Atletiek

Alles over de Olympische droom.
Yopii
Berichten: 17879
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Atletiek

Bericht door Yopii » zo aug 08, 2021 1:14 pm

Marillion schreef:
za aug 07, 2021 5:21 pm
Yopii schreef:
za aug 07, 2021 2:47 pm
Scherrer schreef:
za aug 07, 2021 2:15 pm
Zevende atletiek medaille van de vijfde afzonderlijke winnaar. Dat laat zien dat er iets heel erg goed is gegaan bij het Nederlandse atletiek. :biggthumpup.gif:
Hassan een verblijfsvergunning geven, bedoel je? :hypocrite.gif:

Die vrouw is een natuurtalent.
Los van Hassan zijn de prestaties van Nederland bij atletiek de laatste jaren echt beter geworden. Het zijn juist niet meer één of twee natuurtalenten maar je ziet op verschillende onderdelen goede prestaties. Ook in de groep atleten die nu nog geen medaille wisten te halen.

Mooie ontwikkeling want atletiek is toch wel één van de echt traditionele sporten.
De infrastructuur is in Nederland toch juist vrij matig? Weinig sport op school en atletiek is duidelijk een reservesport.

Meer allochtone atleten met de juiste aanleg, dat lijkt me de ontwikkeling. Ethiopische hardlopers bijvoorbeeld hebben in eigen land geen dure voorzieningen, maar kunnen op grond van hun talent met de besten mee. Ze kunnen zelfs atleten exporteren, die dan voor ander landen medailles halen. En Antillianen hebben blijkbaar ook wat extra's. Sowieso zag je bij de 4x400 maar één blanke atleet.

Maar ik vind het wel leuk, hoor. Komen de immigranten ook eens positief in het nieuws. :biggthumpup.gif:

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Atletiek

Bericht door Iniesta » zo aug 08, 2021 1:17 pm

Ook zonder de immigranten zijn dit erg succesvolle spelen voor Nederlands atletiek

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek

Bericht door Marillion » zo aug 08, 2021 4:12 pm

Klopt. En dat is dus gewoon het resultaat van een goed programma vanuit de bond. Er is echt werk van gemaakt om de aansluiting met de top te realiseren. Kijk niet alleen naar de medailles maar ook naar de, veelal jonge, sporters die daar nog net achter zitten.

Dat het op scholen allemaal veel beter kan en moet klopt. Maar dat is een ander verhaal.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek

Bericht door Sandro » zo aug 08, 2021 4:27 pm

Nooit gedacht dat Nageeye een medaille kon halen. Maar als er ergens verrassingen plaats vinden op de marathon dan is dat wel op de Olympische Spelen. Hele andere dynamiek zonder de hazen. Dat nivelleert en werkt in het voordeel van tactisch sterkere lopers.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Atletiek

Bericht door Marillion » zo aug 08, 2021 4:38 pm

Ze moeten bij de marathon sowieso eens afstappen van die extreme fixatie op de tijd. Het moet vooral een wedstrijd om de plaatsen zijn. Een olympische marathon heeft dat natuurlijk van zichzelf wel. Niemand heeft het over de eindtijd.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Atletiek

Bericht door Monkey Tonk » zo aug 08, 2021 4:46 pm

Marillion schreef:
zo aug 08, 2021 10:35 am
Het kan ook anders:
Franse bond moet hem voor het leven schorsen, en tegenstanders die niet hebben kunnen drinken kunnen hem voor de rechtbank slepen. Eigenlijk is het misdadig, want de hitte was niet ongevaarlijk. Daarom was de race al verplaatst naar Sapporo.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek

Bericht door Sandro » zo aug 08, 2021 5:21 pm

Marillion schreef:
zo aug 08, 2021 4:38 pm
Ze moeten bij de marathon sowieso eens afstappen van die extreme fixatie op de tijd. Het moet vooral een wedstrijd om de plaatsen zijn. Een olympische marathon heeft dat natuurlijk van zichzelf wel. Niemand heeft het over de eindtijd.
Eens. Ik snap de fixatie op tijd wel, de mens wil nu eenmaal altijd beter en sneller en dat brengt ons veel. Maar het gaat te ver. Zo ver dat alleen bepaalde marathon interessant worden omdat het parcours nu eenmaal snel is (Berlijn).

Misschien een rare vergelijking, want ben geenszins een topsporter, maar als ik mezelf teveel op mijn kilometertijd fixeer haal ik daar op termijn ook geen plezier uit.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek

Bericht door Cruijff » zo aug 08, 2021 8:13 pm

Marillion schreef:
zo aug 08, 2021 4:38 pm
Ze moeten bij de marathon sowieso eens afstappen van die extreme fixatie op de tijd. Het moet vooral een wedstrijd om de plaatsen zijn. Een olympische marathon heeft dat natuurlijk van zichzelf wel. Niemand heeft het over de eindtijd.
Sandro schreef:
zo aug 08, 2021 5:21 pm

Eens. Ik snap de fixatie op tijd wel, de mens wil nu eenmaal altijd beter en sneller en dat brengt ons veel. Maar het gaat te ver. Zo ver dat alleen bepaalde marathon interessant worden omdat het parcours nu eenmaal snel is (Berlijn).

Misschien een rare vergelijking, want ben geenszins een topsporter, maar als ik mezelf teveel op mijn kilometertijd fixeer haal ik daar op termijn ook geen plezier uit.

En bij de New York Marathon doen ze het dus altijd al zonder hazen.
Waarom? Omdat ze vinden dat het zoveel mogelijk om de strijd tussen de lopers gaat en dat de tijd daar compleet ondergeschikt aan is.

En dus worden er in New York nooit toptijden gelopen. So what? Het neemt niet weg dat de de marathon in New York bij de meest prestigieuze marathons ter wereld hoort.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23209
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Atletiek

Bericht door Cruijff » zo aug 08, 2021 8:21 pm

Monkey Tonk schreef:
zo aug 08, 2021 4:46 pm
Marillion schreef:
zo aug 08, 2021 10:35 am
Het kan ook anders:
Franse bond moet hem voor het leven schorsen, en tegenstanders die niet hebben kunnen drinken kunnen hem voor de rechtbank slepen. Eigenlijk is het misdadig, want de hitte was niet ongevaarlijk. Daarom was de race al verplaatst naar Sapporo.

Rustigggg, MT.
We zitten niet in de Verenigde Staten waar rechtszaken beginnen en schadevergoeding eisen dagelijkse kost is.

Er stond 10 meter verderop nog een tafel met flesjes drinken waardoor de lopers gelukkig wel drinken hebben kunnen pakken. Maar het is inderdaad behoorlijk onsportief.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek

Bericht door Sandro » zo aug 08, 2021 8:53 pm

Voor zover ik weet is er niemand overleden of serieus gewond geraakt inderdaad:)

Bij het voetbal is het bijna normaal om onsportief te werk te gaan. Bij atletiek gelukkig niet, op dit incident na.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Atletiek

Bericht door zeux » zo aug 08, 2021 9:25 pm

Sandro schreef:
zo aug 08, 2021 8:53 pm
Voor zover ik weet is er niemand overleden of serieus gewond geraakt inderdaad:)

Bij het voetbal is het bijna normaal om onsportief te werk te gaan. Bij atletiek gelukkig niet, op dit incident na.
Het gaat toch om het principe? In deze condities dit doen kun je niet tolereren. Los van of iemand er concreet last van had.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Atletiek

Bericht door Monkey Tonk » ma aug 09, 2021 8:15 am

Sandro schreef:
zo aug 08, 2021 8:53 pm
Voor zover ik weet is er niemand overleden of serieus gewond geraakt inderdaad:)

Bij het voetbal is het bijna normaal om onsportief te werk te gaan. Bij atletiek gelukkig niet, op dit incident na.
Drinkpauzes inlassen tijdens extreme hitte horen ook bij voetbal. Het gaat hier over een snikhete dag en een marathon, de uiterste inspanning, waarbij veel deelnemers vroeg uitvielen, en anderen uitgeput aan de kant van de weg lagen.

Atletiek en sportiviteit komen bij mij niet door dezelfde deur. Niet zolang doping overheerst. Lachen hoe twee van de Jamaicaanse meiden, top drie in de 100m, vol ongeloof naar de winnares keken, waarmee ze toch echt op hetzelfde complex trainen. Hoe kon die nou een Flojo tijd lopen en zij niet?

Op 6:32... https://www.youtube.com/watch?v=2FIJUUnEkR8
Uit MT's Grote Sprookjesboek ...
29 augustus 2018: 'Als Ajax door blijft groeien kunnen ze de CL winnen'.

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Atletiek

Bericht door Sandro » ma aug 09, 2021 10:54 am

Zeux schreef:
zo aug 08, 2021 9:25 pm
Sandro schreef:
zo aug 08, 2021 8:53 pm
Voor zover ik weet is er niemand overleden of serieus gewond geraakt inderdaad:)

Bij het voetbal is het bijna normaal om onsportief te werk te gaan. Bij atletiek gelukkig niet, op dit incident na.
Het gaat toch om het principe? In deze condities dit doen kun je niet tolereren. Los van of iemand er concreet last van had.
Nou nee zo werkt rechtspraak niet helemaal. Consequentie van de daad wordt wel degelijk meegewogen in de strafmaat.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Atletiek

Bericht door zeux » ma aug 09, 2021 11:25 pm

Jinne schreef:
za aug 07, 2021 8:52 pm
1500 m is wel een hele andere discipline dan de de 5km of 10 km.
Hassan zegt het nu zelf bij Humberto: ik had besloten om voorop te gaan lopen en iedereen kapot te lopen, maar dat was helemaal nergens voor nodig. Dat was een fout.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie