Paralympische Spelen

Alles over de Olympische droom.
Plaats reactie
Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Paralympische Spelen

Bericht door Cruijff » vr sep 16, 2016 1:09 am

Het was even schrikken dat onze Blade Babe Marlou van Rhijn op de 200 meter een erg trage start leek te hebben. Maar alsnog met overmacht gewonnen. Nu de 100 meter ook nog even pakken!

Bij damesbasketbal Nederland tegen Duitsland was het wel even schrikbarend. Halverwege de wedstrijd had Nederland 30 keer geschoten en maar 5 keer raak. Of de dames waren flink aan het choken of het is gewoon een heel pijnlijke conclusie dat wanneer je 5 willekeurige voorbijgangers in een rolstoel zet ze beter kunnen mikken dan de Paralympische dames. :blush.gif:

Rolstoel Rugby vond ik wel echt geweldig.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Paralympische Spelen

Bericht door Sandro » za sep 17, 2016 4:52 pm

Cruijff schreef:Rolstoel Rugby vond ik wel echt geweldig.
Ik zag net een stukje. Dit moet toch wel het meest spectaculaire onderdeel zijn van de Paralimpsche Spelen?
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Paralympische Spelen

Bericht door Cruijff » za sep 17, 2016 6:50 pm

Sandro_Calaaabro schreef:
Cruijff schreef:Rolstoel Rugby vond ik wel echt geweldig.
Ik zag net een stukje.

Dit moet toch wel het meest spectaculaire onderdeel zijn van de Paralimpsche Spelen?
Weet ik niet. Heb lang niet alles gezien.
Er worden maar liefst 1.563 medailles uitgereikt deze Spelen (nog wel iets meer zelfs, netto berekend.) Dan hebben ze dus een hoop verschillende 'disciplines' bedacht.

Maar wat er vandaag in de allerlaatste meters voor de streep gebeurde bij het wielrennen waardoor niet de Australiër of de Oekraïner die samen op kop lagen won, maar Daniel Abraham Gebru, iemand die 16 jaar geleden vanuit Eritrea als vluchteling in Nederland terecht kwam het goud pakte was toch ook vrij markant. :smallgrin.gif:

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Paralympische Spelen

Bericht door Cruijff » za sep 17, 2016 6:58 pm

Vanavond om 01:30 uur dus de finale voor de Blade Babe Marlou van Rhijn op de 100 meter. Ik schat zo in dat ik dan of in de kroeg zit of misschien zelfs al in m'n bedje lig.

Marlou van Rhijn liep op de 100 meter niet de snelste tijd in de series / halve finale (want de 4e tijd), ze won haar serie wel.
Het Nederlandse meisje dat brons won bij het verspringen, Marlène van Gansewinkel staat overigens ook in de finale. Zij liep de 6e tijd.

Hier de beelden van hoe het goud bij het wegwielrennen tot stand kwam. :smallgrin.gif:
http://nos.nl/ps2016/artikel/2132811-go ... tfase.html

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Paralympische Spelen

Bericht door Cruijff » za sep 17, 2016 7:56 pm

Wat is CP Voetbal?

CP-voetbal (internationaal Football 7-a-side genoemd) wordt gespeeld door voetballers die als gevolg van een hersenbeschadiging een motorisch probleem hebben. De beschadiging is meestal het gevolg van een geboortetrauma (Cerebrale Parese). In aanmerking komen ook voetballers die op latere leeftijd een hersenbloeding, herseninfarct of hersentumor hebben gehad. Spelers die in coma hebben gelegen en hier een licht motorisch probleem aan hebben overgehouden behoren eveneens tot de doelgroep. CP-voetbal is een sport die alleen internationaal (Europees-, Wereldkampioenschap en Paralympisch) beoefend kan worden. Er wordt zeven tegen zeven gespeeld op een kleiner voetbalveld (75m x 55m), het doel is ook kleiner (5m x 2m).

Er wordt gespeeld volgens de regels van de FIFA, waarbij enkele spelregels (géén buitenspel en inrollen) zijn aangepast. De spelers van het Nederlands CP-voetbalteam spelen allen voetbal bij een reguliere club.

Klik hier voor de video.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Paralympische Spelen

Bericht door Cruijff » za sep 17, 2016 11:17 pm

En er is dus een Paralympiër overleden... tijdens diezelfde bizarre wegwedstrijd en op hetzelfde wielerparcours waar Nibali en Annemieke van Vleuten zo hard onderuit gingen.

De wielrenner die om het leven is gekomen is de Iraniër Bahman Golbarnezhad. Het enige land dat zijn dood nog niet bevestigt is Iran.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Paralympische Spelen

Bericht door Marillion » ma sep 19, 2016 8:47 am

Ja, heel erg treurig. Hij is kennelijk in een goot terecht gekomen tijdens een afdaling en zo over de kop geslagen. Voor hem liep het helaas een stuk minder gunstig af dan voor Annemiek van Vleuten die inmiddels alweer wedstrijden heeft gewonnen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: Paralympische Spelen

Bericht door beelzebub » ma sep 19, 2016 9:24 am

Cruijff schreef:En er is dus een Paralympiër overleden... tijdens diezelfde bizarre wegwedstrijd en op hetzelfde wielerparcours waar Nibali en Annemieke van Vleuten zo hard onderuit gingen.
Dat is niet helemaal waar. Die beruchte afdaling is uit het paralympisch parcours gehaald.
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Paralympische Spelen

Bericht door Cruijff » ma sep 19, 2016 3:03 pm

beelzebub schreef:
Cruijff schreef:En er is dus een Paralympiër overleden... tijdens diezelfde bizarre wegwedstrijd en op hetzelfde wielerparcours waar Nibali en Annemieke van Vleuten zo hard onderuit gingen.
Dat is niet helemaal waar. Die beruchte afdaling is uit het paralympisch parcours gehaald.
Akkoord.
Ze kunnen op het parcours dan wellicht voor een andere afdaling gekozen hebben, maar deze was blijkbaar ook niet bepaald ongevaarlijk.

Want bij uitgerekend het afdalen is die Iraniër ten val gekomen en nu issie Kassie Wijlen.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Paralympische Spelen

Bericht door Jinne » za sep 04, 2021 7:27 pm

Bizar. Bij een Belgische rolstoel atleet was zijn stoel onklaar gemaakt door een concurrent. Gelukkig kon ie hem nog op tijd fixen en goud winnen, maar toch. Had zoiets niet verwacht.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Paralympische Spelen

Bericht door Marillion » za sep 04, 2021 7:32 pm

Inderdaad bizar. Wist niet wat ik las. En kennelijk is ook bij de nummer drie sabotage gepleegd. Fijne sportieve sfeer zeg.
Nil volentibus arduum

Plaats reactie