Revu.nlBert Maalderink weg bij Studio Sport
Geen vertrouwen en steun van NOS
Oranje-verslaggever Bert Maalderink vertrekt bij Studio Sport. Maalderink, berucht om zijn zeurderige stem en vasthoudendheid, verstuurde vandaag zijn ontslagbrief aan directie en hoofdredactie van de NOS. Maalderink, die in 1993 door Kees Jansma bij Studio Sport werd gehaald, zegt: ‘Wegens gebrek aan vertrouwen en steun uit NOS-hoek tijdens dit EK, heb ik ontslag genomen.’
De rossige verslaggever, die afgelopen week voor Nieuwe Revu een dagboek bijhield van zijn belevenissen in Zwitserland, werd de laatste maand zwaar bekritiseerd. Cabaretier Youp van ’t Hek noemde hem in zijn NRC-column een ‘onbedaarlijke eikel’, Marco van Basten en Kees Jansma smoesten over ‘onze vriend’ terwijl zij dachten dat de microfoons uitstonden, De Volkskrant bestempelde de commotie rond de kritische verslaggever als ‘Maalderink-gate’.
De geboren Achterhoeker zelf stoorde zich vooral aan de kritiek die hij in de eigen NOS-programma’s te verduren kreeg. Zo hadden de gasten in Jack van Gelders Studio Sportzomer, onder wie Mario Been en Cees Geel, regelmatig commentaar op de scherpe toon van zijn vragen. Ook had Maalderink – anders dan onder andere Tom Egbers – grote moeite met de beslissing van de Studio Sport-leiding om geen beelden uit te zenden van de besloten trainingen van Oranje.
In Nieuwe Revu zegt Bert Maalderink deze week: ‘Van collega’s hoor ik bijna niets over mijn reportages. Toch vreemd: 2 miljoen mensen kijken dagelijks naar het programma waarin ze worden uitgezonden (Studio Sportzomer, red.), maar níemand reageert erop.’
Maarten Nooter, hoofdredacteur van NOS Sport, laat weten nog niet te willen reageren.
Slechtste verslaggever van het toernooi...
Slechtste verslaggever van het toernooi...
... stopt ermee.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09
Belgische TV is altijd better.
Bij voetbal Frank Raes en bij Tour de France de onbetwiste nummer 1 commentator Michel Wuyts.
Alleen jammer dat alles naar die Sporza is gegaan.
BBC is helemaal een drama qua commentators, het zijn echte BBC ambtenaars geworden en ze doen helemaal geen onderzoek meer voor de wedstrijden. Alles verzinnen ter plekke en helemaal fout krijgen ook. Barry Davies was OK, maar die is nu gestopt.
Ierse TV heeft een paar aardige rondlopen, maar de hoofdcommentator is heel slecht.
Bij voetbal Frank Raes en bij Tour de France de onbetwiste nummer 1 commentator Michel Wuyts.
Alleen jammer dat alles naar die Sporza is gegaan.
BBC is helemaal een drama qua commentators, het zijn echte BBC ambtenaars geworden en ze doen helemaal geen onderzoek meer voor de wedstrijden. Alles verzinnen ter plekke en helemaal fout krijgen ook. Barry Davies was OK, maar die is nu gestopt.
Ierse TV heeft een paar aardige rondlopen, maar de hoofdcommentator is heel slecht.
Vind je? Ik kijk wedstrijden eigenlijk regelmatig via de BBC. Al moet ik zeggen dat ik dat voornamelijk vanwege de analysten doe: Gary Lineker, Alan Hansen, Alan Shearer, Ian Wright.bryan schreef:BBC is helemaal een drama qua commentators, het zijn echte BBC ambtenaars geworden en ze doen helemaal geen onderzoek meer voor de wedstrijden. Alles verzinnen ter plekke en helemaal fout krijgen ook. Barry Davies was OK, maar die is nu gestopt.
Vergeleken bij de Spaanse radioverslaggevers zijn het sowieso allemaal watjes.
Maalderink is gewoon een valse zuiger. Snoeks is ook slecht. Van Gelder moet ook opzouten want die wordt meteen depressief als er even geen EMOTIE! is, roddeltante Hugo Borst moet ook naar Siberië. Bij de BBC vond ik die Martin O'Neill altijd een ontzettend neppe wijsneus.
Die verslaggevers op de Belg zijn precies goed en er moet een EU-wet komen dat Günter Netzer bij iedereen in de rust de analyse geeft.
Maalderink is gewoon een valse zuiger. Snoeks is ook slecht. Van Gelder moet ook opzouten want die wordt meteen depressief als er even geen EMOTIE! is, roddeltante Hugo Borst moet ook naar Siberië. Bij de BBC vond ik die Martin O'Neill altijd een ontzettend neppe wijsneus.
Die verslaggevers op de Belg zijn precies goed en er moet een EU-wet komen dat Günter Netzer bij iedereen in de rust de analyse geeft.
Snoeks slecht?
Ik vind hem eigenlijk de beste Nederlandse commentator die er is.
De anlalyses op de BBC zijn trouwens wel enorm goed. Ik was vorige week in Engeland en heb daar het EK gevolgd, maar Lineker en Hansen zijn er goed. Professioneel, objectief en geen zelfopgeilerij.
Ik vind hem eigenlijk de beste Nederlandse commentator die er is.
De anlalyses op de BBC zijn trouwens wel enorm goed. Ik was vorige week in Engeland en heb daar het EK gevolgd, maar Lineker en Hansen zijn er goed. Professioneel, objectief en geen zelfopgeilerij.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!
Snoeks is okay bij slechte, saaie wedstrijden, dan wordt hij sarcastisch. Maar bij goede wedstrijden, als het even spannend wordt gaat hij echt als een kip zonder kop onzin lullen, komen er idiote feitjes uit de oude doos te voorschijn waar je geen hol aan hebt. En dat arsenaal aan tegeltjewijsheden van die man. Bovendien is hij een kakkerlak.Khraa schreef:Snoeks slecht?
Ik vind hem eigenlijk de beste Nederlandse commentator die er is.
De grootste fout van de NOS is dat ze maar één ipv twee commentatoren op een wedstrijd zetten. Het irritante nu is dat wanneer een commentator iets fout ziet (wat een ieder wel eens overkomt) zij zichzelf zelden corrigeren en maar blijven volhouden dat het geen buitenspel, overtreding, hands, etc. was, ondank een herhaling die het tegendeel bewijst. Ook blijven ze vaak eeuwig over één en hetzelfde feitje doorgaan. Het verkrachten van namen hebben zij ook tot een kunst verheven (doen ze helaas bij de BBC ook standaard). Vaak vind ik ze ook nog eens erg partijdig. Met een tweede commentator erbij zorg je er voor dat zij elkaar corrigeren.
-
- Berichten: 16851
- Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
- Locatie: Purmerend
Helemaal mee eens. Canal + deed dat vroeger met Kieft als co-commentator en hoewel hij niet het beste voorbeeld is, hij had af en toe wel zinnige dingen te zeggen. In Amerika is het standaard dat er 2 zijn. Beetje tegengas kan geen kwaad.Jabu schreef:De grootste fout van de NOS is dat ze maar één ipv twee commentatoren op een wedstrijd zetten. Het irritante nu is dat wanneer een commentator iets fout ziet (wat een ieder wel eens overkomt) zij zichzelf zelden corrigeren en maar blijven volhouden dat het geen buitenspel, overtreding, hands, etc. was, ondank een herhaling die het tegendeel bewijst. Ook blijven ze vaak eeuwig over één en hetzelfde feitje doorgaan. Het verkrachten van namen hebben zij ook tot een kunst verheven (doen ze helaas bij de BBC ook standaard). Vaak vind ik ze ook nog eens erg partijdig. Met een tweede commentator erbij zorg je er voor dat zij elkaar corrigeren.
www.volkskrant.nlMaalderink: De scherpslijper
INTERVIEW, Door Bart Jungmann
gepubliceerd op 07 juni 2008 00:00, bijgewerkt op 27 juni 2008 16:13
AMSTERDAM - Bert Maalderink begint aan zijn vierde grote voetbaltoernooi. Opnieuw gaat hij de strijd aan met de bondscoach. ‘Journalistiek staat voorop, maar zolang het ergens over gaat, kan het ook entertainment zijn.’
Bert Maalderink, die sportverslaggever is bij Studio Sport, praat opvallend vaak in termen van jeugdtelevisie. Zijn duetjes met de huidige bondscoach plaatst hij in de traditie van Peppi & Kokki. Als het gaat om de mores in de sportjournalistiek citeert hij Bassie van Adriaan. En zijn loopbaan kreeg vorm, nadat hij de vorige bondscoach had aangeduid als Dikkie Dik, de onbegrepen kater uit Sesamstraat.
Het zal wel de familieman in Bert Maalderink (44) zijn en een afkeer ook van intellectueel vertoon. Als hij niet op pad hoeft, is Maalderink het liefst thuis en in de nabijheid van zijn kinderen.
Maar nu, op deze warme woensdagmiddag eind mei, zit Bert Maalderink op een terrasstoel aandachtig te kijken naar de training van het Nederlands elftal in de bossen van Hoenderloo. Naast hem zoemt een camera, op zijn schoot ligt een notitieblok. Als zijn naam in witte blokletters op de stoelleuning was geschreven, zou Bert Maalderink een breekbare filmregisseur kunnen zijn. Om de andere verslaggevers hangt de geur van een voetballersverleden, om hem niet.
Een zonnebril houdt geheim wat hij ziet, maar als de training eindigt met voetvolleybal en de woedende verliezer Wesley Sneijder het mikpunt wordt van jennende tegenstanders, weet de Bert Maalderink-watcher genoeg.
In de late editie van Studio Sport is deze scène inderdaad het klapstuk van een kleine vertelling. Met zijn scherpe stemgeluid geeft hij commentaar bij de beelden. De conclusie is, uiteraard, dat het fanatisme onder de internationals groeit. ‘Zie je wel’, zegt Bert Maalderink aan het eind van die woensdagmiddag. ‘Er gebeurt altijd wel wat op zo’n training.’
Op een wat spottende toon liet hij eerder de naam vallen van Bert Haanstra, de man die Holland veertig jaar geleden in documentaires goot. Maalderink hanteert dezelfde ouderwetse vertelvorm. Als zijn vaste cameraman zijdelings van de training een snoeiende tuinman registreert, schrijft Maalderink een begeleidend tekstje over het lot van de drie afvallers in de Nederlandse selectie. Zoals Simon Carmiggelt in voice-over de beelden van Bert Haanstra stuurde, zo vertelt Bert Maalderink ook zijn eigen beeldverhaal.
Het EK voetbal begon voor hem drie weken geleden met de traditionele aankomst van de Nederlandse voetballers in Noordwijk. Sindsdien heeft hij in soms wel drie verschillende items per dag de voortgang vastgelegd. ‘Je bent alleen met dit gedoe bezig en dan dient zich altijd wel wat aan. Zelf vind ik het leuk dat het niet alleen over voetbal gaat. Dat kun je soms flauw vinden, maar ik heb er aardigheid in.’
Nooit het gevoel dat je jezelf geweld aandoet?
‘Je bedoelt dat ik mezelf verlaag?’
De zoveelste aankomst in Noordwijk, lollig doen ten koste van een tv-collega.
‘Ja, dat krijg ik wel vaker te horen, ook op de redactie. Had dan geen onderwerp gemaakt. Maar ik vind het grappig om te zien wat hier op af komt. En dan bedoel ik niet alleen mensen met een leeuwenkop op, maar ook mensen die zich journalist noemen.’
Erg collegiaal is het niet.
‘Luister, als ze met een microfoon in de hand staan en vragen stellen, die bedoeld zijn om uit te zenden, dan zend ik het ook uit. Als je vraagt of een speler er zin in heeft, en dat vroeg die mevrouw, dan mag ik dat uitzenden en dan mag ik er iets van zeggen. Mogen ze bij mij ook doen.’
Doen ze dat wel eens?
‘Niet dat ze iets uitzenden, maar in columns zijn mijn vragen wel afgeschilderd als belachelijk of irrelevant. En dat mag.’
Als de presentatoren Jack van Gelder en Tom Egbers beeldbepalend zijn voor Studio Sport, dan is Bert Maalderink geluidbepalend. Met zijn kritische vragen legde hij de achtereenvolgende bondscoaches Dick Advocaat en Marco van Basten het vuur na aan de schenen. Foppe de Haan noemde Maalderink onlangs het geweten van het Nederlands voetbal. Onduidelijk bleef hoe de trainer van Jong Oranje het bedoelde en hij vindt het hoe dan ook te veel eer, maar een grond van waarheid zit er in.
Een paar keer deze woensdagmiddag benadrukt hij ‘zuiver’ te zijn. Bert Maalderink koestert het isolement in een wereld waarin dat tamelijk uitzonderlijk is. Hij spreekt van ‘lijntjes’, dwarsverbanden tussen journalisten en sporters, waarin de ene dienst de ander waard is. In dat spel wil Maalderink niet betrokken raken.
‘Ik zal collega’s er niet om veroordelen, maar ik vind het wel raar dat de sportjournalistiek zo in elkaar moet zitten. Om met Bassie te spreken: ik snap het wel, maar ik begrijp het niet.'
Die hang naar zuiverheid leidde de afgelopen jaren tot een aantal botsingen, extern én intern. Maar de hoofdredactie van Studio Sport heeft hem, naar eigen zeggen, altijd gesteund. Aan de andere kant: ‘Als iedereen was zoals ik, had je nooit nieuws. Daarom is het goed dat er een Jack van Gelder bestaat bij ons. Maar het is ook goed dat ik besta.’
Ben jij het onderscheidende element tussen publieke en commerciële sportverslaggeving op tv?
‘Dat vind ik wel, ja.’
Bert Maalderink komt uit de Achterhoek en de liefde voor voetbal is gevormd door de regionale helden van De Graafschap. Zijn eerste wedstrijd: 1973 thuis tegen Wageningen, nacompetitie, 2-1. ‘Ik houd van mooi voetbal, maar als je dat niet kunt, moet je vechten. Alles ertussen in, vind ik niets.’
Zijn sportjournalistieke ambities doet hij af als een clichéverhaal, zoals alle persoonlijke vragen stuk slaan op Achterhoekse achterdocht. Hij las over Pietje Bell die de journalistiek in ging en Bert Maalderink trok daaruit de conclusie dat sportjournalisten ook wel zouden bestaan – daarop komt het zo’n beetje neer.
De droom werd ingelost bij Studio Sport, maar toch ook weer niet. Hij kwam de redactieruimte niet uit en dat was juist wat hij wilde. Maalderink vertrok om bij andere programma’s wel op pad te mogen en in die hoedanigheid keerde hij terug in de sport. ‘Collega’s waren stomverbaasd. Ik had altijd een die-man-wil-sportjournalist-stempel en daar was ik helemaal van af.’
De ervaring bij consumentenprogramma Kassa had hem gehard in het doorvragen. Van zichzelf is Maalderink vrij timide en hij zal dus ook niet snel zijn beklag doen over aangedaan onrecht. ‘Maar als dat namens een ander moet, ben ik wel vasthoudend.’ Zo gaat het in de vraaggesprekjes met Van Basten ook. ‘Persoonlijk zou ik hem niet gauw lastig vallen over een opstelling, maar de functie brengt iets in me boven dat er niet zo heel duidelijk in zit.’
Destijds haalde Kees Jansma hem als de chef van dienst terug naar Studio Sport. Nu staat Kees Jansma aan de andere kant van het speelveld. De perschef van het Nederlands elftal zegt dat de ijzerenheinige aanpak van Maalderink aanvankelijk weerstand opriep binnen hun gelederen. Ter voorbereiding op het verwachte steekspel speelden perschef en bondscoach zelfs een rollenspel, waarbij de bondscoach naar verluidt een knappe Bert Maalderink neerzette. Nu gaan de samenspraakjes eigenlijk van een leien dakje. Marco van Basten heeft er zelfs aardigheid in gekregen.
Over zijn eigen aanpak wil Bert Maalderink weinig kwijt. ‘Als ik nu zeg dat het prikkelend is, dan ga ik me er naar gedragen. Dan denk ik tijdens het interview: het wordt tijd voor een prikkelende vraag, terwijl ik het liever uit de losse pols doe.’
Voor een interview met de bondscoach staan een paar minuten, waarvoor de thema’s meestal voor zichzelf spreken. ‘Maar ik vind het wel zo leuk als die andere man, de bondscoach dus, iets zegt waardoor hij mij verrast en ik iets nieuws moet bedenken. Dat is de uitdaging ervan, zodat het niet alleen een journalistiek interview is, maar ook leuke televisie.’
Zijn dat verschillende dingen?
‘Journalistiek staat voorop, maar zolang het ergens over gaat, kan het ook entertainment zijn. Iets dat nergens over gaat, zal ik niet zo gauw maken.’
Bert Maalderink begint aan zijn vierde grote voetbaltoernooi. Sinds 2002 doet hij de verslaggeving rond het Nederlands elftal. In november van dat jaar noemde hij Dick Advocaat een keer Dikkie Dik. ‘Hij wilde niet meer me praten en ik dacht bij mezelf: dat zullen we nog wel eens zien. Gelukkig kwam het weer goed en daarna ben ik het blijven doen.’
Had je al meteen ideeën over een eigen aanpak?
‘Nee, maar als je zo’n akkefietje hebt gehad, ga je je er wel naar gedragen. Je hebt iets lulligs of raars gezegd, het heeft gewerkt en je denkt onbewust: die toon moet ik vasthouden. Maar die ander denkt dus ook: dat is die eikel die me een keer Dikkie Dik heeft genoemd. Zo kom je samen tot een bepaald soort berichtgeving. Het lijkt een toneelstukje, maar als je vaak dezelfde persoon interviewt, ontstaat er vanzelf een rolverdeling.
‘Zo heeft het zich met Van Basten ook ontwikkeld, maar op een heel andere manier. Je kon Advocaat echt raken, terwijl Van Basten overal boven staat. Als ik zeg dat Oranje niet zo goed speelde, haalt hij zijn schouders op. Daardoor worden het ook andere stukjes. Het lijkt op Peppi & Kokki, maar dat is niet bewust. Met vrienden kun je het ook hebben. De één zegt schommel en de ander zegt wip. Het is een bepaalde klik die je samen krijgt.’
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali