Geneuzel over vrouwen succes

Eindtoernooien, Olympische Spelen, de AT Toto, enzovoort
Plaats reactie
Rembrandt III
Berichten: 2018
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 9:11 am

Geneuzel over vrouwen succes

Bericht door Rembrandt III » di aug 19, 2008 5:27 pm

Over 'waarom' de Nederlandse vrouwen succesvoller zijn:

Hoor ik toch net mensen met droge ogen beweren dat vrouwen succesvoller zijn omdat ze meer pijn kunnen lijden door pijnervaringen (menstruatie, zwangerschap etc) :aai.gif:

Vrouwen winnen op deze spelen evenveel medailles als aan vrouwen uitgereikt worden...

(De enige discussie die gaande zou kunnen zijn is waarom specifiek Nederlandse vrouwen het beter doen)

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di aug 19, 2008 5:29 pm

Chineze vrouwen menstrueren niet. Echt niet. :hypocrite.gif:

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13718
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » di aug 19, 2008 5:39 pm

Ja, haha.. Ging echt nergens over. Volgens die onderzoeker beginnen vrouwen zeker ook pas na de Olympische Spelen van Athene echt te menstrueren en kinderen te baren.

Waarom kan niemand nou nooit eens een conclusie trekken als 'Dit kan gewoon een keer gebeuren, over vier jaar is het weer normaal'.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di aug 19, 2008 5:48 pm

Is Sardinero een man of een vrouw?

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33883
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di aug 19, 2008 5:58 pm

Inderdaad, ik hoorde de discussie op radio 2. En niemand die de voor de hand liggende vraag stelt: waarom geldt dat dan niet voor andere vrouwen? :smallgrin.gif:
‘Mannen geven strijd eerder op'
Door HENK VAN DER SLUIS

PEKING - Nederlandse sportvrouwen hebben in vergelijking met hun mannelijke collega’s iets extra’s, zo lijkt het. Van de twaalf medailles die Oranje de eerste tien wedstrijddagen op de Spelen in China veroverde, gingen er negen naar het ‘zwakke geslacht’, twee naar de mannen en één naar de gemengde dressuurploeg.

Dat is op zichzelf niets nieuws. Ook tijdens de olympische exercities in Athene 2004 (13-9) en Sydney 2000 (14-10, plus één team met beide geslachten) stonden de vrouwen het vaakst op het erepodium. Ze haalden voor Oranje een kleine zestig procent van de prijzen binnen. In Peking ligt dat nu iets hoger: 79 procent.

,,Het heeft waarschijnlijk deels met onze cultuur te maken,’’ zegt Wil Westphal. De ervaren trainer-coach is in de loop der jaren altijd succesrijk geweest met atletes. ,,Topsport is de afspiegeling van de gewone maatschappij. In veel culturen speelt de vrouw nog een ondergeschikte rol. In Nederland zijn vrouwen geëmancipeerd, ze krijgen meer kansen en grijpen die met beide handen aan. Wij vinden het niet gek als ze net zo hard trainen als mannen, of zelfs harder.’’

Het is een indruk, een gevoel van Westphal. Wetenschappelijk onderbouwd is zijn visie niet. Maar het is opvallend dat Henk Kraaijenhof er net zo over denkt. De voormalige coach van topsprintster Nelli Cooman: ,,Mannen en vrouwen krijgen in Nederland dezelfde kansen, dat ligt volgens mij in bijvoorbeeld de Verenigde Staten anders.’’

Volgens Kraaijenhof is er één aspect dat zeer nadrukkelijk in het voordeel van de vrouwen spreekt. ,,Ze zijn doorgaans gemotiveerder en vasthoudender. Ze bijten door. Ze gaan, zoals dat heet, tot het gaatje. Als ze zich een doel hebben gesteld, dan gaan ze er niet voor honderd maar voor honderdenéén procent voor.’’

Een onmiskenbaar voorbeeld daarvan is Marianne Vos. De wielrenster won maandag goud op de puntenkoers, nadat ze als favoriete eerder teleurstelde in de wegwedstrijd en de tijdrit. Vos moest en zou ten minste met één medaille terugkeren naar huis. In die wetenschap en onder die grote druk presteerde ze uitstekend.

Hoewel Kraaijenhof ook veel mannen onder zijn hoede had, werkte hij het liefst met vrouwen. ,,Atletes als Nelli Cooman, Merlene Ottey, Letitia Vriesde en Mary Onyali, een tennisster als Mary Pierce – ze zoeken de grens op, zijn niet zo makkelijk van hun plan af te brengen. Ze zijn gemakkelijker te motiveren dan mannen. Die hebben de neiging eerder op te geven. Mannen zeggen tijdens een training op een bepaald moment: Zo is het wel mooi genoeg geweest. Een vrouw zegt dat ook, maar dan een kwartier later.’’

Marjolein van Unen, bondscoach van de vrouwelijke judoka’s (drie medailles), vindt dat in het algemeen niet gezegd kan worden dat mannen minder ver gaan voor hun sport. ,,Bij onze sport is daar in elk geval geen sprake van. Waarom vrouwen in Peking dan toch betere prestaties leveren? Het is inderdaad frappant, maar ík heb werkelijk geen flauw idee hoe dat komt.’’

Viervoudig olympisch kampioen Leontien Zijlaard-Van Moorsel wil alleen iets zeggen over de verhoudingen in haar eigen sport. ,,Als je als vrouw in het wielrennen serieus werk maakt van je sport, heb je al snel aansluiting met de top. Bij de mannen is de concurrentie moordend. Dat doet overigens niets af aan de fantastische prestatie van Marianne Vos.’’

Kraaijenhof is het meest uitgesproken. Vrouwen, zo stelt hij, hebben het voordeel dat ze goed hun gevoelens in positieve zin kunnen aanwenden bij sportwedstrijden. ,,Emotie is het sterkste wapen van vrouwen, maar ook hun zwakste punt. Als coach moet je op de juiste knoppen drukken, dan kun je heel veel met ze bereiken. Als ze kwaad zijn, kan dat leiden tot een topprestatie. Aan de andere kant kan het ze ook ontmoedigen.’’

Volgens Kraaijenhof hoef je vrouwen niet iets tweemaal te zeggen. Ze onthouden alles beter dan mannen. ,,Nelli Cooman zei wel eens tegen mij: Tien jaar geleden zat je in de hoek van de lobby van dat en dat hotel op een bruine stoel en zei je tegen mij... Dat klopte dan helemaal. Soms helpt dat in de training. De hersenen van vrouwen werken anders dan bij mannen. Ze kunnen op intuïtie belangrijke beslissingen nemen.’’

Het heeft er ongetwijfeld helemaal niets mee te maken, maar is het niet opvallend dat de laatste vijf staatssectarissen van sport vrouwen waren: Jet Bussemaker, Clemence Ross, Margo Vliegenthart, Erica Terpstra en Hedy d’Ancona – allemaal doorbijters.
www.ad.nl

Voor een deel toeval, voor een deel minder concurrentie. Inderdaad, Leontien.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13718
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » di aug 19, 2008 6:12 pm

Duke schreef: (...)De hersenen van vrouwen werken anders dan bij mannen. Ze kunnen op intuïtie belangrijke beslissingen nemen.’’
(...)
Uhuh, dat merken wij mannen als we weer eens bij zo'n geval in de auto zitten. Als je niet even meekijkt waar je zijn moet zit je voor je het weet aan de andere kant van het land.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59079
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di aug 19, 2008 6:27 pm

Ach gut, de beer is weer los.De " mannen " hier op dit forum weten het weer hoor, whoeaaa, de meesten van jullie zouden niet eens kunnen winnen van een vrouwelijke 400 meter rolstoeler .. :drecul.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47955
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di aug 19, 2008 6:37 pm

Nogal wiedes. Die rolstoelers gaan veel harder.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13718
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » di aug 19, 2008 6:37 pm

Tsja, Voetske, gelukkig kraak jij nooit een kritische noot over bepaalde voetballers. Ook al zou jij zelf natuurlijk altijd in de spits staan bij Real Madrid, mocht je nog een actieve voetbalcarriëre ambiëren. :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59079
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di aug 19, 2008 6:41 pm

Thijs schreef:Tsja, Voetske, gelukkig kraak jij nooit een kritische noot over bepaalde voetballers. Ook al zou jij zelf natuurlijk altijd in de spits staan bij Real Madrid, mocht je nog een actieve voetbalcarriëre ambiëren. :hypocrite.gif:
Lezen Thijs, dit gaat over dat vrouwen het beter doen dan de mannen.En dat sommige er dan weer van alles met de haren bijslepen om de vrouw toch maar even op hun nummertje te zetten .. en let op de smileys :smallgrin.gif:
Laatst gewijzigd door 999 op di aug 19, 2008 6:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59079
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di aug 19, 2008 6:42 pm

Peter schreef:Nogal wiedes. Die rolstoelers gaan veel harder.
Had eens een weddenschap met een hobby-loper/jogger.Lachen ... :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47955
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di aug 19, 2008 6:44 pm

De Nederlandse man doen het op deze Olympische Spelen inderdaad minder goed. Vooraf hadden we ook weer meer verwacht van de vrouwen en gezien mijn verwachtingen had ik bijvoorbeeld Veldhuis en Vos nog net wat hoger ingeschat.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47955
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » di aug 19, 2008 6:46 pm

Voetske schreef:
Peter schreef:Nogal wiedes. Die rolstoelers gaan veel harder.
Had eens een weddenschap met een hobby-loper/jogger.Lachen ... :smallgrin.gif:
Dan ben je gewoon een sufferd, hoor. Die lui rollen een marathon in 1 uur en 20 minuten, bijvoorbeeld.

Het wordt pas interessant als je de weddenschap aangaat bij de halve marathon van Egmond. :hypocrite.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di aug 19, 2008 6:47 pm

Peter schreef:Nogal wiedes. Die rolstoelers gaan veel harder.
:drecul.gif:


Ik moet zeggen dat ik het wel opvallend vind dat de grootste Nederlandse Olympiers vrouwen zijn. (Blankers-Koen, De Bruijn, Van Moorsel.)

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59079
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di aug 19, 2008 6:47 pm

Peter schreef:
Voetske schreef:
Peter schreef:Nogal wiedes. Die rolstoelers gaan veel harder.
Had eens een weddenschap met een hobby-loper/jogger.Lachen ... :smallgrin.gif:
Dan ben je gewoon een sufferd, hoor. Die lui rollen een marathon in 1 uur en 20 minuten, bijvoorbeeld.

Het wordt pas interessant als je de weddenschap aangaat bij de halve marathon van Egmond. :hypocrite.gif:
Ja, daar kwam ie snel genoeg achter.En ik ben niet eens een getrainde rolstoeler :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33883
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di aug 19, 2008 7:06 pm

Jöhnk schreef:
Peter schreef:Nogal wiedes. Die rolstoelers gaan veel harder.
:drecul.gif:


Ik moet zeggen dat ik het wel opvallend vind dat de grootste Nederlandse Olympiers vrouwen zijn. (Blankers-Koen, De Bruijn, Van Moorsel.)
Is inderdaad opvallend, maar ik denk dat het voor Nederlandse vrouwen net iets makkelijker is om aan de top te blijven dan voor mannen. Dat heeft in eerste instantie eenvoudigweg te maken met het aantal vrouwen dat sport (minder concurrentie, zeker in de tijd van Blankers-Koen), maar ook met de investeringen die in vrouwensport worden gedaan. Als je even logisch nadenkt, kan het verschil niet zitten in het feit dat vrouwen beter trainen, of verder willen gaan. Dat kan best waar zijn, maar het is geen verklaring voor het feit dat de Nederlandse dames het beter doen dan de heren.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
SylvievdVaart
Berichten: 13218
Lid geworden op: do sep 30, 2004 2:28 pm
Locatie: Wollukje ❤

Bericht door SylvievdVaart » di aug 19, 2008 7:10 pm

so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Rembrandt III
Berichten: 2018
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 9:11 am

Bericht door Rembrandt III » di aug 19, 2008 8:52 pm

Duke schreef:Inderdaad, ik hoorde de discussie op radio 2. En niemand die de voor de hand liggende vraag stelt: waarom geldt dat dan niet voor andere vrouwen? :smallgrin.gif:
‘Mannen geven strijd eerder op'

Het is een indruk, een gevoel van Westphal. Wetenschappelijk onderbouwd is zijn visie niet. Maar het is opvallend dat Henk Kraaijenhof er net zo over denkt. De voormalige coach van topsprintster Nelli Cooman: ,,Mannen en vrouwen krijgen in Nederland dezelfde kansen, dat ligt volgens mij in bijvoorbeeld de Verenigde Staten anders.’’

Volgens Kraaijenhof is er één aspect dat zeer nadrukkelijk in het voordeel van de vrouwen spreekt. ,,Ze zijn doorgaans gemotiveerder en vasthoudender. Ze bijten door. Ze gaan, zoals dat heet, tot het gaatje. Als ze zich een doel hebben gesteld, dan gaan ze er niet voor honderd maar voor honderdenéén procent voor.’’

Hoewel Kraaijenhof ook veel mannen onder zijn hoede had, werkte hij het liefst met vrouwen. ,,Atletes als Nelli Cooman, Merlene Ottey, Letitia Vriesde en Mary Onyali, een tennisster als Mary Pierce – ze zoeken de grens op, zijn niet zo makkelijk van hun plan af te brengen. Ze zijn gemakkelijker te motiveren dan mannen. Die hebben de neiging eerder op te geven. Mannen zeggen tijdens een training op een bepaald moment: Zo is het wel mooi genoeg geweest. Een vrouw zegt dat ook, maar dan een kwartier later.’’

Kraaijenhof is het meest uitgesproken. Vrouwen, zo stelt hij, hebben het voordeel dat ze goed hun gevoelens in positieve zin kunnen aanwenden bij sportwedstrijden. ,,Emotie is het sterkste wapen van vrouwen, maar ook hun zwakste punt. Als coach moet je op de juiste knoppen drukken, dan kun je heel veel met ze bereiken. Als ze kwaad zijn, kan dat leiden tot een topprestatie. Aan de andere kant kan het ze ook ontmoedigen.’’

Volgens Kraaijenhof hoef je vrouwen niet iets tweemaal te zeggen. Ze onthouden alles beter dan mannen. ,,Nelli Cooman zei wel eens tegen mij: Tien jaar geleden zat je in de hoek van de lobby van dat en dat hotel op een bruine stoel en zei je tegen mij... Dat klopte dan helemaal. Soms helpt dat in de training. De hersenen van vrouwen werken anders dan bij mannen. Ze kunnen op intuïtie belangrijke beslissingen nemen.’’

Het heeft er ongetwijfeld helemaal niets mee te maken, maar is het niet opvallend dat de laatste vijf staatssectarissen van sport vrouwen waren: Jet Bussemaker, Clemence Ross, Margo Vliegenthart, Erica Terpstra en Hedy d’Ancona – allemaal doorbijters.
www.ad.nl

Voor een deel toeval, voor een deel minder concurrentie. Inderdaad, Leontien.
Eureka, ik heb het licht gezien, en heb nu onomstotelijk bewijs dat mannen beter zijn dan vrouwen. Dat moet ook het 'redenerend licht' Henk Kraaijenhof inzien:

Er zijn immers 302 medailles te verdelen, waarvan er 165 naar mannen zullen gaan. Dat is meer dan 50%, dus mannen presteren beter.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » wo aug 20, 2008 9:41 am

Bij de vrouwen is er gewoon minder concurrentie.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo aug 20, 2008 9:43 am

Dat is dus hetzelfde als vaststellen dat bij de vrouwen Nederland op dit moment een groter sportland is dan de mannen. En inderdaad, vrouwen presteren deze olympische spelen natuurlijk niet beter dan mannen, Nederlandse vrouwen doen het relatief beter dan de Nederlandse mannen
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13795
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » wo aug 20, 2008 11:12 am

Nog een geluk dan dat de mannen en vrouwen niet tegen elkaar in competitie zitten. Ik was altijd onder veronderstelling dat wij mannen dan alles zouden winnen, maar als ik nu zo die experts lees... Die mensen hebben er verstand van, toch? Wie zijn wij om daar tegenin te gaan?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9370
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » za aug 23, 2008 1:38 pm

Bij mij doen vrouwen het altijd al beter. Daar heb ik geen Olympische Spelen voor nodig.

Plaats reactie