Zwemmen

Eindtoernooien, Olympische Spelen, de AT Toto, enzovoort
Plaats reactie
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo aug 10, 2008 1:17 pm

Al lang niet meer.

Werd ook gewoon gemeld door de commentator, trouwens.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » zo aug 10, 2008 1:19 pm

Vreemd dat ze dan nu al in die reclame spot van Eiffel zit.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » zo aug 10, 2008 1:21 pm

Die commentator had het dan verkeerd volgens haar eigen website:

http://www.ranomi.nl/

Vanaf 1 juni dus al.
Bertje for President!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo aug 10, 2008 1:26 pm

Mwah, dat is gewoon de Olympische voorbereiding met de gehele nationale ploeg.

Beetje lullig voor haar trainers in Groningen dat Verhaeren blijkbaar alle credits krijgt. Zoals hij ook de credits van Paul Bergen opstreek. Onder de hoede van Verhaeren is De Bruijn keer op keer ontspoord.

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Bericht door Kaboem » zo aug 10, 2008 1:36 pm

Helder verhaal! Bedankt.
Bertje for President!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo aug 10, 2008 2:00 pm

Mooi die 4x100 freestyle. Wordt in de finale helemaal een gekkenhuis.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo aug 10, 2008 3:07 pm

Ik zet mijn geld op Frankrijk.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » zo aug 10, 2008 10:06 pm

En dan te bedenken dat Kromowidjojo pas 17 is.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma aug 11, 2008 8:57 am

Goud voor zwemsters op 4x100 vrij

PEKING - Nederland heeft een grote naam in het estafettezwemmen. Zondagochtend in Peking lieten Inge Dekker, Ranomi Kromowidjojo, Femke Heemskerk en Marleen Veldhuis opnieuw zien waarom.

De wereldrecordploeg bevestigde haar reputatie van snelste kwartet ter wereld en veroverde de olympische titel op de 4 x 100 meter vrije slag.

De twee grote zwemlanden van de wereld, de Verenigde Staten en Australië, werden in een bijzondere wedstrijd met ruim verschil verslagen. Door de matige vorm van startzwemster Inge Dekker werd het een achtervolgingsrace die in de slotfase volledig naar Nederlandse hand werd gezet.

Dekker bleef op de eerste 100 meter zestiende van haar persoonlijke record (53,77) verwijderd. De Eindhovense had een verbetering van haar eigen toptijd voorspeld, met minimaal een halve seconde, maar ze tikte aan na 54,37. Nederland lag op dat moment zevende.

De tweede vrouw, de pas 17-jarige Ranomi Kromowidjojo uit het Groningse Sauwerd, zwom de nationale ploeg vijf plaatsen naar voren. Die progressie ging ten koste van Canada, Frankrijk, China, de VS en Duitsland. Kromowidjojo zwom een splittijd van 53,39 en was daarmee sneller dan ooit in haar loopbaan.

Bubbelende persoonlijkheid
Halverwege lagen slechts de Duitsen nog voor op Nederland en dat bracht het beste boven in Femke Heemskerk. Zij geldt, met haar bubbelende persoonlijkheid, als de motor van het team. Ze knalde direct naar de eerste plaats.

Op 250 meter keerde Heemskerk als eerste en liep daarna gemakkelijk uit. ‘Ik kon eindelijk de gaskraan open zetten’, sprak ze plastisch. Op 300 meter lag Nederland zeventiende seconde voor op de nummer twee in de race, de Amerikaansen. Heemskerk, een meisje van het Amsterdamse zwemcentrum NZA, was van alle zwemsters op de 3e 100 meter de snelste: 53,42.

Ze deed daarmee Kromowidjojo na die op de tweede baan ook de allersnelste van het veld bleek. De twee jonge zwemsters waren daarmee de motor van het team gebleken.

Beste split
Voor de spannendste 100 meter van haar leven moest daarna slotzwemster Marleen Veldhuis te water. Ze zwom de beste split uit haar carrière: 52,58. Dat was vooral op basis van haar eerste 50 meter die zo snel was (24,61) dat het haar achtervolgers, de Amerikaanse veteraan Dara Torres (41) en de wereldkampioene uit Australië, Libby Trickett, ontmoedigd moet hebben. Ze bracht van het keerpunt de gouden medaille veilig thuis.

De tijd was juist boven het eigen wereldrecord van maart van dit jaar. Toen zwom Nederland in eigen land naar de Europese titel en de beste wereldtijd van 3.33,62. Dat record bleef marginaal overeind: 3.33,76. Het leek iets van de glans van de gouden plak af te nemen, maar de Nederlandse ploeg kwam om te winnen, niet om de recordboeken bij te punten.

Mythisch
Nederland won voor de elfde keer in de geschiedenis een medaille op de 4 x 100 meter estafette. Het was de tweede keer dat het goud was. De eerste olympische titel was intussen 72 jaar oud. In 1936 veroverde het Nederlandse kwartet Rie Mastenbroek, Jopie Selbach, Tini Wagner en Willy den Ouden de olympische aflossingstitel in het water. De ploeg van Berlijn was jarenlang van mythische betekenis in de Nederlandse sport.

In de nieuwe eeuw keerde Nederland terug onder de grote bepalende ploegen in het zwemwater. In 2000 was het onder leiding van Inge de Bruijn dat er zilver werd vervoerd. Vier jaar later in Athene was er brons voor de ploeg, toen nog steeds met De Bruijn maar met Veldhuis en Dekker als beloftevolle nieuwelingen.

De olympische titel van Peking is het resultaat van de grote aandacht in Nederland voor de crawlsprint. Bondscoach Jacco Verhaeren, de architect van het Nederlandse zwemsucces, had acht vrouwen geselecteerd voor de Spelen. Zaterdag liet hij in de series Manon van Rooijen en Hinkelien Schreuder waarnemen voor Veldhuis en Dekker. Het tweetal zal ook een gouden medaille ontvangen.

Vrouw met tranen in de ogen aan de kant was Inge de Bruijn. De viervoudig olympisch kampioene is aanwezig in China als commentator van de NOS. Ze zei nooit blijer te zijn geweest met een medaille als bij het estafettezilver in 2000. Het delen van blijdschap op het erepodium is ongebruikelijk in een sport die vooral individueel wordt afgewerkt.

De plichtplegingen na de finale duurden uren. Inge Dekker presteerde het 2 uur en 40 minuten na haar race uit het stadion tevoorschijn te komen. Ze kon geen plas produceren bij de dopingcontrole. Ze zei dankbaar te zijn onderdeel te mogen zijn van een goed team. De drie anderen, gaf ze grif toe, maakten goed wat zij had laten liggen.


Dat geloof je toch niet?
Femke Heemskerk en Ranomi Kromowidjojo konden het zondag nog nauwelijks geloven dat ze de olympische titel op de 4x100 vrij hadden veroverd. ‘Het moet nog wel een beetje bezinken’, zei Heemskerk dik een uur na haar succesvolle optreden in de watercube in Peking. ‘Ik wilde dit zo graag, dat houd je niet voor mogelijk. Ik heb er ook al zo vaak van gedroomd. En nu hebben we goud, dat geloof je toch niet.’

Ook voor Kromowidjojo voelde het allemaal nog wat onwezenlijk. ‘Ik moet het allemaal nog een beetje gaan beseffen, maar dat zal de komende uren of dagen wel komen. Ik ben ontzettend moe en wil heel graag gaan slapen. Maar ik denk dat ik eerst nog wel een paar rondjes gaan rennen en springen.’

Balkenende
Minister-president Balkenende liet zondag weten ‘ongelooflijk trots’ te zijn op het zwemkwartet dat olympisch goud veroverde. ‘Ik wil ze enorm gelukwensen met dit resultaat’, sprak hij.

Balkenende was in gesprek met de Chinese premier Wen Jiabao, toen hij een briefje kreeg overhandigd waarop melding werd gemaakt van het bijzondere succes van de zwemsters. ‘Het is een geweldig resultaat. Eerst het brons van judoka Ruben Houkes en nu dit goud. En dat al op de tweede dag.’

Ook Jet Bussemaker, staatssecretaris van Sport, liet weten verheugd te zijn over de overwinning van de estafetteploeg. ‘Dit beloven heel mooie Spelen te worden.’
www.volkskrant.nl

Veldhuis is in ieder geval in vorm voor de rest van het toernooi.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma aug 11, 2008 9:17 am

Ze zwom de beste split uit haar carrière: 52,58. Dat was vooral op basis van haar eerste 50 meter die zo snel was (24,61) dat het haar achtervolgers, de Amerikaanse veteraan Dara Torres (41) en de wereldkampioene uit Australië, Libby Trickett, ontmoedigd moet hebben.
Hier ben ik dus wel benieuwd naar. Is het nou zo dat je als zwemmer tijdens de race ook maar enig idee hebt van je positie in de wedstrijd? Ik kan me nog voorstellen dat je het merkt als je min of meer gelijk ligt met iemand in de baan naast je. Maar van concurrenten die een paar banen verderop bezig zijn kun je toch nooit wat meekrijgen?
Nil volentibus arduum

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma aug 11, 2008 10:09 am

Wat een race vannacht. Het hoogtepunt van de Spelen.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma aug 11, 2008 10:23 am

Van de 4x100 neem ik aan?

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma aug 11, 2008 10:26 am

Welke bedoel je, Jöhnk?

@ Marillion, ik denk het niet. Misschien kan je het bij bijvoorbeeld de schoolslag nog enigszins zien, maar bij de vrije slag echt niet, denk ik.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » ma aug 11, 2008 10:31 am

Jöhnk schreef:Wat een race vannacht. Het hoogtepunt van de Spelen.
Absoluut, een schitterende race :headbang.gif:

Denk dat weinig mensen hadden verwacht dat Lezak het nog ging redden.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13846
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » ma aug 11, 2008 10:36 am

In dat geweld vraag ik me af wat PvH nog te melden heeft straks op de 100 M vrij. Je moet echt 47 laag zwemmen (dat record werd ook maar even verbeterd tijdens de estafette) om straks te winnen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma aug 11, 2008 10:42 am

PvH haalt de finale niet eens denk ik zo.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma aug 11, 2008 10:43 am

Denk het ook nog.

BTW: mooi dat het record van De Bruijn nog staat. Daar helpt geen pak tegen. :headbang.gif:

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13846
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » ma aug 11, 2008 10:50 am

In de Joey-modus:

Waarschijnlijk had zij dan de hulp van een ander pakje (met inhoud). :hypocrite.gif:

Inderdaad wel mooi, want records die met seconden worden verbeterd blijken dan ook niet veel waard. Het is de grote vraag hoe ver er nog rek in zit. Moet toch een keer ophouden?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma aug 11, 2008 10:50 am

Kan je ergens die hele wedstrijd bekijken, en niet alleen de laatste 100 meter?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma aug 11, 2008 11:24 am

Jinne schreef:In dat geweld vraag ik me af wat PvH nog te melden heeft straks op de 100 M vrij. Je moet echt 47 laag zwemmen (dat record werd ook maar even verbeterd tijdens de estafette) om straks te winnen.
VdH zwom toch ook 47 laag in de estaffete.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13846
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » ma aug 11, 2008 11:26 am

Lezak zwom 46,06 als splittijd.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13846
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » ma aug 11, 2008 11:38 am

Jesse schreef:Kan je ergens die hele wedstrijd bekijken, en niet alleen de laatste 100 meter?
Nu de herhaling bij de NOS!
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma aug 11, 2008 12:39 pm

Jöhnk schreef:Ik zet mijn geld op Frankrijk.
Ik hoop dat je niet te veel ingezet hebt. :aai.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma aug 11, 2008 12:44 pm

Die Bernard liet het aardig liggen als laatste zwemmer want hij had een aardige voorsprong. Misschien volgende keer gewoon rechtdoor zwemmen i.p.v. richting de lijn?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma aug 11, 2008 12:58 pm

Marillion schreef:Die Bernard liet het aardig liggen als laatste zwemmer want hij had een aardige voorsprong. Misschien volgende keer gewoon rechtdoor zwemmen i.p.v. richting de lijn?
Die gast staat strak van de doping, misschien kon hij daardoor geen rechte lijn meer zwemmen..

Wel jammer dat die Amerikaan nu goud krijgt!

Plaats reactie