AZ-Ajax 23-11-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma nov 24, 2008 11:16 am

Peter schreef:Aan het einde van de rit kom je dan ergens punten tekort en die heb je dan verloren in wedstrijden 'die je kunt verliezen'.
Klopt. Ajax is niet per definitie de beste ploeg van Nederland. We kunnen kampioen worden; het kan ook net misgaan.
AZ is verder? Ach, die spelen ook niet in een vast concept, hoor. Ajax had wat dat betreft toch nog wel wat 'aardige' voetballers binnen de lijnen staan. Alleen dan moet je het wel kloppend maken.
Precies. Dat is bij Ajax nog niet gelukt (onder meer door het absurd hoge aantal blessures), al vond ik de progressie de afgelopen weken veelbelovend. Bij AZ is het al wel geluk (onder meer omdat AZ een betere trainer heeft) en daarom zijn zij dus verder.

Jammer. Verloren van AZ. Verdiend, trouwens. Op naar de volgende wedstrijd - en hopelijk worden we landskampioen!

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma nov 24, 2008 11:25 am

Ik vind dat we niet echt progressie maken, hoor. Het is vooral met vallen en opstaan. Tegen (een tergend slecht) PSV was het heel behoorlijk en tegen AZ was het heel armetierig. Kansloze nederlaag en dat alles met dezelfde selectie.

Ajax kan progressie maken in de komende wedstrijden. Stuk voor stuk makkies die je moet winnen. Als je daar punten verliest, dan kan dat cruciaal zijn. Ik verwacht namelijk wél dat we over een paar maanden weten te winnen van AZ thuis. Als je dan nog om de titel strijdt, dan kun je dus thuis het gat slaan. Ik vind ons nog steeds de grote titelkandidaat en we zijn het aan onze stand verplicht (zoals wel vaker...) dat we kampioen worden.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11420
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » ma nov 24, 2008 11:35 am

Daarin tegen had Suarez een 100% kansen om te scoren en een bal rechts op Bakkie moeten afleggen. Maar ja we pakken ze thuis wel , dak dicht :ajaxsmiley.gif:
Laatst gewijzigd door Toppie op ma nov 24, 2008 12:00 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58877
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma nov 24, 2008 11:41 am

JAN VERTONGHEN: „AJAX BLIJFT TITELKANDIDAAT NUMMER ÉÉN”


ALKMAAR, maandag

De nederlaag in Alkmaar (2-0) ging niet ten koste van het zelfvertrouwen van Jan Vertonghen. „Ajax blijft ook na vandaag titelkandidaat nummer één”, zei de Belg resoluut. „Waarom? Omdat we het beste elftal van Nederland hebben en dit seizoen wedstrijden winnend afsluiten, die we voorgaande jaren niet konden winnen. Al stapten we hier vorig jaar wel met drie punten van het veld af. Dat is waar.”

Vertonghen praat zoals hij voetbalt: mannelijk. „Ik denk dat AZ-Ajax voor rust kwalitatief meer een topper was dan Ajax-PSV. Het grote verschil met vorige week was, dat AZ ook wilde voetballen, waardoor het niveau hoger was.” De Belg ziet in de Alkmaarders dan ook de grootste concurrent in de strijd om de landstitel. „Ze hebben een fantastisch middenveld en veel voetballend vermogen.” Toch mag PSV volgens hem niet worden afgeschreven. „Dat elftal heeft weer andere kwaliteiten.”

De wederom sterk keepende Ajacied Kenneth Vermeer sprak van een terechte, maar onnodige nederlaag en wees met vermanende vinger naar ploeggenoot Eyong Enoh. „De eerste helft speelden we goed, kon het alle kanten op, maar kwamen we onnodig op achterstand. Bij Eyong moeten bepaalde ’momenten’ uit zijn spel. In het strafschopgebied moet je niet zo’n overtreding maken.”

Het was het breekpunt, vond de Amsterdammer. „De omstandigheden waren daarna in ons nadeel. Natuurlijk hadden de AZ-spelers ook last van de sneeuw en storm, maar wij hadden de wind tegen en moesten het spel maken. Zeker na de 2-0 konden zij lekker achterover leunen. En wij waren niet meer in staat om kansen te creëren.”

„We bleven te lang ’voetballen’, hadden misschien eerder de lange bal moeten hanteren”, vond Vertonghen. „De sneeuw op het veld werkte vertragend, waardoor een goede opbouw niet meer mogelijk was.” Urby Emanuelson reageerde geprikkeld toen er een vergelijking werd getrokken met Heerenveen-Ajax. „Destijds speelden we de hele wedstrijd slecht en ik denk dat de eerste helft nu wel redelijk was. Het was jammer dat we de kansen die we kregen, niet afmaakten, want we hadden een grote slag kunnen slaan.”


De linksbuiten dacht te weten waar het mis ging bij de Amsterdammers. „Deze wedstrijd werd vooraf gezien als het duels tussen het team van AZ en de individuele klasse van Ajax. Wij hebben spelers die ons er in moeilijke fases doorheen kunnen slepen. Maar ik moet zeggen dat AZ uitstekend stond. Het kan wel eens zo zijn dat het publiek hier de kampioen van Nederland aan het werk heeft gezien: AZ of Ajax.”

Dan moet het elftal van Van Basten wel beter voor de dag komen dan de tweede helft, weet ook Emanuelson. „We dwongen toen te weinig af, kregen geen kansen meer. Dat is vervelend, meer ook niet. We moeten vanaf nu niet naar de concurrentie, maar vooral naar onszelf kijken. Als iedereen weer zo langzaam aan fit wordt, kan Ajax namelijk alleen nog maar groeien.”

Dit liedje hoor ook steeds terug na een verlies partij .. we hebben het beste elftal .. :smallgrin.gif:

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » ma nov 24, 2008 11:50 am

Hebben we ook, als je de spelers los van elkaar ziet.
Face your fears and live your dreams, No Fear

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma nov 24, 2008 11:51 am

Gisteren werd pijnlijk duidelijk hoe gemakkelijk Ajax te bestrijden is. AZ koos ervoor om de aanvoer naar de spitsen af te snijden. Dat doe je door de lange bal eruit te halen. Met name die van Vertonghen. De andere verdedigers zijn een stuk minder op dat punt. Haal je die lange bal eruit, dan zijn de verdedigers gedwongen om de middenvelders in te spelen. Die weten niets te bedenken, dus is het balletje breed, balletje terug, en al snel balverlies. De spitsen komen dan de bal halen, en moeten grote afstanden afleggen. Suarez kreeg bovendien weinig ruimte, want Van Gaal weet dat het gevaar van hem komt.

Van Gaal troefde Van Basten dus af, maar dat was geen verrassing. Op het gebied van tactiek is er een groot niveauverschil tussen deze twee trainers. Na afloop kwam Van Basten niet veel verder dan: 'We wilden de spitsen 1 op 1 zetten, maar het werkte niet.' Nee, het werkte inderdaad niet, maar dat kwam doordat Van Gaal er een stokje voor stak.

We missen op dit moment een speler van het type van Ronald de Boer. Een middenvelder die het spel ziet, een actie kan maken en snel kan spelen. In de selectie zie ik niet snel zo'n speler. Aissati en ook Sulejmani denken puur aanvallend. Zij zijn niet de schakelspelers die een team nodig heeft.
Het stinkt aan alle kanten!

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » ma nov 24, 2008 11:52 am

Ik vind Aissati juist wel een dergelijke speler. Met zijn terugkeer staat het middenveld met Vertonghen, Aissati en Enoh prima.
Face your fears and live your dreams, No Fear

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma nov 24, 2008 11:58 am

Voor de opbouw van achteruit en de omschakeling heb je weinig aan Aissati. Aissati moet het doel zien.

Van de huidige selectie komt Siem de Jong nog het meest in de buurt. Maar in hem ziet Van Basten het blijkbaar niet zitten.
Het stinkt aan alle kanten!

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » ma nov 24, 2008 12:05 pm

Siem speelde ook niet bepaald fantastisch de laatste wedstrijden die hij heeft meegedaan.

We zullen zien. Ik wil deze selectie wel eens zien in fitte staat. Dan praat ik over een voorhoede met Sulejmani - Cvita/KJH - Suarez, een middenveld met Vertonghen, Aissati en Enoh en een verdediging met Urby, Vermaelen, Oleguer en Wiel. Stekelenburg in het doel.

Liefst nog een verdediger erbij in de winterstop. Dan pas kunnen we gaan werken aan patronen.

Je hebt het constant over de patronen bij AZ. Waar waren die vorig jaar, toen een paar key-players langdurig geblesseerd waren? Nergens. AZ werd 12e (of was het 11e) en had een kutseizoen. Ajax mist langdurig keyplayers, maar staat 1 punt achter de koploper.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » ma nov 24, 2008 12:14 pm

kheb de wedstrijd gemist en dat lijkt me een gelukkig toeval.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma nov 24, 2008 12:14 pm

Ajax miste KJH, maar verder? Aissati speelde op het moment dat hij geblesseerd raakte in Jong Ajax. Ik moet nog zien of hij een basisplaats krijgt. Ik verwacht het eigenlijk niet.
Het had denk ik weinig verschil gemaakt of KJH gisteren had meegedaan, want Ajax slaagde er niet in om de bal bij de spitsen te krijgen. Het probleem zat in de opbouw en het veldspel, niet in de kwaliteit van de aanvallers.
De vergelijking met het AZ van vorig seizoen vind ik niet opgaan. AZ had toen grote hiërarchische problemen. Aan de manier van trainen of de spelopvatting lag het niet. Van Gaal was zijn grip op de ploeg kwijt, wat hem natuurlijk aan te rekenen valt. Maar dat wil niet zeggen dat hij het tactisch verkeerd zag. Van Gaal is en blijft een tactisch zeer sterke trainer, dat bleek gisteren weer. Met enkele ingrepen zette hij Ajax schaakmat.
Het stinkt aan alle kanten!

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma nov 24, 2008 12:33 pm

joey schreef:Voor de opbouw van achteruit en de omschakeling heb je weinig aan Aissati.
Aissati kan wel degelijk opbouwen van achteruit, alleen heb je inderdaad niets aan hem in de omschakeling en in de fysieke duels.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma nov 24, 2008 12:44 pm

Ik vind hem geen spelverdeler van achteruit, zoals bijvoorbeeld Litmanen dat wel was. Daarvoor is hij te frivool. Aissati heeft een prachtige techniek, maar hij is geen tactisch brein. Bovendien heb je voor de Litmanen-rol veel loopvermogen nodig.

Maar ja, jij hebt er meer verstand van, daar twijfel ik niet aan. Jij hebt hem vaker zien spelen.
Het stinkt aan alle kanten!

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » ma nov 24, 2008 1:00 pm

Het lag gisteren niet aan de aanvallers? Ajax heeft als team gefaald, mede dankzij een waardeloze Kennedy, Urby en Sulejmani. Suarez heeft de halve pot lopen hinken.

Als Ajax gisteren had gespeeld met onderstaand elftal, had ik nog moeten zien hoe of wat.

Code: Selecteer alles

Sulejmani - KJH - Suarez
--------- Aissati ----------
Vertonghen ------ Enoh
---------------------------
Urby - Vermaelen - Oleguer - Wiel
-------- Stekelenburg ---
Daarnaast moeten we ook gewoon toegeven dat AZ een fantastisch middenveld heeft. Hun aanval en verdediging zijn echter beduidend zwakker.
Face your fears and live your dreams, No Fear

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma nov 24, 2008 1:10 pm

joey schreef:Gisteren werd pijnlijk duidelijk hoe gemakkelijk Ajax te bestrijden is. AZ koos ervoor om de aanvoer naar de spitsen af te snijden. Dat doe je door de lange bal eruit te halen. Met name die van Vertonghen. De andere verdedigers zijn een stuk minder op dat punt. Haal je die lange bal eruit, dan zijn de verdedigers gedwongen om de middenvelders in te spelen. Die weten niets te bedenken, dus is het balletje breed, balletje terug, en al snel balverlies. De spitsen komen dan de bal halen, en moeten grote afstanden afleggen. Suarez kreeg bovendien weinig ruimte, want Van Gaal weet dat het gevaar van hem komt.

Van Gaal troefde Van Basten dus af, maar dat was geen verrassing. Op het gebied van tactiek is er een groot niveauverschil tussen deze twee trainers. Na afloop kwam Van Basten niet veel verder dan: 'We wilden de spitsen 1 op 1 zetten, maar het werkte niet.' Nee, het werkte inderdaad niet, maar dat kwam doordat Van Gaal er een stokje voor stak.

We missen op dit moment een speler van het type van Ronald de Boer. Een middenvelder die het spel ziet, een actie kan maken en snel kan spelen. In de selectie zie ik niet snel zo'n speler. Aissati en ook Sulejmani denken puur aanvallend. Zij zijn niet de schakelspelers die een team nodig heeft.
Sollied troefde van Basten af in Heerenveen. Gisteren liet van Basten zich aftroeven door van Basten. AZ begon totaal niet stormachtig (zoals jij vooraf nog wist te beweren). AZ loerde op een counter.

Ajax speelde naief. Enoh moest over het gehele middenveld duels uitvechten, omdat een aantal spelers (met name Lindgren) niet thuis gaven. Voor AZ een makkie, want als het Enoh vs de Zeeuw was, hoefde Schaars alleen maar aan te sluiten en AZ kon weer counteren.

Kennedy had best gewisseld mogen worden voor Gabri.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma nov 24, 2008 1:12 pm

De Dominee schreef:Het lag gisteren niet aan de aanvallers? Ajax heeft als team gefaald, mede dankzij een waardeloze Kennedy, Urby en Sulejmani. Suarez heeft de halve pot lopen hinken.
Aanvallers moeten in stelling gebracht worden.Dat lukte dus niet. De opbouw was waardeloos en (want) het middenveld stond in ondertal.

De meeste trainers bouwen zekerheid in, die kiezen tegen Suarez (en Sulejmani) voor rugdekking. Dan kan Ajax voor zover daartoe in staat druk zetten. Van Gaal koos een andere oplossing, die zorgde ervoor dat de spitsen van Ajax amper aan de bal kwamen.

Het was een tactisch spel, glansrijk door Van Gaal gewonnen. Van Basten had geen tegenzet.
Het stinkt aan alle kanten!

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » ma nov 24, 2008 1:18 pm

Aanvaller moeten de spaarzame ballen die ze in bezit krijgen, niet meteen verkloten (Urby, Kennedy talloze malen) en ze moeten wel meedoen met het spel zonder bal.

Naast dat de aanvoer slecht was, was de aanval ook beroerd. Nogmaals, Ajax faalde als team.
Face your fears and live your dreams, No Fear

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma nov 24, 2008 1:28 pm

Waarom ging het tegen PSV wel met dezelfde spelers? Omdat PSV faalde in verdedigend opzicht en Ajax (met name Suarez) alle tijd en ruimte bood. AZ pakte dat beter aan.

Tegen PSV kon Vertonghen steeds een aanvaller (Suarez of Rommedahl) met een crosspass aanspelen, waardoor Ajax in een paar seconden van verdediging naar aanval ging. Het middenveld werd daarbij overgeslagen. Nu moest alles via het middenveld.

Natuurlijk speelden de aanvallers niet goed, maar misschien zijn zij ook niet zo geniaal als ze tegen PSV leken.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma nov 24, 2008 1:28 pm

Doelpunten zijn natuurlijk nooit zomaar toeval (of tenminste, zelden), maar Ajax was gisteren in de eerste helft gelijkwaardig aan AZ, falen en aftroeven zijn mij dan ook wat te grote woorden. Na de 2-0 trok AZ zich terug, toen was het schrijnend om te zien dat Ajax niets creeerde. Er is nog steeds een wereld van verschil tussen thuis en uit dit seizoen. Als Ajax uit ook wat resultaten neerzet, wordt het kampioen.

De penalty was dom, maar het was wel zo'n wedstrijd waarin de eerste die zou scoren waarschijnlijk ook aan het langste eind zou trekken. Az heeft overigens een relatief eenvoudig programma gehad tot nu toe, de grotere tegenstanders hebben ze thuis gehad, ze moeten nog naar NAC, Ajax, PSV en Twente
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma nov 24, 2008 1:31 pm

Ik vond AZ in de eerste helft al duidelijk beter. Naarmate de wedstrijd vorderde, werd het verschil steeds groter. Geen toeval.
Het stinkt aan alle kanten!

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » ma nov 24, 2008 1:48 pm

LucaS schreef:Doelpunten zijn natuurlijk nooit zomaar toeval (of tenminste, zelden), maar Ajax was gisteren in de eerste helft gelijkwaardig aan AZ, falen en aftroeven zijn mij dan ook wat te grote woorden. Na de 2-0 trok AZ zich terug, toen was het schrijnend om te zien dat Ajax niets creeerde. Er is nog steeds een wereld van verschil tussen thuis en uit dit seizoen. Als Ajax uit ook wat resultaten neerzet, wordt het kampioen.

De penalty was dom, maar het was wel zo'n wedstrijd waarin de eerste die zou scoren waarschijnlijk ook aan het langste eind zou trekken. Az heeft overigens een relatief eenvoudig programma gehad tot nu toe, de grotere tegenstanders hebben ze thuis gehad, ze moeten nog naar NAC, Ajax, PSV en Twente
Groningen uit komende vrijdag. Alhoewel ze wel weer mazzel hebben met die schorsing van Berg.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma nov 24, 2008 1:51 pm

Dit wordt een beetje het Ten Cate verhaal (qua resultaten zeker): we kunnen van iedereen winnen, maar ook van iedereen verliezen. Idiote uitslagen kenmerkten de jaren onder Henk, en die lijken er nu ook weer te komen. Verliezen bij Willem II, verliezen bij Volendam in de beker; maar thuis winnen van PSV en uit bij Twente. Dit gaat hopelijk niet opnieuw zo'n frustrerend jaar worden, waarin we met name tegen de zwakkere ploegen de (kostbare en doorslaggevende) punten laten liggen?

Opzich is er nu (nog) niets aan het handje. Maar 1 punt achter op AZ (en Nac) en 4 voor op Psv. En de blessuregolf lijkt heeel langzaam over zijn hoogtepunt heen te zijn.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma nov 24, 2008 2:51 pm

Er is ook niks aan de hand. Wel moeten we de 5 potjes tot aan de winterstop 'gewoon' winnen. Dan geef ik ze een goede kans en met het programma is het eigenlijk ook wel te doen. Alleen uit naar Volendam en De Graafschap en thuis tegen Utrecht, NAC en Den Haag. Dit moet 15 punten opleveren.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma nov 24, 2008 2:52 pm

El Clavo schreef:Er is ook niks aan de hand. Wel moeten we de 5 potjes tot aan de winterstop 'gewoon' winnen. Dan geef ik ze een goede kans en met het programma is het eigenlijk ook wel te doen. Alleen uit naar Volendam en De Graafschap en thuis tegen Utrecht, NAC en Den Haag. Dit moet 15 punten opleveren.
Klopt. En gelukkig geloven we niet in statistieken. Want de decembermaand is traditioneel de maand van veel puntverlies...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11420
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » ma nov 24, 2008 3:00 pm

Ik heb net contact gehad met Pelleboer , Volendam uit Sneeuw en de Graafschap regen. :blush.gif:

Plaats reactie