Slechtste speler van het EK

Eindtoernooien, Olympische Spelen, de AT Toto, enzovoort
Plaats reactie
Lionel
Berichten: 47500
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » ma jun 23, 2008 12:21 pm

Die zijn tijd kan nemen? Denk je dat zo een operatiekamer eruitziet als een Lounge-bar ofzo? Uiteindelijk zal hij toch die iets moeten doen...

En ik denk dat er gewoon een ander soort druk is. Totaal niet te vergelijken ook...
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma jun 23, 2008 12:22 pm

Rishi schreef:Voetbal is vele malen groter! Je hebt daar ook nog een keeper. Een basketballer kan de bal heel zacht erin gooien. Wil daarmee niet zeggen dat het simpel is.
Voetbal vele malen groter? In Europa wel ja, maar in de VS is basketball weer vele malen groter. En dat er een keeper is doet niet ter zake. Bij basketball is de ring weer veel kleiner. Het gaat er in beide gevallen om dat het vooral om de concentratie gaat. Dat is bij basketball in een volle sporthal overigens erg lastig. Het schieten op zich is in beide gevallen niet zo moeilijk.

Lionel
Berichten: 47500
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » ma jun 23, 2008 12:23 pm

Wereldwijd is voetbal toch vele malen groter? Dat in de VS basketbal groter is, is alleen omdat ze daar niet kunnen voetballen. Maak Hiddink coach van de VS en over 10 jaar is de NBA opgeheven :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » ma jun 23, 2008 12:24 pm

joey schreef:
Jim schreef: Een chirurg die een levensgevaarlijke operatie moet uitvoeren, dat is pas echt dapper.
Welnee, die relativeert ook. Die ziet ik weet niet hoeveel patiënten langskomen. De dood hoort bij zijn vak.
Zeg toch helemaal niet dat een chirurg niet relativeert. Natuurlijk doet hij dat anders zou hij niet kunnen functioneren. En inderdaad hoort de dood bij zijn vak. Maar juist omdat die er bij hoort is het werk dat hij doet vele malen dapperder dan het trappen van een strafschop. Hoe zenuwslopend dat ook kan zijn, de verantwoordelijkheid van een chirurg is vele malen groter.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9372
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma jun 23, 2008 12:24 pm

De druk bij basketbal is lang niet zo groot. Shaq maakt de helft van zijn FT's.

En ik vind het knap dat er hier zoveel hersenchirurgen zijn, maar daar staat geen duiveltje dat probeert om de operatie tegen te houden.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma jun 23, 2008 12:28 pm

Het gaat er om hoeveel druk er op een speler in een gegeven situatie staat. Voor de basketballer die in de betreffende wedstrijd die vrije worpen moet nemen is de druk zeker net zo groot als voor de voetballer die een penalty moet nemen. In beide gevallen moeten zij een handeling verrichten die zij zonder druk in 4 van de 5 gevallen zonder probleem zouden doen. Die handeling krijg je onder de knie door er veel op te oefenen. De stressbestendingheid is per speler de factor die het verschil maakt. Sommige spelers schieten in 'crunch-time' een hoger percentage vrije worpen dan dat zij gedurende de wedstrijd doen. Die worden juist beter van die druk.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9372
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma jun 23, 2008 12:31 pm

Hoeveel vrije worpen zijn er in een basketbalwedstrijd?

En hoeveel strafschoppen in een voetbalwedstrijd?


De druk wordt pas vergelijkbaar als een belangrijke wedstrijd beslist gaat worden door vijf spelers die ieder een vrije worp nemen. En dan nog is het nemen van een vrije worp minder dramatisch. Er is geen tegenstander.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma jun 23, 2008 12:32 pm

Ik heb het dan ook over de situatie aan het einde van een wedstrijd. Waar zowel de penalty als de vrijwe worpen beslissend zijn. Een penalty bij een 3-0 voorsprong wil ook iedereen wel nemen.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9372
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma jun 23, 2008 12:35 pm

Ik heb veel basketballers een vrije worp op het eind zien missen, maar dat was toch een stuk meer 'part of the game' dan het missen van een strafschop in zo'n serie.

Ik kan geen enkele andere sportsituatie bedenken die zo beladen is.

Behalve misschien een kick aan het eind van een Amerikaanse football game. In de Super Bowl een beslissende field goal in de laatste seconde. Dat is vergelijkbaar. (alleen nog steeds geen keeper).
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op ma jun 23, 2008 12:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » ma jun 23, 2008 12:36 pm

Monkey Tonk schreef: En ik vind het knap dat er hier zoveel hersenchirurgen zijn, maar daar staat geen duiveltje dat probeert om de operatie tegen te houden.
Nee, maar bij die operatie liggen ook allerlei mogelijke complicaties op de loer. En daar staat een mensenleven op het spel en ben je verantwoordelijk voor het welzijn van allerlei naasten van je patient. Die levenslang verdriet kunnen hebben als jij het verknalt.
Terwijl een strafschopmisser mensen in diepe rouw kan dompelen, maar wel betrekkelijke rouw. En vluchtige want doorgaans is die rouw binnen een paar dagen cq. weken al nagenoeg weggeebt.
Relativeren man, dan hou je het langer vol.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9372
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma jun 23, 2008 12:39 pm

Jim schreef:
Monkey Tonk schreef: En ik vind het knap dat er hier zoveel hersenchirurgen zijn, maar daar staat geen duiveltje dat probeert om de operatie tegen te houden.
Nee, maar bij die operatie liggen ook allerlei mogelijke complicaties op de loer. En daar staat een mensenleven op het spel en ben je verantwoordelijk voor het welzijn van allerlei naasten van je patient. Die levenslang verdriet kunnen hebben als jij het verknalt.
Terwijl een strafschopmisser mensen in diepe rouw kan dompelen, maar wel betrekkelijke rouw. En vluchtige want doorgaans is die rouw binnen een paar dagen cq. weken al nagenoeg weggeebt.
Relativeren man, dan hou je het langer vol.
Als een hersenchirurg zich het leed van nabestaanden persoonlijk aan gaat trekken, kan hij beter een ander vak kiezen.

Die heeft bewust voor dat vak gekozen.

Een voetballer kiest er niet voor om veel later, ergens in zijn carriere een van de strafschoppen voor zijn land te nemen. Dat overkomt hem.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma jun 23, 2008 12:46 pm

Monkey Tonk schreef:Behalve misschien een kick aan het eind van een Amerikaanse football game. In de Super Bowl een beslissende field goal in de laatste seconde. Dat is vergelijkbaar. (alleen nog steeds geen keeper).
Die keeper heeft er toch helemaal niets mee te maken. Die keeper staat er omdat het doel anders zo immens groot is! Als je goed/redelijk mikt dan kan de keeper er nooit van zijn leven bij en zou hij dus ook geen factor mogen zijn.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9372
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma jun 23, 2008 1:00 pm

Jabu schreef:
Monkey Tonk schreef:Behalve misschien een kick aan het eind van een Amerikaanse football game. In de Super Bowl een beslissende field goal in de laatste seconde. Dat is vergelijkbaar. (alleen nog steeds geen keeper).
Die keeper heeft er toch helemaal niets mee te maken. Die keeper staat er omdat het doel anders zo immens groot is! Als je goed/redelijk mikt dan kan de keeper er nooit van zijn leven bij en zou hij dus ook geen factor mogen zijn.
Als je de perfecte penalty neemt kan de keeper er niet bij. Veel spelers nemen niet de perfecte penalty. De keeper maakt deel uit van de dynamiek.

Over die hersenchirurg. Het lijkt me dat een goede chirurg juist ontzettend rustig is. Iemand die vanuit een soort Zen-staat zijn handelingen verricht. Alles heel precies. Als hij zenuwachtig is dan klopt er iets niet. Dus niet iemand die zijn zenuwen moet overwinnen, zoals een voetballer in zo'n situatie (tenzij het een ijskoude speler is, die zich geen snars aantrekt van de hele entourage).

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jun 23, 2008 1:18 pm

Monkey Tonk schreef:Over die hersenchirurg. Het lijkt me dat een goede chirurg juist ontzettend rustig is. Iemand die vanuit een soort Zen-staat zijn handelingen verricht. Alles heel precies. Als hij zenuwachtig is dan klopt er iets niet. Dus niet iemand die zijn zenuwen moet overwinnen, zoals een voetballer in zo'n situatie (tenzij het een ijskoude speler is, die zich geen snars aantrekt van de hele entourage).
Een chirurg heeft een vaste hand nodig. Voor de rest is het standaardprocedure. Zit weinig improviseren bij. Vergelijk het maar met wat de tandarts doet, maar dan geavanceerder. Waarom zou een chirurg zenuwachtig zijn? Hij doet het elke dag.
Het stinkt aan alle kanten!

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » ma jun 23, 2008 1:22 pm

Er kan er maar een de allerslechtste zijn;

John Heitinga.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma jun 23, 2008 1:43 pm

Jabu schreef:Vond jij Ooijer goed tegen de Russen, Baseman?
Nee, maar wel de beste verdediger van Oranje tegen Frankrijk.
Hem vervolgens na één mindere wedstrijd met afstand de slechtste speler van het EK noemen is daarom ook te onzinnig voor woorden ! Helemaal omdat Mathijsen nog veel slechter presteerde...

En in de betreffende wedstrijd waren er ook nog spelers die stukken slechter presteerden dan Ooijer, zoals Van Persie.
Laatst gewijzigd door Baseman op ma jun 23, 2008 1:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma jun 23, 2008 1:45 pm

Ik wist tijdens de wedstrijd (helemaal na de 1-0) al dat hij zou komen. :icon_biggrin.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9372
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma jun 23, 2008 3:32 pm

Baseman schreef:
Jabu schreef:Vond jij Ooijer goed tegen de Russen, Baseman?
Nee, maar wel de beste verdediger van Oranje tegen Frankrijk.
Hem vervolgens na één mindere wedstrijd met afstand de slechtste speler van het EK noemen is daarom ook te onzinnig voor woorden ! Helemaal omdat Mathijsen nog veel slechter presteerde...

En in de betreffende wedstrijd waren er ook nog spelers die stukken slechter presteerden dan Ooijer, zoals Van Persie.
Kijk de wedstrijd nog maar eens. Vanaf de tweede helft. Ik kan je verzekeren dat je ogen uitpuilen als je ziet hoe Ooijer loopt te stuntelen. Waarschijnlijk de allerslechtste prestatie die ik ooit van een profvoetballer gezien heb. Schuldig aan goals 2 en 3, schuldig aan een hele rits van kansen voor de Russen, waarbij hij als een blinde zombie in de spelsituatie ronddwaalt, schuldig aan de constante correcties die middenvelders moesten maken voor zijn falen, waardoor die middenvelders zich helemaal te pletter moesten lopen voor weer een sprint naar de eigen doellijn, en aan het eind helemaal stuk zaten. Ooijer liep maar op halve snelheid, waarschijnlijk door kramp, maar dat vind ik geen excuus. Die Russen hadden daar maling aan.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » di jun 24, 2008 8:45 am

Tuurlijk, Ooijer heeft in zijn eentje schuld aan 2 doelpunten. De rest van het team doet niet ter zake, zoals Heitinga die als rechtsback nergens te bekennen was toen de linksback van Rusland opstoomde aan de rechterkant van Oranje. Allemaal Ooijer zijn schuld, die zal zijn medespelers wel weggestuurd hebben :drecul.gif:

Lionel
Berichten: 47500
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » di jun 24, 2008 11:05 am

Ik heb die allerslechtste prestatie van een profvoetballer ook gemist hoor.....
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9372
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » di jun 24, 2008 11:24 am

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.

Twee voorbeelden.

Arshavin heeft de bal op de rand van het strafschopgebied, op rechts, op een meter of vijf, zes van de achterlijn. Ooijer verdedigt hem. Arshavin houdt in, staat praktisch stil, en versnelt dan naar de achterlijn. Op die kleine ruimte slaagt hij erin een voorzet te geven (met doelpunt als gevolg). Ooijer stak alleen maar halfslachtig, en veel te laat, zijn been uit. Waar is de felle sliding die die hele voorzet onmogelijk maakt? 2-1

Paar minuten later. Ingooi direct naar het strafschopgebied (hoe makkelijk kan het zijn als je de zwakke plek alleen maar hoeft uit te buiten?). Niks bijzonders, maar Ooijer kan het weer niet bijbenen. Arshavin loopt hem er gemakkelijk uit. 3-1.

Dat zijn de doelpunten. Als je wilt weten wat voor puinhopen onbestraft bleven, die onstonden omdat Ooijer telkens verkeerd stond, bekijk de tweede helft en verlenging nog een keer. Het maakt mij verder niet uit. Zoek je eigen slechtste speler uit. Ieder zijn eigen mening.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op di jun 24, 2008 11:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » di jun 24, 2008 11:33 am

Monkey Tonk schreef:De druk bij basketbal is lang niet zo groot. Shaq maakt de helft van zijn FT's.

En ik vind het knap dat er hier zoveel hersenchirurgen zijn, maar daar staat geen duiveltje dat probeert om de operatie tegen te houden.
Daarom maken ze toch ook zoveel fouls op Shaq als hij in kansrijke positie komt?

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9372
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » di jun 24, 2008 11:38 am

Harm schreef:
Monkey Tonk schreef:De druk bij basketbal is lang niet zo groot. Shaq maakt de helft van zijn FT's.

En ik vind het knap dat er hier zoveel hersenchirurgen zijn, maar daar staat geen duiveltje dat probeert om de operatie tegen te houden.
Daarom maken ze toch ook zoveel fouls op Shaq als hij in kansrijke positie komt?
Ja, de Hack-a-Shaq.

Basketbal heeft zoveel scores. Van een punt meer of minder kijkt niemand op. Een heel andere dynamiek, wat dat betreft.

Lionel
Berichten: 47500
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » di jun 24, 2008 12:24 pm

Monkey Tonk schreef:De ketting is zo sterk als de zwakste schakel.

Twee voorbeelden.

Arshavin heeft de bal op de rand van het strafschopgebied, op rechts, op een meter of vijf, zes van de achterlijn. Ooijer verdedigt hem. Arshavin houdt in, staat praktisch stil, en versnelt dan naar de achterlijn. Op die kleine ruimte slaagt hij erin een voorzet te geven (met doelpunt als gevolg). Ooijer stak alleen maar halfslachtig, en veel te laat, zijn been uit. Waar is de felle sliding die die hele voorzet onmogelijk maakt? 2-1

Paar minuten later. Ingooi direct naar het strafschopgebied (hoe makkelijk kan het zijn als je de zwakke plek alleen maar hoeft uit te buiten?). Niks bijzonders, maar Ooijer kan het weer niet bijbenen. Arshavin loopt hem er gemakkelijk uit. 3-1.

Dat zijn de doelpunten. Als je wilt weten wat voor puinhopen onbestraft bleven, die onstonden omdat Ooijer telkens verkeerd stond, bekijk de tweede helft en verlenging nog een keer. Het maakt mij verder niet uit. Zoek je eigen slechtste speler uit. Ieder zijn eigen mening.
Heitinga blokte die voorzet niet van Arshavin bij de 2-1...
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di jun 24, 2008 12:40 pm

De hele verdediging liep te schutteren. Vind het niet juist om één speler overal de schuld van te geven. Op het middenveld legden de Nederlandse spelers het trouwens ook af tegen de Russische. Al met al vooral een matige teamprestatie.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie