Marco het zelf ook niet al te best vond. Doortrainen en tegen Sparta wil ik een walkover!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr nov 07, 2008 1:01 am

De wissel van Suárez naar de nummer 10 positie vond ik in deze wedstrijd een goede (tegen een tegenstander met een sterke omschakeling en een goed middenveld is het niet te doen) zet. Hij durfde wel de bal in te spelen op Huntelaar. Daarnaast had hij het wederom moeilijk aan de zijkant. Positioneel blijft het af en toe behelpen op de flank.

Ook de wissel van Lindgren voor Schilder vond ik een goede zet. Ajax had met Oleguer, Vermaelen, Gabri en Lindgren veel teveel laffe spelers in de as. Vooral dat was het probleem. Natuurlijk lag het tempo laag, maar er waren regelmatig genoeg aanspeelmogelijkheden naar voren die totaal niet gebruikt werden. Erg irritant.

Wat ook zonde was was het gedraaf van Oleguer en Vermaelen aan de bal. Speel die bal nou eens snel in plaats van de ruimte dicht te lopen. Wat me dan weer meeviel was dat we niet de lange bal gingen spelen. Ook Vermeer doet er overigens niet aan mee. Speelt alles kort op z'n verdediging. Zie ik veel liever dan die lange trap van Stekelenburg.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr nov 07, 2008 7:50 am

Jammer dat Suarez gisteren weer als een krant speelde. Neem daarbij dat Emanuelson natuurlijk geen linksbuiten is, hij lijkt op dat deel ook geen actie te hebben, terwijl hij dat op het middenveld en achterin wel heeft, en de aanvallende onmacht tegen de mur is verklaard. Toch werden er aardig wat kansen gecreeerd.
Eens met Peter, Ajax probeert van achteruit op te bouwen en via positiespel kansen te scheppen. Het gaat inderdaad vaak in een te laag tempo, en dan krijg je al snel het idee dat er een beetje doelloos wordt rondgetikt. Dat is trouwens niet de eerste keer dit seizoen, dat er geprobeerd wordt zonder lange bal te spelen, zoals Johnk en ik volgens mij al een paar keer zeiden bij voorgaande wedstrijden (en weggehoond werden). Daar komen de terugspeelballen ook deels vandaan, in principe haat ik veel terugspelen, maar gisteren zat er wel een idee achter. Op het moment dat verdedigers onder druk werden gezet en er geen oplossen naar voren was (of als ze die niet zagen), ging de bal terug en boden de verdedigers zich onmiddellijk weer aan bij Vermeer om een nieuwe poging tot opbouw van achteruit te wagen. Het gaat nog niet soepel, maar de idee is er wel in ieder geval.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr nov 07, 2008 8:19 am

'Ajax op goede weg in UEFA Cup'

Amsterdam, 06 nov 2008
Ajax heeft een goede stap gezet richting de volgende ronde van de UEFA Cup. De tweede wedstrijd in de poulefase werd met 1-0 gewonnen van MSK Zilina uit Slowakije.


Door de nipte nederlaag twee weken geleden in Birmingham tegen Aston Villa was het credo voor het elftal van Marco van Basten voor het tweede duel in de groep eenvoudig; tegen het stugge Zilina moesten drie punten worden behaald om Europees overwinteren in eigen hand te houden. Hoe simpel de opdracht ook luidde, eenvoudig was de wedstrijd tegen de Slowaken voor Ajax niet. Dat was voornamelijk te danken aan de negatieve spelopvatting van de regerend kampioen van Slowakije dat een groengele muur voor hun doelman Dusan Pernis optrok. Maar ook het trage spel van Ajax was debet aan een lastige wedstrijd.



Afbeelding
Luis Suarez verscheen meerdere keren voor MSK Zilina-keeper Dusan Pernis. De Uruguayaan schoot een keer raak; genoeg voor de overwinning op de Slowaken.


,,De eerste helft was matig", erkende Van Basten dan ook. ,,Dat kwam voornamelijk doordat we in een veel te laag baltempo voetbalden en doordat we niet snel genoeg van links naar rechts speelden. Daardoor stonden zij telkens weer goed." Desondanks kreeg Ajax wel een aantal prima mogelijkheden op de openingstreffer. Rasmus Lindgren mocht een aantal keer van vlak buiten het strafschopgebied aanleggen, maar zijn schoten werden geparreerd door Pernis. Ook Luis Suarez dribbelde regelmatig naar lieve lust door de defensie van de Slowaken, maar telkens was óf de eindpass niet voldoende óf stond een uitgeschoven been net een mogelijke treffer in de weg. Drie minuten voor de rust zorgde de Uruguayaan alsnog voor 1-0. Jan Vertonghen schoot van afstand, maar Pernis moest lossen. Suarez was er als de kippen bij om in te tikken.

Dat Van Basten niet tevreden was over de eerste speelhelft liet hij merken met een ingreep in de rust. Siem de Jong bleef achter in de kleedkamer en werd vervangen door Kennedy. De Zweed nam zijn stek op de rechtervleugel in, waardoor Suarez achter spits Klaas Jan Huntelaar ging spelen. ,,De bedoeling was om het wat breder te houden. Dat lukte prima. De tweede helft was beter; er zat meer variatie in." Met een beetje meer geluk had Ajax de wedstrijd in de tweede helft kunnen beslissen, maar Huntelaar kopte een bal al duikend tegen de paal. De grootste mogelijkheid was voor Suarez. De dribbelaar liet zien over een prima schot te beschikken, maar zijn snoeiharde knal stuitte via de onderkant van de lat en de lijn weer het veld in.

Door het missen van die kansen aan Ajax-zijde, bleef Zilina hopen op een toevalstreffer. Een dubbele wissel aan de kant van de Slowaken zorgde voor wat meer aanvalsdrang en enkele schoten van afstand. ,,Met die sterke spits in het veld hadden we het nog behoorlijk lastig", aldus Van Basten. Waar Kenneth Vermeer in de eerste helft nauwelijks meer te doen had dan het verwerken van terugspeelballen, hield de doelman zijn ploeg na de rust met prima reflexen op de been. Dat Vermeer uiteindelijk de 'nul' hield, bevestigde dat Ajax in de Amsterdam ArenA nauwelijks te kloppen is. Al 747 minuten heeft het elftal geen tegentreffer geïncasseerd en is Ajax in negentien officiële wedstrijden ongeslagen.

Kijkend naar de stand in poule F verscheen er bij Van Basten een kleine glimlach op het gezicht. ,,Of zes punten voldoende moeten zijn om door te gaan? Het lijkt me dat je dan wel dichtbij komt. We zijn goed op weg." Aan de leiding in de groep gaat, dankzij een 0-1-overwinning op Slavia Praag, Aston Villa. Ajax en HSV delen de tweede plaats. De Hamburgers hebben echter pas één wedstrijd gespeeld. De volgende UEFA Cupwedstrijd van Ajax is op donderdag 27 november in Hamburg.



Bron: www.ajax.nl

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » vr nov 07, 2008 8:31 am

Wat ik wel kan waarderen aan dit Ajax is dat ze wel een soort onverzettelijkheid uitstralen. De verdediging is heel geconcentreerd bezig.

Voor de rest wat het niet veel soeps. Gabri met een aantal ziekenhuisballetje recht door het midden waardoor Zilina kansen kreeg. Kennedy die alle ballen weer terug speelde. Huntelaar die weer hopeloos overhoop lag met de verdedigers van Zilina....

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » vr nov 07, 2008 8:41 am

Eerste helft was inderdaad een drama. Ajax heeft nog gewoon te weinig creativiteit om door verdedigingen van ploegen te breken die met z'n allen voor de 16 gaan liggen. Tweede helft was er meer ruimte en zie je dat Ajax gelijk gevaarlijker wordt. Was die bal van Suarez echt niet over de lijn trouwens? Blij met de punten iig. Misschien een gelijkspelletje in Hamburg en thuis tegen Praag revanche met een overwinning.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58875
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » vr nov 07, 2008 9:01 am

Nou, van Basten mag lullen wat ie wil, maar de 1e en de 2e helft waren fluthelften ..

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » vr nov 07, 2008 9:33 am

GangstaRiB schreef:Kennedy die alle ballen weer terug speelde.
Hij kon vaak ook weinig anders, GangstaRib. Als hij de bal voorin kreeg, kwam er vaak niemand centraal of vanuit de 16 bijschuiven. Van der Wiel ging ook weinig over hem heen, trouwens. Weinig mogelijkheden dus voor een combinatie enz. Een actie maken was er ook niet bij, want er stonden vaak 2 jongens van Zilina hem op te wachten en aangezien Kennedy met het passeren van 1 man al de grootste moeite heeft... Hij moest de bal dus wel terugleggen. Opmerkelijk: toen Suarez zich eindelijk eens aanbood, kwam er ook direct een razendgevaarlijke aanval uit.

LucaS schreef:. Op het moment dat verdedigers onder druk werden gezet en er geen oplossen naar voren was (of als ze die niet zagen), ging de bal terug en boden de verdedigers zich onmiddellijk weer aan bij Vermeer om een nieuwe poging tot opbouw van achteruit te wagen. Het gaat nog niet soepel, maar de idee is er wel in ieder geval.
Dat is mooi, maar het overtuigt me niet. Er waren wel degelijk regelmatig genoeg afspeelmogelijkheden naar voren inclusief inschuiven van verdedigers, maar dan werd bijna plichtmatig het balletje weer breed of zelfs terug gelegd. Ook mensen op het middenveld met een man in de rug kunnen worden aangespeeld, zolang je dan ook direct maar van achteren doorschuift en aansluit en de man-meer creeert. Kennelijk had MvB ze dat spelen op balbezit goed ingepeperd. En het balbezit koesteren is op zich best wel een goede zaak, maar we schoten gisteravond wel erg door.
Laatst gewijzigd door Zuidema op vr nov 07, 2008 10:21 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » vr nov 07, 2008 10:18 am

38,50..... Schandalig dat ze dat durven te vragen voor een fucking wedstrijd tegen Zilina!
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr nov 07, 2008 12:39 pm

LucaS schreef:Jammer dat Suarez gisteren weer als een krant speelde.
Wel opvallend dat die krant weer eens de wedstrijd besliste.

Dit was de volgende wedstrijd die we snel mogen vergeten. Ajax speelde zwak en gaf nog kansen weg ook. Het Ajax van MvB lijkt op het Oranje van MVB: de resultaten gaan nog wel, de rest is bagger.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr nov 07, 2008 12:52 pm

Zeker geen wedstrijd om snel te vergeten. Veel uitgespeelde kansen in plaats van toevalskansen. Dat is iets om mee te nemen.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr nov 07, 2008 12:57 pm

joey schreef:
LucaS schreef:Jammer dat Suarez gisteren weer als een krant speelde.
Wel opvallend dat die krant weer eens de wedstrijd besliste.
Pardon? Ik zeg niet dat suarez een krant is, ik zeg dat hij gisteren slecht speelde. Die bal had jij ook gemaakt lijkt me. Daarnaast had hij nog 2 keer moeten scoren, nu liepen we tot het eind toe risico op een toevallige gelijkmaker.

Verder weer eens met Johnk, maar dat had ik al geschreven
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr nov 07, 2008 1:01 pm

Laat ik het zo zeggen: Ajax is erg afhankelijk van Suarez. Zelfs als hij matig speelt, is hij nog beslissend. Die jongen zorgt niet alleen voor openingen, hij doet tegenwoordig het werk van KJH erbij.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Deli
Berichten: 587
Lid geworden op: do dec 29, 2005 11:27 pm
Contacteer:

Bericht door Deli » vr nov 07, 2008 1:01 pm

De grootste zaadactie (om even in het vocabulaire van het forum te blijven) van gisteren vond ik: HALF UUR IN DE RIJ OM BINNEN TE KOMEN OP ZUID.

Dan kom je binnen...en zit je in een half leeg stadion....
KAAAAAAAAAAAAAAANSLOOOOOOOOOOOOOOS!
Ik heb overigens ook een kaartje voor Slavia op Zuid maar kom er net achter dat ik in die week voor werk naar Londen moet...dan maar op TV kijken in een pub....
Victory over oneself is the greatest of victories-Plato

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr nov 07, 2008 1:06 pm

joey schreef:Laat ik het zo zeggen: Ajax is erg afhankelijk van Suarez. Zelfs als hij matig speelt, is hij nog beslissend. Die jongen zorgt niet alleen voor openingen, hij doet tegenwoordig het werk van KJH erbij.
Huntelaar heeft net zo vaak gescoord als Suarez. Alleen heeft die toch een heel andere status
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr nov 07, 2008 1:08 pm

En qua assists?

Plaats reactie