Nederland - Japan 19-06-2010

Nederland tegen Denemarken, Italië tegen Paraguay, Vuvuzela's tegen iedereen

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Duke » za jun 19, 2010 9:39 pm

@ Jöhnk: Nou, dat is dan aan mij voorbij gegaan.

Overigens is Van Bommel natuurlijk één van de betere spelers van Oranje. R. de Boer zegt het net. :smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Monkey Tonk » za jun 19, 2010 9:43 pm

Tikkie-terug van Bommel is helemaal niet goed als je tempo wilt spelen. Hij zoog dat er vakkundig uit. Controlerend spelen tegen een muur van verdedigers. lol

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door D_skilled » za jun 19, 2010 9:55 pm

In dat kader was ik het wel eens met Piet de Visser. Van Bronckhorst had geen directe tegenstander, je had makkelijk een verdediger kunnen doorschuiven.

Wouter
Berichten: 18788
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Wouter » za jun 19, 2010 11:37 pm

wimpey schreef:
D_skilled schreef: Van der Vaart stond tegen Denemarken en Japan tegen z'n natuur op die linkerflank te ballen.
Zo is het. Hij is niet explosief, geen loopwonder, geen jongen met een korte aktie. Dan wordt het verdomd lastig op links. Zeker met een bejaarde achter zich, die hoogstens 2 keer per wedstrijd voor een overlap kan zorgen. En zeker ook omdat Sneyder en Persie amper bewegen en Bommel en Nigel niet (mogen?) aansluiten.

Zo kun je een speler al snel de vernieling in helpen.

@Wouter: Gio een 6. Op Vitesse-niveau misschien. Van Bommel was wederom de beste bij Oranje.
Ik had al gedacht dat je zoiets zou gaan schrijven... :smallgrin.gif:

Van Bronckhorst is natuurlijk "over the hill", maar op de één of andere manier heb ik ook het gevoel dat hij hier persona non grata is sinds Twente-Feyenoord...:smallgrin.gif: Verdedigend hebben we immers geen problemen gehad vandaag. Ook Van Bronckhorst niet,

En daarnaast heb je weinig alternatieven op die positie.

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12877
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Liberty » za jun 19, 2010 11:50 pm

Van Bronckhorst is natuurlijk wel een probleem Wouter. Uiteraard niet tegen Japan of Denemarken (al was hij toen ook niet best), maar tegen de grote landen houd ik mijn hart vast. Ik kan alleen hopen dat hij in staat is om te groeien.
Tijd voor iets nieuws.

Wouter
Berichten: 18788
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Wouter » zo jun 20, 2010 12:17 am

Groeien? Van Bronckhorst is gewoon aan het einde van zijn carrière. Vijfendertig jaar, dan gaan de jaren tellen voor de meeste spelers, ook voor hem. Mede daarom moet Nederland zo oppassen voor de counter.

Maar wie zouden jullie dan linksback zetten? Er zijn nou eenmaal weinig alternatieven.

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12877
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Liberty » zo jun 20, 2010 12:45 am

Wouter schreef:Groeien? Van Bronckhorst is gewoon aan het einde van zijn carrière. Vijfendertig jaar, dan gaan de jaren tellen voor de meeste spelers, ook voor hem. Mede daarom moet Nederland zo oppassen voor de counter.

Maar wie zouden jullie dan linksback zetten? Er zijn nou eenmaal weinig alternatieven.
Daarom zeg ik ook 'hopen'. Misschien dat hij in staat is boven zichzelf uit te stijgen. Ik denk het niet, maar ik blijf hopen.

Maar er is geen echt alternatief. Braafheid is totaal niet in vorm en Anita en Urby zijn niet geselecteerd. En hoewel beiden geen echte backs zijn, zijn ze stukken beter dat Van Bronckhorst. Maar Van Marwijk wou Gio niet thuislaten, en dat kan hem duur komen te staan.
Tijd voor iets nieuws.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Bert » zo jun 20, 2010 1:29 am

Ik vind het werkelijk ontstellend dat er mensen zijn die redeneren dat Nederland, omdat het twee jaar geleden in de groepsfase goed speelde en er daarna meteen uitvloog, nu na de groepsfase goed zal spelen omdat het nu slecht speelt. Zo redeneren kinderen van vijf.

Verder klopt het natuurlijk dat Denemarken en Japan stugge tegenstanders zijn, maar wat meer aanvallende intenties kunnen geen kwaad. Nederland had vandaag net zo goed door een zondagsschot kunnen verliezen als het door een zondagsschot won. Dat is dus puur geluk en heeft werkelijk niets met kwaliteit te maken. Net als Nederland tegen Denemarken door puur geluk op voorsprong kwam.

Van Marwijk zou er goed aan doen zijn aanvallende kwaliteiten beter uit te buiten.

Ten slotte: het is een enorme misvatting dat sterkere ploegen (Spanje, Brazilië etc.) méér ruimte weggeven dan zwakkere ploegen. De ruimte die een Spanje achter de verdediging heeft ligt niet in het speelveld en is dan ook geen ruimte die Nederland effectief kan benutten, aangezien Nederland niet in staat is voetballend de bal in die ruimte te krijgen (om zo van die ruimte gebruik te kunnen maken).
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Liberty
Berichten: 12877
Lid geworden op: vr okt 10, 2003 3:33 pm
Locatie: Ergens in Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Liberty » zo jun 20, 2010 1:35 am

Bertje schreef:Ik vind het werkelijk ontstellend dat er mensen zijn die redeneren dat Nederland, omdat het twee jaar geleden in de groepsfase goed speelde en er daarna meteen uitvloog, nu na de groepsfase goed zal spelen omdat het nu slecht speelt. Zo redeneren kinderen van vijf.
Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar ik geef aan dat het een mogelijkheid is. En zo ben ik niet de enige, want ook Ruud Gullit opperde al zoiets. Nu de druk verlagen om straks toe te kunnen slaan.
Tijd voor iets nieuws.

Chris
Berichten: 1284
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 10:06 pm
Locatie: Buitenpost

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Chris » zo jun 20, 2010 9:45 am

Bertje schreef: Ten slotte: het is een enorme misvatting dat sterkere ploegen (Spanje, Brazilië etc.) méér ruimte weggeven dan zwakkere ploegen. De ruimte die een Spanje achter de verdediging heeft ligt niet in het speelveld en is dan ook geen ruimte die Nederland effectief kan benutten, aangezien Nederland niet in staat is voetballend de bal in die ruimte te krijgen (om zo van die ruimte gebruik te kunnen maken).
Het is ook een enorme misvatting dat Nederland niet aan voetballen toekomt tegen een elftal dat wil voetballen dan tegen een Berlijnse/Chinese Muur dat gekomen is om een punt binnen te slepen. Op basis daarvan kun je ook redeneren dat Nederland nu beter voetbal gaat spelen. Beginnend met de wedstrijd tegen Kameroen.

Ik geloof trouwens wel dat de ruimtes iets groter worden aangezien je twee team hebt die positiespel spelen, dan worden ruimte automatisch groter dan dat je met 21 man op de helft van de tegenstander staat. De ruimtes tussen de linies worden dan groter, geen twijfel over mogelijk.
Chris a.k.a Giiser

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Monkey Tonk » zo jun 20, 2010 9:51 am

Nederland krijgt zeker ruimte om te voetballen als een tegenstander zich niet ingraaft. Toch al jaren hetzelfde verhaal bij Ajax?

Voordat het echt gaat beginnen, eerst maar eens smikkelen en smullen bij Nederland-Kameroen. Die jongens spelen wel vrijuit. Ik hoop dat van Marwijk van de gelegenheid gebruikt maakt om een beter ingespeeld elftal te ontwikkelen. Maar ik vraag me af of automatisme zowiezo in zijn woordenboek staat. Als hij met een reserveteam op de proppen komt, omdat het toch niet uitmaakt, word ik niet goed.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Bert » zo jun 20, 2010 10:43 am

Goede teams geven geen ruimtes tussen de linies weg.

En ik geef ook aan dat Japan en Denemarken lastige tegenstanders waren, maar als Nederland moet je wel de intentie hebben om van zo'n land te winnen. En die was er niet.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Chris
Berichten: 1284
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 10:06 pm
Locatie: Buitenpost

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Chris » zo jun 20, 2010 11:14 am

Bertje schreef:Goede teams geven geen ruimtes tussen de linies weg.

En ik geef ook aan dat Japan en Denemarken lastige tegenstanders waren, maar als Nederland moet je wel de intentie hebben om van zo'n land te winnen. En die was er niet.
Zelfs goede teams geven ruimtes weg tussen de linies. Er wordt automatisch ruimte gemaakt als een team naar voren loopt. Dan groeit de ruimte tussen de beide linies omdat het team hun positiespel gaat spelen. Dit in tegenstelling tot het verdedigende spel van de Denen en Japanners. Die kruipen juist steeds dichter tegen elkaar aan, omdat ze achteruit lopen. Daarom is balverlies bijna altijd dodelijk als een team gaat aanvallen.
Chris a.k.a Giiser

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Bert » zo jun 20, 2010 11:22 am

Als je achteruitloopt groeit de ruimte tussen de linies juist. Dit is dan ook niet wat de Jappen en Denen deden. Ze bewogen simpelweg NIET. Net als Nederland. Dan krijg je dus zo'n patstelling als gisteren. Nederland had Japan juist moeten dwingen achteruit te lopen, door dreiging richting het doel te hebben. Dán ontstaat er ruimte tussen de linies.

Een land als Spanje loopt simpelweg niet achteruit en houdt de ruimtes tussen de linies dan ook juist beperkt.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Wouter
Berichten: 18788
Lid geworden op: ma jun 21, 2004 12:35 pm
Locatie: Einde van de wereld

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Wouter » zo jun 20, 2010 11:31 am

En gaat tegen een stel berggeiten uit Zwitserland voor de bijl...

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Rooie » zo jun 20, 2010 11:34 am

Iedereen trouwens ook zo aan het genieten van F. de Boer?

Lionel
Berichten: 47293
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Lionel » zo jun 20, 2010 11:49 am

@ Bertje:

Wie redeneren dan als kinderen van vijf?

En hoe kom je erbij dat Nederland geen aanvallende intenties had? Heb je soms de wedstrijden niet gezien en lees je alleen de posts van Wimpey?
IK GELOOF!!!!!!

Chris
Berichten: 1284
Lid geworden op: ma mar 08, 2004 10:06 pm
Locatie: Buitenpost

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Chris » zo jun 20, 2010 11:57 am

Bertje schreef:Als je achteruitloopt groeit de ruimte tussen de linies juist. Dit is dan ook niet wat de Jappen en Denen deden. Ze bewogen simpelweg NIET. Net als Nederland. Dan krijg je dus zo'n patstelling als gisteren. Nederland had Japan juist moeten dwingen achteruit te lopen, door dreiging richting het doel te hebben. Dán ontstaat er ruimte tussen de linies.

Een land als Spanje loopt simpelweg niet achteruit en houdt de ruimtes tussen de linies dan ook juist beperkt.
Even een schets: De laatste vier van Japan blijven op één lijn staan op 20 meter van de goal. Daarvoor staat hun verdedigende middenvelder en daarvoor de drie man die de middenlinie vormen. Nederland is in balbezit en trek langzaam maar zeker naar voren. Bij Japan schuiven de linies langzaam ineen aangezien de laatste linie blijft staan en Nederland naar voren trekt. De ruimte worden dan automatisch kleiner omdat de Japanners achteruit lopen.

Spanje loopt inderdaad vooruit. Omdat ze hun positiespel spelen, maken ze het veld groot om de bal snel rond te laten gaan. Daarom worden de ruimtes tussen de linies ook groter. De ruimtes bij een voetballende ploeg zijn echt groter dan bij een verdedigende ploeg.

Als je achteruitloopt groeit de ruimte tussen de linies juist.

Zou je deze voor mij kunnen uitleggen? Ik zie dit namelijk echt niet gebeuren.
Chris a.k.a Giiser

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47913
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door peter » zo jun 20, 2010 12:07 pm

Bertje schreef:Ik vind het werkelijk ontstellend dat er mensen zijn die redeneren dat Nederland, omdat het twee jaar geleden in de groepsfase goed speelde en er daarna meteen uitvloog, nu na de groepsfase goed zal spelen omdat het nu slecht speelt. Zo redeneren kinderen van vijf.
Touché. Zelfs op tv werd van Basten aangepakt omdat we zo goed speelden in de groepsfase en er daarna toch uitvlogen. Nee, dan ging het nu veel beter. Echt, de logica is compleet weg.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Bert » zo jun 20, 2010 12:09 pm

Chris
Als je middenveld tracht het spel van de tegenstander te ontregelen en je verdediging loopt achteruit (en sluit dus niet aan) dan ontstaat er een enorme ruimte tussen de verdediging en het middenveld.

Om bij jouw voorbeeld te blijven: de middenvelders van Japan zetten druk op Sneijder en vangen Van Bommel en De Jong op indien ze zich aanvallend inschakelen. Tegelijkertijd zetten de backs druk op Kuyt en V/d Vaart. De verdediging van Japan liep dus niet achteruit, maar hielp met het zetten van druk op de creatieve mensen, waardoor de ruimtes op het middenveld zo claustrofobisch klein werden en het Nederland niet lukte om de spitsen te voeden. Dat V/d Vaart ook nog eens regelmatig Sneijder voor de voeten loopt helpt natuurlijk ook niet.

Had Nederland de Japanse verdediging gedwongen om rekening te houden met de diepgang van enkele Nederlandse spelers (die nu beperkt bleef tot sporadische diepteacties van Van Persie), dan hadden de Jappen dus inderdaad meer achteruit moeten lopen, waardoor er ruimte zou ontstaan tussen de linies voor Sneijder. Zou dat gekoppeld worden aan tempo in de opbouw van achteruit en aansluiting van spelers van achteruit (backs die over de middenlijn durven te komen etc.) dan kom je aan voetballen toe en kun je spelers als Kuyt en Van Persie in stelling brengen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7354
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Scherrer » zo jun 20, 2010 12:12 pm

Peter schreef:
Bertje schreef:Ik vind het werkelijk ontstellend dat er mensen zijn die redeneren dat Nederland, omdat het twee jaar geleden in de groepsfase goed speelde en er daarna meteen uitvloog, nu na de groepsfase goed zal spelen omdat het nu slecht speelt. Zo redeneren kinderen van vijf.
Touché. Zelfs op tv werd van Basten aangepakt omdat we zo goed speelden in de groepsfase en er daarna toch uitvlogen. Nee, dan ging het nu veel beter. Echt, de logica is compleet weg.
Dit komt straks als een boomerang terug als we er in de volgende ronde na een wederom zeer matige wedstrijd tegen Paraguay uit liggen. Dan beseft iedereen zich wel dat het tóch niet zo'n succes is om te denken dat het wel goed komt na de poulefase.
***

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Jöhnk » zo jun 20, 2010 12:15 pm

Dan krijgt gewoon vd Vaart de schuld.

Wat werd die jongen weer hard aangepakt in VI, terwijl we niet eens weten wat zijn opdracht was. :excited.gif:
Ik zie het als volgt: is het zijn opdracht om voor aanspeelbaarheid en diepte te zorgen aan de linkerkant, dan moet Bertje als de wiedeweer iemand anders opstellen. Is de bedoeling een soort tutti-frutti, waarbij de linkerkant steeds bezet is, maar steeds door iemand anders, dan is vd Vaart natuurlijk niet de enige schuldige.

Nog afgezien van wat er elders op het veld allemaal misging.

T82
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door T82 » zo jun 20, 2010 12:25 pm

Benji schreef:Iedereen trouwens ook zo aan het genieten van F. de Boer?
Zeker! Geweldige vent blijft het! Hopelijk over twee jaar de coach van Ajax!

Banjavi
Berichten: 9806
Lid geworden op: vr jul 02, 2004 9:56 am
Contacteer:

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Banjavi » zo jun 20, 2010 12:31 pm

Is het zo'n goede trainer dan?
Hartkamp: " In 't recht telt niet het wezen, maar de schijn.
niet: hoe het is, maar hoe het lijkt te zijn."

wimpey
Berichten: 51839
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door wimpey » zo jun 20, 2010 1:36 pm

Rishi schreef: En hoe kom je erbij dat Nederland geen aanvallende intenties had? Heb je soms de wedstrijden niet gezien en lees je alleen de posts van Wimpey?
Nu weet ik meteen wie Bert bedoelt met dat kind van 5. :excited.gif:

Bert heeft volledig gelijk. Spuuglelijk spelen tegen kleintjes en met mazzel winnen, betekent natuurlijk niet dat het tegen betere landen wél lukt. Integendeel.

Oranje speelt ook niet op reserve ofzo. De opbouw lijkt nergens op, Van Bommel en de Jong zijn geen spelers die het tempo opschroeven en die 4 daarvoor bewegen zich amper. Komt nog bovenop dat Oranje een trainer heeft die een broertje dood heeft aan zaken als positiespel, taktiek en het opstellen van spelers die complementair aan elkaar zijn.

Een ploeg als Paraguay zou Oranje er zomaar uit kunnen knikkeren.

Plaats reactie