Kill the Referee

Waarom wij winnen en zij niet

Moderator: mods

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33768
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Kill the Referee

Bericht door Duke » do jul 01, 2010 9:43 am

De scheidsrechter moet dood
Door Jurryt van de Vooren 1-7-2010

Tijdens het EK Voetbal van 2008 kregen filmmakers toestemming om de scheidsrechters te volgen voor de sportfilm Kill the Referee. De VPRO zond deze gisteravond uit. Nu ook op Sportgeschiedenis te zien.
Ik heb de film gisteravond voor het grootste gedeelte gezien. Interessant kijkje achter de schermen, vooral de communicatie tussen de assistenten en de scheidsrechter was mooi om te zien:

"Geef ze allebei een gele kaart! Ballack en Cassilias, allebei geel!"
"Niet achteruit lopen, Robert!"
"Buitenspel! Als het geen terugspeelbal is, zitten we goed!"

Hier is de film te bekijken.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Kill the Referee

Bericht door FlaFlu » do jul 01, 2010 10:03 am

Heel intessant, inderdaad. Die gasten beleven en beoordelen hun eigen prestatie als echte topsport. Mejuto die eigenlijk hoopt dat Spanje verliest, zodat hij de finale kan fluiten, de doodsbedreigingen aan de familie van Webb, de constante coaching tussen vierde man, grensrechters en scheidsrechter. Is zeker de moeite waard om te kijken. :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33768
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Kill the Referee

Bericht door Duke » do jul 01, 2010 10:07 am

'Kill the Referee' op Nederland 2 en Holland Doc

Hoe groot de druk is die op topscheidsrechters ligt, wordt pijnlijk duidelijk in de documentaire 'Kill the Referee' van de Belgische regisseurs Yves Hinant en Jean Libon. De documentaire wordt woensdag 30 juni om 00.05 uur uitgezonden bij VPRO's Import op Nederland 2 en is vanaf donderdag 1 juli een week lang online te bekijken bij Holland Doc.

De makers kregen van UEFA-voorzitter Michel Platini ongelimiteerde toegang tot het EK voetbal 2008 om de Britse scheidsrechter Howard Webb van catacomben tot grasveld te volgen. Webb wordt op internet met de dood bedreigd na een nadelige beslissing voor Polen. Nadat zelfs de Poolse premier zich laat ontvallen 'iemand te willen vermoorden', wordt de politieke hetze zo groot dat Webbs positie in het gedrang komt. Voor het toernooi werd hij getipt als scheidsrechter voor de finale, maar zijn kansen daarop ziet hij door alle ophef aanzienlijk slinken.
Holland Doc

Hij is dus een week lang online te bekijken, mooi voor een voetballoze avond. :biggthumpup.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Justin
Berichten: 2074
Lid geworden op: di sep 23, 2003 5:14 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kill the Referee

Bericht door Justin » do jul 01, 2010 10:50 am

Mooi om eens inzicht te krijgen in de beleving van de scheidsrechter. Aanrader! :biggthumpup.gif:

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7350
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Kill the Referee

Bericht door Scherrer » do jul 01, 2010 11:44 am

Heb hem gisteravond helemaal gezien op TV. Erg interessant om te zien. Met name de delen van de wedstrijd die ze uitzonden waarbij je dan kon horen wat de scheidsrechter en grensrechters onderling over die microfoontjes naar elkaar riepen. Ik dacht dat ze daar maar heel af en toe wat in riepen, maar ze zijn de hele tijd bezig met elkaar te adviseren en te controleren.
***

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Kill the Referee

Bericht door Feest » do jul 01, 2010 11:50 am

Vlagt die Engelse grens eigenlijk nog? Die zat toch maar mooi glashard te liegen in die debriefing na Oostenrijk - Polen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Kill the Referee

Bericht door joey » do jul 01, 2010 11:52 am

Het lijkt me geen pretje om scheidsrechter of grensrechter te zijn. Wat een hondenbaan!
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33768
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Kill the Referee

Bericht door Duke » do jul 01, 2010 12:52 pm

Feest schreef:Vlagt die Engelse grens eigenlijk nog? Die zat toch maar mooi glashard te liegen in die debriefing na Oostenrijk - Polen.
Je bedoelt de man die in de rust vertelde dat ie bij het Poolse doelpunt niet durfde te vlaggen terwijl hij dacht dat het buitenspel was?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie