adYnglingploeg wint tweede race
QINGDAO - De Ynglingploeg van stuurvrouw Mandy Mulder heeft zaterdag in Qingdao met enig machtsvertoon de tweede olympische zeilrace gewonnen. Het Nederlandse team, met Annemieke Bes en Merel Witteveen als bemanning, kwam met een voorsprong van ongeveer anderhalve minuut over de finish.
Het drietal was in de eerste race op de negende plaats geëindigd. De ploeg van Mulder rukte door de fraaie triomf in de tweede race, bij acht knopen wind, op naar de derde plaats in het klassement, op vijf punten van de Britse leiders Ayton/Webb/Wilson.
Pieter-Jan Postma verging het op de tweede zeildag heel wat minder. De Fries kwam in de tweede race als vijftiende binnen in de Finnklasse. De eerste wedstrijd leverde de negentiende plaats op. In het klassement staat hij op de teleurstellende negentiende plaats.
Zeilen
Zeilen
www.nos.nlYngling tweede na zes races
De dames in de Yngling zijn goed op dreef in het olympisch zeiltoernooi. De formatie van stuurvrouw Mandy Mulder won de vijfde race op indrukwekkende wijze.
Mulder zeilde samen met Annemieke Bes en Merel Witteveen de concurrentie op ruime afstand. De Griekse boot kwam op meer dan een minuut over de finish. In de tweede race werd het Nederlandse trio vijfde. Ze kwamen net na de Spaanse boot over de finish. Mulder, Bes en Witteveen bleven de Chinese dames nipt voor.
In de stand na vijf races staat het Ynglingtrio tweede met drie punten achter de Britse dames. De beste tien boten plaatsen zich voor de medaillerace.
Knap herstel Postma in zesde race
Pieter-Jan Postma zette een goed resultaat neer in de zesde race van de Finn. De Fries, die tot nu toe in de achterhoede was te vinden, zeilde na een vijftiende plaats in de eerste race naar de tweede plaats in race zes. In het tussenklassement klom Postma naar de zestiende plaats. Ben Ainslie zag de concurrentie dichterbij komen nadat hij in de zesde wedstrijd als tiende eindigde. De Brit heeft nu nog een punt voorsprong op de Amerikaan Zach Railey.
Goede start voor Berkhout en De Koning
Naast de Yngling en de Finn zijn ook andere disciplines van start gegaan. Lobke Berkhout en Marcelien de Koning zijn goed begonnen in de 470-klasse. Ze wonnen de tweede race. Het Nederlandse duo bleef de Austrische boot twee seconden voor. In de eerste race werden Berkhout en De Koning derde.
De zege ging naar de Franse dames Petitjean en Lemaitre, die in de tweede race slechts elfde werden. In het klassement na twee races staat het Nederlandse koppel bovenaan. Australië staat met evenveel punten tweede, maar omdat Berkhout en De Koning een race wonnen bezetten zij na de eerste dag de eerste plaats.
Gebroeders Coster in middenmoot
Bij de mannen in de 470 werden Sven en Kalle Coster in de eerste race elfde. De Japanners Matsunga en Ueno wonnen de eerste race. In de tweede wedstrijd moesten de broertjes genoegen nemen met plaats vijftien. In het klassement na de eerste dag staan Coster en Coster op de twaalfde stek.
Bouman kent slechte start
Plankzeiler Casper Bouman was in de RS:X goed voor een twintigste plaats in de eerste race. Shahar Zubari uit Israël won de eerste wedstrijd. Ook in de tweede race was zeiler uit Den Haag niet in de voorhoede te vinden. Hij werd 27ste. De winst ging naar de Fransman Julien Bontemps.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
-
- AT Toto winner 15/16
- Berichten: 23726
- Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm
sportwereldSlimme zware jongens
Mitch Booth en Pim Nieuwenhuis, dat is samen 153 kilo schoon aan de haak.
Het zwaarste team in olympische catamaran (Tornado-klasse). Zij waren met dat gewicht kansloos om in Qingdao, de olympische zeilplaats waar zelden wind staat, een medaille te winnen. Dacht de concurrentie.
De twee zijn opeens grote favorieten dankzij hun revolutionaire zeil Code Zero. Het inmiddels veelbesproken zeil kwam gisteren definitief door de keuring. Ze kunnen daarmee zelfs de lichtste duo's, die de minste massa moeten verplaatsen en dus relatief snel varen bij weinig wind, voorblijven.
,,Je had die gezichten van onze tegenstanders moeten zien, op het moment dat we het zeil hier voor het eerst gebruikten,'' aldus Booth. ,,Eerst lachten ze erom. 'Mogen wij het ook gebruiken', zeiden ze gekscherend.
,,Later zag iedereen dat het werkte. De protesten volgden al snel. Nu kan helemaal niemand er nog iets tegen doen. We hebben alle noodzakelijke stempels gekregen en gaan er vrijdag, als de races beginnen, gewoon mee starten.''
De Nederlanders hebben samen met het Amerikaanse team John Lovell/Charlie Ogletree een nieuw soort gennaker, een groot zeil dat wordt gehesen als boten 'voor de wind' varen, ontwikkeld. De Code Zero kan echter ook worden gebruikt als de catamarans 'aan de wind' varen. Tegenstanders moeten het dan doen met een traditioneel zeil.
Het klinkt ingewikkeld. Booth legt uit: ,,Als je op de Winterspelen moet skiën en er ligt geen sneeuw, dan zoek je naar een manier om alsnog te kunnen afdalen. Wij moesten zeilen zonder wind, en hebben daar een slimme oplossing voor bedacht.''
Feit is dat ze hun rivalen hebben verbijsterd met hun uitvinding. Sommigen reageerden laaiend. De olympisch kampioenen in de catamaran van 2000 en 2004, de Oostenrijkers Hagara en Steinacher, betichtten de zeilers met de revolutionaire vinding van onsportief gedrag en dreigden zelfs naar huis te gaan.
,,Dat doen we toch maar niet,'' zei Hagara gisteren. ,,Maar 13 van de 15 teams zijn tegen deze ontwikkeling, omdat het simpelweg een oneerlijke competitie oplevert. Die Code Zero blijft illegaal.''
Booth is niet onder de indruk. ,,Als ze er niet tegen kunnen, dan gaan ze toch lekker weg,'' reageert Booth. ,,Ik ben zelfs bereid ze op het vliegveld af te zetten en hun vliegtickets naar Oostenrijk te betalen.''
En, serieus: ,,We hebben vanzelfsprekend nagekeken of ons zeil legaal is. We zijn hier niet voor niets bijna een jaar mee bezig geweest.'' Ze trainden deze zomer op afgelegen plekken in de Middellandse zee. Ver weg van de rest. Daar werkten ze dag in dag uit in het diepste geheim aan hun innovatie. Booth en Nieuwenhuis deden zelfs niet mee aan het EK, om zo veel mogelijk tijd in het revolutionaire zeil te investeren.
Booth: ,,We konden niets prijsgeven, bijna niemand wist waar we trainden. Iedereen houdt elkaar toch in de gaten voor de Olympische Spelen. Nee, ik zeg zelfs nu niet waar we toen zeilden. Misschien komen we er later nog en bedenken we daar weer iets nieuws.''
Andere teams waren de afgelopen maanden vooral bezig met afvallen. Zo verloor het Belgische duo, Carolijn Brouwer en Sebbe Godefroid, liefst 22 kilo. ,,Lichter kan ik echt niet meer worden,'' aldus Brouwer. ,,Anders sta ik hier alleen maar te shaken.'' Natuurlijk werkten alle koppels aan de ontwikkeling van de zeilen, om te pieken met licht weer, maar ze lijken allemaal te zijn afgetroefd door de Nederlanders en de Amerikanen.
Enkele concurrenten proberen op het laatste moment hun eigen Code Zero te ontwikkelen. Een Australisch team is, naar het schijnt, al naar de lokale zeilmaker geweest om te kijken wat er nog mogelijk is. En de Argentijnen gedragen zich kort voor de eerste wedstrijd mysterieus, volgens de Nederlanders.
Ze zullen hun opgelopen achterstand niet meer inhalen, daar zijn Booth (45) en Nieuwenhuis (31) van overtuigd. De jongste: ,,Ik wens die Argentijnen succes, ze redden het niet meer. Anders hadden wij ook wel langer gewacht met het vrijgeven van ons geheim: de klapschaats van het zeilen.''
Lekker valsspelen.
Hoezo valsspelen? De wereldwijde populaire auto- en motorraces zijn op dit principe gebouwd. Degene met het beste materiaal wint.
Bij atletiek en wielrennen wint degene met de beste medische begeleiding. EN was er niet een Nederlandse met een revolutionair zwempak?
Bij atletiek en wielrennen wint degene met de beste medische begeleiding. EN was er niet een Nederlandse met een revolutionair zwempak?
I think I lost my fucking headache
Dus Olympische spelen moeten eerlijk zijn en 'gewone' competities niet? Overigens hebben atleten uit China zich jaren fulltime op de spelen kunnen voorbereiden en de atleten uit Jemen niet.
Bij de zeilers is het zo dat elk team binnen de reglementen het recht heeft omm dingen aan zijn boot toe te voegen of juist weg te laten. Lijkt me niets oneerlijks aan
Bij de zeilers is het zo dat elk team binnen de reglementen het recht heeft omm dingen aan zijn boot toe te voegen of juist weg te laten. Lijkt me niets oneerlijks aan
I think I lost my fucking headache
Hij heeft ook andere middelen, namelijk een staat die hem vrijstelt van werk en hem 4 jaar lang verzorgt, die Jemeniet heeft dat niet. De Chinees heeft dus wel degelijk betere mogelijkheden. Is dus oneerlijke competitiePeter schreef:Dat heeft toch niets met een zeil te maken? Training is gewoon iets wat je moet doen. ALs een Chinees harder traint, dan is dat een goed recht. Het zou pas onterecht zijn als hij andere middelen had (een beter zeil dus)
I think I lost my fucking headache
Maar ieder heeft zijn eigen boot, de reglementen schrijven voor waaraan die boot moet voldoen. Iedereen zoekt dus de grenzen van de reglementen op om zijn boot zo voordelig mogelijk te maken. Anderen maken hun boot juist lichter dan de Nederlanders en Amerikanen voor elkaar krijgen. Of zijn minder zwaar, zoals al in het artikel wordt vermeld
Is er een principeel verschil met een wielrenner die voor een lichtere versnelling kiest dan zijn concurrenten en daardoor tijdens het laatste klimmetje naar de finish tien centimeter voor zijn concurrenten eindigt?
Is er een principeel verschil met een wielrenner die voor een lichtere versnelling kiest dan zijn concurrenten en daardoor tijdens het laatste klimmetje naar de finish tien centimeter voor zijn concurrenten eindigt?
I think I lost my fucking headache
Nee, hij zegt dat het materialistisch gezien nooit eerlijk is. Het ene land zal meer geld kunnen uitgeven aan de preparatie van een speler/deelnemer dan een ander land. In beginne zijn de situaties al ongelijk op dat gebied. Tuurlijk is de één getalenteerder dan de ander, maar het volgen van een langere (en duurdere/betere) voorbereiding kan het evenwicht doen verschuiven. Het ene land kan gewoon betere voorwaarden voor succes scheppen.
Wat is het verschil: jij wilt 'directe' eerlijkheid, maar hebt geen bezwaar tegen 'indirecte' oneerlijkheid.
Er is ook geen manier om eerlijkheid te vergroten, landen zullen altijd met verschillende budgetten & faciliteiten werken. Ik zie dan ook geen reden om bij het evenement zelf varierende omstandigheden af te keuren. De regels zijn voor iedereen hetzelfde, de één zal alleen net wat creatiever/slimmer zijn dan de ander.
Er is ook geen manier om eerlijkheid te vergroten, landen zullen altijd met verschillende budgetten & faciliteiten werken. Ik zie dan ook geen reden om bij het evenement zelf varierende omstandigheden af te keuren. De regels zijn voor iedereen hetzelfde, de één zal alleen net wat creatiever/slimmer zijn dan de ander.
Tja, maar dan zal je ook de voorbereiding moeten standaardiseren, als je het zo eerlijk wil krijgen. Dan gaat iedereen in hetzelfde trainingskamp met dezelfde faciliteiten en hetzelfde budget. Het aanpakken van ongelijkheid bij de wedstrijd zelf is dan een beetje halfbakken het probleem aanpakken.
Verder is de verontwaardiging van de andere deelnemers natuurlijk nogal selectief in dit geval. Er varen 15 gemodificeerde (en toch binnen de regelgeving) boten, alleen zijn deze heren net wat slimmer dan de tegenstand (mocht het uberhaupt werken).
Verder is de verontwaardiging van de andere deelnemers natuurlijk nogal selectief in dit geval. Er varen 15 gemodificeerde (en toch binnen de regelgeving) boten, alleen zijn deze heren net wat slimmer dan de tegenstand (mocht het uberhaupt werken).