13 juni, 20.45 uur Nederland-Frankrijk

Eindtoernooien, Olympische Spelen, de AT Toto, enzovoort
Plaats reactie
GangstaRiB
Berichten: 16884
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » za jun 14, 2008 8:19 pm

Tja.. je gaat je inderdaad afvragen wat Van Marwijk met deze lichting over 2 jaar tijdens een WK. Dan zijn Van Persie en Sneijder wellicht nóg beter.

De wissels die Van Basten toepast doen mij erg goed. Eindelijk weer een keer wissels die lef uitstralen en hij prepareert het team zodanig dat ze gelijk weer barsten van vertrouwen.

Knap.

Gebruikersavatar
bryan
Berichten: 4544
Lid geworden op: do sep 25, 2003 5:46 pm
Locatie: Europa

Bericht door bryan » za jun 14, 2008 8:25 pm

Sterrenbeeld, ja, jo iets zal het zijn inderdaad. Ze hadden lang geleden Guy Rioux gewoon trainer moeten maken.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13432
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » za jun 14, 2008 10:46 pm

Real Ajax schreef:Mmm, net een compilatie met het Franse commentaar en nog wat nabeschouwingen uit het buitenland op tv. Werd er erg vrolijk van. Netzer is toch het schoolvoorbeeld van De Goede Duitser. :worshippy.gif: (verdenk hem er zelfs van dat hij bij een Nederland - Duitsland voor Oranje is.)
Inderdaad, hij zei zelfs "dit was weer mijn Nederland".

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13432
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » za jun 14, 2008 10:48 pm

GangstaRiB schreef:Tja.. je gaat je inderdaad afvragen wat Van Marwijk met deze lichting over 2 jaar tijdens een WK. Dan zijn Van Persie en Sneijder wellicht nóg beter.
Ik kan me nu al ergeren aan het feit dat we over twee jaar weer een aantal geweldige spelers in de selectie zullen hebben, maar dat met een trainer als Van Marwijk de kwartfinale het hoogst haalbare is. (In feite betwijfel ik zelfs of we ons kwalificeren, maar we zullen zien)

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » za jun 14, 2008 11:25 pm

Wat was Ruud van Nistelrooy goed zeg, formidabel. Maar ook de andere offensieve spelers waren weer in grootse vorm. Nog het vreemdste is de bloedvorm waar Giovanni van Bronckhorst in verkeert, ongelooflijk. Dat geeft maar weer aan hoe belangrijk het is dat de toonaangevende spelers een goed seizoen draaien voorafgaand aan een EK. In dit geval zijn dat Van der Sar, Van Nistelrooy, Sneijder en Robben. De rest van de ploeg trekt zich daar aan op en zo wordt je Europees kampioen.

GENIETEN VAN ORANJE!
Ajax!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » zo jun 15, 2008 12:26 am

Draait Robben een goed seizoen?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » zo jun 15, 2008 1:03 am

Arthur schreef: Ik kan me nu al ergeren aan het feit dat we over twee jaar weer een aantal geweldige spelers in de selectie zullen hebben, maar dat met een trainer als Van Marwijk de kwartfinale het hoogst haalbare is. (In feite betwijfel ik zelfs of we ons kwalificeren, maar we zullen zien)
Mocht dat laatste gebeuren heeft hij het nog altijd niet slechter gedaan dan van Gaal, die je ongetwijfeld wel een goede en geschikte trainer zult vinden. Daar ga ik gemakshalve tenminste vanuit.
En twee jaar geleden beschikte Oranje ook over een aantal geweldige spelers, maar bleek met de huidige trainer de achtste finale het hoogst haalbare.
Bedoel, de waarde cq. invloed van een coach is heus belangrijk, maar uiteindelijk nooit, zoals jij doet voorkomen, een alles bepalende factor voor wel of geen succes. Het is dus een beetje unfair dat je een eventueel toekomstig falen van Oranje nu al volledig in de schoenen van de nieuwe bondscoach schuift.

Dan het huidige Oranje. Natuurlijk weer een uitstekende overwinning.
Wie vooraf had verkondigd dat Oranje in deze zeer zware groep al na twee wedstrijden met een dergelijk doelsaldo poule-winnaar zou zijn, zou inderdaad zoals Cruijff zei, voor gek zijn verklaard.
Zonder meer een geweldige prestatie van spelers en technische staf.
Goed uitpakkend wisselbeleid ook van van Basten. Uiterst gewaagd om een pure aanvaller als Robben te brengen voor een middenvelder. Dat had slecht kunnen aflopen als Frankrijk de goede kansen die het in de fase voor de 2-0 kreeg had benut, maar als telt nu eenmaal niet in topsport.
Dus ere wie ere toekomt, van Basten heeft het geluk dat je nu eenmaal nodig hebt, voor een aanzienlijk deel ook afgedwongen. Chapeau.
Moet eerlijk toegeven dat ik zelf eerder dacht aan het brengen van een verdediger. De Cler als linksback, waardoor v. Bronckhorst kon doorschuiven naar de positie van Engelaar.
Want dat hij aan vervanging toe was natuurlijk wel duidelijk. Was er vooraf al enigszins bang voor dat Engelaar problemen zou gaan krijgen. Dit schreef ik bijvoorbeeld na de wedstrijd tegen Italie:
Engelaar heeft gisteren naar behoren gepresteerd, maar kreeg van de Italianen dan ook alle gelegenheid om als God in Zwitserland te ballen.
Toch blijf ik mijn twijfels houden over zijn handelingssnelheid. Ik wil het nog wel eens zien als hij korter gedekt gaat worden.
Als hij een echte directe tegenstander krijgt. Gisteren waren er toch enkele situaties dat hij het meteen niet meer wist als ze hem opjoegen.


Tegen Frankrijk werden mijn vermoedens helaas bewaarheid. Daarom ben ik er voor om de volgende wedstrijd om het echie (de kwartfinale) v. Bronckhorst vanaf de aftrap op de links controlerende middenveldpositie te posteren. Je versterkt er het middenveld mee (v. Bronckhorst is simpelweg in alle opzichten de betere speler, met name qua gogme en snelheid van handelen) en spaart bovendien een wissel uit als het weer fout zou gaan met Engelaar. Twee vliegen in 1 klap dus.
Verder valt er weinig aan te merken op Oranje. Het spel was tegen Frankrijk weliswaar minder dan tegen Italie en de ploeg kwam regelmatig goed weg bij een fiks aantal Franse mogelijkheden. Maar op de een of andere manier zit de ploeg in een soort flow. Een roes van onoverwinnelijkheid. Als het die vast kan houden en het geluk aan haar kant blijft (het een heeft dus ook voor een deel met het ander te maken) zijn er weinig landen die Oranje kunnen stoppen.
Oranje lijkt eindelijk de speelwijze te hebben gevonden waarbij het maximale uit de selectie wordt gehaald. Een verdedigend blok van 7 spelers (inclusief v.d. Sar) die volledig in dienst spelen van de bepalende spelers, degenen die het verschil kunnen maken.
Er is geen enkel ander land dat beschikt over een aanvallend potentieel van het kaliber Sneijder, Robben, Nistelrooij, v. Persie, VDV en Kuijt.
Als je dan een manier hebt gevonden waardoor de specifieke kwaliteiten van die spelers optimaal tot wasdom kunnen komen en daarnaast de mazzel hebt en houdt dat ze vrijwel allemaal op hetzelfde moment fit zijn en bovendien in uitstekende vorm verkeren, ben je natuurlijk helemaal spekkoper.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » zo jun 15, 2008 1:48 am

Real Ajax schreef:
monkey tonk schreef:De kampioenskwaliteit bij uitstek is het overwinnen van tegenslag. Hopelijk krijgen we nog een kans om die, zonder brokken, te ontwikkelen.
Dat gaat wel lastig worden. Of moet je dan in de 1/4 finale met 0-2 achter komen te staan en dat ombuigen tot 3-2? Deze wedstrijd was ideaal voor het-overwinnen-van-de-tegenslag. Denk dat je nu de kampioenskwaliteit "geloven in je eigen kunnen" zal moeten koesteren.

Wat van Basten gisteren als coach liet zien was Cruijffiaans. De enige voetballer die ik ooit heb horen zeggen dat je een aanvalller in moet zetten als je verdedigend onder druk staat is Cruijff. Maar je moet het wel durven. Het was een schitterend staaltje blufpoker. En het was aan de Franse coach om erop te reageren. Die besloot om achterin een op een te spelen, en dus het middenveld in handen te hebben. Vandaar dat Nederland ver terug moest. Maar de counters waren door de superieure kwaliteit van de Nederlandse aanvallers veel gevaarlijker dan wat hun middelmatige aanvallers tegen onze middelmatige verdediging lieten zien. En het kon geen kwaad dat van der Sar alles pakte (op een buitenspelgoal na), terwijl de Franse keeper overal naast greep.

Van Basten is voor mij in een klap een topcoach. Absoluut niet meer te vergelijken met de nieuwkomer op het vorige WK. Hij was in feite de 'tegenslag', die ik zo graag wil zien (om die te overkomen) een stap voor, want dat de gelijkmaker zwaar in de lucht hing, daar waren we het hier allemaal wel over eens. Van Basten was gisteren minstens zo magistraal als zijn aanvallers op het veld. De tweede helft was een pokerspel tussen twee coaches, en Marco had altijd de betere hand.

Ik blijf verontrust, omdat er een wedstrijd tussenzit waarin het tegen gaat zitten. Maar als van Basten nog meer moois in de hoge hoed heeft, dan moet het eigenlijk gewoon kunnen.

Wat betreft die tegenslag; 0-2 lijkt me een beetje teveel van het slechte, maar een 0-1 achterstand in de halve finale ombuigen in 2-1 is een prima voorbereiding op de finale. ;)

"One game at a time."
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op zo jun 15, 2008 2:23 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9376
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Bericht door Dubbel » zo jun 15, 2008 2:22 am

Ik zie net pas voor het eerst de beelden, in samenvatting. Helemaal in het begin zie je 2 lange ballen op Kuijt dan wel 10 aanvallen van de Fransen en dan de goals van Van Persie, Henry en Robben waarna de Fransen geknakt zijn. Tot slot nog Sneijder. Ik snap nu goed de kanttekeningen die veel mensen plaatsen. Laten we als Holland maar heel blij zijn met deze zege en niet al te ver vooruit willen kijken.

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » zo jun 15, 2008 8:48 am

Jesse schreef:Draait Robben een goed seizoen?
Seizoentje hè, het blijft Robben. Maar sinds hij die aanslag overleefde tegen Huelva heeft hij bijna altijd gespeeld en vrij goed ook.
Monky Tonk schreef:Van Basten is voor mij in een klap een topcoach. Absoluut niet meer te vergelijken met de nieuwkomer op het vorige WK.
Ik durfde het niet te zeggen maar nu je het toch stelt: inderdaad.

Dat "tegenzitten" waar ik het in principe wel mee eens ben blijft nu lastig, maar ik kan me voorstellen dat een eventuele kwartfinale tegen anti-voetballers Zweden een flinke klus gaat worden (zou me niets verbazen dat het net als 4 jaar geleden een lange zit wordt). Ik zit ook een beetje met die wedstrijd tegen Roemenië...die "flow" waar sommige mensen het over hebben geloof ik heilig in en dat je die in principe niet moet afbreken. Aan de andere kant Italië en met name Frankrijk de pas afsnijden is wel erg verleidelijk. :confused.gif:

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » zo jun 15, 2008 9:25 am

Real Ajax schreef:
Jesse schreef:Draait Robben een goed seizoen?
Seizoentje hè, het blijft Robben. Maar sinds hij die aanslag overleefde tegen Huelva heeft hij bijna altijd gespeeld en vrij goed ook.
Precies, en bovendien Spaans kampioen geworden.

Ik ben niet bang voor het moment waarop het Nederland een keer tegenzit. Er is veel (internationale) ervaring aanwezig in het team, spelers die al veel diepte- en hoogtepunten hebben meegemaakt. Bovendien, Van Basten heeft laten zien dat hij niet schroomt in te grijpen om een wedstrijd te laten kantelen. Nederland kan een speelstijl hanteren om iets te forceren. De ploeg lijkt juist meer moeite te hebben om een kleine voorsprong sober te consolideren, ook een kwaliteit die je nodig hebt om prijzen te pakken. Ik bedoel, je kunt toch moeilijk iedere wedstrijd 3-4-5 keer scoren... tenminste ik kan me niet herinneren dat dat ooit is vertoond op een EK.
Ajax!

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11440
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » zo jun 15, 2008 10:14 am

Ik heb trouwens nog geen commentaar van van Gaal gehoord, zal wel op vakantie zijn..

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » zo jun 15, 2008 10:38 am

Jim schreef:Bedoel, de waarde cq. invloed van een coach is heus belangrijk, maar uiteindelijk nooit, zoals jij doet voorkomen, een alles bepalende factor voor wel of geen succes. Het is dus een beetje unfair dat je een eventueel toekomstig falen van Oranje nu al volledig in de schoenen van de nieuwe bondscoach schuift.
De grootste kracht van dit Oranje is de vechtlust, mentaliteit en eenheid dat het uitstraalt. Er staat sinds jaren weer een echt team waarbij iedereen op elke meter knokt voor wat hij waard is. Die eenheid, en de verdere rust om het elftal, is wat mij betreft voor een groot deel aan v. Basten te danken. Ik moet nog maar zien of een volgende coach dat ook lukt.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo jun 15, 2008 11:12 am

Real Ajax schreef:Dat "tegenzitten" waar ik het in principe wel mee eens ben blijft nu lastig, maar ik kan me voorstellen dat een eventuele kwartfinale tegen anti-voetballers Zweden een flinke klus gaat worden (zou me niets verbazen dat het net als 4 jaar geleden een lange zit wordt). Ik zit ook een beetje met die wedstrijd tegen Roemenië...die "flow" waar sommige mensen het over hebben geloof ik heilig in en dat je die in principe niet moet afbreken. Aan de andere kant Italië en met name Frankrijk de pas afsnijden is wel erg verleidelijk. :confused.gif:
Gewoon winnen van Roemenië. Of je nu tegen Frankrijk/Italië of Spanje moet, maakt weinig uit.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » zo jun 15, 2008 11:21 am

Ik zou gewoon het b-team opstellen en dan hoop ik dat het een gelijkspel wordt, dan heb je toch een goed resultaat behaald en zit je nog min of meer in die flow en dan hoop ik dat Italy en Frankrijk gelijkspelen en dat zodoende de Roemenen doorgaan met 3 punten.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo jun 15, 2008 11:22 am

Als Italie en Frankrijk gelijkspelen kun je ook met 2-0 winnen. Dan gaat Roemenië door op doelsaldo.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » zo jun 15, 2008 11:26 am

Nou dat is helemaal mooi.. en ik zie Italy - Frankrijk best een gelijkspel worden.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » zo jun 15, 2008 11:26 am

Met welke opstelling zouden jullie spelen? Ooijer en de Jong eruit ivm kaarten? Sneijder en vd Vaart rust? Voorzichtig zijn met Robben en v. Persie of juist ritme op laten doen?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » zo jun 15, 2008 11:27 am

brigade zuid schreef:Nou dat is helemaal mooi.. en ik zie Italy - Frankrijk best een gelijkspel worden.
Ik zie Frankrijk helaas wel winnen. Forza Italia!
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo jun 15, 2008 11:58 am

joey schreef:Oei, Engelaar eruit. Niet dat die goed speelde, maar nu kom je een controleur tekort. Link, hoor.
Topwissel. Ik voorspelde hem al in de rust. Engelaar is controlerend niet sterker dan Sneijder of bijv. Van der Vaart. De omgekeerde versie van de Robben-wissel, dit.
Peter schreef:Als ze maar niet gaan verzaken tegen die Roemenen. :blush.gif:
Is uit Nederlands oogpunt natuurlijk wel de meest voor de hand liggende instelling.
joey schreef:Toch zonde dat Ajacieden geen rol van betekenis spelen. Dat is helaas niet voor niets. :blush.gif:
Van Bronckhorst en Engelaar zijn de enige twee spelers uit de Nederlandse competitie met een basisplaats. Engelaar na deze wedstrijd ook niet meer, denk ik. Er staan met Van der Sar, Boulahrouz, Ooijer, De Jong, Sneijder en Van der Vaart wel 6 (!) spelers uit onze jeugdopleiding in de basis. Dat is heel netjes.
Zlatan Son of God schreef:John was gisteren naar de wedstrijd behoorlijk gefrustreerd dat hij niet speelde. Ondanks dat NL nu 6 punten heeft vind ik dat hij er toch wel in hoort met name in de plaats van Mathijsen
Jammer voor hem, maar er is weinig reden om Heitinga in te brengen. Tegen de Italianen mocht hij eventjes opdraven en dat ging niet zo lekker.
Jesse schreef:Met welke opstelling zouden jullie spelen? Ooijer en de Jong eruit ivm kaarten? Sneijder en vd Vaart rust? Voorzichtig zijn met Robben en v. Persie of juist ritme op laten doen?
Robben en Van Persie een helft laten spelen. Iedereen die tegen een schorsing aan kan lopen uiteraard niet opstellen of inbrengen. De Zeeuw, Heitinga, Bouma, Huntelaar laten spelen voor Engelaar, Ooijer, De Jong, Van Nistelrooij. Afellay ook speeltijd gunnen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo jun 15, 2008 11:59 am

Jesse schreef:De grootste kracht van dit Oranje is de vechtlust, mentaliteit en eenheid dat het uitstraalt. Er staat sinds jaren weer een echt team waarbij iedereen op elke meter knokt voor wat hij waard is. Die eenheid, en de verdere rust om het elftal, is wat mij betreft voor een groot deel aan v. Basten te danken.
Mwah, een bondscoach krijgt zijn spelers in een bepaalde fysieke en mentale staat aangeleverd. Daar heeft hij weinig grip op. De erkende motivatiekunstenaar Guus Hiddink kreeg de groep van 1996 niet aan het ballen. Twee jaar geleden straalde Oranje niet zoveel energie uit als nu. Hoe dat komt? De coach is dezelfde. Dat zijn de ongrijpbare dingen in de sport. Twee jaar geleden zal Van Basten net zo hard geprobeerd hebben om er een team van te maken als nu, maar toen wilde het niet echt lukken.

Ik moet nog maar zien of een volgende coach dat ook lukt.
Ik ook, vooral als hij zijn schoonzoon meeneemt. :smallgrin.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » zo jun 15, 2008 7:56 pm

Jim schreef:En twee jaar geleden beschikte Oranje ook over een aantal geweldige spelers, maar bleek met de huidige trainer de achtste finale het hoogst haalbare.
Ja en? Van Portugal kun je zeker als Nederland zijnde zomaar verliezen. Heeft Nederland uberhaupt wel eens van Portugal gewonnen?

MvB heeft gewoon een uitstekend moyenne. Tot nu toe 6 wedstrijden op een eindronde gespeeld. Waarvan er 4 werden gewonnen (Servie, Ivoorkust, Italie, Frankrijk) 1 gelijk gespeeld (Argentinie) en 1 verloren (Portugal). Daar is helemaal niks mis mee.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » zo jun 15, 2008 7:57 pm

van Marwijk gaat gewoon dik falen. Die roept die vieze hond van Bommel weer op en dat gaat botsen met oa Sneijder en van Persie.

:headbang.gif:

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23027
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » zo jun 15, 2008 7:59 pm

En de belangrijke spelers (Sneijder, vdVaart, Robben, VPersie) hebben nu ook 2 jaar meer ervaring en dat scheelt ook nogal.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » zo jun 15, 2008 8:02 pm

van Gaal kwalificeerde zich niet voor Korea. Advocaat won van Letland, gelijk tegen Duitsland & Zweden en een nederlaag tegen Portugal.

:aai.gif:

Nee, de cv van Marco van Basten is nu al een stuk indrukwekkender. Niet dat daar veel voor nodig is overigens. :ajaxsmiley.gif:

Plaats reactie