Medaillespiegel

Eindtoernooien, Olympische Spelen, de AT Toto, enzovoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » zo aug 17, 2008 12:33 pm

Heeft die vooruitgang niet grotendeels met die nieuwe pakken te maken en zou hij in zijn pak van 4/8 jaar geleden niet langzamer hebben gezwommen dan toendertijd?
Ajax!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo aug 17, 2008 12:36 pm

Volgens VDH is het grote voordeel van dat pak dat het als een corset werkt. Het houdt je romp automatisch strak. Maar juist die rompspanning (en daardoor hoge ligging) was een aspect dat VDH van nature beheerste en al die andere zwemmers niet. In Australie werd vd Hoogenband the flying dutchman genoemd omdat hij als enige zo abnormaal hoog op het water lag.
Met andere woorden: VDH heeft veel minder voordeel van dat pak dan de andere zwemmers. Eigenlijk is het een vorm van competitievervalsing.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op zo aug 17, 2008 12:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » zo aug 17, 2008 12:39 pm

Ja, ik las laatst dat iemand het 'technische doping' noemde.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » zo aug 17, 2008 10:04 pm

Sinds Sydney ligt de lat veel te hoog

De prestaties van de Nederlandse olympische ploeg lijken in Peking wat tegen te vallen. Zolang succes wordt afgemeten aan de unieke medailleoogst van Sydney, zullen alle Spelen op een deceptie uitlopen.

Acht jaar geleden in Sydney had topsport nog iets van de speeltuin binnen het échte leven. Met een zeldzame bundeling van talenten mocht Nederland zich daarin op olympisch niveau even grootmacht wanen.

De euforie van toen leeft voort als een slechte erfenis. Toekomstverwachtingen zijn irreëel geworden, minder zal nooit genoeg zijn. Sporten op olympisch niveau is een Hogeschool geworden.

Met 12 goud, 9 zilver en 4 brons werd Nederland in Sydney achtste in het medailleklassement. Pieter van den Hoogenband, Inge de Bruijn en Leontien van Moorsel wonnen met zijn drieën het merendeel.

Nederland structureel bij de toptien brengen – een streven dat de rijksoverheid onderschrijft – is een ander verhaal. Voor wie dat het uitgangspunt is, loopt Peking uit op een deceptie. Zoals dat vier jaar geleden in Athene ook gebeurde.

Charles van Commenée, chef d’equipe in Peking, weet van de hoed en de rand. Hij is blij met het streven naar een vaste plaats in de wereldtop omdat hij daarmee geld voor investeringen kan afdwingen. Bovendien bestaat topsport niet zonder hoge ambities. Maar aan voorspellingen waagde hij zich niet.

Zekerheden bestaan niet, zeker nu de topsport meer dan ooit in beweging is. Dat moest Van den Hoogenband ervaren met zijn even dappere als roemloze slotakkoord. De tweevoudige kampioen zwom de 100 vrij sneller dan ooit, maar technologische ontwikkelingen hebben hem ingehaald.

Een andere les kan worden getrokken uit het afscheid van die andere gigant, Mark Huizinga. Ook hij investeerde vier jaar van zijn leven voor een (vierde) olympische medaille. Ook hij verscheen in topvorm in Peking. Maar hij werd slachtoffer van de onvoorspelbaarheid die de sport in het algemeen en judo in het bijzonder kenmerkt.

Beide afgezwaaide sterren maakten deel uit van de unieke lichting van Sydney. En beiden zijn een voorbeeld, een bron van inspiratie voor de Nederlandse sport. Vooral Van den Hoogenband wees de weg naar ’het nieuwe sportdenken’.

In de jaren tachtig en negentig maakte niemand zich druk over een twintigste plaats in het medailleklassement. Olympische sporters, veelal amateurs, waren uitslovers waaraan vooral geen geld moest worden verspild.

Sinds Sydney is presteren in Nederland maatschappelijk geaccepteerd. Er wordt steeds meer in sport geïnvesteerd, maar het is voor een klein land amper voldoende om de ontwikkelingen bij te benen, laat staan om vooruit te komen. Maar er wordt in Peking wél méér succes geëist.

De opkomst en ondergang van Van den Hoogenband maakt dat duidelijk. Door zijn prestaties zijn beleid en faciliteiten in het zwemmen op een professioneel niveau gekomen. Daarom wordt in Peking die ene gouden medaille van de vrouwenestafette terecht als een teleurstellende oogst ervaren.

Van zwemland is Nederland judoland geworden. Dat is opmerkelijk, in judo werd nog geen decennium geleden vooral naast de mat door coaches gevochten. Vijf medailles op de Spelen is een fraai record, slechts het gouden toefje bleef achterwege.

En daar ligt de klacht in Peking. Het is veel nét niet. Het is huilen, niet begrijpen, stress, een klein foutje, in de war zijn. Allemaal zaken die Pieter van den Hoogenband, Inge de Bruijn, Leontien van Moorsel en Mark Huizinga in Sydney vreemd waren.

Zij lieten zich niet afleiden door de speciale olympische atmosfeer die de grootste talenten kan verlammen. Zij hoefden niet krampachtig vooruit te kijken zoals in Peking veel vertwijfelde verliezers doen: „Over vier jaar in Londen zal ik er staan”.
www.trouw.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 18, 2008 10:12 am

Ik vind ook dat de lat te hoog ligt. Het gaat helemaal niet zo slecht. Kijk maar eens hoeveel grotere landen minder hebben gewonnen dan Nederland.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma aug 18, 2008 10:17 am

Toch is het goed om scherp te blijven.. zou het mooi vinden als Nederland een sterk sportland blijft.. Na Sydney heeft Nederland toch een boost gekregen, het zou mooi zijn als we blijven investeren in sport, in accomodaties etc.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 18, 2008 10:19 am

Die medailles werden voor een groot deel gewonnen door loners als Van Grunsven, Van Moorsel, VDH en Inge de Bruijn. Af en toe heb je zo'n topper, maar toen had Nederland er een aantal tegelijk. Dat was een uniek moment in de Nederlandse sportgeschiedenis.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma aug 18, 2008 10:22 am

Dat ben ik zeker met BZ eens. Het is juist goed als je met hoge verwachtingen aan een toernooi kunt beginnen. Ik moet niet denken aan de tijd dat je maar moest afwachten of Nederland een medaille zou halen, zoals België nu.
Medals per year
Year Gold Silver Bronze Total

1900 1 2 3 6
1908 0 0 1 1
1912 0 0 3 3
1920 4 2 5 11
1924 4 1 5 10
1928 6 9 4 19
1932 2 5 0 7
1936 6 4 7 17
1948 5 2 9 16
1952 0 5 0 5
1960 0 1 2 3
1964 2 4 4 10
1968 3 3 1 7
1972 3 1 1 5
1976 0 2 3 5
1980 0 1 2 3
1984 5 2 6 13
1988 2 2 5 9
1992 2 6 7 15
1996 4 5 10 19
2000 12 9 4 25
2004 4 9 9 22

Total 65 75 91 231
http://results.beijing2008.cn/WRM/ENG/BIO/NOC/NED.shtml
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma aug 18, 2008 10:23 am

Ja dat is waar.. maar het is toch mooi als Nederland steeds meer en meer een sportland wordt.. je kan het ook omdraaien.. Australie doet het altijd beter dan Nederland en toch hebben ze minder inwoners dan Nederland.

@ zou idd vreselijk zijn Duke.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 18, 2008 10:27 am

Wel iets meer inwoners, maar het scheelt inderdaad niet veel.

De successen zijn het gevolg van het selectiebeleid van de AIS. De Australische overheid steekt daar veel geld in. De AIS ondervangt een groot probleem van Australië: de grote afstanden binnen het land. Sterke jeugdcompetities zijn bijna niet mogelijk zonder centralisatie.

Ik weet niet of een instituut als AIS bij de Nederlandse sportcultuur past. Wij hebben hier vooral clubs en clubjes.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma aug 18, 2008 4:26 pm

Ik vind het trouwens heel opvallend dat de vrouwen verreweg de meeste medailles binnenhalen. Volgens mij hebben slechts Houkes (brons) en Grol (brons) bijgedragen aan de medailles. Dus alleen in het judo ook nog. Als ik dan kijk naar jonge talenten die er aan komen of al zijn (Vos) dan zijn dat ook dames (Jolande Keizer 7kamp, atletiek) die zwemster Kromowiejojo (of zoiets) en Vos dan. Al is het natuurlijk wel zo dat ik er verder totaal geen zicht op heb wat er allemaal aan Ned. sporttalent rondloopt wat evt. over 4 jaar kan bijdragen voor Nederland.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » ma aug 18, 2008 4:55 pm

Concurrentie bij de mannen is over het algemeen groter. Dus is het makkelijker aanhaken met behulp van goede voorzieningen. Toch is wel opvallend dat er bij de mannen weinig jong talent aan de spelen mee doet.

Buiten het judo dan, waar de broertjes Elmont en Grol nog jaren meekunnen.

Maakt NL nog kans op goud btw zonder dat we daarvoor afhankelijk zijn van een dansend paard of een strafcorner?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma aug 18, 2008 4:58 pm

brigade zuid schreef:Ik vind het trouwens heel opvallend dat de vrouwen verreweg de meeste medailles binnenhalen. Volgens mij hebben slechts Houkes (brons) en Grol (brons) bijgedragen aan de medailles. Dus alleen in het judo ook nog. Als ik dan kijk naar jonge talenten die er aan komen of al zijn (Vos) dan zijn dat ook dames (Jolande Keizer 7kamp, atletiek) die zwemster Kromowiejojo (of zoiets) en Vos dan. Al is het natuurlijk wel zo dat ik er verder totaal geen zicht op heb wat er allemaal aan Ned. sporttalent rondloopt wat evt. over 4 jaar kan bijdragen voor Nederland.
Opvallend idd. En het lijkt structureel.

Zwemmen heb ik wel een beetje zicht op. Er komt een supertalent aan, alleen is het de vraag of ze voor Nederland of Frankrijk gaat zwemmen.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma aug 18, 2008 5:17 pm

Oh dat is wel interessant, hopelijk voor Nederland dus. Zeker iemand met Ned/Franse ouders. Wonen ze in Nederland? Hopelijk zijn ze van de bond al een beetje bezig met paaien.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma aug 18, 2008 5:42 pm

100 procent Nederlands, maar woont haar halve leven al in Frankrijk. Volgens de Franse media droomt ze ervan om voor Frankrijk uit te komen, maar ik heb andere geluiden gehoord.

@Jinne: waterpolo wellicht? Morgen ook de koppelkoers met Stam/Slippens. Al zullen de Zwitsers op dat onderdeel moeilijk te kloppen zijn.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma aug 18, 2008 5:53 pm

Vergeet bij de koppelkoers de britten niet met Wiggins en Cavendish. Voor Nederland is het overigens het koppel Slippens/Mouris want Stam zit er niet bij. Ze maken wel een kansje op een medaille maar gezien de prestaties op de baan tot nu toe ben ik niet meer zo optimistisch.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma aug 18, 2008 5:57 pm

Ik heb een beetje gegoogled op haar.. toch wel een supertalentje hoor.. bij de ek jeugd 1 x goud en 3 x zilver. Wat ik er zo van begrijp is dat de Ned bond een beetje weinig van zich laat horen wat betreft een traject naar londen 2012 ofzo.. en dat ze daarom misschien voor frankrijk wil zwemmen. Laten we hopen dat dit supertalent voor Nederland behouden blijft.

Gebruikersavatar
Hoeladans
Berichten: 3019
Lid geworden op: za aug 06, 2005 9:12 am

Bericht door Hoeladans » do aug 21, 2008 4:17 am

Gewoon een 11e plaats voor Nederland...notabene voor Frankrijk.

Als Oekraine geen goud/zilver pakt voor een uur of 2 gaat Nederland de top-10 in.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do aug 21, 2008 10:16 am

Ja het is toch nog allemaal aardig goedgekomen de laatste week. We halen het aantal van 4 en 8 jaar terug niet maar daar staat tegenover dat we dit keer qua medaille-aantal helemaal niet afhankelijk waren van veelvraten als VDH, De Bruyn, van Moorsel etc.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do aug 21, 2008 10:24 am

Ik las laatst dat Nederland per miljoen inwoners de meeste medailles ter wereld binnenhaalt. Veel en veel meer dan de Amerikanen en de Chinezen, bijvoorbeeld.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do aug 21, 2008 10:26 am

Thomas schreef:Ik las laatst dat Nederland per miljoen inwoners de meeste medailles ter wereld binnenhaalt. Veel en veel meer dan de Amerikanen en de Chinezen, bijvoorbeeld.
Australie niet? Maar idd kijk naar een topsportland als Spanje.. die hebben minder als Nederland.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do aug 21, 2008 10:26 am

brigade zuid schreef:Ja het is toch nog allemaal aardig goedgekomen de laatste week. We halen het aantal van 4 en 8 jaar terug niet maar daar staat tegenover dat we dit keer qua medaille-aantal helemaal niet afhankelijk waren van veelvraten als VDH, De Bruyn, van Moorsel etc.
Het gaat om goud. Wat dat betreft doen we al beter dan vier jaar terug.

Ik zie trouwens dat Nederland boven Frankrijk staat. :neutral.gif:

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » do aug 21, 2008 10:36 am

Waarom koppelen ze er geen factor aan? Ik vind het maar vreemd dat Frankrijk onder ons staat.

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » do aug 21, 2008 11:02 am

Hoezo?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » do aug 21, 2008 11:03 am

Ze hebben meer medailles van de andere kleuren. Maar het goed zoals gezegd om de gouden plakken.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Plaats reactie